Gids Bac Ha en Sapa

Weet iemand of het moeilijk is zodra je op het station van Lai Cai aankomst een gids met busje te regelen (voor 5 personen) die met je naar Bac Ha gaat en evt. de dag erop je de omgeving van Sapa te laten zien. Wat zou een redelijke prijs zijn? We gaan in juli naar Vietnam.

Hallo Korhoen,

Waarom niet alles in een pakket boeken; dus trein, overnachting, busje en gids?
Kan voordeliger uitvallen en je weet zeker dat je busje er is en transfer naar je hotel hebt zonder dit ter plekke te regelen.

Ik betaal overigens voor een auto/busje afgelopen januari 70 dollar en voor een gids 20 per dag.
Dit is zonder lunch en entreegelden en overnachting.
Dus ergens rond dat bedrag ben je kwijt per dag voor 5 personen.

Houd er ook even rekening mee dat juli wel een drukke maand is voor Sapa en je misschien wat eerder zou moeten boeken voor een comfortabelere treinreis?

gr.
Ton.

Hallo Ton,
Dank voor je snelle reactie, ik ben inderdaad ook bezig te kijken voor een all-in, ze vragen hiervoor 155 $ pp. Vond dat aan de hoge kant, treintickets (softsleeper), pickup station dan naar Bac ha, 's avonds hotel in Sapa, volgende dag een tracking in de buurt van Sapa en 's avonds weer terug naar Hanoi. Incl. maaltijden… Of is dit een redelijke prijs?

Hallo Korhoen,

Even mee rekenen.

Softsleeper vv 300dollar
transfer 15 dollar
tracking ( busje en gids? ) 135 dollar ( inc. lunch )
maaltijden ( diners 2 x ) 75 dollar
hotel ( welk hotel 1 nacht ) 60 dollar ( betekend dus in totaal 3 x 2 persoonskamer)
transfer station 15
transfer 2x hanoi 50

Totaal 650 dollar voor 5 personen.

Reken hier nog wat servicekosten bij dan kom je op zeg 750.
Dit delen door 5 is 150 dollar pp.

Ik denk dat 150 pp een goede prijs zou kunnen zijn.
Voor 20 dollar heb je wel een aardige overnachting maar verwacht niet echt veel luxe ( 2 sterren max ).
Wanneer ik ik mijn berekening de transfer in hanoi weglaat; weet niet waar jullie zitten; of het ver van het staion af is, kom je op 140 pp.

Misschien heeft het bureau dit wel doorberekend?

Dus op zich een redelijke prijs, maar denk dat het wel een klein beetje goedkoper kan, maar niet echt veel.
Kijk even of je de diners er niet vanaf kan krijgen, en misschien de transfers naar het station in Hanoi bijv ( als deze vernoemd is ? ).

Met de diners heb je meteen wat vrijheid in de avond wanneer je deze zal mag kiezen.

Ben eigenlijk wel benieuwd naar hun specificatie van de trip?

gr
Ton.

Hallo Ton,

Hierbij de specificatie van de trip:
After meeting a guide at the Lao Cai railway station we have breakfast there and go to the Bac Ha market for two hours by a van (AC). This is the largest market in the region, a place where many ethnic groups gather to buy and sell, eat and drink together. There are 10 minority groups in the Bac Ha region. You can buy homemade handicrafts and clothes. In the afternoon we will have a 2 hour trek to Ban Pho village (Flower H’Mong people).In the village we can have a look in their house and understand little more about their lifestyle and traditional customs. Especially, we can try homemade wine from corn. And then we drive back to Sapa for 3 hours. Overnight in Sapa Hotel

Day 2: Monday: Sapa - Lao Chai - Ta Van - Lao Cai (B, L, D)
After having breakfast in a hotel we embark on a lovely trek that will take us along buffalo paths and trails and through several hill tribe villages Lao Chai & Ta Van, home to Black H’mong, and Dzay people. This is an absolutely spectacular walk through stunning scenery inhabited by some of the friendliest people you can meet. Once on the valley floor you can really appreciate the fields and scattered villages. Return to Sapa and then to Lao Cai railway wonderful scenery that surrounds you. The walls of the valley are covered with multi-layered rice terraced station to get night train to Hanoi. The guide sees you off at Lao Cai train station and takes you on the train. Overnight on the train.

Day 3 - Tuesday: Hanoi – Arrival
Getting back to Hanoi from Sapa trip so early at around 5am, taxi to hotel
Tour ends. We can arrange additional customized trips for you if the above itinerary does not match your expectations.

Price: 155$/pax Tour includes:

• Accommodation (double or twin sharing) in places as indicated in program
  • Meals as mentioned in the itinerary (B - breakfast, L - lunch, D - dinner)
  • All transportation as indicated in program
  • All guided sightseeing fees as per itinerary
  • English speaking tour guide at places as indicated in program
  • Train ticket: Hanoi - Lao Cai - Hanoi (4 berth cabin, A/C)

Nogmaals bedankt

Hallo Korhoen,

Sorry dat ik wat laat reageer, had even wat andere verplichtingen en had even geen tijd om in jouw specifieke post te reageren, want dit is wel even wat complexer.

Zoals ik geschreven heb is 150 dollar niet echt spectaculair.

Ik heb je aanbod van het bureau even goed gelezen.
Ik heb hier wel wat aanmerkingen op en wat vragen aan jouw om alles wat duidelijker te krijgen.

Ik geloof dat je met 3 kinderen ( zijn al oudere jongeren 20-22 jaar) en je man / vrouw ook mee gaat.

Dit betekend dus dat iemand buiten de familie in een slaapcoupe komt met vreemde mensen.
Afdingen!!!

Weet je ook dat de meeste hotels een extra bed hebben voor een derde persoon op een hotelkamer en deze maar de helft kost van een hotelkamer.

Voor jullie kan het dus betekenen, wanneer je wilt natuurlijk, dat je aan 2 kamers voldoende hebt.

Dus bijv. 2 kamers a 30 dollar + 15 = 75 dollar voor jullie.
ipv
3 x 30;
Even na vragen naar de opties bij je bureau.

Je moet wel zelf naar het station van Hanoi komen, maar de transfer terug naar een hotel in Hanoi zit er wel bij?? Weg halen

Lange reistijden

Misscihen even ontgaan, dat je rond 20:00 uur vertrekt uit Hanoi en aankomt rond 07:00 uur of wat eerder/later

De eerste dag reis je ook nog eens minimaal 5 uur.
Dit betekend dat je reist 16 uur in 24 uur de eerste dag?
Dus van 20:00 uur hanoi- aankomst Lao Cai 07:00 uur is 11 uur trein.
Dan de rest van de dag ook nog 5 uur in een auto.

2e dag
Veel zien en in de avond melden bij het station om naar Hanoi te gaan.

3e dag
Je komt in de ochtend aan; rond 7 a 8 uur.
Je hebt een transfer naar je hotel??

Normaal kan je rond 14:00 uur inchecken, met wat clementie wat eerder.
Dus wat dan te doen om 7 uur in de ochtend met al je koffers en geen hotel besproken.
Dus wel een hotel boeken voor de terugkeer vanuit De bergen of anders deze gaan zoeken.
Dus daar even over nadenken.

Andere optie is meteen doorgaan voor Halong Bay?

Ik hoop dat het zo wat duidelijk is?.

gr
Ton.

Fijn dat met me meedenkt.
Even een reactie op je bericht. We gaan inderdaad met z’n vijven (3 jong volwassenen) en wijzelf. Ik was me ervan bewust dat de trein coupes maar uit 4 bedden bestonden (die 6 persoons lijken me erg krap). Dus 2 in een coupe en 3 in een andere. Dat hier andere bijkomen, is niets aan te doen wie weet ook nog wel leuk.

Ik had zelf ook gedacht aan 2 hotelkamers. Familiekamers zijn daar genoeg. In de aanbieding zat ook ophalen hotel in Hanoi en weer terug naar hotel. Ik ben me ervan bewust dat we weer 2 hotel kamers moeten boeken. De optie om direct door te gaan naar Halong Bay klinkt eigenlijk beter want dat willen we ook bezoeken.
Weet jij of je rechtstreeks vanuit Lao Chai kan, of eerst Hanoi en dan overstappen? Wordt wel een lange rit maar beter in 1 keer dan elke keer een beetje, lijkt me.

Heb je nog een aanbeveling voor Halong Bay. We dachten zelf 1 nacht op een boot, wil dit daar ter plekke boeken zodat ik de boot kan zien en afdingen.

Nogmaal bedankt voor je input

Margot

alleen om twijfel te zaaien …
sorry ,

maar onderweg vernam ik dat het toch goeikoper uitkomt … als je op je
eentje (vijfjes) naar Sapa trekt …en dan ginds iets vastlegt … heeft je ook de mogelijkheid om een dag los van alle evt arrangementen ginds rond te hangen …
heb weliswaar geen concrete info … alleen van horen zeggen …

'k ben hoedanook geïnteresseerd naar je keuze en verslag achteraf !

alvast succes met jouw keuze !

geert,

Hmmm, Ton, de prijs voor de softsleeper is voor 5 personen, neem ik aan? Ik geloof dat ik minder kwijt was. Had in Sapa (ter plekke, dat maakt misschien uit) een softsleeper (een week van tevoren) geboekt en op de heenweg had ik een hardsleeper (ook in juli: een paar dagen van tevoren boeken was net niet genoeg om een softsleeper te pakken te krijgen), maar vond dit ook wel prima hoor. En in deze coupe’s passen jullie met zijn allen. Qua ruimte valt het wel mee met de krapte: twee stapelbedden met 3 bedden boven elkaar), alleen het matras is een stuk harder en de wc een stuk viezer :D.

Verder sluit ik me aan bij de gegeven tips!

Groetjes, Anne

Hallo Anne-Jitske,

Natuurlijk kan het goedkoper, maar ik heb een gemiddelde huidige prijs gepakt voor deze treinreis.

Een reisbureau gaat bijna nooit uit van budgetreizen.

Ook kan je dit zien aan de offerte die gekomen is en van uitgaat van een 4 persoons slaapcoupe met softsleepers.
De huidige prijzen liggen dan rond de 50 dollar pp. vv.; kan ook nog voor 100 als je nog wat meer luxe wilt.

Geert,
Dit kan goedkoper uitvallen, maar dan verlies je misschien een dag omdat je je eerste dag bezig bent om een trip te bestellen.
Wanneer je een pakket koopt ga je meteen op pad; zie het schema van het bureau.
Scheelt je tijd en een overnachting misschien.

Maar het kan een keuze zijn, maar de verschillen zijn marginaal.

Margot,

Aangezien je oorspronkelijke vraag was, om al een busje en gids te hebben vanaf de eerste minuut bij aankomst, ga ik er vanuit dat je het toch iets georganiseerd wilt doen.

Je gaat altijd over Hanoi en komt daar vroeg aan en dus kan met een bus of privebusje naar Halong Bay.
Meeste tours beginnen rond het middaguur dus meteen door is geen probleem.

Ik zou wel de trip naar Halong Bay vooraf regelen, want het is hoogseizoen.
Met vooraf bedoel ik in ieder geval voor je naar Sapa gaat.

Doe je het in Nederland dan heb je meer keuze en de prijzen verschillen niet veel.
Boek je dit weer met de Sapatour in 1 pakket kan het mogelijk wat goedkoper zijn.

Je kan natuurlijk alles budget gaan doen en dan valt er wat te besparen zoals Anne-Jitske en Geert voorstelden.

Ik vind de prijzen voor Halong Bay best wel aan de hoge kant, dus niet schrikken.

Even wat informatie

Ik had enkele maanden geleden een PB gekregen van iemand die een voorstel had gekregen voor een junk, maar deze kon er op internet niets over vinden.
Ik heb gemaild naar Viet Nam en kreeg daar de informatie van deze junk; bleek pas over enkele maanden te gaan varen en de boot was wit.
Hij vond dat niets en heeft een andere boot besproken.

Ik heb gevraagd waarom de boot wit was, blijkt dat alle boten dit jaar wit geschilderd moeten worden of dat er witte accenten aangebracht moeten worden op alle boten die in de Bay varen.
Je hebt dus grote kans dat wanneer je een boot uitkiest deze niet meer geheel bruin is zoals op de foto’s.

gr.
Ton.

Hallo Korhoen, Ton
kun je mij misschien vertellen waar jij een 2 daagse tour naar Sapa (incl. Bac Ha market) kunt regelen voor +/- 155$? Wij (2 pers.) zijn ook van plan eind juli 2012 naar noord-vietnam te reizen en willen graag naast Halong ook naar Sapa. Heb al diverse aanbieders bekeken maar kan alleen maar prijzen ver boven de 200$ vinden. Komen op een vrijdag aan in Hanoi en willen diezelfde avond graag door naar Sapa (evt. zaterdag is ook geen probleem dan wordt Halong een dag minder) Ik kan dus ter plekke niet veel regelen, is het wijsheid om i.i.g. de trein te regelen en de rest zijn beloop te laten? Heb je misschien een tip voor een redelijk hotel waar ik vanuit Nederland vooraf iets mee zou kunnen regelen? Wil i.v.m. de korte tijd in Hanoi graag zoveel mogelijk vooraf regelen.
Heeft iemand ervaring met Kangaroocafe.com??

Hallo Karen,

Wij hebben nog steeds niets vastgelegd maar kregen deze aanbieding via ons hotel (Sunrise Hotel in 9 Hang Mam, Hanoi) Deze aanbieding is echter gebaseerd op 5 personen dus het zou wel eens kunnen zijn dat je met 2 personen duurder uit bent.
Het hotel had ik via booking.com vastgelegd. Correspondentie gaat niet even vlekkeloos maar de bedoelingen zijn wel goed denk ik. Misschien is het een taalprobleem. Of ligt het aan mij omdat ik het pakket dat ik wil wijzigen niet helemaal goed wordt opgepakt en er zo wat heen en weer gemaild wordt.

groet
Margot

Hallo Karen,

Ik heb even gegoogled en die echt wel te vinden.

Zoals deze.

http://www.sapahiking.com/sapa_tour_packages.html

Ik heb hier dus geen ervaring mee, maar misschien dat je zelf even kan kijken naar referenties en reviews?

gr.
Ton.

Hallo Korhoen, Ton
Dank voor jullie reactie. Heb afgelopen week internet uitgeplozen en wordt steeds enthousiaster over Sapa. We hebben besloten dat het i.i.g. 3 volle dagen Sapa (4 nachten) moet worden. Omdat ik graag de markten Can Cau en Bac Ha beiden bezoek zullen we een overnachting in Bac Ha nodig hebben en daarna een nacht in Sapa. We komen op een vrijdag aan in Hanoi en zullen dus gelijk diezelfde avond door moeten reizen. Daarom wil ik graag vanuit Nederland alles geregeld hebben. Heb wel een paar bureautjes gevonden die deze combi aanbieden, ze zitten ruim boven de 200 dollar (per 2 pers.) Ik overweeg de mogelijkheid nog om een hotel in Sapa te mailen en te vragen of zij dit evt. voor me kunnen regelen. Zou ik hiermee goedkoper uit zijn denk je? Ook kunnen we de hotels + trein los boeken en er vanuit gaan dat we ter plekke wel een gids kunnen regelen. maar is dit ook zo eenvoudig als het om 2 dagen (can cou en bac ha) gaat? Graag advies!

Hallo Karen,

Ik denk dat je even je misrekend?
Je komt in de ochtend aan en hebt dan 1 volle dag ter beschikking.
Idem voor de laatste dag, de nachttrein, dus een volle dag.

Ik denk dat 3 ( + 2 x treinovernachtingen ) overnachtingen dan voldoende zijn, anders heb je 4 volle dagen.
Met 4 overnachtingen heb je 5 dagen.

Wat is goedkoper.
Ik weet dat een gids rond de 20 a 30 dollar per dag kost zonder overnachting ( deze moet je erbij betalen ). Deze kan je daar zo vinden, maar niet een gediplomeerde).
Deze zijn schaars en zitten voor 98% bij een bureau.
gids is in Viet Nam een beschermt beroep en aan vergunningen onderhevig.
je kan dat het beste zien in Hoi An zien.

Daar hebben de gidsen hun vergunning zichtbaar op hun kleding, anders mogen ze niet in de oude stad touristen begeleiden.

Wanneer ik jouw was zou ik offertes opvragen van enkele bureaus en via enkele hotels.

Hotels zullen wel een iets hogere prijs offreren, want je wilt niet de gehele tijd daar verblijven.

Ik heb ook even wat gegoogled en alles los bekeken ( trein+ hotel+ gids+ vervoer aldaar+ transfers in Hanoi en denk dat het dan duurder wordt; kwam al snel op minimaal 35 dollar pp duurder.

Persoonlijk denk ik dat 3 dagen, dus 2 overnachtingen voldoende is.
De beide markten liggen 1 a 2 uur van elkaar en zijn in 1 dag beide te bezoeken.

gr.
Ton.

Hallo Ton,
dank voor je snelle reactie. Je hebt gelijk; ik bedoelde ook 2 nachten trein, 1 nacht Bac Ha en 1 nacht Sapa. Dus 3 volle dagen om rond te kijken.
Ik denk dat ik inderdaad dan maar een paar offertes opvraag en e.e.a. met elkaar vergelijk. Vietnam Golden Holiday biedt deze trip aan met een extra kajaktocht op Chay rivier, een bezoek aan Ban Pho village + Trung Do village. Voor de rest lijken ze veel op elkaar.
Wat me een beetje verontrust: ik las ergens op een forum dat het eigenklijk niet uitmaakt waar je boekt. Zogauw je in Sapa arriveert wordt de hele bups (van eenzelfde tour natuurlijk) in dezelfde bus gestopt en ga je massaal naar de markt etc. Een klein groepje is voor ons geen probleem maar als het inderdaad zo’n gigantisch toeristische toestand wordt moeten we misschien iets meer autenthiek zoeken?

Hallo Karen,

Ik denk dat je het goed gelezen hebt.

Je moet weten dat er piekweken zijn van 100000 touristen per week in Sapa.
Wanneer ieder reisbureautje zelf voor de tours zou zorgen ( dus met eigen bussen zou rijden ) wordt het daar een puinhoop.

Dus zijn er diverse verschillende tours, verzorgt door een beperkt aantal touroperators ( zijn staatsbedrijven ), die deze uitvoeren.
De verkoop hiervan verloopt via de kleine bureautjes en natuurlijk door hen zelf.
De prijs onderling is afhankelijk van de marges die ze willen hebben.

Zie het als je een vliegticket zou kopen bij bijv. vliegwinkel.nl en ik bij cheaptickets.nl en we beide voor een vlucht naar viet Nam, op een bepaalde datum en vertrekplaats hebben geboekt maar niet weten wie het uitvoert.
De kans is dan groot dat we toch bij elkaar in het vliegtuig zitten.

Wanneer elk verkopende partij zelf zou vliegen, zaten de vliegtuigen misschien halfvol en was het vrij druk in de lucht.

De populariteit van Sapa en omgeving is natuurlijk omdat het er heel mooi is; gevolg is dan natuurlijk het aantal touristen.

Wanneer je minder touristische plekken wilt, met bijna hetzelfde als Sapa, zoals raften, fietsen, homestay, bergen, minderheden, fietsen, hiken enz. Ook. kamperen in een regenwoud is er een optie.

Dit kan in Cuc phuong National partk.
De laatste gegevens zijn dat daar 500 a 1000 touristen per dag komen, waarvan veel dagjes mensen vanuit Hanoi.

Voordeel van dit park is ook dat je geen treinreis hebt, en het op de route naar het zuiden is ( kleine omweg ).
Ook kan je de provincie Ninh Binh meenemen + Tam Coc.

Wanneer je even kijkt naar de reaktie van Martijn op dit forum vind hij deze route ook prachtig.
ook een tip om er te komen vanuit Halong Bay is een goede.

Op deze site heb ik wat filmpjes geplaatst om je een idee te gegeven.
even de zoekfunktie gebruiken en älternatief Sapa"invoeren.

De link met alle informatie

gr.
Ton.

2 likes