Halo V,
Ik wil eerst even mijn keuzes voor Sapa en Halong Bay en Tam Coc / Ninh Bin.
Halong Bay
Ik geloof dat ik de eerste op dit forum was die vond dat Halong Bay, een must was maar 1 dag volstaat. Er zijn er nu meerdere die dit ook vinden. Ik vind echt 1 dag voldoende om een goede indruk te krijgen van de Bay. Klopt dat je daarvoor wel wat uren onderweg bent.
Een nadeel van een 2 daagse tour kan ook zijn dat je tussen een reisgezelschap kan belanden.
Bedoel dus 16 slaapkamers ( cabins ) en 15 ervan zijn bezet door russen of chinezen.
Muziek is dan daarop aangepast, de gids ook. Wanneer je dus voor een overnachting kiest voor Halong Bay vraag er dus echt naar wat de samenstelling is.
Tam Coc/Ninh Binh
Zoals je in mijn schema kan zien zit daar een overnachting bij, dus het is niet alleen de rondvaart in Tam Coc, maar ook de provincie zelf en dus ook het natuurpark Cuc Phuong ( daar overnachten ). Daar overnachten en in de middag terug Hanoi ) voor de vlucht naar Hue ( Hue airport ).
Sapa
Ik weet dat ik de halve ( of meer ) wereldwijzer gemeenschap over me heen krijg.
Sapa is echt mooi; maar ga er niet heen voor de bevolking, maar voor de omgeving.
Wanneer je daar 2 dagen bent ga je naar de touristische plaatsen en daar vind je wel traditioneel geklede mensen, maar die zijn helemaal verwesterd; gekleed in de kleding maar met mobiel en 's-avonds weer westers gekleed. In de de vietnamese kranten wordt dit zelfs aangehaald. Sapa verliest de charme. Ik ben er in 2006 en 2010 geweest en zag het verschil echt goed. Mensen die er na 2010 zijn geweest en eenmaal zien die verandering niet . Viet Nam is meer touristischer geworden.
Vandaar de keuze voor Tam Coc/ ninh Binh (= provincie met cuc Phuong ) waar je het tourisme en
ook de mooie natuur en zelfs meer fauna hebt.
Dalat
Deze had ik mijn schema staan omdat je had aangegeven om daar naar toe te gaan.
Mooie gesitueerde plaats in de bergen met mooie watervallen, pagodes aan mooie meren en de stad zelf is leuk om doorheen te kuieren ( misschien met de zwanenbootjes romantisch te varen in het meer ).
Nadeel is misschien de reis naar Saigon; deze duurt een uur of 6/7 met de bus ( stopt niet veel ),
of 8 uur prive ( stopt meer wanneer je wilt ( wij roken allebei en maken graag onderweg foto’s en drinken graag een biertje onderweg ).
Nu je vragen
Halong Bay
per bus ( georganiseerd ) of met auto prive ( dag tour )
Dagtour is ter plekke makkelijk te boeken, geen enkel probleem.
Tam Coc/ Ninh Binh tour
Eigenlijk gelijk aan Halong Bay.
Kijk even op internet voor zo’n tour en beslis dan of het prijsverschil per georganiseerde tour of prive het aantrekkelijkst is met het gebodene.
Vliegtickets en verplaatsingen
De verplaatsingen ( over de weg ), m.u.v. die naar Hue ( vanaf Hanoi en Hoi An naar Dalat ), heb ik overdag gepland
Hue naar Hoi An is maar 4 uur, kan je zelf zolang maken ( binnen het normale natuurlijk ) als je wilt prive om foto’s te maken van de pas. Deze zou ik echt prive maken omdat de bussen door de tunnel gaan.
Dus rond een uur of 9 vertrekken en aankomst rond 14:00 uur ( eerder kan je toch niet inchecken ). Stad verkennen en de dag erop city tour.
Of je vluchten vooraf moet boeken is een moeilijke vraag.
Je gaat wel in het laagseizoen, maar het aantal vluchten per dag die je eventueel wilt pakken n.a.v. mijn schema ( Hanoi-Hue airport en Da Nang- Dalat ) zijn beperkt.
Wat is wijsheid?
Tickets zitten nu rond de €50 pp per vlucht. Heb je je schema echt helemaal rond dan zou ik nu boeken, met wat speling misschien wachten. Maar ik durf je hier niet echt te zeggen wat wijsheid is. Persoonlijk ben ik iemand die dit graag vooraf geregeld heb, maar ken je aard niet.
Dagtrips regelen.
Ter plekke geen enkel probleem.
Hotels
Weer moeilijk voor mij voor sommige lokaties, omdat wij wat hoger in de prijsklasse bivakkeren.
Hanoi
Sofitel Plaza; wanner je deze niet boekt, ga iets drinken op de bar op de bovenste verdiepng.
Geweldig uitzicht over de stad.
Hoi An
River Beach
Hue
Huong Giang hotel
Dalat
Novotel Dalat
Saigon
Continental
Can Tho
Victoria hotel ( is prijzig maar mooi voor een huwlijksreis )
Alternatief is Golf Hotel.
Misschien een tip V.
Ik doe het altijd zo als ik mijn vakantie plan.
Ik neem een excell sheet en vul de datums in en de nachten maak ik zwart en de tekst wit.
Bijv.
aankomst Hanoi wit vlak
slapen Hanoi zwart vlak
city tour wit vlak
slapen Hanoi zwart vlak
Halong Bay wit vlak
enz.
Voor mij is dit duidelijker dan dag1 daar en dag 2 daar.
Misschien helpt je dit bij het invullen?
Hoop dat dit je vragen enigzins beantwoord en bijdraagt aan een mooi schema voor een onvergetelijke huwlijksreis.
Volg Bael, heb je vragen, we beantwoorden ze graag en hopelijk helpen ze je met je keuzes.
Gr.
Ton.