Reizen in oktober

Hoi allen,

Mijn vriendin en ik willen graag op vakantie naar Vietnam. De bedoeling is om begin oktober te vertrekken en dan drie weken te reizen. Voor we de knoop definitief doorhakken willen we er wel zeker van zijn dat het een goede maand is om rond te reizen. Ik heb namelijk wat informatie opgezocht en oktober komt niet zo heel goed uit de bus.

Kan iemand mij vertellen of het een verstandige keus is om te gaan? De reis is tevens onze huwelijksreis, dus die willen we niet graag in het water laten vallen.

Wat is trouwens de beste reisroute (rekening houdend met de maan oktober)? Is dit van noord naar zuid of juist andersom?

Hallo Vulpes,

Zelf vind ik oktober geen verkeerde maand.
Het enigste wat eventueel problemen kan opleveren is centraal Viet Nam.
In november begint daar het orkaanseizoen, maar omdat je het weer niet kan voorspellen kan het misschien wat eerder beginnen met waaien en regenen. Ook hoeft er in 2011 helemaal geen orkaan langs te komen.
Dus daar kan je geen rekening mee houden en gewoon kijken wat het wordt. Meeste kans is dat je nergens last van krijgt.

Wat de beste route is hangt af van wat je wilt.
Wanneer je na de rondreis enkele dagen strand wilt heb je in het zuiden de meeste keus.

Ik ben nu 2 maal in oktober in Viet Nam geweest en heb in die 2 maanden slechts 1 flinke bui in Saigon meegemaakt van 1 uur.
De overige dagen waren zonnig en warm.

Maar zoals geschreven, het weer kan je niet beïnvloeden en neem het zoals het komt en maak er dan het beste van. Goede dagen komen er nog genoeg met veel zon en zonder buien.
Laat daar je vakantie niet van afhangen.

Ik was 2 jaar geleden in Mui Nee in januari, wat de beste en droogste maand zou zijn, en zijn daar na 3 dagen onophoudelijke regen weggegaan ondanks een boeking van 5 dagen.
Dus voorspellen en statistieken kloppen niet altijd.

gr
Ton.

Hoi Ton,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Je hebt gelijk dat je het weer niet kunt beinvloeden, maar toch is het fijn te horen dat oktober een prima maand is om te reizen.

Vietnam is het eerste land in Azië wat we aandoen, dus we willen een goede indruk krijgen van het authentieke Vietnam. Heb je nog tips voor ons van plekken/plaatsen die we echt gezien moeten hebben? We zijn geen van beiden strandmensen, dus dat is voor ons niet van belang.

Groet,
Vulpes

Hallo Vulpes,

Ik weet niet hoe je reist ( over de weg of ook sommige stukken vliegen ) , want 3 weken voor heel Viet Nam is te doen, maar je keuzes maken.

De meeste onderstaande plaatsen zijn wel de geijkte touristenlokaties, maar zijn die natuurlijk niet voor niets; Ik zet wel even mijn eigen mening bij, andere mensen zullen wel met tegenargumenten komen zodat je misschien een wat beter beeld krijgt.
Zie dit als een voorschot.

Hanoi spreekt voor zich
Sapa voor mooie vergezichten in de bergen ( voor mij geen must ivm vakantietijd)
Halong Bay mooie boottocht, maar 1 dag is voldoende ( vind het te overgewaardeerd
Ninh Bin mooi provincie met mooie natuur en een soort Halong By in het binnenland ( kan een
optie zijn, wanneer je Sapa niet bezoekt )
Hue/DMZ cultureel en voor de geschiedenis van Viet Nam een must
Danang Alleen voor het Cham museum ( wanneer je daar geïnteresseerd in bent )
Hoi An mooi pittoresk stadje, met strand; een must ( ook My Lai is aan te bevelen)
Quy Nonh Stad in opkomst, maar nu nog bijna touristen vrij. Mooi strand en lekker eten en het
museum van Trung ( de willem van oranje van Viet Nam )
Nha Trang mooie stranden, leuke boottochten, grootse liggende Boeddha van Viet Nam, ocean
institute, uitgaan, shoppen enz. Kan een keuze zijn
Saigon een must icm Cu Chi, misschien voor een bezoek aan de cao Dai tempel ( deze zou
niet mijn keuze zijn, de tempel dus )
Vung Tau mooie stad met een Jesus beeld vergelijkbaar met die van Rio.( optie )
Dalat Leuke stad in de bergen met mooie tempels, watervallen en vooral veel bloemen.
Wanneer je Sapa overslaat is dit misschien toch leuk.
Mekong Delta absoluut een must.

Wanneer je alles over de weg wilt gaan afleggen, zou je even kunnen kijken naar de reis van Fox.
Deze gaan in 3 weken van zuid naar noord en dan kan je misschien een idee op doen wat mogelijk is in die tijd. Beste van Viet Nam.

Wil je de door mij genoemde steden allemaal bezoeken, dan gaat dat niet lukken in 3 weken over de weg.
Of je moet veel 's-nachts reizen en met 1, hooguit 2 dagen, per lokatie genoegen nemen.
Voor sommige ( Sapa ) is dit best moeilijk.

Succes met je planning.

gr
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Ik zal aan de hand van de door jouw genoemde opties, de site van Fox en geplaatste reisverhalen door Vietnam uiteindelijk wel een programma kunnen samenstellen.

Als je ergens voor het eerst heen gaat, dan weet je nooit zeker of je wel de juiste plekken bezoekt, dus het is altijd een beetje een gok.

Als ik onze uiteindelijke reis heb samensgesteld, dan zal ik hem wel even posten. Wellicht kun je dan even je mening daarover geven?

Fijne Pasen.

Gr.
Vulpes

hallo,

Wij hebben onze reis naar vietnam geboekt bij Vietnam online. Wij hebben de reis Volledig Vietnam geboekt.
Je reist rond met je eigen gezelschap en excursies die in groepsverband.
Wij gaan in oktober dus ben er benieuwd.

Gtjs Sandra

Hoi allemaal,

Het is bijna oktober, dus ons vertrek komt nu snel dichterbij. Ik heb een route samengesteld welke wij misschien willen afleggen. Ik zeg misschien, omdat dit mede afhangt van de reacties en adviezen de wij van jullie op onze route krijgen. Wij komen op 3 oktober aan en wij vertrekken op 21 oktober.

Onze eerste stop is Hanoi. Wij landen hier op 3 oktober. Vanuit Hanoi willen een uitstap maken naar Halong Bay. (Wij slaan Sapa over omdat dit teveel tijd in beslag neemt)

Vanuit Hanoi willen we een binnenlandse vlucht nemen naar Ninh Binh. Is het verstandig om deze vlucht vooraf te boeken of kan dit ook vanuit Hanoi? Indien dit vanuit Hanoi kan, waar kan je dit dan het beste regelen?

Vanuit Ninh Binh willen we naar Hue. Wat raden jullie aan? Is dit te doen met een busverbinding of is ook hier een binnenlandse vlucht een betere keus.

Vanuit Hue willen we middels busverbindingen de volgende plaatsen aandoen:

Hue – Danang

Danang – Hoi An

Hoi An – Qui Nhon

Qui Nhon – Nha Trang

Nha Trang – Dalat

Dalat – Vung Tau

Vung Tau – Ho Chi Min

Ho Chi Min - Mekong Delta

Aangezien we maar 19 dagen hebben, waarvan 17 volle dagen, kunnen we waarschijnlijk niet alle plaatsen aan doen. Kunnen jullie aangeven wat absoluut een must is om te zien en welke plaatsen we kunnen overslaan? Graag ontvang ik ook een indicatie hoeveel dagen we per plaats nodig hebben om deze te bekijken.

Uiteraard zijn alle ideeën m.b.t. andere andere vervoermiddelen en/of andere steden van harte welkom. Heeft een van jullie trouwens ervaring met het huren van een privë chauffeur? Is dit te doen of is dit te echt te duur?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet,

Vulpes

Hallo V,

Heb je schema bekeken, maar heb wel wat twijfels .

Vlucht naar Ninh Binh ???
Geloof niet dat deze bestaat; is 3a 4 uur met de bus.

Beter is volgens mij Hanoi - ninh Binh - Cuc Phuong - Hanoi in 2 nachten _ 3 dagen.

Vliegen van Hanoi naar Hue ( let op niet naar Danang maar Hue airport; is misschien iets duurder).

Dan van Nha Trang naar Dalat.
Van Dalat naar Saigon ( vliegen of bus of prive )

Vung Tau vanaf Saigon met de boot ( enkele reis 1 uur).

Dus bijv.

1 Aankomst Hanoi en rust voor de rest van de dag
2 city tour Hanoi
3 Halong Bay
4 Ninh Binh/Tam Coc
5 Hue
6 Hue
7 Hoi An
8 Hoi An
9 Dalat
10 Dalat
11 Saigon
12 Saigon
12 Vung Tau als dagtrip vanaf Saigon
13 Vung Tau met overnachting
14 Mekong Delta
15 Mekong Delta
16 vrij

Ik denk dat je zo toch al je lokaties hebt.

Misschien met schuiven kan je je eigen voorkeur inviullen.

Danang moet je overslaan ivm tijd en vanaf Hue prive vervoe( of tour ) pakken en over de pas gaan; bussen gaan er niet over.

Prive vervoer

Wat is duur;hang t af van je budget.
Reken op $80 per dag zonder overnachting +prive gids voor $20 per dag zonder overnachting.

Dit betekend dus 100 dollar voor prive vervoer en gids, is 70 euro is voor 2 personen 50 euro per dag. Wanneer je meerdere dagen dezelfde chauffeur en gids hebt wordt het goedkoper per dag.

Voor een georganiseerde tour kost dit misschien 50% van dit bedrag of minder.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Naar aanleiding van je reisschema heb ik nog (groot) aantal aanvullende vragen.

Zoals de planning er uit ziet, kunnen we een groot deel van Vietnam meepikken en hebben wij inclusief onze vertrekdag op 21 oktober nog 3 dagen die wij vrij kunnen besteden. Wij hebben dus de mogelijkheid om een keer een rustdag in te plannen , wat wel een prettig gevoel geeft. Continu rennen en vliegen is namelijk ook niet alles.

Om geen tijd te verliezen gaf je aan dat wij vooral ‘s nachts dienen te reizen. Wat is hiervoor de beste manier van reizen. Moeten we denken aan een trein, bus of zijn er nog andere mogelijkheden?
Kun je mij aangeven wat voor ons de beste manier van reizen is? Dus vanuit Hanoi naar Halong Bay.
Halong Bay naar Ninh Binh/Tam Coc, etc etc.

Is het trouwens mogelijk een dagtrip naar Halong Bay te boeken vanuit Hanoi of is hiervoor de afstand te groot. Dit geldt ook voor de trip naar Ninh Binh/Tam Coc (is dit makkelijker vanuit Halong Bay of Hanoi).
Aangezien wij vanuit Hanoi naar Hue willen vliegen is het wel zo prettig om Hanoi als uitvalsbasis te hebben.

Is het verstandig om vliegtickets van te voren te boeken, zoals van Hanoi naar Hue, of kan dit makkelijk in Vietnam zelf?
Hoe gaat het regelen van vervoer en/of dagtripjes naar de verschillende plaatsen? Zijn er zoiets als reisbureautjes of kun je dit bij elk hotel regelen?

Ben je er bij het opstellen van je reisschema vanuit gegaan dat wij telkens ’s nachts zouden reizen of zijn er ook dagen bij dat we overdag reizen?
Heb ik het goed als de twee dagen voor Hue, Hoi An , Dalat en Saigon inclusief de reistijd daar naartoe zijn?

Als we een plaats willen schrappen om meer tijd over te houden, welke zou dan het beste zijn? Het liefst zie ik uiteraard alles, maar dat is in een kleine 3 weken niet te doen.

Als laatste heb ik nog een vraag over overnachtingen. Weet je een goed hotel voor ons Hanoi? Een klein beetje luxe mag wel, want onze vakantie is tevens onze huwelijksreis. Ik hoor van sommigen dat je overal moet aangeven dat je op huwelijksreis bent, omdat de Vietnamezen dat heel leuk vinden en dat ze dan iets bijzonders regelen. Is jou hierover iets bekend?
Wat raad je ons aan voor de overige overnachtingen? Is het noodzaak alles van tevoren te regelen of zijn er genoeg plekken in elke stad om te slapen?

Zoals je hebt gemerkt zijn het nogal wat vragen. Ik hoop dat je tijd hebt om mij te antwoorden.
Alvast bedankt voor je reactie.

Groet,
Vulpes

Hallo Vulpes,

Ik weet dat je eigenlijk Ton om een reactie hebt gevraagd, maar ik kan het toch niet laten om te reageren. Ik zie dat je Sapa niet in je planning hebt opgenomen. Ik ben oa naar alle plaatsen geweest die je in je planning hebt staan maar ik vond Sapa er echt wel met kop en schouders bovenuit springen. Vooral als je van wandelen houdt dan heb je daar prachtige tochten. Google maar eens op afbeeldingen Sapa en dan weet je wat ik bedoel.

Persoonlijk zou ik Nihm Bin/Tam Coc eruit halen en een 2-daagse tour Halong Bay doen. 1 dag is net iets te weinig en je zit langer in de bus dan dat je daar bent. Ik hoor/lees wel eens dat mensen het uitzicht op elkaar vinden lijken en naar een paar uur zijn uitgekeken. Als je je van te voren goed oriënteert waar je de cruise boekt (vanwege de slechte organisaties) heb je de twee dagen een goed gevuld programma dat je niet gaat vervelen.

Persoonlijk vond ik het Charming Hotel in Hanoi erg goed voor een redelijke prijs. Het Charming 2 is luxer dan Charming 1. www.hanoicharminghotel.com
De tours die je daar in het hotel kan boeken zijn erg goed. Wij hebben er de Deluxe cruise en Tam Coc tour gedaan wat erg goed is bevallen.

Tam Coc is eigenlijk een beetje hetzelfde als Halong Bay, alleen ben je daar niet langer dan 2 uur. Je wordt in een bootje een uur heen en een uur terug geroeid langs dezelfde soort kalkrotsen als in Halong Bay. Ik vond het erg mooi maar lang niet zo mooi als Halong Bay.

De rest laat ik aan Ton over maar dit wilde ik toch even kwijt…

Groeten Bael

Hoi Bael,

Alle input is welkom, dus ik ben blij met je reactie.

Sapa was in eerste instantie wel de bedoeling om in te plannen, maar een reis daarheen kost je al snel 3 tot 4 dagen. Omdat we maar 2,5 weken de tijd hebben om Vietnam te bekijken, neemt dit in verhouding teveel tijd in beslag. Als Vietnam ons bevalt, dan moeten we maar een keer terug gaan om Sapa te bezichtigen.

Ik begrijp dat het belangrijk is je goed te oriënteren voor je een cruise boekt. Hoe weet je echter wat een goede cruise is? Het is toch altijd een gok lijkt mij.
Heb jij nog suggesties m.b.t een 2daagse trip naar Halong Bay?

Is de trip naar Ninh Binh een dagtocht vanuit Hanoi? Twee uur is inderdaad niet heel veel. Als je daarvoor 5 of 6 uur in de bus moet zitten, dan is het wellicht beter om iets anders te doen.
Ik heb even wat foto’s bekeken van Halong Bay en Ninh Binh/Tam Coco en het ziet er beiden mooi uit, dus het zal lastig worden om een keuze te maken.

Als je nog maar suggesties hebt voor onze reis, dan hoor ik het graag.

Groet,
Vulpes

Hallo Vulpes,

Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken en van de verhalen die ik heb gehoord van medereizigers die we daar hebben ontmoet. Onze cruise die we via ons hotel hebben geboekt was erg goed. Kijk uit voor de budget tours. Dan weet je bijna zeker dat je een minder goede boot krijgt. Ook zou ik de tour in Hanoi boeken (of van te voren via internet), maar niet in Halong Bay. De prijzen liggen daar namelijk veel hoger dan in Hanoi.
Je kan je bijvoorbeeld oriënteren via de site Tripadviser.nl Hier heb ik tijdens mijn reis in Vietnam erg veel aan gehad. Als je bijvoorbeeld kijkt bij Hanoi –> dingen om te doen –> Tours. Dan zie je daar erg veel recensies staan van de tours(operators) naar Halong Bay. Hetzelfde bijvoorbeeld voor de locatie Halong Bay –> dingen om te doen –> Tours.
Kijk wel even naar het aantal recensies, als dit er maar een paar zijn dan kan de beoordeling niet helemaal objectief zijn. Je kan deze site bijvoorbeeld ook gebruiken voor het zoeken naar een goed Hotel in je eigen prijsklasse.

Toch nog even over Sapa… Als je de nachttrein neemt zou je daar twee volle dagen kunnen zijn. De volgende ochtend ga je direct door naar Halong Bay. Persoonlijk zou ik Dalat overslaan omdat je hier inclusief reistijd 2 dagen voor hebt staan. Dit vind ik erg krap omdat volgens mij de mooiste bezienswaardigheden buiten Dalat liggen. Je zou het wel kunnen doen als je je rond laat rijden door bv een easyrider. Wat op zich ook wel een hele leuke ervaring is. Daarover gesproken wat je ook zou kunnen doen (echt een aanrader!). Als je in Hue dag 8 met motorrijders een trip naar Hoi An doet (2 dagen/1 nacht). Laten ze je eerst Hue zien, verboden stad en de Thien Mu pagode. Daarna ga je het binnenland in en zie je het echte leven van Vietnam. Je komt op plekken waar geen andere toeristen komen. Je rijdt langs rijstvelden en gaat via de Ho Chi Minh trail door de bergen en jungle richting Hoi An. Dit was echt super! De volgende dag heb je een hele dag voor Hoi An. Hoi kan je rustig in 1 dag bekijken.

Je schema zou kunnen zijn:
1 Aankomst Hanoi en rust voor de rest van de dag
2 city tour Hanoi –>nachttrein Sapa
3 Sapa
4 Sapa –> nachttrein Hanoi
5 Halong Bay
6 Halong Bay –> late vlucht naar Hue
7 Hue
8 Hue -
9 Hoi An
10 Hoi An
11 Saigon
12 Saigon
12 Vung Tau als dagtrip vanaf Saigon
13 Vung Tau met overnachting
14 Mekong Delta
15 Mekong Delta
16 vrij

Nihm Bihn wordt vaak met een dagtour vanuit Hanoi gedaan. Je vertrekt rond 8 uur vanuit Hanoi en na ca 2,5 uur kom je aan in Nihm Bihn. Dan bezoek je een tempel/pagode. Daarna lunch en bezoek aan Tam Coc, daarna kan je bij sommige tours nog kiezen uit een kleine fietstocht. Je hebt dus wel een gevuld programma. Ik vond het erg mooi, maar een tweede dag Halong Bay had ik er niet voor willen missen.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel…

Groeten Bael

1 like

Halo V,

Ik wil eerst even mijn keuzes voor Sapa en Halong Bay en Tam Coc / Ninh Bin.

Halong Bay
Ik geloof dat ik de eerste op dit forum was die vond dat Halong Bay, een must was maar 1 dag volstaat. Er zijn er nu meerdere die dit ook vinden. Ik vind echt 1 dag voldoende om een goede indruk te krijgen van de Bay. Klopt dat je daarvoor wel wat uren onderweg bent.
Een nadeel van een 2 daagse tour kan ook zijn dat je tussen een reisgezelschap kan belanden.
Bedoel dus 16 slaapkamers ( cabins ) en 15 ervan zijn bezet door russen of chinezen.
Muziek is dan daarop aangepast, de gids ook. Wanneer je dus voor een overnachting kiest voor Halong Bay vraag er dus echt naar wat de samenstelling is.

Tam Coc/Ninh Binh
Zoals je in mijn schema kan zien zit daar een overnachting bij, dus het is niet alleen de rondvaart in Tam Coc, maar ook de provincie zelf en dus ook het natuurpark Cuc Phuong ( daar overnachten ). Daar overnachten en in de middag terug Hanoi ) voor de vlucht naar Hue ( Hue airport ).

Sapa
Ik weet dat ik de halve ( of meer ) wereldwijzer gemeenschap over me heen krijg.
Sapa is echt mooi; maar ga er niet heen voor de bevolking, maar voor de omgeving.
Wanneer je daar 2 dagen bent ga je naar de touristische plaatsen en daar vind je wel traditioneel geklede mensen, maar die zijn helemaal verwesterd; gekleed in de kleding maar met mobiel en 's-avonds weer westers gekleed. In de de vietnamese kranten wordt dit zelfs aangehaald. Sapa verliest de charme. Ik ben er in 2006 en 2010 geweest en zag het verschil echt goed. Mensen die er na 2010 zijn geweest en eenmaal zien die verandering niet . Viet Nam is meer touristischer geworden.

Vandaar de keuze voor Tam Coc/ ninh Binh (= provincie met cuc Phuong ) waar je het tourisme en
ook de mooie natuur en zelfs meer fauna hebt.

Dalat
Deze had ik mijn schema staan omdat je had aangegeven om daar naar toe te gaan.
Mooie gesitueerde plaats in de bergen met mooie watervallen, pagodes aan mooie meren en de stad zelf is leuk om doorheen te kuieren ( misschien met de zwanenbootjes romantisch te varen in het meer ).
Nadeel is misschien de reis naar Saigon; deze duurt een uur of 6/7 met de bus ( stopt niet veel ),
of 8 uur prive ( stopt meer wanneer je wilt ( wij roken allebei en maken graag onderweg foto’s en drinken graag een biertje onderweg ).

Nu je vragen

Halong Bay
per bus ( georganiseerd ) of met auto prive ( dag tour )
Dagtour is ter plekke makkelijk te boeken, geen enkel probleem.

Tam Coc/ Ninh Binh tour
Eigenlijk gelijk aan Halong Bay.
Kijk even op internet voor zo’n tour en beslis dan of het prijsverschil per georganiseerde tour of prive het aantrekkelijkst is met het gebodene.

Vliegtickets en verplaatsingen
De verplaatsingen ( over de weg ), m.u.v. die naar Hue ( vanaf Hanoi en Hoi An naar Dalat ), heb ik overdag gepland

Hue naar Hoi An is maar 4 uur, kan je zelf zolang maken ( binnen het normale natuurlijk ) als je wilt prive om foto’s te maken van de pas. Deze zou ik echt prive maken omdat de bussen door de tunnel gaan.
Dus rond een uur of 9 vertrekken en aankomst rond 14:00 uur ( eerder kan je toch niet inchecken ). Stad verkennen en de dag erop city tour.

Of je vluchten vooraf moet boeken is een moeilijke vraag.
Je gaat wel in het laagseizoen, maar het aantal vluchten per dag die je eventueel wilt pakken n.a.v. mijn schema ( Hanoi-Hue airport en Da Nang- Dalat ) zijn beperkt.
Wat is wijsheid?
Tickets zitten nu rond de €50 pp per vlucht. Heb je je schema echt helemaal rond dan zou ik nu boeken, met wat speling misschien wachten. Maar ik durf je hier niet echt te zeggen wat wijsheid is. Persoonlijk ben ik iemand die dit graag vooraf geregeld heb, maar ken je aard niet.

Dagtrips regelen.
Ter plekke geen enkel probleem.

Hotels
Weer moeilijk voor mij voor sommige lokaties, omdat wij wat hoger in de prijsklasse bivakkeren.

Hanoi
Sofitel Plaza; wanner je deze niet boekt, ga iets drinken op de bar op de bovenste verdiepng.
Geweldig uitzicht over de stad.

Hoi An
River Beach

Hue
Huong Giang hotel

Dalat
Novotel Dalat

Saigon
Continental

Can Tho
Victoria hotel ( is prijzig maar mooi voor een huwlijksreis )
Alternatief is Golf Hotel.

Misschien een tip V.

Ik doe het altijd zo als ik mijn vakantie plan.

Ik neem een excell sheet en vul de datums in en de nachten maak ik zwart en de tekst wit.

Bijv.

aankomst Hanoi wit vlak
slapen Hanoi zwart vlak
city tour wit vlak
slapen Hanoi zwart vlak
Halong Bay wit vlak
enz.

Voor mij is dit duidelijker dan dag1 daar en dag 2 daar.
Misschien helpt je dit bij het invullen?

Hoop dat dit je vragen enigzins beantwoord en bijdraagt aan een mooi schema voor een onvergetelijke huwlijksreis.

Volg Bael, heb je vragen, we beantwoorden ze graag en hopelijk helpen ze je met je keuzes.

Gr.
Ton.

1 like

Hoi Bael en Ton,

Beiden bedankt voor jullie reacties, deze helpen mij echt verder op weg.
Ik zal mijn schema er weer bij pakken en jullie adviezen ter harte nemen.

Als ik nog vragen heb (ga daar maar vanuit), dan kom ik weer in de lucht.

Groet,
Vulpes

Ik wil toch nog even reageren op Sapa (is niet lullig bedoeld hoor Ton), maar ik ben het niet met je eens dat je in twee dagen per definitie naar de toeristische plaatsten gaat. Je hebt verschillende tochten die inderdaad toeristisch zijn, maar ook verschillende tochten van 1 of 2 dagen waarbij je niet met honderden toeristen over hetzelfde pad loopt.

Bijvoorbeeld via deze organisatie http://vietnamnomadtrails.com/welcome-to-vietnam-nomadtrails.html of via het toeristeninformatiepunt in Sapa zelf.
Het wordt je zelfs gevraagd of je een toeristische of minder toeristische tocht wilt.
1 tip: Zorg dat je met een Hmong gids meegaat omdat een Vietnamees de taal van de Hmong niet spreekt.

Als je op de gemakkelijke brede paden blijft in de buurt van Sapa dan kom je in de opgezette toeristische dorpjes waar ze 's avonds inderdaad de normale kleren weer aandoen.
Maar zelfs op een paar uur lopen van Sapa in de bergen kom je langs huisjes / dorpjes waar ze bijna nooit een toerist zien en de mensen wel in de klederdracht lopen. Soms is dat zelfs de enige kleding die ze hebben.

Voor het dorpje Sapa zelf hoef je daar echt niet naar toe te gaan. Daar is eigenlijk niet veel moois aan. Je moet inderdaad voor de prachtige uitzichten en omgeving gaan. Als je een leuk dorpje in de omgeving wilt zien met de echte authentiek geklede Hmong dan zou je naar de zondagsmarkt in Bac Ha (dagtocht met de auto) kunnen gaan. Hier zijn ongetwijfeld ook mensen die 's avond in hun trainingspak voor de tv ploffen. Maar veruit het merendeel is bergbevolking die nog vasthoud aan de tradities en gewoontes.

Nogmaals Ton, niet om je tegen de schenen te schoppen maar dit is mijn ervaring en die wilde ik toch even kwijt.

Groeten Bael

Hoi Bael en Ton,

Ik zie op internet dat er veel mogelijkheden zijn om een tour te boeken.
Gemak dient de mens, dus ik kan goed begrijpen dat men hier gebruik van maakt.
Weten jullie of het makkelijk te doen is om zelf het vervoer te regelen naar bijvoorbeeld Ninh Binh en daar ter plekke een slaapplek te zoeken en een toer te boeken?
Wij reizen namelijk het liefst zo zelfstandig mogelijk. Op deze manier wordt onze reis avontuurlijker en kom sneller in contact met de lokale bevolking.

Groet,
Vulpes

Hoi Vulpes,

Ook ik ga me er nog even tegenaan bemoeien :wink: Ik ben het met Ton eens dat 1 dag Halong Bay genoeg is, maar het is zeker heel mooi.

Er zijn inderdaad veel verschillende tours te boeken door Sapa. Maar het klopt dat Vietnam steeds toeristischer wordt: in 2007 zei men daar al dat het 't tweede Thailand gaat worden. Wat je dan zou kunnen doen, is een tour met een homestay. Iets authentieker.

En dan nog een hotelletje: voor Hoi An raad ik het Nhi Nhi Hotel aan: niet te duur, maar wel wat luxer, een zwembadje en heel leuk personeel (naar mijn mening :wink:). Verder heb ik veelal budget gereisd en voor een mooie huwelijksreis ben ik niet echt hotels tegengekomen :wink:

Wat betreft je laatste vraag: ik ben niet in Ninh Binh geweest, maar er zijn wel vele mogelijkheden wat betreft vervoer in Vietnam en dingen ter plaatse boeken. Je kunt met een open bus ticket, met een privéchauffeur of met het lokale ov. En in het laagseizoen is er altijd wel een hotelletje te vinden. Maar wellicht heeft een medereiziger hier wel ervaring mee en kan deze je wat meer inlichten.

Verder wil ik je (jullie) feliciteren!

Groetjes, Anne

Hallo V,

Zoals Bael al had geschreven over Tam Coc dat de boottocht rond de 2 a 3 uur duurt.
De reis er naar toe zit rond de 3 uur.

Van Tam Coc naar Ninh Binh stad en dan naar het nationale park is is allemaal zelf makkelijk te regelen.De afstanden onderling zijn klein en zijn binnen 1 uur te overbruggen.
Klein minpuntje is dat wanneer je wilt overnachten in het park zelf reserveren wel aan te raden is.

Dus wanneer je rond een uur of 7:30 vanuit Hanoi zou vertrekken en de boottocht zou doen en dan naar het park, ben je er rond een uur of 3. Afhankelijk van je vliegtuig kan je dan kijken wanneer je weer verder naar Hanoi gaat de dag erop of beter nog 1 nacht wanneer je schema het toelaat. Voor de prijs hoef je het echt niet te laten; duurste kamer is iets van $25 pp, goedkoopste 6 pp ( heb ik van de site voor de actuele prijzen).

Wanneer je een natuurliefhebber bent vind ik dit park echt een aanrader. Persoonlijk vind ik het mooier en er is meer te doen dan ( helaas Bael ) Sapa.

Meer informatie over het park op deze site

Deze plek is echt bijna tourist free ( alles relatief natuurlijk ) omdat dit niet op de normale routes ligt. Voorlopig en hoop eigenlijk dat dit zo blijft.

Wens je nog succes met je planning en bijna vergeten ( nog niet zolang geleden getrouwd waarschijnlijk; huwlijksreis ) gefeliciteerd met je gehuwde staat.

gr.
Ton.

Hoi allen,

Ik kan niet blijven herhalen dat ik het echt geweldig vind dat jullie telkens op mijn talloze vragen reageren!

Ook hartelijk dank voor de felicitaties.
Ik ben echter nog niet getrouwd. Aankomende vrijdag is (pas) zover.

Zoals jullie zien heb ik nog heel veel leuks in het verschiet.

Groet,
Vulpes

Zojust 5 dagen geleden voor de 2 keer in Sapa geweest, heb een prachtig weer gehad in dorpje Ta Van. Sapa omgeveing is altijd prachtig.
Je kunt Halong bay en sapa niet vergelijken, toch ga ik graag terug naar sapa.