Nieuw op het forum en moet al iets weten (sapa)

Hey,

Ik ben nieuw op het forum (wel al veel gelezen)

Wij gaan in juli een veel te korte vakantie doen (17dagen) voor Viet nam en Cambodja samen,dus snel tempo.

Nu had ik graag geweten is het mogelijk om de nachttrien te nemen naar Sapa en dezelfde avond weer te vertrekken (enkel Sapa te bekijken)

Weet nu al dat ik hier commentaar op ga krijgen, maar er zit niets ander op.

We zijn met 2 ander koppels en onze vrouwen willen dit niet mee doen (te strak reisschema)

Of vinden jullie dit gek en beter Sapa overslaan.:angry:

En als ik dit doe, best van hieruit de trein reserveren of ter plaatsen ?

Ook had ik graag geweten of de boottocht (Hoa Lu - Tam Coc) echt de moeite is en dat dit lang rijden is vanuit Hanoi?

alvast bedankt
Jan

Hallo Jan,

Zover ik weet kun je als je de nacht ervoor met de nachttrein bent aangekomen in Sapa gewoon weer met de trein verder de volgende dag.
Wat ik je kan aanraden is dat je Sapa zeker NIET over moet slaan. Toen wij moesten beslissen of we naar Sapa gingen regende het erg hard in Hanoi, maar achteraf gezien ben ik blij dat ik geweest ben en had het voor geen goud willen missen.

Veel plezier!

Pascal

Jan,

veel hangt er natuurlijk vanaf of je vietnam later al dan niet nog eens wilt opnieuw aandoen … want 1 dag Sapa lijkt me wel héél
kort … OOK de omgeving van Tam Coc vind ik persoonlijk wel minstens 2 liever 3 dagen waard !!! Ligt niet zover van Hanoi …
maar 1 dag over en weer …zorgt ervoor dat je sowieso in de grote toeristen-stroom gaat terecht komen …Terwijl als je ter plaatse
verblijft je die redelijk kan ontlopen , want s’ morgens en na 17h00 is het er vrij rustig !!!

groeten ,geert,

Hallo Jan,

Ik kan alles wat Geert onderschrijven.
Naar Sapa ( de stad kan je net bezoeken ), want je bent dan al bijna 3 uur kwijt om daar te komen en terug naar het station te gaan.
Dus je kan alleen wat rond het station blijven rondhangen en daar de zeer nabije omgeving verkennen.

Maar begrijp ik nu goed dat je bedoelt dat een eventuele dag Sapa een mannen uitje gaat worden?

Maar ik denk dat je misschien beter even je planning kan plaatsen als je dit wilt en dan is er misschien wel wat tijd te vinden voor een dagje Sapa extra zodat je de vrouwen het wel leuk vinden; mits je dit natuurlijk niet wilt en het graag zonder de vrouwen wilt doen.
Hou het dan bij 1 dag :-).

Maar bedoel dus welke steden had je in gedachten om te bezoeken?
Snap dat het wordt
Hanoi, Sapa, Ninh Binh Provincie ( daar ligt Tam Coc en Hoa Lu ook in ).

Maar wil je ook naar Halong Bay, Hoi An, Saigon , Delta.
Strand zit er niet in of
Wat wil je zien in Cambodja : PP, SR.
Je moet wel gaan vliegen, anders wordt het heel moeilijk en reken op 3 a 4 vluchten en misschien 1 van hen een internationale naar Cambodja.

Maar ben wel even op internet gaan neuzen en inderdaad zijn er reizen te vinden voor Viet Nam in 10 of 12 dagen.
Zou je nog een dag of 5 a 6 over hebben voor Cambodja.

In deze reizen heb je ook nog keuzes van welke steden.
Kan er geen prijzen bij vinden omdat deze op aanvraag zijn, maar ga er maar vanuit dat deze pittig zullen zijn met het vliegen en in sommige zat er zelf een overnachting Halong Bay + 1 overnachting Ninh Binh bij.
Ninh Binh kan je dan natuurlijk verzetten naar Sapa met 1 overnachting.
ook Hoi An, saigon, en de Delta zit erbij.

Het zou dan kunnen worden

dag 1 Hanoi , overnachten Hanoi
dag 2 Hanoi, avondtrein naar Sapa
dag 3 Sapa, avondtrein naar Hanoi, door naar Halong Bay ( overnachten Halong Bay )
dag 4 Halong Bay naar Hai Phong ( vliegen naar Danang ) transfer naar Hoi An ( daar overnachten )
dag 5 Hoi An ( overnachten )
dag 6 Hoi An ( overnachten )
dag 7 Hoi An naar Danang en vliegen naar Saigon ( daar overnachten )
dag 8 Saigon met misschien naar de tunnels ( als de vrouwen dit leuk vinden; kan het niet laten )
dag 9 Saigon naar Mekong Delta ( daar overnachten )
dag10 Mekong Delta naar Saigon ( daar overnachten )
dag 11 Saigon naar PP ( overnachten )
dag 12 t/m 17 Cambodja

Zo heb je strand in Hoi An, en Sapa, en overnachting Halong Bay.
Wanneer je de overnachting in halong bai niet doet verdien je een dag en deze kan je dan gebruiken voor Ninh Binh.
rekening houdende met het schema, wordt dan de volgorde wat veranderd en ga je eerst vanaf hanoi naar Ninh Binh en dan naar Sapa en dan volgens mijn idee verder.

Ik heb voor dit idee wel een prive tour moeten maken omdat deze volgens mij niet te vinden.
Betekend wel dat je er een prijskaartje aan moet hangen.

Deze kan je wel reduceren, maar dan moet je wel beslissen om op sommige trajecten je aan te sluiten bij een groep.
Met hotel keuze is ook wat te verdienen.

Ik denk dat mijn idee niet echt gek is en realiseerbaar.
Voor het Cambodja gedeelte laat ik het aan Cambodja deskundigen over, maar denk wel dat je in 5 dagen de highlights ook kan nemen. natuurlijk is 17 dagen wat tekort. maar is te doen.

Denk hier maar eens over na en hoop dat ik je mannenuitje niet verpest heb.

gr.
Ton.

Alvast bedankt voor jullie antwoord,

Even mijn planning (voor dat ik dat van Ton gelezen had)
dag1= Aankomst in Hanoi en daar blijven
dag2= Halong bay
dag3= Halong bay + door reizen naar Sapa (de vrouwen terug naar Hanoi)
dag4= Sapa + vertrek Hanoi
dag5= Aankomst en doortrekken naar Tam coc
dag6= Hanoi vlucht naar Da lat en even uitblazen in Mui ne (strand)
dag7= Mui ne
dag8= vertrek uit Mui ne naar HCM
dag9= HCM
dag10= vertrek naar Mekong daar een 2 daagse boot pakken naar PP
en zo verder door Cambodja (hier willen we enkel PP en Ankor bezien ik reken ergens op een dag of 5)

Het middenstuk houden we voor later.

Deze reis is waarschijnlijk de laatste keer dat onze zonen meegaan (17 en 18 jaar)

en ik wil ze toch nog de schoonheid en ook het gruwel van dit land meegeven.

Ik weet dat dit echt reizen word en het hoeft zeker niet duur te worden, maar hoeft ook niet een low budget vakantie te zijn!

we willen gewoon veel zien.

Graag verbeteringen aan dit schema, of dat er iets niet mogelijk is, hoor ik dit graag.

alvast bedankt voor jullie reactie
Jan

Hallo Jan,

Ik denk dat je misschien toch moet overwegen om ipv Mui Nee het strand van Hoi An te nemen.
Zeker omdat je je kinderen de schoonheid van het land wilt laten zien.

In Mui Nee heb je een mooi strand , maar dat is het.
in Hoi An heb naast een mooi strand ook nog eens een heel mooi stadje.
Misschien ook een argument voor Hoi An kan zijn dat in het zuiden het regen seizoen is; dus ook in Mui Nee.
Het hoeft natuurlijk niet regenen maar houd er dan wel rekening mee.

Ik denk ook dat het goedkoper is en je zo ongeveer 8 tot 10 uur reizen minder hebt.
Je hebt namelijk niet de transfer van mui Nee naar Saigon ( 5 uur ) en die van Dalat naar Mui nee (4 a 5 uur ).

Vind je keuze voor Dalat ook een beetje vreemd.
Je kan deze stad niet bezoeken, want dan kom je vroeg in de avond aan in Mui nee.
Ik heb even gekekenn voor de vluchten vanaf Hanoi naar Dalat.
Met Viet nam airlines kom je om 15:15 aan in Dalat en dan 4 uur reizen is het al snel 20:00 uur aankomen in Mui Nee.
Viet Air heeft wat andere tijden , maar aankomst Dalat is dan om 11:20 en dus is Dalat niet mogelijk zonder laat in Mui Nee aan te komen.

Lijkt me beter om dan naar Nha trang te vliegen en vanaf daar naar mui Nee.
Kan je onderweg eventueel regelen voor een stop bij de duinen en de red canyon ed.
Heb je die al gezien en heb je de dag erop de tijd voor het strand.

Maar mijn eerste optie zou gaan voor Hoi An.

Ook zou ik Sapa en Halong Bai omdraaien.
Is veel praktischer en minder stress vol.

In jouw schema kom je ongeveer tussen 17 en 18 uur aan in hanoi bij je hotel en dan moet je ( de mannen ) meteen door naar het station.
Draai je het om dan heb je voldoende tijd om naar het hotel van de vrouwen te gaan en dan samen naar Halong Bai.

Door dan vanaf Hai Phong door te vliegen naar Danang ( keuze moet dan wel voor Hoi An zijn ) verdien je zomaar weer vele reisuren.

met de keuze voor Hoi An zou ik het zo doen

dag 2 Hanoi ( daar overnachten )
dag 3 dagtrip naar ninh Binh ( tam Coc of Trang An ) , avondtrein naar Sapa
dag 4 Sapa en avondtrein naar Hanoi
dag 5 aankomst vanaf Sapa en door naar Halong Bai ( daar overnachten )
dag 6 na Halong Bai naar hai Phong ( niet naar Hanoi) en overnachten Hoi An
dag 7 Hoi An
dag 8 Hoi An naar Danang en vliegen naar Saigon ( daar overnachten )
dag 9 Saigon ( daar overnachten )
dag10 Saigon naar delta, overnachten op boot
dag11 aankomst PP en dan Cambodja.

Voor keuze Mui Nee

dag 2 Hanoi ( daar overnachten )
dag 3 dagtrip naar ninh Binh ( tam Coc of Trang An ) , avondtrein naar Sapa
dag 4 Sapa en avondtrein naar Hanoi
dag 5 aankomst vanaf Sapa en door naar Halong Bai ( daar overnachten )
dag 6 na Halong Bai naar Hanoi, daar overnachten ( kan niet anders ivm met vluchttijden)
dag 7 naar nha Trang en door naar Mui Nee
dag 8 mui Nee
dag 9 Mui Nee naar Saigon
dag10 Saigon
dag11 naar delta, overnachten boot
dag 12 aankomst PP
dag13 en verder Cambodja

Ik heb voor de keuze Mui Nee wel een extra dag Sapa erbij zitten.
Ik en volgens mij vele mensen met mij, denken dat op dezelfde dag aankomen en vertrekken echt te weinig is en 1 overnachting wel
het minimum is. Zeker gezien de kosten.

Ik hoop dat dit jullie wat verder kan helpen en misschien hebben anderen mensen ook nog ideeën?

gr.
Ton.

Hey Ton,

Al heel erg bedankt, en u eerste schema spreekt me zeker aan.

Ik had wel de vraag, als ik van Halong bay kom en dan naar Hai Phong zo verder naar ninh Binh, (hier een dag blijven) kan ik hier dan geen trein of bus pakken naar Hoi an.

Zoja win ik dan wat tijd en hoe lang doe ik over het traject naar Hoi an, of zou jij toch richting Hanoi uitgaan?

En in traject 2 spreek je van vrij lange transfers, is dit met een lijn bus? ik vermoed dat we met een privé busje toch wel sneller zijn.

Nogmaals hartelijk dank

Grtjes jan

hallo Jan,

ik snap dat je het eerste schema je bevalt; is jouw idee om maar enkele uren Lao Cai en omgeving te bekijken.
Ik vind dit zelf wel tekort, en denkk dat dit het gebied geen recht aan doet, maar ik denk dat je daar toch je zinnen op gezet hebt.

De vraag over Halong Bai , dan naar Ninh Binh provincie en dan naar Hoi An.

De reis van Halong ( de haven) naar Ninh Binh kost je ongeveer 5 uur minmaal met een lokale bus.
Touristenbussen rijden deze route volgens mij niet.
Doe je het met een prive auto reken dan op een een uur of 4 a 5 ( denk dat je ongeveer 100 usd gaat kosten voor een 7 persoons auto )

Houd er dan rekening mee dat je rond een uur of 12 aanmeert, dan naar Ninh Binh of een andere plaats ( kost je een uur meer voor de omgeving rond Tam Coc ), kom je dus aan rond 17 uur.
Dan naar je hotel, inchecken en opfrissen, is het zo 18 uur en ga je eten, wat drinken en slapen.

Dag erop naar Tam Coc of An trang en dan rond een uur of 6 ( afhankelijk van welke busmaatschappij ) naar Hoi An.
Deze rit duurt wel ruim 12 uur. Ik denk dat er van slapen niet veel komt wanneer je deze eerder hebt zien rijden.

idem voor een trein maar veiliger , maar dan moet je uitstappen in Danang en dan een transfer regelen ( 45 minuten en zit je al snel op 13 uur ) naar Hoi An.
Prijsverschil trein en vliegen is niet echt groot; je spaart wel een overnachting in een hotel uit.

Daarom heb ik voor de comfortabelere manier gekozen.
Prijs tussen vliegen vanaf hai phon en treinen van Ninh Binh is miniem; je hebt geen transfer tussen Hai phong en ninh Binh ( je gaat altijd over Hai Phong, ook naar Ninh Binh, dus de extra kosten zitten dan in het traject Hai Phong en Ninh Binh )

Komt er op neer dat je met vliegen vanaf Hai Phong je 12 uur eerder in hoi An bent en in een hotel slaapt ipv van een trein of bus.
ook het aantal uren in Ninh Binh provincie is ongeveer je gelijk.

Zit ik even met je opmerking van langere trajecten, ik kan dit citaat niet vinden.
Maar ik zou nooit een lokale bus nemen.
Dit duurt langer en je kan op vele trajecten gewoon de touristenbus nemen, kost je ook maar ietsje meer maar is veel sneller, comfortabeler, airco enz.

Zoals al geschreven is het er bijna geen reistijdverschil tussen touristenbussen en prive ververvoer.
Soms is prive vervoer langzamer omdat je je dan stoppen waar je wilt om bijv foto’s te maken, iets langer te lunchen, rookpauzes oid.

Afgelopen Januari ben ik vanaf Can Tho naar Saigon gegaan zonder stop in 3 uur.
Bus is ongeveer 5 uur.
Kosten bus zijn rond de 10 usd pp en de prive auto kost 100 usd.
Ga je met 10 personen dan kost je dus de bus 10x10 is 100 usd, maar met prive vervoer 120 usd ( grotere auto ).
Verschil is dus 2 usd pp.

Dan heb je wel stops waar jij dat wilt, stoppen waar je een foto wilt maken, of geen stops als je daar voor kiest.

Maar eigenlijk komt het erop neer dat het geen verschil maakt hoelang je ergens verblijft alleen de reistijden zijn veel langer en is wat minder comfortabel volgens mij.

Heb nog wel even een vraag.
Vind je Hoi An een betere keuze dan Mui Nee?

Ik hoop dat ik je vragen wat heb kunnen beantwoorden.

Ook heb ik even gekeken naar de bezetting in hotels in Hoi An en deze zitten echt goed vol in juli.

Voor 2 personen is het geen probleem, maar voor meerdere kamers zijn diverse hotels vol.
Misschien om , wanneer je toch prive vervoer overweegt, dit meteen aan hen over te laten en hun de opties laten zoeken.
Sta je ook wat sterker in de onderhandeling over de prijs voor een transfer ( kan je wat afdingen ), misschien met tours via hen en een normale meerprijs voor een boeking door een vietnamees reisbureau is 10 usd voor een totale boeking wanneer deze tot stand komt.

Dus dat betekend , wanneer je 4 kamers boekt a 50 usd per kamer dan de prijs per kamer 200 + 10 = 210 : 4 = 52.50 word.
Denk dat dit wel te overkomen is toch?

denk ook even na over je visum, met VOA kan je met een groep kan je best heel veel schelen; pp ongeveer 60usd tov 75 euro pp.

gr.
Ton.

Hallo Jan,

Ik heb even het schema dat je beviel even laten nakijken in Viet Nam of ik het goed bedacht had.
Ik heb net het antwoord binnen en blijkt niet helemaal zo te kunnen, en misschien met een aanpassing toch iets om de vrouwen mee te krijgen.

Ik heb dit schema gestuurd naar Viet nam ( hen wat moeten vertalen naar engels natuurlijk )

day 1 Hanoi , night Hanoi
day 2 Hanoi ( night Hanoi )
day 3 dagtrip to ninh Binh ( tam Coc of Trang An ) , evening train to Sapa
dayg 4 Sapa en evening train to Hanoi
day 5 arrival from Sapa and go tor Halong Bai over night )
day 6 affter Halong Bai nto hai Phong not to Hanoi) and night at Hoi An
day 7 Hoi An
day 8 Hoi An go to Danang and flight to Saigon ( night )
day 9 Saigon ( night )
day10 Saigon to delta, night on cruise boat
day11 arraval PP and the 5 days Cambodja.

Dit is het commentaar en aanbevelingen

The above itinerary is quite good, however there are some comments from me:

•      Day 3-4: Your reply is right, 01day is not enough for Sapa, normally 03 – 04days is more recommended. Otherwise, you can visit similar destination - Mai Chau for 02days 01night, homestay or overnight at boutique resort; Hier was een een link geplaats, maar deze krijg je via een Pb

•      Day 10-11: for 01 night cruise, you only can reach Cai Be, or Can Tho, cannot reach Chau Doc. The cruise Saigon – Cai Be/Can Tho – Chau Doc takes 03days 02nights. Here is 01 of cruise operators: http://www.mekongeyes.com/en/tours/tours-from-saigon-to-phnom-penh-or-angkor-wat/3-day-tour-between-saigon-and-phnom-penh

Otherwise, you can drive directly from Saigon to Chau Doc (6hours - overnight in Chau Doc) and take morning boat to PP on day 11.

•      I do not think it is difficult to book several rooms at same hotel in Hoi An in July 2013, as I checked with Victoria Hoi An resort, the rooms are still available. If you want, I can check and get back to you with hotel choices, please provide me some information such as:  staying dates, which hotel level you wish to stay in, 02star or 05star, ect.

•      For 05days in Cambodia, I much recommend 03days for Siem Reap. It is a small town but very peaceful and nice. From PP there are 04ways to get to Siem Reap: public boat (5hours – not recommended due to messy and noisy); open bus (6hours); private car (5hours) or flight (50minutes).

Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie van een echte professional en het advies je wat meer kan helpen.

gr.
Ton.

Ton,
ik zie je laatste topic hier maar nadat ik je een Pb gestuurd had, dit is echt heel leuk.
grtjes jan