hallo Jan,
ik snap dat je het eerste schema je bevalt; is jouw idee om maar enkele uren Lao Cai en omgeving te bekijken.
Ik vind dit zelf wel tekort, en denkk dat dit het gebied geen recht aan doet, maar ik denk dat je daar toch je zinnen op gezet hebt.
De vraag over Halong Bai , dan naar Ninh Binh provincie en dan naar Hoi An.
De reis van Halong ( de haven) naar Ninh Binh kost je ongeveer 5 uur minmaal met een lokale bus.
Touristenbussen rijden deze route volgens mij niet.
Doe je het met een prive auto reken dan op een een uur of 4 a 5 ( denk dat je ongeveer 100 usd gaat kosten voor een 7 persoons auto )
Houd er dan rekening mee dat je rond een uur of 12 aanmeert, dan naar Ninh Binh of een andere plaats ( kost je een uur meer voor de omgeving rond Tam Coc ), kom je dus aan rond 17 uur.
Dan naar je hotel, inchecken en opfrissen, is het zo 18 uur en ga je eten, wat drinken en slapen.
Dag erop naar Tam Coc of An trang en dan rond een uur of 6 ( afhankelijk van welke busmaatschappij ) naar Hoi An.
Deze rit duurt wel ruim 12 uur. Ik denk dat er van slapen niet veel komt wanneer je deze eerder hebt zien rijden.
idem voor een trein maar veiliger , maar dan moet je uitstappen in Danang en dan een transfer regelen ( 45 minuten en zit je al snel op 13 uur ) naar Hoi An.
Prijsverschil trein en vliegen is niet echt groot; je spaart wel een overnachting in een hotel uit.
Daarom heb ik voor de comfortabelere manier gekozen.
Prijs tussen vliegen vanaf hai phon en treinen van Ninh Binh is miniem; je hebt geen transfer tussen Hai phong en ninh Binh ( je gaat altijd over Hai Phong, ook naar Ninh Binh, dus de extra kosten zitten dan in het traject Hai Phong en Ninh Binh )
Komt er op neer dat je met vliegen vanaf Hai Phong je 12 uur eerder in hoi An bent en in een hotel slaapt ipv van een trein of bus.
ook het aantal uren in Ninh Binh provincie is ongeveer je gelijk.
Zit ik even met je opmerking van langere trajecten, ik kan dit citaat niet vinden.
Maar ik zou nooit een lokale bus nemen.
Dit duurt langer en je kan op vele trajecten gewoon de touristenbus nemen, kost je ook maar ietsje meer maar is veel sneller, comfortabeler, airco enz.
Zoals al geschreven is het er bijna geen reistijdverschil tussen touristenbussen en prive ververvoer.
Soms is prive vervoer langzamer omdat je je dan stoppen waar je wilt om bijv foto’s te maken, iets langer te lunchen, rookpauzes oid.
Afgelopen Januari ben ik vanaf Can Tho naar Saigon gegaan zonder stop in 3 uur.
Bus is ongeveer 5 uur.
Kosten bus zijn rond de 10 usd pp en de prive auto kost 100 usd.
Ga je met 10 personen dan kost je dus de bus 10x10 is 100 usd, maar met prive vervoer 120 usd ( grotere auto ).
Verschil is dus 2 usd pp.
Dan heb je wel stops waar jij dat wilt, stoppen waar je een foto wilt maken, of geen stops als je daar voor kiest.
Maar eigenlijk komt het erop neer dat het geen verschil maakt hoelang je ergens verblijft alleen de reistijden zijn veel langer en is wat minder comfortabel volgens mij.
Heb nog wel even een vraag.
Vind je Hoi An een betere keuze dan Mui Nee?
Ik hoop dat ik je vragen wat heb kunnen beantwoorden.
Ook heb ik even gekeken naar de bezetting in hotels in Hoi An en deze zitten echt goed vol in juli.
Voor 2 personen is het geen probleem, maar voor meerdere kamers zijn diverse hotels vol.
Misschien om , wanneer je toch prive vervoer overweegt, dit meteen aan hen over te laten en hun de opties laten zoeken.
Sta je ook wat sterker in de onderhandeling over de prijs voor een transfer ( kan je wat afdingen ), misschien met tours via hen en een normale meerprijs voor een boeking door een vietnamees reisbureau is 10 usd voor een totale boeking wanneer deze tot stand komt.
Dus dat betekend , wanneer je 4 kamers boekt a 50 usd per kamer dan de prijs per kamer 200 + 10 = 210 : 4 = 52.50 word.
Denk dat dit wel te overkomen is toch?
denk ook even na over je visum, met VOA kan je met een groep kan je best heel veel schelen; pp ongeveer 60usd tov 75 euro pp.
gr.
Ton.