Drie weken route april/mei

Samen met mijn man en dochter van 11 gaan nee van 14 april -5 mei naar Vietnam.

De eerst keuze is hoe gaan we:

Sart Ho CHi min en terug naar NL via Hanoi of anders om…

We willen niet iedere dag reizen en voldoende rust creëren voor onze dochter van elf die voorste eerst ver op reis gaat.

Iemand tips voor een goede route:

Ik heb nu op het lijstje in willeleurige volgorde:

Hanoi, Bai tu long, Ninh Bin, Hue, Hoi An Mekong Delta, de tunnels, Ho chi min.

Strand is erg welkom dus we zullen dag of vier in Hoi an verblijven.

Maar eerst moeten we beslissen hoe om we gaan reizen om zo snel mogelijk het ticket te boeken…

O ja hiet liefst willen we twee keer strand…

Heb inmiddels wel een lijstje:

14 april Adam Hanoi
15 hanoi
16 hanoi
17 hanoi - bai tu long
18 bai tu long - hanoi
19 hanoi- spa of Mai Chau of Ninh bin
20
21
22 hanoi- Hue
23 hue -hoi an met de bus
24 Hoi An
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An Danang vlucht HCM
28 HCM
29 mekong
30 chi chi tunnels
1 HCM-Mui Ne? hie komen we daar?
2Mui ne
3 Mui Ne
4 Mui-ne - HCM
5 HCM- Amsterdam

Alle opmerkingen welkom!

Wat geeft dit forum veel info, heb er gehele nacht wakker van gelegen :slight_smile:

Iemand ervaring met Nha trang, heb je daar ook rustigere stukken met minder Russen? Had het idee om Mui ne niet te doen en ipv daarvan naar Nha trang te vliegen en dan vanaf Nha trang weer terug naar Amsterdam…

Onze dochter houd ook erg van shoppen van kleding en gadgets, war is dat leuk om te doen.

Tevens lijkt mij Dong hoi ook geweldig en leuk voor onze dochter om daar naar het Np te gaan om de grotten te bezoeken.

Maar we moeten keuzes maken:
Sapa, Ninh Bin of Mau Chau.
Dacht zelf aan Ninh Bin en dan door naar Dong hoi

Of welt heet iemand een goed idee.

Hallo Kootje,

Ik heb je schema bekeken en de wensen van je gezin.

Ik heb een idee waar al je wensen in zitten en bijna niets afwijkt van je schema; wat overigens best goed is.

14 april Adam Hanoi
15 hanoi
16 hanoi
17 hanoi - bai tu long
18 bai tu long - hanoi
19 hanoi- Mai Chau
20Mai Chau
21Mai Chau naar Ninh Binh ( Tam Coc of Trang Anh )
22 Ninh Binh naar Hanoi vliegveld in de late middag en aankomst in de vroege avond in Hue ( 18:40 )
23 hue
24 Hue naar Hoi An ( vroege transfer, 4 uur rijden , dus toch een middag strand )
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An Danang vlucht HCM, vroege vlucht dus nog een hele dag Saigon.
28 Mekong Delta dagtrip
29 Cu Chi en city trip ( kan je ook omdraaien met dag 28 )
30 Saigon naar Mui nee of Phu Quoc ( resp. bus / auto / of vliegen )
1 mui Nee / PQ
2Mui ne / PQ
3 Mui Ne / PQ naar Saigon
4 Shoppen in Saigon
5 HCM- Amsterdam

Dan heb je ook grotten in Mai Chau en Tam Coc ( of Trang Anh ).

2x strand en het mekka van shoppen in Saigon.

Wat vind je ervan?

Gr.
Ton.

Hoi Ton,

Bedankt voor je reactie! En leuk dat je idd snapt wat wij willen.

Dit weekend alweer veel gekeken en gelezen op forum en diverse sites. Dus ook weer wat vraagtekens…

Net ook aan mijn dochter laten zien waar we heen willen. Alleen bij Sapa zij ze dat ze dat niet leuk vond…haha komt dat ff goed uit. Of ze moet geschrokken zijn van de mensen op de foto in klederdracht :slight_smile:
Zijn de grotten in Mau chau en Tam coc beetje vergelijkbaar met Phang Na Np? De optie om en Mai Chau en Ninh Bin lijkt mij ook makkelijker en minder tijdrovend.
De grotten in de modder leken haar geweldig…

Mijn man en ik kunnen ook beide duiken, optie zou dus toch Nha trang zijn en ook via daar terug vliegen, goede ticket gezien met China southern, 567 pp. Dan vliegen we einde vd reis richting Nha trang. En hoeven we ook niet meer terug naar HCM wat ook weer reistijd scheelt. Of is Nha trang echt niet meer leuk om naar toe te gaan?

Tevens nog een hotel vraagje, we reizen met zijn drietjes en vaak kun je dan in een twee persoonskamer. Maar ik zie vaak maten van bedden staan die best klein zijn. Is het gebruikelijk om een extra bed te laten neerzetten. Met zijn drietjes in een klein tweepersoons is denk ik niet goed voor de nachtrust…
We kunnen dan bijvoorbeeld een luxere kamer nemen en een bed bij laten zetten, de honnepon kamer van pelgrims village leek mijn dochter wel wat. Wat papa en mama zijn immers 25 jaar samen.

Groeten

hallo kootje,

Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.

De grotten van Tam Coc zijn echt niet vergelijkbaar;= je vaart onder een soort viaduct door maar is wel een grot.
Maar de omgeving is zo mooi dat dit alles wordt compenseerd.

Zeker wanneer je naar de pagode gaat om vanaf hoogte alles te overzien.
Mo Luong grot komt wel in de buurt van Phong Nha NP maar is niet zo mooi; wel een prima alternatief; zeker historisch gezien.

Het duiken.
Ik ben zelf geen duiker, maar voor wat betreft het duikers wahalla van Viet Nam blijkt dit Con Dao te zijn.
kijk even op de site van "dive. condao.

Was daar enige jaren geleden en het weer was te slecht om te duiken, en heb toen veel gepraat met mensen vanuit Australie die speciaal kwamen voor het duiken op dit eiland.

Zou voor het duiken ook even kijken voor Phu Quoc en Nha Trang en daar de verschillen te zien; ik heb er echt geen verstand van.

Hotels,

Het derde bed is nergens een probleem, maar wel natuurlijk van je budget.
Wanneer je een kamer huurt van 50 USD is er minder ruimte dan op een kamer van 100 USD.

Soms is er ook een familie kamer te huur en dan heb je 2 kamers.
Denk dan aan 1 kamer voor 50 USD en de extra kamer voor 25 USd.
Kan je wel weer 25 jaar terug in de tijd (-:

Gr.
Ton.

Ik zie net dat we terug kunnen op 6 mei dus drie weken en 1 dag.

In jou lijst zie ik staan dat we vanuit Mai Chau naar Ninh bin gaan en de volgende dag naar luchthaven hanoi. Is dat niet te kort om Ninh bin te bekijken? We verblijven er dan maar 1 nacht.

Kom toch steeds bij Nha trang uit omdat het me handig lijkt om daarvandaan terug naar NL te vliegen scheelt een trip terug naar HCM. Ben je weleens in Nha trang geweest? Zie danwel heerlijke resorts om de vakantie af te sluiten en beetje bij te tanken…

Een luxere kamer met bed erbij lijkt me een goede optie.

Nog een vraagje ton, ik zag in een oud topic staan hoe jij je ticket boekt. Je kiest “option town” is dat nog en wat betekend het precies?

Hoi Ton,

Al verhuisd?

Vandaag weer wat verder gekomen met de planning.

14 april Adam Hanoi
15 hanoi
16 hanoi
17 hanoi - bai tu long
18 bai tu long - hanoi
19 hanoi- Mai Chau transfer 4 uur nu al boeken of ter plaatse hoe duur?
20Mai Chau
21Mai Chau naar Ninh Binh ( Tam Coc of Trang Anh )transfer hoe lang en hoe duur?
22 Ninh Binh naar Hanoi vliegveld in de late middag en aankomst in de vroege avond in Hue ( 18:40 )
23 hue
24 Hue naar Hoi An (In Hoi an of aan strand hotel?)
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An Danang vlucht HCM, vroege vlucht dus nog een hele dag Saigon.
28 Mekong Delta dagtrip of 1 nacht. Welke trip met 1 nacht is leuk om te doen?
29 Mekong delta ? of shoppen HCM
30 Cu Chi en city trip
1 HCM - Phu Quoc
2 PQ
3 PQ
4 PQ
5 PQ - HCM
6 HCM - Amsterdam

Als budget het toe laat gaan we naar Phu Quoc, dat lijkt mij toch wel echt meer Bounty gevoel geven dan Mui ne of denk ik dat onterecht. Als we Mui ne doen heb je dan goede tip voor resort?
Wat zijn de kosten van transfer / taxi van HCM vliegveld naar hotel in oude stad?
Trasfer Hanoi naar hotel wat zijn daar ongeveer de kosten voor?
We rekenen ongeveer 100 dollar per nacht voor een hotel met zijn drietjes, de ene keer meer de andere keer minder. Als we langer ergens verblijven wil ik echt goed zitten met goed zwembad etc…
Shoppen doen we tussendoor wel en ga ik niet een dagvoor in plannen opnemen. Onze dochter is al jurken aan het ontwerpen om in Hoi An te laten maken :slight_smile:

Mij lijkt de mekong delta ook echt de moeite waard om een acht te verblijven, is er een mooi tourtje te boeken?

Hi Kootje

Leuk reisschema hebben jullie. Dat wordt ongetwijfeld een heerlijke reis. Op op je vragen in te gaan:

Hanoi naar Mai Chau. Het is waarschijnlijk niet nodig om de transfer ver van te voren vast te leggen. De laatste keer dat ik er was heb ik dit geregeld via MaiChau Green Valley. Een leuke homestay met aparte bungalows aan de rijstvelden of overnachten in een paalwoning. Een dagtrip naar Pu Luong Nature Reserve is ook een echte aanrader.

Hoi An. Aan het strand of in het stadje? Ik vind persoonlijk verblijf in het stadje leuker. Lekker slenteren in de avond en alle goede restaurantjes proberen. De meeste hotels bieden fietsen aan en je fietst dan zo naar het strand.

Mekong Delta. Als dagtrip zou ik absoluut voor Ben Tre gaan. Je kunt zo’n tourtje makkelijk boeken in Saigon bij vrijwel elk hotel of reisbureau. Vaak proberen ze je een tour naar My Tho te verkopen en dat zou ik niet doen. Te toeristisch. De laatste keer dat ik naar Ben Tre ging hebben we een taxi genomen in Saigon die ons de hele dag van dienst was. Op de kade in Ben Tre een hele leuke tour geboekt. Op mijn site kun je lezen hoe je het zelf organiseert. De Mekong Delta in met overnachting is leuk om Can Tho of Vinh Long aan te doen. Can Tho voor de drijvende markt of Vinh Long voor fietsen op An Binh eiland en overnachten in een homestay. Er is erg veel aanbod. Van Luxe tot budgetopties. Saigon is een goede plek om deze te boeken. Les Rives Saigon is een goed aangeschreven organisatie. Ook mogelijk om een 3 dagen tour te doen met een boottocht van Ha Tien naar Pu Quoc.

Op Phu Quoc zou ik een hotel of resort op Long Beach nemen. De leukste lokatie op het strand is voor mij persoonlijk het gedeelte waar het La Veranda Resort en Rory’s beachbar zit. Een snorkeltour met Johns Tours is een echte aanrader. Doe de snorkeling in the south tour zodat je ook gelijk Fingernail Island ziet. De snorkeltour in het noorden is niet leuk. En Phu Quoc is inderdaad veel meer bounty dan Mui Ne.

Van HCM airport naar de stad kost rond de VND165.000 - 200.000 afhankelijk van waar je naar toe wilt.

Wat betreft budget is 100 dollar per nacht ruim voldoende. In de meeste gevallen heb je een prima hotel al voor veel minder maar dat hangt natuurlijk van jullie behoefte af.

Ik hoop dat je iets aan deze tips hebt
Groeten
Thomas

Bedankt voor je reactie Thomas!

Op je site inmiddels ook veel gekeken, leuk al die goede info.

Ga dit weekend kijken of ik eindelijk de ticket ga boeken…

Alle tips en info van het forum gelezen en inmiddels is mijn man ook gaan kijken wat hij allemaal wil zien, en dat zorgt voor “discussie”

Hij denk dat Mai Chau saai is en niet leuk voor onze dochter en loopt er zelf ook niet warm voor. Sapa lijkt hem veel leuker ondanks de vele toeristen, dit lijkt hem juist leuk voor onze dochter zodat ze vaak andere mensen ziet en eventueel nog anderekids waarmee kan optrekken.
Phong Nha NP zit bij ons beide in het hoofd en wil er niet uit :slight_smile:
Dus planning iets gewijzigd en die is nu:

Ik hoor graag tips!

14 april Amsterdam- Hanoi
Vertrek 13.10

15 april Aankomst Hanoi
aankomst 9.30

16 april Hanoi
stadstour etc.

17 april Hanoi – Sapa
met busje overdag?
Hoe duur hoe lang?

18 april Sapa
Sapa Sisters dagtour

19 april Sapa - Hanoi

20 april Hanoi – Bai tu Long

21 april Bai tu Long - Hanoi

22 april Hanoi – Dong Hoi
vliegtuig ochtend 9.00 aankomst 10.20
transfer naar Phong Nha home stay of Phonh Nha lake house

23 Phong Nha
Dagtrip grotten en zipline

24 Phong Nha – Hue
ochtend trein
of met busje en dan langs Vinh moc tunnels, dit heeft voorkeur.

25 april Hue
citadel etc…
Hoe interessant is Hue voor kind van 11?

26 april Hue - Hoi an
Bus over de wolkenpas

27 april Hoi An

28 april Hoi An

29 april Hoi An

30 april Hoi An Da Nang - HCM
vlucht in ochtend
Stadstour / shoppen

1 mei HCM
mekong dagtrip

2 mei HCM
shoppen etc

3 mei HCM - Mui Ne
Resort echt vlakbij Mui Ne of tussen Phan Tiet en Mui Ne wat is aa net bevelen?
In ochtend naar Mui Ne
Hoe lang transfer?

4 mei Mui Ne

5 mei Mui Ne

6 mei Mui Ne – vliegveld HCM
Hoe lang van Mui Ne naar vliegveld HCM?
Vertrek 19.00 uur naar Amsterdam

7 mei Aankomst Schiphol
aankomst 6.30

Ik heb dus Mai Chau en Ninh bin "ingewisseld voor Sapa en Phong Nha. Als Hue niet interssant is voor 11 jarige kunnen we daar ook 1 nacht verblijven en heb ik ergens een nacht over. Ook zit ik met Sapa nachttrein of met bus of combinatie…

Bedankt voor het lezen.

Hallo Kootje,

Ik ga me niet mengen in jullie discussie en ga dus in op dit nieuwe schema.

Ik denk zelf dat Hue voor een kind van 11 al snel alles een beetje hetzelfde is.
Wanneer je de citadel hebt gezien met al de pagodes, en dan naar een mausoleum met alweer pagodes; vul het zelf maar in.
( even vanuit het kind gezien , want er zijn echt wel verschillen te zien in landschap en geschiedenis enz. )

Phong Nha is helemaal goed, maar misschien wel de grotten mijden in de toppen van de bergen; zijn al snel een paar honderd ongemakkelijke treden.
Misschien niet zo handig voor een kind van 11?

Voor het overige prima gebied met nog vele andere grotten, varen enz.

Nog even een aandachtspunt.
30 april is een nationale feestdag ( overwinning op de amerikanen en het zuiden ) dus dit wordt best wel groots gevierd.
Pak mee in Saigon , dus misschien daar wat van proeven en de dag extra overhouden voor een dag shoppen?

Mui Nee

Zou dan gewoon gaan voor Mui Nee en je hebt hotels en resorts voor het uitkiezen.

**LET OP!!!

**Bij de keuze voor je hotel / resort!!!

Kijk goed uit welk hotel/resort je kiest.
Hoe dit uit te leggen ( zit even te denken (-:

Vanaf de zee moet je het zo zien.
Hotel / resort aan de zee is prima.
Dan heb je een weg met aan 1 zijde ( zeekant dus ) de entrees van de resorts en aan de andere kant van de weg horeca, winkels en entrees van hotels die niet aan de zee liggen.

Deze hotels hebben wel zeezicht ( adverteren daar ook mee ) maar geen direkte ligging aan het strand; prijzen zijn daarom ook gemiddeld wat lager.
hebben over het algemeen wel een zwembad maar geen ligbedden aan het strand!!!

Hoe lang

Transfer van Saigon naar Mui Nee is zo rond de 4 a 5 uur.

Kootje, hoop dat dit wat “”“” vrede “”“”" brengt in jullie ““discussie””" (-:

Gr.
Ton.

Inmiddels weer verder naar het definitieve plan aan het werken…
14 april Amsterdam- Hanoi
Vertrek 13.10
15 april Aankomst Hanoi
aankomst 9.30
16 april Hanoi
stadstour etc.
Late uit check hotel regelen!
Nachttrein 21.40 uur naar Sapa
17 april Sapa
Of dag bus vertrek 7 uur aankomst 13 uur Sapa, ½ dag trekking
nachtrein aankomst 6 uur, na ontbijt dagtrip `
18 april Sapa – Hanoi nachttrein
Coc ly markt tour
nachttrein
19 april Hanoi
aankomst 4.20 uur
relax dagje Hanoi, vroege incheck hotel regelen
20 april Hanoi – Bai tu Long
21 april Bai tu Long – Hanoi
Rond 17 uur terug Hanoi
22 april Hanoi – Dong Hoi
vliegtuig ochtend 9.15 – aankomst 10.20
Phong Nha NP, Lake house resort
23 Phong Nha
Dagtrip grotten en zipline
24 Dong Hoi – Hoi An
prive transfer incl. Vinh moc tunnels en Hai van Pass duurt 10 uur (E165)
trein naar da Nang duur 5 ½ uur. Dan geen vinh Moc en de pass
25 april Hoi An
26 april Hoi An
27 april Hoi An
28 april Hoi An - Da Nang – HCM
vlucht 10 uur aankomst HCM 11 uur
Stadstour / shoppen
29 april HCM
mekong dagtrip
30 april HCM
Chi Chi tunnels tour niet als we Vinh moc doen op 24 april
Bevrijdingsdag in HCM
1 mei HCM – Phu Quoc
vliegveld transfer (E10)
vlucht vertrek 10.15
2 mei PQ
3 mei PQ
duiken en snorkelen
4 mei PQ
5 mei PQ- HCM
vlucht einde middag
6 mei HCM - ASD
Halve dag HCM
Vertrek 19.00 uur
7 mei Aankomst Schiphol
aankomst 6.30

Tickets zijn geboekt, alsmede het resort op Phu Quoc op het einde. Wel van alles geboekt aan hotels maar die zijn gratis te annuleren…

Vragen bij dit schema:
Is drie nachten Hoi An ook voldoende om daar echt te relaxen. Dan zou ik een extra dag in Sapa of mekong delta kunnen steken. Of wordt het programma dan erg vol?
Bijvoorbeeld 27 april einde middag vlucht naar HCM, 28 en 29 april mekong delta. Dan hebben we de 30 en 6 mei halve dag voor HCM, shoppen en stadstour. Of in het begin 1 dag extra in sapa en dan schuift alles op en haal ik bij Hoi An er een dag uit en vliegen we de 28e naar HCM.

Hallo Kootje,

Prachtig schema.

Even een opmerking vooraf.
Een dagtrip met zowel de DMZ en de grotten van PN is dat niet te veel reizen; dus minder zien?

Je vragen.

3 nachten hoi An is prima om echt te relaxen.
Zou de extra dag steken in Sapa.

Zou met de trein gaan naar zowel sapa als naar Danang ( Hoi An ).
Het programma wordt echt niet te vol, want met de dag sapa erbij is het begin weer rustiger; dan Bai to Long ook rust.

Gewoon de 28e vliegen op saigon en alles volgens je schema.

Gr.
Ton.

Bedankt voor je reactie Ton.

Dagtrip grotten is een andere dag dan de DMZ, dat zijn toch de tunnels?

Volgens mij moet dit idd prima te doen zijn, 7 locaties in drie weken. Wellicht idd extra dag Sapa dan is de eerste week wat relaxter.

Groetjes en fijn weekend!

Nog twee vragen en dan is de route af…en heb ik ook weer rust :))

17 -19 april Halong Bay, heb al een cruise geboekt voor twee nachten leek ons relaxen dan 1 nacht, dan ben je wel erg kort op de boot. We gaan nu ook heen heel stuk Bai tu long varen.
We komen einde van de dag terug in Hanoi, het handigst is om dan in de avond de nachttrein te nemen naar Sapa. Is het “gewoon” dat je dan terug gaat naar je hotel van de eerste paar nachten om je spullen op te halen en daar voor een aantal uur te wachten?

Als we terugkomen uit Sapa met de nachttrein, dat is volgens mij heel vroeg in de ochtend rond 5 uur, lukt het dan om naar het vliegveld te gaan met taxi transfer en de vlucht van 9.15 te nemen naar Dong Hoi? Hebben de nachttreinen vaak vertraging? Anders hebben we nog een volle dag Hanoi en kunnen we pas weer de volgende ochtend vliegen.

Bedankt alvast voor de reacties.

Hallo kootje,

Gewoonlijk hebben de mensen al hun spullen bij wanneer ze naar Halong gaan.
Waarschijnlijk ben je zo rond een uur of 5 a 6 terug in Hanoi en waarschijnlijk kan je laten afzetten op het station voor het vertrek naar Sapa.
Dus echt heel lang wachten is het niet; afhankelijk van de vertrektijd van je gekozen trein.

De treinen vanuit sapa rijden goed op tijd en dus kan je de vlucht van 9:15 goed halen.

Gr.
Ton.

Wij konden al onze spullen laten staan bij het kantoor waar we geboekt hadden. Namen alleen een daypack mee met de spullen die we nodig hadden. Bij terugkomst in Hanoi konden we daar ook douchen en als je er 's ochtends aankomt kreeg je nog gratis ontbijt ook. Top!

Vaak kan dit ook wel bij je hotel, kan je altijd even navragen bij ze.

Sent from my GT-I9301I using Wereldwijzer mobile app

Ik lees regelmatig dat voorkeur van de boten is om alleen een daypack mee te nemen. Koffers kun je eventueel bij hotel in bewaring geven, maar door je Sapa tocht wellicht niet helemaal handig. Heeft station misschien ook opbergkluizen?
PS: ook onze reis is helemaal geboekt en klaar …