Reisschema & kosten

Hallo iedereen,

Wij zijn van plan om in maart voor 3 weken naar Vietnam te gaan. Op dit moment ben ik bezig met het samenstellen van de reis en ben ik ook in gesprek met een reisbureau hierover. Nu vroeg ik mij twee dingen af: is het reisschema haalbaar/is het reisschema beter in te richten & kan ik beter online boeken met dit reisbureau (aangezien wij weinig tijd hebben om dit in Vietnam te regelen) of toch beter ter plekke (omdat dit wellicht behoorlijk scheelt in kosten)?

Alvast bedankt!

Vrijdag dag 1: aankomst Hanoi (laat in de avond)
Zaterdag dag 2: naar Sapa met Sapa Express bus in de ochtend (de nachttrein zien wij niet zitten).
Zondag dag 3: naar Bac Ha met tour
Maandag dag 4: naar Hanoi met Sapa Express bus eind van de middag.
Dinsdag dag 5: Hanoi
Woensdag dag 6: Halong Bay (Reisbureau raadde Alova Gold Cruise (120 USD p.p.) of Aclass Legend Cruise (140 USD p.p.) aan. Maar ik sta open voor andere tips :slight_smile:
Donderdag dag 7: Halong Bay
Vrijdag dag 8: naar Ninh Binh met de trein in de ochtend, fiets huren en naar Trang An in de middag
Zaterdag dag 9: met de fiets naar Tam Coc in de ochtend en naar Hanoi met de trein in de middag
Zondag dag 10: Hanoi – Hue met het vliegtuig eind van de middag
Maandag dag 11: Hue
Dinsdag dag 12: Hue(/DMZ)
Woensdag dag 13: Hue – Hoi An met de motor (55 USD p.p.) vs. Trein
Donderdag dag 14: Hoi An
Vrijdag dag 15: Hoi An
Zaterdag dag 16: Hoi An – Ho Chi Minh met het vliegtuig eind van de middag
Zondag dag 17: Mekong Delta (55 USD p.p.)
Maandag dag 18: Mekong Delta
Dinsdag dag 19: Ho Chi Minh – Phu Quoc met het vliegtuig eind van de ochtend
Woensdag dag 20: Phu Quoc
Donderdag dag 21: Phu Quoc
Vrijdag `dag 22: Phu Quoc – Ho Chi Minh met het vliegtuig 's avonds laat
Zaterdag dag 23: Ho Chi Minh (/Chu Chi Tunnels)
Zondag dag 24: vertrek Ho Chi Minh

Waar ik tegenaan loop:

• Heb ik te weinig tijd voor Hanoi? Zo ja, kan ik dan misschien beter een tweedaagse bustour (120 USD p.p.) doen naar Sapa/Bac Ha (je gaat dan op de zaterdag in de ochtend van Hanoi naar Sapa en 's middags wandel je van Sapa naar Catcat; op zondag ga je in de ochtend naar Bac Ha markt en 's middags terug met de bus naar Hanoi) aangezien wij toch geen wandelfanaten zijn? Of is Tam Coc in maart niet mooi (zijn de rijstvelden er dan of is het een grote modderpoel?) en kan ik beter een dagexcursie naar Trang An (35 USD p.p.) plannen i.p.v. 2 dagen Ninh Binh?
  • De cruises in Halong Bay… als ik deze boek in Hanoi zelf, zijn deze dan alsnog zo duur? (en dan niet meest budget cruise maar ook niet de meest luxe cruise… gewoon een fatsoenlijke cruise ;)) En daarnaast las ik over dat Halong Bay vies (afval e.d.) en toeristisch is. In hoeverre is het het extra geld waard om naar Bai Tu Long te gaan in plaats van Halong Bay?
  • Daarnaast hebben we twee dagen in Hue… is het het waard om een hele dag ‘op te offeren’ voor de DMZ? Ook als we naar de Chu Chi Tunnels gaan? Of kunnen we beter kiezen tussen DMZ of de Chu Chi Tunnels?
  • Als ik de motortocht boek van Hue - Hoi An in Hue zelf, is deze dan alsnog zo duur?
  • Tevens las ik iets op een ander forum over de optie om van de Mekong Delta rechtstreeks naar Phu Quoc te gaan d.m.v. de ferry al weet ik niet hoe haalbaar dit is om op de tweede dag van de Mekong Delta tour te doen?
  • Heb ik te weinig tijd voor Ho Chi Minh? Daar zijn we eigenlijk maar 1 dag en dan ook nog een halve dag naar de Chu Chi Tunnels…
  • We missen in ons schema Da Lat… Kunnen we beter iets anders skippen om toch naar Da Lat te kunnen?

Nogmaals bedankt!

Beste Vatrine,

Ik ben 1 keer in Vietnam geweest, dus misschien heeft Ton als ervaren Vietnamganger een andere mening, maar wat mij betreft heb je best een druk schema.
Het is haalbaar, dat zeker, maar er is niet heel veel rust in gebouwd.
Misschien kan je de reis op de volgende manieren iets ‘relaxter’ maken.

*een dag in Hué vonden wij wel genoeg. In principe is er -behalve de verboden stad- niet zo veel te zien. Je kan dus een dag Hué eruit halen, en die ergens anders toevoegen. Zo kan je daar meer tijd spenderen. Ik zou die dag toevoegen aan Hanoi of HCMC, en dan het liefste aan Hanoi. Hanoi is namelijk gewoon een heerlijke stad! Wij zijn niet in de DMZ geweest, dus daar kan ik niet over oordelen. De Chu Chi tunnels zijn in ieder geval wel leuk om gezien te hebben.

*Hanoi-Hué kan prima met een nachttrein. Ik snap het als jullie het niet zien zitten, maar wij vonden het super leuk (en we reisden met kinderen). Je ziet 's ochtends nog eens wat, en als je de goede klasse boekt is het een prima coupe. Er zijn 4 bedden in de coupe. Het zijn normale bedden (wel iets harder dan de westerse standaard, maar ach), met kussen en deken. Er zijn drankjes en simpele hapjes te koop en er is (misschien net wat te veel) airco. Dit alles maakt het een efficient en tijdbesparend avontuur. Als je wel met de nachttrein zou gaan, heb je namelijk weer een dag over, die ook kan toevoegen bij Hanoi of HCMC.

*In Halong Bay hebben wij uitgepakt. We vertrouwden de boten niet helemaal, en zijn daarom gegaan voor een dure boot. Dat was mogelijk door elders goedkoper te overnachten. Wij sliepen 1 nacht op de Emeraude Cruise. Een nagemaakt Frans Radarschip. Mooie hutten, leuk personeel en lekker eten. En echt een veilig gevoel, waardoor we optimaal konden genieten.

• Hoi An is super leuk. Probeer de Green Areca Villa te boeken! Super tof hotelletje. Je moet alleen vaak lang wachten op je eten. Er zijn zes kamers dus je moet wel op tijd reserveren.

*Ik denk inderdaad dat je te weinig tijd hebt voor HCMC. Het is namelijk niet mogelijk om de tunnels en de stad op een dag te bezoeken. Het ligt wel een uur of twee van elkaar af namelijk. Ik zou er een dag HCMC bij doen. dag 1: Chu Chi en de Cao Dai kerk (heel gaaf). dag 2: HCMC zelf

*Wij zijn wegens tijdsgebrek niet in Phu Quoc geweest, al leek ons dat waanzinnig mooi. Hier zal Ton dus misschien iets over kunnen zeggen. Ik denk -maar verbeter gerust- dat het relaxter is om Phu Quoc er uit te halen, en dan ergens anders nog wat dagen aan vast te plakken. Dat scheelt je ook weer een vlucht en of ferry.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Groetjes,

lhorst

1 like

Hoi lhorst, bedankt voor je reactie en tips!

Ik zou inderdaad een dag Hue kunnen schrappen en deze kunnen toevoegen aan Ho Chi Minh. Voor de dag extra in Hanoi zou ik een dag in Sapa of Ninh Binh moeten schrappen, maar ben er nog niet uit welke.

De reden waarom wij de nachttrein niet zien zitten is omdat mijn vriend bijna 2 meter lang is en het voor hem niet echt comfortabel is als hij zijn benen niet kwijt kan. Zelf heb ik ervaring met de nachttrein in Thailand en heb ik toen geen oog dichtgedaan (van Bangkok naar Chiang Mai). Als wij dan allebei slecht slapen, is het alsnog een dag verloren. Dat is althans hoe wij het beredeneerden :wink:

Wat betreffende Phu Quoc… daar hoeven we niet perse naartoe… echter, we willen erg graag een paar dagen een relaxte strandvakantie. Bounty achtig gevoel. Nu las ik dat in Nha Trang en Mui Ne erg veel Russen zijn en dat je daar niet echt dit gevoel krijgt. Mocht je een andere locatie weten op het vasteland waarbij je wel dit gevoel krijgt, dan hoor ik dit graag? :slight_smile:

Hoi Vatrine,

Ik ben zelf niet in Ninh Binh geweest, dus daar kan ik niet over oordelen.
Voor Sapa heb je in ieder geval wel de tijd nodig, dus ik zou dan een dagje Ninh Binh schrappen. Maar misschien kan Ton/iemand anders daar een beter advies over geven.

De nachttrein snap ik! Het zijn inderdaad geen enorme bedden, maar ik heb hier met mijn lengte ook niet aan hoeven denken. In jullie geval zou ik dan inderdaad lekker gaan vliegen.

Voor het echte bounty-gevoel ben je op Phu Quoc inderdaad op het goede adres. Een ander bounty strand ben ik tijdens mijn reis niet tegengekomen. Maar Mui Ne is wel erg mooi. Na Thrang hebben wij overgeslagen. Mui Ne heeft ook de zandduinen, die de moeite waard zijn en daarnaast natuurlijk ook strand.
Wij hebben zelf niet zo last gehad van een overvloed aan Russen, sterker nog kwamen er amper Russen tegen. Veel meer Duitsers, Fransen en Amerikanen. Dus ik zou hier je besluit niet vanaf laten hangen.

Ik hoop dat je er weer wat aan hebt. Als je nog vragen hebt, zeg het gerust!

Groetjes!

1 like

Wederom bedankt voor je reactie lhorst!
Uiteindelijk besloten om maar 1 dag naar Ninh Binh te gaan en dan naar Trang An te gaan + een uurtje fietsen in de omgeving.
Hierdoor hebben we een dag extra in Hanoi.
Al hoor ik ook nog graag wat Ton/mede forummers hiervan denken?
Ik vroeg mij met name nog een ding af: ik las dat er overal erg veel afval ligt op de Vietnamese stranden.
Wat is/zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik vraag me hierdoor af of het de moeite waard is helemaal naar Phu Quoc te gaan met het idee dat het bounty-achtig is om vervolgens erachter te komen dat er niets te zien is van die mooie stranden omdat er overal afval ligt :retard:

Hallo Vatrine,

Sorry, maar ik heb even wat weinig tijd gehad, zoals je op een eerder forum hebt kunnen lezen.
Huis te koop gezet en binnen een week verkocht , dus meteen op zoek moeten gaan gaan naar een nieuw onderkomen en alles wat erbij komt .

Maar jullie vakantie.

Sapa met de markt.
Zou het omdraaien; dus vanaf Hanoi meteen naar Bac Ha markt.
Deze begint vroeg en eindigt dus ook al in de vroege middag, dus zo ervaar je er meer van.

Wanneer je van Sapa naar de markt wilt , kom je daar zo rond een uur of 10:30 aan ( 3 uur rijden wanner je om :730 zou vertrekken ).
Meeste organisatie houden 7 of 8 uur aan.

De markt is een beetje op zijn eind zo rond 12 a 13 uur!

Dan naar Sapa stad en omgeving en volgens schema naar Hanoi.

Voor haliong Bay kom ik morgen op terug; heb nog wel wat Pm’s en vragen liggen.

Ninh Binh.
Ik zou wel gaan voor trein naar ninh Binh en dan meteen door naar Tam Coc.
Daar een verblijf regelen en vandaar uit gaan fietsen; helemaal geweldig.

Terug naar Hanoi Vliegveld en door naar Hiue.
En inderdaad is 1 dag voldoende zoals Ihorst al schreef.
1 dag DMZ vanaf Hue bied volgens mij niet echt veel meerwaarde.
Kost je 1 dag en je gaat een brug over en misschien de Vinh Moc tunnels.

Van Hue naar Hoi An.
Je hebt diverse mogelijkheden.
Trein zou ik niet doen.
Bus met foto stop is prima.
Of met de Easy Riders wat het mooiste is, maar wel de duurste optie.
Dus deze keuze is aan jullie; afhankelijk van budget.

Hoi An zo laten
Wel een vroege vlucht vanaf Danang.
Zo heb je een halve dag meer Saigon.
Kan al vooraf een city trip boeken wanneer je dat wilt voor de middag.

Dag erop naar de Cu Chi tunnels.
Nu ben ik het even niet met Ihorst eens (-:
Ik vind de Cao Dai verloren tijd helaas.

Dus dan na de tunnels Saigon zelf verkennen; kan je wel helpen aan leuke plekken en horeca.

Mekong Delta.

Is een beetje afhankelijk wat wilt?
Maar ik vind persoonlijk dat Cai Rang niet meer is wat het geweest is.

Je gaat er naar toe, maar het is zo klein geworden , ondanks dat het een grote? drijvende markt is.
Je steekt er veel reis uren in en verblijft een nacht in Can Tho wat ook niet echt het is, als je begrijpt wat ik bedoel.

In een veel kleinere schaal vind ik Cai Be en omgeving net wat leuker.
Varen , drijvend marktje, mangroven, fietsen op eilanden, meer contact met de lokale bevolking, bier is goedkoper enz.
Ook minder reistijd.

Dan wel terug naar Saigon voor PQ.

Ik denk dat je zo 1 a 2 dagen hebt uitgespaard en 1 van deze kunt steken in Sapa; is dan beter ( sluit me aan bij Ihorst ).

Op persoonlijke titel denk ik dat, wanneer je een dag trip Halong zou doen en deze dag in Ninh Binh regio ( Tam Coc eo. ) zou pakken, dit mooier zou zijn.
Zo heb je dan toch Halong indrukken opgedaan en heb Halong on Land met de fiets.

Laat het even hierbij en hoop dat ik wat vragen heb kunnen beantwoorden; waren er wel veel (-:

Even nog 1 vergeten.

Boeken hier en of daar.
Mijn ervaring leert dat het op de toeristische trips zo goed als niets uit maakt of je nu boekt of daar.
Soms is het duurder en soms is het goedkoper.

Gr.
Ton.

1 like

Hoi Ton,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord en hartstikke fijn dat je, ondanks de verhuizing, de tijd neemt om mij te helpen mijn vakantie te plannen ! Ik wil binnenkort de binnenlandse vluchten gaan boeken, vandaar dat ik het nu toch allemaal al een soort van vast moet zetten ondanks dat we pas in maart gaan… :wink:

• Ik heb geprobeerd een tour te vinden die rechtstreeks van Hanoi - Bac Ha gaat, dan naar Sapa en terug naar Hanoi… maar helaas zonder resultaat. Heb jij enig idee hoe ik dit zelf kan regelen?
  • Over Ninh Binh… weet jij of er in maart de rijstvelden er zijn? Of dat het een grote modderpoel is en dus de ‘magie’ van Ninh Binh er dan niet echt is?
  • Ik denk dat we dan inderdaad DMZ schrappen en alleen een halve dagtour doen naar de Chu Chi Tunnels. Ik wist alleen niet dat dit ook mogelijk was in de middag? Zag alleen vroege ochtendtours en ik weet niet hoe betrouwbaar de Vietnamese airlines zijn… niet dat we vertraging hebben en de middagtour missen?
  • Wel erg jammer om te horen dat de Mekong Delta niet meer is wat het was. Cai Be is dus nog wel de moeite waard? Ik zie dat de meesten een tour aanbieden Cai Be/Can Tho met een focus op het laatste… En raad je aan dit zelf te doen of ook middels een tour? En dan ook 2 dagen/1 nacht? Ik wil inderdaad precies ervaren wat jij opsomt: varen, drijvend marktje, mangroven, fietsen etc.
  • Phu Quoc… ik lees overal dat de stranden behoorlijk vervuild zijn… ook daar. Is het dan nog wel de moeite waard daarheen te gaan? Of weet je een betere strandbestemming om een bounty-gevoel te krijgen?
  • Tot slot: graag hoor ik je tips over Halong Bay. Mij leek het juist ook een ervaring om op de boot te slapen/las op tripadvisor dat een eendaagse tour Halong als gehaast kon aanvoelen. Maar je geeft aan dat het misschien beter is 1 dag Halong Bay te doen en de daarop volgende twee dagen Ninh Binh?

Nogmaals erg bedankt dat je tijd hebt genomen om mijn vele vragen te beantwoorden! Veel succes met de verhuizing en veel geluk in het nieuwe huis!

Hallo Valerie,

Bedankt.

De mekong delta als gebied is helemaal top, maar Cai Be is niet meer als vroeger.
Toen kon je naar de drijvende markt, varen op kleine kanaaltjes, fietsen daarlangs enz.

Maar can Tho is gegroeid en de kanalen zijn grotendeels verdwenen, de oevers zijn nu van beton.
Je gaat eigenlijk alleen naar Can Tho voor de markt in Cai Rang, is een trip van 3 a 4 uur max.

We zijn er 2 jaar geleden voor het laatst geweest en in 2004 voor het eerst en dan merk je verschil echt.
Toen honderden boten van waaruit werd verkocht en tientallen touristen boten.
In 2014 honderden touristenboten en tientallen verkoop boten.

Can Tho zelf is nu een gewone grote stad met zelf niets te bieden ( persoonlijk )

Daarentegen Cai Be is ook touristisch, maar het gebied bied je alle mogelijkheden om te fietsen, wandelen langs de rivier.
Na 13:30 zijn alle touristen op de weg terug naar de vertrekhaven en is het een oase van rust.
In de lokale restaurants en cafe’s bijna geen touristen, loop de tuin binnen van een bonsai kweker en zijn helemaal blij voor je belangstelling.

Pak een homestay ( minihotel ) en helemaal goed.

Bac Ha en Sapa,

Dit moet je regelen met een reis bureau of tickets voor de bus kopen a 17 USD.

Je gaat dan wel zonder andere boekingen voor hotels; dus ook vervoer na Sapa regelen en hotel in Sapa eo.

Maar wil je zekerheid, dan kost dit wat meer helaas.

Halong Bay.

Ik ben misschien anders dan anderen, maar ik vind zelf 1 nacht voldoende.
Persoonlijk vind ik een tweede nacht niet echt meer toevoegen; vond het als de eerste nacht.
Is natuurlijk helemaal geweldig dit gebied, maar met een strak schema moet je nu eenmaal keuzes maken.

Je zal er misschien,na het boeken spijt van kunnen hebben van niet een tweede nacht, maar dat kan je op een andere plaats ook hebben wanneer je toch die tweede hebt gedaan in Halong en op die andere plaats er 1 minder moet nemen.
Blijft een dilemma.

Ninh Binh

De rijstb in Ninh Binh is net zo hoog als in Sapa, dus dat maakt niet veel uit.
In NB heb je wel de rotsen op het land en daar om de rijst velden wat de omgeving heel mooi maakt.
Of het veel gaat regenen en modderig is kan ik zeggen, kan dit niet bepalen.
Geld ook voor Sapa enz.

Phu Quoc.

Ik ben de afgelopen 3 jaren steeds op PQ geweest en daarvoor in, geloof 2010.
Heb nog steeds niets ondervonden van vuile stranden.

Ander strand en bounty gevoel is er wel te vinden op Con Doa, maar op het mooiste daar staat ook het duurste resort van Viet Nam; six sense.

Laat het hier weer even bij, want denk weer voldoende informatie voor de komende 24 uur (-:

Gr.
Ton.

1 like

Hoi Vatrine,

Wij hebben net voor het eerst bijna vier weken door Vietnam gereisd, misschien kan ik nog helpen. Ik vond Sapa het allermooist in Vietnam, zou daar idd niet op inleveren.

Wij hebben in de Mekong Delta een driedaagse tour geboekt (maar dag 3 was alleen de boot naar Phnom Penh). Dag 1 slapen in Can Tho, dag 2 in Chau Doc. Was behoorlijk volgestopt met allerlei toeristische stops, bovendien een veel te grote groep. Dag 2 was wel beter. Vond het varen door de kleine kanalen en het fietsen langs de oever het leukst, maar denk dat je dat ook prima ter plekke kunt regelen. Als de tour niet zo goed is, doet dat helaas wel echt af van hoe mooi het gebied is.

Phu Quoc kan ik helaas niks over zeggen, omdat wij voor eem bounty eiland in Cambodja kozen. Maar als ik alleen naar Vietnam zou gaan, zou ik er wel heen gaan. Hoor er mooie dingen over.

Wij hebben een 3 dagen / 2 nachten tour geboekt in Halong Bay en vonden dat geweldig! Dag 1 varen, andere route dan de rest volgens mij want we zijn geen andere toeristenboten tegen gekomen. Onderweg kajakken en zwemmen. De organisatie had een privé eiland waar je overnachtte. Op dag 2 een korte hike naar de top van het eilandje, in de middag relaxen en eind middag een hike naar de andere kant van het eiland voor sunset, echt heel gaaf. Op dag 3 nog naar Cat Ba island voor hike door het national park voor een geweldig uitzicht en na de lunch terug richting Hanoi. Ik vond het echt super, en na Sapa en Halong Bay vond ik Ninh Binh een klein beeje tegenvallen (als in, meer van hetzelfde). Maar wij zijn alleen naar Trang Nha gegaan en niet Tam Coc dus misschien ligt dat daaraan.

Uiteindelijk zijn wij 27 dagen geweest, dus niet eens zoveel langer dan jullie. Tussen Ninh Binh en Hué hebben wij Phong Nha nog aangedaan, de grotten daar zijn echt bizar groot en mooi. En weer heel anders dan de rest van het land. Maar ik wil het niet moeilijker maken dam het al is :wink:

Hopelijk heb je hier iets aan. Succes en het wordt sowieso een mooie reis, wat je ook kiest!

Groetjes, Herma

Sent from my GT-I9301I using Wereldwijzer mobile app

2 likes

Hoi Ton en Herma,

Nog bedankt voor jullie reacties! Ik ga er van het weekend even goed voor zitten samen met mijn vriend en neem al jullie tips mee, bedankt!