Morgen is het dan zo ver.
Ik vertrek naar Vietnam (met een overstap in Moskou >>> ).
Het schema is voor mij een houvast, niets staat vast. Als ik het op een bepaalde plek het zo naar mijn zin heb, kan ik daar langer blijven.
Ik wil het graag met jullie delen :
1 A’dam – Hanoi
2 Hanoi (oude wijk)
3 Hanoi (waterpoppen theater - en een toer bij voet)
4 Hanoi (parfum pagode - Thaypagode - Co La citadel)
5 Halong bay
6 Halong bay – Hanoi – Lao Cai – Sa Pa
7 Sa Pa
8 Sa Pa – Hanoi – Ninh Binh
9 Ninh Binh (Tam coc & Hoa lu - fietsen)
10 Ninh binh – Hue
11 Hue (architectuur)
12 Hue (DMZ)
13 Hue – Da Nang - Da Nang – Hoi An
14 Hoi An (strand)
15 Hoi An (my son)
16 Hoi An – Nha Trang
17 Nha Trang (Strand)
18 Nha Trang (omgeving)
19 Nha Trang – Da Lat (easy riders)
20 Nha Trang – Da Lat (easy riders)
21 Nha Trang – Da Lat (easy riders)
22 Da Lat (Abseilen langs waterval)
23 Da Lat – Mui Ne (Stranden / duinen)
24 Mui Ne – Ho Chi Minh (Stranden / duinen))
25 Ho Chi Minh (Cu chi tunnels - Cao dai)
26 Ho Chi Minh
27 Ho Chi Minh
28 Mekong delta (varen)
29 Mekong delta (varen)
30 Mekong delta (varen)
31 Ho chi Minh – Hanoi (vliegen)
32 Hanoi
33 Hanoi – A’dam (vliegen)
Ik heb er onwijs veel zin in, als jullie tips / opmerkingen hebben dan neem ik ze graag mee.
Leuk zeg, je reis is bijna hetzelfde als de mijne. Alleen ik vertrek vrijdag alweer naar huis!
Halong Bay en sapa waren fantastisch. Voor Hue had ik helaas geen tijd maar ik hoor alleen maar goede verhalen. Hoi An was schitterend! En ook het strand is fijn. Beide zijn op dit moment overstroomt en alles is dicht dus houd het nieuws in de gaten!
Nha trang was verschrikkelijk: zoveel criminaliteit. Bijna iedereen die ik ontmoette was bestolen. Zelfs iemand onder bedreiging met een pistool. Ik adviseer je om in het backpackers hostel te verblijven. Is nou eenmaal het veiligst en zo snel mogelijk met een easy rider weg te gaan. Ik vond het het hogtepunt van mijn trip! Leuker is als je nog iemand vindt die met je mee wil. 3 dagen alleen met zon man is best lang…
De tijd die je niet in NT doorbrengt zou ik spenderen aan Mui Ne. Echt geweldige verhalen en foto’s gehoord en gezien maar helaas geen tijd. Saigon is super en je kunt je er zeker een paar dagen goed vermaken. De tours naar de Mekong delta zijn daarentegen ee absolute afrader: supertoeristisch en je wordt van het ene fabriekje naar het andere gebracht waar je spullen moet kopen. Advies: regel zelf een auto of motor of ga niet. Zeker niet 1 dag want dan zie je niet eens de floating marker. En ook niet met Delta adventures: vreselijke club!
Ik ga nu naar mijn laatste stop op Phu Quoc en dan terug naar Hanoi! Hopelijk heb je bij Vietnam airlines geboekt want met de andere maatshappijen alleen maar slechte ervaringen gehad: gecancelde vluchten en enorme vertragingen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt: voor de rest heel veel plezier!
Je schema ziet er goed uit zeg! Je bent op dit moment denk ik onderweg, hoop dat je een goede vlucht zult hebben.
Verder ga je inderdaad gave dingen doen, zoals de tocht met de easyriders! Ik lees dat Sabry een andere ervaring heeft met het varen over de Mekong dan ik. Al moet ik wel zeggen dat 1 dag varen ook niet heel bijzonder is. Dan krijg je inderdaad een heel toeristisch idee. Zelf heb ik drie dagen gevaren en hoe meer dagen je vaart, hoe minder toeristisch het wordt (de meeste toeristen boeken 1 of 2 dagen) en hoe meer je in contact met locals kunt komen. De laatste dagen vond ik het gaafst van deze tour!
Ik vond net als Sabry Nha Trang ook niet zo. Een beetje het ‘Salou van Vietnam’, maar dan nog wel stukken minder hoor.
Leuk dat je ook inplant om ergens langer te verblijven als je het je daar bevalt. Tijdens mijn reis heb ik dat ook gedaan, behalve in Mui Ne en daar had ik wat spijt van. Ik was daar graag ook langer gebleven! Verder wil ik je heel veel plezier wensen!
@Sabry: geniet nog van je laatste dagen in Vietnam!
Ik snap het volkomen dat je er zin in hebt; ben zelf ook aan het aftellen; nog 5 weken en 2 dagen.
Toch even over Nha Trang.
Deze stad wordt wel ongeveer Salou; dus voor uitgaan en leuke boottochten met jongeren zit je hier goed.
Nha Trang zit in de top 10 van mooiste stranden ter wereld en trekt dus touristen.
Maar er zijn wel mooie plekjes te vinden waar je niemand ziet en een eiland voor jezelf hebt met een cafe, terras, restaurant, ligbedden enz.
Slecht 2x per dag zie wat touristen voor het circus ( show met apen en honden ).
Deze plek heet monkey Island en is slechts 30 minuten vanaf Nha Trang centrum en een boottocht van 20 minuten a 1 dollar pp ( 2010 ) inclusief circus.
Het strand daar is perfect.
Wil je een wat commercieler strand dan moet je naar de "Salior club ".
Drankjes zijn wat duur maar is wel helemaal trendy en 's-avonds een leuke plek om uit te gaan.
Ik vond ook de sfeer in Nha trang niet prettig. Er zijn veel plekken daar om uit tegaan maar daar was ik niet naar op zoek. Ik ben er snel weer vertrokken. Ik vond de stranden ook niet echt zo super bijzonder. Dalat is wel echt de moeite waard, zag dat je daar met een easyrider heen gaat. Moet je echt doen, is echt geweldig.
Ik zag dat je zondag in Sapa bent. Een tip is om dan direct door te gaan naar Bac Ha. Daar heb je een hele bijzondere zondagsmarkt. Erg leuk om te zien!
Sabry heeft volgens mij de Cai Be tour gedaan van 1 dag.
En inderdaad heb je de kans dat je langs verschillende commercieel ingestelde lokaties gaat.
Dit is voor elke trip weer anders maar de pop rice lokatie zit er bijna overal standaard bij.
Ook klopt het dat de drijvende markt maar een restje laat zien van het geheel.
Kan ook niet anders, want deze vinden plaats in de vroege ochtend en je vertrekt vanaf Saigon rond 8 uur, met een uur of 2/3 rijden met standaard stop bij Mekong restaurant.
Wanneer je een 1-daagse tour naar de Delta ( = meesteal Cai Be ) wilt doen neem er dan 1 met
Pop Rice, ancient house ( mooi oud huis met mooie boomgaard ), local music en een lunch ( ben de naam kwijt ). Ook met een tocht door de kanalen.
Bij terugkomst bij de drijvende markt zie je mensen met roeibootjes.
Stap daar in over en ga door de nauwe kanaaltjes.
Bovenstaande is meestal prive met chauffeur + gids+ lunch met elephant ear fish enz. ( ongeveer 180 dollar in jan-2011).Lokatie van de lunch is ook nog uit te kiezen. Kan ook in het koloniale huis ( beding dan dat je beneden zit ), super mooi.
Ik heb dit al 13 keer gedaan en doe het over 7 weken weer, vind het geweldig om zo even uit de drukte van Saigon te zijn. Het poppen van de rijst doen we zelf voortaan demonstreren aan touristen. Ook nodigen we ze uit om het zelf te proberen en dit leverd dat leuke en hilarische momenten op.
Ik hoop dat ik zo een positievere draai aan de ervaring van Sabry heb kunnen geven.
Ik vind het jammer dat haar ervaring met de Delta niet bracht wat ze gedacht had.
Ik zag dat jouw link gaat over een speedboottocht vanaf Saigon naar Cai Be.
Maar je moet met een groep en de prijs is ongeveer gelijk aan de privetrip met de auto+ prive+ gids. Prive met de speedboot is een dure aangelegenheid ( 920 dollar+ 15 % tax en service ) zag op hun site.
Bedankt voor jullie berichten .
Wowh … Is Nha Trang zo’n criminele broedplaats, daar schrik ik wel van.
Echt uitgaan hoeft van mij niet specifiek, ik vind het leuk als je ergens gezellig een drankje kan drinken.*
Bael, klopt … Zondagochtend kom ik in Sapa aan. Ik had al wat over de markt in Bac Ha gelezen. Het*zat ook in m’n achterhoofd om er naar toe te gaan.
Waar eten jullie zoal in Vietnam ?*
In een restaurant of ook langs de straat. Ik heb nu 2 avonden langs de straat gegeten, wat overigens prima was. Maar het valt mij op dat er weinig westerlingen langs de straat eten (ookal is het er druk met de locale bevolking).
Het verkeer blijft fascinerend, scooters … Heel veel scooters én vooral het oversteken.*
Phu Quoc was de hemel op aarde: heerlijk! Ben vandaag ook in Hanoi want vlieg morgen terug naar Amsterdam, waar het momenteel vriest…brrrr…
Als je Nha Trang overslaat mis je weinig hoor. En ja, het is echt niet veilig.
Nog even over de Mekong Tour: ik ben in Can Tho, Vinh Long en My Tho geweest. Wat Ton omschrijft herken ik dan ook niet maar ik heb ook maar 25 dollar voor mijn trip betaald. Waarschijnlijk loont het iets meer uit te geven…
Ben je er al uit hoe het werkt wat betreft oversteken en de vele brommers?
Langs de straat eten kan prima: ik denk niet dat je je heel veel zorgen hoeft te maken als een standje druk bezocht wordt. Zelf heb ik ook weleens getwijfeld en ben daardoor meer de restaurants binnengelopen. Maar dat eigenlijk meer omdat ik uit eten erg leuk vind. En ik vegetariër ben en niet heel snel kan kiezen Ik heb voornamelijk tofu gegeten
Ik denk ook niet dat je heel veel mist als je Nha Trang overslaat. En ik heb inderdaad meer voor de tour door de Mekong Delta betaald (weet even niet meer hoeveel precies, zo uit m’n hoofd) en ben meerdere dagen gegaan.
Sabry, heb jij op Phu Quoc malaria tabletten genomen ?
Enerzijds trekt Phu Qouc mij ook wel … Ik zit een beetje met het weer in Hue en Hoi An in m’n maag. Is het er echt zo slecht ? (moet ik m’n plannen wijzigen).
Ik hoorde vandaag dat de Mekong ook is overstroomd ?
Hoe kom ik het beste van Hoi An naar Ho Chi Min ? (mocht ik nha trang overslaan maar wel naar Hue en Hoi An gaan).
Ik wens je een goede vlucht naar huis, wel thuis …!
Anne, ik krijg het oversteken zo langzaamaan onder de knie.
Ik haal de tips over het straatvoedsel uit de rough guide. Gister heb ik bij een stalletje gegeten waar ze de lekkerste bahn cuon zouden hebben … Nou nee, het was mijn smaak niet.
Voor het weer check bij een hostel in hue of hoi an… Je weet het nooit zeker… Maar ze zijn een bezoekje waard!! Naar Saigon kun je het beste via Da lat of mui ne, oftewel binnenland/bergen of strand…
Ik heb malariatabletten geslikt, nog steeds eigenlijk want Malarone, voor Buon me Thuot en Phu quoc. Op de laatste weinig muggen gezien, in de central highlands honderden… Waar ik in de Mekong delta was, was niet echt meer een overstroming maar ik schrok erg toen ik over de Mekong delta vloog: alles stond onder water… Afschuwelijk…
Nu ga ik slapen want morgenvroeg mijn vlucht halen. Helaas… Goodnight Vietnam!!
Have fun en eet gerust bij foodstalls als het maar druk is en het vlees gaar! Geniet van je tour!
Vanuit een regenachtig Hue schrijf ik dit berichtje.
Ik ben hier gister aangekomen en reis morgen weer verder.
Ik wilde graag de DMZ toer gaan doen, wat mij tegen valt is dat de groep van zo’n toer ontzettend groot is (± 30 personen).
Nu zou ik ook de toer ook met een privé chauffeur kunnen doen, aangezien het weer er niet beter op wordt reis ik morgen verder naar Danang.
Vanuit daar naar Hoi An of een vlucht naar Da Lat. Lig helemaal aan het weer in Hoi An.
Sapa was prachtig !
Ninh Binh was … Qua stad niet leuk.
Ik vond dat er een vreemd sfeer over de stad en het hotel hing, ik voelde er mij niet prettig. De bezienswaardigheden waren prachtig !
Nha Trang sla ik overigens over, vanwege diverse verhalen.
Ik denk niet dat ik er veel van ga missen.
Wat jammer dat het zo regent! Dan kan ik me voorstellen dat je wat flexibel gaat worden. Misschien toch een dagje Hoi An meepakken? Dit stadje vind ik echt zo sfeervol…
Ik heb ook een DMZ-tour gedaan met een bus vol toeristen. Een van de weinige keren dat ik in zo’n volle toeristenbus heb gezeten en dat leek me van tevoren ook wel jammer. Toen we echter aan de tour begonnen, vond ik het juist indrukwekkend: een hele bus vol toeristen waarbij iedereen stil werd van wat we hadden gezien.
Nog heel veel plezier in Vietnam en ik hoop dat je wat beter weer zult krijgen! Hier alvast een :zon02: voor je.