Hier een klein voorzetje voor onze reis naar Vietnam in juli en begin augustus. We hebben 32 dagen. Nu komen we op 10 juli aan in de ochtend in Hanoi. Normaliter slaap ik goed in een vliegtuig dus ik ga er bij deze even van uit dat we de namiddag en avond door Hanoi kunnen slenteren. De bedoeling zou dan zijn dat we of die avond of de volgende dag richting Sapa gaan. Hier willen we dan 2 a 3 dagen blijven en s’avonds de 13e terug met de trein richting Hanoi. We zouden dan de 14e of de 15e willen vliegen richting Danang en van hieruit de bus/taxi.trein nemen naar Hue. De 16e zou dan in het teken staan van Hue en de 17e van de DMZ. De 18e zouden we de bus naar Hoi an willen pakken. Liefst ook hier weer een nachtbus waardoor we niet overdag “tijd verdoen” met reizen. De 19e en 20e zouden we in Hoi an doorbrengen en dan de 20e met een nachtbus richting Nha Trang. De 21 en 22e zouden we dan gaan strand hangen in Nha.
Tot zover is het redelijk de route die we willen volgen ( handige tips daargelaten natuurlijk). Maar hier stuiten we op wat “problemen”. Op dit moment zouden we zeggen richting Mui ne gaan en hier nogmaals 2 dagen strand. Heeft Mui Ne op strand na echt bijna niets te bieden of zijn de rode duinen echt een must voor Vietnam. Mocht dit niet zo zijn dan speel ik erg met het idee om Mui Ne maar te laten voor wat het is.
De 23 en 24 e staan dus nog “open”. Dalat is hier ook een optie. Misschien heeft dit meer te bieden dan nogmaals strand van Mui ne.
Rond de 27e zouden we de Mekong Delta willen bevaren. Heb hier 2 dagen voor in de planning. 29e en 30e zouden we dan naar Saigon gaan. Vanuit Saigon willen we naar Phnom Pheng. Is er hier een nachtbus? De 31e en de 1e zou dan in het teken staan van Phnom en de 2e en 3e willen we naar Angkor. Vanuit Siem willen we naar Bangkok. Hier de 4e en 5e doorbrengen en op de 5e in de avond terugvliegen naar Hanoi. De 6e zou dan in het teken staan van Hanoi. De 7e en 8e Halong Bay. De negende nogmaals een dag Hanoi/snake village. En de 10e vroeg richting Nederland.
Wat denken jullie. Is dit goed te doen? Veelste druk? Vergeet ik dingen? Graag zou ik wat tips ontvangen over verschillende reismogelijkheden tussen bepaalde plaatsen bij voorbaat nachttrajecten waardoor we tijdwinst boeken.
Misschien moet ik wel dingen schrappen en ergens meer tijd besteden omdat dat juist zo mooi is. Alle suggesties zijn meer dan welkom. Graag rekening houden met juli en augustus en het hiermee gepaarde regenseizoen.
Ik kan alleen je verder helpen voor Viet Nam omdat ik hiervan na 13 bezoeken het meest van weet.
Aankomst op 10-7 en dan 's-avonds de trein nemen ( misschien van tevoren boeken om zeker van je plek te zijn???).
Vliegen van Hanoi naar Danang is een uitstekende keuze.
Vreemde keuze is de nachttrein naar Hoi An ( als die al bestaat? ) omdat je dan wel erg vroeg in Hoi An aankomt. Afhankelijk natuurlijk van waar je vertrekt naar Hoi An.
Nachtbus naar Nha Trang is een goed idee, alternatief is overnachten in Quy Nonh; kost je toch weer een dag.
Dan het bekende dilemma Mui Nee of Dalat.
Mui Nee
Dit is dus echt strand, zee, en vele resorts, restaurants langs de strip en wat bars.
Hoofdzakelijk bevolkt door Russen; volgens de Vietnamese kranten is op dit moment 70 % van de bezoekers van Russische origine.
Of de duinen een must, daar verschillen de meningen over.
Het is leuk en mooi, maar volgens mij geen echte must.
Ik zou naar Dalat gaan; bergen, mooie meren en tempels en je kan er goed uitgaan.
Of , om het moeilijker te maken, doorgaan naar Vung Tau,; zee, strand, bergen en een Jesusbeeld waar je ook in kan net als die in Brazilië, en dan via Can Tho , Cai Be naar naar Saigon.
Van Saigon naar PP.
Vooral voor de alternatieven. Deze ga ik eens bekijken. Maar ook nog een kleine twijfel tussen de dmz en cu chi tunnels. Wat is aan te raden? Ik zat zelf meer aan dmz te denken ivm met het regenseizoen en als ik het goed heb hebben we in het midden meer kans op goed weer dan in het zuiden.
Verder nog een klein vraagje over Mui Ne. Is dit strand nou zoveel idyllischer/tropischer dan de stranden van Hoi an en Nha Trang? Uit een vorig topic kwam vooral het uitgaan ter sprake en minder de kwaliteit van de stranden.
Stranden
De stranden van Mui Nee hebben last van van een soort erosie.
Dit betekend dat in de maanden november tot ongeveer maart er veel strand weg is.
Ik heb het al 5 keer meegemaakt dat in die periode bij Cham Villa er gee strand te bekennen was en dat geld voor alle resorts, grofweg van Bamboo Village richting Pan Thiet.
Dus ook Sailng Club had geen strand.
Maar in jouw periode is dit geen probleem, strand komt dan weer terug.
Het verschil
Als backpacker is Mui Nee beter, omdat er hostels aan het strand liggen en in Hoi An zijn het vooral strandtenten ( lokale en deze reserveren hun bedjes voor hotelgasten van hotels waar ze afspraken gemaakt hebben). Natuurlijk zijn er ook die geen afspraken hebben
Wel is er in Mui Nee veel wind vanaf ongeveer 11 uur; vandaar de vele kite surfers.
Zelf vind ik het strand in Hoi An beter, minder golven golven en wind.
Stranden van Nha Trang hebben van allebei het beste, niet teveel wind, zeker strand, strandtenten echt voor vietnamese prijzen wat betreft drinken en eten ( niet bij Sailing club )enz…
DMZ.
Wanneer je bij de DMZ al een tunnel hebt bezocht hoef je niet meer naar de Cu Chi; je hebt dan al een indruk.
Wil je bijv. schieten met een in de oorlog gebruikt geweer dan is de Cu Chi weer de plek.
Wat ook heel leuk is om met de brommer van Hue naar Hoi An te rijden. Je rijd dan over de wolkenpas via de marblemountains. Pas en mountains zijn een beetje een groot woord, het zijn meer heuveltjes. Je rijd er een uur of 5 a 6 op. Koffers of rugzakken worden met de auto naar Hoi An gebracht. Het kost 30$ via backpackershostel in Hue, even googlen!
Ik neem aan dat dit ook de andere kant op kan? We willen namelijk ergens in Vietnam een paar dagen op de brommer op pad. Het mooie zou dan zijn om Hoi An als uitvalsbasis te gebruiken. En van hier uit Hue bezoeken en andere bezienswaardigheden.
Is er in dit gebied meer moois dan Hue en Hoi an? Misschien is het wel leuk om dan hier een 5tal dagen een brommer te huren en hier ook de strand break houden. Dan Nha Trang skippen en door naar Dalat.
Zijn er rond Hoi An op China Beach na meerdere stranden die echt de moeite waard zijn?
Ik word op de een of andere manier niet echt warm van Nha Trang. Wat ik zo lees doet het me een beetje aan Lloret denken en laat dat nou de meest vervelende plaats zijn waar ik ooit ben geweest.
PS. Kun je in Hoi An ook elektrische scooters/brommers huren? Ben namelijk niet bekend met schakelbrommers. En wat kost dit zo ongeveer per dag?
hoi appelsaps,
ik heb in vietnam wel electrische fietsen gezien, eigenlijk nog meer dan dat je ze hier ziet, een soort lang laag model, echter je kunt ook een brommer of scooter huren zonder versnellingen. Dus gas geven en gaan. Ik wil je wel waarschuwen dat het geen kwaad kan wat ervaring op te doen het is nl. een beetje druk daar, en dan druk ik me voorzichtig uit. hihi.
Hue is niet zo’n heel bijzondere plaats, je hebt de citadel en een aantal graven in de omgeving die wel de moeite waard zijn. Hoi An vonden wij veel leuker, is wel toeristisch. Ik weet niet of je, via het backpackershotel, ook andersom kunt reizen dus van Hoi An naar Hue.
Een scooter of brommer huren koste ons $5 per dag, wel effe tanken want beide keren was hij helemaal leeg.
Het strand is bij Hue wel aardig maar we werden ook weer gelijk getild voor een biertje en een thee, 160.000dong
Dus eerst naar de prijs vragen voor je wat besteld bij een strandresort.
Zit er toch hard over te dubben om Nha Trang te laten schieten en mijn strand break te plannen rond Hoi An. Misschien Jungle beach (danwel bij Nha Trang ) aan te doen waar ik leuke dingen over lees.
Wat is eigenlijk jullie oordeel van Nha Trang?
Nu even een praktische tip gevraagd. Via Nha Trang naar Dalat en Mui Ne of via Saigon naar beide plaatsen? Een helse tocht van 12 uur zie ik niet zo zitten dus ook hier zal waarschijnlijk worden gekozen voor the big bird.
Zelf denk ik eigenlijk hetzelfde over Nha Trang als jij. Ik vond de sfeer ook Lloret-achtig, maar dan in vergelijking met andere delen van Vietnam. Je bent er echter wel snel bij het strand. In Hoi An moet je daarvoor een brommer of fiets huren, maar dan is het ook goed te doen. In Mui Ne zit je helemaal direct aan het strand. Dat heb ik wel leuk gevonden en het bezoek aan de verschillende kleuren duinen, de aparte vegetatie en het van de duinen afglijden vond ik zelf ook erg leuk. Maar ik moet wel zeggen dat toen ik er was, er nog geen Rus te bekennen was (in 2007)
Verder vond ik het reizen van Nha Trang naar Dalat (ik heb het andersom gedaan) per bus best goed te doen. Het ligt er denk ik aan hoeveel tijd je hebt. Vanuit Saigon moet je twee keer reizen (heen en terug) en anders kun je al doorreizende beide plaatsen aandoen. Of inderdaad het vliegtuig nemen. Dat scheelt sowieso tijd.
De Mekong Delta heb ik erg bijzonder gevonden. Vooral vanwege de mensen daar: heel erg vriendelijk en wat hebben we wat afgezwaaid Ik denk wel dat jullie veel regen zullen hebben in die tijd. Maar aan de andere kant: ook al is het droog, ik ben er de hele tijd door nat geweest vanwege de luchtvochtigheid (in juni). Dus nat word je er sowieso wel, hihi.
Elke post kom ik dichter bij mijn “ideale” route. Echt super iedereen. Hoeveel dagen zou je uittrekken voor de Mekong? Heb er nu 3 dagen voor staan. Is dit teveel? 3 dagen Dalat. Heb er nu ook 2 dagen Mui Ne bij staan. En 2 dagen Saigon. Deze 10 dagen zijn nog geheel variabel. De 2 dagen Saigon lijken me wat weinig wanneer ik ook naar Cu Chi tunnels wil.
Dus hierbij weer jullie advies gevraagd :P. 2 in plaats van 3 dagen Mekong en die ene dag bij Saigon voegen of niet naar Mui Ne gaan en een van deze dagen bij Saigon plakken en een dag extra in Cambodja of Bangkok? Of moet ik een dagje van dalat af snoepen en is 2 dagen hier ruim voldoende?
Ik had btw de optie om op de tocht naar Dalat te vliegen via Saigon gekozen omdat deze de helft goedkoper is dan vliegen van Danang naar Nha Trang.
O, dat wist ik niet. Als het goedkoper is, zou ik het ook doen
Zelf zou ik kiezen voor een dagje minder Dalat. het is er wel heel mooi, maar een dag met een easybike bijvoorbeeld vond ik wel genoeg (tenzij je van Dalat naar een andere plaats wil via een easybike).
Zelf ben ik drie dagen in de Mekong Delta geweest en heb de derde dag het meest bijzonder gevonden. We gingen steeds dieper de Mekong in en er bleven steeds minder toeristen over waardoor de sfeer steeds intenser werd, vond ik. Maar ook wel gek hoor: op een gegeven moment werden we haast ontvangen alsof we bekende artiesten waren. Iedereen rondom de Mekong ging zwaaien.
Toch zijn twee dagen Mekong ook leuk, mocht je tijd tekort komen. En wie weet, misschien heeft iemand anders een andere ervaring.
Ben het met Anne-Jitske eens, 3 dagen Dalat is misschien wat veel.
Na twee dagen heb je zo’n beetje alles wel gezien.
Over Saigon ben ik bevooroordeeld.
Ik vind dit een geweldige stad en zit hier dan ook elk jaar diverse weken en al jaren lang.
Maar twee dagen met Cu Chi kan overigens wel.
In de ochtend naar de tunnels en in de middag een city tour.
De dag erop gewoon slenteren en een terrasje pakken, wat shoppen.
Wanneer je in het weekend in Saigon bent naar de paardenrenbaan, wanneer je dat leuk zou vinden. Of in de ochtend naar het openlucht concert voor Opera house ( begint wel om 8 uur tot 9).
Ik zou niet een tour pakken met de Cao Dai tempel ( zit vaak gecombineerd met de tunnels )
Is een dagtour en de tempel op zich is wel mooi en kleurrijk, maar van de ceremonie versta je niets en naar biddende mensen kijken vanaf een balkon begint bij mij snel te vervelen.
Ik was er gelukkig met een prive tour en kon dus gaan toen het begon te vervelen, maar zit je in een groep dan is de kans groot dat je de gehele dienst moet uitzitten. Is ook best wel een stuk rijden.
Voor de Mekong Delta zou ik ook minimaal 3 dagen uittrekken; daarin zitten dan ook al 2 dagen reizen.
Wanneer je Nha Trang toch zou overslaan is misschien vliegen van Danang naar Dalat ( 1200000 VND pp) een optie.
Vandaar 5 uur rijden naar Mui Nee, 2/3 dagen strand en dan 5 uur naar Saigon.
Wat betreft de prijzen bij de strandtenten en terrassen in het algemeen.
Hoe duurder de stoelen eruit zien hoe duurder de consumpties. Je krijgt bij 99% eerst de kaart en dan weet je de prijs.
Let er wel op of de BTW ( VAT ) en de fooi inclusief zijn, anders is het een verrassing dat er 20 / 25% er bovenop komt.
Misschien een andere tip.
Wanneer je met de bus of ander vervoer reist en er moet getankt worden, ga dan niet bij het tankstation wat nuttigen.
Vaak zijn er aan de beide kanten van het station terrasjes waar je voor VND 15000 en fles tiger bier en voor een cola VND 12000 betaald ( 1 euro is ongeveer 28500 VND ).
Andere tip.
Wanneer je een lokaal barretje leuk vind ( zoals de barretjes tegenover River/beach resort on Hoi An ) en je wil de dag erop weer komen en drinkt een mix drankje ( bijv. baco ), bestel dit dan en vraag naar bacardi.
Deze wordt dan gekocht en je moet de gehele fles betalen ( ik betaalde afgelopen januari 7 dollar ), koop de cola en je kan 3 baco’s maken met een blikje.
Wanneer je weg gaat laat de fles daar achter en ze zetten er een streepje op het overgebleven niveau. De dag erop kom je en jouw fles komt tevoor schijn en bestel dan alleen de cola voor 12000 dong en je drinkt dan best wel goedkoop; voor 5 dollar 10 baco’s.