Welke keuzes maken tijdens reis Vietnam?

Graag een reactie van de doorgewinterde vietnam kenners. Zoals iedereen moeten ook wij keuzes maken wat wel en niet te doen. En daar kom ik nog niet zo uit. Wat vast staat is dat ik wil eindigen met 2 a 3 dagen Mekong Delta en van daaruit nog 4 dagen naar Phu Quoc. Oftewel de laatste week zit al vol. Blijven er nog zo’n 17 dagen over. In eerste instantie was (is) het plan om alleen het zuiden en midden te doen. Maar ja Hanoi is toch ook wel mooi. We komen aan in HCM en vertrekken daar vandaan ook weer.
Wat vinden jullie:

HCM - Mui Ne - Dalat - Buon Ma Thuot (Yok don NP) vliegen naar Danang - Hue - Hoi An en weer terug naar HCM.
of

HCM - Mui Ne - Da Lat - Na Trang vliegen naar Danang- Hue en Hoi An.
of

HCM - Mui Ne - Na Trang - Da Lat - Buon Ma Thuot (Yok don NP) vliegen naar Hanoi en weer terug naar HCM.

Kiezen we dus voor Hanoi of kiezen we voor Hue en Hoi An daar komt het eigenlijk op neer. Vele zullen zeggen allebei maar het feit is dat wij met een verstandelijk gehandicapte puber reizen waarbij we dus niet iedere dag of om de dag willen verkassen. Op zijn tijd moet er even lekker geluierd kunnen worden aan het strand. Ze is een ervaren Azie ganger want het is niet de eerste keer maar toch moeten we wel iets meer rekening met haar houden dan een normaal kind.

eventuele andere tips of route ideeen zijn natuurlijk ernstig welkom.
Bedankt alvast.

gr. Elma

Hallo Geschiere,

Eigenlijk is Vietnam te groot en heeft te veel bezienswaardigheden om dit alles in 3 a 4 weken te zien.
Ik ga al jaren 2 maandenl per jaar naar dit land en elke keer sta ik weer voor verrassingen.
Gezien jouw opties heb ik een vorstel voor een reisschema. Je hebt geschreven dat de eerste week al vast stond maar niet geboekt is.
Dag 1 Saigon en acclimatiseren
Dag 2 Chu Chi tunnels en tour in Saigon
Dag 3 via Cai Be naar Can Tho
Dag 4 Can Tho naar Saigon
Dag 5 Saigon naar Mui ne
Dag 6 Mui Ne
Dag 7 Mui ne
Dag 8 Mui ne naar Nha Trang
Dag 9 Nha Trang
Dag 10 Nha Trang
Dag 11 Nha Trang – Danang – Hoi An
Dag 12 Hoi An
Dag 13 Hoi An
Dag 14 Hoi An naar Hue
Dag 15 Hue
Dag 16 Hue
Dag 17 Hue – Danang – Hanoi
Dag 18 Hanoi
Dag 19 Hanoi naar Haloy Bay
Dag 20 Halong Bay naar Hanoi
Dag 21 Hanoi naar Phu Quoc
Dag 22 Phu Quuc
Dag 23 Phu Quuc
Dag 24 Phu Quoc naar Saigon naar Nederland

Ik heb Mui ne gepakt omdat dit in jouw opties elke voorkwam evenals Dalat.
Maar deze kun je voor elkaar verwisselen; Mui Ne is rust en zwemmen evenals Nha Trang en Phu Quoc.
Waarschijnlijk wordt het een individuele reis. Wanneer je dit wilt doen en alleen een chauffeur boekt dat deze zo goed als geen engels spreekt. Regel er ook een engelstalige gids bij, ongeveer $600 voor deze periode.
Ik hoop dat deze suggestie je iets verder kan helpen met de planning voor je vakantie.

gr
Ton.

Als je ook al naar Phu Quoc gaat zou ik Mui ne zeker overslaan. Mui ne zelf heeft niet zo heel veel te bieden buiten het mooie strand en de resorts.

Wij hebben een rondreis gemaakt in Vietnam en hadden ook een retour ticket van en naar HCMC. We zijn aangekomen in HCMC en de volgende dag naar Hanoi gevlogen. Hanoi en Halong Bay gedaan en toen van Hanoi naar Danang gevlogen waar we hadden geregeld dat we werden opgehaald door een chauffeur van het hotelletje dat we hadden geboekt in Hoi an voor een prikkie. Toen Hoi an en omgeving gedaan. Toen van Hoi an naar Nha trang, in Nha trang ook weer een paar dagen geweest en daarna met de motor door de binnenlanden (met een easyrider) richting dalat. Super ervaring. Van dalat naar mui ne en van mui ne naar HCMC en mekong.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het misschien slim is om gelijk aan het begin van je vakantie naar boven te vliegen en dan langzaam weer af te zakken naar beneden. Het vliegen is elke keer maar even en super goedkoop (20 euro?) . De rest met de bus gedaan. Heel makkelijk en goedkoop!

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie. De vraag is inderdaad of Phu Quoc een must is. We houden er altijd wel van om lekker af te sluiten op een mooi eiland/strand.

Ik begrijp Ton dat jij Dalat zou overslaan en langs de kust zou trekken. Ik had ook al gekeken om met een easy rider vanaf Dalat naar Hoi An te trekken maar aangezien we met z’n vieren zijn hakt dat er wel flink in. Zij vragen iets van 60 dollar p.p per dag en hebben het over ongeveer 5 dagen. Daar komt bij dat manlief 5 dagen op de motor zitten wat veel vindt. Verder reizen we overigens met het openbaar vervoer.
Mui Ne had ik wat aan het begin gepland om even bij te komen van alle druktes van werk en reis.

gr. Elma

De leukste plekken in Vietnam vind ik Phu Quoc, Hoi An, Saigon en Halong Bay.
Wat wel leuk is aan het einde van de dag is om bij het water in Hoi An een biertje te drinken die ze zelf brouwen zeer goed beer 5 glazen voor 1 US dollar helemaal super. Phu Quoc vond ik heerlijk wij zaten in La Veranda hotel en heb daar heerlijk 1 week gerelaxt en heerlijk aan het strand gelegen. Als ik terug zou gaan dan zou ik zeker naar Phu Quoc gaan heerlijk.

Ik wil nog wel even stiekem aangeven dat de natuur rondom Mui Ne wel erg mooi is: gele, witte en rode duinen waar je vanaf kunt glijden met aparte vegetatie hier en daar. Weer mijn riedeltje :wink: Maar als je strand met activiteiten wilt afwisselen, kun je meerdere stranden bezoeken.

Echter, dit is helemaal aan jullie. Er zijn goede suggesties gedaan door forumgebruikers waar, ik denk, jullie zeker wat aan hebben. Ik ben benieuwd hoe de vakantie er uiteindelijk uit gaat zien! Leuk dat jullie deze reis gaan maken! Alvast veel voorpret gewenst.

Groetjes,

Anne

Ja inderdaad hele goede suggesties. Heb me natuurlijk al suf gelezen de afdgelopen maanden en je moet ook niet maar op safe willen doen maar ik vind het altijd prettig om binnenlandse vluchten vooraf te regelen. Zag dat bij Vietnamairlines de goedekoopste tarieven al “sold out” zijn. Je zit alleen wel vast aan een schema als je tussendoor vliegt. Maar gezien de afstand in Vietnam is dat wel het meest gunstig qua tijd. Ik heb even een opzetje gemaakt zoals het nu zou kunnen zijn.

26-jul 14.00 aankomst Kuala Lumpur17.40 vertrek naar Ho Chi Minh
27-juli Ho Chi Minh boeken cu chi tunnels + mekong deltatours
28-juli Ho Chi Minh cu chi tunnels + excursie HCM
29-juli Mekong Delta tour (fietsen??)
30-juli Mekong Delta tour
31-juli Mekong Delta tour
1-aug Bus naar Mui Ne
2-aug Mui Ne
3-aug Mui Ne
4-aug Bus naar Nha Trang
5-aug Nha Trang
6-aug Nha Trang
7-aug Vliegen naar Danang doorreizen naar Hoi An
8-aug Hoi An
9-aug Hoi An
10-aug Bus naar Hue
11-aug Hue
12-aug Vliegen naar Hanoi
13-aug Halong Bay
14-aug Halong Bay
15-aug Hanoi
16-aug Vliegen naar HCM en door naar Phu Quoc
17-aug Phu Quoc
18-aug Phu Quoc
19-aug Phu Quoc
20-aug Phu Quoc vertrek naar HCM
21-aug 08.50 AK 881 naar Kuala Lumpur
22-aug Hele dag in KL 21.20 Abu Dhabi
23-aug 06.30 aankomt Frankfurt

Ik twijfel of we Hue er tussenuit moeten laten en een dagje langer in Hanoi en omgeving en/of een dagje langer op Phu Quoc.

gr. Elma

Ik heb gehoord dat je Phu Quoc beter kunt overslaan in juli/ augustus vanwege het weer. Is dat ook zo?

Het lijkt of ik niks anders te doen heb maar zit natuurlijk al de hele middag lekker te puzzelen op de route.

Wat nl.ook een optie is om Nha Trang te skippen en toch na Mui Ne richting Dalat te gaan, 1 of 2 dagen met de easy riders richting Yok DonNP en vanuit Buon ma Thuot naar Danang te vliegen.
Missen we iets enorms als Hue skippen en ons beperken tot Hoi An en daarna door naar Hanoi?

Wij hebben op basis van meningen van mensen die we onderweg tegenkwamen Hue overgeslagen. We kwamen een groep nederlanders tegen die het niets aan vonden. Later hadden we wel spijt omdat we van meerdere mensen hoorden dat Hue het mooiste was wat ze in Vietnam hadden gezien… Dus tjaah… meningen verschillen he? Lees je goed in over Hue, ik denk dat je dan kan beoordelen of het iets voor jullie is.

Om lekker te luieren aan het strand in Nha Trang leuk, maar je mist niet enorm veel als je het overslaat hoor!

Als ik eerlijk mag zijn over Nha Trang ik vond er persoonlijk niet veel aan en zeker niet de moeite waard. Je hebt daar inderdaad het strand maar de zee is vrij ruig en niet echt mooi ofzo. Er is ook niet heel veel te doen ja je kunt er duiken dat wel maar is ook niet echt bijzonder. Maar goed het is persoonlijk natuurlijk.
Trouwens de vluchten die je doet kun je bij Vietnam Airlines boeken en eventueel Jetstar.

Ja ik heb de binnenlandse vluchten op zich al wel uitgevogeld. Maar als ik dan zie dat sommige vluchten van vietnamairlines het goedkoopste tarief sold out is wil ik dat toch maar wel vast vooruit boeken. EN ik denk dat het toch ook leuk is om een stukje "binnenland"te doen. Dat moet dan maar ten koste gaan van Nha Trang.
Dank voor jullie reacties.

Hallo Geschiere,

Ik heb net het schema gezien van 15:13 uur.
Ik wil wel even een opmerking maken dat je de bus wilt nemen van de Mekong delta naar Mui Ne.
Deze rit duurt met een inuvidueel busje al 9 uur en met de bus waarschijnlijk langer,11 a 14 uur!
Ook een optie zou kunnen zijn;
Mekong delta - Saigon
Saigon - Dalat
Dalat
Dalat - Nha Trang
Nha Trang
Nha Trang
Nha Trang Danang - Hoi An
Hoi An
Hoi An - Hue
Hue
Hue - Danang - Hanoi

Dus Mui Ne overslaan en Dalat als binnenland te ervaren.
Je rust pakken en strand bij Nha Trang.
Dit strand staat heel hoog als beste strand ter wereld en is, in tegenstelling voor vorige posters schrijven, heel rustig in tegenstelling van Mui Ne wat zeer winderig is.
Er zijn daar vele excursies te boeken buiten het snorkelen om, ook het stadje op zich is zeer levendig; vele restaurantjes en bars.
Ik plaats zometten enkele foto’s van het strand op deze site.

Hue is inderdaad een niet te missen stad wanneer je naar Vietnam reist.
Deze voormalige hoofdstad bied vele historische monumenten; citadel, graftombes, Perfume river, grotten enz.

Ik weet niet het budged is maar ik zou het aan een Vietnamese touroperator voorleggen en dan een beslissing nemen. Waarschijnlijk voor een paar honderd dollars meer nemen zij alles over en heb je onbezorgde vakantie waar alles geregeld is inc visa en binnenlandse vluchten en de diverse transfers.

gr
Ton

Hoi Geschiere,

Ga voor foto’s voor het strand van Nha Trang even naar mijn profiel en klik op foto’s Nha Trang.
Heb je een idee van het strand en de grootste liggende boedha van Vietnam.

gr
Ton.

Zeg Ton nu ga je het me wel weer moeilijk zitten maken. Want tja dat ziet er toch ook wel goed uit. De bedoeling is overigens om vanuit de Mekong Delta terug te gaan naar Saigon en dan de volgende morgen de bus in naar Mui Ne. De zandduinen leken me wel leuk. MAar de optie die jij aangeeft is ook zeker aantrekkelijk. Kortom we kunnen dus nog alle kanten op. Nu wil de oudste dochter (18 jaar) ook wel ergens graag gaan surfen als dat mogelijk is. Dus waar kun je dan het beste naar toe gaan. Ze heeft een driedaagse cursus 2 jaar geleden op Bali gedaan en is dus niet super ervaren.

ik zou zeker naar dalat gaan en nin binh. ook hoi-an is een heerlijke plaats om lekker rond te slenteren. dat zijn mijn 3 favorieten.
ik vond nha trang veel te toeristisch en uitgaansgedoe en strand enzo, ik ben er niet lang gebleven vond het niks aan.

Hallo Geschiere,

Sorry voor het veroorzaken van jouw twijfels, maar Vietnam heeft eigenlijk echt teveel te bieden voor 1 vakantie. Na jaren 2 maanden per jaar daar vakantie vieren wordt ik nog elke verrast daar nieuwe stadjes en tripjes.
Maar als je dochter graag surft is Mui ne de uitgesproken plek. De zee is wel wat ruwer als in Bali maar er zijn genoeg surfscholen ( kitesurfen en gewoon surfen) om daar te leren mee om te gaan.
Maar aangezien je toch ook naar Hoi An wilt gaan is ook een optie on daar een hotel / resort langs het Cua Dai strand te pakken. Is ongeveer 5 minuten met een taxi ( $6 vv ) naar de oude stad van Hoi An en daar kun je ook surfen en de planken huren.
gr
Ton.

Geen van jullie noemt Sapa…is dat bewust? dacht dat je dat eigenlijk ook niet echt kon missen…
En hoe is de reis naar Phu Quoc? ben je daar lang voor onderweg? (met het vliegtuig)?

Ik ben van plan van (KL naar) Hanoi te gaan, Sapa, Halong Bay, Ninh Binh, Hue en Hoi An, en niet verder naar het zuiden te gaan. Dus Ohu Quoc is dan wel erg uit de buurt, maar we willen zo graag een lekker en rustig en mooi strand (vorig jaar Perhentians gedaan, zoiets willen we weer)

Hallo MP,

Ik heb Sapa niet genoemd omdat ik daar nog nooit geweest ben en er dus niet over kan oordelen. Ook heeft de topic opener het er nier over gerept Opm een of andere reden trekt het mij niet. Wel zijn er mensen er erg enthousiast over, die kunnen er waarschijnlijk alles over vertellen.

Wat betreft je vraag voor een rustig strand alla Perhentians ( ben er nooit geweest, heb wel even gegoogled) is dit volgens mij niet echt te vinden.
Inderdaad komt Phu Quoc in de richting.
Vanuit Hanoi of Hoi An (= eigenlijk Danang vliegveld) vlieg via Saigon naar Phu Quoc in ongeveer 11 uur inclusief transfers en overstap. Wanneer je dit jaar (2010 ) nog naar Phu Quoc wilt, zijn alle vluchten t/m oktober vol. Je enigste kans is op het goede moment komt en er een annulering is dat je dan kan vertrekken. Wanneer je plannen hebt voor deze zomer zou ik het strand pakken bij Dong hoi.
Echt mooie stranden en mooie resorts. In de omgeving ook veel te zien en te beleven. Het ligt bovendien ook nog in je route.
Vliegen van Hanoi naar Danang, dan naarHoi An, Hue, Dong Hoi.
Wanneer je per auto reist een overnachting in Vingh en vandaar uit naar Ninh bin. Of als je veel zitvlees hebt meteen naar Ninh Bin, wordt wel wat laat inchecken.

gr
Ton.

Ik heb overigens toch vorige week nog een vlucht geboekt naar Phu Quoc. Was geen probleem, en niet eens in de duurste klasse. We vliegen s morgens vroeg vanuit Hanoi naar HCM en dan een paar uur later door naar Phu Quoc.
Ik heb Sapa inderaad niet genoemd omdat we in eerste instantie zelfs van plan waren om alleen het zuiden en het midden te doen. We zijn al in Noord Thailand geweest en in Sulawesi en je hoort me niet zeggen dat het het zelfde is maar je moet keuzes maken en is Sapa afgevallen.
De reis heeft eigenlijk al wel vorm gekregen mijn enige twijfel is of HCM-Mui Ne zullen doen of HCM-Nha Trang.
Ik heb nog 3 maanden om te twijfelen dus dat komt wel goedlol2
Nog iemand goede tips voor hotels. Niet al te duur maar ook niet vies ofzo.