Twijfel bij reisroute

Hallo iedereen,

in maart ben ik 2 weken in Vietnam (vlucht vanuit BKK), en vermits de redelijk korte tijd moet ik natuurlijk keuzes maken en kan ik niet alles zien. Vermits we op HCM heen en terug vliegen heb ik besloten om mijn reisroute vooral rond het Zuiden en eventueel het centrum te concentreren. Het Noorden zal voor volgende keer zijn.

Ik had dit als reisroute in gedachten:

HCM, Can Tho (voor 2 dagen en van daaruit Mekong Delta verkennen), Mui Ne, Dalat en Nha Trang op het einde.
Is dit een goede route of zijn er toch betere dingen te zien in het zuiden?
En hoe zit het met Dalat? Ik hoor toch ook wat negatieve dingen (te druk, koud, weinig te zien en doen). Iemand andere mening?

En zou het haalbaar zijn er Hoi An en Hue bij te nemen of is het de moeite niet? Immers moeten we terug nar HCM en is het dan echt wel een lange reis van Hue naar HCM (20 uur of meer dacht ik).

Reacties en tips meer dan welkom!!!

Hoi hoi. Twee weken… Ik zou niet naar hoi an en hue gaan, dan reis je echt alleen maar… Denk ik.

Ik zou zeker naar Dalat, Mekong delta gaan. Wil je ook strand? Dan kun je door de mekong naar phu quoc( en bijv terug vliegen), of naar condao… Even better in mijn ogen… Daar vlieg je heen… Of naar Vung Tau met de boot en dan met een helikopter ( hoe vet?!) je kan vanuit hcmc ook met n easyrider naar dalat of … Wat je maar wilt ( moet n kickass ervaring zijn)…

Viel spaß

Ja ik weet het!! Het is jammer dat Hue en Hoi An zo ver liggen van Nha Trang, en dat er niet echt noemenswaardige dingen ertussen liggen (of vergis ik mij).

En heeft iemand ervaring met Can Tho? Is 2 dagen daar blijven teveel? Of toch beter een 1dag Mekong Deltatour boeken vanuit Saigon? Maar dat is dan redelijk duur zeker? En ook dan dat massatoerisme…

Het plan was
HCM: 2 dagen op het gemak (eventueel Cu Chi erbij)
Can Tho: 2 dagen
Mui Ne: 2 dagen
Dalat: 3 dagen
Nha Trang: 3 dagen
en dan nog dagje in HCM en terug naar BKK.
Maar ik heb de indruk dat de Mekong Delta en misschien ook Mui Ne beide in 1 dag kunnen, Dalat misschien toch niet hét van hét is en misschien dan toch beter doorreizen naar Hue. Aaarch ik weet het niet!!

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen dalat niet zo vinden…

Ik ben verliefd op de mekong sinds mijn reis naar Laos… Dus ik wil er zeker langer vertoeven…

Succes met je voorbereidingen en hopelijk heb je iets aan voorgaande tips van mij…

Ps: als ik twee weekjes had zou ik niet drie dagen in hcmc blijven… Das best lang

Ja maar ik zou dag 2 de Cu Chi tunnels willen bezichtigen dus dat is dan niet meer echt in HCM stad.

Het enige vervelende is dat ik na Can Tho terug via HCM moet om naar Mui Ne (of eerst Dalat) te gaan. Of gaat dit rechtstreeks.

Misschien toch maar een dagtour met een reisbureau boeken. Iemand een idee over de prijs voor zo een 1 day trip Mekong Delta?

Hoi,

Ik weet de prijs niet, maar als je een dagtour doet, kom je wel veel toeristen tegen. Al is het wel een hele mooie ervaring om in de Mekong Delta te verblijven, vind ik. En volgens mij ga je met de bus altijd over Saigon. Of heeft iemand een andere ervaring?

Verder ga je inderdaad de hoogtepunten van het zuiden bezoeken, dus voor twee weken verder niets aan toe te voegen. Ik heb DaLat heel leuk gevonden. Het is inderdaad kouder, maar wel een heel mooie omgeving om met een easyrider doorheen te rijden en stammen te bezoeken.

Groetjes, Anne

Hallo Corona,

Een voorzet, maar wel 15 dagen dus zelf even schrappen

dag 1 aankomst Saigon
dag 2 's-morgens stad bezichtigen en na de lunch naar Cu Chi of omgekeerd
dag 3 naar Can Tho
dag 4 drijvende markt en naar Mui Ne ( let op 9 uur rijden )
dag 5 Mui Ne
dag 6 Mui Ne
dag 7 naar Nha Trang
dag 8 Nha Trang
dag 9 vliegen naar Hoi An
dag 10 Hoi An
dag 11 naar Hue
dag 12 Hue
dag 13 vliegen naar Nha Trang en 4 uur rijden naar Dalat
dag 14 Dalat
dag 15 Dalat naar Saigon en naar huis

Ik weet niet of je twee weken bestaan uit 14 dagen of 15 of 13?

Is het echt 14 dagen, de volgende optie mits je vluchten dit toestaan bv

dag 1 aankomst Saigon + city tour
dag 2 Cu Chi en naar Can Tho
dag 3 drijvende markt en naar Mui Ne
Rest volgens het schema.
Misschien 1 dag Mui Ne schrappen??

Is 14 dagen

Let er wel op dat dit schema alleen prive te doen is en dat
Transfer naar Can Tho vv rond de 250 dollar kost prive voor het gehele gezelschap
Dagtour Mekong Delta prive met gids 175 dollar voor het gehele gezelschap ( Cai Be ).
Met groep van 10 tot 75 dollar( afhankelijk van de geboden lunch en restaurant, soort boot, drankes enz.) pp.

Ik hoop dat dit je misschien wat verder kan helpen.

gr
Ton.

Ik heb besloten van eerst naar Can Tho te gaan, en van daar naar Dalat.
Nu ik neem aan dat er geen rechstreekse bussen van Can Tho naar Dalat zijn, en dat we dus eerst terug naar HCM moeten. Klopt dit?
En hoeveel bussen zijn er van HCM naar Dalat per dag?
En zou het in 1 dag te doen zijn om smorgens vroeg te vertrekken in Can Tho en savonds aan te komen in Dalat? Of best nachtje HCM doen?

Hallo Corona,

Klopt, alle bussen gaan over Saigon.

De reistijd van Can Tho naar Dalat is al snel 12 uur zonder een stop ( 4/5 uur CT naar Saigon en 7/8 uur naar Dalat).
In Saigon wordt het overstappen of wachten op andere passagiers.

Waarschijnlijk is een overnachting in Saigon een overweging.

Op de trajecten aan bussen geen gebrek.

gr
Ton.

Ja ik denk dat dit het beste is.
Nog een vraagje, van strandbestemming zouden wij graag naar Nha Trang gaan omdat dit het makkelijkst is van Dalat (ook 2 dagen Mui Ne).
Nu hoor ik dat het daar erg toeristisch is en er eigenlijk niet veel meer te doen is dan op het strand te liggen. Klopt dit?
Want ik had gelezen dat je ook voor 5 dollar boottochtjes kon doen naar de eilanden en dat er ook wat meer naar het binnenland mooie watervallen en tempels te bezoeken zijn.
Wat zijn jullie ervaringen met Nha Trang? Ik wil liever geen Phuket-toestanden, want dat was echt een dikke tegenvaller!

Hallo Corona,

Vanaf Dalat zijn Mui Ne en Nha Trang ongeveer even ver.
Je kan dus kiezen
Dalat naar Mui Ne naar Nha Trang en vliegen/bus/auto naar Saigon.
of
Dalat naar Nha Trang naar Mui Ne en met bus/auto naar Saigon.

Wat je schrijft over alleen zonnen en eten geld voor eigenlijk voor Mui Ne.
Op de duinen, red canyon en een Cham tempel na is er weinig te doen.
Phan Thiet stad heeft een markt, schooltje (= nu museum ) waar HCM les heeft gegeven, een tempel met een skelet van de grootste walvis die daar ooit is aangespoeld en natuurlijk de winkels en haven.

In Nha Trang kun je van alles doen
Goed uitgaan ( eten en drinken ), mooie stranden, leuke boottochten, goed shoppen, snorkelen, diverse musea, grootste liggende boedha van Vietnam.

Misschien heb je een post van mij gelezen over Monkey island in Nha Trang, zoniet even een kleine samenvatting.
Op ongeveer 15 minuten met de auto kun je een bootje nemen ( iets van 75 cent pp ) naar dat eiland.
Het was vroeger een must voor Vietnam, maar omdat er een show is met afgerichte dieren ( apen en honden die fietsen, voetballen enz.) gaan westerse touroperators er niet meer heen om klachten te voorkomen.
De aziaten gaan er nog wel naar toe, maar alleen voor de show en na afloop gaan ze weer weg.
Maar op dat eiland bevind zich een restaurant, souveniershop, barretje, en het mooiste is een geweldig strand met ligbedden en parasol gratis. En daar gaat niemand liggen.
Na 12 uur is het eiland compleet verlaten op het personeel na. Wanneer wij in Nha Trang zijn kun je ons er dan bij tellen; compleet individuele bediening, nergen wachten op een drankje, kortom wij vinden dit geweldig. ook de prijzen zijn super laag. Heineken export voor 55 cent, cola 35 cent en lunch voor 1.25 euro ( crabsoep, garnalen rijst en groenten ).
Op mijn profielpagina staat 1 foto van dit strand ( die met de speedboot ).

Dat Nha Trang touristisch is klopt ook wel, maar dat geld eigenlijk voor alle bekende badplaatsen aan de kust. De meerderheid, ( over 60%) van de bezoekers is Russich ( dus ook in Phu Quoc, Nha Trang Dong Hoi, Mui Ne enz.) en overal zie je dus reclame uitingen in het russisch.
Wanneer je daar wat gereserveerd tegenover staat ben je nu dus een beetje gewaarschuwd.

In Nha Trang verblijf ik altijd in “Nha Trang Lodge”, eenvoudig hotel met een goede ligging. 5 minuten lopen naar het centrum en de straat oversteken voor het strand. Zie de andere foto’s, die zijn genomen vanaf de hotelkamer.

Phuket-toestanden, gis even, openlijke prostitutie???, zie je niet als doorsnee tourist. Wanneer je daar naar op zoek bent is het daar natuurlijk ook zoals overal ter wereld.
Bedoel je dit niet dan lees ik misschien wel je dan bedoeld.

Rest mij je nog veel plezier te wensen met je planning.

Ton.

Dank u voor het uitgebreide antwoord! En dat apeneiland lijkt me wel iets!
En die boottochtjes, zijn die wat leuk?

Ja met Phuket-toestanden bedoel ik idd (naast de resorts en het Ibiza-gehalte) dit fenomeen; trash meets trash. Dus dat wil ik gewoon niet meer zien, want het is zo degoutant en maakt gewoon alles (natuur, cultuur) kapot!

En van Mui Ne wist ik dat het vooral de duinen en de canyon was, en voor de rest niet echt veel. Dus waarschijnlijk voor een dagje hooguit 2.

Hallo Corana,

Ik vond de boottochtjes wel leuk.

Ik zou deze overigens wel prive boeken. Kost wat meer maar als je even niet oplet met het boeken zit je tussen russen en dan wordt er russische muziek ( luid ) opgezet en veel drank.

De tochten vanuit de haven ( naast het ocean institute gaan over het algemeen langs het aquarium, dan tijd voor snorkelen, en een lunch. Na de lunch weer naar de haven.
Het gros van de tours speelt zich daar af.

Even ter orientatie.
Wanneer je met je gezicht naar de zee staat rechts.

Apeneiland is dan links.
Bij het parkeerterrein, bij monkey island, heb je een loket waar je de overtocht kunt boeken voor
75 cent. Maar daar kun je ook een speedboot huren voor 15 dollar per uur en dan kom je dus op plaatsen waar je geen tourist ziet. Echte vietnamese eettentjes aan de kust.
Bij een kreeftkwekerij een kreeft uitkiezen ( deze zijn op zee ) en dan laten bereiden in het restaurant ( aan het strand van een eiland) voor 25 dollarcent ( met kruiden wat duurder, 10 dollarcent ). Drinken is wel dat duurder; heineken export zit rond de 90 dollar cent en cola iets van 60 dollar cent; in 2009 )
Leuk is dat de kweker met een duikbril aan duikt en je verlangde kreeft ( kleur en gewicht) voor je uit het water haalt.

Daarna fijn uitbuiken op monkey island.

gr
Ton.