Rondreis Zuiden Vietnam/Cambodja tips

Beste mede-reizigers,

Aankomende zomer gaan wij voor de tweede keer een rondreis maken (4 weken) door Azië. Ditmaal beginnen we in HCMC en willen we eindigen in Phnom Penh, omdat we vanuit daar weer terug vliegen naar Amsterdam.

Onze eerste reis was een reis door Thailand en deze was vantevoren goed voor tebereiden met alle informatie uit vele boeken en internet.

Momenteel ben ik de reis voor Vietnam en Cambodja aan het plannen, maar ik loop vast op verschillende punten. Mijn vraag is dus of jullie mij kunnen adviseren en/of tips kunnen geven. Ik zal eerst wat algemene informatie geven en daarna de punten toelichten waar ik op vast loop.

Vrijdag 19 jul Amsterdam – Hong Kong – Ho chi Minh City
Zaterdag 20 jul 18.00 uur Aankomst HCMC
Zondag 21 jul HCMC
Maandag 22 jul HCMC
Dinsdag 23 jul HCMC
Woensdag 24 jul Naar Can Tho
Donderdag 25 juli Can Tho
Vrijdag 26 juli Naar Rach Gia – Phu Quoc
Zaterdag 27 juli Phu Quoc
Zondag 28 juli Phu Quoc
Maandag 29 juli Phu Quoc
Dinsdag 30 juli Phu Quoc
Woensdag 31 juli Phu Quoc
Donderdag 1 aug Naar Ha Tien – Sihanoukville
Vrijdag 2 aug Sihanoukville
Zaterdag 3 aug Naar Siem Raep met vliegtuig
Zondag 4 aug Siem raep
Maandag 5 aug Siem Raep (angkor)
Dinsdag 6 aug Siem Raep (angkor)
Woensdag 7 aug Naar Phnom Penh met de bus
Donderdag 8 aug Phnom Penh
Vrijdag 9 aug Phnom Penh (killing fields)
Zaterdag 10 aug
Zondag 11 aug
Maandag 12 aug
Dinsdag 13 aug
Woensdag 14 aug Project vrijwilliger Phnom Penh
Donderdag 15 aug Project vrijwilliger Phnom Penh
Vrijdag 16 aug Terug naar Amsterdam

Punten waar ik op vast loop:

• Is het verstandiger om vanuit HCMC de mekongdelta te bekijken of om er doorheen te reizen richting Rach Gia?
  • Als we door de Mekong Delta reizen hoeveel dagen adviseren jullie? Nog algemene tips voor bijzonderheden?
  • Vanaf Phu Quoc willen we eigenlijk naar Siem Raep. Is ons voorstel een goed idee of kan dit ook op een andere (betere) manier?
  • Zoals jullie zien hebben we een paar dagen (za t/m di) over in Cambodja. Hebben jullie tips/adviezen mbt bijzonderheden?
  • Valt je nog iets anders op of heb je nog andere opmerkingen dan horen wij ze graag :wereld:

Bij voorbaat onze hartelijke dank voor al jullie input!!!
Vriendelijke groet, Jenya

Hoi Jenya,

Ik zou van Siem Reap eerst naar Battambang gaan als je tijd over hebt (is makkelijk te bereiken per boot vanaf Siem Reap). Van Battambang zou ik naar PP reizen per bus/pick up. Ik vond de omgeving (dorpjes) van Battambang leuk: je kan daar ook een soort ‘killing fields’ bezoeken trouwens.

Als je tijd wilt besparen kan je natuurlijk vanaf Phu Quoc ook via HCM naar Siem Reap vliegen met Vn airlines: zal uiteraard wel iets duurder zijn.

Over hoe het best de Mekong Delta te bezoeken kan ik je niet goed adviseren: anderen hebben daar meer verstand van dan ik,

Een heel leuke tijd in Vietnam en Cambodja!

Theo

Wij zijn zelf met openbaar vervoer van Saigon naar de Mekong Delta gereden. Het betreft een afstand van ongeveer 250 kilometer. Je moet ervan uit gaan dat je daar ongeveer 4,5 a 5 uur over doet. Ik denk dat je na een bezoek aan de delta eenzelfde tijd moet rekenen naar Rach Gia. Het is nl zo dat de infrastructuur in Zuid oost Azie niet is te vergelijken met die van west europa. Dat geldt dus zowel voor Vietnam als voor Cambodja.
Wij hebben in de delta in een zogenaamd homestay geslapen, dat is een kleinschalig onderkomen, gerund door een Vietnamese familie. Mocht je hierover meer willen weten surf dan even naar Tripadvisor en zoek dan in de Mekong Delta naar Hunghomestay. Daan kun je reviews lezen van mensen die daar ook zijn geweest. Een voordeel van een kleinschalig onderkomen is o.a. dat je niet met een grote groep onderweg bent. Wij hebben de floating market bezocht met tweeen in een bootje, uiteraard met de kapitein van het schip, zijnde de eigenaar van het homestay.

Ik denk dat je trouwens even kunt wachten op de reakties van Ton. Hij is momenteel zelf in Vietnam en is daardoor iets minder aktief. Ik weet echter zeker dat hij je verder gaat helpen.

Voor wat betreft de vragen over Cambodja zou ik ook even kijken op het Cambodja forum, als je dat al niet hebt gedaan trouwens.

Veel plezier met het voorbereiden van de reis. Mocht je nog informatie willen dan lees ik dat wel.

Groeten Cor en Wilna:wereld:>>>:zon02:

3 dagen Siem Reap lijkt mij wat kort, zelf heb ik er vijf goedgevulde dagen doorgebracht. Een leuk adresje in SR is Baca Villa (www.baca-villa.com/nl/) Echt de moeite, vriendelijke mensen, kunnen allerlei zaken voor je organiseren en bovendien nog goedkoop ook…

Hallo Jenya,

Ja, ik zou de Mekong delta bezoeken op de reis naar Rach gia.
Zou dan van Saigon via Cai Be ( Vinh Long ), daar 1 nacht of 2 nachten op een eiland en dan wat fietsen en varen.
Dag erop naar Can Tho, overnachten en in de ochtend de drijvende markt van Cai Rang en na deze trip naar Rach gia en dan een boot in de middag naar phu Quoc.

Ik heb ook gekeken hoe te komen naar siem Reap.
kom zelf tot 3 opties
1 die je zelf hebt aangegeven
2 terug vliegen naar Saigon en vandaar uit vliegen naar Siem Reap zoals Theo al aan geeft.
Is de duurste optie.
3 Na Phu Quoc naar Ha Tien en dan de bus ( 2 a 3 uur ) naar Chau Doc, daar overnachten ( misschien 1 nacht meer ) en in de ochtend de speedboot ( 5 uur ) naar PP en dan vliegen naar SR.

Optie 3
Kosten speedboot zijn ongeveer gelijk aan de meerkosten van het vliegen vanaf Sihanoukville naar SR tov van PP naar SR.
Nadeel is dan wel dat je in PP zit, maar je zou het schema dan kunnen omdraaien.
Dus eerst PP en omgeving, dan vliegen naar SR en dan langzaam terug naar PP en zo je openstaande dagen vullen met meer Cambodja.

Deze optie is gelijkwaardig aan jouw optie voor wat betreft budget.

Succes met je planning.
gr.
Ton.

Hallo allemaal,

Dank jullie wel voor de reacties. We hebben alle tips en adviezen bekeken en waarschijnlijk reizen we nu toch via de Mekong Delta naar Rach Gia, vervolgens naar Phu Quoc en dan naar Ha Tien om vervolgens toch naar Sihanoukville te reizen en daar verblijven we dan 3 dagen ipv 1 dag.

Ton, Raad jij Vinh Long eerder aan dan Can Tho om te overnachten? Is het handig dit vantevoren allemaal te boeken (reistickets/hotels/tickets vlucht Sihanoukville-SR etc) of gewoon daar doen? Beste even wennen, want vorig jaar toen we door Thailand zijn gegaan heb ik bijna alles in Nederland al gepland en vastgelegd, maar in Vietnam en Cambodja is dit volgens mij beter van niet.

We ‘moeten’ eindigen in PP omdat ik daar 9 dagen langer blijf ivm vrijwilligerswerk en Jeroen daar dus eerder vandaan terugvliegt naar Amsterdam.

Nogmaals dank jullie wel voor alle tips en adviezen. erg fijn!!!

Groetjes Jenya

Hallo Jenya,

Ik zou in beide plaatsen overnachten, heb rekening gehouden met de dagen die je over hebt.
Zo is het wat rustiger en heb je een betere indruk van de Delta.
Overnachten in Can Tho moet je altijd minimaal 1 nacht, maar met jouw schema 2 nachten.

Het probleem zit in de vaarschemas van de ferries.
Deze varen tussen 13 en 14 uur naar Phu Quoc, tel daar even een reis van Can Tho naar Rach Gia ( 3 uur ) bij dan moet je uiterlijk 9 / 9:30 uur vertrekken uit Can Tho.
Je kan alleen snel naar de drijvende markt gaan en dan meteen uitchecken en vlug naar Rach Gia om de boot te halen.

Je eigenlijk diverse opties om naar PQ te gaan via de Delta.

Saigon naar Cai Be naar Can Tho en 2 overnachtingen Can Tho, naar Rach Gia
Saigon naar Can Tho, 1 overnachting en vlug naar Rach Gia
Saigon naar Cai Be, 1 overnachting, 's-ochtends naar Can Tho, 1 overnachting en vlug naar Rach Gia
Saigon naar Cai Be, 1 overnachting, naar Can Tho, 2 overnachtingen en dan naar Rach Gia

Duurder maar wat relaxter kan ook.
transfer Can Tho naar Rach Gia kost je ongeveer 8 usd pp + ferry 15 usd pp = 23 usd pp
transfer naar vliegveld ongeveer 2 usd pp + vlucht 80 usd (nog enkele goedkope plaatsen) = 82 usd pp

We vergeten Rach Gia en ipv de ferry nemen we dan het vliegtuig vanuit Can Tho naar PQ.
dit vliegtuig kan je wel makkelijk halen na een bezoek aan de markt van Cai Rang.

Dan zou je op de weg naar Can Tho ook Cai Ce bezoeken en dan door naar Can Tho, overnachten, en dan in de vroege ochtend naar de Cai Rang markt en in de middag naar PQ.

Ik denk dat je oorspronkelijke schema alleen te halen is op deze manier, anders wordt het een race door de delta.
Pas het vliegen maar even in de eerder genoemde opties en kijk wat je ervan vind.

Saigon naar Cai Be naar Can Tho en 1 overnachtingen Can Tho, naar PQ
Saigon naar Can Tho, 1 overnachting en naar PQ
Saigon naar Cai Be, 1 overnachting, 's-ochtends naar Can Tho, 1 overnachting en naar PQ
Saigon naar Cai Be, 1 overnachting, naar Can Tho, 1 overnachtingen en dan naar PQ

Voor zowel Cai Be en Can Tho kan je ter plekke of in Saigon wel een overnachting regelen.
Voor het vliegen zou je een gok kunnen nemen, maar of dit verstandig zal de toekomst moeten uitmaken.
Voor de ferry zou ik het niet durven zeggen, geen ervaring mee, misschien iemand anders???
Wil je dit weten , dan zou ik het even in Viet Nam moeten navragen als je dit wilt weten en er is niemand die dit weet.

Voor de hotels op PQ zou je kunnen wachten omdat je in het laagseizoen zit ivm het regenseizoen.
Kans is dus wel dat jullie gewenste hotel volgeboekt is, maar er zal wel een plekje te vinden zijn wanneer je in Viet Nam bent.

Ik wil tot slot nog 1 iets schrijven en misschien ook een optie.
Zoals je waarschijnlijk zelf al wist zit je in het regenseizoen op PQ, en het kan er dagen aan 1 stuk regenen als je pech hebt.
Je zit dan wel op een eiland en misschien is de vlucht van Shinanoukville ook geboekt en dan zit je wel een beetje vast.
Begrijp me goed, je kan ook alle dagen prachtig weer hebben, maar statistisch misschien wel iets om rekening mee te houden.

Op het eiland is niet echt veel te doen als het regent en dan ben je dus bijna volledig aangewezen op je resort.
Zie ook wat Noortje hierover geschreven heeft in een ander topic.

Wil een mooi strand en hoge temperaturen en een omgeving met voldoende excursies om wat te zien, is misschien Hoi An iets?
Ik denk dat het voor je budget niet echt een grotere uitgave is, alleen ticket Saigon naar Danang vv komt erbij.

Je kan dan toch de Delta bezoeken met 1 overnachting in Can Tho en op de heen weg cai Be.
De kosten voor de ferry zijn dan weg en deze + ticket Shihanoukville naar SR zijn samen gelijk aan het internationale ticket naar SR.

Ik hoop dat ik je nu niet aan het twijfelen hebt gebracht, maar vond wel dat ik je er even op moest wijzen.

gr.
Ton.

Beste ton,

Dank je wel voor je uitgebreide reactie en de vele tips omtrent de planning. Dit heeft ons zeker stof tot nadenken gegeven en eerlijk gezegd weten we het nu even niet meer… :slight_smile: Ons gevoel gaat toch uit naar het reizen door de delta, maar een vliegreis naar PQ is daarna aantrekkelijk om vervolgens de eerdere planning op te pakken.
Wij gaan ons beraden :wink: en ik houd je op de hoogte als je dat leuk vindt!? Nogmaals dank je wel! groetjes Jenya

Hallo Jenya,

Natuurlijk ben ik benieuwd wat het geworden is en vond het altijd leuk om dat te lezen.

Ik had al zo’n vermoeden dat , door het geven van alle opties, je misschien ging twijfelen.
Maar ik vond dat ik toch dat ik deze moest vermelden, zodat je weet wat er allemaal mogelijk is.

Wens jullie veel succes met de keuzes en hoop deze te lezen op deze site.

gr.
Ton.

Beste Ton,

HELP…:smiley: wij weten ons geen raad meer. We hebben veel gelezen over Nha trang en omgeving. Dit is ook een mogelijkheid voor ons, maar we twijfelen nu heel erg tussen reizen door de delta en dan naar PQ of na de delta naar Nha Trang en omgeving te reizen. We vinden het weer niet extreem belangrijk, maar het is wel fijn als we toch een paar dagen mooi weer aan het strand mee kunnen pakken, maar als daartegen over staat dat we dan niet veel kunnen doen of zien… Wat raad jij ons aan als Vietnamkenner?
Alvast bedankt voor je reactie,

Groetjes Jenya

Hallo Yenya,

Dit is moeilijk voor mij.

Zowel PQ en nha Trang vind ik beide leuke plekken, maar ze verschillen echt van elkaar.

Maar grofweg komt het er op neer dat ze beide mooie stranden hebben.

Maar het verschil zit hem in de drukte, Nha Trang is veel drukker dan PQ, maar daar die kan je ook wel ontlopen met strand.
In NhaTrang is meer te beleven voor wat betreft horeca en uitgaan.
Ook overdag kan je je ook vermaken met diverse tourtjes, shoppen enz, is een beetje te vergelijken met benidorm.

PQ is wat rustiger en buiten wat restaurantjes, een enkel cafe en het strand, zou je kunnen snorkelen, en het eiland verkennen , maar dan is het al ver op.

Maar even echt voor mezelf spreken zou ik kiezen voor nha Trang, maar dit mijn persoonlijke voorkeur.

ik zou het dan wel zo doen.
Na Saigon zou ik vliegen op Nha trang ( 24-7 ).
Op 28-7 naar Mui Nee
Op 30-7 naar saigon
Op 31-7 naar Can Tho
Op 1 - 8 naar chau Doc
Op 2 - 8 Chau doc naar PP met speedboot
op 4 - 8 vliegen op SR
Op 5 en 6 -8 Ankor wat
7-8 bus naar PP

Klinkt misschien wat omslachtig, maar vlucht Saigon naar SR is vrij prijzig en om van Can Tho naar Chau Doc en dan de speedboot naar PP, 1 overnachting, en dan vliegen op SR is goedkoper dan vliegen van Saigon naar SR.

Zit dan nog wel met de 3 dagen die open staan, heb je daar al ideeën voor?

Anders zou je die misschien kunnen besteden in Hoi An; dan dan vliegen vanaf saigon naar Danang, ndan naar Hoi An voor 3 dagen.
Nachttrein of bus naar Nha Trang en dan weer volgens schema?

Heb je nog meer Viet Nam en Hoi An heeft strand en is een leuk stadje.
Met Nha Trang en Mui Nee erbij heb je echt wel dagen strand.

Misschien andere mensen een idee en ook voor wat betreft overnachtingen.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Wederom bedankt voor je reactie met alles tips en advies! We hebben de knoop doorgehakt en het reisschema ziet er nu als volgt uit:

Vrij 19-7 di 23-7 HCMC
di 23-7 Cai be - Can tho
woe 24-7 Can tho
Do 25-7 Can tho - HCMC - Mui ne (met trein of bus)
vrij 26-7 Mui ne
zat 27-7 Mui ne
zon 28-7 Mui ne
ma 29-7 Mui ne - Nha trang (met de trein of bus)
di 30-7 Nha Trang
woe 31-7 Nha trang
don 1-8 Nha trang
vrij 2-8 Nha Trang - Da Nang (met nachttrein)
zat 3-8 Da nang
zon 4-8 Da nang
ma 5-8 Da nang
di 6-8 da Nang - Siem reap (met vliegtuig,1,5 uur 340 euro met zijn 2)
woe 7-8 SR
do 8-8 SR
vrij 9-8 SR
zat 10-8 ?
Zon 11-8 SR - PP (met bus)
ma 12-8 PP
di 13-8 PP
woe 14-8 PP project
don 15-8 PP project
vrij 16-8 PP project

Heb jij nog tips voor Mui ne? Kunnen we het beste in Phantiet of in Mui ne verblijven? In Da Nang zien we wel of we doorreizen naar Hoi an, lijkt ons toch ook gaaf om te zien. In ieder geval zijn we erg blij dat we nu de knoop hebben doorgehakt en nu we er zoveel over gelezen hebben zijn we nog enthousiaster geworden. We hebben er zin in!!! Nogmaals dank je wel voor al je tips en advies, echt heel fijn!

Groetjes Jenya

Hallo Jenya,

Geweldig dat er knopen zijn doorgehakt.

Even wat kleine opmerkingen.

25-7
Can Tho naar Saigon , bussen, is net zo snel en is maar 4 a 5 uur.
29-7
Panh Tiet/Mui Nee naar Nha Trang. bussen, is maar 4 uurtjes en met de trein langer.
2-8 t/m 5/8
Zou zeker doorreizen naar Hoi An, Danang op zich is een stad en heeft grote moderne resorts.
Hoi An is een stadje en heeft meer te bieden en je kan van de stad naar de zee fietsen.

Voor het verblijf in Panh Thiet of Mui Nee, zou ik gaan voor het stuk in het midden waar je vele resorts, hotels ed vind.
In Mui Nee dorp is het moeilijk om een verblijf te vinden en je zit niet aan een strand waar je kan zwemmen, maar aan een haven.
Phan Thiet ligt niet aan de zee, maar ook aan een rivier en haven.
Bij de resorts, hotels heb je strand, zoals je volgens mij bedoelt.
Buiten de hotels/resorts vind je meer dan voldoende horeca, winkeltjes reisbureautjes, surfscholen enz…
Je kan daar ook eventueel een tour boeken naar wat er in de omgeving is te zien.

Ik hoop dat het wachten tot july je niet te zwaar valt.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Super bedankt voor je reactie en al je hulp. Ik zal je verklappen dat de reistas met wat spulletjes al klaar staat :smiley: Komt vast wel goed.

Groetjes Jenya