Reisafstanden en reisroute Vietnam & Cambodja

Hoi!

Wij vertrekken over 3 weekjes richting Vietnam & Cambodja maar zijn nog druk bezig met onze reisroute.
We hebben in totaal 9 weken de tijd. We willen dus overal ruim de tijd voor nemen en niet zoveel haasten.
Vietnam en Cambodja willen we zoiezo bezoeken maar waarschijnlijk hebben we ook nog tijd over voor een ander land.

We hebben een globale planning gemaakt van onze reis.
De route ziet er op dit moment nog niet erg logisch uit en we zouden dan ook graag willen weten welke route handig zou zijn.
Het liefst reizen wij per vliegtuig! Dit omdat ik nogal snel last heb van wagenziekte en voornamelijk snel zeeziek ben.
Voor ons dus liever geen lange busritten of lange boottochten. Het liefst vliegen wij of reizen we per trein, maar natuurlijk zullen sommige stukken gewoon met de bus en de boot gedaan moeten worden, dat snappen we ook wel.

Wie kan ons helpen om de reis zo te plannen zodat we zoveel mogelijk lange busritten en boottochten kunnen vermijden?
Ook zouden we heel graag willen weten welke reistijden/vervoersmogelijkheden en tussen de genoemde plaatsen zijn.
We houden ontzettend van de natuur, maar vinden daarnaast de cultuur ook erg interessant. Ook zijn we gek op avontuurlijke en actieve uitstapjes.
Welke plaatsen of welk land zouden jullie ons nog kunnen aanraden toe te voegen aan onze reis?

De plaatsen die we graag zouden bezoeken/globale reisroute:

Hanoi
Hanoi
Hanoi
Halong bay
Mai Chau
Mai Chau
Mai Chau
Mai Chau
Ninh Binh Tam Coc
Ninh Binh Cuc Phuong national park
Ninh Binh Van Long nature reserve
Phong nha-ke bang national park (Hoe te bereiken?)
Hue
Hue
Hoi An
Hoi An
Hoi An
Dalat
Dalat
Cat Tien national Park
Mui Nee
Mui Nee +zandduinen
Ho Chi Min stad
Ho Chi Min stad
Mekong Delta
Mekong Delta
Can Tho - Phu Quoc (vlucht)
Phu Quoc
Phu Quoc
Phu Quoc
Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh
Battambang
Battambang
Battambang
Siem Reap
Siem Reap
Siem Reap

Alvast ontzettend bedankt!

Hallo Maaike,

Prachtig schema en zal me even beperken tot het reizen.

Zou van Mai Cau naar Cuc Phuong gaan, dus dat omwisselen.
Dan Tam Coc of trangh Anh en trein naar Dong Hoi voor phong Nha Ke Park ( dus trein ( nacht of dag ) van Ninh Binh naar Dong Hoi )

Park was afgelopen zaterdag op NPO te zien, programma met Floortje.

Hue naar Hoi An, auto, bus, trein
Zelf zou ik auto nemen om meer stop momenten over de pas voor foto’s en andere noodzakelijke stops eventueel :slight_smile:

Zou dit veranderen in je route.

Vanaf Hoi An ( Danang ) vliegen op Nha Trang en dan door naar Mui Nee.
Van daar naar naar Dalat, auto of bus en 4 a 5 uur.
Van Dalat naar Saigon en dan via het Cat Tien park met bus of auto.

Mekong
Ook zou ik vanaf Saigon de route veranderen omdat dit meer praktisch is.

Voorstel
Saigon vliegen op PQ, terug vliegen op Saigon.

Dan auto op Can tho ( zou dit overslaan en wat anders doen ).
Van Can Tho naar Chau Doc ( anders, Saigon naar Cai Be ( home stay) en dan naar Chau Doc )

Van CD met boot naar PP…

Wat denk je ervan?

gr.
Ton.

Hoi Ton!

Wat ontzettend bedankt voor je snelle reactie en onwijs goede tips!
Echt helemaal top, ben er onwijs blij mee.
Ik heb gelijk alles in mijn nieuwe reisschema verwerkt.
Hij ziet er nu als volgt uit.

Hanoi
Hanoi
Hanoi
Hanoi - Halong bay – Mai Chau = 3,5 uur bus
Mai Chau
Mai Chau
Mai Chau
Mai Chau – Ninh Binh = 2,5 uur
Ninh Binh Cuc Phuong national park = 30 min
Ninh Binh Tam Coc
Ninh Binh Van Long nature reserve
Ninh Binh - Doi Hong
Doi Hong Phong nha-ke bang national park
Hue
Hue
Hue - Hoi An = 2,5 uur trein, auto, easyrider
Hoi An
Hoi An
Hoi An
Hoi An – Nha Trang = vliegen
Nha Trang
Nha Trang
Nha Trang – Mui Nee = 5 uur
Mui Nee
Mui Nee
Mui Nee +zandduinen
Mui Nee- Dalat = 4 a 5 uur bus of auto
Dalat
Dalat
Dalat -Cat Tien national Park
Cat Tien national Park
Cat Tien national Park – Ho Chi Min stad
Ho Chi Min stad
Ho Chi Min stad
Ho Chi Min stad – Phu Quoc = vliegen
Phu Quoc
Phu Quoc
Phu Quoc
Phu Quoc
Phu Quoc – Ho Chi Min stad = vliegen
Ho Chi Min stad – Can Tho of Cai Be
Can Tho/Cai Be Mekong Delta
Can Tho/Cai Be Mekong Delta
Can Tho/Cai Be – Chau Doc
Chau Doc -Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh
Phnom Penh – Battambang
Battambang
Battambang - Siem Reap
Siem Reap
Siem Reap
Siem Reap

Ik heb nog een paar kleine vraagjes:

Kan je van Halong Bay gelijk door naar Mai Chau?
En is het mogelijk om in 1 dag van Hanoi naar Halong Bay en van Halong Bay naar Mai Chau te reizen?

Wat is de reistijd tussen Ninh Binh – Doi Hong en van Doi Hong naar Hue?
Is een bezoek aan Phong nha-ke bang national park wel echt de moeite waard omdat het zover reizen is?

Wat is de reistijd tussen Dalat – Cat Thien NP en van Cat Thien NP naar HCMC?

Is de enige mogelijkheid om van Vietnam naar Cambodja te reizen per boot? Heeft iemand ervaring met dit bootritje? Omdat ik zo snel zeeziek wordt en de rit nogal lang duurt vraag ik me af hoe ruw het water bij deze tocht is…

Groetjes Maaike

Hoi Maaike,

Ik kan je geen aanvullende info geven, maar ben wel heel benieuwd hoe jullie reis je zal bevallen. Wij hebben deels vergelijkbare plannen (maar dan in de zomer en met kinderen, zie ook topic Nat. parken). Ook wij willen NP’s inpassen in onze route. Handig dat je reistijden hebt opgenomen in je schema. Dat is nog een upgrade voor mijn eigen schema. Ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van Ton. Hoop dat jullie een mooie reis zullen hebben. Alvast heel veel plezier! En laat op het forum eens weten hoe het jullie bevallen is…

Wij zijn vanuit Hue naar Dong Hoi gegaan.
De excursies die ze namelijk aanbieden naar de grotten, om 8.00u vertrekken, drie uur reizen, en rond 15.00u weer terug. Dus twee uur tijd voor de grotten. Wij hebben dat toen niet gedaan omdat we het erg kort tijd vonden in de grotten. Wat we toen hebben gedaan, is bij een bureautje de bustrip naar Dong Hoi genomen (zwembroek en strandspullen mee), hotel laten boeken en de volgende dag ons laten ophalen voor een bezoek aan de grotten. 's Avonds zijn we toen met de trein naar Hue teruggegaan.
De bustrip vanuit Dong Hoi is de bus vanuit Hoi An naar het Nationaal Park, deze pikt je om een uur of acht of in Dong Hoi waardoor je dus om half tien bij de grotten staat. Dong Hoi is een plaats waar niks te beleven valt, behalve strand. En als je aankomt rond het middaguur (wat wel de tijd is van aankomen als je om 8.00u uit Hue vertrekt) dan is het heel rustig, je kunt wat eten aan het strand en een drankje drinken.
Vanuit Vietnam kun je ook met de bus naar Phnom Phen. Rit van ongeveer 7 uur. Ze zijn druk bezig met de weg, dus als je snel wagenziek wordt, dan lijkt me dat niet handig. Je kunt ook vliegen, maar dan betaal je de hoofdprijs, rond de €200. Althans dat was in augustus.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel plezier!

Probeer eens rome2rio.com voor de reistijden, dan hoef je niet alles afzonderlijk te vragen.
Let wel op dat reisafstanden ter plekke soms optimistisch worden voorgespiegeld.
Sommige tijden die je nu in je schema hebt staan, ga je niet halen.

Van Chau Doc naar Phnom Penh zie ik niet snel iemand zeeziek worden. De rivier is erg rustig.

Neem je in Cambodja grote bussen, die gaan langzamer en maken veel stops. Houd daar rekening met ritten van 6 of meer uur.
Alleen tussen Battambang en Siem Reap is een korte rit.
De duurdere bussen van GiantIbis (hebben een website) zijn misschien wel wat voor jou.
Minibussen gaan sneller (mijn voorkeur), maar gezien je wagenziekte lijkt dat niet zo verstandig (soms rijden ze behoorlijk snel met kamikaze inhaalacties).

Ik zou meer tijd voor Cambodja inplannen. Minstens een paar nachten Kampot voor de zoutvelden en peperplantage en excursie naar Bokor Mountain. In dit geval wel een minibus nemen van PP naar Kampot. Is geen lange rit.
Ook een extra nachtje Battambang, mooie omgeving om te fietsen en een dagtour te doen met tuk tuk en ritje met bamboo train.
Rond Siem Reap kun je makkelijk een paar dagen vullen. Je guesthouse en tuk tuk verzorgen wel een programma.

Over het algemeen zijn dit soort landen misschien niet zo handig voor iemand die snel last heeft van wagenziekte. Het verkeer en de rijstijl is vaak heel anders dan in westerse landen. Al zijn er ook rustige chauffeurs.

Het begin van de regentijd is drukkend warm. April/mei zijn zo’n beetje de warmste maanden.

Johan

Hallo Maaike,

Je vragen,

Halong Bay en door naar MC
Helaas, dat is niet te doen, mogelijk wel natuurlijk.

Maar bedenk wel dat je zo rond de klok van 17 a 18 weer terug bent in Hanoi en dan moet je nog 4 uur naar MC.
Lijkt me een beetje onpraktisch.

**Wat is de reistijd tussen Ninh Binh – Doi Hong en van Doi Hong naar Hue?

**Van Ninh Binh naar Dong Hoi is zo’n uur of 8 a 9; trein of auto maakt niet zoveel uit.
Van Dong hoi naar Hue 3 a 4 uur.

**Is een bezoek aan Phong nha-ke bang national park wel echt de moeite waard omdat het zover reizen is?

**Is natuurlijk persoonlijk, maar ik vind zelf, wanneer je de mogelijkheid hebt, echt wel een aanrader.
Zeker wanneer je kan genieten van grotten en varen tussen bergen.

**Wat is de reistijd tussen Dalat – Cat Thien NP en van Cat Thien NP naar HCMC?

**Afslag naar het park ligt een beetje tussen beide steden en reken op een uur of 3.5 a 4.
Dan nog een stukje van 1 uur.

**Van Viet Nam naar PP.

**Zoals Bjorn al schereef, je kan met de bus vanaf Saigon
Vanaf Saigon dus zo’,n uur of 7 .

Andere is vliegen van Saigon en inderdaad duur.
kijk niet meer naar Euro prijzen aub, want je weet de toenmalige koers niet.

Maar duur zal het zijn en reken op zo rond de 250 USD

Boottocht is eigenlijk het beste voor je reisplanning.

Heb misschien wel een oplossing voor je reisprobleem.
Is wel een veel duurdere dan de bus, maar goedkopere, volgens mij ( moet wel even informeren bij mijn contacten in Viet Nam omdat de boot van hun organisatie is of het kan, maar ga ervan uit van wel).

In 2014 heb ik een boot afgehuurd voor ons tweeën omdat ik ook niet zo krap wilde zitten in een boot naar PP vanaf CD.
Weet zo de prijs niet meer, maar was zeker geen 500 USD voor vliegen vanaf Saigon naar PP.
Denk meer aan 200 a 300 USD max.

Op deze manier zit al wat relaxer, en wanneer je kan regelen ( help ik je wel want ken de GM van deze bootritten en hotels in CD ) dat ze 1 uur vroeger vertrekken varen ze ook wat rustiger.
Is een idee.

Hoop dat deze aanvulling je ook wat helpt.

gr.
Ton.

Ontzettend bedankt allemaal voor jullie tips!
Ik heb ze allemaal opgeslagen!

Ik heb de nieuwe reistijden ook aan het schema toegevoegd.
Misschien ook interessant voor andere mensen om te weten hoe lang de reizen ongeveer duren.

Dag Plaats reisafstanden
1 Amsterdam – Dubai Vliegen
2 Dubai
3 Dubai
4 Dubai
5 Dubai – Hanoi vliegen
6 Hanoi
7 Hanoi
8 Hanoi
9 Hanoi - Halong bay – Hanoi 3,5 uur bus
10 Hanoi - Mai Chau 4 uur bus
11 Mai Chau
12 Mai Chau
13 Mai Chau – Ninh Binh 2,5 uur
14 Ninh Binh Cuc Phuong national park 30 minuten
15 Ninh Binh Cuc Phuong national park
16 Ninh Binh Tam Coc
17 Ninh Binh Van Long nature reserve
18 Ninh Binh - Doi Hong 8/9 uur trein of auto
19 Doi Hong Phong nha-ke bang national park
20 Phong nha-ke bang national park – Hue 3 a 4 uur reizen
21 Hue
22 Hue
23 Hue - Hoi An 2,5 uur, auto, trein, easyrider
24 Hoi An
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An – Nha Trang vliegen
28 Nha Trang
29 Nha Trang
30 Nha Trang – Mui Nee 3 a 4 uur reizen
31 Mui Nee
32 Mui Nee
33 Mui Nee +zandduinen
34 Mui Nee- Dalat 4 a 5 uur bus of auto
35 Dalat
36 Dalat
37 Dalat -Cat Tien national Park 4,5 uur reizen
38 Cat Tien national Park
39 Cat Tien national Park - Ho Chi Min stad 6 uur reizen
40 Ho Chi Min stad
41 Ho Chi Min stad
42 Ho Chi Min stad – Phu Quoc vliegen
43 Phu Quoc
44 Phu Quoc
45 Phu Quoc
46 Phu Quoc – Ho Chi Min stad vliegen
47 Ho Chi Min stad – Can Tho of Cai Be
48 Can Tho/Cai Be Mekong Delta
49 Can Tho/Cai Be Mekong Delta
50 Can Tho/Cai Be – Chau Doc
51 Chau Doc -Phnom Penh
52 Phnom Penh
53 Phnom Penh
54 Phnom Penh
55 Phnom Penh – Battambang
56 Battambang Fiesten, tuctuc, bambootrain
57 Battambang - Siem Reap Kort ritje
58 Siem Reap
59 Siem Reap
60 Siem Reap

Ik denk dat ik het stukje van Vietnam naar Cambodja toch over het water ga doen.
Met een rivier of meer heb ik helemaal geen probleem, het is vooral de zee waar ik snel last van heb.
Denken jullie dat een tochtje Halong Bay wel te doen is? Of kan het zijn dat de zee dan ook erg wild is… Welke ervaring hebben jullie hier zelf mee?
En zijn er ook korte uitstapjes, of zijn het meteen full day tours?

Waar ik ook erg benieuwd naar ben is welke delen ik nou precies per trein kan reizen.
Ik reis namelijk veel liever met de trein dan met de bus, dus zoveel mogelijk met de trein zou top zijn!

Ook lijkt het ons leuk om een paar stukken mee te reizen met een easyrider.
Welke stukken zijn hierbij aan te bevelen? En weten jullie van welke plaats tot plaats dit mogelijk is?

We willen eigenlijk na Cambodja nog een weekje naar een eilandje om te relaxen en aan yoga/wellness/meditatie te doen.
We zouden dit ook best in nog een ander land willen doen, we hebben namelijk nog zo’n 1,5 week over na het schema wat we nu hebben.
Ideeën zijn welkom!

Groetjes Maaike

Ontzettend bedankt allemaal!

Hallo maaike,

Bedankt voor het plaatsten van je schema en de reistijden.
Denk ook dat lezers dit kunnen gebruiken.

Ik ga er van uit dat je alles goed hebt doordacht, maar heb toch nog wat vragen aan je omtrent het schema.

Begrijp ik het goed dat je Ninh Binh stad gebruikt als uitvalbasis voor Cuc Phuong, Van long en Tam Coc?
Je komt langs de genoemde plekken op weg naar Ninh Binh Stad.

30
Is al wat jaren geleden( geloof 4 jaar ) dat ik deze route heb gedaan.
Viet nam veranderd zo snel, maar toen kwam je langs de "Red Canyon " misschien een idee om dit mee te nemen op je transfer van Nha Trang naar Mui Nee?

34
Je hebt in Mui Nee de rode duinen en op de weg naar Dalat, vanaf Mui nee, kom je gewoon langs de witte duinen.
Misschien een optie?

Boot
Je hoeft je echt niet druk te maken, zowel Halong als de Mekong is het rustig varen, de mekong transfer is wat ruwer door de snelheid, maar denk ik dat dat geen probleem hoeft op te leveren gezien je geen problemen hebt met rivieren.

uitstapjes.

Of het een hele dagen gaat duren of een dagdeel ( halve dag ) heb je natuurlijk zelf in de hand.
je kan bijv. naar de tunnels gaan en een city trip saigon doen in 1 dag, maar ook splitsen in 2 dagen; worden beide aangeboden.

Idem voor PP
je kan de gevangenis en city trip doen samen met de Killing Fields of verdelen over 2 dagen.

Zou wel even kijken naar prijzen, omdat soms beide trips op 1 dag goedkoper kunnen zijn dan ze apart te boeken op 2 verschillende dagen wanneer het een budgettair eventueel aantrekkelijker is.

ER

Zou het zelf, wanneer ik jullie schema zou hebben, het stuk van Dong Hoi naar Hue doen, 19-20-21.

Meditatie,
Sorry, in deze materie ben ik niet bekend, dus laat deze vraag graag over aan andere mensen die daar wel ervaring mee hebben.

gr.
Ton.

Hoi Ton!

Wat een fijne antwoorden wederom!

Ik wist niet precies hoe ik Ninh Binh moest invullen met de parken…
Ik bedoel het dus eigenlijk niet als uitvalsbasis. Maar ik weet de handige reisvolgorde niet helemaal van Cuc Phuong, Van long en Tam Coc…
Vandaar dat ik het even op deze manier had opgeschreven. Weet jij dit wel? Van welke plaats/park naar welke plaats/park het meest logisch is?

Top ik heb de witte en rode duinen opgenomen in de planning!
Bedankt voor je verhaal over het ‘vaarwater’. Ik ben overtuigd en ga Halong Bay en de Mekongdelta beide doen!

Weet u of dit stukje reizen klopt?
Ninh Binh - Doi Hong
Doi Hong Phong nha-ke bang national park
Phong nha-ke bang national park – Hue

Ik dacht namelijk ergens dat ik had gelezen dat het logischer is om van Ninh Binh naar Phong nha-ke NP te gaan en vanuit daar naar Doi Hong en dan vanuit Doi Hong naar Hue…

Verder had ik nog een vraagje over surfen en vrijwilligerswerk, maar daar zal ik wel even een nieuw onderwerp van plaatsen!

Bedankt Ton!

Hallo Maaike,

Fijn om te lezen dat mijn reaktie een toevoeging is geweest.

Logische volgorde

logisch is ( wat reistijd betreft ) om van Mai Chau naar Cuc Phuong te gaan, dan naar Van Long en dan Tam Coc.
Vanaf Binh Ninh stad verder te gaan naar het zuiden.

Vanaf Nih Binh kan je met bus of trein naar het zuiden, is een soort “Hub” voor het vervoer naar het zuiden.

Phong Nha
Natuurlijk kan je van Ninh Binh naar het park rechtstreeks, maar dat vergt een langere reisduur en is wat lastiger; en denk ook duurder wanneer je het via een bureau zou willen boeken.

Vervoer vanaf Ninh Binh naar Doi Hoi is makkelijk te regelen en ook dan naar het park is makkelijk te regelen.

Surfen
Surf mekka in Viet Nam is zonder twijfel Mui Nee.

Hoop dat dit een toevoeging kan zijn in de voorbereiding in je planning voor een mooie vakantie?

Ton.

Hoi Ton!

Super fijn weer alle tips van je!
De route is nu zo goed als klaar en we hebben gister alle tickets geboekt!
Ik zal nog een keer de nieuwste route laten zien.

Dag Plaats reisafstanden
2 april Amsterdam - Dubai vliegen
3 Dubai
4 Dubai
5 Dubai
6 Dubai-HCMC vliegen
7 HCMC - Hanoi vliegen
8 Hanoi
9 Hanoi
10 Hanoi - Halong bay – Hanoi 3,5 uur bus
11 Hanoi - Mai Chau 4 uur bus
12 Mai Chau
13 Mai Chau
14 Mai Chau – Cuc Phuong national park 2,5 uur
15 Cuc Phuong national park 30 minuten
16 Cuc Phuong national park- Van Long
17 Van Long
18 Tam Coc
19 Tam Coc - Ninh Binh - Doi Hong 8/9 uur trein of auto
20 Doi Hong Phong nha-ke bang national park
21 Phong nha-ke bang national park – Hue 3 a 4 uur reizen
22 Hue Doi Hong – Hue Easyrider
23 Hue
24 Hue - Hoi An 3,5 uur, auto, trein, easyrider
25 Hoi An
26 Hoi An
27 Hoi An
28 Hoi An – Nha Trang Vliegen (bus 12 uur)
29 Nha Trang
30 Nha Trang
1 Mei Nha Trang – Mui Nee 4 uur reizen/red canyon
2 Mui Nee
3 Mui Nee
4 Mui Nee
5 Mui Nee
6 Mui Nee +zandduinen
7 Mui Nee- Dalat 4 a 5 uur bus of auto
8 Dalat
9 Dalat
10 Dalat -Cat Tien national Park 4,5 uur reizen
11 Cat Tien national Park
12 Cat Tien national Park - Ho Chi Min stad 6 uur reizen
13 Ho Chi Min stad
14 Ho Chi Min stad
15 Ho Chi Min stad
16 Ho Chi Min stad – Can Tho of Cai Be
17 Can Tho/Cai Be Mekong Delta
18 Can Tho/Cai Be Mekong Delta
19 Can Tho/Cai Be – Ho Chi Min stad
20 Ho Chi Min stad – Phu Quoc vliegen
21 Phu Quoc
22 Phu Quoc
23 Phu Quoc
24 Phu Quoc
25 Phu Quoc
26 Phu Quoc – Siem Reap vliegen
27 Siem Reap
28 Siem Reap
29 Siem Reap
30 Siem Reap - Battambang 5 uur water, 3 uur bus
31 Battambang
1 juni Battambang
2 Battambang – Phnom Penh 6 uur
3 Phnom Penh
4 Phnom Penh
5 Phnom Penh - Kampot 3 uur
6 Kampot
7 Kampot - Silhanoukville 2 uur
8 Silhanoukville
9 Silhanoukville
10 Silhanoukville
11 Silhanoukville - Phnom Penh 5 uur bus, 3 uur taxi
12 Phnom Penh- Bangkok vliegen
13 Bangkok
14 Bangkok
15 Bangkok
16 Bangkok –Dubai - Amsterdam vliegen

Zo dat was hem!

Nu had ik nog een klein vraagje.
Ik heb namelijk de plattegrond er even bij gepakt en zag denk ik nog een klein foutje in de planning.
We gaan namelijk volgens deze planning van Nha Trang naar Mui Nee en dan van Mui Nee naar Dalat.
Maar is het niet logischer als we vanaf Nha Trang eerst naar Dalat gaan en vervolgens naar Mui Nee?
Scheelt dit met de reistijden?

Groetjes Maaike