3 weken in juli met tieners - routehulp gevraagd

Wij zijn een gezin met 3 tieners en willen volgende zomer in juli voor 3 weken naar Vietnam. We willen alles zelf organiseren en hebben hulp nodig bij het bepalen van de ideale route. Iedereen alvast hartelijk dank voor commentaar op onze plannen.

We hebben een eerste opzet klaar. We willen op het einde graag nog wat relaxen in de buurt van Halong Bay, voor we terugvliegen naar huis. Een nacht op een boot en 2 nachten ergens anders. Is dat een mogelijkheid?
We twijfelen een beetje over Mekong, omdat we 2 jaar geleden Tonle Sap in Cambodja bezocht hebben. Echt een drijvende markt hebben we nog wel nooit gezien.

dag 1: Home - HCMC
dag 2: aankomst HCMC
dag 3: HCMC (cyclo tour?)
dag 4: HCMC (tunnels + Cao Dai)
dag 5: HCMC - Ben Tre (of Can To)
dag 6: Ben Tre - HCMC
dag 7: HCMC - Hoi An (vlucht HCMC - Da Nang)
dag 8: Hoi An
dag 9: Hoi An
dag 10: Hoi An
dag 11: Hoi An - Ninh Binh (vlucht?)
dag 12: Ninh Binh
dag 13: Ninh Binh - Hanoi
dag 14: Hanoi
dag 15: Hanoi
dag 16: Hanoi - Mai Chau
dag 17: Mai Chau
dag 18: Mai Chau - Halong Bay (of Bai Tu Long?)
dag 19: Halong Bay
dag 20: Halong Bay
dag 21: Halong Bay - Hanoi
dag 22: Hanoi - vlucht naar huis

We hebben ondertussen nog wat verder gelezen en gepuzzeld en het opzet is al aan het wijzigen.

Is het de moeite om voor 1 nacht helemaal naar Can Tho te reizen of doen we beter een daguitstap naar Ben Tre als wel een drijvende markt eens willen zien? We hebben Tonle Sap in Cambodja al bezocht (Prek Toal floating village).

Is Hué boeiend voor tieners, of kunnen we die dagen beter elders gebruiken?

We twijfelen heel erg tussen Sapa en Mai Chau, maar kiezen voorlopig voor Mai Chau, omdat Sapa veel meer uren reizen betekent…

We willen op het einde relaxen in Halong Bay. Of zijn er betere opties?

dag 3: HCMC (fietstour of wandeling)
dag 4: HCMC (tunnels + Cao Dai)
dag 5: HCMC - Can Tho (of beter een daguitstap naar Ben Tre zodat we deze dag elders kunnen gebruiken?)
dag 6: Can To - Hoi An (vlucht)
dag 7: Hoi An
dag 8: Hoi An
dag 9: Hoi An
dag 10: Hoi An - Hué (bus of prive transfer via hotel)
dag 11: Hué (boottocht parfumrivier)
dag 12: Hué - Hanoi (vlucht) - Ninh Binh
dag 13: Ninh Binh (Tam Coc of Trang Nha?)
dag 14: Ninh Binh - Mai Chau
dag 15: Mai Chau
dag 16: Mai Chau - Hanoi
dag 17: Hanoi
dag 18: Hanoi
dag 19: Hanoi - Halong Bay
dag 20: Halong Bay
dag 21: Halong Bay - Hanoi
dag 22: Hanoi - vlucht naar huis

Dank voor jullie inbreng!

Een ander optie is Hué vervangen door Phong Na. Dat maakt het qua transport waarschijnlijk wel iets ingewikkelder… Hoe reis je best van Hoi An naar Phong Na NP?

Hallo L,

Ik lees net je 3 postings.

Zal beginnen met Hue.
Hangt natuurlijk af van de interesse van je kinderen.
Is er veel intersse voor geschiedenis en tempel en mausoleums dan is hue zeker een aanrader.
Ook kan je er leuk stappen.

Phong Nha is wat rustiger en je daar vooral heen voor de natuur en de grotten.
Op de weg kan je ook de Vinh Moc grotten bezoeken en slagvelden uit de oorlog en de DMZ…

Om in Phong nha te komen ga je het makkelijkst vanaf of via Hue.
Maar kan ook via de slagvelden; is een keuze.

Wanneer je voor Phong Nha gaat, bedenk wel dat je ergens dagen moet gaan schrappen.
Zie er ook de Cao Dai bij staan.
Overleg echt even goed met je kinderen want het is een kerkdienst in een mooi goddienstig gebouw.
misschien gaat dit snel vervelen en kan je die tijd anders besteden.

Floating market Ben tre.
Die is heeeeeel klein en dus eigenlijk niet.

In Cai Be is ie ietsje groter, maar die geeft je al een beter idee.
In Cai Rang ( Can Tho ) is ie het grootst, maar zou daar zeker niet 2 dagen voor uittrekken.

Zelf zou ik gaan voor Cai be.
Maar voor Ben Tre vind ik Sam Vat NP ook een optie.

Daar ga je met de auto naar toe ( 1.5 uur ipv 3.5 uur naar Cai Be en 5 uur naar Can Tho ) vanaf Saigon.
Dan varen met een speedboot, met een gondel door de mangroven; krokodillen voeren met een hengel.
Wanneer je apen wilt zien, is ook een mogelijkheid.

Ga na het bezoek aan het NP door naar Can Gio Stad ( 0.5 uur rijden) kan je daar heerlijk verse vis eten op de vis markt.
Daar maken ze je gekozen vis/garnalen enz. klaar voor niets; prijzen voor de vis ed. zijn echt heeeeel laag.

Mai Chau of Sapa.
Je hebt waarschijnlijk wel gelezen dat ik een Mai Chau fan ben.

Zeker voor tieners is Mai Chau geweldig.
Ze kunnen kajakken, rotsen beklimmen, raften, mountainbiken, wandelen, grotten bezoeken, bergen op gaan en over het dal met rijstvelden bekijken enz.

Ik vind dat MC meer mogelijkheden bied om je te vermaken dan Sapa, maar dit is persoonlijk.

Relaxen Halong Bay
Is heel goed om te relaxen.
Andere optie is te verblijven op Cat Ba island.

Laat het hier even bij, want denk dat je hier voldoende stof hebt om over na te denken.

Heb je wat keuzes gemaakt, dan zal ik je, wanneer je dit wilt, helpen met een realistisch schema.

Succes,
Ton.

Leuk dat jullie ook een reis aan het plannen zijn.

Wij gaan in april drie weken met onze dochter van 11. Onze reis is zo goed als af. Soms slaat de twijfel toe en wil ik iets wijzigen [emoji2] of anders doen. Onze reis kun je bij mijn topic lezen.

Wij gaan ook naar phong nha , we vliegen naar dong hoi vanaf Hanoi. En gaan met de trein naar Da Nang. Wie weet kunnen jullie het andersom doen.

Sapa gaan we denk ik niet heen en wordt ninh bin of mai chau.

Sam vat NP heb ik nog niet van gehoord maar dat ga ik ook eens bekijken…

Dankjwel Ton! Inderdaad best wel wat stof om over na te denken…

We proberen ook zo goed als mogelijk rekening te houden met niet al te grote reistijden en denken eraan om de grootste verplaatsingen te doen met binnenlandse vluchten. Er mag wel eens een reisdag of een langer stuk tussen zitten, maar liefst niet al te vaak.
We willen het liefst meestal minstens 2 nachten ergens blijven, 1 nacht mag er ook wel eens bij zijn, maar niet te veel en ook af en toe 3 nachten om het tempo niet te hoog te maken.

Hué gaan we er waarschijnlijk wel in laten - tenzij het dan veel moeilijker wordt om de route te bepalen.

Cao Dai gaan we schrappen, niet echt iets voor onze tieners misschien inderdaad.

Phong Na lijkt me heel leuk, maar voegt het nog iets toe aan Ninh Binh en Halong Bay? Ook daar zullen we grotten zien en Phong Na vraagt ook redelijk veel reistijd.

De Mekong Delta met zijn floating market gaat er misschien uit, gewoon omdat het allemaal toch best ver rijden is, om alleen maar de markt te zien. We hadden dit wel heel graag eens gezien, maar misschien kunnen we die tijd beter elders gebruiken (bv. extra dag Ninh Binh, Mai Chau of relaxen op het einde)

Jij spreekt hier over Cai Be als beste optie voor de floating market. Hoe geraak je daar het best - moesten we dit deeltje er toch in houden?

Van Sam Vat NP kon ik niet onmiddellijk veel vinden, maar door Can Gio in te geven in Google, denk ik wel dat ik er iets over gevonden heb op Tripadvisor. Apen is niet direct een must (die vind ik vaak veel te opdringerig) en krokodillen hebben we al in Florida en Afrika gezien, dus dat lijkt voor ons niet direct ideaal om ertussen te plaatsten. Of is er in Can Gio ook een drijvende markt?

Mai Chau lijkt ons ook wel een betere optie dan Sapa met de kids, alleen al omwille van de reistijd en Mai Chau ziet er echt heel leuk uit. Hoe organiseren we daar best onze activiteiten? Is 2 overnachtingen daar voldoende?

Relaxen in de buurt van Halong Bay gaat zo te zien wel lukken. Ik dacht eerst aan 2 overnachtingen op een boot, maar misschien is 1 al voldoende en daarna 2 nachten op Cat Ba Island. Wat is de reistijd om van Cat Ba Island terug in Hanoi te geraken?

@Kootje72: We volgen ook jullie reis. Onze kinderen zijn wel iets ouder, 14, 15 en 17.

Ondertussen weer wat verder gezocht en ook Cai Be nog eens nader bekeken. Ziet er toch wel leuk uit en we zijn het schema helemaal aan het omgooien, zodat we de laatste dagen kunnen relaxen in Hoi An en van daar terug vliegen.

Hué mag er nog altijd tussen uit om meer tijd te hebben in Hoi An of Ninh Binh.

Is dit een realistische route?

dag 4: HCMC (tunnels)
dag 5: HCMC - Cai Be (Mekong Lodge?)
dag 6: Cai Be
dag 7: Cai Be - HCMC - Hanoi (vlucht)
dag 8: Hanoi
dag 9: Hanoi
dag 10: Hanoi - Ha Long Bay
dag 11: Ha Long Bay
dag 12: Ha Long - Ninh Binh (of moet het via Hanoi?)
dag 13: Ninh Binh (Tam Coc of Trang Nha)
dag 14: Ninh Binh - Mai Chau
dag 15: Mai Chau
dag 16: Mai Chau - Hanoi
dag 17: Hanoi - Hué
dag 18: Hué
dag 19: Hué - Hoi An
dag 20: Hoi An
dag 21: Hoi An
dag 22: Hoi An - vlucht naar huis

We hebben ondertussen weer wat verder gepuzzeld, zodat we op een zondag in Mai Chau zijn voor de markt daar. Zit de route zo een beetje logisch in mekaar?

di 4/7: home - HCMC
woe 5/7 : aankomst HCMC
do 6/7 : HCMC
vrij 7/7 : HCMC (tunnels)
zat 8/7 : HCMC - Cai Be (Mekong Lodge?)
zon 9/7 : Cai Be
ma 10/7 : Cai Be - HCMC - Hanoi (vlucht)
di 11/7: Hanoi
woe 12/7: Hanoi
do 13/7: Hanoi – Ninh Binh
vrij 14/7: Ninh Binh
zat 15/7: Ninh Binh – Mai Chau
zon 16/7: Mai Chau
ma 17/7: Mai Chau - Hanoi
di 18/7: Hanoi – Ha Long Bay
woe 19/7: Ha Long Bay
do 20/7: Ha Long Bay – Hanoi – Hué (vlucht)
vrij 21/7: Hué
zat 22/7: Hué – Hoi An
zon 23/7: Hoi An
ma 24/7: Hoi An
di 25/7: Hoi An - vlucht naar huis

Leuk he dat puzzelen tot de perfecte reisroute er is.

Wij gaan vanaf Halong Bay direct door naar Ninh Bin. Via de “homemstay” geregeld drie personen 85 dollar, 7 zitter was geloof ik 95.

Ik kwam deze week ook een hotel tegen wat nu een bus dienst heeft opgezet, zie http://thelonghotel.vn/bus-ninh-binh-ha-long-hotel-ninh-binh.html
En deze heb ik ook opgeslagen een taxiservice http://www.vietnambudgetcarrental.com/rent-a-car-with-english-speaking-driver-halong-bay-to-ninh-binh-hanoi.html

Succes verder met plannen.

Hallo L,

Voor Cai be heb ik even moeten kijken in mijn outlook, en deze trip is bij 1 van WW reageerders zeer goed bevallen:

The program will start with a visit of Cai Be colorful floating market cruising among local barges full of fruits and vegetables by the luxury boat of Mekong Travel Then, an optional stop can be made at local workshops where you can see how to make rice paper, coconut candy and pop-rice, pop-corn… It is so interesting to visit the handicraft village where you can see how they make some special products: making rice-net for spring-rolls, fish sauce & Soya sauce, cooking salt, sewing coconut-leaves for cottage roof…
The best lunch will be served at local house. After lunch, the rowing boat will take you deeper into the countryside on smaller canals and to enjoy the peaceful time. It is so interesting to see traditional houses made of wood and palm tree leaves and see some activities of the local farmers with an opportunity to make contacts with them and see how they catch fish or pick up fruits by ancestral ways in Mekong Delta. Then, we visit nursery garden for you to contact the real famous farmers - Mr Tiger or his son who is very successful in Vietnam agriculture. Have some fruits and tea when enjoying the traditional music at local house.
Check in homestay. One more thing to do in this trip is biking! It will be so amazing to bike on village paths to see the local farms, houses, real life and the ancestral ways to pick up fruits in Mekong Delta. Cooking some dishes with the owners. We enjoy diner and have cup of tea or rice wine when talking together. You can ask the locals about the culture, people, history of this Island. They do not mind to answer some personal questions. Overnight in a private room of local house

Dan dus geen Mekong Lodge.
Op deze manier houd je 1 dag extra over voor strand in Hoi An of Mai Chau; dus maar 1 overnachting in de Delta.

Wat ook heel leuk is, afhankelijk van budget ( dan wel even alles tegenover elkaar wegzetten vwb. prijs; dan is het verschil echt wel te overzien ) is met een Sampan door de mekong delta?

Voor het overige ziet je schema er echt realistisch uit.

Gr.
Ton.

@Ton

Over welke trip gaat het hier? Weet je waar die kan geboekt worden? Is 2 nachten in de delta te veel?

@Kootje

Hoe heb je die taxiservice gevonden? Weet je of die betrouwbaar is?

Via google heb ik de taxiservice gevonden. Ik wil ter plaatse kijken hoe en wat. Maar dan heb ik meerdere opties. Door hotel laten ophalen lijkt mij het fijnst dan weten ze tenminste waarheen is :slight_smile:

Hallo I,

Deze trip kan zo zelf samenstellen, maar ook compleet boeken.

De mensen van de trip hadden dit prive geboekt bij een organisatie, maar wou je dit even als idee laten zien wat kan in Cai Be.
Op deze manier heb je contact met de lokale bevolking en idee van het leven in de Delta.
Je kan er ook voor kiezen vandaar wat later in de middag naar Can Tho te gaan en daar overnachten.

Dan de markt van Cai Rang te gaan bekijken en dan terug naar Saigon of een andere bestemming.

Is 2 nachten teveel?

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen nee; is te kort.
Zit er zelf gemiddeld na 14 vakanties in Viet Nam 3.75 nachten per keer.

Het hangt er helemaal vanaf hoeveel tijd je ervoor hebt.
Persoonlijk vind ik dan een een combinatie van Cai Be en Ben Tre, en 2 nachten helemaal goed.

Can Tho is veel te touristisch en de markt is tientallen meters kleiner geworden dan bij mijn eerste bezoek.
De mangroven en kanalen van zeg 12 tot 4 jaar geleden bestaan niet meer.
Het is nu een stad, zoals vele in Viet Nam , aan een rivier met als enigste trekpleister de Cai Rang floating market.
Deze markt trip duurt, vanaf Can Tho, 3 a 4 uur; dus .

Ga je naar Cai Be en je blijft er na 14 uur, dan is het bijna touristenvrij en zo ook Ben Tre; is veel authentieker.

Gr.
Ton.

We zijn ondertussen een beetje aan het twijfelen tussen Indonesië en Vietnam omwille van het Zika virus dat volgens WHO nog niet is vastgesteld in Indonesië, maar wel in Vietnam.

Vietnam lijkt ons leuker en makkelijker te bereizen, daarom denken we er nu over om de route aan te passen en de Mekong Delta te laten vallen:

dag 5: HCMC - Hanoi (vlucht)
dag 6: Hanoi - Ha Long Bay
dag 7: Ha Long Bay
dag 8: Ha Long Bay - Hanoi
dag 10: Hanoi
dag 11: Hanoi - Mai Chau
dag 12: Mai Chau
dag 13: Mai Chau - Ninh Binh
dag 14: Ninh Binh
dag 15: Ninh Binh
dag 16: Ninh Binh - Hué (of Ninh Binh - Hanoi - vlucht naar Hué)
dag 17: Hué
dag 18: Hué - Hoi An
dag 19: Hoi An
dag 21: Hoi An - late vlucht naar huis

Er is een extra dagje Ninh Binh bijgekomen. Daar is het wel regenseizoen in juli… Is het een aanrader om daar toch 2 volledige dagen te blijven in dit seizoen?

Wat is de makkelijkste manier om van Ninh Binh naar Hué te reizen voor een groep van 5? De nachttrein heeft coupés van 4, dus dat lijkt niet echt ideaal…

Je kunt ook vanaf halong Bay met een transfer naar ninh bin, daarna door naar Mai chau, dan Hanoi en dan vlieg je op hue.

Wil je niet naar Phong Nha nationaal park?

Dat is inderdaad misschien wel een meer logische route. Dank je!

Phong Nha vinden we wel interessant, maar dat vraagt ook veel reistijd…we zullen nog eens kijken of we dat er eventueel nog bij kunnen puzzelen :wink:

Ondertussen hebben we een vlucht geboekt naar Vietnam en hebben we nog wat verder gewerkt aan het schema. We hebben toch Ninh Binh vervangen door Phong Nha. Het is dan wel een paar keer over en weer naar Hanoi voor Mai Chau en Ha Long, maar daar lijkt niet veel aan te doen.

Heeft er nog iemand opmerkingen of tips?

dag 1: DUS - HCMC
dag 2: aankomst HCMC (19:00)
dag 3: HCMC (cyclotour)
dag 5: HCMC - Hanoi (vlucht)
dag 6: Hanoi - Mai Chau
dag 7: Mai Chau
dag 8: Mai Chau - Hanoi
dag 10: Hanoi
dag 11: Hanoi - Ha Long Bay
dag 12: Ha Long Bay
dag 13: Ha Long Bay - Hanoi
dag 14: Hanoi - Dong Hoi (vlucht) - Phong Nha Ke-Bang NP
dag 15: Phong Nha
dag 16: Phong Nha - Hué
dag 17: Hué
dag 18: Hué - Hoi An
dag 19: Hoi An
dag 21: Hoi An
dag 22: Hoi An - HCMC - DUS

Hallo I,

Schema ziet er goed en ook goed te bereizen uit.
Je ook diverse highlights van Viet Nam erbij zitten.
Alle is natuurlijk niet te doen, maar een mooie selectie.

Ik zou zeggen, doen zo.

Gr.
Ton.

Dag Ton

Nog eens hartelijk dank voor je tips! Ninh Binh is er tussenuit gevallen, je kan inderdaad niet alles doen.

De Mekong delta ligt er ook uit omwille van de (zika)muggen. Eventueel kunnen we vanuit Saigon nog een dagtrip plannen naar daar als blijkt dat dat oke is voor onze gezondheid :wink: We vrezen wel een beetje dat Hanoi er te vaak of te lang tussen zit.

Groetjes

In en rond Hanoi valt veel te beleven dus dat komt vast helemaal goed. Leuke route heb je gemaakt!