Hulp bij rondreis met kids

Graag wil ik wat tips/hulp. Aankomende zomer reizen we met 2 kids (12 en 9) naar vietnam. Superveel zin in. We komen 30 juni aan in hanoi en vliegen 19 july naar bangkok. Ik heb nu een voorlopige planning die er zo uitziet:
2n hanoi
1n halong bay
1n hanoi
2n of 3 n ninh binh??
1n of 2n hue??
4n hoi-an
2n mui-ne
2n HCM
1n mekong delta
1n HCM

Ik twijfel over sapa. Is dat echt leuk ook voor kinderen. We hebben al 2 nachttreintrajecten erin zitten dus met sapa erbij lijkt me dat teveel worden. Ipv daarvan heb ik nu ninh binh erin zitten met uitstap naar coc phong np en tam coc. Lijkt mij een goed alternatief of zit er dan naast? Ik heb nu hanoi onderbroken met halong bay trip omdat ik niet weet of je vanuit halong bay direct naar ninh binh kan komen en zo ja hoe lang de reistijd is of moet je altijd eerst terug naar hanoi? In hue komen we vroeg aan (want nachttrein) dus denk ik dat 1 nacht genoeg is.

Is mui-ne de moeite of beter skippen en iets anders voor in de plaats doen? Heb nog 2 dagen over in dit reisschema. Wat er aan toevoegen of waar eventueel langer blijven? Alle tips zijn welkom. Alvast bedankt.

Hallo Cecillia,

We hebben zelf geen kinderen, maar zijn wel ervaringsdeskundige zoals iedereen.

Ik denk dat je het goed hebt ingeschat voor wat betreft Sapa.
Sapa is echt de moeite waard , maar om bijna 24 uur te reizen, nachttrein, voor 2 a 3 dagen Sapa vind ik zelf wel veel voor kinderen.
Ik ken hun interesses natuurlijk niet, maar dan is Ninh binh een heel goed alternatief.

Zeker Tam Coc of de buurman is helemaal leuk voor kinderen.
Ook Cuc Phuong , met een dierentuintje met apen en misschien kamperen lijkt me dan ook leuk.
Met kamperen is wel wat duur, maar goedkoper dan 4 treinkaartjes naar Sapa + overnachtingen.

Ik denk dat je dan een slaaptrein neemt vanaf Ninh Binh naar Hue?
Dan kom je rond 06:12 aan in Hue.

Ga er dan vanuit dat je wat gaat ontbijten en dan naar de Citadel.
Ik zou dit niet via een tour doen, want dan reken maar op een uur of 4 als je iemand in de groep hebt die het allemaal machtig interessant vindt. Geloof dat kinderen van 9 dit niet trekken. Dus gewoon zelf doen.
Misschien nog een mausoleum bezoeken; is ook te met een boottochtje.

Hoi An helemaal leuk met mooi strand en leuk stadje, en in de omgeving kan je ook leuk fietsen.

Ik kan het niet laten, maar op een uur of 1.5 vanaf Hoi An ligt een dorpje dat uitgemoord is door de amerikanen.
Het is heel indrukwekkend om daar te zijn.
Bezoek is maar 1 a 2 uur, maar na 5 bezoeken daar houden wij het nog steeds niet droog en hebben waardering voor de vergevingsgezindheid van de Vietnamezen.
Kost je een halve dag, maar denk dat het heel educatief is en kan begrijpen wat mijn held van de eeuw ( Hugh thompson jr. ) daar heeft gedaan.
Je komt deze naam in bijna ieder museum tegen overigens.

Mui Nee,
Zou ik niet doen met kinderen; zou dan naar Nha Trang gaan; meer te doen voor de kids.
Kan je, wanneer je wilt diverse tips geven.

Overige vragen

Ik zou niet meteen van Halong naar Ninh Binh gaan met kinderen.
Je moet dan lokaal gaan reizen en zonder iets van comfort.
Ik denk dat het beter zou zijn te overnachten in Hanoi en dan in de ochtend naar Tam Coc ( of buurman ) en zo verder.

Ik laat het even hierbij, en hoop dat er andere mensen je ook hun ervaringen posten.

gr.
Ton.

Bedankt Ton, hier heb ik wat aan. Sapa laat ik voor wat het is. Nog een vraag over ninh binh. Is 3 nachten nodig daar? Kun je dagtocht maken naar coc phuong np of moet je daar overnachten. Je kunt wel dagtocht naar tam coc doen toch? Ik begrijp dat hue 1 nacht voldoende is? Waar moet je zijn voor de kleine tropische baaien? Heb je die bij nha trang of heb je daar alleen uitgestrekte stranden. Halong bay tour wil ik vanuit het hotel in hanoi regelen. Is dat oke of beter bij reisbureau daar boeken?

Hallo Cecillia,

Fijn dat ik wat heb kunnen helpen.

3 Nachten voor Ninh Binh is misschien teveel.
Ik zou even op internet kijken wat je in de provincie Ninh Binh wilt doen en dan kan je zelf de dagen uittellen.

Vanaf Hanoi kan je inderdaad een dagtour doen naar Tam Coc en ook een tour naar Cuc Phuong.

mijn voorstel zou zijn om het bijvoorbeeld zo te doen.
Vanaf Hanoi naar Tam Coc en daar te gaan varen.
Na de lunch naar Hoa Lu te gaan en daar te over nachten,
Dan in de ochtend naar Cuc Phuong en daar de dag met een gids ( heeft echt veel meerwaarde en legt veel uit ) door te brengen.
Dan in de late middag of naar Hanoi om de slaaptrein naar Hue te pakken of daar te overnachten en nog 1 dagje Hanoi erbij te doen of de nachtrein pakken in Ninh Binh stad naar Hue.

tropische baaien en Nha Trang
Wat de baaien betreft, die kan je nu niet echt heel veel meer vinden in Viet Nam.
Toen ik 11 jaar geleden er was nog velen, maar daar hebben ze nu veelal een resort op gezet.

Maar ik weet nog wel wat plekken in de omgeving van Nha Trang waar je bijna helemaal alleen bent op een mooi strand.
Dus Nha Trang heeft niet alleen een uitgestrekt strand maar op de vele eilandjes kan je nog wel wat vinden die daar aan voldoen.
Zit over 3 weken in Viet Nam en daar kom ik vele gidsen tegen en via hen kan ik je nog meer tips geven, ben wel pas op 19 januari terug.

Halong Bay
Ik heb hier altijd bedenkingen bij.
Er mogen maar 500 boten per dag rondvaren in de Bay.
Dit is inclusief de priveboten voor 2 personen, de dagboten.
Dus het aantal bezoekers per dag is niet heel hoog afgezet tegen de vraag.

Betekend dus eigenlijk heel simpel.
75 prive boten + 100 dagboten, blijven er nog 325 boten over a 25 personen gemiddeld = 8500 mensen afgerond per dag Halong Bay kunnen bezoeken.

Tel ook hierbij de boekingen op die al geboekt zijn door reisbureaus overal ter wereld, dan blijft er niet veel over dan de left overs.
Ik wil niet zeggen dat dan per definitie de slechtste boten beschikbaar zijn om te plekke te boeken, maar de keuze is verminderd.
Jullie hebben met zijn vieren toch 2 cabins nodig en dan is de keuze al wat minder.

Ik zou dus even op internet neuzen welke boot ( iedere boot heeft zijn eigen comfort en internationale passagiers ) je wilt, dan naar populariteit ( is ie snel volgeboekt ), dan prijs en dan de afweging maken om hier te boeken of daar. Prijsverschil is te verwaarlozen.
Laat je ter plekke ook niet afschepen met een mindere boot.

Ik laat het wederom hier even bij en hoop dat er nog meer tips volgen van andere mensen die ook in vietnam zijn geweest.

gr.
Ton.

ps.
Alles over Cuc Phuong, had je waarschijnlijk al bekeken.

Hoi Cecilia,

In 2011 zijn wij met onze kinderen (toen 4 en 6) 4 weken in Vietnam geweest. Ook wij hebben Sapa overgeslagen. Wel zijn we in Ninh Binh geweest, in de omgeving is genoeg te doen en het stadje zelf heeft een openbaar zwembad, we hebben ons er voor twee dagen prima vermaakt. Halong Bay hebben we ook niet gedaan, leek ons te massaal en zo lang met de kinderen op een boot leek ons toen ook niet echt heel relaxed. Dit is de reis die wij toen hebben gemaakt:
Hanoi, toen met de trein naar Ninh Binh, nachtbus naar Hue, trein en taxi naar Hoi An, trein naar Quy Nhon, bus naar Jungle beach, taxi en bus naar Mui Ne, bus naar HCMC vliegtuig terug naar Bangkok.
We hebben een fantastische tijd gehad in Vietnam en na vorig jaar Thailand hebben we veel zin om aankomend jaar weer naar Vietnam te gaan, er is daar nog zoveel te zien en te doen!
Mocht je vragen hebben over acco dan kun je contact met me opnemen, dan mail ik je het één en ander.
Veel plezier met uitzoeken
groet

Bedankt voor de reacties. We hebben in hanoi voor 3 nachten een hotel en willen verder niet teveel vastleggen. Hoe makkelijk is dat te doen in juli? Moet je nachttreinen echt al vooraf boeken wil je een bed hebben of kan dat daar ook nog? Wij willen graag naar phong nha ke bang. Iemand hier geweest en ervaring mee. Is dit weer heel anders dan cuc phong bij ninh binh, want ook daar gaan we naartoe. Hoeveel dagen moet je uittrekken voor HCMC en is het een gemis om Mekong Delta te skippen? Dit laatste lijkt me nogal toeristisch. Hoop weer wat te horen.

Hallo Cecillia,

Ik zal beginnen met de Mekong Delta.
Ik vind het zeker een gemis, en je kan daar echt nog wel gemakkelijk het tourisme ontlopen.
Voor Saigon zou ik 2 nachten uittrekken; nacht bij aankomst en de dag na een citytour en eventueel de Cu chi tunnels.
Misschien de tunnels overslaan , omdat je misschien ook naar de tunnels in Vinh Moc gaat?

Zelf zit ik 40 dagen per jaar in Saigon en daarvan iets van 10 in de delta per jaar.
Maar ik kom nu nog steeds op plekjes in de Delta waar bijna geen tourist komt en dat na 10 jaar.
Vanaf volgende week zaterdag ben ik weer in Saigon t/m 15-1 met 5 dagen delta en enkele dagen Pan thiet.

Er is een groot verschil tussen het park phong nha ke bang en het park Cuc Phuong.
Denk hierbij dat je in het Cuc Phuong meer regenwoud hebt en in de omgeving ( de provincie Ninh Binh ) bijv ook Tam Coc.
Voor phong nha ke bang moet je meer denken aan bergen waar hele mooie grotten in zijn ontstaan.
Kijk even voor een indruk bij de fotoafdeling bij "stukje DMZ.
Ook kan je dit bezoek prima combineren met de Vinh Moc tunnels.

Of je een nachttrein moet boeken of niet vooraf in Nederland is afhankelijk van welk traject en hotelkeuze.
Voor als je naar Sapa wilt is het verstandig om niet te gokken volgens mij; zeker niet met kinderen.

Uitzondering hierop is als je een verblijf hebt bij Victoria resort in Sapa; dan kan je gewoon een ticket kopen voor de Victoria trein.
Deze is exclusief alleen boekbaar voor bezoekers van dit resort, is wel prijziger.

Voor de andere trajecten zou je een gok kunnen wagen, maar dan wel wat flexibel reizen.
Zeker omdat je met zijn vieren bent en misschien wat privacy wilt.

Hoop dat je hier wat met geholpen bent.

gr.
Ton.

Bedankt ton, hier kan ik zeker wat mee. Mekong delta dus doen. En leuk om te horen dat cuc phong toch wel anders is dan phong nha ke bang. Willen we toch erg graag naar toe. Heb ik nog een laatste vraag. Hoeveel dagen moet ik voor hanoi uittrekken?
Heb nu 3 nachten geboekt bij een hotel in het oude centrum.

Groetjes cecilia

Hallo Cecilia,

Ik vind ergens wel moeilijk in te schatten, omdat je met kinderen reist en hun interesses niet weet.
Maar ik denk dat jullie na aankomst ( hoe laat?) niet echt veel zin hebben om veel te doen dan wat globaal te kuieren in de omgeving van het hotel en dan de vermoeidheid wegslapen.

Dag erop een city tour en in de avond de waterpuppets misschien en de dag erop weer verder naar Halong Bay.
Je hebt nu eenmaal maar een beperkt aantal dagen.

Heb je zo ook meteen een dag gewonnen voor Phong nha Ke park of de Delta.

gr.
Ton.

Hoi Cecilia,

Wat leuk dat jullie met de kids naar Vietnam gaan! Ik ben er zelf ook 1 keer met mijn ouders en 1 keer alleen geweest (ik was wel een stuk ouder)
Ik raad echt aan om een home stay te doen in de Mekong Delta. Wij sliepen bij 2 oudere mensen thuis op 1 van de eilandjes. Ze hadden fietsen staan waarmee we rond konden fietsen, wat heel leuk was is dat we toevallig langs een school kwamen die niet uit ging. Een paar meisjes fietsten een stukje met ons mee. Verder namen ze ons mee een stukje roeien.

Ninh Binh vond ik ook erg leuk. Ik ben er 3 nachten geweest, omdat het een lekker rustig stadje is waar je ook een beetje bij kan komen. Ik heb hier samen met een franse familie een dag fietsen en een dag scooters gehuurd. Wij vonden de omgeving heel erg mooi!

Bij Hoi An vond ik Cam Kim Island heel leuk (zie Lonely planet) en een snorkeltrip die je in het centrum kan boeken. Met de snorkeltrip gingen we met een bootje naar een klein eiland waar we met of zonder zwemvesten gingen snorkelen. Mooi koraal, zeesterren, vissen en zee-egels gezien!

Met mijn ouders waren we in de zomervakantie in Vietnam. We hebben alles ter plekke geregeld. Meestal reserveerden we een hotel een dag of 2 voor we aankwamen en vroegen we op pick-up vanaf het (bus/trein)station. Dat is zeker met een gezin fijn dat je geen taxi hoeft te zoeken na een vermoeiende reis.

Heel veel plezier met de reis!!!