Hallo, wat fijn dat er zoveel info op dit forum staat. Maar het maakt ook wel een beetje dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Wij gaan deze zomer 3 weken op vakantie naar Vietnam met onze kids van 4, 7 en 10 jaar oud. best een uitdaging denk ik.
we vliegen op zondag 23 juli en komen dan op maandag 24 juli aan in Hanoi. We vliegen weer terug vanuit Ho Chi Min stad op dinsdag 15 augustus, maar dan wel net na middernacht (maandag op dinsdag nacht)
uiteraard willen we wel veel zien en doen, maar ook rekening houden met het tempo van de kinderen.
Wat we tot nu toe hebben bedacht:
aankomst Hanoi, hier bv 2 nachten verblijven om bij te komen
we willen graag naar Sapa en Halong Bay/ Bai Tu Long Bai. Welke volgorde is handig? Moet je altijd via Hanoi van de een naar de andere plek en kan je dan in 1 keer door, of moet je een overnachting doen in Hanoi. Is een trekking in Sapa te doen met de kids? Ik lees goede verhalen over de Sapa Sisters. 1 of 2 nachten verblijven in omgeving Sapa, en is de zondag markt een ’ must see’ ?
Halong Bay: 1 nacht op een boot voldoende?
Daarna willen we naar Hue en Hoi An. Het idee is om Hoi An in elk geval een paar dagen te blijven. Vanuit Hanoi denk ik met de trein richting Hue. Mijn man wil ook graag duiken. Is Hoi An ook een goede optie, of moet je dan echt naar Nha Trang? Nha Trang zelf trekt ons namelijk niet zo.
Met een binnenlandse vlucht naar Ho Chi Min om daar nog de mekong delta te bezoeken.
Missen we zo nog een bestemming die we wel echt zouden moeten bezoeken?
Ben blij dat je vind je vindt dat er veel informatie op staat.
Zoveele mensen hebben gereageerd de afgelopen jaren en hebben elk weer hun specifieke wensen.
Daarom dus goed dat je met je eigen wensen komt en al wat informatie hebt ingewonnen.
Nu jullie reis.
Ik zal eerst met mijn probleem beginnen.
Je kan niet vanaf Halong vliegen ; vlucht is om 10:40 uur, dus dat ga je nooit redden; vliegveld is in Hai Phong.
Betekent dus of overnachten in Halong of Hai Phong of terug naar Hanoi en daar overnachten of dag erop vliegen op Hue of Danang ( Hue is het meest praktisch ).
Mijn keuze voor noord Viet Nam zou zijn.
Aankomst Hanoi
Vandaar naar Sapa ( kijk ook even naar Mai Chau ).
Vanaf Sapa met de trein meteen door naar Halong met de bus maar dan wel wel via een vooraf geregelde boot!!!
Overnachten Hanoi en vliegen op Hue.
Voor Sapa of Mai Chau zeker minimaal 2 nachten.
Voor Halong is het een keuze.
Je leest dat ik elke keer vliegen heb gekozen.
Denk dat reizen met de trein voor kinderen heel snel gaat vervelen en bijkomend probleem is dat er maar 4 slaapplaatsen zijn in een coupe
De reis, met de trein vanaf Hanoi naar Hue is al snel 12 uur.
Prijsverschil is echt wel PP te overzien.
Duiken in Hoi An is wel een optie maar dan denk ik dat Cham Island iets is.
Kan je ook als dagtrip pakken en verblijven in Hoi An.
Vanaf Danang ( Hoi An) kun je vliegen op Saigon.
Wat je misschien mist is Phonh Nha, maar dan wordt reizen met de trein op Dong Hoi.
Is dan hetzelfde probleem vwb het reizen met de trein.
hallo Ton, We hadden inderdaad gelezen dat de treincoupe’s voor 4 personen zijn. we nemen echter voor de jongste een slaaptentje mee, die kan misschien wel in het midden staan. We vinden reizen met de trein altijd wel een leuke ervaring.
Andere vraag, is het verstandig om vooraf vanuit Nederland al de excursie in Sapa te regelen, of lukt dat daar ook wel vlak van te voren?
Hallo Suzanne, ik weet niet of je er nog wat aan hebt, maar wij zijn vorig jaar in vietnam geweest,zonder kids, maar hebben in het verleden wel veel met ki deren gereisd. Wij zijn niet in Sapa geweest, wel in Mau Chau en vonden dat de mooiste plek van onze reis. Gewoon met een minibus vanaf Hanoi (wel een beetje afzien, 41/2 uur in zo’n volgeprot busje. Maar heerlijk relaxed op het platteland, tussen de buffels, prachtige vallei. Ik vond 1 nacht Halong bay meer dan voldoende, het is een must see, maar na een paar uur heb je het wel gezien. Het midden hebben we vanwege de moesson overgeslagen, maar ik heb indertijd gelezen over een eilandje voor de kust bij Hoi An, walviseiland, waar het prachtig snorkelen zou zijn, misschien ook duiken,maar kan zijn dat dit hetzelfde is als Cham eiland van Ton. Verder zijn we nog in Ninh binh geweest,wat ook wel aardig is met die bootochtjes en op Phu Quoc, maar dat wordt denk ik teveel voor jullie.
Alsof ik het geschreven heb; je schrijft exact wat ik bedoel over Halong Bai en Mai Chau (-:
Klopt dat we over hetzelfde eiland hebben.
Maar het mooiste gebied om te duiken in Viet Nam is Con Dao Island.
ik duik zelf niet maar heb dit vernomen van duikers uit diverse landen die speciaal naar dit eiland kwamen om te duiken ( Australië, Nieuw Zeeland, Duitsland, zweden enz ) toen ik daar was.
Kijk anders even op deze site.
Ik ben daar geweest en er werkt toen ( 5 jaar geleden ) een Nederlandse vrouw met Vietnamese roots en heb daar veel informatie van gekregen.
Hallo Ton, Leuk dat jij er als kenner hetzelfde over denkt. Klopt, ik heb vorig jaar ook over Con Dao gelezen, schijnt het mooiste te zijn, maar ligt verder weg en als ik het mij goed herinner is de accommodatie daar behoorlijk duur. Wij wilden graag met de ferry via de Mekong terug en dat was van Phu veel handiger. We hebben erg mooi gesnorkeld bij de An Thoi eilandjes. Jij staat er alweer goed voor Ton, nog maar een paar maandjes. Wij waren ook in Chau doc, maar niet in het Victoria… Veel voorpret.