4 weken rondreis Vietnam met tieners

Beste Vietnam liefhebbers,

Wij hebben voor de zomer van 2018 vier retourtickets gekocht van/naar Vietnam. Daar willen we in vier weken een rondreis gaan maken. Omdat het voor ons de eerste keer Vietnam is zijn we op zoek naar tips/ervaringen voor onze reis. Maar voordat ik deze ga stellen wil ik even kort iets over ons vertellen.

We zijn een gezin met twee kinderen van 13-14 jaar oud. Onze favoriete vakantieland is Amerika en daar zijn we inmiddels al vaak geweest (met en zonder kinderen). Nu onze kinderen langzaam wat ouder worden zouden we ze wat mee willen geven van andere culturen. In een ver verleden zijn we met tweeën al in Thailand geweest en nu willen we graag Vietnam ontdekken. We willen een leuke actieve vakantie (fietsen, wandelen enz) maar ook een break aan het strand. Verder willen het het vrij eenvoudig houden. Geen dure hotels of resorts. Een simpel hotel is voor ons al voldoende. Liefst wel op een locatie van waar we veel kunnen ondernemen.

Laten we maar beginnen met het eerste schema wat we hebben bedacht. Ik zou jullie willen vragen of dit een beetje logisch in elkaar zit qua afstanden, tijd, … Ik hoor graag jullie op- en/of aanmerkingen, tips, keuze voor hotels, hoe te reizen, extra plaatsen die we kunnen aandoen enz. Alles is welkom.

Dag Plaats
1 Dusseldorf - Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi
4 Hanoi - Halong Bay
5 Halong Bay of Cat Be?
6 Halong Bay - Ninh Binh
7 Ninh Bihn
8 Ninh Bihn - Dong Hoi
9 Dong Hoi - Phong Nha Ke-Bang NP
10 Phong Nha Ke-Bang NP
11 Phong Nha Ke-Bang NP - Hue
12 Hue
13 Hue - Hoi An
14 Hoi An
15 Hoi An
16 Hoi An
17 Hoi An
18 Hoi An
19 Hoi An
20 Hoi An
21 Hoi An - Danang - Ho Chi Minh
22 Ho Chi Minh
23 Ho Chi Minh
24 Ho Chi Minh - Mekong Delta
25 Mekong Delta
26 Mekong Delta - Ho chi Minh
27 Ho Chi Minh
28 Ho Chi Minh
29 Ho Chi Minh - Dusseldorf

Hopelijk krijgen we de nodige reacties

mvg Frank

Inmiddels heb ik ook gelezen dat Mai Chau een mooie uitstap is.
Hou zouden we deze kunnen invoegen?
Hoeveel dagen zouden we moeten uittrekken hiervoor?

Hallo Frank,

Hier de eerste reaktie,

In 4 weken is dit goed te doen, maar met Mai Chau erbij vergt het wel enkele aanpassingen.

Ik zie bijv. dat je 2 overnachtingen Halong hebt geplant; deze naar 1 overnachting; 2e voegt echt niets toe.

Voor Mai Chau is 3 dagen wel gewenst incl. de reis dagen.

Optie

Dag 5 word dan terug naar Hanoi en daar overnachten.
Dag 6 naar Mai Chau en zo enkele dagen daar verblijven en trekken naar Ninh Binh voor de trein naar Dong Hoi.
Denk dat dit het plan is??

Zou ook betekenen dat vertrek naar Dong Hoi op jullie dag 11 zou plaatsvinden.

Om dit te compenseren zou ik 1 dag Saigon en 1 dag Hoi An inleveren.
Gaat je voorkeur meer uit naar strand, dan 2 dagen Saigon is wat je wilt.

Persoonlijk zou ik 1 dag Hoi An inleveren en 1 dag Saigon.

je hebt best vele dagen Sain ingepland en 1 dag minder is dus geen probleem.

Vanuit Saigon kan je nog altijd naar de zee.
Je kan dan naar Vung Tau of Can Gio voor strand binnen 1.5 uur vanaf Saigon naar Can Gio en 2 uur naar Vung Tau.
Kan je ook nog overnachten als je wilt.

Heb je genoeg van strand, dan is meer Mekong altijd nog een optie.

Ik hoop dat een voorzet is en hoop van harte dat we je verder kunnen helpen?

Gr.
Ton.

Bedankt voor je eerste reactie, hopelijk volgen er meer want we hebben vragen genoeg.
We willen ons eerst maar eens concentreren op het eerste gedeelte van de reis, dus Noord Vietnam.
Inmiddels hebben we Dong Hoi - Phong Nha Ke-Bang NP laten vallen. Een prachtig park, mooie natuur maar ook erg hoge prijzen om een grot in te mogen. Hiervoor hebben we Mai Chau ingepland.

Eerste twee weken:

1 Dusseldorf - Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi
4 Hanoi - Mai Chau
5 Mai Chau
6 Mai Chau - Hanoi
7 Hanoi - Halong Bay
8 Halong Bay
9 Halong Bay - Ninh Binh
10 Ninh Bihn
11 Ninh Bihn - Hue (nachttrein, is wat anders als vliegen via Hanoi)
12 Hue
13 Hue
14 Hue - Hoi An

Opmerkingen/vragen:

  • We willen echt een weekje strand na de eerste twee weken en Hoi An hebben we daarvoor uitgezocht. Vanuit daar kunnen we nog enkele leuke dagtrips ondernemen.
  • Is het logisch om vanuit Halong naar Ninh Bihn te gaan, of zouden we beter na Mai Chau naar Ninh Bihn gaan?
  • Hoe kunnen we het beste de tripjes boeken? Vooraf in Nederland (zelf via internet), of ter plaatse bij de lokale bureau’s?
  • Halong heb ik nu nog twee nachten staan. We hebben het idee om 1 nacht op een boot te doen, en een nacht in Cat Be? Of is een dagtocht genoeg op Halong Bay? Tom, jij vertelde dat 1 nacht genoeg was? Waarop is dat gebaseerd als ik vragen mag? Ik hecht waarde aan een ervaren reiziger maar op internet staan ook weer mooie verhalen. Vandaar mijn vraag.
  • Verder zou ik graag wat tips hebben over hotels in Mai Chau. Vanuit waar kunnen we mooie uitstapjes maken.

Weer genoeg om over na te denken.

Hallo Frank,

Bedankt voor je nieuwe reaktie.

Waarschijnlijk heb je gekeken bij de prijs van de Hang Son cave; die is inderdaad prijzig, maar bijv de Paradise cave is maar enkel dollars.
Laten we Phong Nha voor wat het is en nu het nieuwe idee.

Ik zal als eerste beginnen met Halong Bai.

Ik ben er voorstander van dat je dit wel gezien moet hebben wanneer je naar Viet Nam gaat.
Echter vind ik persoonlijk 2 overnachtingen zelf te lang.

Met een goed gekozen dagtocht heb je eigenlijk alles wat een meerdaagse tocht ook bied.
Met de uitzondering van de overnachting op de boot en misschien een lunch op een strand.

Je moet je indenken dat de boot zo rond 10 a 11 uur in de ochtend weer terug moet zijn in de haven; dus de 2e dag is eigenlijk alleen maar de vaart van de plek van overnachten terug varen naar de haven en ontbijt aan boord.

Wanneer je een grot bezoekt is het vrijwel altijd druk en duurt de excursie daardoor veel langer en gaat ten koste van de tijd in Halong.

Persoonlijk vind ik ook dat de eerste rotsen heel mooi zijn, maar na 100 rotsen neemt mijn belangstelling wel wat af en ben je afhankelijk van wat de boot en de trip bied.

Met een dagtrip heb je ook die 100 rotsen, bezoek je een visserdorp ( wanneer in het programma ) mag daar je vis uitkiezen voor de lunch en daar in de omgeving kajakken en dan eten.

Andere bezoeken een visserdorp, dan een grot en dan set meal.

Met een trip met 1 overnachting heb je meestal het vissersdorp, kajakken, zelf uitgekozen lunch/diner of set meal op de boot of op een strand…
Ook is er dan altijd wel een bezoek van een grot erbij en vaak ook kayakken.

Met een trip met 2 overnachtingen wordt er wat meer gevaren en misschien een 2e grot en meer kayakken.

Wanneer ik in jouw schoenen stond zou ik kiezen voor de trip met 1 overnachting; geen grot maar kayakken gezien de leeftijd van de kinderen : 2 uur in de rij bij een grot ipv zwemmen en kayakken .
Dan heb je toch de overnachting zwemmen/kayakken en met een keuze eten op een strand.

Deze dag zou ik dan zeker in Mai Chau steken.

Eerst Mai Chau of Halong

Keuze voor mij zou zijn eerst Halong en Mai Chau naar Ninh Binh.

Wanneer je een trip maakt naar Halong is deze altijd met vervoer Hanoi VV.
Dus betaald altijd de reis van Halong naar Ninh Binh.

Wanner je daarna naar Mai Chau gaat en zo naar Ninh Binh reist, kan met die extra dag ( van Halong ) gewoon reizen zonder de transfer van Mai Chau - Hanoi te boeken en te betalen.

Hotel Mai Chau
Ik ben daar nog maar in 1 hotel geweest en dat is Victoria Mai Chau lodge.
Is misschien wat duurder, maar helemaal goed gelegen ( met zwembad ) maar ook een goede uitval basis voor uitstapjes.

Vooraf of niet.

Halong zou ik toch vooraf wat huiswerk verrichten om de goede boot met de goede trips voor jullie vast te leggen.
Voor mai Chau kan het prima daar, maar misschien kan Mai Chau Lodge wel vol zitten.

De trein van Ninh Binh naar Hue
Om zeker te zijn van het vervoer naar Hue is het misschien raadzaam om dit van te voren te regelen.
Wanneer je hebt besloten om te gaan voor Mai Chau Lodge, kunnen zij dat voor je regelen.

Hue
Wanneer je de trein pakt, ga ik er even vanuit dat dit de slaaptrein wordt en je dus al vroeg in Hue aankomt.
Zorg dat je terecht kunt bij je geboekte hotel anders moet je misschien 5 uur wachten met bagage.

Zou dan in de middag de citadel bezoeken ( is een bezoek van 2 a 3 uur zelf en 4 uur met gids ).
Dag erop de mausoleums en de stad.
En de dag erop met de bus ( met de fotostops; daar wel op letten ) naar Hoi An.
Is dus 1 dag minder Hue welke ik weer bedacht heb voor het zuiden; zonder aan je week Hoi An strand afbreuk te doen.

Ben benieuwd wat van mijn betoog vindt en kijk uit naar de reakties van jouw familie en het idee voor het zuiden.

Gr.
Ton.

Beste Ton en Frank,

Met interesse lees ik mee in deze conversatie aangezien wij een soortgelijke trip willen maken in januari. Wij hebben iets minder dagen (23 om precies te zijn) en denken aan het volgende:

  • Halong Bay dagtrip
  • Focus op het Noorden (natuur, rust, off the beaten track)
  • Vliegen waar mogelijk om reistijd te besparen en die tijd op locatie door te brengen (hoewel trein best aardig kan zijn :slight_smile:
  • Stranddagen op Phu Quoc
  • Saigon lijkt ons wat druk dus minimale tijd aldaar
  • Kust in het zuidoosten ingewisseld voor enkele dagen Phu Quoc

Vragen:

  • Is het mogelijk van Hue naar NP te gaan in 1 dag bv? Hoeveel tijd heb je nodig voor NP?
  • Mekong Delta nog niet helemaal duidelijk hoeveel tijd hiervoor nodig is? Dagtrips of met overnachtingen?
  • Is het zinvol met de trein van Ninh Binh te gaan, want alleen een nachttrein (zie je niks??) of dan beter vliegen –> dan terug naar Hanoi of via Cat Bi Airport bijv naar Danang vliegen? Dan wordt de indeling wel anders richting Hue/NP denk ik…?

Opzet nu is, dankzij alle tips op dit forum:
1 Amsterdam- Hanoi (1 januari aankomst)
2 Hanoi
3 Hanoi - Halong Bay
4 Hanoi- Mai Chau
5 Mai Chau
6 Mai Chau-Ninh Bin
7 Ninh Bihn/Tam Coc
8 Ninh Bin - Hue (nachttrein)/ vliegen??
9 Phong Nha Ke-Bang NP
10 Phong Nha Ke-Bang NP - Hue
11 Hue- Hoi An ( easy rider)
12 Hoi An
13 Hoi An
14 Hoi An
15 Hoi An
16 Hoi An - Danang - Ho Chi Minh (vliegen)
17 Ho Chi Minh - Mekong Delta
18 Mekong Delta
19 Ho Chi Minh- Phu Quoc (vliegen)
20 PQ
21 PQ
22 PQ
23 PQ- Ho Chi Minh- Amsterdam (vlucht om 23:55)

Hoor heel graag of dit haalbaar is en wat tips zijn voor het middengedeelte. Daar ’ rommelt’ het nog een beetje voor mn gevoel ;-).

Hartelijke groet,
Astrid (en Frank mijn vriend :slight_smile:

Alvast superveel dank!!

Hallo Astrid,

Ik heb je post gelezen en kom er graag morgen op terug; is tenslotte 5 december.

Gr.
Ton.

Hi Ton,
Prima! Hoop dat je een heerlijk avondje hebt gehad met de Sint :).

Kan ik ondertussen nog aan bovenstaande toevoegen dat ik ons 1 dag te rijk heb gerekend , dus 22 dgn ipv 23. En dat er ook nog sites als Chichi tunnels e.d wat must sees zijn rondom Saigon nietwaar? Kortom meer dgn nodig aldaar…Pppfff tijd tekort, wat te kiezen?!

Ik kijk uit naar je adviezen Ton. Ik vind het echt geweldig hoe je alle Vietnamgangers op dit forum zo helpt met allerhande zeer nuttige info!

Groetjes
Astrid

Verzonden vanaf mijn iPhone met Wereldwijzer Reisforums

Hallo Astrid,

Sinterklaas had me al goed bedeeld met een spiksplinternieuwe auto in augustus.
Gisteren wat accessories gekregen zoals een anti vries deken voor de voorruit bijv.
Maar deze heb je in Viet Nam niet nodig.

Jouw vragen en schema nu.

Na het bekeken te hebben de volgende opmerkingen.

Dag 6 en 7 omdraaien; je komt langs Tam Coc op de weg naar Ninh Bin dus overnachten in Tam Coc regio.
Van Ninh Bin zou ik nachttreinen op Dong Hoi en via deze weg naar het NP gaan en dan is 2 dagen voldoende om zo in Hue te komen; 3 dagen is relaxter.

Vliegen op Hue is niet mogelijk want dan wordt het altijd Danang en dat is 3 a 4 uur van Hue.
Geloof dat , verbeter me aub, vliegen van het vliegveld Thanh Hoa alleen maar op Saigon vliegt.
Dus wordt dan Bus of trein.

Cat Bi vliegveld ken ik niet en Viet Nam airlines ook niet of ik zie het verkeerd.

Betekent dat je nog op hetzelfde aantal dagen zit; deze heb je echt nodig.
Ik zou daarom die dag afsnoepen van Hoi An; het weer is tocht niet echt goed voor het strand ( denk aan 20 graden max met wind ).
Heb dit in geloof ik in 2013 meegemaakt.
Wij zaten met een jas bij een strand paviljoen en de mensen die daar hun standvakantie hadden geboekt gingen ondanks de matige temperatuur van 18 graden op een zonbed liggen zonder dat de zon scheen.

De dag van Hue naar Hoi An met de ER, zou ik dan wel doen met een bezoek aan minimaal 1 mausoleum.
De dag van aankomst in Hue wel de citadel bezoeken; kost je 2 a 3 uur.

Dan misschien 2 dagen minder Hoi An en deze ene dag dus besteden aan het NP en 1 dag meer Saigon.

Vliegen van Danang op Saigon zo vroeg mogelijk, heb je 1 dag Saigon erbij en de dag extra naar de tunnels ( = is een halve dag ).

Misschien ook nog een dag te behalen, wanneer je toch langer Hoi An wilt is een dagtocht naar de Mekong; dan wordt het veelal Cai Be.
Naast Mai Chau is dit wel een aanrader van mij om daar zeker een nacht te overnachten, terug naar Saigon en vliegen op PQ.

Andere optie is naar Cai Be te gaan daar te varen en dan verder naar Can Tho en daar overnachten.
Vroeg naar de drijvende markt en dan vlieg vanaf Can Tho op PQ.

Het aantal dagen Mekong blijft in beide gevallen gelijk.

Tot zover mijn ideeen voor je reis.

Nog 1 ding.
Met welke maatschappij vlieg je en hoe laat kom je aan op 1-1-2018?
Heb je oud en nieuw in het vliegtuig?

Ik heb oud en nieuw 2016/2017 ook in het vliegtuig slapend mogen beleven.
Ons vliegtuig was het eerste internationale vliegtuig dat lande in Saigon en ik en mijn vrouw werden gehuldigd, geïnterviewd door radio/tv/kranten en kregen vele cadeaus en vouchers.
Waren uitgekozen door Vietnam airlines.

Ik hoop van harte dat mijn bijdrage je wat verder kan brengen in je planning.
Heb je nog meer vragen; laat het AUB weten; misschien kan ik je verder helpen.

Heb je ook al aan het visum gedacht; een VOA is goedkoper en scheelt je zomaar voor 2 personen minimaal 100 euro.

ucces,
Ton.

Hai Ton,

Dank voor je uitgebreide reactie. Wij komen 1 jan rond half 2 in de middag aan ( Emirates) dus die huldiging gaan wij niet krijgen helaas ;). Wel ontzettend grappig dat het jullie is overkomen! VOA is geregeld. Nog een paar vraagjes:

Dag 6 en 7 omdraaien; je komt langs Tam Coc op de weg naar Ninh Bin dus overnachten in Tam Coc regio.
–> zeg je hiermee het beste om in Tam Coc te overnachten, overdag Ninh Binh e.o doen en dan direct door de nachttrein in?

–> Hoe komen we van NP in Hue, via Dong Hoi met een bus? Hoe lang is die reis ongeveer?

–> dag 7,8 en 9 is nogal krap, te kort in het NP nu of is deze planning haalbaar??

Misschien ook nog een dag te behalen, wanneer je toch langer Hoi An wilt is een dagtocht naar de Mekong; dan wordt het veelal Cai Be.
–> Ok, dus een 2-daagse Mekong. Is Cai Be dan ook de beste bestemming? Met een tour neem ik aan of is dat zelfstandig ook te doen?
–> Is Ben Tre nog aanrader ? Dat zou nog redelijk onontdekt zijn?

–> Hoi An zitten we niet voor het strand maar lijkt ons leuk stadje en even bijkomen van de volle dagen voorafgaand.

–> we gooien Saigon en PQ om zodat er minder airport stops zijn en minder risico vlucht te missen op laatste dag :slight_smile:

Schema so far:

1 Amsterdam- Hanoi (1 januari aankomst)
2 Hanoi
3 Hanoi - Halong Bay
4 Hanoi- Mai Chau
5 Mai Chau
6 Mai Chau-Tam Coc
7 Tam Coc -Ninh Binh - Dong Hoi
8 Dong Hoi- Phong Nha NP
9 Dong Hoi- Hue
10 Hue- Hoi An ( easy rider)
11 Hoi An
12 Hoi An
13 Hoi An
14 Hoi An - Danang - PQ
15 PQ
16 PQ
17 PQ
18 PQ - Saigon
19 Saigon
20 Mekong Delta (Cai Be??)
21 Mekong Delta - Saigon
22 Saigon- A’dam

Benieuwd naar je reactie, dank alvast!

groetjes,
Astrid

Hallo Astris,

Dan gaat de huldiging aan jullie voorbij, jammer, was is best een hele ervaring.

Tam Coc,
Ja, dus naar Tam Coc, overnachten en in de ochtend varen tussen de krijtbergen en dan naar Ninh Binh stad en verder.

Van NP phong nha naar Hue
Kan met de bus; 5 a 6 uur.
Met prive auto en dan via de DMZ en Vin Moc tunnels; hele dag
Of naar Dong Hoi en met de trein naar Hue; dan de trein van 16:30 is de meest ideale in mijn ogen ( aankomst Hue 20:00 uur ).

Wanneer je aankomst in Dong Hoi kan je alles al geregeld hebben in Hanoi en zo bekijken wat jullie het beste lijkt en prijs vergelijken.

Dan staat er in Dong Hoi iemand op jullie te wachten en neemt jullie mee naar het NP voor een tocht over de rivier en bezoek aan diverse grotten.
Is altijd fijn om bijv de klim naar een grot boven in de bergtop individueel te maken; anders ben je afhankelijk van de langzaamste medereiziger en kan je ook je eigen tempo bepalen wanneer je zelf eventueel niet zo snel wilt gaan zonder scheve ogen te krijgen.
Deze klim is ergens tussen de 300 en 400 treden.

M.a.w. ik zou de trip Np individueel doen.
Eigen tempo , eigen interesses waar je wat langer bij wil stil staan enz.
Dan slapen ergens in Dong Hoi. en vroege trein naar Hue

Aankomst Hue
Zou wel proberen zo vroeg mogelijk in Hue aan te komen; kan je de citadel zelf bezoeken; kost je 2 a 3 uur om alles te zien.

Dag erop met de ER via 2 mausoleums naar Hoi An.

Zeer goede keuze om te vliegen op PQ vanaf Danang.

Cai Be vs Ben Tre
Persoonlijk vind ik Cai Be leuker omdat het wat touristischer is.
Maar dat geld alleen voor de plek waar de touristen zijn, want 10 meter vanaf de touristische wegen gaat het niet meer op.
Dan zijn Ben Tre en Cai Be eigenlijk gelijk.

In beide gebieden komen touristen voor een dagtrip vanaf Saigon; maar zo rond een uur of 14 zijn deze veelal weer weg en heb je het rijk alleen.

Cai Be is meer een rijstgebied en Ben Tre is meer kokosnoten en daarom wat meer begroeid.
Cai Be is meer van de grote rivier, rijstvelden en dus wat verder van je af kunnen kijken.

Ligt echt aan je voorkeur.
Omdat Cai eerder touristisch is gemaak dan Ben Tre zijn er wat meer voorzieningen ( hostels, hotels ed.) en zijn de verbindingen met Saigon ook net beter richting Saigon en VV.

Maar zoals je schema er nu uit ziet mijn complimenten en denk dat het zeker haalbaar en garant staat voor een geweldige vakantie in het mooie Viet Nam.

Gr.
Ton.

Hoi Ton en Astrid,

@Astrid: Leuk dat je op dit onderwerp hebt ingehaakt.:dag:

Inmiddels zijn we al wat stappen verder in het uitwerken van de reis.
Het programma zoals de laatste keer uitgewerkt blijft vooralsnog staan.
We hebben de diverse hotels vastgelegd en zijn nu bezig op het transport te regelen.
Hierover heb ik dus een vraag:

Op zaterdag 21 juli willen we met de slaaptrein van Ninh Binh naar Hue.
Welke sites kunnen jullie aanraden om te boeken?
Ik heb er verschillende gevonden maar de prijzen verschillen nogal.

Violette trains geeft een prijs van ongeveer 240 USD
Ivitrans express geeft dezelfde prijs.
Boeken via Vietnam Railways geeft een prijs van 180 USD

Is dit het verschil in kwaliteit? (sommige sites geven foto’s, andere niet)

Ik hoor graag of jullie me kunnen helpen.

gr. Frank

Hallo Frank,

Goed om te lezen dat het voorspoedig is gegaan met jullie schema.

Klopt er is een verschil in kwaliteit, er is een site met alles wat je wilt weten over trein reizen in Viet Nam.
ww.seat61.com/Vietnam.htm

Hoop dat dit je heel wat verder kan helpen.

Gr.
Ton.

Hai Ton,

Het schema zoals hierboven gaat em worden! Ben nu bezig hotels te boeken en heel spoedig ook de tickets, dus het begint nu echt vorm te krijgen :-)! Jouw input heeft ons enorm geholpen, waarvoor 1000x dank. Het merendeel van je tips gaat ten uitvoer gebracht worden zelfs! Mocht ik nog vragen hebben de komende weken dan weet ik je weer te vinden hoor. Voor nu ontzettend bedankt en wellicht tot ‘spreeks’ nog!

groetjes
Astrid

Hallo Astrid,

Fijn te lezen dat ik je wat heb mogen helpen bij, ongetwijfeld een schitterende vakantie in het mooie Viet Nam.

Misschien komt het antwoord van je laatste vraag wel uit Viet Nam.
Ik vertrek namelijk volgende week zaterdag ( 23-12 ) weer naar Viet Nam.

Deze keer een echt relax vakantie.
6 dagen Chau Doc, 8 dagen Phu Quoc en 4 dagen Saigon.
Dan in onze favoriete verblijven in Viet Nam; resp Chau Doc Victoria, op PQ Chen Sea resort en in Saigon in Continental hotel.

Wens jullie alvast fijne feestdagen en een geweldige vakantie toe.

Gr.
Ton.

Oh wat lekker Ton! Nou dat relaxen komt wel goed als ik je hotels zie, heerlijk !

Geniet ervan en fijne feestdagen alvast,

Groet
Astrid

Hallo Astrid,

Komt goed, bedankt.

Gr,
Ton.

Hoi Ton ,

Wij zijn ook van plan om in juli een reis naar Vietnam te maken van 23 dagen .
Zijn een paar jaar geleden naar Thailand geweest en nu voor de eerste keer naar Vietnam.

Vliegen van Dusseldorf naar Hanoi
We gaan eerst een week naar het nog rustigere Noorden :
Hanoi - Ha Giang - Meo Vac - Ba be - Cao Bang - Hanoi
Hierna Halong Bay - Ninh Binh - Dong Hoi - Phong Nha - Hue - Hoi An.
Willen terug vliegen vanuit Danang naar Amsterdam.

Nu wilde ik vragen of je ons kunt vertellen wat ongeveer de kosten zijn om een dag vervoer met chauffeur en gids te regelen ter plekke ?

Grt Mike

Hoi Ton, Astrid en alle andere,

@Ton, wauw je bent bijna alweer onderweg naar Vietnam. Namens ons alvast veel plezier.

Ik heb nu nog wat vragen over de Mekong Delta.
Op internet lees ik zoveel zodat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Ook de zoekfunctie op dit forum geeft zoveel hits dat ik het niet meer weet.
Ons voornemen is om 3 dagen/2 nachten in de Mekong te verblijven.

dag 1: vertrek vanuit HCMC - Mekong (ontdekken Mekong)
dag 2 : Mekong (ontdekken Mekong)
dag 3: vertrek vanuit Mekong - HCMC

We willen graag een globale indruk krijgen van het Vietnamese leven.
Mag best wat toeristisch zijn, maar wat rustiger geniet onze voorkeur.
Kunnen jullie misschien wat tips geven om deze drie dagen te vullen.
Welk vervoer, wat te doen, welke markten, welke rondvaarten, welke fietsroutes, welke plaatsen enz.
Daarbij zou ik ook graag suggesties ontvangen mbt waar te overnachten.
Dat mag in een homestay, maar ook in een hotel.

Ik hoor graag van jullie.

mvg Frank

Hallo Frank,

Bedankt, ja, volgende week zondag 02:00 uur landen we al in Saigon.

Mekong Delta.

ik snap dat je door de bomen het bos niet meer ziet; je zoveel kanten op.

Zelf ben ik bijna overal geweest in de Delta de afgelopen jaren en mijn favorieten zijn Cai Be en Chau Doc.

Weet je wat het mooie is van de Mekong delta.
De touristen vanuit Saigon, die naar Cai Be gaan, zijn zo rond de klok van 14 uur al weer terug naar Saigon en lunchen vanaf 12 a 13 uur.
Betekent dat je vanaf 12 uur het rijk alleen hebt.

Ook gaan ze meteen naar werf waar al die boten vertrekken voor een vaart van 2.5 uur naar wat touristische fabriekjes.

Maar wanneer jullie het anders doen ontloop je de touristen.

Mijn idee.
Van Saigon zou ik me laten afzetten bij de steiger van de sampangs en daar wat wandelen.
De mensen daar maken bonsai boompjes en wanneer je vraagt om een foto te maken dan krijg ook meteen thee en uitleg van 1 van de kinderen die engels kan spreken; voor een vrijwillige gift heb je echt iets wat niet in de tours zit.

Dan wat snacken en de boot zo rond 12 uur pakken en dan de fabriekjes afgaan; geen tourist want die zijn aan het eten of onderweg naar de lunch.

Kom jij aan bij het restaurant; zijn zij ook weer weg; meestal is er bij die restaurants ook een home stay gevestigd waar je zou kunnen overnachten en dan een eiland per fiets verkennen.
Ik denk dan aan bijv. het eiland Tan Phong bij Rustic Mekong homestay.

Dag erop misschien nog wat fietsen en dan door naar Can Tho of na het ontbijt naar Can Tho via Sa dec.

Overnachten in Can Tho en dan in de vroege ochtend ( zo rond 6:30 uur ) vertrekken naar de drijvende markt van Cai Rang.

Andere optie is om na het ontbijt in Cai Be meteen te vertrekken naar Can Tho en dan het duurdere hotel Victoria Can Tho te boeken.
Deze heeft een prachtig zwembad en de overige touristen arriveren pas zo rond 16 a 17 uur; dus zwembad bijna ( op wat andere gasten na ) helemaal voor je zelf.

Met een bootje kan je naar het centrum van Can Tho op en neer ( 10 minuten varen ).
Daar vind je vele restaurantjes, avond markt en een overdekte dag markt van veelal touristische kleding en spullen.

Mooiste aan de dagmarkt is het restaurant aan het water; wel laten reserveren want is bijna altijd vol.

Dus samengevat:

Saigon- Cai Be- Sa Dec Can Tho - Saigon; aktief en 2 grote steden aan de Mekong + wandelen en fietsen
Saigon - Cai Be + middag - Can Tho - Saigon: aktief en 1 grote stad aan de mekong maar een 1/2 meer fietsen of wandelen
Saigon - Cai Be - Can Tho - Saigon: aktief en wat luxe van een middag zwembad.

Misschien heb je ook aan Ben Tre gedacht?
Is ook heel mooi maar persoonlijk vind ik de verscheidenheid in natuur wat minder.In BenTre gaat het vooral om de kokosnoten.
Dus daar is de omgeving ook naar; wel is het varen door de kanalen mooi, maar de mangroven heb je ook in Cai Be en ook rijstvelden .

Hoop dat ik met 3 opties je wat licht in de duisternis heb kunnen brengen?
Niet, laat het even weten, weet zeker dat we iets kunnen verzinnen dat helemaal aansluit bij jullie ideeen.

Gr.
Ton.