Tips reisroute Sept./ Okt. 2013

Van 16 september tot 8 oktober maken we een reis door Vietnam. Het eerste deel van de reis verblijven we hoofdzakelijk in het Noorden en op Quan Lan. We schatten rond 28 sept. met de nachttrein naar Hué (kosten??) te kunnen reizen en willen dan in de resterende 9 dagen in ieder geval Hué, Hoi An (evt. incl. kookworkshop) en de Mekong Delta nog zien/ beleven.
Op welke manier kunnen we dit het beste plannen en dan m.n. het vervoer? Zelf denk ik dat we misschien vanuit Hoi An naar Danang moeten en dan met het vliegtuig naar Saigon. Wat kost een dergelijke vlucht en waar/ hoe kunnen we die het beste boeken?
En wie heeft er tips voor de Mekong Delta?

Alvast bedankt voor de reacties!

Marleen

Begin oktober kun je - als je nu je tickets al wilt boeken - het goedkoopst met Vietjet Air vliegen van Danang naar HCMC. Een basisticket kost 25 euro en als je zelf je stoel uit wilt kiezen en tot 20 kg bagage in wilt checken dan zit je op zo’n 35 euro pp.

Wij hebben vorige zomer met ze gevlogen en waren zeer tevreden. De tickets hadden we geboekt op hun eigen site, Vietjet Air | Bay là thích ngay! | Website chính thức

1 like

We twijfelen nog een beetje of we het laatste deel van de vakantie in Ho Chi Min City en de Mekong Delta zullen doorbrengen of dat we naar Dalat e.o. en het Cat Tien park zullen gaan. Wat is aan te bevelen?

Hallo Marleen,

Ik zal beginnen met de treinkosten van Hanoi naar Hue.

Train from Hanoi to Hue

[TABLE=“class: trains, width: 715”]

[TH=“bgcolor: #6699CC”]Departs[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Arrives[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Train No[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Hard Seat[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Soft Seat[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Soft Berth(6)[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”]Soft Berth(4)[/TH]
[TH=“bgcolor: #6699CC”][/TH]

19:00
07:57
Reunification Express Train SE1
$28
$30
$44
$46
Book

23:00
10:45
Reunification Express Train SE3
$29
$31
$47
$49
Book

15:45
06:07
Reunification Express Train SE5
$26
$28
$41
N/A
Book

06:15
19:07
Reunification Express Train SE7
$28
$30
$44
$45
Book

19:30
09:55
Reunification Express TrainSE19
$27
$29
$42
$45
Book

[/TABLE]

Bovenstaand de prijzen dus en tijden.

Danang naar Saigon.
Deze route word door vele maatschappijen gevlogen en de concurrentie is groot.
zelf vlieg ik altijd met Vietnam Airlines en de verschillen zijn niet groot en soms zijn ze zelfs erg goedkoop op sommige routes.

zo ook op de route Danang naar Saigon.
Ik heb even 2 oktober ingevuld voor een idee van de prijs en deze is nu echt in de reclames.
Kost je voor 2 personen + 25 kg bagage 42 usd voor 2 personen, = 16 euro pp.

**Air

**
2 Adults: 600,000 + Taxes: 280,000 =880,000 VND

View fare rules

Fare Basis: PAP60WB

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/application/images/VNVN/en/ag_vnlogo.gif

Depart:
17:30
Arrive:
18:40

Wednesday, October 02
Da Nang , VN (DAD)
Wednesday, October 02
Ho Chi Minh City , VN (SGN)

[RIGHT]Vietnam Airlines
Non-Stop / VN 1319
Cabin: Economy / Airbus A321-100/200
Flight info
[/RIGHT]

TOTAL
[RIGHT]Base Fare:600,000 VND

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/application/images/VNVN/converter.gif

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/p.gif

Passenger Service fee-Domestic (AX)/01 Adult 60,000 :120,000 VND

VAT - Value Added Tax (UE)/01 Adult 30,000 :60,000 VND

Ticketing Charge/01 Adult 50,000 :100,000 VND

**Total:**880,000 VND

[/RIGHT]

Dit even over de kosten

Nu post 2
persoonlijk zou ik voor Saigon en de delta gaan omdat dit het meest praktische is en de goedkoopste optie.
Ook het aantal reisuren voor het park en Dalat en dan naar Saigon is best veel.
Vliegen van Danang naar dalat zou dan moeten, kost je 58 usd pp.
Dan naar het park, reken op 15 usd pp + gidsen ( 25 usd pp ) + entree 10 usd pp + vervoer park naar Saigon 10 usd pp.

Ben ervan uit gegaan dat je vanuit Saigon naar huis gaat.

Weet je Marleen, iet Nam heeft zoveel te bieden dat 1 vakantie niet voldoende is om het land helemaal te verkennen.
Ik kom na 13 keer nog steeds op plaatsen waar ik nog nooit geweest was.

Ben nu met mijn 14e vakantie aan het plannen en heb weer nieuwe steden en gebieden erbij staan waar ik nog niet of 10 jaar geleden ben geweest.

Misschien en reden om nog een keer Viet Nam te bezoeken in de komende jaren en dan heb je weer een compleet andere vakantie.

Wens je nog een fijne zondag.
Ton.

Ton,

bedankt voor je verhelderende antwoord. Kiezen is moeilijk en zeker als je een relatief korte periode hebt voor zo’n uitgestrekt en veelzijdig land. De vlucht van Danang naar Saigon lijkt me een goede optie. Op basis van ons huidige reisschema denk ik dat we 3 of 4 oktober dan zullen vliegen.
Heb je misschien nog een suggestie voor een leuke, niet al te toeristische excursie in de Mekong Delta?

Goed weekend en alvast bedankt voor je reactie!

MArleen.

Voor wat betreft de excursie naar de Mekong Delta kunnen wij het volgende vertellen.
Wij zijn op eigen gelegenheid vanuit Saigon met de bus naar de Mekong Delta gereden. Kosten 90.000 dong enkele reis. De reis duurt ongeveer 4,5 uur. Wij hadden een overnachting geboekt bij Hunghomestay. Hij komt je ophalen bij het busstation en brengt je naar zijn woning. Hij heeft daar een aantal hutjes langs de rivier waar je verblijft. Het diner gebruik je gezamenlijk met andere gasten, als die er zijn. De volgende ochtend om 06.00 uur ga je met Hung in een prive boot naar o.a. de floating market. Je bezoekt dan ook andere bezienswaardigheden langs het water. Omstreeks 11.00 uur ben je dan weer teruig bij zijn verblijf. Je kunt er dan voor kiezen om dezelfde dag weer terug te rijden naar Saigon. Je kunt uiteraard zelf ook nog iets blijven doen in de Mekong Delta. Hierover kan Ton je uitgebreid informeren.
Wij vonden het een hele leuke ervaring bij Hung. Mocht je meer willen lezen over hem dan zou ik je aanraden om Tripadvisor te raadplegen en dan kijken naar Mekong Delta.

Groeten en succes met de voorbereiding
Cor en Wilna:wereld::zon02:>>>

1 like

Ook wij zijn op dezelfde manier als Cor en Wilna gereisd naar Mekong Delta.
Onze ervaringen en foto’s zijn te bekijken op onze website www.driekenkwep.nl

Groetjes Arikus en Hanny

1 like

Hallo marleen,

Je je de trip naar de Cai Rang drijvende markt kunnen uitbreiden met een bezoek aan de markt van Phong Dien; rond een half uur varen vanaf Cai Rang.

Is een kleine markt, maar wel meer authentieker dan die van Cai Rang omdat er meer met roeibootjes wordt gevaren.
is niet echt een hele grote ( eerder klein ), maar wel leuk om deze ook te zien.
Zorg wel dat je daar heel vroeg bent, dus eerst naar phong Dien en dan pas naar Cai Rang en sta daarop.
Ook al wil de bestuurder van de boot eerst Cai rang en dan naar Phong Dien.

Ik heb net wat foto’s geplaatst van deze markt tijdens ons bezoek er aan afgelopen januari.

Wij vertrokken om 5 uur in de ochtend naar Phong Dien en waren om 11 uur terug met een bezoek aan dus Phong Dien, Cai Rang floating market, Cai Rang land market, wat fruitgaarden en tocht door de kanalen.

Wanneer je nog een dag over hebt voor de Delta, zou ik op de terugweg naar Saigon stoppen bij Cai be en daar op 1 van de eilanden een homestay ( dus een minihotel ) boeken en dan daar het eiland met de fiets verkennen. Je komt er bijna geen tourist tegen.
De dag erop dan dus door naar Saigon.

Voor Saigon zelf heb ik ook nog wel tips wanneer je die wilt weten laat het even horen.
Je kan de city tour wandelen en kost je hooguit 10 usd voor 2 personen incl. lunch.
of je neemt een scootertaxi naar het Ban Xeo restaurant ( beste van Saigon ) voor 2 usd pp en eten kost je ongeverr 8 usd pp incl. 2 biertjes pp.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

is Cai Rang de floating markt bij Can Tho of heel ergens anders? Als ik het zo lees allemaal, kunnen we het het beste in Vietnam zelf boeken.

Gr. Marleen

P.S. ik heb elders op het forum een door jou zelf samengestelde stadswandeling door Saigon gespot en opgeslagen.

hallo Marleen,

Klopt, de markt van Cai Rang is die bij Can Tho en ligt op ongeveer op 30 a 45 minuten varen ervan af.

voor het Ban Xeo restaurantje heb ik ook foto’s staan op de fotoafdeling.
Deze is ook makkelijk te vinden , maar denk dat het ongeveer wel een half uur lopen is vanaf opera house.

je moet dan het opera house voorbij lopen , dus tussen hotel Continental en opera house door naar Hotel park Hyatt ( aan je linker hand ) naar Kentucky fried chicken.

dan naar rechts ( je hebt dan het opera house in de rug ) en dan beginnen te lopen.
Je komt dan na 15 minuten de franse en de amerikaanse ambassade tegen aan de rechterhand, na 5 minuten zie aan de linkerhand de chinese ambassade en na weer 5 minuten kom je een katholieke kerk tegen aan je linkerhand.

Daar recht tegenover heb je een straatje en daar ga je in en na 20 meter zie je dit restaurantje, helemaal vietnamees en geen tourist.
Terras is eigenlijk midden op de straat, kan niet missen.

Je eet Ban Xeo als volgt.
Je neemt wat van de groene bladeren, en vult deze met taugee + de warme het warme deeg ( deze is gevuld met garnalen ) en dan rol je deze op, doop dit in een vissaus of soja saus en happen. Hartstikke lekker.
Het menu met 2 springrolls en de ban Xeo + 2 biertjes is rond de 3 a 4 usd pp afhankelijk van het bier dat je wilt drinken.

Kosten taxi vanaf continental is rond de 1.5 usd en met de scootertaxi rond de 2 usd ( dus dan heb je er 2 nodig a 1 usd pp ).

gr.
Ton.

Nog even een vraagje Ton, in je stadsrondwandeling geef je aan dat BBQ garden je favoriete restaurant is. Dit is, neem ik aan, een ander restaurant dan Ban Xeo?

Gr. Marleen

Hallo Marleen,

Ja zijn 2 verschillende restaurants.

Wanneer je voor de ban Xeo gaat, kan je daar alleen dit gerecht eten+ springrolls
Je zit dan daar echt alleen als westerling tussen de Vietnamezen.

Wanneer je naar BBq garden gaat dan kan je daar lekker barbequen en zit je hoofdzakelijk tussen de vietnamezen en rond de 30 % touristen.
Je moet je indenken dat je bij BBQ aan een tafel zit waar een rooster is geplaats ( met daaronder een gasfles ) en je dan een schotel besteld ( kost je vanaf 4 tot 7 usd pp afhankelijk van de gerechten ) en deze ga je dan bereiden op het rooster in het midden van de tafel.

http://www.barbecuegarden.com/index.php?id=home
voor het ban Xeo restaurant heb ik geen link omdat dit echt een vietnamees restaurant is en zoals gezegt bijna geen touristen.

Maar al mijn vrienden zweren dat dit het beste Ban Xeo restaurant is in Saigon, en wie ben ik om daar aan te twijfelen en ik vond het echt goed smaken.

gr.
Ton.

Nog even een andere vraag: heb je aan 1 dag in Hué genoeg (bezoek keizerlijke stad en bijv. boottocht op Perfume River)? En dan bijv. 3 nachten Hoi An?
En welke hotels (budget) zijn aan te bevelen in Saigon en Cai Be?

Hallo Marleen,

Ik vind van wel.

Probleem zit hem erin dat , wanneer je een groepstour boekt, er ongeveer 3 a 4 uur ( afhankelijk van welke tour ) er uit getrokken wordt voor de citadel.
Ik vind daar 2 uur wel voldoende.
ook even afhankelijk van hoeveel mausoleums je wilt zien en hoelang je wilt varen is het goed te doen.

Dus reken voor de Citadel 2 uur, 2 mausoleums; 2 uur ( 1 uur per lokatie gemiddeld ) en voor het varen 1 uur.

Dan kan je eventueel die dag nog naar hoi An over de Hai Van Pass.

Maar ik krijg nu allemaal suggesties uit Viet Nam dat je ook de kabelbaan bezocht moet hebben en de pass.
Betekend wel dat de rit wat duurder wordt en langer , maar schijnt het geld echt waard te zijn.
Heb ik nog niet gedaan.

Ik heb echter nog geen organisatie kunnen vinden die beide aandoen, dus zou het dan prive moeten en dus duurder.

Maar dus normaal met citadel en 2 mausoleums en boottocht en transfer naar Hoi An kan in principe in 1 dag.
denk dat 2 mausoleums ook wel voldoende is; wel de mooiste uitkiezen.

gr.
Ton.

1 like

Bedankt Ton! We willen 1 volle dag in Hué besteden (komen om 9.00 uur met de nachttrein aan), dus dan zou de kabelbaan erbij moeten kunnen. Idee is om dan de volgende dag met de Easy Riders naar Hoi An te gaan, via de Hai Van Pass. Hotelovernachting voor 1 nacht in Hué is al geboekt.

Heb je misschien nog wel suggesties voor hotels (budget) in Saigon en Cai Be?

Gr. Marleen

Hallo Marleen,

Ik denk dat je dan anders moet doen met de kabelbaan; ligt meer bij Danang dan bij Hue.

Je weet dat ik nog niet met de kabelbaan ben gegaan, maar wanneer ik zo wat filmpjes bekijk op internet ziet het er wel mooi uit.
Las ook dat het wel eens druk kan zijn.
Prijs is ook wat hoog zag ik rond de 20 usd pp; varieert per site.

Maar misschien is het te combineren met je Easy riders trip naar Hoi An?

Dus dan aankomen in Hue en dan de Citadel en wat mausoleums en varen.
Overnachten Hue en dan met de Er via de Pas en misschien de kabelbaan naar Hoi An.

Voor advies over budget hotels in Saigon, moet ik passen, maar je hebt een gebied met vele backpackers hotels bij Ben Than Market.
Kan je wel helpen met hotels vanaf 70 usd, maar denk dat dat net buiten valt wat je bedoelt?

Voor Cai Be, maar denk dat je Can Tho bedoelt gezien een andere mail van je is misschien Ninh kieu iets voor je.
Is niet duur, let wel op je hebt er 2, 1 van 2 sterren en 1 van 3 sterren, maar liggen in hetzelfde complex.
Is prima voor 1 nacht , heb er ook wel eens overnacht.

Ligt goed en vlakbij de pier voor het bezoek aan de markten en vlakbij restaurants en cafees.

Favorieten bij mij in Can Tho zijn.
Het restauarant bij het winkelcentrum aan het water bij het HCM beeld.
Of goedkoper en mijn nummer 1

Weet de naam niet, maar is makkelijk te vinden.
Wanneer je namelijk bij het HCM beeld bent , ga je met je rug naar het beeld en dus ook rivier staan.
Dan zie je een blok huizen en dan een beetje naar links kijken zie je een straat, dan vanaf die straat een beetje naar recht, geloof 2e of 3e huis is een restaurant met een heel klein terras ( 6 stoelen ) op de 1e verdieping.

Daar moet je dan zitten ( heb je wat te blieken ), is het bezet, het terras, misschien even wachten of anders beneden zitten.
Het is er spotgoedkoop en helemaal goed; voor 2 personen ben je misschien 10 euro kwijt voor 2 gangen en een biertje.

Wanneer je ziet dat het boven vrij is en je wordt aangesproken gewoon naar boven wijzen en de zaak inlopen tot de trap en die dan omhoog nemen en naar het terrasje gaan, is geen enkel probleem.

gr.
Ton.

1 like

Hoi Marleen,
Als je in Hue niet met een groepstour gaat, maar zelf een scooter huurt (5 of 8 dollar) dan kun je de citadel en 3 tombes in 1 dag wel bezichtigen.
Wij hadden bij ons hotel de scooter gehuurd en kregen de route naar de tombes erbij.
Het is ons super bevallen!!
Dit is in 1 dag goed haalbaar.
Houd er wel rekening mee dat je in de nachtrein niet echt uitrust. ook niet in de nachtbussen.
Daarom hebben wij op een gegeven moment gekozen voor een binnenlandse vlucht.
Bij Vietnam airlines net als Ton. En dat is ons zeer goed bevallen.

Gr Ingrid.

1 like

Hallo Ingrid,
bedankt voor je tip…wij zijn ook niet echt groepsmensen, dus als we op eigen gelegenheid kunnen gaan, heeft dat de voorkeur. Wat betreft de nachttrein hebben we inderdaad niet de verwachting dat we daarin een goede nachtrust hebben. Maar we vinden het wel leuk om verschillende vervoerswijzen uit te proberen.

Hallo Marleen,

Sorry Ingrid, moet het toch even vermelden.

Brommer huren kan heel leuk zijn , maar is tegen de wet van Viet Nam en de Nederlandse wet en verzekeringsbeleid van alle maatschappijen en zorgverzekeraars.

Je mag een brommer huren , maar zijn altijd boven de 50 cc, dus een motor en dus een Vietnamees rijbewijs is noodzakelijk.

Je rijd dus zonder rijbewijs , onverzekerd rond in een land waar je geen mensen kent en niemand kan verstaan en krijg je een ongeluk.
Alle kosten zijn voor je zelf en een gevangenisstraf bij een dodelijk ongeval is de normaalste zaak in Viet nam , ook voor touristen.

Alleen al met een gebroken been , en je moet dan misschien gek vliegen en dan 3 plekken innemen, betaal je alles zelf + kosten ziekenhuis + eventuele schades + inkomstenderving slachtoffer enz. enz.

Zou dit toch even in je gedachten houden.

gr.
Ton.

1 like