3 Weken rondreis Vietnam

Hoi!

In augustus en september ga ik met mijn vriend 19 dagen rondreizen door Vietnam. 24 augustus komen we 's ochtends aan in Hanoi. Wij willen vooral gebruik gaan maken van de nachttreinen en denken er ook over om een open busticket aan te schaffen daar.

Ons schema is nu globaal als volgt:
Dag 1, 2, 3 - Hanoi
Dag 4, 5, 6 - Hoi An (vanuit Hoi An willen wij Danang bezoeken)
Dag 7, 8, 9, 10 - Nha Trang & Palm Island (vanuit Nha Trang ook bezoek aan Dalat)
Dag 11, 12, 13 - Phan Tiet & Mui Ne
Dag 14, 15, 16 - Ho Chi Min
Dag 17, 18, 19 - Mekong Delta
Dag 20 - Binnenlandse vlucht van zuid naar noord (Hanoi) en terug naar Nederland.

Hier hebben wij wat vragen bij.

• Wij willen ook graag Halong Bay bezoeken. Is het mogelijk deze als dagtrip te boeken zonder overnachting?
  • Graag willen wij ook Sapa in ons schema bijvoegen. Klopt het dat je met een trekking hier toch al minimaal 2 dagen voor moet uittrekken? Is er een goed alternatief voor Sapa zoals een national park in de buurt van Hanoi wat erg de moeite waard is?
  • Voor Phan Tiet & Mui Ne hebben wij nu 3 dagen uitgetrokken. Is dit misschien wat veel? Las namelijk dat Mui Ne vooral als dagtrip wordt aangedaan. En is het een aanrader om in Mui Ne te overnachten of bij Phan Tiet?
  • Is het de moeite waard om een aantal nachten te overnachten op Palm Island of is dat na 1 dag leuk/mooi genoeg geweest? Omdat wij misschien liever daar zitten dan een paar dagen op Nha Trang vanwege de vergelijking met Salou wat wij eerder lazen.
  • Hue mist momenteel ook in de planning. Is dit makkelijk in te plannen als dagtrip vanuit 1 van onze bestemmingen?

Als er misschien nog tips zijn voor onze planning, horen we dat heel graag! Wij willen het liefst zoveel mogelijk zien maar vinden het ook zonde om elke dag aan het reizen te zijn. We willen toch wat beter kunnen genieten van 1 plaats dan 1 dag alles snel snel zien.

Ik hoop dat iemand ons wijzer kan maken en wellicht wat tips kan geven! Wij zijn zeer benieuwd.

Groetjes, Renate

Hoi Renate,

Heb ik net toevallig in een ander berichtje ook over het Salou-achtige sfeertje geschreven in Nha Trang. Het is echter wel minder heftig als daar hoor! En je hebt ook nog mooie bezienswaardigheden in Nha Trang zelf.

Ton, onze Vietnamkenner hier op het forum, raadt inderdaad Cuc Phuong National Park aan als alternatief voor Sapa. Ik ben er nooit geweest, maar ga wel mee in zijn advies :wink: Hier de link: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=123970
Naar Sapa ga je met nachttreinen, dan zou je 1 of 2 dagen daar de omgeving kunnen verkennen en weer met de nachttrein terug.

Met drie weken voor Vietnam kun je Vietnam in vogelvlucht bezichtigen. Wil je minder snel van hot naar her reizen, moet je inderdaad keuzes maken.

Halong Bay kan ook voor 1 dag. Je gaat dan wel vroeg op pad.

Ik zie dat je vanuit Hanoi doorgaat naar Hoi An. Gaan jullie vliegen (op Danang) of met de nachttrein? De nachttrein zal een hele rit zijn. De treinen rijden er ook niet erg hard. Met een bus doe je er ongeveer even lang over. Je zou ook kunnen denken om tussendoor een nachtje in Hué te verblijven en het oude centrum te bezoeken daar of een DMZ-tour te doen. Eventueel kun je vanuit Hoi An nog naar Hué voor een dagje, ligt niet heel ver uit elkaar (voor Vietnamese begrippen :wink: ). Danang is overigens niet een heel erge trekpleister. Mensen gaan daar meestal heen omdat de trein hen daar brengt of het vliegtuig en vervolgens gaan ze verder naar Hoi An. Hoi An is zeker de moeite trouwens!

Ikzelf ben niet in Phan Tiet geweest, maar in Mui Ne. Ondertussen zijn daar aan het strand bijna geen guesthouses of kleine hotelletjes meer, maar allemaal resorts. In Mui Ne stad zou je denk ik nog wel een guesthouse aan kunnen treffen. Het ligt er denk ik aan waar je voorkeur naar uit gaat. Ikzelf heb het daar heel fijn gevonden, maar was er op een moment dat het strand heel leeg was. Ik heb er zelfs een week verbleven! Ik zou iets meer dan een dag voor Mui Ne uittrekken, omdat het zeker de moeite is om de omgeving te verkennen (met een tour of een brommertje). De vegetatie is er heel apart en er zijn rode, gele en witte duinen waar je vanaf kunt glijden.

En jullie gaan naar de Mekong Delta. Zeker doen! :wink:

Heel veel succes met het uitpuzzelen van jullie reis!

Groetjes, Anne

1 like

Hallo renate,

Ik sluit me bijna bij alles aan van wat Anne geschreven heeft.

Sommige lokaties gaan je in dit schema niet redden.

Wanneer ik zo je schema bekijk zie ik dat jullie van natuur en strand houden.
ik weet jullie budget niet, maar zie er toch ook vrij veel dure verblijven tussen staan.

Geef even een optie hoe ik het dan zou doen.
Sommige transfers kun je ook anders doen maar even dus als een voorzet

24-8
aankomst, boeken Sapa en Halong bay ( kan je ook thuis doen als je wilt )
25-8
Aankomst sapa en tour
26-8
sapa, overdag tour en in de avond terg naar Hanoi
27-8
vroege aankomst vanuit sapa en door naar Halong Bay ( 1 dag tour )
28-8
Hanoi
29-8
Hanoi vliegen naar Danang en door naar hoi An
30-8
Hoi An, strand + stadje
31-8
Hoi An, strand + stadje
1-9
Hoi An, strand + stadje
2-9
Hoi An, strand + stadje
3-9
naar nha Trang
4-9
Nha Trang
5-9
Nha Trang naar dalat
6-9
Dalat
7-9
Dalat naar Saigon
8-9
Saigon, city tour + tunnel bijv.
10-9
Mekong, Cai Be, My Tho, Ben Tre
11-9
Mekong van My Tho naar Can Tho
12-9
Cai Rang + Phong Dien naar Saigon
13-9
Saigon, Hanoi, Nederland

Komt wel wat overeen met je schema.
Problemen met je schema zijn.

Zoals Anne al schreef over Danang, overslaan of je moet het Cham museum willen bezoeken.

Van Nha Trang naar Dalat is 4 a 5 uur enkele reis en dan weer terug naar Mui Nee/ Phan thiet ( 5 uur ) en dan van Mui Nee / Phan Thiet naar Saigon ( 5 uur ).

Wat betreft de dure dingen.
reken even voor een lokatie op palmen eiland 100 usd pppn, hier komen de eventuele boottochten nog bovenop.

Voor 75 usd per nacht heb je voor 2 personen een prima verblijf in Hoi An aan de kust.

Ik denk dat je zo een beetje van alles hebt, strand, uitgaan, natuur, wereldsteden, cultuur.

Per lokatie kan ik je nog wel must sees doorgeven.

gr.
Ton.

1 like

Hoi Renate,

wij zijn net terug uit Vietnam, we zijn niet naar Sapa geweest ivm te weinig tijd, daarom zijn we naar Mai Chau geweest. Dit ligt op 4 uur rijden van Hanoi. Door ziekte zijn we helaas maar 1 dag geweest, ik zou je 2 dagen aanraden met een homestay. Super mooie omgeving, fietsen en wandelen, weinig toeristen!

Ik weet niet of je met Palm Island, Whale Island bedoeld? Wij zijn hier 2 nachten verbleven en het was genieten! Je kunt er niet veel anders dan zwemmen, snorkelen, boekje lezen en slapen, maar daar is het vakantie voor toch?! Wij betaalden daar 66 dollar per nacht voor een bungalow aan het strand, 27 dollar pp voor het eten per dag en dan betaal je nog de heen- en terugreis met bus/boot (20 dollar pp per rit). Alles bij elkaar zeker de moeite waard, het eiland is mooi en rustig!

1 like

Allereerst onwijs bedankt Anne, Ton en Geertje voor jullie meedenken en berichtje!

Om eerst op Anne te reageren:
We hadden inderdaad al gelezen dat er mooie bezienswaardigheden rondom Nha Trang te zien zijn dus we gaan er zeker sowieso heen.
Wij moesten alleen meteen een beetje aan Kuta beach denken op Bali. Is ook vreselijk toeristisch en helemaal verwesterd terwijl je in het noorden van Bali dat minder hebt. Wij hadden toen achteraf ook liever het noorden van Bali willen zien. Maar wij hebben zo’n vermoeden dat Nha Trang minder ‘heftig’ is.
Wij nemen aan dat de grootste reden om een alternatief voor Sapa te nemen, is, omdat het een heel stuk minder toeristisch is?
Is het mogelijk om Sapa alleen te verkennen of heb je wel een tour/gids nodig?
Halong Bay willen we waarschijnlijk in 1 dag doen ja, omdat wij niet perse op de boot hoeven te slapen :slight_smile: Fijn dat dat mogelijk is!

Wij wilden inderdaad met de nachttrein van Hanoi naar Hoi An. Wij hebben inmiddels gezien dat het een erg lange reis is ja maar 's nachts merk je daar opzich weinig van (hopelijk) als je slaapt :wink: Echter hebben wij inmiddels gezien dat het vliegen ongeveer even duur is en uiteraard een stuk minder lang. Wij nemen het vliegen dus zeker in overweging…
Hoi An staat sowieso op de planning, waren al erg onder de indruk van de informatie erover op internet. Danang zullen wij dan nog eens in overweging nemen, aangezien het dus niet echt een treikpleister is. Wij zeggen: schrappen!

Mui Ne gaan we waarschijnlijk langer dan 1 dag verblijven ja. We hadden al het plan om een scootertje te huren en de omgeving te verkennen. Hier zijn we sowieso wel heel erg van… en hebben we eerder in Thailand en Indonesie ook heel veel gedaan, en dat blijft gewoon super om te doen! Lekker veel zelf verkennen zonder elke dag aan een trip of tour vast te zitten. Vind je in de buurt van Nah Trang wanneer je met een scooter de omgeving gaan rond rijden ook meer rustige en mooie strandjes?

Reactie op Ton zijn bericht:

Wij houden inderdaad erg van natuur en strand (ik (Renate) iets meer van strand dan mijn vriend haha dus we proberen altijd een mooie verdeling te maken). We willen ook niet alleen maar een week lang op het strand bakken maar vooral veel zien en ook actieve dingen doen, vandaar dat Dalat ons wel aansprak omdat je daar in watervallen kon klimmen lazen we. Leek ons wel te gek! En natuurlijk alle andere plekken die we noemden in ons bericht.

Wat ben je ongeveer kwijt voor een trip naar Halong Bay voor 1 dag? Wij nemen aan als je dit thuis boekt dat je dan een stuk duurder uit bent dan wanneer je het ter plekke in Vietnam boekt?

Danang slaan we hoogstwaarschijnlijk over ja.
Waarschijnlijk zullen we niet op het Palm Island (Whale island) overnachten omdat het best prijzig is dus dat wordt verblijven op Nah Trang.
En vanuit Nah Trang dan een overtocht naar het eiland voor een dag bijvoorbeeld.
Om even op het verblijf in Hoi An in te haken. Wij hebben een beetje zitten rondkijken op booking.com om te kijken hoeveel de overnachtingen gemiddeld kosten. Nu hebben wij voor Hoi An(stad) echt prima hotels gevonden voor 20 euro per nacht. Jij noemde wel Hoi An aan de kust… dus daar zal wel verschil in zitten. Dit zagen we ook al op de kaart met de hotels erbij. Ik neem aan dat het ook prima verblijven is in Hoi An stad inplaats van Hoi An aan de kust?
Voor de rest noemde je dat er vrij veel dure verblijven tussen staan. Bedoel je dan vooral Whale Island? De rest vonden wij namelijk wel meevallen.
Wij hebben voor alles een beetje op booking.com gekeken om te kijken wat je hebt en je hebt best veel keuze uit goedkope en wat duurdere overnachtingen.
Zo vinden wij 20 euro per nacht best goedkoop en wij zagen al dat je dan ook nog eens in mooie hotels verblijft.
De kosten van de trein vinden wij overigens heel duur vergeleken met wat overnachtingen in Vietnam weer kosten.

Ik zag in je schema (erg bedankt nog voor deze optie!) dat je voor Ho Chi Min 1 dag hebt geteld. Hier wilden we misschien ook wat langer dan 1 dag blijven.
Is dit voor een bepaalde reden? (omdat je genoeg hebt aan 1 dag om de belangrijkste/mooie dingen te zien). Is Ho Chi Min een beetje met Bangkok te vergelijken?
Voor de rest ziet het er goed uit, alleen ontbreekt voor ons Mui Ne/Phan Tiet. Hier willen we wel graag echt verblijven ook.
Ook vanwege de mooie omgevingen die we dan kunnen verkennen samen met een scooter.

En de plaatsen die je noemt voor de Mekong Delta, zijn dat de plaatsen waar je echt ‘moet’ zijn?

Wij hadden voor de rest begrepen dat je rond de tijd dat wij in Vietnam zijn (aug en sept) Phu Quoc beter kunt vermijden vanwege het weer.
Klopt dit?

Reactie op Geertje:
Leuk zeg! Wat vond je van Vietnam over het algemeen?
Te weinig tijd dus voor Sapa? Neemt Mai Chau dan minder tijd in beslag en op wat voor manier precies?
(kortere trekking?) Bedankt voor de tip!
Wij zullen eens gaan kijken.

Haha het is inderdaad wel fijn om daar een paar daagjes van ertussen te hebben of om af te sluiten met zoiets. Ik zei al in onze antwoorden hierboven dat het waarschijnlijk een verblijf op Nah Trang wordt omdat het daar toch iets goedkoper verblijven is. En dan wordt het waarschijnlijk een dagtrip (of meerdere) naar het eiland. Is een enkeltje echt 20 dollar p.p. naar het eiland?

En ik vroeg me af of iemand van jullie weet of je makkelijk surfspullen kunt huren bij (of rondom) Mui Ne en wat je daarvoor kwijt bent?

Ben benieuwd!

Hallo renate,

Wat een verhaal, je zit volgens mij aan mijn lengtes.

Maar nu terug naar je reactie en wat algemene informatie.
Houd ook even in je achterhoofd dat ik dus niet backpack, maar wel vaak met backpackers praat en tegenkom. zit meestal ook in de die bars.
Ook ken ik vele prijzen omdat ik bevriend ben met diverse mensen die in de touristen branche werken in Viet Nam ( zijn allemaal Vietnamezen ).

Je moet dus weten dat de kust van Viet Nam hoofdzakelijk bezocht wordt door russen.
Betekend ongeacht welke lokatie je ook bezoekt aan de kust de touristische populatie rond de 90% is. Er zijn nog wel wat uitzonderingen, maar deze vallen of niet in je budget of reisschema.

ik was 10 jaar geleden voor het eerst in Phan Thiet/mui Nee en toen waren het vooral franse touristen die daar kwamen en heel veel backpackers.
Ook waren er toen niet heel veel resorts.

In 2008, na nog 4 bezoeken eerder, zag je de resorts komen en was de taal op straat ( reclame uitingen ) engels.

Ik heb diverse keren "Cham Villa "geboekt en daarnaast zat een heel smal skite surf schooltje ( denk amper 5 mtr. breed ). Deze heeft bestaan tot 2010, mijn laatste bezoek aan Phan Thiet / Mui Nee, en was veranderd in een russische hostel.

Alles word en is nu Russisch ( ook reclames op straat ), daar moet je dus wel even rekening mee houden.

Waarom ik steeds "Phan Thiet/ Mui Nee " schrijf wil eigenlijk zeggen dat Mui Nee ook Phan Thiet is.
Dit is de grote stad en Mui Nee valt hieronder.

Van Phan Thiet naar Mui Nee is ongeveer 10/20 km, en in het midden liggen de resorts en de hostels. In Mui Nee dorp liggen geen verblijven, dus je zit op de strip.

In 2002 was echt in het midden, maar nu breid het zich aan alle kanten uit en denk binnen 3 a 4 jaar is Phan Thiet stad vastgegroeid aan Mui nee dorp met resorts.
phan Thiet/ Miu Nee wordt ook het russische dorp van Viet Nam genoemd.

Nu weet ik van mijn viet namese vriend dat zijn ouders elk jaar op vakantie gaan naar Phan Thiet en je dus ook echt tussen de Vietnamesen vakantie kan vieren. Wanneer je wilt kan ik het adres opvragen bij hem.

idem dus voor Nha trang, maar daar is wel een eilandje waar je aan alle hectiek kan ontsnappen en vrij goedkoop is.
Een heel eiland voor je zelf na 12 uur, met een complete bediening, lage prijzen, gratis strandstoelen, parasols , boottransfer 50 dollarcent en met de taxi enkele dollars.

Ook is er een circus met apen en honden ( vandaar dus na 12 uur ) die na 12 uur weer weg zijn.
Misschien 20 touristen op een ochtend.

Kosten Halong Bay 1 dag

De kosten ter plekke zijn echt niet veel anders dan hier boeken.
Ik heb ergens al geschreven dat je ter plekke minder keus hebt, simpelweg omdat veel mensen ( en touroparators ) dit vooraf doen en de overige plaatsen ( zie het als last minutes ) daar verkocht worden.
Er mogen maar 500 boten varen in Halong Bay, inc. de priveboten en de meerdaagse tours.

Prijs van een 1-daagse tour is afhankelijk van in welk reisgezelschap je dit doen.
Wil je tussen Chinezen, betaal je niet veel, tussen engelstaligen wordt de prijs wat hoger.
Maar reken met transfer vv, lunch, boot op 25/30 dollar pp

Dalat
Het probleem met dalat is dat het reizen vanaf Phan thiet of Nha Trang wel meevalt ; 4 uur.
Het grootste probleem is van Dalat naar Saigon, 6 a 8 uur.

Saigon

Ik heb voor Saigon dus 1.5 dag berekend.
Dit is omdat je schema niet meer toe liet.
Je moet weten dat Saigon mijn meest favoriete stad is Viet Nam.

Maar het is een stad die moet je liggen of je vind het helemaal niets, denk niet dat er een tussenweg is?
Ik zit de afgelopen jaren 1 maand gemiddeld daar; dus de afgelopen 10 jaar 10 maanden.
Ben helemaal weg van die stad.

Saigon is niet te vergelijken met Bangkok vind ik.
Natuurlijk stikt het van de bromertjes, wordt er op straat gekookt, zijn er avondmarkten enz.
Maar , ben dus Saigon fan, heeft saigon veel meer te bieden ( misschien voor een volgende topic, anders wordt het wel erg lang verhaal ).

Anne heeft aangegeven dat ik Cuc Phuong aanraad als vervanger voor Sapa.
Klopt helemaal, en zeker met de combinatie met Tam Coc en de provincie Ninh Binh, helemaal goed.
Deze provincie heet niet voor niets het Halong Bay op het land en met Cuc phuong heb je ook het mooie park.
Groot voordeel voor veel mensen die niet Sapa willen aandoen is Dat Ninh binh stad ( vlakbij het park ) aan de open busroute ligt en dus weing tijd en geld kost.

Mai Chau is ook helemaal schitterend en zeker een prima alternatief voor Sapa.
Zeker wanneer je toch overweegt om vanaf Hanoi te vliegen naar Hoi An.

Mekong

Je moet je indenken dat voor enkele jaren geleden de route vanaf Saigon was ; Saigon , Cia be, Can Tho.

De 1 daagse tours gingen bijna allemaal naar Cai Be.
Zelf vind ik dit een leuke tour, heb hem nu volgens mij zeker min imaal 6 keer gedaan.

Afgrelopen januari ben ik voor de eerste keer naar Ben Tre geweest en vond dit ook helemaal geweldig.
Ik weet dat reisbureaus voor 2013 gaan voor Ben Tre; betekend dat het vanaf volgend jaar steeds meer touristen gaat trekken en dan echt commercieel gaat worden.

Can Tho
Is op dit moment nog de grootste markt, maar is maar de helft van in 2005 ( mijn eerste bezoek aldaar).
Maar wel een ervaring.

Mooiste is nu nog steeds Phuong Dien markt, zeker met het dorp.
Bezoek deze wel vroeg, kan icm die van Cai Rang.

Phu Quoc
Is een leuke bestemming , maar geld hetzelfde als dus voor alle kustplaatsen, russen.
Weer kan niemand voorspellen, maar het is in het zuiden wel regen seizoen en dus de kans op regen is aanwezig.
Mooi eiland.

Maar de vervanger voor phu quoc staat al klaar, Con Dao.
Nu nog niet touristisch, mooiste stranden van Viet Nam; wel op bepaalde lokaties.
Dit word binnenkort de bestemming voor Viet nam.

kijk even op deze site voor recensies voor voor wat goedkopere verblijven , camping.
Mijn verblijf is wat duurder en denk wat boven jullie budget.

k hoop dat ik je vragen hiermee enigszins heb beantwoord.
Laat maar weten wanner je nog nadere toelichting nodig hebt over sommige lokaties en plaatsen.

gr.
Ton.

Hoi Renate,

vond Vietnam een mooi land, al vond ik het na 3 jaar Azie op rij, wel een beetje veel van hetzelfde… Over Mai Chau: wij hebben hier geen trekking gedaan, maar volgens mij is dat wel te regelen. Het is slechts 4 uurtjes rijden vanaf Hanoi, dus je bent er veel sneller dan in Sapa. Ik vond het een erg mooie omgeving, maar kan het natuurlijk niet met Sapa vergelijken. Veel plezier met jullie reis!

1 like

Ha Ton!

Bedankt voor je bericht met alle informatie, tips en jouw eigen ervaringen! Leuk om te lezen en interessant om te lezen hoe het land met de jaren zo veranderd is. Haha ja ik kan er soms ook wat van met typen en dan zit ik zo op een heel verhaal :slight_smile:

Ik ben wel benieuwd waar dat plekje is op Phan Thiet waar je meer tussen de Vietnamese bevolking zit.

Dat eiland waar je aan alle hectiek kan ontsnappen waar je het over hebt bij Nha Trang. Bedoel je hiermee Whale Island? Het is mij nog niet helemaal duidelijk welk eiland dat nu precies is (vietnamese naam). In de Lonely Planet lees ik over Hon Tre (Bamboo island), Hon Mieu, Hon Mun (Ebony island). Hon Mot en Hon Yen, Hon Lao (Monkey island) om te bezoeken vanuit Nha Trang. Keus zat dus om een eiland te bezoeken. Nog een tip welke van deze eilanden het meest rustig is en zeker de moeite waard? Ik neem aan dat er ook bootjes zijn die je naar de eilanden kunnen brengen zonder een trip?

Ik ga nog even goed uitzoeken wat Saigon nog meer te bieden heeft dan inderdaad de dingen die je noemt, is dat misschien ergens in een ander topic te vinden? Anders zouden wij het echt enorm leuk vinden om wat tips van je te horen voor Saigon. Sowieso willen we waarschijnlijk een dagtrip maken vanuit Saigon naar Ben Tre/My To. Omdat we toch wel veel willen zien hebben we 1 dag nu gerekend voor de Mekong Delta. Eerst was het plan om meer dagen hier te verblijven maar we moesten keuzes maken en wilden Sapa toch wel heel erg graag zien.

We hebben nu voor Halong Bay 1 dag ingepland. Echter kwamen we erachter door middel van de Lonely Planet dat het gebied eromheen (Cat Ba Island en Bai Tu Long Bay) evenmooi zijn eigenlijk en daar een heel wat minder toeristen komen dan in Halong Bay. Dus eigenlijk begint het nu te kriebelen om die gebieden te bezoeken en niet Halong Bay. Ik neem aan dat je bij een trip naar Halong Bay deze gebieden die ik tussen haakjes noem, niet bezoekt? Misschien is het dan een optie om op Cat Ba Island of in Halong City te verblijven en daar zelf een kayak bijvoorbeeld huren/of daar een boottrip boeken en dan Bai Tu Long Bay bezoeken waar je overal kleine mooie strandjes kunt vinden met de kayak voor jezelf las ik. En daar vaar je ook tussen de rotsformaties. Ben eventjes benieuwd of jij daar ook ervaring mee hebt.

Voor de rest vroegen wij ons af of je eigenlijk overal wel gemakkelijk een brommer/motor kunt huren? (Sapa, Hoi An, Nha Trang, Mui Ne)

Ons schema is nu als volgt geworden:

Reisschema
Dag 1 Aankomst in hotel rond 11:00. De rest van de dag in Hanoi.
Dag 2 Hanoi, Halong Bay Trip
Dag 3 Hanoi. In de avond om 21:50 richting Sapa
Dag 4 Aankomst om 06:15 in Sapa
Dag 5 Sapa
Dag 6 Sapa. In de avond om 21:00 trein naar Hanoi.
Dag 7 05:15 Aankomst in Hanoi. Om 13:55 in Hanoi het vliegtuig nemen naar Danang. Om 15:10 in Danang. Dan nog 10 kilometer naar Hoi An. Rond 17:00 in Hoi An.
Dag 8 Hoi An
Dag 9 Hoi An
Dag 10 Hoi An. In de avond om 21:40 in Danang de trein naar Nha Trang
Dag 11 Aankomst rond 08:00 Nha Trang
Dag 12 Nha Trang
Dag 13 In de ochtend naar Mui Ne vertrekken (5 uur reizen) In de namiddag in Mui Ne.
Dag 14 Mui Ne/ Phan Tiet
Dag 15 Om 14:05 in Phan Tiet de trein naar HCM nemen. Om 18:40 in HCM.
Dag 16 HCM
Dag 17 HCM
Dag 18 Dagtrip naar Ben Tre/My To
Dag 19 Vlucht om 10:40 van HCM naar Hanoi. Rest van de dag in Hanoi.
Dag 20 Vlucht naar huis

We willen misschien 1 dag van HCM eraf doen en dat dagje ergens anders dus erbij pakken. Eventueel bij Nha Trang omdat we toch vonden dat we hier kort zouden zijn. Maar misschien heb je dat ook ‘wel weer gezien’ na 2 dagen. Of is er nog een national park in de buurt van Nha Trang wat zeer de moeite waard is? Of deze dag er dus eventueel bijpakken voor het gebied rondom Halong Bay wat een stuk minder toeristisch is.

We kijken uit naar je reactie en willen je nogmaals bedanken voor je leuke en handige feedback op onze berichten!

Hi,

Cuc Phuong National Park is inderdaad minder toeristisch en de reistijd er naartoe is minder lang. Echter, Sapa blijft heel mooi, vind ik (ben nog niet in CP National Park geweest, maar ga dat zeker een keer doen). Volgens mij heb je wel een gids nodig om te trekken.

Je kunt ook een tour doen naar Halong Bay waarbij je wel Cat Ba aandoet. Dat had ik ook (met een heel slaperig en verward hoofd gedaan). Het is wel het mooiste als je d.m.v. een tour via Halong Bay naar Cat Ba vaart. De omgeving op Cat Ba vond ik ook zeker mooi, maar het ‘stedelijke gebied’ (lees: vele hotels) zijn erg toeristisch ingericht. Het is namelijk één van de favoriete vakantieverblijven van de Vietnamezen zelf. Zorg er dus voor dat als je op eigen houtje (of met een halve tour, zoals ik heb gedaan) niet tijdens de vakantie van de Vietnamezen (juli) gaat, want dan is de kans groot dat je in ‘backpackers nightmare’ terecht komt, zoals ik. Uiteindelijk heb ik wel een slaapplek gevonden, maar heb daar heel veel moeite voor moeten doen.

Ik heb zo’n vermoeden dat je in september (augustus weet ik niet zeker) dit probleem niet tegenkomt. Wat je ook zou kunnen doen is bij de vele reisbureautjes in Hanoi checken of er een bezoek aan Cat Ba bij zit (maar dan naar de natuur op het eiland). Ik ben ook niet helemaal zeker of je het dan in 1 dag kunt doen, maar vragen staat altijd vrij :wink:

Groetjes, Anne

Hallo Renate,

Ik zal het proberen kort te houden, maar ben er bang voor dat het toch wel weer wat lang gaat worden.

Ik zal proberen je vragen 1 voor 1 te beantwoorden.

Plaats om te verblijven in Pan Thiet/mui Nee
ik zal zometeen een mailtje weg doen naar Viet Nam voor de naam.

Zag ook een vraag voorbij komen over surfen in Pan Thiet.
Is allemaal makkelijk te regelen, maar wat het kost weet ik niet; ben niet zo surferig aangelegd.
Je kan zowel kite surfen als gewoon surfen.

Nha trang
Ben blij dat je naar Nha trang gaat en de hardnekkige verhalen ook mede kunt ontzenuwen.
Het is een prima lokatie en heeft veel te bieden.

Het eiland waar ik over schreef is “monkey Island” en ja deze is makkelijk zonder tour te doen.
Zit ook in een tour, maar daarom heb ik eerder geschreven na 12 uur, zijn die allemaal weer weg.
Het strand is er geweldig en de zee heel erg kalm; ik heb 1 foto staan op mijn profielpagina, de eerste bij strand Nha Trang. krijg je een klein idee ervan.

Omdat er veelal alleen tours dit eiland aandoen en deze gaan na de voorstelling weer verder, heb je dus alles alleen wanneer je je daar niet bij hebt aangesloten.

Je kan dit eiland bezoeken door met de taxi naar de steiger te gaan die je in 10 minuten daarheen vaart. ik weet ook dat daar bootjes liggen die je kan huren om naar een ander eiland te gaan.

even voor de duidelijkheid, wanneer je naar de zee kijkt ( bijv. bij Sheraton hotel of bij het lotusbloem gebouw) moet je naar links en dus niet naar de haven.
Zal meteen in het mailtje naar Viet nam meenemen of ie weet wat de kosten zijn voor een bootje en waar je deze het beste kan huren.

Halong Bay
Anne heeft helemaal gelijk; je kan uit diverse tours kiezen met diverse lokaties die je kan aandoen.
Je kan dus een tour boeken met zowel cat Ba als met Bai Tu Long Bay; zijn wel altijd meerdaagse tours. dit zal je dus zelf moeten bekijken. Ik vind zelf 1 dag voldoende en heb begrepen dat Peggy dat ook vond. Maar is heel persoonlijk, andere mensen vinden 4 dagen tekort.
Overigens vind ik zowel Cat ba als Bai Tu Long Bay best wel touristisch. Is natuurlijk logisch want die gehele omgeving leeft ervan.

Moeilijke voor mij is dat ik op deze lokaties al geweest ben, maar als ik toen wist wat ik nu weet zou ik gaan voor een 1 daagse tour en gewoon een hele boot huren zonder anderen erbij.
Maar zoals gezegd , dit is mijn mening en je hebt misschien ook niet de tijd?

Saigon
Dit is dus echt mijn favoriete stad in Viet Nam.
Natuurlijk ook omdat ik hier vrij veel kennissen heb en overal de weg ken.
Dus hier kan ik je zeker bij helpen wanneer je wat specifieker bent in wat je zoekt.

Mekong
Jammer dat je maar 1 dag hebt.
Ik denk dan toch dat je een keuze moet maken tussen of Ben Tre of my Tho.
Je moet je indenken dat de rit er naar toe ongeveer 2 uur kost en je moet ook weer terug.
Tel daar even een rondvaart bij van 4 uur per lokatie, kan je al zien dat je moet kiezen.

Je schema
Ik heb het eens goed bekeken en denk dat je 1 dag minder Hoi An moet doen ipv Saigon.

Waarom
Je komt aan in Hoi An en je hebt de gehele dag + de dag erop eigenlijk ook omdat je pas in de avond vertrekt.

voor Saigon
je komt in de avond aan en gaat naar je hotel. de dag erop heb je tijd om zelf wat op verkenning te gaan en tours te regelen naar de Delta en misschien de tunnels en een city tour.
De daarop ben dus niet in saigon en de dag erop zit je in de Delta. effectief dus 1.5 dag voor Saigon, gelijk aan Hoi An met 1 dag minder dan schema.
Kan je 1 dag verdienen.

Eigenlijk heb ik de grootste moeite in je schema met de treinreis van Pan Thiet naar Saigon.
Ik zou dit nooit zo doen.

de reis van station Pan Thiet naar Saigon duurt net zo lang in reisuren als met de bus vanaf de hotel/resortstrip…
alleen moet je wel even in ogenschouw nemen dat het station in Pan Thiet niet in Pan Thiet ligt maar erbuiten.
dus ongeveer weer 1 a 1.5 uur reizen naar het station + omdat je op tijd wilt zijn vertrek je wat eerder en moet je wachten op het station.

Neem je een bus dan komt deze je ( wanneer je dit goed regelt ) ophalen bij je verblijf en ben je al halverwege wanneer je de trein in zou stappen. Waarschijnlijk ben je met de bus goedkoper uit.
laat hier je gedachten even over gaan.

Wanneer je nog iets meer wilt weten dan hoop ik je dit laat weten.
misschien ook een tip om per vraag een nieuw topic te openen, houd het misschien wat overzichtelijker en krijg je misschien meer tips van ook andere mensen die door ons lang stuk proza ,ben ik toch dat spreekwoord van iets van bomen en bos vergeten ( hoe dat precies gaat ); hoop dat je het toch begrijpt.

gr.
Ton.

hoi ton toevallig zo heet mijn man ook,wij vertrekken 3 januarie naar vietnam.
We starten hanoi voor vijf nachten een van deze nachten maken we een tocht door halong bay op de red dragon.Nou wou ton niet alles boeken hij houd wel van wat avontuur.
Dus vertrekken wij met een binnen vlucht 8 januarie naar hue en willen daar verblijven vijf dagen en willen ook hoi an bezoeken en zelf hotel zoeken,in hue danang en hoi an.Dan op zondag 13 januarie een binnen vlucht naar na trang voor 7 dagen we hebben daar een hotel die heet hotel novotel na trang,en de ander heet mia resort nha trang weet alleen niet waar ik die plaatsen kan bij na trang volgens mij ligt dat er iets buiten.Dit zijn luxe resorts heb daar ook bewust voor gekozen.maar willen in hue guest houses aandoen,dat hebben we in thayland ook gedaan.En vonden dat echt ook heel leuk.Dan willen we vanaf 21 jan. naar ho chi minh city voor drie nachten daar zitten we in hotel legend hotel saigon.
DEnk je dat in die periode in hue moeilijk slaap plaatsen te vinden zijn wegens de tet feesten die naderen.En leuke adviezen zijn altijd welkom.
We willen een vissum aanvragen in den haag is dat oke denk je.

alvast groetjes ton en karin>>>

Hallo Ton en Karin,

Goede keuze van onze ouders met de naam, ik kan er heel goed mee leven :slight_smile:

Probeer je verhaal even samen te vatten.

hanoi met 1 nacht Halong Bay effectief dus 2 dagen
Dus 3 dagen over.

Hue/ Danang/ Hoi An
5 dagen

Nha Trang
Novotel + Mia
7 dagen

Saigon
3 dagen

Ik hoop dat ik het zo heb samengevat?

Met TET heb je niet echt veel te maken , is wat later en dan ben je in Saigon en heb je je binnenlandse vluchten al gehad.
Ook in Hue geen probleem, misschien wat meer zoeken omdat Australië vakantie heeft, maar je zal altijd wat vinden.

Ik kan uit je verhaal niet echt opmaken wat je al geboekt hebt en welke vluchten en welke klasse.

Vraag dit omdat het in Hoi An niet echt goed weer kan zijn , reken op 20 graden overdag en het kan er dan ook flink waaien.

Voor Hue maakt dit niet echt uit omdat je waarschijnlijk toch de verboden stad en de tombes gaat bezoeken met misschien een boottochtje.

Danang zou ik overslaan, en vanaf Hue via de Hai Van pas naar hoi An gaan ( Hai Van betekend overigens wolkenpas en er is dus de kans dat je niets ziet en alleen maar wolken, maar zou erop gokken)

Nha Trang
Novotel ligt midden in het centrum.
Maar dit is ook een gok, in januari kan het weer alle kanten op.
hotel is prima, ben er nog niet geweest maar wel die in Dalat en die was gewoon uitstekend.

het andere hotel, Mia, ligt inderdaad wat van Nha Trang af, maar binnen een klein uur de stad te bereiken, Ben daar in 2010 even wezen neuzen en was helemaal geweldig.

Ik weet dus niet of het weer meewerkt, anders is Nha Trang niet leuk, je kan niet zwemmen in de zee.

Saigon
Jammer, ik ben dan net weg, vertrek 15-1 weer naar huis.
Maar legend is helemaal top of the bill.
Mijn favoriete reisbureau heeft daar jaren een kantoor gehad en ken het dus heel goed.
Prima lokatie en kamers. Zwembad is een pre.

Ik zit nog steeds met Nha Trang.
Zou het zo jammer vinden dat je dit boekt en het weer valt tegen.
Ik zit toch stiekem te denken om Novotel te boeken en wanneer het weer tegen valt verder naar Mui Nee te gaan en bijv. daar deze

http://princessannam.com/villas/firstPage.aspx
te boeken.

Ik ga zelf in januari naar dit resort en heb de beach front bungalow.
Zon en temperatuur is voor 95 % verzekerd.

Afgelopen jaar naar Con Dao in six sense, helemaal top of the bill

http://www.sixsenses.com/SixSensesConDao/index.php
We hadden de ocean front bungalow.

Visum

Gewoon even wat geld besparen en via VOA je visum regelen, heel makkelijk en goedkoop.

gr.
Ton.

hallo ton bedankt voor je snelle reactie,wist niet dat het weer zo onstabiel is in januarie.Na trang is totaal acht nachten drie in mia en vijf in het centrum.maar de vijf in novotel hotel,hoe onstabiel kan het weer daar zijn en zijn dat meerdere dagen achterheen.Veel naar het strand zullen we denkelijk niet gaan willen vooral veel zien.De binnenvluchten zijn met vietnam airlines.
Hoop dat het weer dus wel mee zit,ga me nog verdiepen in het klimaat.

gr.karin en ton:dag:

Hoi Ton,

Bedankt!!

Fijn dat er in Phan Tiet een mogelijkheid is tot surfen. Zal daar zo eventjes een nieuw topic over openen anders! Wie weet hebben andere reizigers nog tips hiervoor.

Nha Trang
Sterker nog, wij zitten er nu aan te denken om een extra dag aan Nha Trang vast te plakken omdat we ook sowieso 1 dag naar Monkey Island dan willen gaan. 1 dag voor Nha Trang zelf en misschien willen we die derde dag rondrijden met de scooter. Zo las ik ook dat de Ba Ho Falls zich in de buurt van Nha Trang bevinden wat wij ook wel de moeite waard vinden om te bezoeken. Hier zal ik ook eventjes een ander topic over openen wat er nog meer rondom Nha Trang te bezoeken en te doen is.
Je foto’s zagen er erg mooi uit!
Ik ben benieuwd of je nog interessante informatie kunt verkrijgen over de bootjes daar en de kosten inderdaad. Zal zo nog eventjes je priveberichtje beantwoorden.

Halong Bay
Dit wordt waarschijnlijk echt 1 dag omdat we inmiddels de binnenlandse vlucht van Hanoi naar Danang hebben gereserveerd. We wilden toch liever langer in Sapa blijven dan kiezen voor een meerdaagse tour in de Halong Bay.
Een boot huren zonder anderen erbij hebben wij al eens eerder gedaan in Azie en dat beviel toen ook wel goed inderdaad!

Delta
Ik ben toch dagtrips tegengekomen waarin in 1 dag Ben Tre en My To werd aangedaan. Mocht dit niet lukken moeten we inderdaad een keuze maken.

Hoi An
In Hoi An willen we waarschijnlijk de Cham Islands (Cham Marine park) bezoeken, de oude stad natuurlijk en An Bang Beach (als ik het goed heb). En we dachten aan een cooking class daar te volgen.

Van Phan Thiet naar Saigon
Het wordt hoogstwaarschijnlijk de bus nu :slight_smile:

Spreekwoord
Dit is: Door de bomen het bos niet meer zien. Haha.

Bedankt nogmaals! En zal wat nieuwe topics openen als ik nieuwe vragen heb.

Groetjes!

Hallo Ton en Karin,

Nou hoop ik toch dat ik je niet aan het twijfelen heb gebracht.

Normaal gesproken zijn de temperaturen rond de 25 graden overdag, maar ik bedoelde eigenlijk dat wanneer het eens een keer niet dit haalt en je bent dan 8 dagen in Nha Trang is het wel heel jammer. Ik kan het weer ook niet voorspellen.

Het hangt eigenlijk allemaal af wanneer, of er, en in welke hevigheid een tyfoon Viet Nam treft.
Ik was in bijv 2007 en 2009 in Nha Trang en Hoi An en toen zijn er echt hevige tyfonen geweest die Viet Nam troffen; vooral dus zoals gewoonlijk Hoi An e.o.

Maar de gevolgen waren in januari nog merkbaar, ook meer naar het zuiden rond Mui Nee zelfs.
Je kan het zien op de foto’s bij "erosie Mui Nee/Pan Thiet ".
In 2009 dus hadden we zoveel regen en geen strand meer dat we na 3 dagen regen voortijdig gegaan zijn; hadden nog 2 nachten tegoed.

In Nha Trang was het minder met de erosie, maar het heeft daar ook 2 dagen geregend aan 1 stuk toen wij er waren en dan nog eens 3 dagen in Pan Thiet, was ik het helemaal beu. het hoeft dus niet voor te komen, maar je kan het niet weten. Ik ben ook geen Erwin of Piet.

Maar omdat je toch veel wilt gaan bekijken in Nha Trang ben je niet echt afhankelijk van het strandweer en ben je wat flexibeler.

Was echt niet de bedoeling om je nerveus te maken, wanneer dit zo overkomt excuses.

gr.
Ton.

Hallo Renate,

Ik denk dat je er verstandig aan hebt gedaan om 1 dag Halong Bay te doen.
Ik zou, als ik jouw was, even aan Peggy vragen wat waar zij haar prive dagtrip voor Halong Bay heeft geboekt en de prijs. Ze is net terug en heeft dit ook zo gedaan en weet de meest actuele prijs.

Mekong delta kan je beide steden aandoen, maar natuurlijk niet zo grondig natuurlijk.
Afgelopen jaar duurde mijn boottocht in Ben Tre 5 uur en dan kan je My Tho dus echt niet doen.

idem voor my Tho, ben daar altijd wel een uur of 5/6 ( incl. lunch en bezichtigingen ) bezig.

Iets wat ik nog nooit gedaan heb is een cooking class.
Geloof 10 jaar geleden zag ik deze voor het eerst in Hoi ( bij het restaurant op de hoek net voor de Japanse brug ) en het echtpaar was helemaal in koks kleding, incl. hoge muts, uitgedost.

Iedereen kon hen bezig zien en de man had een aardig rood hoofd en ik dacht dat doe ik dus nooit.
Ook waren ze heel populair bij de amateurfotografen. Ik zie zijn gezicht nog voor me toen ie eindelijk weer normale kleding aan had; 1 en al opluchting. Mijn vrouw noemde dit echte liefde.
Niet aan mij besteed, maar wanneer je van koken houd waarom niet.

Ik zie je vragen wel tegemoet per topic.

gr.
Ton.

hallo ton lees net je bericht natuurlijk zijn we niet ongerust.
Heb verschillende klimaat schema,s bekeken,denk wel dat het goed komt.
Al jouw advies is welkom en is er een tyfoon in aantocht dan weet je waar we zitten haha.

maar even een vraagje moet ik warme kleding meenemen want wil zo weinig mogelijk gewicht mee natuurlijk kijk het is er niet koud maar in hanoi lees ik kan het redelijk koel zijn.

Wij hadden in chang mai thayland alleen in de avond koeler en zelfs niet iedere avond was ook in januarie.

Heb jij ook wel met vietnam airlines gevlogen,of wil ik dat niet weten haha.
Nou ga me wat inlezen op het forum en zal zeker nog wel een keer een vraagje hebben.

alvast bedankt voor je reacties

ton en karin>>>

Hallo Ton en Karin,

Wat je niet wilt weten ga ik dus maar als eerste beantwoorden.
Ik vlieg eigenlijk alleen maar met VA.
Voor de binnenlandse vluchten altijd business class en voor de internationale altijd flex.
Op deze manier kan ik voldoende punten verzamelen om eens in de 2 jaar deze om te wisselen/ bij te leggen bij een flex ticket om business class internationaal te vliegen vanaf Frankfurt- Saigon vv. Wanneer ik te weinig punten heb zorg ik dat ik altijd rond 9 uur bij de balie sta en heb dan altijd de zitplaatsen economie bij de nooduitgang.

ook voor de terugreis zorg ik dat ik altijd incheck rond 18:30/19 uur en heb dan altijd de plaatsen weer bij de nooduitgang.

Kleding
Het is niet extreem koud, maar ik heb, wanneer ik in Hanoi en Halong Bay, Hoi An Hue en de DMZ altijd een voldoende aan een T-shirt met spijkerjas.
Ik moet soms wel wat uit de wind gaan zitten omdat die de gevoelstemperatuur wat minder maakt.

Regenkleding gewoon thuis laten, kan je overal kopen voor weinig wanneer nodig.

gr.
Ton.

Hallo Ton en Karin,

Wij zijn net terug uit Vietnam.
Ik zag in jullie reisschema Natrang staan. Om de stranden kan je beter naar Hoi an gaan. Die zijn daar echt geweldig, brommertje huren voor 5 tot 10$ per dag, 10km rijden en je ligt op een paradijs.
Verder is Natrang behoorlijk touristisch en niet het echte Vietnam.
Hue en Hoi an waren de steden die ons het meeste aanspraken. Als je met de trein reist is daarnaast een open bus ticket is eigenlijk overbodig. Een buskaartje is veelal snel gekocht bij het hotel of bookingskantoor. Voor een busreis van 300km betaal je ongeveer 100.000dong= 4 euro.

Geniet ervan!

Robin