Hallo renate,
Wat een verhaal, je zit volgens mij aan mijn lengtes.
Maar nu terug naar je reactie en wat algemene informatie.
Houd ook even in je achterhoofd dat ik dus niet backpack, maar wel vaak met backpackers praat en tegenkom. zit meestal ook in de die bars.
Ook ken ik vele prijzen omdat ik bevriend ben met diverse mensen die in de touristen branche werken in Viet Nam ( zijn allemaal Vietnamezen ).
Je moet dus weten dat de kust van Viet Nam hoofdzakelijk bezocht wordt door russen.
Betekend ongeacht welke lokatie je ook bezoekt aan de kust de touristische populatie rond de 90% is. Er zijn nog wel wat uitzonderingen, maar deze vallen of niet in je budget of reisschema.
ik was 10 jaar geleden voor het eerst in Phan Thiet/mui Nee en toen waren het vooral franse touristen die daar kwamen en heel veel backpackers.
Ook waren er toen niet heel veel resorts.
In 2008, na nog 4 bezoeken eerder, zag je de resorts komen en was de taal op straat ( reclame uitingen ) engels.
Ik heb diverse keren "Cham Villa "geboekt en daarnaast zat een heel smal skite surf schooltje ( denk amper 5 mtr. breed ). Deze heeft bestaan tot 2010, mijn laatste bezoek aan Phan Thiet / Mui Nee, en was veranderd in een russische hostel.
Alles word en is nu Russisch ( ook reclames op straat ), daar moet je dus wel even rekening mee houden.
Waarom ik steeds "Phan Thiet/ Mui Nee " schrijf wil eigenlijk zeggen dat Mui Nee ook Phan Thiet is.
Dit is de grote stad en Mui Nee valt hieronder.
Van Phan Thiet naar Mui Nee is ongeveer 10/20 km, en in het midden liggen de resorts en de hostels. In Mui Nee dorp liggen geen verblijven, dus je zit op de strip.
In 2002 was echt in het midden, maar nu breid het zich aan alle kanten uit en denk binnen 3 a 4 jaar is Phan Thiet stad vastgegroeid aan Mui nee dorp met resorts.
phan Thiet/ Miu Nee wordt ook het russische dorp van Viet Nam genoemd.
Nu weet ik van mijn viet namese vriend dat zijn ouders elk jaar op vakantie gaan naar Phan Thiet en je dus ook echt tussen de Vietnamesen vakantie kan vieren. Wanneer je wilt kan ik het adres opvragen bij hem.
idem dus voor Nha trang, maar daar is wel een eilandje waar je aan alle hectiek kan ontsnappen en vrij goedkoop is.
Een heel eiland voor je zelf na 12 uur, met een complete bediening, lage prijzen, gratis strandstoelen, parasols , boottransfer 50 dollarcent en met de taxi enkele dollars.
Ook is er een circus met apen en honden ( vandaar dus na 12 uur ) die na 12 uur weer weg zijn.
Misschien 20 touristen op een ochtend.
Kosten Halong Bay 1 dag
De kosten ter plekke zijn echt niet veel anders dan hier boeken.
Ik heb ergens al geschreven dat je ter plekke minder keus hebt, simpelweg omdat veel mensen ( en touroparators ) dit vooraf doen en de overige plaatsen ( zie het als last minutes ) daar verkocht worden.
Er mogen maar 500 boten varen in Halong Bay, inc. de priveboten en de meerdaagse tours.
Prijs van een 1-daagse tour is afhankelijk van in welk reisgezelschap je dit doen.
Wil je tussen Chinezen, betaal je niet veel, tussen engelstaligen wordt de prijs wat hoger.
Maar reken met transfer vv, lunch, boot op 25/30 dollar pp
Dalat
Het probleem met dalat is dat het reizen vanaf Phan thiet of Nha Trang wel meevalt ; 4 uur.
Het grootste probleem is van Dalat naar Saigon, 6 a 8 uur.
Saigon
Ik heb voor Saigon dus 1.5 dag berekend.
Dit is omdat je schema niet meer toe liet.
Je moet weten dat Saigon mijn meest favoriete stad is Viet Nam.
Maar het is een stad die moet je liggen of je vind het helemaal niets, denk niet dat er een tussenweg is?
Ik zit de afgelopen jaren 1 maand gemiddeld daar; dus de afgelopen 10 jaar 10 maanden.
Ben helemaal weg van die stad.
Saigon is niet te vergelijken met Bangkok vind ik.
Natuurlijk stikt het van de bromertjes, wordt er op straat gekookt, zijn er avondmarkten enz.
Maar , ben dus Saigon fan, heeft saigon veel meer te bieden ( misschien voor een volgende topic, anders wordt het wel erg lang verhaal ).
Anne heeft aangegeven dat ik Cuc Phuong aanraad als vervanger voor Sapa.
Klopt helemaal, en zeker met de combinatie met Tam Coc en de provincie Ninh Binh, helemaal goed.
Deze provincie heet niet voor niets het Halong Bay op het land en met Cuc phuong heb je ook het mooie park.
Groot voordeel voor veel mensen die niet Sapa willen aandoen is Dat Ninh binh stad ( vlakbij het park ) aan de open busroute ligt en dus weing tijd en geld kost.
Mai Chau is ook helemaal schitterend en zeker een prima alternatief voor Sapa.
Zeker wanneer je toch overweegt om vanaf Hanoi te vliegen naar Hoi An.
Mekong
Je moet je indenken dat voor enkele jaren geleden de route vanaf Saigon was ; Saigon , Cia be, Can Tho.
De 1 daagse tours gingen bijna allemaal naar Cai Be.
Zelf vind ik dit een leuke tour, heb hem nu volgens mij zeker min imaal 6 keer gedaan.
Afgrelopen januari ben ik voor de eerste keer naar Ben Tre geweest en vond dit ook helemaal geweldig.
Ik weet dat reisbureaus voor 2013 gaan voor Ben Tre; betekend dat het vanaf volgend jaar steeds meer touristen gaat trekken en dan echt commercieel gaat worden.
Can Tho
Is op dit moment nog de grootste markt, maar is maar de helft van in 2005 ( mijn eerste bezoek aldaar).
Maar wel een ervaring.
Mooiste is nu nog steeds Phuong Dien markt, zeker met het dorp.
Bezoek deze wel vroeg, kan icm die van Cai Rang.
Phu Quoc
Is een leuke bestemming , maar geld hetzelfde als dus voor alle kustplaatsen, russen.
Weer kan niemand voorspellen, maar het is in het zuiden wel regen seizoen en dus de kans op regen is aanwezig.
Mooi eiland.
Maar de vervanger voor phu quoc staat al klaar, Con Dao.
Nu nog niet touristisch, mooiste stranden van Viet Nam; wel op bepaalde lokaties.
Dit word binnenkort de bestemming voor Viet nam.
kijk even op deze site voor recensies voor voor wat goedkopere verblijven , camping.
Mijn verblijf is wat duurder en denk wat boven jullie budget.
k hoop dat ik je vragen hiermee enigszins heb beantwoord.
Laat maar weten wanner je nog nadere toelichting nodig hebt over sommige lokaties en plaatsen.
gr.
Ton.