Ticket geboekt voor Vietnam!

Hi allemaal,

Vorige maand de knoop doorgehakt en het ticket naar Vietnam geboekt.

We vliegen met Aeroflot via Moskou (ben erg benieuwd). We hebben 3 weken de tijd; retourtje Hanoi.

Wat vinden jullie handiger? Gewoon beginnen in Hanoi en dan afzakken naar het zuiden, vanuit HCMC een binnenlandse vlucht naar Hanoi.
Of juist bij aankomst in Hanoi eerst vliegen naar HCMC en dan al reizend terug naar Hanoi?
Persoonlijk neig ik naar de eerste versie maar m’n reisgenoot naar de tweede versie.

En hebben jullie ervaring met de Easy Riders? Het lijkt me namelijk echt gaaf om dat een aantal dagen te doen. Van Hoi An naar Dalat bijvoorbeeld of van Dalat naar HCMC.

Mochten jullie nog graag iets kwijt willen; do’s/dont’s etc dan hoor ik het graag!

:wereld:

Ik zou van noord naar zuid reizen, en dan terug vliegen ? Waarom? Dan reis je van koud naar warm, das wel zo lekker dan andersom.

3 weken is niet veel voor vietnam, krap zelfs. Ik zou niet n heel lang stuk doen met easyriders: dit kost je veel dagen vergeleken met n bus of trein.

Wat wil je zowieso zien? Dan kan ik er wat meer mee qua tips etc!

:slight_smile:

Ja de temperatuur is ook wel een goed punt om in noord te beginnen.

Is inderdaad niet heel lang maar langer kan ik helaas niet vrij krijgen.

Wat ik eigenlijk sowieso wel wil zien/doen:
Hanoi
Sapa 3 dgn
Halong Bay 2dgn?
Hoi An
Dalat
HCMC

Maar de afstand van Hanoi naar Hoi An is behoorlijk dus misschien dat we daar nog iets tussen moeten doen?
En wilde ook wel vanuit HCMC een stukje Mekong doen maar weet niet of we dat redden.

Nee de Easyriders wilde ik max 2 dagen doen. Wat is dan de beste route denk je?

Hey hey,

ik zou zowieso de volgende tips meenemen in je besluit:

• halong bay, een dag trip. Waarom? Erg erg mooi maar je zit vast op n boot en na een halve dag ben je er klaar mee. Op de boit zelf kun je niks! De hele dag is t uitzicht t zelfde! Ik had spijt van 2 dagen op die boit en met mij veel anderen!

• er is n prachtige en magische rit die je in 1 if 2 dagen kunt doen: de wolkenpas. Deze loopt van Hue naar hoi an! Deze boek je met www. Hueeasyriders.com. Dien doen doen !! Mail ze gewoon, ze zijn flexibel en superrr cool :)) ( dus je kan van hanoi de trein naar hue nemen, nachttrein) 1 dag hue ( brommertour nemen 1 dag, deze gasten vind je op elke hoek van de straat… Leuke dag en je ziet ook de countryside als je erom vraagt … Zeer mooi)… Dan meteen de volgende ochtend weg met
    de easyrider ( te gaaf). Dan ben je in hoi an… Blihf daar zeker 2 maar kan zeker meer dagen.

• voor 1 dag is Dalat leuk ( heengaan, s avonds aankomen… Easyrider voor n dag boeken voor de volgende ochtend ( www. Dalateasyriders.com)…( rondrit dalat), en de volgende dag weer weg.

• sapa; minimaal drie dag: godvergeten bloedmooi!!!

• Hanoi en hcmc kan je voor n eerste indruk 1 dag doen, maar ik vind t geweldige steden… Dus kies zelf maar!!

• mekong delta: niet overslaan!! Doe n homestay! Minimaal 1 nacht!! :slight_smile:

Ik ben verluefd geworden op dit land… Ik hoop dat jij t ook magisch zal vinden!!

2 likes

Thanks voor je tips! Ik ga zeker even de sites bekijken.
Dan kan ik beter één van de motortochten kiezen. Het gaat me vooral om de ervaring, en ook om wat je ziet natuurlijk maar dan zou ik bv. Dalat over kunnen slaan.
Sapa 3 dgn zat ik wel aan te denken ja. Dat wil ik echt niet overslaan. Heb je dit zelf gedaan of als tour geboekt?

Mijn reisgenootje wil graag naar Phu Quoc en ik wilde eigenlijk ook nog wel Mui Ne meepikken.
Ga me nog maar meer verdiepen in de Lonely Planet en een grove planning maken. De ervaring leert dat er van die planning nog wel eens afgeweken wordt.

Ooh en m’n visa moet ook nog geregeld worden. Ach, vertrek is pas 24 september dus tijd genoeg.

Leuk om te lezen dat jij zo enthousiast bent!

Hey,

ik heb ook mui ne gedaan en phu quoc. Mui ne zelf is niet boeiend, maar de sand dunes en de fairy stream zijn leuk ( mijn tip; aankomen , meteen voor de bolgende ochtend zonsopgang trip boeken … Hoidt in dat je naar de zandduinen rijd … Opgang zon ziet… Naar de fairystream rijd en n vissersdorp… S middags door of de volgende dag)
dit is 17 uur met de bus vanaf hoi an, daarna kun je door naar hcmc, ook n hele dag.

Phu quoc: ik ben op alle thaise eilanden geweest en dit is n slap aftreksel, veel minder mooi. Maar das mijn mening hoor.

Sapatour: die heb ik vooraf in nederland geboekt bij t hotelletje waar ik de eerste nacht heb geboekt: 4 nachten, drie dagen… Was perfecte tour. 2 nachten in de trein, 1 nacht homestay, 1 nacht hotelletje.

Visumaanvraag tip: online, www. Myvietnamvisa.com. Hier heb ik 2 keer mijn visa voor vietnam geregeld: vlug, veilig en makkelijk.

Misschien ben ik iets te enthausiast, masr land is geweldig!!! Vraag maar aan ton hihi

groetjes sara

Hi Sara,

Vind het juist leuk dat je zo enthousiast bent (straks vind ik het vet tegenvallen :p). Haha ja van Ton heb ik hier ook al heel wat berichten voorbij zien komen.

De website van de Hue Easy Riders doet 't niet. Of ja, ik kan er wel op maar verder niets aanklikken.

Ga even zoeken naar Sapa tours. Kan ik ff kijken wat er allemaal te koop is.

Ik zal vanavondceven hun emailadres aan je geven, dan kun je emailen met ze

Hallo M,

Ga heel ver mee met de suggesties van Sara.

Halong Bay 1 dagtrip is voldoende.
Sapa minimaal 2, maar 3 is beter, wel met de nachttrein gaan ivm je vakantietijd.
Hue daar de easyriders en wat toeren en dan naar Hoi An.
Mekong ook niet overslaan is eigenlijk een must als je naar Viet Nam gaat.

Dalat zou ik overslaan, je hebt al bergen in Sapa en tempels zijn overal te bezoeken.
Je moet ergens keuzes maken ivm de tijd.

Alleen al het bovenstaande kost je al 10 a 11 vakantiedagen minimaal.

Hanoi is eigenlijk ook een must, misschien een citytour van 1 dag?
Saigon 1 dag city tour + 1/2 dag de Cu Chi tunnels en shoppen of fijn ergens wat drinken en 's-avonds dineren en stappen.

Hou je nog iets van 6 dagen over.

Het klopt dat het stuk Hanoi naar Hue lang is, maar is een optie; Dong Hoi.
Prima strandlokatie.
Zelf zou ik het stuk vliegen naar Hue ( Danang ).

Voor het strand ben ik weer eens met Sara, ook ik vind dat Phu Quoc niet een echt een wit strand heeft zoals bijv. Thailand ( de meningen lopen hierover wel uiteen ).

Ik heb in de loop van de jaren de strandlokaties helemaal zien veranderen.
Enkele jaren geleden bezochten veel backpackers en westerse/amerikaanse touristen deze plekken.
De voertaal was engels.
Nu is 70/80 % ( volgens de Vietnamese kranten) rus, en de reclameborden ook veelal in het russisch.

Ik heb helemaal geen problemen dat er russen zijn, maar vind het wel een probleem dat die allemaal bij elkaar zitten en bijna geen engels praten en je dus eigenlijk een beetje vreemde/buitenstaander voelt.
Ik hoop dat je het beetje begrijpt wat ik bedoel.

Wat ik begrepen heb zijn de accomodaties van Sara niet helemaal rusisch en is contact met andere mensen wat makkelijker, dus ook een goede optie.

Daarom ga ik tegenwoordig naar net wat duurdere hotels/resorts aan de kust.

Wanneer je voor Mui Nee zou kiezen zou ik vliegen naar Nha Trang en daarna 3.5 uur naar Mui Ne.
Mijn favoriet is daar Cham Villas. Gewoon geweldig, klein, zwembad, stand, 3 restaurants.
En dat voor slechts 16 bungalows.

Wanneer hier nog plaats is spaar je wel de vliegreis naar Phu Quoc uit en dit geld zou je dan kunnen besteden aan een duurder verblijf in Mui Nee.
Transfer van Mui Nee naar Saigon is iets van 5 uur, met privevervoer 100 dollar en met de bus veel en veel goedkoper.

Sommige regels in mijn verhaal klinken misschien wat negatief, maar dat is zo niet bedoeld.
Geen enkel land is perfekt en Viet Nam heeft ook zo zijn dingen.
Maar bedenk dan, je zit in Viet Nam, kijk naar de mensen en geniet van hun vriendelijkheid, geniet van het landschap, geniet van de gastvrijheid enz. en sta ervoor open.
Ik weet zeker dat het je dan echt niet gaat tegenvallen en net zo verliefd wordt op het land en de mensen daar als Sara en ik.

gr
Ton.

Ton bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ik ben niet heel erg fan van Russische toeristen. Op Ko Samet waren er ook echt heel veel. Spraken geen woord Engels, heel erg het personeel in de hotels/restaurants commanderen. Maar goed, daar kijken we wel doorheen.

Denk dat we Mui Ne toch over moeten slaan. Kost redelijk wat extra tijd. Denk dat we na Hanoi/Halong Bay/Sapa met de nachttrein naar Hue gaan. Dan Easy Riders naar Hoi An. En dan is het denk ik het snelst/handigst om te vliegen vanuit Danang naar HCMC. Vanuit daar kunnen we dan een stukje Mekong doen en Phu Quoc. Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben wat ik hiervan ga vinden. Lees toch veel uiteenlopende meningen hierover. Toch iets om zelf te ervaren. Vanuit Phu Quoc was het de bedoeling om te vliegen naar HCMC. Vanuit HCMC moeten we dan ook nog een vlucht nemen naar Hanoi.

Misschien dat we dan alleen wel erg veel geld kwijt zijn aan binnenlandse vluchten…

Ik hoop ook dat ik Vietnam net zo geweldig ga vinden als jullie!

Groetjes,
Malou

Ik zou phu quoc echt skippen en je strand zoeken bij mui ne, scheelt je veel geld aan vluchten en t strand verschilt niet veel. Vietnam is nou eenmaal miet n tropische stranden land zoals thailand.

:slight_smile:

Als we in Hanoi aankomen, is het dan vroeg genoeg om Sapa te regelen voor bijvoorbeeld de volgende nacht? Of zouden jullie dat al in NL boeken?

Hoi! Je zou ook eventueel in de plaats waar je daarvoor bent wat kunnen boeken voor Sapa (met name het treinkaartje). Ik weet niet precies wanneer je gaat (ben er even tussenuit geweest). Het ligt eraan of je in een hoogseizoen gaat of de trein al volgeboekt is (het gaat dan met name om de softsleepers en soms ook hardsleepers). Ik vind het wat kortdag, maar je weet maar nooit…

Groetjes, Anne

Hallo M,

Anne-Jitske heeft eigenlijk dezelfde vraag als ik, je reisperiode.

Volgens je schema kom je in Hanoi aan.
Je wilt dus de dag erop naar Sapa.

Vooraf boeken geeft zekerheid en je hoeft de eerste dag niet allerlei kantoortjes af en kan gewoon naar Sapa.

Ter plekke boeken betekend dus; aankomen, naar hotel en meteen op pad voor de reis naar Sapa.
Via internet is dit toch wat relaxer volgens mij en een wat ontspannender begin van je vakantie.

Ga er wel vanuitg dat je suggestie van Sara volgt, van noord naar Zuid.

Een ander probleem, afhankelijk van je reisperiode, is de vliegreis van Saigon naar Hanoi.

Dit jaar gaan er weer touristen naar Viet Nam ( + 20% tov 2010 en 40 % tov 2009 )
Het aantal vluchten is niet toegenomen. Dit betekend dat er meer mensen een beroep gaan doen op binnenlandse vluchten en de kans op ter plekke boeken op populaire routes steeds moeilijker wordt en duurder. Supersavers zijn eigenlijk vrij vlug weg en dus moet je businessclass.

Laat hier wel serieus je gedachten eens over gaan.

gr
Ton.

M’n reisperiode staat niet in m’n beginpost maar wel in een latere post. Het is iig 24 september. Dan landen we op 25 sept. Denk dat we dan 1/2 nachtjes in Hanoi blijven. Misschien dan een dagje Halong Bay en dan Sapa (of deze 2 andersom).

De vliegreis HCMC - Hanoi waren we al van plan om te boeken in NL alleen nog niet gedaan. Dat gaan we dus nog wel doen.

Bedankt weer.

Groetjes,
Malou

hey Sara ,
sorry ,zie nu pas dat ik tot nu toe verkeerdelijk Sarah gebruikte,

nog eens terugkomend op een vroegere reaktie hier in dat item,
meer bepaald jouw bezoek aan vissersdorpje nabij mui ne …is dat in mui ne
zelf , of waar precies ? ten N of ten Z ? hoe ver van Muine ?met de fiets
bereikbaar ? is het binnenhalen / verkoop van de visvangst een vroeg in de
ochtend gebeuren ? beste tijdstip ?
Kwa beleven van het vissersgebeuren in haven/op strand wat verkies jij persoonlijk , mui ne of phan thiet ??? bij welk van de 2 had je de meest
fotogenieke vismarkt ? dien je daar dan héél vroeg te zijn ?

grt geert,

Hallo Geert,

Om je een idee te geven van de vissershaven van Mui Nee kijk even bij de foto’s van mij (Phan Thiet). foto 3 is Mui Nee en foto 1 is Phan Thiet.

In Phan Thiet stad sta je dichter bij de boten, maar je moet wel vroeg op om ze binnen zien komen evenals in Mui Nee overigens.

Voor een particuliere markt is Phan Thiet markt interessanter ( is in de ochtend ).
Ook vind je daar het schooltje waar HCM voor het eerst les heeft gegeven, tempel voor de grootste walvis ooit gevangen in Viet Nam.

Ga je richting Mui Nee kom je langs de rode zandduinen.

Met de fiets naar Mui Nee is al snel 45 minuten met de auto ( 60 km/hr ), dus je kan dit zelf even berekenen of dit fietsbaar is. Gerekend van de resorts iets na Phan Thiet.
Vandaar naar Phan Thiet markt 25 minuten met de auto.

Maar met wat geluk kan je het leeghalen van de netten zien voor je hotel/resort op het strand.

gr
Ton.

Ton,

m’n persoonlijke voorkeur gaat naar Mui ne , louter gevoelsmatig natuurlijk …
ook voortgaande op uw foto’s ,
waar is het strand-vissers-leven volgens jouw het aktiefst . Ik doel dan op visnetten ledigen ,sorteren van vis, het rondpeddelen in die rieten manden

en die duinen en de red canyon ligt dat dan dichter tegen muine of tegen
phan thiet ?

welk dorpje van de twee is het meest charmant ? het meest authetiek ?

Geert,

Hallo Geert,

Let even niet op de volgorde van de vragen die je stelde.

De duinen en de canyon liggen richting Mui Nee of er voorbij.
Mui Nee is veel en veel kleiner dan Phan thiet.
Geloof dat Phan Thiet stad iets van 250000 inwoners heeft en dus echt een stad is.

Mui Nee is een dorp, waar je leuke restaurantjes het met verse visgerechten natuurlijk en de haven.
Daar liggen dus echt honderden boten, echt mooi te zien omdat je hoog staat en dus een mooi zicht erop hebt ( zoals op de foto ).
Mooi is ook als je 's-avonds aan de zee iets wat drinkt je de lampjes van die boten in de verte ziet.
In Phan Thiet sta je aan de kade en heb je dat overzicht niet.

Wanneer ik in Phan Thiet ben, zoals jij waarschijnlijk velen, zit je aan een soort strip (weg) met tientallen resorts , hostels, cafe’s en restaurants.

Ik ben 2 maal verbleven in Bamboo village en 7 x in Cham villa en zag daar met een gemiddelde van 1x per 3 dagen het legen van de netten en het sorteren van de vis ( dan 2 keer in twee dagen en dan weer enkele dagen niet ).

Maar ik denk, dat je de kust afloopt rond een een uur of 8 er wel ergens deze aktiviteiten waar te nemen zijn.

Nu moet ik wel even waarschuwen dat in jouw reisperiode ( dec/jan) er niet overal strand kan voorkomen.

Die resort strip is namelijk onderhevig aan erosie.
Dit betekend dat rond oktober/november het strand in de zee verdwijnt door de stroming en komt dan in maart/april weer terug.

In de praktijk betekend dit, pak even mij als voorbeeld.
Het ene jaar in Cham Villa moet we met een steile trap van 12 treden naar de zee en staan meteen tot het kruis in het water ( zoals in een zwembad ).
Dan kan je dus niet langs het strand wandelen in die lokatie.
Andere lokaties verder op hebben hier minder last van, dus google even en kijk hoe het bij ander resorts het geval is.

gr
Ton.

bedankt Ton,

als je maar een korte periode rondtrekt , win je o.a. tijd door vooraf te weten wat je echt wil … dus weeral een keus die gemaakt is …

m’n voorgevoel , foto’s , en de kleinschaligheid van Mui ne ,doen me voor
Mui ne kiesen … ten ware we in de nabijheid van Hoi an even goed de gelegenheid hebben om een klein vissersdorp aan te doen …
maar de temp in januari sal daar wellicht minder aangenaam sijn .

heb ergens al gelesen (sorry alweer voor de sits) dat er ginds een nederlander
huist die fietstochten organiseert langsheen vissersdorpje …

iemand weet van dese preciese lokatie  ???

…want ik doe dat liever op eigen houtje …

Geert,