Hallo M,
Ga heel ver mee met de suggesties van Sara.
Halong Bay 1 dagtrip is voldoende.
Sapa minimaal 2, maar 3 is beter, wel met de nachttrein gaan ivm je vakantietijd.
Hue daar de easyriders en wat toeren en dan naar Hoi An.
Mekong ook niet overslaan is eigenlijk een must als je naar Viet Nam gaat.
Dalat zou ik overslaan, je hebt al bergen in Sapa en tempels zijn overal te bezoeken.
Je moet ergens keuzes maken ivm de tijd.
Alleen al het bovenstaande kost je al 10 a 11 vakantiedagen minimaal.
Hanoi is eigenlijk ook een must, misschien een citytour van 1 dag?
Saigon 1 dag city tour + 1/2 dag de Cu Chi tunnels en shoppen of fijn ergens wat drinken en 's-avonds dineren en stappen.
Hou je nog iets van 6 dagen over.
Het klopt dat het stuk Hanoi naar Hue lang is, maar is een optie; Dong Hoi.
Prima strandlokatie.
Zelf zou ik het stuk vliegen naar Hue ( Danang ).
Voor het strand ben ik weer eens met Sara, ook ik vind dat Phu Quoc niet een echt een wit strand heeft zoals bijv. Thailand ( de meningen lopen hierover wel uiteen ).
Ik heb in de loop van de jaren de strandlokaties helemaal zien veranderen.
Enkele jaren geleden bezochten veel backpackers en westerse/amerikaanse touristen deze plekken.
De voertaal was engels.
Nu is 70/80 % ( volgens de Vietnamese kranten) rus, en de reclameborden ook veelal in het russisch.
Ik heb helemaal geen problemen dat er russen zijn, maar vind het wel een probleem dat die allemaal bij elkaar zitten en bijna geen engels praten en je dus eigenlijk een beetje vreemde/buitenstaander voelt.
Ik hoop dat je het beetje begrijpt wat ik bedoel.
Wat ik begrepen heb zijn de accomodaties van Sara niet helemaal rusisch en is contact met andere mensen wat makkelijker, dus ook een goede optie.
Daarom ga ik tegenwoordig naar net wat duurdere hotels/resorts aan de kust.
Wanneer je voor Mui Nee zou kiezen zou ik vliegen naar Nha Trang en daarna 3.5 uur naar Mui Ne.
Mijn favoriet is daar Cham Villas. Gewoon geweldig, klein, zwembad, stand, 3 restaurants.
En dat voor slechts 16 bungalows.
Wanneer hier nog plaats is spaar je wel de vliegreis naar Phu Quoc uit en dit geld zou je dan kunnen besteden aan een duurder verblijf in Mui Nee.
Transfer van Mui Nee naar Saigon is iets van 5 uur, met privevervoer 100 dollar en met de bus veel en veel goedkoper.
Sommige regels in mijn verhaal klinken misschien wat negatief, maar dat is zo niet bedoeld.
Geen enkel land is perfekt en Viet Nam heeft ook zo zijn dingen.
Maar bedenk dan, je zit in Viet Nam, kijk naar de mensen en geniet van hun vriendelijkheid, geniet van het landschap, geniet van de gastvrijheid enz. en sta ervoor open.
Ik weet zeker dat het je dan echt niet gaat tegenvallen en net zo verliefd wordt op het land en de mensen daar als Sara en ik.
gr
Ton.