Ticket geboekt voor Vietnam!

Hallo Geert,

Je hebt gelijk wat betreft de temperatuur in Hoi An, reken rond de 20 graden overdag en wind.

Wat dat betrefd is het in Mui Nee / Phan Thiet veel aangenamer, rond de 30 en zonnig ( normaal gesproken ).

Over het fietsen van zeg de strip naar Mui Nee en de duinen en eventueel de Canyon.
Dit is allemaal gemakkelijk te vinden, is bijna een rechte weg er naar toe met slechts enkele afslagen. Kan je makkelijk zelf; fiets huren bij hotel of een verhuurder.

Bedenk wel dat het wel wat fietsen is en het er warm is.
Reken voor de Canyon toch gauw op 2.5 misschien wel 3 uur heen en dan ook nog terug?

Mui Nee is binnen 1.5 uur te doen, zeker in de ochtend wanneer het nog niet zo heet is.

Zag dat ik in mijn vorige post was vergeten te schrijven dat het niet elk jaar zo extreem is met de erosie en je toch strand hebt. Maar dat kan ik je vooraf niet vertellen want dat moet nog blijken voor dit jaar.

gr
Ton.

Ton ,

het ligt waarschijnlijk aan mij maar 't is toch nog niet helemaal duidelijk …
verblijfplaats is dus Mui Ne , maar ik interpreteer uit jouw verhaal, dat je als
toerist normaal op een strook met logies verblijft ,die op 1,5 u fietsen (20km) van Mui ne ligt , en de andere kant op is het 2,5 u fietsen (30km) naar canyon ??? Kan je dan in het dorp Muine geen slaapplaats vinden ?
liggen de logies van Mui ne op die strook dan 20 km ver van het dorp ???

Geert,

Ton ,

'k stond vanmorgen in de rij te wachten voor de jaarlijkse auto-inspectie.
gelukkig had ik de lonely planet van VN bij de hand om de wachttijd op te
vullen . Op de bijhorende plattegrond van Mui ne werd de situatie ter pltse
me nu wel duidelijker . Sorry …had ik al eerder moeten doe,

geert,

Hallo Geert,

Heb misschien niet helemaal duidelijk verwoord.

Je moet het zo zien.

Je komt van Saigon, dan kom je Phan thiet stad in, na wat km’s kom je langs de resort strip, rij je door dan kom na wat km’s in Mui Nui stad, na wat km’s langs de rode duinen en na weer wat km’s kom je bij de red canyon en rij dan weer ( veel )verder kom je in Nha Trang.

http://www.muinebeach.net/Binh%20Thuan-2009.pdf

Bovenstaande link schept misschien wat meer duidelijkheid

of deze

http://www.muinebeach.net/maps.htm

Er zijn in Mui Nee stadje zelf wel wat overnachtingsmogenlijkheden, maar het gros ( 95 %, misschien wel meer) ligt aan de strip; ook bekend als Ham Tien.
Ik heb zelf nog nooit overnacht in Mui Nee stad, alleen diverse malen gegeten. Maar natuurlijk zullen daar ook mogelijkheden om te overnachten alleen ik heb er geen ervaring mee.

Misschien dat iemand het wel weet? Of anders even via google of via de bovenstaande links.

Hoop dat het nu enigzins wat duidelijker is?

Probleem met Phan Thiet en Mui Nee is dat veel mensen deze namen door elkaar gebruiken terwijl ze hetzelfde bedoelen.

gr
Ton.

Jah …Ton ,

ik dacht over de middag op het werk nog vlug te anticiperen op m’n ondertussen overbodige vraag …en je wat tijd te besparen …maar
neh …de energie was blijkbaar al besteed, en hoe… je verschafte info
is werkelijk af ! niets aan toe te voegen
ik sta ondertussen bij jouw al redelijk in het krijt hé …

nu , jouw huiswerk komt anderen wellicht ook ten goede !
misschien moeten we eens aan Ann vragen , om in dit VN^forum ,
een databank aan te leggen met info & tips specifiek per plaats ,
waardoor ze voor iedereen gemakkelijk terug te vinden zijn …
en tipgevers zoals jij niet eindeloos hoeven te herhalen

en ter info (niet bestemd voor de VN-databank) : mijn wagen mag terug een
jaar de baan op …weliswaar met vermeld werkpuntje…dus toch kosten aan…

dank
geert,

Even wat over het visum. Ik had hier begrepen dat je via myvietnamvisa.com je visum kunt aanvragen en dit kunt afhalen tegen betaling op de luchthaven van aankomst. Maar nu las ik vandaag een artikel in Reizen over Vietnam.
Hier staat het volgende over visum:
“Een toeristenvisum is verplicht. Als je je reis m.b.v. een reisbureau hebt georganiseerd, kun je bij aankomst een Visa on arrival kopen voor $ 25. Daarvoor is wel een uitnodigingsbrief van het Immigration Office nodig, die het reisbureau van tevoren moet regelen.”

Wat is nu juist? Is zo’n brief echt nodig?

Hallo M,

Ja, Deze moet je dus aanvragen bij een Vietnamees reisbureau of visumkantoor.

Je kan de brief dus niet kopen op het vliegveld; dus van tevoren regelen.

Je krijgt "dus een "letter of approval "via de mail
Je moet dan de “letter of Approval” inleveren met 1 pasfoto bij een aparte balie in de douanehal.
Je krijgt dan een formulier, ( kan je ook downloaden op deze site en thuis invullen; scheelt je al snel een kwartier) invullen en deze inleveren. Na een tijdje roepen ze je naam en na betaling van 25 dollar krijg je je echte visum en kun je door de douane.

gr
Ton

Aah ok! Het was me niet duidelijk dat je die brief krijgt via de website.
Bedankt weer!

Hallo M,

Misschien nog even ter aanvulling.

De “brief (” LOA") is voor een luchtvaartmaatschappij gelijk aan een echt visum.
Ze kunnen er naar vragen wanneer ze in je paspoort geen visum zien.

gr
Ton

Zo, maandag m’n paspoort verlengen. Dan visum aanvragen.

De binnenlandse vlucht van HCMC naar Hanoi is geboekt en ook het hotel in Hanoi voor de eerste 2 nachten.
Het aftellen kan beginnen! :slight_smile:

Super! Veel succes met het regelen van je paspoort en visum en alvast veel voorpret gewenst!

Groetjes, Anne

Dankjewel Anne!

Jullie horen me wel als ik tijdens de verdere voorbereidingen nog vragen heb.

Hoi,

nog even een vraagje over de easy riders. Wij gaan van zuid naar noord dus gaan van Hoi An naar Hué. Hebben ze daar ook easy riders, van Hoi An naar Hue (neem aan van wel?). En kan je bagage dan ook mee of is het echt een dagtour? Want ik zou het wel als reis naar Hue willen doen, want we vliegen van Hué naar Hanoi. En wat is een redelijke prijs voor 2 personen met een easy rider naar Hué?

groetjes
Marieke

Hallo Marieke,

Natuurlijk heb je in Hoi An easy riders.

Om je wat een aktuelere prijs te geven heb ik even moeten googlen, want de prijs veranderd continu.

In de resultaten kwam naar voren dat er ook nep easy riders waren die niet een goede service hadden en niet engels sprekende motorrijders je lieten vervoeren.

Dus er zijn 2 groepen van Hoi Easy riders, maar deze is volgens mij de echte ( met waarschuwing voor de andere )

Prijs staat erbij overigens ( tussen de $ 60 en $85 per persoon per dag ).
De prijs voor een autorit met chauffeur kost iets van $70 ( op zijn hoogst ) voor beide. Deze gaat ook ook over de pas en je kan ook stoppen wanneer je wilt. Bussen en trein gaan niet door de tunnel.

Zelf zou ik met de auto naar Hue gaan ( dus over de pas ) en dan Hue verkennen, inclusief de mausoleums.
Koffers stallen en het hoognodige meenemen voor een tour met de easy riders door de DMZ ( geweldige gebied ) van 2 dagen met 1 overnachting ( of meer natuurlijk afhankelijk van je schema ).

Bijna vergeten, Hoi An naar Hue over de pas is een rit van rond de 5 a 6 uur.
Dus met lunch en foto’s maken.

In Hue heb je ook easy riders; geloof dat Sara en misschien ook Anne-Jitske met hen rondgetrokken hebben in de DMZ?
Zij kunnen je waarschijnlijk veel meer informatie geven over deze trip.

Wens je nog veel plezier met het uitdokteren van je reis.

gr.
Ton.

Ik ben rond DaLat met easyriders rondgetrokken een raad dat ook zeker aan. Mijn ervaring is dat je meer persoonlijke aandacht van en contact met locals krijgt en ook van de mensen uit de stammen als je niet met een volle bus toeristen aankomt.

De tour door de DMZ heb ik met een bus vol toeristen gedaan, maar dat vond ik deze keer niet erg. Iedereen werd helemaal stil in de bus door wat we te zien kregen van de overblijfselen van de oorlog met de VS. Heel heftig, maar zeer leerzaam. Toch denk ik dat ik de volgende keer deze tour wel met easyriders zal gaan doen. Ik vind een tour met easyriders wel erg gaaf. Alleen op een ongeluk na dat mijn, toenmalige vriend, nu mijn man had achterop bij een easyrider. Gelukkig is dit goed afgelopen, maar hij moest wel weer langzaamaan vertrouwen krijgen om achterop een brommer te gaan zitten. Maar met deze ervaring in ons achterhoofd en vragen of ze voorzichtig willen zijn, zullen we zeker vaker een tour met easyriders gaan doen! Kortom: ik raad het je zeker aan dit te doen! :wink:

Wat betreft bagage: je kunt met easyriders van A naar B, dus neem ik aan dat je bagage ook mee kan.

Groetjes, Anne

Bedankt Ton en Anne-Jitske! Vind het waardevolle informatie en vind dit forum sowieso erg goed, vaak snel reactie!
We gaan zeker een tour met ze doen, heb al gemaild met Leo the man haha
Ik denk dat het ivm de tijd (3 weken vietnam) toch een dagtocht hoi an-hue wordt. Maar wie weet een tocht met overnachting, alleen moeten we dan iets skippen (b.v. whale island…, maar paar daagjes strand is ook lekker :)).
Groetjes

Nu we het toch over de riders hebben. Ons plan was om van Hue naar Hoi An met de Easyriders te gaan. Nu had ik in de LP gezien dat de bus maar 4 uur duurt tussen deze 2 plaatsen. Van Ton nu de bevestiging dat dit wel klopt (5 a 6 uur met motor) en dus in een dag kan. Maar het leek mij juist zo leuk om ook iig een overnachting onderweg te hebben. Is van Hanoi naar Hoi An een optie met de Easy Riders? Dat spaart wel weer direct de trein (?) uit van Hanoi naar Hue.

En hoe kunnen we het beste reizen van Hoi An naar HCMC? (misschien dat we Mui Ne nog meepakken maar dat beslissen we daar pas). Volgens mij is dat een aardig stuk als geen plaats tussendoor aandoen. Iemand een suggestie?

Wij reizen van zuid naar noord maar gaan van HCMS naar Nha Trang met de nachttrein en Nha Trang- Hoi An (volgens mij kom je dan in Danang aan of Hue) ook met de nachttrein. idd is het best een groot stuk. volgens mij vliegt men dit stuk ook wel eens, naar Danang of Hué en dan met een bus of taxi oid naar Hoi An.
Verder weet ik niet meer over de riders, maar het is vast mogelijk van Hanoi naar Hoi An! alleen weet ik niet hoe lang je er dan over doet. Ik heb contact met Leo, kan je emailen: hoianeasyrider@gmail.com. Hij gaf op mijn vragen snel antwoord.
Succes!
Marieke

Hallo M,

Alles kan in Viet Nam met de easy riders.

Maar het stuk Hanoi naar Hue is echt lang en je moet er wel zeker 2 nachten en 3 rijdagen voor uit trekken als onderweg ook wat wil zien.
Zoals bijv Tam Coc en de Phong Nha grotten. Ben met zijn tweeën reken dan op 3 x $85 x 2 = $510.

Het stuk Hoi An naar Mui Nee is korter en zou je met 1 overnachting kunnen uitkomen.
Ik zou dan als overnachtingsplaats gaan Nha Trang.
Je rijd dan de gehele eerste dag naar Nha Trang; wel even langs My Lai gaan ( =dan een must ).
Maar met de overnachting in Nha Trang is het stuk naar Mui Nee maar 4 uur.
Om de dag vol te krijgen kan je die tijd gebruiken voor de zandduinen, red Canyon en springs.
Deze optie kan je $80 pp schelen.

Wil je niet naar Mui Nee en bijv Dalat is dit ook prima te doen met 1 overnachting.

Gr.
Ton.

Marieke en Ton bedankt!

Hanoi - Hue/Hoi An is dan misschien iets te veel van het goede. Ik heb op de Easy Rider site van Hue inmiddels gezien dat Hue - Hoi An ook kan in 2 dagen. Overnachting is dan in Prao. Dit zou een goede optie zijn.

Zit wel nog steeds een beetje met Hoi An - HCMC. In principe gaan we er vanuit dat we niet de tijd hebben om Mui Ne ook nog aan te doen. Maar dan is het wel errug lang voor een busreis…
En vliegen zie ik ook weer niet zitten aangezien we waarschijnlijk al 2 binnenlandse vluchten doen (Phu Quoc - HCMC en HCMC - HAN). Denk dat we dat ter plaatse maar moeten bepalen. Wie weet kunnen we Mui Ne toch nog aandoen.

Op het Lonely Planet forum las ik trouwens dat de meeste een dagtour Halong Bay echt niet de moeite waard vonden omdat je eigenlijk het grootste gedeelte van de dag onderweg bent met de bus. Ook nog maar even bekijken.

Groetjes,
Malou