Ticket geboekt voor Vietnam!

Hallo Malou,

Ik heb even gekeken welke tour je bedoelde, en ziet er leuk uit.
Over de prijs valt eigenlijk niet op aan te merken.

Zit je met de trip van Hoi An naar Saigon.

Normaal over de weg zijn er overnachtingen in Quy Nonh ( op 6 uur ), of Nha Trang ( op 10 uur ) of Mui Nee ( tussen Mui Ne en Pan Thiet op 20 uur vanaf hoi An ) en vanaf Phan Thiet is het dan nog 5 uur naar Saigon ( vanaf Phan Thiet ).

Met een slaapbus is het een reis ( Hoi An naar Saigon ) van rond de 24 uur a $29 ( afhankelijk welke maatschappij natuurlijk en zonder overnachting buiten de bus ).

Vliegen, ( incl. transfer, Hoi An Danang en Vliegveld Saigon naar hotel en inchecken) zou iets van ,
4 a 5 uur in beslag nemen op zijn hoogst.
Kosten vervoer t.o.v. de bus zijn dan hoger; faktor 3 + natuurlijk een overnachting ( deze was dan anders in de bus ).

Je kan dan dus kiezen uit

1 vliegen ( 5 uur maar wat duurder )
2 bus zonder stop ( wil je 24 uur in een bus zitten ? )
3 bus met stop ( kost minimaal 1 dag extra en wanneer je Phan Thiet/ Mui Nee of Nha Trang als overnachting kiest. Is jammer voor alleen een overnachting en zou ik dus nog minimaal 1 dag aan vastplakken omdat je er toch bent; kost wel dagen in een een reisschema waar je die moeilijk kan plaatsen? )

Wens je succes en voorpret met je eigenlijk lastige keuze.

Gr.
Ton.

Bedankt Ton, de feiten op een rijtje, dat had ik net even nodig. :slight_smile:

24 uur in een bus zie ik idd niet zitten. Overige 2 opties staan open.

Ik up weer even m’n topic. Om nu voor iedere vraag een nieuw topic te openen lijkt me ook weer wat overdreven.

Ik neem eigenlijk nooit een jas mee als ik naar Azie ga. Heb ik dat dit keer nodig in het noorden? In Sapa regent het best vaak toch? Misschien handig om in Hanoi iets van een regenjas aan te schaffen?

Iik zou wel body warmer meenemen of n waterdichte jas. Ik weet niet wat t weer is wanneer jij gaat… Ik heb m bodywarmer wel aangehad en vokr de regen n wegwerp poncho lekker makkelijk

ja daar zitten wij ook mee.
hebben geen zin om jassen mee te nemen maar willen wel fleecevesten meenemen en van die regenjasjes die je weg kunt gooien

Ik zou wel een fleece meenemen en daar een goede poncho kopen. Die kost daar maar een paar euro en daar heb je echt wat aan! Wij hebben de poncho regelmatig gebruikt. De fleece hebben we nog niet aan hoeven hebben. Misschien komt dat nog wel in Sapa.

Ik weet niet of jullie eerst langs Hoi An gaan? Anders zou je daar een winterjas kunnen laten maken. Mocht je dit willen heb ik nog wel wat tips voor je!
We hebben oa 2 winterjassen laten maken bij een custom tailor. Die zijn echt perfect gemaakt!

Groeten Bael

hallo

Wij vertrekken 8 okt naar Hanoi daar komen wij 9 okt aan en dan zijn we tot 13 okt(we gaan tussendoor nog wel even 2 dagen naar de Halong Bay)daarna gaan we naar Sapa.
dus hebben we dan al winterjassen nodig.

Grtjs

De poncho’s zijn inderdaad een aanrader. In de winter kan het winterachtig koud zijn in Sapa. Dus neem zeker iets warms mee. Of het nu jassen zijn of fleece truien met laagjes eronder.

Groetjes, Anne

Hallo Thedra,

Als je de reisinformatie bekijkt via de onderstaande link (helemaal onderaan), dan zie je dat de gemiddelde temperatuur in oktober tussen de 18 en 25 graden zit. Met het gemiddelde aantal neerslag dagen van 19. Je zou dus een een fleece (dikke trui) en een poncho genoeg moeten hebben.

Groeten Bael

Hallo M,

Ik heb net even weer moeten spieken op je pagina, wanneer je al weer vertrok; 25 -9 was het geloof ik.

Jij hoeft je echt niet mee te nemen; wanneer het eventueel zou regenen zie ineens overal mensen die wegwerp regenkleding verkopen voor een zeer gering bedrag. Ook de temp is goed overdag in Sapa. En voor de avonduren is een blouse met T-shirt eronder voldoende; en deze heb kje waarschijnlijk toch al ingepakt. Een jasje voor als je terugkomt om naar de parking of taxi te lopen ook. Dus eigenlijk geen probleem. Mocht het weer wat tegenvallen, koop daar dan iets voor enkele dollars en laat het achter bij iemand die er heel blij mee is.

Thedra,

Eigenlijk voor jouw hetzelfde verhaal, met de uitzondering van Centraal Viet Nam ( rond Hoi An ).
Je kan de pech hebben dat het daar kouder is dan in Sapa en meer regent ivm met een eventuele orkaan. Kans 1 op 4 op mijn verblijven aldaar in de afgelopen jaren.

Eigenlijk zou mijn advies zijn voor jullie beiden.

Bekijk het positief en ga dus uit van een schitterend zonnig weer; niemand heeft hier de hand in.
Is dit onverhoopt niet het geval, pas je even aan en koop voor enkele dollars daar iets.
Wanneer je weer terug gaat naar Nederland maak er iemand blij mee als het niet zou aantrekken thuis.

gr.
Ton.

Hallo allemaal,

Even een berichtje vanuit het mooie Vietnam. Op dit moment zitten we in Hoi An. Straks vertrekken we met de nachtbus naar Nha Trang.

Door alle stormen/typhonen hebben we niet echt goed weer. Gelukkig hebben we Halong Bay wel kunnen doen met een zonnetje. De dag na ons gingen de boten niet meer. Ben toch blij dat we voor de 2-daagse tour gekozen hebben. Was echt super. Erg lekker eten aan boord en een mooie hut met goede badkamer inclusief stortdouche. ;-). Geboekt bij Explorer Tours die ook in de Lonely Planet staat. Zeker een aanrader.
Sapa was ook super maar 1 hele dag regen gehad. Voor Sapa hadden we alleen de treintickets gekocht, ook bij Explorer.

Hanoi is niet mijn favoriet. Was het wel zat na 2 dagen. Ben benieuwd of ik Ho Chi Minh leuker ga vinden. Het waterpoppentheater vond ik overigens best wel een aanfluiting…

Vanuit Hanoi zijn we naar Danang gevlogen. Hue was de bedoeling maar zo zie je maar: een planning is er om gewijzigd te worden. In Danang 1 nacht geslapen en de volgende dag met de Easyriders op stap naar Hoi An. Onderweg veel leuke, unieke dingen gezien. Mochten er geinteresseerden zijn: ik heb de gegevens van onze Easyrider: Truong van Trong (ook in de LP) reed echt heel veilig en het is een grappige man.

En nu dus nog in Hoi An. Erg relaxed, fijne sfeer. Ik vergelijk het een beetje met Luang Prabang. Ik had me voorgenomen om geen kleding te laten maken maar ben toch gezwicht. Heb een winterjas laten maken. Was meteen perfect. Ook daar heb ik de naam/het adres nog wel van voor liefhebbers.

De planning voor de rest: Nha Trang, Mui Ne, HCMC.
Mekong Delta en Phu Quoc slaan we over vanwege de overstromingen en het slechte weer.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik een klein beetje sceptisch was over Vietnam door de vele negatieve reisverslagen die ik had gelezen maar alles valt me 100% mee. De mensen zijn doorgaans vriendelijk, het eten is erg lekker (white rose, wonton, hot pot, springrolls hmmm…). Het is waarschijnlijk ook hoe je er zelf in staat en hoe je op de mensen reageert. Wij hebben het prima naar onze zin (zelfs in de regen ;-))

Groetjes,
Malou

Hoi Malou,

Wat fijn om van je te horen vanuit Vietnam! Heel leuk ook om je reiservaringen te lezen. Ik vroeg me ook al af hoe het zat met het weer en de tyfonen, maar kon er gister niets op internet over vinden. Fijn dat jullie het goed hebben ondanks het weer!

En ik ben het met je eens hoor: dat de mensen doorgaans vriendelijk zijn (in het zuiden nog meer dan in het noorden :wink: ) en het eten erg lekker is!

Geniet nog heel veel van je reis!

Groetjes, Anne

hoi Malou,

ik wil graag de naam en het adres van de kleermaker in Hoi An. Wij gaan nl. in december en willen ook graag kleding laten maken. Ik wens je nog veel plezier daar, groetjes van ons

Is er iemand die weet waar je online incheckt bij China Airlines

Nog even een berichtje:

Ik ben gisteravond teruggekomen en ik moet m’n mening toch een klein beetje bijstellen.
Niet over het land want het is mooi maar wel over de bevolking. De medewerkers van ons hotel in Hoi An waren onvriendelijk, op het onbeschofte af. Verder ben je altijd bezig met “nee zeggen” en onderhandelen. Ook zijn we flink opgelicht door de cyclo drivers in HCMC, heel sneaky zijn ze daarin. Erg jammer dat soort dingen.

De medewerkers van bijvoorbeeld onze hotels in Hanoi en HCMC waren wel heel vriendelijk en behulpzaam dus het is echt niet overal negatief hoor.
Verder is HCMC mij qua stad een stuk beter bevallen dan Hanoi.

Mui Ne vond ik heel leuk. Behalve het strand hebben we een ochtendtour gedaan naar de zandduinen, fishing village en fairy stream.
Nha Trang vond ik niet echt een leuke strandbestemming.
Verder had ik wat meer een backpackerssfeertje verwacht. Het was laag/regenseizoen dus niet erg druk qua toeristen. Is dan toch minder gezellig om 's avonds een barretje in te gaan. (in Mui Ne bijvoorbeeld zaten we met 2 andere gasten in de bar/discotheek die in de Lonely Planet als drukst bezocht werd aangegeven)

Qua weer: we hebben behoorlijk wat regen gehad. Ik zou zeggen bijna dagelijks.

Naam en adres van de kledingshop in Hoi An:
Tuong
65 Tran Hung Dao Street

hoi M,
bedankt voor het adres, we gaan er zeker kijken.
wij gaan ook naar Mui Ne dus misschien ook wel de ochtendtour doen

groetjes Boeskool