3 Weken rondreis Vietnam

hoi robin ja daar had ik al een vermoeden van als je de reisverhalen leest.

Dit is onze eerste keer dus wil ik overal de sfeer een beetje ervaren.
Dus eigenlijk hebben we twee dagen hanoi een nacht halong baai terug hanoi,en volgende dag vliegen we naar hue.
Dan hebben we daar vijf dagen voor hue en hoi an.
Dan zeven dagen Na trang dat is met eilanden bezoekjes meer dan zat denk ik.
En dan nog vier dagen ho chi minhstad,dus zo hebben we van alles wat kunnen ervaren.
Om als we dan weer naar vietnam gaan kunnen we goed besluiten waar en hoe lang.
Maar bedankt voor je advies denk dat wij deze plaatsen ook gaan ervaren als de leukste plekken.
Hoe zouden wij het beste hue en hoi aan kunnen verdelen die vijf dagen.
Wij komen dinsdagochtend acht januarie vroeg aan in hue en vertrekken via danang weer op dertien januarie vroeg.
Dus slapen twaalf op dertien januarie in danang want vertrek vliegtuig is al om 7.30 in de ochtend.

alvast bedankt

gr.karin en ton

Hallo Ton en Karin,

Hoeveel tijd je uittrekken voor Hue en Hoi An is een beetje afhankelijk van wat je wilt gaan doen.
Wil je bijv. ook een beetje DMZ dan heb je wat meer tijd Hue nodig.

Maar denk wanneer je op dinsdagochtend aankomt en je bent ingecheckt, je het beste naar de verboden stad kunt gaan in de middag ( kan jezelf doen zonder gids ).
Misschien in de ochtend iets regelen voor een boottocht langs de graftombes per boot en deze dan de dag erop doen ( ongeveer een halve dag ).
De rest van de dag wat van de stad bekijken en een terrasje bijv.

Donderdag via de Hai Van Pas naar Hoi An; kan je kiezen om het Chammuseum te bezoeken in Danang.

De overige dagen Hoi An.
Mijn favoriete hotel daar is river/beach resort; http://www.river-beachresort.com/default.htm
Probeer dan de super de luxe room te krijgen met rivervieuw op de begane grond, wanneer je daar nog niets geboekt hebt en dit resort je aan staat.

De stranden Hoi An vs Nha Trang

Dit is ook weer helemaal persoonlijk, de stranden van Hoi An (Cua Dai ) zijn heel mooi.
Maar de stranden en vooral die op de eilanden bij Nha Trang vind ik zelf mooier en staan ook nog eens heel hoog genoteerd in de mooiste stranden ter wereld hitparade.
Dus hier sta ik dus niet alleen.

Ik vind ook wel ergens jammer dat Tenaman niet enkele jaren eerder naar Hoi An is geweest.
Dit dorpje is dus ook helemaal veranderd.
Bijv. de brug net voor de japanse brug om de rivier over te steken bestond nog niet en alles aan de overkant van de japanse brug is nieuw ( zeg 5 jaar ).

Vroeger had je alleen maar het oude gedeelte met volop lampionwinkels; zijn nu bijna allemaal aan de overkant.

Het stadje is nu helemaal touristisch vergeleken met 10 jaar geleden; maar blijft zeker wel een aanrader.

Nha Trang

Je wilt het niet geloven Ton of Karin.
maar ik heb voor iemand anders een mail verstuurd naar Viet Nam omdat die ook in Nha Trang diverse eilanden wil bezoeken en ik toch een beetje aktueel wil zijn met de informatie ( ben al 2 jaar niet in Nha Trang geweest ).

Mijn vraag

I also told them about Nha Trang about our trip to Monkey Island with you.
They also want to do that; do you maybe know the street where we did take the boat to the Island and maybe also taxi cost?

They also did look on internet and did find some other islands that maybe interesting to visit, like Hon Tre (Bamboo island), Hon Mieu, Hon Mun (Ebony island). Hon Mot en Hon Yen.
Do you know these islands and can you easily visit them by booking a private boat?
Is chartering a boat expensive and where do they have to go for that for a not so expensive price?

Het antwoord vanuit Viet Nam

About the mookey island in Nha Trang, it is just around 10 km away from Nha Trang city on northern highway 1. Taxi costs about 150.000 vnd for one way then they can buy tickets to the islands which are including the activities on the island like we got before.

For visiting the islands in Nha Trang, I think they can join in group to visit different places with a little bit money around 350.000 vnd for each person included a basic lunch on the boat, this one they can book at any small travel agents or the hotel in the city. If they want to charter a boat for 4 islands tour, they will pay around 1.400.000 vnd or maybe a bit more for that. Buffalo tour will charge around 1,5 million vnd.

Misschien ook goede informatie voor jullie?

gr.
Ton.

hoi ton,

top wat een informatie daar kan ik wat mee,ik heb nog even naar het hotel gekeken.
Ziet er goed uit was al geen plaats meer,maar buiten dat zal ton hier op de bonefooi willen kijken naar een slaap verblijf.

Hij vind dat leuk,heb zelf al veel voor geboekt dus vandaar.
Als we geen slaap plek vinden moeten we maar op het strand slapen haha.

En wie weet neem de hotel naam wel mee want je weet maar nooit,en is er tegen die tijd wel plaats.

En die eilanden rondtour spreekt me inderdaad ook aan wij houden ook van snorkelen.

Duiken zien we maar van af hebben we een keer bij de caribean gedaan,na tien minuten uitleg het water in was niet zo heel succes vol.

Als je nog leuke adviezen hebt over ho chi minh stad,of souvenier verkoop,hoor ik dat graag.

Neem aan dat je daar ook makkelijk spullen per boot kan versturen naar nederland.

gr karin:dag:

Hallo Karin,

Geen probleem om je spullen via de boot deze kant op te krijgen; houd natuurlijk wel even rekening met de tijd ( is er niet in 24 uur natuurlijk ).

En ben blij dat ik eigenlijk met mijn vraag naar Viet Nam 2 koppels tegelijkertijd heb kunnen helpen.

Over saigon
Je weet dat dit mijn meest favoriete stad is en bijna net zo goed ken als Tilburg.
dus wanneer je je interesse kenbaar zou willen maken per interesse, schrijf ik er wel wat bij wat je er kan doen. Misschien ook de dag ( bijv. Zaterdag ) dat je er bent.

gr.
Ton.

Hallo,

Hue is Hue is niet heel mooi maar wel de moeite waard. Vooral de sfeer sprak me daar aan. De mensen zijn er erg vriendelijk. En je kan er wat tours boeken.
Het strand ligt ongeveer 15km buiten de stad en is heel leuk.
De markt is een aanrader en de verboden stad. Als je veel oude tempels wil zien kan je hier en tour mee doen, wij hadden het na de 3-e al gezien. Desondanks is zo’n dag leuk. Als ik weer de keuze had zou ik de Demilitaire Zone tour (DMZ tour) doen en dan op eigen houtje het paleis en misschien 1 pagode bezoeken.
Een goed restaurant, goedkoop, lekker en hele vriendelijke mensen is Rich Moon, 49 Le Loi street. Ons hotel lag er recht tegenover (17€/nacht per kamer), heel eenvoudig maar wel goed en schoon.
Wij boekten de hotels via Agoda.com of Hostelbookers. Beide hebben vele lastminute aanbiedingen. In ieder hotel staat wel een computer waar je het volgend hotel kan boeken.

Hoi An is een hele mooie stad maar stukken touristischer. Je kan er goed kleding laten maken. Je moet wel op de kwaliteit letten, naden en afwerking goed bekijken. Wij zijn op de kleding markt geslaagd bij miss forget me not op stand 20, in de hoek. Zeer goede kwaliteit en dubbel gestickt. Op google kan je er meer over vinden. 26€ voor 2 zijen overhemden van Thais zijde (is dik).

Het strand van Hoi An is prachtig, zowel de local beach als bij de resorts. ca. 5km buiten de stad. Op de local beach is veel te zien en heeft een leuke niet touristische sfeer. We hebben in Hoi An met een brommertje getourd en het was prachtig. Verdwalen wil haast niet want het zijn allemaal eilandjes die ca. 2 bruggen hebben. Buiten de stad gewoon een lokaal restaurantje aandoen en de sfeer is geweldig.

Ik zou 3 dagen Hoi An doen en 2 dagen Hue mits dat niet te gejaagd reizen is, anders andersom.

Nu ik dit hele verhaal intik heb ik zelf ook weer zin om te gaan, maar ja eerst weer even een jaatrje werken en dan…

Robin

Hallo Karin,

Ik zat net de kranten te lezen en dacht aan je vraag over dingen te doen in Saigon toen ik dit artikel zag.

Lekker makkelijk voor mij en misschien handig voor jullie.

ook heb ik op een ander topic een wandeling bedacht van iets meer dan een halve dag langs wat leuke lokaties en restaurantjes ( misschien ook een tip ).

Ook kan je op de fotoafdeling kijken om in een vietnamees restaurant grote loempias te eten; adres staat op 1 van de foto’s.
Was hier in 2010 en we betaalden toen voor kleine loempias ( spring rolls) + 2 biertjes + de grote loempias in totaal voor 4 personen VND 200000.

Ben je het Aziatische eten even beu, Kom niet op de naam van het winkelcentrum dus moet even omschrijven waar ie zit.
Bij het opera house oversteken naar hotel Continental en dus opera huose in de rug en Continental aan de rechterzijde houden en aan de straat kant van Continental lopen.
Bij de allereerste kruising zit een winkelcentrum, dus niet oversteken naar dat winkelcentrum.

Daar naar de geloof 3e of 4e verdieping gaan en daar kan je voor 1 usd ( prijs jan. 2012 ) en broodje hamburger kopen bijna a la mcDonalds ( die vind je dus niet in Viet Nam ).
Houd er wel even rekening mee dat je niet wordt bediend, maar zelf naar de balies moet gaan ( kan je per balie gerechten uit diverse landen kiezen; dus 1 balie voor Thais, 1 balie voor Japans enz. Zijn zo iets van 15 a 20 balies ). Daar bestel je en betaal je en dan brengen ze wel het eten naar je tafel, voor drankjes is er weer een aparte balie ).

Souvenirs
Is een lastig onderwerp.

Hoogstwaarschijnlijk heb je misschien een trip beboekt en kom je in een werkplaats terecht waar ze wat maken. Kan variëren van beeldjes van een vietnamees orkestje ( meestal beeldjes ) tot een lack afbeelding.

De prijzen daar zijn altijd veel hoger dan op de markt of in bijv. Ben Tanh market in Saigon.
Dus even de koop uitstellen.

De souvenirs in heel Viet Nam zijn wel ongeveer een beetje hetzelfde, maar er is uitzondering.
Je kan echt van alles kopen, van nep tot echt en verzin het maar wat je wilt.

Maar ik ben in Viet Nam al meer dan jaar op zoek naar marmeren bootje.
Dus gewoon een marmeren bootje van ongeveer 20 a 30 cm.
Ik heb er nu 2 gevonden, van marmer, maar zelf een gipsen bootje is in Ben Thanh of chinese markt in welke stad dan ook niet te vinden.
Dus wil je die en je komt die tegen dan even goed onderhandelen en kopen.

Heb je die gekocht in of Saigon, Pan Thiet, My Tho of Can Tho ( daar zit ik eind van het jaar ) laat het me aub weten.

Hue - Hoi An

Ben blij dat Robin dezelfde ideeën heeft over Hue als je de DMZ niet doet.
Dan is aankomen in Hue in de ochtend en in de middag de Citadel bezoeken + de dag erop de tombes : kan je zelf, maar mooiste is per boot, en de middag even wat de stad verkennen en de dag erop naar Hoi An.

Je hoeft echt niet naar het lokale strand.
Ik ben bevriend met mensen die een klein restaurantje hebben bij het strand.
Dit ligt op het einde van de weg van Hoi An stad naar jet strand.
Wanneer je bijna bij het strand bent moet je een bruggetje over en na 50/75 meter zie je aan de rechter kant River/beach resort en aan de linker kant heb je wat restaurantjes.
1 ervan heet Cafe Anna.

Wanneer je vraagt of oma nog leeft en hoe het met de kleinzoon gaat en ook mijn naam noemt, wordt echt warm ontvangen. Ton from Holland.

Misschien met het noemen van de namen Cor en Wilna from Holland het nog een warmer onthaal wordt.

Robin heeft ook goede tips aangedragen om wat van de omgeving te verkennen.
Alleen heb ik toch wel wat moeite met het advies om een scooter te huren.

Dis mag niet omdat je geen vietnamees rijbewijs hebt, dus je bent dus ook niet verzekerd voor
alle eventuele medische kosten, alle andere aansprakelijksheidskosten, al je reisverzekeringen en ziektekosten verzekeringen vervallen bij een ongeval en dus eigen rekening.
ook eerder terug naar Nederland is voor je eigen rekening.

bij een ongeval met een dodelijk slachtoffer kan je zomaar 20 jaar cel krijgen + alle inkomstenderving van het slachtoffer moeten betalen; dus rijd je iemand aan van 10 en deze overlijd dan betaal je ongeveer 60000 usd voordat je weer het land uit mag.

Houd er wel even rekening mee dat je alleen de verhalen leest waar he goed is gegaan , maar ik je tientallen sites laten zien waar het mis is gegaan en mensen nu diep in de schulden zitten en zelfs vast zitten in Viet nam. Houd daar echt rekening mee.

ik heb het dus niet over een bekeuring omdat je zonder rijbewijs rijd maar alleen over ongevallen.
Het rijden op een scooter kan zo al minimaal 100 usd bekeuring kosten + 30 dagen huur.
Niet betalen is niet het land verlaten.
Je paspoort moet je inleveren enz.

Ik zet het wel even super negatief neer, maar dit zijn wel de maximale straffen.
Houd er wel rekening mee als je toch een motor wilt gaan huren.
Vind dat ik dit toch even moet melden.

Maar denk dat ik nu toch wel wat vragen van jullie heb beantword Ton en Karin?

gr.
Ton.

Hoi ton wat een informatie ik houd er van. Zouden ze zeggen in amsterdam.
Ga dit natuurlijk noteren, van scooter huren had ik al ergens gelezen van je
maar gaan dit inderdaad niet huren.Ik weet niet hoe het zit om een auto te huren in hue. En zelf dan naar hoi an te rijden als dit wel te doen is, weet niet of de weg bebordingen oke zijn en meschien in timboektoe balanden of rimboe zo gezegd.
Tenslotten moeten we 13 jan.om 06.05 vertrek naar danang het vliegtuig halen.
Dus wil van zaterdag 12 jan op zon 13 jan overnachten in dangang vanwegen vroege vliegtijd.>>>

Dus komen we maandag aan in na trang en hopen op goed weer want had al van je gelezen dat het best niet altijd al goed weer is.
Gaan eerst naar hotel mia is het weer niet best moeten we maar kijken wat daar in de buurt is voor die drie dagen.Daarna naar het novotel en kijken of we wat tripjes naar de eilanden kunnen gaan maken,daar had je ons ook al wat over verteld.
Is het daar ook:vak02:slecht moeten we maar even kijken voor andere bezienswaardigheden.Of shoppen heb daar ook geen moeite mee alleen meschien mijn koffer.
Dan naar saigon jouw stad als ik het goed begrepen heb,vogens mij het beste om te shoppen.We zijn daar maar drie nachten maar heb nu al het idee dat wij hier niet maar een keer heen gaan.
Kunnen we meschien volgend keer kiezen voor langer in het zuiden te verblijven.:dag:

Gr ton en karin

Hallo Ton en Karin,

Van het huren van scooters, meld ik zo eens per maand dat het niet mag, eigenlijk mag je niets boven de 49.9 cc huren om zelf te besturen. Is je vraag over de auto huren ook meteen beantwoord.

Ik denk dat je het wel begrijpt wanneer je eenmaal in Viet Nam bent, is voor ons westerlingen ondoenlijk en echt niet te doen.

Je moet je als voorbeeld even voorstellen.
Je staat met de auto in een 1 richtingsstraat en je moet rechts af.
Je moet links van de weg voorsorteren. Achter je en rechts van je staan 500 brommertjes, hoe ga je rechts af?

Over de “snelwegen” is het bijna net zo chaotisch.
Misschien als je op de fotoafdeling kijkt bij mijn fot’s van pagodes dalat de eerste foto.
Dit is de weg dus naar Dalat, 2 baans weg, en je ziet een vrachtwagen inhalen, je ziet ook een wagen recht op ons afkomen hoewel we aan de rechterkant rijden. Ziet er nogal ongeorganiseerd uit.

ook worden auto’s altijd verhuurd met chauffeur; prijs in januari was rond de 100 usd voor een gehele dag.

Met slecht weer bedoel ik overigens niet slecht.

bedoel eigenlijk kans op niet echt strandweer; temperatuur zal altijd wel boven de 20 graden zijn.
Dus voldoende te doen, wanneer het een dagje geen strandweer is.

Ik denk dat je dit misschien ook al gelezen had, maar zoniet.
Wanneer je land in Can Ranh, zie op de weg naar Nha Trang witte zandvlaktes, dit zand gaat naar Vin Pearl om een wit strand te creëren, zijn er namelijk niet in Nha Trang die spierwitte stranden…

Drankje in de draaiende bar van het Sheraton is ook een aanrader.

Saigon.
Dit is een stad die je meteen bevalt of je vind het helemaal niets; ik vind hem helemaal geweldig.
Wanneer je problemen hebt met je koffer ( toch net iets te klein voor de aankopen ) moet je eens aan de rechterzijde van Ben Tanh ( verkeersplein in de rug ) een koffer winkel binnenlopen.
Dan enkele meters de winkel inlopen en wat gaan rommelen aan de koffers.
Je ziet dan ineens ratten er vanachter komen vluchten.

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar in welk hotel verblijven jullie in Saigon?
Wil je ook weten wat mijn favoriete plekken zijn voor eten en drinken, laat het even weten.

Ik heb overigens nog een tip gekregen om te bezoeken in de Nha Trang omgeving, nl

About Nha Trang, Doc Let is one of the most beautiful beaches over there, about 40 km from Nha Trang city. I think this is such a good spot to see.

Misschien ook iets voor jullie.

Ik neem me elke keer voor om het wat kort te houden, maar het lukt op de een of andere manier niet. Denk dat en dat moet ik ook nog even vermelden en voordat ik er erg in heb is het toch weer wat langer dan gepland geworden.
Ben blij dat dit in Amsterdam niet erg gevonden wordt.

gr.
Ton.

Misschien nog een idee; Op meerdere plaatsen zijn electrische fietsen te huur. Voor Hoi An is dat zeker leuk!

Hallo ton,nee hoor jou verhalen zijn niet te lang lekker veel informatie en leuk om te lezen.
Wij zitten in saigon in het legend hotel en verblijven daar drie volle dagen.
Dus alle tips zijn welkom,ik noteer al jou tips op papier en zal er zeker plezier van beleven.
Want drie weken is tenslotte van noord naar zuid in vogelvlucht,dus handig als we niet alles ter plaatse hoeven uit te zoeken.

Dus vervoer wordt dus auto huren met chaffeur,weet jij toevallig welk hotel dicht bij het vliegveld zit bij danang.

Het verkeer is dus net zo een gekkenhuis als in bangkok,daar namen we altijd een taxi of tuk tuk.

gr ton en karin

Met een taxi is het 25-35 minuten van Hoi An naar het vliegveld van Danang en daar hoef je niet lang van te voren aanwezig te zijn. 's Ochtends vroeg is er weinig verkeer. Je zou dus ook kunnen overwegen om toch die nacht extra in Hoi An te blijven…

oke top dat is inderdaad zeker ook te doen
bedankt voor je tip.

gr karin