Bedankt voor je snelle antwoord.
De onderstaande optie lijkt ons zeker leuk:
dag 1: Saigon - Cat Be (na 12.00 uur boot pakken naar fabriekjes) - Overnachting (Tan Phong)
dag 2: Tan Phong (eventueel rondfietsen) - Can Tho
dag 3: Can Tho (Cai Rang) - Saigon
Daarbij heb ik wel de volgende vragen:
Hoe van Saigon naar Cat Be? (Lokaal vervoer, Bus, Taxi)
Kun je de boottocht in Cat Be ter plaatse makkelijk regelen? Hoe lang duurt deze en vaar je dan ook door de kleine kanaaltjes heen? Welke fabriekjes bezoek je en zijn die de moeite waard?
Hoe kunnen we van Tan Phong makkelijk naar Can Tho? (boot/bus/taxi)
Vervoer terug naar Saigon na bezoek Cai Rang? Welk vervoer is aan te raden?
Hopelijk kun je me weer wat verder helpen.
gr. Frank
Kan je in Saigon regelen.
Zelf doe ik dit met prive vervoer; maar er gaan vele bussen naar Cai Be.
Wanneer je via Rustic Mekong ea. zou regelen dan kan je dit organiseren dat je aankomt bij de pier van de touristen boten; daar je bagage afgeeft en met zo de oevers van My Tho en Cai af fiets/ wandelt.
Dan de boot pakt en dan naar fabriekje gaat waar je uitgelegt krijgt wat er allemaal met rijst gemaakt kan worden en ook hoe de restanten van rijst nog worden gebruikt.
Ook kan je dit heel makkelijk zelf regelen zowel in Saigon als bij de vertrek pier in Cai Be…
Kleine kanaaltjes.
Geen probleem.
Wanneer je vaart op de toursiten boot in My Tho ( is de vertrek pier van de touristen bootjes ) dan zie je kleine bootjes varen en even een seintje naar de schipper van jouw boot om te stoppen en dan overstappen ( zit niet in de trip inbegrepen, dus wel even de prijsvragen en onderhandelen eventueel ).
Wat te zien op de vaart.
Je hebt diverse keuzes.
Je kan naar een stop waar alles wordt uitgelegd en gedemostreerd wat te doen met rijst en rijst afval. naar een fabriekt waar bakstenen worden worden gemaakt.
Ook een traditional house kan je kiezen; vind ik wel leuk want daar heb je schone toiletten en krijg je vers fruit.
Wanneer je bovenstaande zou kiezen reken dan op 3 a 3.5 uur.
Denka dat deze voldoende zijn.
Van Tan Phong naar Can Tho.
Van Cai Be naar Can Tho is maar 70 km en met een gemiddelde snelheis van 45 KM/hr. kan je uitrekenen hoelang je erover doet.
Van het eiland kan je met een ferry vervoer regelen; taxi of een bus.
Maar met 4 personen zou ik gewoon prive vervoer regelen.
Dan ga je reschtstreeks, airco, geen stops en verschil in prijs is helemaal te overzien.
Met prive vervoer is het gewoon van A naar B en niet overstappen, niet 500 meter lopen met 35 graden met je bagege voor misschien 35 USD meer of minder voor jullie gezelschap.
Kan je home stay ook regelen eventueel.
Van Can Tho na Cai Rang.
Zou bagage laten staan in je hotel in Can Tho.
Na terugkomst in Can Tho hotel, dan uit checken en met bus naar Saigon.
Rit duurt dan een uur of 5.
Prive waarschijnlijk zo’n 100 tot 150 USD en 4 uur.
Hoop dat weer je vragen beantwoord; niet, laat het maar weer weten.
Een andere optie die vanuit het thuisfront wordt geopperd:
Als we drie dagen Can Tho zouden doen en vanuit daar van alles ondernemen.
Het lijkt wat makkelijker te regelen wat iets meer rust geeft.
Wat zouden we dan kunnen doen?
Natuurlijk de drijvende markt, maar zijn daar ook de kleine kanaaltjes?
Hoe is daar de omgeving om te fietsen?
Andere leuke opties?
Ik hoor het wel weer en alvast bedankt voor je enthousiaste antwoorden.
Frank, wat heb je nog uitgevonden qua treinreizen, waar heb je geboekt? Welke site/trein is de beste om te boeken en zitten er nog grote verschillen in kwaliteit volgens jou? Kom wel wat verder met seat61 maar nog niet helemaal
Wij willen nl van Ninh Binh naar Dong Hoi; zie dat sommige treinen al volgeboekt zijn op 7 jan, het loopt blijkbaar storm. Lees op dt forum ook dat je beter de nieuwe treinen kunt hebben dan de oudere slaaptreinen. Komt dat bekend voor en hoe weet je wat de staat van de trein is (oud of nieuw)? Anderen schrijven dat je prima vanuit je hotel in Hanoi kunt boeken direct na aankomst. Dussss wat te doen…
Wat zijn jullie ideeën en ervaringen hiermee?
Dank alvast!!
groet
Astrid
Ps. ondertussen lees ik mee over Mekong natuurlijk haha
Is ook een optie, alleen zijn de kanaaltjes om te varen bijna allemaal weg of sterk moderniseert.
Toen in voor de 1e keer in Can Tha was had allemaal kanaaltjes waar nu de brug is.
Nu geen 1 meer.
Richting Cai Rang waren toen de oevers naar de zij kanalen allemaal begroeit met planten; nu met beton.
Wel zijn de fietspaden aan de Can Tho kant richting Cai Rang nog enigszins als toen.
Can Tho word steeds groter dus steeds meer een grote stad.
Was er 3 jaar geleden voor het laatst, dus denk dat het steeds meer verstedelijkt is en de de kanalen die ik 3 jaar geleden zag misschien gedempt zijn en bebouwd.
Net als de kanalen die ik in 2005 zag en nu al jaren bebouwd zijn.
ga je met een auto naar wat minder bekende drijvende markten in de Can Tho omgeving; denk dan aan 20 a 30 km verder; dan is het wat autentiker dan Cai Rang en wat minder touristisch.
Daar kan je we wat kanalen vinden als in Cai Be.
Van Can Tho naar Cai Be is maar 60 km; maar wel 2 uur rijden minimaal.
Dus wanneer Can Tho je basis zou worden is alles goed te doen.
Even een vraagje; Speelt het zwembad van Victoria misschien een rol bij de achterban?
@Astrid,
Ik heb die site nog bekeken en ben tot de conclusie gekomen dat we voor de goedkope optie gaan: Vietnam Railway. Dit omdat we 's avonds in de trein stappen en echt alleen maar overnachten. Qua luxe zal het ietsjes minder zijn, maar we hebben dan de ogen toch dicht We moeten echter nog wel de boeking doorvoeren.
@Ton,
Nog vele sites gelezen en we hebben nu besloten om alleen naar Cai Be te gaan.
We hebben twee dagen een homestay geboekt in Tan Phong, inclusief een klein zwembadje.
(Dit omdat we op dat tijdstip al veel gereisd hebben en we ook rekening willen houden met onze twee tieners)
Nu is de reis niet zover (2,5 uur) en we denken dat we vanuit hier voldoende kunnen ondernemen.
(fietsen, varen, wandelen)
We hebben dan toch de mogelijkheid om naar een drijvende markt te gaan, alhoewel deze niet zo indrukwekkend zal zijn als in Cai Rang.
Mochten we het idee hebben dat we iets missen, dan moeten we nog een keer terug op vakantie.
Wat betreft het vervoer, we hebben een aanbod gehad van de eigenaar die ons in HCMC komt halen.
Een enkele trip kost dan $70,-Op zich een redelijke prijs maar ik wil eigenlijk nog uitzoeken hoe we het met een bus zouden kunnen doen. Wat zou dit schelen? Dit geldt natuurlijk ook voor de terugreis.
Ik denk dat de 70 USD echt een goede prijs is; zeker wanneer je vanuit Saigon wordt opgehaald.
En helemaal goed wanneer je van A naar B wordt gebracht.
Dan dus geen afzet point waar je weer naar de ferry moet lopen of vervoer regelen of op een centraal punt waarvan je in Saigon vertrek wat ook natuurlijk weer kosten of fysieke inspanning kost.
Wanneer je alles gaat rekenen en je zou met de taxi ( vanaf je Saigon hotel ) naar het centraal punt in Saigon gaan en van daaruit vertrekken naar Cai Be, daar weer iets regelen om op het eiland te komen ( kosten ferry en misschien weer taxi of lopen met je bagage ) zit je ook al snel op 50 a 70 USD ( 10 USD x 4 voor bus en dan taxi ( Saigon en misschien Cai Be ) en ferri ).
Neem je geen touristen bus, dan is het veel goedkoper maar dan reken op een reisduur van 6 a 8 uur ipv 4 uur.
Dan kan het voor 5 USD pp ( onderhandelen, want vietnamezen betalen minder ) maar dan geen airco, volle bussen, stank, oncomfortabel, vele stops, misschien zelfs dieren in de bus; is ook een beleving.
Ik betaalde van Saigon hotel naar Can Tho hotel met een zeer luxe auto 125 USD enkele reis; dit 2 jaar geleden.
Misschien dit even ter indicatie.
Denk dat je met 2 dagen Cai Be het echt helemaal geweldig gaat vinden.
Als ik me niet vergis zit jij nu lekker in Vietnam?! Hopelijk heb je tijd om nog te reageren.
Ik zit namelijk met het laatste deel van de reis die ik misschien wil omgooien.
Tot ik mij bedacht dat je op Can Tho kunt vliegen. Een aangezien we toch vnl de Mekong nog willen doen (en weinig saigon) leek me dat wel een handige optie. En jij zit nu in Chao Doc (toch?) en daar lees ik goede dingen over, iets meer onontdekt. Klopt dat?Dat spreekt ons wat meer aan dat de standaard tours vanuit Saigon. Fabriekjes kijken word ik niet direct enthousiast van. Beetje rondfietsen en natuur in (Sa Tru??) wel.
Dus wat zouden we kunnen doen in die laatste dagen, zonder ons een slag in de rondte te reizen (dat gebeurt toch wel ben ik bang) ;)? Is zoiets als onderstaande leuk en vooral haalbaar??
14 Hoi An - Danang - Can Tho (13:35 eta)
15 Can Tho (Cai Rang ochtend)- Cai Be
16 Cai Be- Chau Doc???
17 Chau Doc - Saigon
18 Saigon - PQ
19 PQ
20 PQ
21 PQ
22 PQ- Saigon- A’dam
Nadeel is dat Saigon stad nu vrijwel helemaal wegvalt. En geen Cu Chi tunnels.
Hoe we op die plekken komen is überhaupt nog een vraag.
Heb jij suggesties en/of tips voor dat laatste deel, Ton?
Hope so!
Je hebt helemaal gelijk; ik zit nu in Chau Doc.
Is alleen niet zo zonning omdat we n de naweeen van de orkaan Tembin zitten; af en toe regen en bewolkt.
Vind je laatste optie eigenlijk ook de beste; neem aan dat dag 16 je Sa Dec bedoelt?
Je hebt even wat moeten puzzelen maar denk dat het zo wel een zeer mooi schema is geworden wat garant staat voor een mooie en geweldige vakantie.
Het is al een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. Inmiddels hebben we onze complete reis in kannen en kruiken… op 1 ding na. Dat is de treinreis van Nihn Bihn naar Hue. Op 12goasia heb ik gekeken maar daar krijg ik de melding dat de treinreis nog niet beschikbaar is of dat de plaatsen gereserveerd zijn voor langere trajecten.
We willen graag de SE19 boeken, vertrek om 22.30 uur in Nihn Bihn (naar Hue). Kan ik ook dezelfde trein boeken vanaf Hanoi en dan pas instappen in Nihn Bihn? Dan zijn we wel wat duurder uit maar verzekerd van een eersteklas slaapcoupe voor 4 personen. Of ben ik verplicht om in Hanoi op te stappen?
Bedankt voor je snelle reactie.
Dat dacht ik ook (vanaf 60 dagen van te voren te reserveren) , maar vanuit Hanoi kan ik de treinreis wel boeken.
Vanuit Nihn Bihn krijg ik de volgende melding:
21 Jul 22:30 Ninh Binh-Hue: You’re seeing this message because selected trip is not bookable at the moment. Possible reasons:
Train trip:
All tickets are sold for this date or reserved for longer journeys on this train.
Tickets are not issued yet for this train. Some operators issue train tickets only 30 days/60 days before departure date.
There was a technical issue in one of the connected systems.
Omdat boeken vanuit Hanoi wel mogelijk is ga ik er vanuit dat de tickets zijn : reserved for longer journeys.
Vandaar de vraag of ik ze kan boeken vanuit Hanoi maar pas opstap in Nihn Bihn
Misschien iemand anders ervaringen hiermee.
Hoi Frank
Ik weet dit idd niet. Maar ik wil zelf van de zomer ook deze trein pakken. Vandaar dat ik al had gekeken. Ben benieuwd of iemand anders dit weet. Ik lees mee.
Gr Helen
Verzonden vanaf mijn iPad met Wereldwijzer Reisforums
Helaas nog geen reactie gehad van de experts. (dit is geen verwijt)
Omdat ik erg nieuwsgierig was ben ik nogmaals gaan zoeken op internet en kwam daar uit op de volgende site: https://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=197132. :lol:
In dit topic geeft Ton het antwoord op mijn vraag of je later kunt opstappen:
Je plek in de trein wordt vrijgehouden en je kan gewoon in Ninh Binh opstappen.
Hiermee heb ik het gewenste antwoord gevonden en daarna meteen de tickets vanuit Hanoi naar Hue geboekt. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van 12goasia. Werkt perfect en inmiddels de tickets binnen gekregen. Ietsjes duurder dan vanuit Ninh Bihn naar Hue maar nu verzekerd van een plekje in de trein.
@Helen: Je kunt dus nu al de tickets boeken, echter alleen vanuit Hanoi. Ik denk zeker dat de tickets vanuit NB ook nog wel in de verkoop gaan, maar daarvoor moet je iets meer geduld hebben. Natuurlijk loop je het risico dat het uitverkocht is.