Vietnam: wat doen als je maar 16 dagen hebt?

Hoi,

Na Kenia, Thailand, nog eens thailand & cambodja gedaan te hebben, overwegen we nu naar Vietnam te gaan.

Data: aankomst 30 april 's avonds Ho Chi Minh City - retour 16 mei 's avonds .

is het haalbaar om naar Hanoi te gaan? We houden wel van wat cultuur, maar nog meer van de natuur! :slight_smile:

We zijn geen backpackers, maar ik neem aan dat budgetgewijs Vietnam vergelijkbaar is met cambodja?
We zijn aan het twijfelen om te boeken, is 16 dagen ter plaatse de moeite of niet?

Hallo L,

Viet Nam is in 16 dagen te bezoeken.
Natuurlijk niet helemaal, dus je zult keuzes moeten maken.

Zelf denk dat je dan voor de Mekong Delta, Mai Chau, Ninh Bin. Provincie, Halong Bay moet gaan.
Heb bewust Sapa eruit gelaten want dit is steeds meer touristischer aan het Worden.

Afhankelijk van jullie reistempo is misschien ook Hoi An in te plannen.

Budget voor Cambodja en Viet Nam zijn goed te vergelijken.

Wel zou ik voor 30-4 t/m zeker 4-5 alles al vooraf reglenen; is dan super hoogseizoen door nationale vakantiedagen en festiviteiten die groots gevierd gaan worde.

Gr.
Ton.

1 like

April/mei is een ideale tijd voor centraal Vietnam. Dus de regio Hoi An en Hue.
Het zuiden is de start van het regenseizoen en daardoor zit er erg veel vocht in de lucht. Wees op klam weer voorbereid.In het noorden is het warm genoeg om naar Halong Bay te gaan.
Ik zou 3 etapes doen:

1. HCMC met dag-uitstapjes. En de mekong zelfs overslaan wanneer je bijvoorbeeld in Cambodja al bij 1 van de vissersdorpen op het Tonle Sap bent geweest.
    Wil je wel naar de Mekong dan zou ik daar 2 dagen voor uittrekken.
  2. Dan naar Da Nang vliegen of treinen en direct door naar Hoi An (eventueel via Marble Mountains).
    Van Hoi An kun je bij ieder hotel een bus regelen naar Hue. Ongeveer 4 uur met een pauze en nog een korte stop in Da Nang.
    Heb je tijd over dan zou je via Ninh Binh kunnen gaan. Anders bijvoorbeeld vliegen of treinen naar Hanoi.
  3. Minstens 2 volle dagen Hanoi om wat van de stad te zien (mausoleum, musea, literatuurtempel, old quarter en hoan Kiem meer).
    En vooraf geboekte (eventueel via je hotel) een 2 daagse trip naar Halong Bay, met overnachting op een boot dus.
    Overigens zou de regio Sapa en Bac Ha in mei warm genoeg moeten zijn voor een mooi verblijf, maar ik zou dat alleen doen wanneer je er minstens drie nachten (liever meer) kunt blijven en dan ook een nacht in Bac Ha op zaterdag voor de zondagmarkt.

Johan

1 like

Bedankt voor de info!

Ik heb vandaag een reisgids aangeschaft en zal eerst maar eens beginnen met de bekijken wat wat allemaal is.
We zijn in cambodja inderdaad op het tonle sap meer geweest, vonden het fantastisch! :slight_smile:

Nu zullen we maar eens beginnen puzzelen!

De vluchten zijn geboekt, we komen 30/04 aan in Ho Chi Minh en vertrekken 16/05 terug vanuit Ho Chi Minh… nu kan ik echt beginnen plannen! :slight_smile:

Hier ben ik alvast met mijn eerste vragen!

Dit is alvast het ruwe idee wat we hebben:
30april: 19u aankomst SGN overnachting in de buurt van de luchthaven
01/05: sgn - hanoi + verkenning Hanoi
02/5 tot 9/05 voor: Halong Bay - Ninh Binh & Mai Chau

OPTIE1 :
10/5 - 13/05: Hoi An & omgeving
13/05 - 16/05: Ho chi Minh + omgeving

of

OPTIE 2:
10/5 - 13/05: Dalat + bezoek Cat Thien
13/05-16/05: Ho Chi Minh + omgeving

of

OPTIE 3:
10/05 - 16/05: Ho Chi Minh + omgeving + mekong delta ( hier twijfelen we over omdat we in cambodja naar Tonle sap zijn geweest)

16/05: vertrek 20u20 SGN - BRU

Misschien even verder kaderen: we voorzien (exclusief internationale vluchten) 1500€ à 2000€ budget voor alles (is dit voldoende?).
We staan openen voor “out of the box” ervaringen, we hebben een hekel aan plaatsen waar hordes toeristenbussen komen en waar haast niets aan authenticiteit meer over blijft . (uiteraard maken we graag uitzonderingen als het om absolute highlights gaat :slight_smile: )
Is bovenstaande schema haalbaar? Ik vermoed dat het optie 1 zal worden, graag jullie feed back…

Ton en Johan alvast bedankt voor jullie feedback! We hebben hier veel aan gehad, vooral ook de tips van Mai Chau ipv sapa en het eventueel weglaten van Mekong delta vanwege ons eerdere bezoek aan Tonle sap. Bedankt! :slight_smile:

Weer even een update, hoe meer ik me inlees over Vietnam, hoe enthousiaster en hoe meer vorm ons reisschema begint te krijgen!!

We hebben nu nog 2 mogelijke schema’s:

30 april 2015: Aankomst Ho CHi Minh 19u
01/05 ochtendvlucht naar Hanoi + verkenning Hanoi
02/05 – 08/05 : Hanoi – Ha Long - Mai Chau – Ninh Binh
09/05: Vlucht Hanoi – Da Nang (naar Hoi An)
10/05: Hoi An + Marble Mountains
11/05: trip naar Hue
12/05 Hue
13/05: Vlucht Hue – Ho Chi Minh
14/05: Ho chi Minh
15/05: Ho Chi Minh + Cu Chi
16/05: Avondvlucht richting Belgie

Of

02/05 – 06/05 : Hanoi – Ha Long - Ninh Binh
07/05: Vlucht Hanoi – Da Nang (naar Hoi An)
08/05: Hoi An + Marble Mountains
09/05: trip naar Hue
10/05 Hue
11/05: Vlucht Hue – Ho Chi Minh
12/05: Ho chi Minh
13/05: Mekong Delta
14/05: Mekong Delta

Is dit haalbaar of zal het te druk zijn? graag jullie feedback! :slight_smile:

Hallo L,

Beide prima schema’s.
Heb alleen nog 1 opmerking.

Voor beide schema’s heb je Hoi An + Marble Mountains staan en 1 dag uitgetrokken voor de trip naar Hue.
Ik zou kijken of je een trip zou kunnen vinden om de MM mee te nemen op de dag naar Hue, heb je een gehele dag Hoi An.

Beide schema’s zijn echt niet te druk en helemaal relaxt haalbaar.
Persoonlijk zou ik gaan voor schema 2.

Enigste probleem met dit schema is dat er relatief veel zuiden in zit.
Het regenseizoen is dan net begonnen, dus kans op regen, maar wel het betere schema volgens mij.

Niet te enthousiast worden L, anders zitten er ineens meer dan 24 uur in een dag, gevoelsmatig :slight_smile:

Gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

We hebben alles nog eens bekeken en overwogen en gaan ook voor schema 2 gaan. Dit zal het definitieve schema worden:

02/05: Hanoi
03/05: uitstapje Ninh Binh (trang an) (tenzij we het veel te leuk vinden in Hanoi, dat bekijken we ter plaatse :-))
04/05: Halong Bay
05/05: halong Bay
06/05: Vlucht Hanoi – Da Nang (naar Hoi An)
07/05: Hoi An
08/05: Hoi An - dagje strand
09/05: trip naar Hue + marble mountains
10/05 Hue
11/05: Vlucht Hue – Ho Chi Minh
12/05: Ho chi Minh
13/05: Mekong Delta
14/05: Mekong Delta

Ik heb binnenlandse vluchtjes gevonden met vietjet, 3 vluchten samen 200 dollar voor ons beiden.
Ik denk dat ik ze maar ga boeken :slight_smile:

En Ton ik ben altijd zo enthousiast als we ver gaan, ik begin dan keihard alles te plannen op voorhand zodat ik met een gerust (en zoveel mogelijk wetend) hart kan vertrekken!
Ik heb enkele jaren in de reissector gewerkt en ik heb al evenveel plezier aan het plannen, als aan het reizen zelf! Mijn man kiest mee de bestemming, geeft me carte blanche en ik leef me uit :stuck_out_tongue:

Mei lijkt nog lang, maar in ons jonge drukke alledaagse leven vliegt de tijd :wink:

Wanneer het je alleen om de Trang An grotten bij Ninh Binh gaat, zou dat theoretisch in een dagtrip vanuit Hanoi kunnen wanneer je vroeg vertrekt en in de avond terugkomt.
Ik heb een paar dagen in Ninh Binh gezeten en ook even bij ‘grotten-concurrent’ Tam Coc gekeken, maar dat kwam omdat ik een groot deel van de mooie omgeving per fiets heb verkend. De boottour door Trang An was prachtig!
Het verschil is dat ik al vaker in Hanoi was geweest en daar ook nog enkele dagen verbleef. Hanoi is een favoriet van mij.
In Ninh Binh zat ik in het Canh Dieu Hotel, in de buurt van het treinstation en ook niet ver van het busstation en de markt en winkelstraten.
Het hotel heeft geweldig personeel (gerund door een familie, met name de zoon en dochter) en een aardige keuken, met fietshuur en ze gaven me een mooi kaartje van de omgeving. Vergelijkbaar met:

De doorgaande weg bij Ninh Binh heeft weinig uitstraling door industrie, maar laat je daar niet door afschrikken.

Afhankelijk van het tijdstip van jullie vlucht naar Da Nang: je zou met een taxichauffeur kunnen onderhandelen om op deze dag al onderweg naar Hoi An een stop van 1,5 a 2 uur te maken bij Marble Mountains. Dan heb je tijd om over de heuvel te wandelen en de sights (vooral tempeltjes) te zien. Altijd leuk, met veel locals, soms veel studenten. De afstand van het vliegveld naar Hoi An valt reuze mee.

De route van Hoi An naar Hue gaat prima per bus, zoals ik eerder al aangaf. Deze bus stopt normaal niet bij Marble Mountains.

Johan

1 like

Ik heb even een routekaartje gemaakt van Ninh Binh en directe omgeving op GoogleMaps. Om effiënt van de tijd in Ninh Binh gebruik te maken.

Ik hoop dat die link werkt.
Dan zie je alles op schaal en misschien handiger dan getekende kaartjes zoals die van mijn vorige bericht.
Wanneer je inzoomt, dan zie je achtereenvolgens:

• Trang An grotten/bootjes, bij het EURASIAN RESTAURANT, onderweg zijn ook een paar (dure) geitenvleesrestaurants
  • Buu Dien Tinh Pagoda (waar bij mijn bezoek een bruidspaar op de foto werd gezet)
  • Cho Rong, is de markt met een winkelstraat, in deze buurt zijn ook prachtige (!) rustige straatjes
  • Ga, is het treinstation
  • Ben Xe, is het busstation in de buurt van het treinstation
  • Big C, is een grote mall die je ook in andere steden in Vietnam vindt (ik dacht uit Thailand) maar ik geef meestal de voorkeur aan kleine winkels
  • Tam Coc grotten/bootjes (hier in de buurt zijn ook een paar hotels maar ik zat liever in het centrum)
  • Dich Dong Pagode

Johan

1 like

Hoi Johan,

Ik moet je helaas corrigeren.

Ik heb 3 weken geleden mensen ontmoet in Saigon die met de bus gingen van Hue naar hoi An.
Er blijkt nu dus dat er bussen rijden over de Marble Mountains enz. en ook stoppen ( 3x ) ; en ook van Hoi An naar hue.
Prijs was 18 USD PP geloof ik.

Is een tip van haar en ook aktief op onze site.

Afstand van Hoi An strand hotel/resort naar het Danang vliegveld is 45 a 1 uur minuten.

gr.
Ton.

Zou kunnen, dat klinkt als een dagtour. En in de omgekeerde richting.
Ik had een ‘reguliere’ bus van Hoi An naar Hue voor $5 inclusief pick-up bij hotels. Geboekt bij mijn hotel.

Johan

Hallo Johan,

Nee, word aangeboden als een normale transfer tussen beide steden.
Natuurlijk is de frequentie niet zo hoog ( 2x per dag ) en de bussen blijken ook wat luxer te zijn.

nu dus heb je de keuze tussen deze plaatsten over de weg

1
Met de trein van Hue naar Hoi An en uitstappen Danag en dan verder naar Hoi An per bus/taxi/hoteltransfer
2
Bus door de tunnel en afgezet worden bij je hotel, of centraal punt
3
bus met diverse stops en worden afgezet bij je hotel, of centraal punt.
4
prive vervoer, van hotel naar hotel over welk gebied je wilt en welke stop je wilt.

Prijs
Johan, prijs is dit jaar niet meer relevant, 5 USD is nu 6 USD en vanaf 1-5 gaat ie naar 7 USD voor een busticket van Hue/Hoi An of VV non stop.

gr.
Ton.

Is er een mogelijkheid om vanuit Ninh Binh een excursie te doen naar Halong Bay met retour naar Hanoi? of kunnen we ninh binh best met een dagtrip doen? Is een dagtrip ook op eigen houtje te doen met het openbaar vervoer?

Hallo L,

Natuurlijk kan je een excursie doen van Ninh inh naar Halong.
Maar denk dat het wel een prive tour gaat worden, vanwege het feit dat er geen normale tours zijn waar je je bij kan aansluiten.

Wil je zelf van NB naar Halong, dan wordt het lokaal vervoer en dat is langzaam.

Wil je meteen van vertrek NB op een boot, dan moet je besproken hebben en zo tussen 11 en 12 ingecheckt hebben.
Vanaf Halong naar Hanoi is makkelijk vervoer te regelen.

Veelal zit er bij een Halong tocht ook een transfer VV Hanoi bij, dus de heenreis naar Halong zit in de prijs; deze dan wel eruit onderhandelen.

NB zelf
Natuurlijk zelf te doen, maar met OV duurt het te lang.
Je kan bussen op dit traject naar Binh Dinh stad en dan weer bussen op bijv Tam Coc of Trang An.

Ik zou dan gewoon een dagtrip boeken met de lokaties die jij ook voor ogen hebt en dan weet je zeker dat alles haalbaar en gezien kan worden.

gr.
Ton.

Dag Ton,

Ik denk dat we pas ter plekke zullen beslissen om naar NB te gaan of niet, dan kunnen eventueel nog een dagtripje onderhandelen vanuit Hanoi.

Ik ben even uit aan het kijken naar hotels en merk dat veel hotels promo’s aanbieden als je een verblijf combineert met een trip naar Halong.
Zijn de prijzen voor de betere cruisemaatschappijen ter plekke nog onderhandelbaar of kan je het toch best op voorhand vastleggen?

Hallo L,

Persoonlijk denk ik, wanneer je op die aanbieding ingaat, er weinig onderhandelingsruimte is.
Ik zou zelf, wanneer hotelier was dit niet doen, geld is toch al binnen.

Mijn ervaring, wanneer je gewoon een hotel boekt, en dan op zoek gaat naar een Halong Trip, deze soms wel onderhandelbaar zijn.
Maar dan wel voor de last minutes; dus morgen vertrekken naar Halong.

Wanneer je een cruise op het oog hebt, of een idee hebt hoe de cruise eruit moet zien, zou ik deze gewoon op voorhand al boeken thuis.

Waarom
Ik denk dat je , bij het zoeken van een voor jullie geschikte cruise, wensen hebt over hoe een Halong cruise eruit moet komen te zien.
Vind je deze via internet, en kan je in Hanoi , deze niet meer boeken en moet je over op plan B; dus een cruise zoeken die je ideaal benaderd.
Vind je die niet, dan naar plan C, weer meer inleveren aan je wensen.

Stel je vind wel een cruise van plan B, dan kan je wat afdingen, maar vraag naar cruises is hoog, dus via hun verkoopkanalen ( hotels, bureaus enz, ) denken ze wel dat ze die cabin wel kunnen verkopen voor de door hun gevraagde prijs. wanneer je om een uur of 10 in de ochtend komt en wilt afdingen.
Om 10 uur in de avond dan gaan ze waarschijnlijk wel akkoord met een wat lagere prijs.

Normaal gesproken is een Halong Cruise een grote hap uit je budget en ik zou deze dan wel perfekt willen.
Dus alles wat ik ( jij ) wil; de boot welke ik wil, op de datum dat ik wil, de cabin die ik wil, aantal uren varen wat ik wil, gebied wat ik wil, excursies die ik wil, uren strand ( eventueel ) die ik wil, waar kayakken waar ik wil en de uren die ik wil enz.

Stel je vind deze perfekte cruise voor je, en deze zou 400 USD kosten op internet nu.
Je hoopt dat je ter plekke 10 a 15 % goedkoper uit te zijn of zoiets.
Dan gaat het over 40 a 60 USD, is 20 a 30 USD pp.

Kom je aan in Hanoi, en deze cruise is uitverkocht, dan moet je tijd en energie inleveren om iets vergelijkbaars te vinden .
Vind dat zonde van de tijd, de nodige stress enz., en besteed de tijd liever aan andere dingen dan zoeken naar een cruise.

Zelf vind ik het wel relaxt, dat ik weet dat dit in ieder geval geregeld is, en me daar geen zorgen over hoef te maken.
Andere mensen zouden het een uitdaging vinden, kan ik ook begrijpen, maar is niet mijn ding ( ben steenbok, misschien daarom ).

Mijn persoonlijke conclusie is, zoals je al begrepen hebt, is het op voorhand vast te leggen en dan meer relaxt van Hanoi genieten ipv op jacht gaan naar een Halong Cruise.

Gr.
Ton.

Ps.
Vind je een perfekte cruise en deze is volgeboekt op internet, stuur me een PM.
Misschien kan ik wel iets gelijks laten vinden door mijn contacten in Viet Nam.

Hoi Ton,

Ik heb ondertussen heel wat offertes binnen en we twijfelen toch wel heel erg tussen 2 opties.

Ik heb een aanvraag bij Indo China Junk (Dragon Legend Cruise), wat ons eigenlijk de ideale route lijkt met alles erop en eraan.
Kostenplaatje (na het afdingen): 506USD
Kostprijs hotel + luchhaven vervoer dat we op het oog hebben 4n: 180USD

Dan heb ik bij een ander gelijkwaardig hotel een package aangevraagd, zij stelden dit voor:

Details Itinerary as you mentioned :

Day 1 (1/5) : Pick up at the airport
Check in Splendid Star boutique hotel with honeymoon room

Day 2 (2/5) : Free time to explore Ha Noi city
Stay in Splendid Star Boutique hotel

Day 3 (3/5) : Joining Ha Long Bay 2days/1night tour
Sleep on the boat (Galaxy Premium Cruise)

Day 4 (4/5) : Come back Ha Noi around 5pm
Check in Splendid Star Boutique

Day5 (5/5) :After breakfast ,join full day tour in Ninh Binh ( Trang An )
Stay in Splendid Star Boutique.

Day6: check out + airport transfer

Prijs totaalplaatje : 508USD

We krijgen dus heel wat meer als we via het hotel boeken, er zit echter wel een groot verschil tussen de 2 cruises en ik vraag mij een beetje af of het echt de moeite waard is om er zoveel geld aan te spenderen.
Ik heb die galaxy cruise bekeken en het lijkt me wel heel erg massatoeristisch gemaakt…
heeft iemand op dit forum al ervaring met een van beide maatschappijen?

Hallo L,

Ik heb ook beide cruises bekeken en vind de dragon cruise ook mooier, helaas van de hogere prijs.
Maar nu even een vraag aan je, is misschien de dragon Cruise incl. VAT en de Galaxy cruise excl., want dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Jammer dat het nu al half Februari is, maar ik heb vorig jaar lezers van WW geholpen aan een prive boot met zo goed als de route van de Dragon cruise voor nog geen 500 USD, incl. VAT ( BTW ) in totaal voor 2 personen.

Met op de terug weg een stop bij een "waterpuppets show "met eten.

Maar buiten dit, hoe vaak denk je dat je nog terug gaat naar Halong Bay?
Misschien nooit meer, dus zou echt gaan voor wat jullie wensen zijn , kan je je daarna zelf niets meer verwijten.

gr.
Ton.

1 like