Hulp gezocht ... reisschema 3 weken Vietnam van 11 okt t/m 3 nov

Beste allemaal,

Ik wil jullie het volgende voorleggen. We hebben besloten om naar Vietnam af te reizen voor helaas maar 3 weken.
Zoals sommige herkennen hebben we maar een beperkt aantal vakantiedagen per jaar:wereld:

We starten in Ho chi min en eindigen in Hanoi en nemen vanaf daar een binnenlandse vlucht terug naar Ho chi min om vandaar uit terug te vliegen naar Amsterdam. Omdat we vrij kort tijd hebben voor vertrek, gewoon moeten werken weinig tijd om een goed schema te maken zonder jullie hulp. Wij houden beiden van cultuur en hebben eerdere trips gemaakt in Indonesië, Thailand en Cambodja. We hebben gemerkt dat we graag van de gebaande paden afgaan en graag in contact staan met de bevolking. We willen dit keer regelmatig bij mensen thuis slapen en hebben hiervoor leuke site gevonden (airbnb) om zo makkelijk onder de bevolking te komen.

We willen graag reizen per trein, bus om zo ook nog wat van de lifestyle te zien aldaar. Mensen die in en uit de bus springen en leuke gesprekjes die uit nieuwsgierigheid ontstaan doen ons blij maken :zon02:

We willen een aantal hoogtepunten zien en ervaren waarbij ook een stukje geschiedenis niet mag ontbreken … Gaan een boek zoeken over de geschiedenis van het heftige verleden van Vietnam.

Indien mogelijk willen we de gebruikelijke toeristische plekken zoveel mogelijk vermeiden.

Nog even in het kort: cultuur, paar dagen mooi strand, geschiedenis, avontuur, natuur.

Ook leuke overnachten bij de bevolking welkom!

Willen jullie ons helpen een goed reisschema te maken en wat raden jullie ons aan en af de?

:chin: alvast bedankt voor het meedenken!

Als je graag in contact wil komen met de bevolking, bijvoorbeeld om een praatje te maken, kan ik je aanraden om in het backpackerspark in Ho Chi Minh City te gaan zitten. (Echter juist wel een toeristische plek overigens, iets waar je niet geinteresseerd zegt te zijn. Dus dat moet je voor jezelf even afwegen). Daar waren allemaal studenten die hun Engels wilden oefenen, en vroegen of ze een gesprekje met ons mochten hebben. Heel leuk was dat!! Zo heb ik ze nog uitgelegd dat we in Nederland zou strooien als het glad is en daar waren ze erg van onder de indruk, grappig was dat. Eveneens in Hanoi nabij het Hoan Kiemmeer zaten volgen mij veel studenten. Maar als je er voor open staat, zul je overal wel mensen tegen kunnen komen om mee in contact te komen. Zo hebben we ook in Qui Nhon heel leuk gesproken met een advocaat (?) die erg geïnteresseerd was in wat het onderwijs in Nederland kost, wat een huis in Nederland kost, wat we verdienen etc. etc. Erg leuk om mee te praten.

Bedankt voor je reactie … ja erg leuk wanneer mensen zo openstaan om in gesprek te gaan. We hebben dit in veel Aziatische landen meegemaakt waardoor we toch steeds weer voor deze landen kiezen. Zo ook dit jaar! Ho Chi Minh City willen we niet heel lang aan doen gezien we zelf niet zo van de drukte houden en vele steden al gezien hebben. 2 dagen in een mierennest van mensen is voor ons genoeg :wink: Mooi om je reactie te lezen, bevestigd ons dat we weer een goede keus hebben gemaakt door naar Vietnam te gaan. >>>

Ja, Vietnam is zeker een goede keuze!! Ik heb er geen moment spijt van gehad, kijk er met heel veel mooie herinneringen op terug.
Ik kan je niet adviseren in de reisroute. Ik ben met een georganiseerde reis geweest omdat ik voor het eerst zo ver weg ging en zoiets niet alleen ‘aandurfde’. Dus de route was dus al voor mij uitgestippeld. Wat ik je wel kan meegeven, is dat drie weken wat aan de krappe kant is. Onze reis duurde ook drie weken en dat was vrij vermoeiend omdat je zo veel wilt zien. Dus ik zou je willen aanraden om er niet té veel in te ‘proppen’, maar liever iets minder zodat je wat meer kan genieten van de plekken waar je wel bent en dat je ook beter bij blijft.

Hallo Olof,

Heel leuk dat je naar Viet Nam gaat en denk dat je daar al je wensen in vervulling kan laten gaan.
Goed dat je ervan bewust bent dat 21 dagen ( is dit effektief in Viet Nam of is dit incl. internationale vlucht? ) vrij kort is om alles te zien.

Een schema kan ik je nog niet geven, maar wel wat plaatsen die je, volgens mij niet mag missen gezien jullie interresses.

Begin gewoon even bij het begin en misschien is dit ook wel in een route te kneden.

Saigon
Mekong Delta
Quy Nong (quang trung museum )
My Lai
Hoi An ( My Son )
Danang ( Cham museum )
Hue ( citadel + mausoleums )
DMZ
Geboorte dorp HCM
Hanoi
Halong Bai
Mai Chau of Sapa
misschien Ninh Binh provincie?

Beste Olof,
Het probleem is een beetje dat je in de 3 weken niet overal het tourisme kan ontwijken.

Daarom toch vele touristische plekken erbij helaas.
Maar met Quy Nonh, My Lai, geboorte plaats HCM , Mai Chau, stukje Ninh Binh provincie heb je zo ook de wat mindere touristische delen erbij.

Weet het is een compromis.

Bekijk het even en laat AUB even weten wat je ervan vind, kan je dan verder helpen.

Nu over Airbnb
Was veel over te doen afgelopen tijd in Nederland.

Nu over Viet Nam.
Heb ook even gekeken wat het aanbod is in Viet Nam en sloeg een beetje achterover voor wat de prijzen betreft.
De aangeboden appartementen zijn lux ( die ik had bekeken ) en ver onder de prijs van een hotel.

kamers luxer dan een kamer in bijv. ( park hyatt ) in Saigon die 450 USD kost per nacht kost dan 40 Euro per nacht incl. service en schoonmaak.
Terwijl de huur normaal al voor dat appartement 2000 USD is per maand?

Ik begrijp dat nu even niet, maar ga dat vandaag nog navragen in Viet Nam.

Weet ook dat geen enkele staatsburger van Viet Nam buitenlanders in zijn huis mag onderbrengen zonder een hotelvergunning of met vergunning van de politie.

Bij het laatste geval moeten jullie samen naar het politiebureau om dit te regelen.

Strand
jammer dat je aangeeft om van zuid naar noord te gaan, zou juist beginnen in noord.
Betekend dus bij aankomst meteen door te vliegen naar Hanoi en dan afzakken naar het zuiden.

Dan heb je de keuze om bijv. in Mui Nee of met een beetje slim schema op Phu Quoc voor het strand te gaan.
Houd wel rekening dat je misschien in het orkaan seizoen in Hoi An bent.

Vietnamezen ontmoeten

Dit is niet afhankelijk in welke omgeving je verblijft.
Is hoofdzakelijk van hoe je gedraagt.

ik heb best veel vrienden nu in Viet Nam en Cambodja en de eerste stap jaren geleden was door barkeepers van een hotel.
Toon belangstelling in hen, vraag naar hun familie, zijn de ouders gezond, broers en zusters, wat doen ze voor werk enz. enz.

Wil je dan ergens naar toe, dan helpen ze je ( wel even in je achterhoofd prijzen paraat hebben ) want je kan net de verkeerde treffen.
Maar dat heb ik nog niet meegemaakt.

Overnachten bij Families

Zoals al eerder aangegeven mag je niet legaal overnachten bij een familie.
Je kan een homestay overwegen, dat is overnachten bij een familie, maar is wel een soort “bed and breakfast” .

Laat het hier even bij en hoop dat dit je wat kan helpen.
Heb je nog vragen, stel ze gerust, we helpen je verder.

Ton.

Hallo Ton,

Als eerste bedankt voor je zeer uitgebreide reactie. Ik ben verder gegaan met het uitzetten van onze trip waarbij je tips en adviezen enorm bruikbaar waren. :chin: Ik heb nog enkele vragen naar aanleiding van je reactie voordat ik vanavond een reisschema in elkaar ga zetten.

11 oktober t/m 3 november zijn onze data incl internationale vlucht.

Waarom adviseer je om eerst naar Hanoi te gaan? … Ik heb binnenlandse vluchten gevonden bij Jetstar met een ontzettend lage prijs dus kan beter via HCM vliegen dan rechtstreeks op Hanio scheelt weer 200 euro.

Ik heb via een eerder gestart topic over iemand gelezen die naar Palmeiland (Whale Island) is gegaan. Welke bij nader onderzoek ons erg trok, de rust en kleinschaligheid die het uitstraalde. Weet jij hier meer over? Phu Quoc leek ons veel groter en toeristischer waardoor we ons afvragen of Palmeiland niet een goed alternatief is voor Phu Quoc?

Je geeft ons 2 opties Sapa of Mai Chau … welke van de 2 zou jij adviseren? Op de foto’s lijkt Sapa in eerste instantie mooier, maar jij als ervaringsdeskundige kunt mij hier vast meer over vertellen. Is het mogelijk om rond Sapa enkele dagen met de scooter op pad te gaan? We hebben dit in Indonesië en Thailand ook gedaan en dit is ons erg goed bevallen, de vrijheid die dit geeft.

Heb jij adviezen voor welke tunnels het meest indrukwekkend zijn om te bezichtigingen? Ik lees op enkele forums dat sommige zijn uitgegraven voor toeristen, deze zouden we graag links laten liggen.

We willen graag een floating market bezoeken en zoeken een zo authentiek mogelijke markt.

Verder heb ik wat gelezen over de zandduinen in Mui Ne … is dit een aanrader of gaat dit een grote teleurstelling worden, de meningen op internet lopen uit 1.

We hebben inmiddels besloten dat we toch ook enkele binnenlandse vluchten willen pakken om zo de reisduur te verkorten.

We zijn enorm blij met je hulp :chin:

:wereld:

Hallo Olof,

Het advies om eerst naar Hanoi te gaan is niet een advies hoe je je internationale vlucht moet nemen.
Ik bedoel het dat het een betere route is en je dan op het einde strand hebt en niet aan het begin.
Denk dat strand aan het einde of bijna einde fijner is om zo alle ervaringen van de afgelopen weken nog eens de revue te laten passeren.

Whale island en Phu Quoc

Natuurlijk is Whale Island een mooie bestemming, maar dan moet je wel echt van strand houden en snorkelen / duiken.
Voor het overige bied het niet veel meer.

In PQ heb je net wat meer, national park, waterval, meerdere dorpjes en ook strand en snorkelen / duiken.

Beide eilanden zijn touristisch, maar Whale Island beduidend minder, daar heb je gelijk in.
Maar je kan op PQ ook het minder touristische gedeelte opzoeken om te verblijven en dan heb je dezelfde ervaring.

Wanneer ik op PQ verblijf zie ik de enigste touristen in het resort en wanneer ik naar het nabije dorpje ga ben ik de enigste tourist daar.

Mai Chau en Sapa

Laat ik beginnen dat beide regio’s helemaal geweldig zijn en eigenlijk beide het bezoeken waard zijn.
Maar gezien de periode in Viet Nam moet bijna iedereen een keuze maken.

Maar voor mij persoonlijk is Mai Chau toch de eerste keuze.

Waarom

Is een heel mooie omgeving, zeer zeer weinig touristen.
Je hebt er ook weekend markten van de minderheden zoals in Sapa, maar dan zonder de honderden touristen.

Ook is het praktischer in te plannen in een schema.
Wanneer je voor Sapa kiest ga je in principe van Hanoi naar Sapa en van Sapa terug naar Hanoi met een nachttrein.
Van de omgeving tijdens het reizen zul je niets meekrijgen.

Ga je naar Mai Chau, dan reis je overdag en kan je genieten van het uitzicht en is ook niet zo ver vanaf Hanoi.
Ook kan je vanaf Sapa via een ander route weer naar Hanoi en zie meer van de omgeving rond Hanoi ( denk aan de Ninh Binh provincie met Tam Coc Hoa Lu enz. )

Tunnels
Klopt ook weer, je hebt je huiswerk goed gedaan.
Je ontkomt er niet aan dat ze zijn uitgegraven om het de touristen wat comfortabeler te maken.

Maar wil je de meest oorspronkelijke tunnels bezoeken , dan zijn het de tunnels in vinh Moc, net boven Hue.
Is meteen ook wat minder touristisch tov Cu Chi maar je ontloopt de touristen niet.

Het voordeel van Cu Chi is wel dat er meer informatie gegeven wordt over het bouwen ed.
Ook kan je diverse vallen zien en bied wel wat meer informatie en dan maar de wat grotere tunnels voor lief nemen misschien?

My Lai
Ik hoop van harte dat je daar naar toe gaat, dan kan begrijp je ook mijn idee wat een held is .
Zijn naam kom je in ieder oorlogsmuseum tegen
Hugh Thompson, 62, Who Saved Civilians at My Lai, Dies
Drijvende markt
Ik denk dat je al weet dat overal touristen trekt, dus echt oorspronkelijkme markten zal je niet vinden in Viet nam.

Denk zelf dat je voor de meest oorspronkelijke drijvende markt naar Phon Dien moet; is bij Can Tho.
Daar varen ze nog met roeiboten.

Wil je geen illusie geven, maar met 30 a 40 boten is het op, dus vrij klein.
Dus wil je dat varen van Can Tho heb je wel een leuke boottocht.

ook kom je langs de drijvende markt van Cai Rang, maar deze moet pas bezoeken na het bezoek in Pong Dien, dus even ogen dicht.
Zo heb je dan de markt van Phong Dien en de markt van Cai Rang.

Advies is wel om echt vroeg op pad te gaan om touristen te ontlopen, denk aan 5 a 5:30 in de ochtend en dan meteen door naar Phong Dien ( daar op staan, want anders varen ze je eerst door Cai Rang.

Zandduinen.

Ik denk dat het niets voor jullie is?
Zijn duinen van wit zand en kinderen die constant bij blijven zeuren om je proberen met hun sleetje naar beneden te laten glijden voor enkele dollars.

Ik woon in Tilburg en de Drunense duinen zijn vergelijkbaar muv het uitzicht op zee.
Zou Mui Nee niet aandoen, is ook persoonlijk.

Ik denk dat ik door je vragen heen ben, zoniet, hoop ik dat je weer meld; zou het echt op prijs stellen.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Wederom onwijs bedank voor je hulp :chin:

Ik heb een eerste reisschema gemaakt welke ik je wil voorleggen:

Dag 1 zaterdag 11-10-2014 Vliegen vanaf Ams
Dag 2 zondag 12-10-2014 Aankomst HCM door vliegen naar Hanio (binnenlandse vlucht)
Dag 3 maandag 13-10-2014 Hanoi
Dag 4 dinsdag 14-10-2014 Hanoi - Halong Bay (overnachten op een boot)
Dag 5 woensdag 15-10-2014 Halong Bay - Hanoi
Dag 6 donderdag 16-10-2014 Hanoi - Mai Chau (trein)
Dag 7 vrijdag 17-10-2014 Mai Chau (scooter)
Dag 8 zaterdag 18-10-2014 Mai Chau (scooter)
Dag 9 zondag 19-10-2014 Mai Chau (scooter)
Dag 10 maandag 20-10-2014 Mai Chau (scooter)
Dag 11 dinsdag 21-10-2014 Mai Chau (scooter)
Dag 12 woensdag 22-10-214 Mai Chua – My Lai (trein/vlucht?)
Dag 13 donderdag 23-10-214 My Lai
Dag 14 vrijdag 24-10-2014 My Lai
Dag 12 zaterdag 25-10-2014 My Lai - Danang - Nha Trang Vlucht
Dag 13 zondag 26-10-2014 Nha Trang - Palmeneiland (bus)
Dag 14 maandag 27-10-2014 Palmeneiland (Chillen)
Dag 15 dinsdag 28-10-2015 Palmeneiland (Chillen)
Dag 16 woensdag 29-10-2014 Palmeneiland - Ho Chi Minh (trein,bus vlucht?)
Dag 17 donderdag 30-10-2014 Cu Chi tunnels
Dag 18 vrijdag 31-10-2014 Mekong Delta
Dag 23 zaterdag 1-11-2014 Floating market (Pong Dien, Cai Rang)
Dag 24 zondag 2-11-2015 HCM- AMS Vlucht
Dag 25 maandag 3-11-2015 aankomst Ams

We willen in Mai Chau een scooter huren en 5 dagen rondtrekken langs verschillende dorpen en een mooi rondje rijden. We hebben hier ruime ervaring mee in Thailand, Cambodja en Indonesie (Bali). We hebben toch gekozen voor palmeiland vanwege de rust even chillen op het strand en lekker snorkelen.

Ik ben nog even aan het uitvogelen welke stukken we het best kunnen vliegen en waar we met bussen en trein afkunnen zodat we wat van omgeving zien.

We kijken weer enorm uit naar je reactie.

Alvast bedankt :chin:

Hallo Olof,

Bedankt voor het sturen van jullie schema.

reaktie

T/m 15-10 geen opmerkingen

Van hanoi ga je met de bus / auto naar Mai Chau en niet met de trein omdat er geen trein tussen deze steden rijd.

Na Mai Chau en de omgeving zou ik terug gaan naar Hanoi en dan daar overnachten of meteen door naar Danang ( vliegen )
Is even een andere wending aan je schema, maar wel logischer.

Ik zou, wanneer ik jouw was, gaan voor de overnachting in Hanoi en dan overdag aankomen in danang.
Dan heb je de mogelijkheid om Het Cham museum te bezoeken, wat volgens mij, gezien jullie interesse, niet mag missen.

Na dat bezoek door naar Hoi An en daar overnachten.
Hoi An is echt een leuk stadje en bied veel cultuur en geschiedenis.

Na 1 of 2 overnachtingen door naar Quy Nonh ( bus / auto ) en dan op deze rit een stop van een uur of 2 a 3 voor het museum en wat van de omgeving.
Overnachten in Quy Nonh .

Na deze overnachting of misschien nog een dag Quy Nonh, wanneer daar tijd voor is naar het museum van Quang Trung ( even googlen ), naar Palmen Island met de bus / auto.

Na Whale Island vliegen op Saigon en verder via het schema.

Voor My Lai hoef je echt geen 2 dagen in te plannen, zo heb je de dag Hoi An weer verdient .

Ik moet het je wel even laten weten dat het huren van een scooter mogenlijk is, maar is wel strafbaar omdat je geen vietnamees rijbewijs hebt.
Dus sta niet te kijken wanneer je bekeurd wordt, of scooter in beslag genomen word.

Hoop dat mijn reaktie je niet al teveel in verwarring heeft gebracht, maar een aanvulling is waar je mee verder kunt sleutelen aan het definitieve schema.

gr.
Ton.

Hoi Ton :chin:

Weer aan de slag gegaan voor het bijwerken van ons reisschema. Ik heb na jou feedback een aantal aanpassing gedaan.
Ik heb de reisdagen **vet ** lettertype gedaan. Nu de vetrek data dichtbij komt en het schema vorm krijgt kan ik bijna niet meer wachten om te vertrekken en de geuren,smaken en al het moois wat het land te bieden heeft te ontdekken.

Reisschema;

Dag 2 zondag 12-10-2014 Aankomst Hanoi (binnenlandse vlucht via HCM)

**Dag 6 donderdag 16-10-2014 Hanoi - Mai Chau (bus) **
Dag 7 vrijdag 17-10-2014 Mai Chau
Dag 8 zaterdag 18-10-2014 Mai Chau
Dag 9 zondag 19-10-2014 Mai Chau
Dag 10 maandag 20-10-2014 Mai Chau – Hanio (bus)
Dag 11 dinsdag 21-10-2014 Hanio – Hoi An (vlucht/trein)

Dag 12 woensdag 22-10-214 Hoi An
Dag 13 donderdag 23-10-214 Hio An – My Lai (?)
Dag 14 vrijdag 24-10-2014 My Lai
Dag 12 zaterdag 25-10-2014 My Lai - Danang - Nha Trang (Vlucht, met de bus naar palmeiland)
Dag 13 zondag 26-10-2014 Palmeneiland (chillen)
Dag 14 maandag 27-10-2014 Palmeneiland (Chillen)
Dag 15 dinsdag 28-10-2015 Palmeneiland (Chillen)
Dag 16 woensdag 29-10-2014 Palmeneiland - Nha Trang - Ho Chi Minh (Vlucht)
Dag 17 donderdag 30-10-2014 Cu Chi tunnels
Dag 18 vrijdag 31-10-2014 Mekong Delta
Dag 23 zaterdag 1-11-2014 Floating market
Dag 24 zondag 2-11-2015 HCM- AMS Vlucht
Dag 25 maandag 3-11-2015 aankomst Ams

Kijk weer enorm uit naar je reactie om van een ruw diamant naar een mooi gepolijst reisschema te gaan.

:chin:

hallo Olof,

Diamand is bijna geslepen, maar toch nog kleine aanpassingen, die in mijn ogen wat logischer zijn.

T/M dag 10 geen opmerkingen, ziet er goed en logisch uit.

Voor dag 11
Vliegen op Danang vanaf Hanoi wordt dan met een lokale bus of taxi of transfer geregeld door of via hotel naar Hoi An.
Met Chammuseum??

Afstand Danang vliegveld naar Hoi An centrum of strand is maar 45 minuten rechtstreeks en overigens ,er gaat geen trein naar Hoi An .

Dag 13
Zou hier dag 12 van maken en dan alles wat omhoog schuiven zodat je 1 dag meer Saigon hebt.

Jouw dag 14 ( mijn dag 13) wordt dan de transfer naar My Lai, met een overnachting daar of al richting Nha Trang wat ik zou aanbevelen.
Dan dus misschien overnachten in Quy Nonh .

Waarom zo
Wanneer je naar My Lai gaat ben je al meer dan halverwege Quy Nonh .
Vandaar is het nog maar een uur of 3 a 4 naar palmen eiland.

ga je weer terug van My Lai naar Danag ben je die 4 reisuren ook kwijt en rij je over dezelfde weg; met Quy Nonh heb je weer een nieuwe lokatie.
Van Quy Nonh naar Nha Trang is het ongeveer 4 uur en kan met trein of bus.

Tijd met transfers van / naar het vliegveld, wachttijden, vliegen, bagage ophalen ed, kost je meer tijd waarschijnlijk.

Zo heb je 1 dag speling die je natuurlijk niet hoeft in te zetten in Saigon, maar overal kan gebruiken.

Ik hoop dat dit weer een aanvulling is waar je mee uit de voeten kan?

gr.
Ton.

Hoi Ton :chin:

Ik zie dat ik met mijn dagen verkeerd heb geteld. Met het schuiven van activiteiten ben ik de tel kwijt geraakt. Voor de goede orde kloppen de dagen nu weer. Het volgende schema heb ik gemaakt met mijn vriendin. We hebben gekozen om 2 vrij besteedbare dagen in te lassen.
Zo kunnen we meer flexibel blijven wanneer we het ergens naar onze zin hebben en langer willen blijven door extra overnachting in te lassen.

Dag 2 zondag 12-10-2014 Aankomst Hanoi (binnenlandse vlucht via HCM)
Dag 6 donderdag 16-10-2014 Hanoi - Mai Chau (bus)
Dag 7 vrijdag 17-10-2014 Mai Chau
Dag 8 zaterdag 18-10-2014 Mai Chau
Dag 9 zondag 19-10-2014 Mai Chau
Dag 10 maandag 20-10-2014 Mai Chau – Hanoi (bus)
Dag 11 dinsdag 21-10-2014 Hanoi – Danang (vlucht) → Hoi An (bus)
Dag 12 woensdag 22-10-214 Hoi An - My Lai
Dag 13 donderdag 23-10-214 My Lai - Quy Nonh
Dag 14 vrijdag 24-10-2014 Quy Nonh - Nha Trang (bus)
Dag 15 zaterdag 25-10-2014 Palmeneiland (chillen)
Dag 16 zondag 26-10-2014 Palmeneiland (Chillen)
Dag 17 maandag 27-10-2014 Dag vrij inzetbaar
Dag 18 dinsdag 28-10-2015 Palmeneiland - Nha Trang - HCM (Vlucht)
Dag 19 woensdag 29-10-2014 Dag vrij inzetbaar
Dag 20 donderdag 30-10-2014 Cu Chi tunnels
Dag 21 vrijdag 31-10-2014 Mekong Delta
Dag 22 zaterdag 1-11-2014 Floating market
Dag 23 zondag 2-11-2015 HCM- AMS Vlucht
Dag 24 maandag 3-11-2015 aankomst Ams

:chin:

Hallo Olof en vriendin,

Niets meer veranderen.
Denk dat je ook een goede zet hebt gemaakt om 2 dagen in te calculeren om deze flexibel te houden.
Ik verwacht stiekem dat je 1 van deze dagen gaat in zetten in Hoi An, mits het weer meewerkt natuurlijk.

Je schema in de laatste post ziet er goed uit en is een mix tussen touristisch, minder touristisch en veel minder touristisch.
Ook een mooie lokatie voor te chillen.

Heb je, sorry, jullie misschien nog vragen over wat te doen per lokatie, laat het AUB weten.
Denk dat we jullie daar ook wel verder kunnen helpen.

Nu begint het af tellen, maar troost je ik ga pas 22 december weer en had alles al weer gepland in april.

Hoop jullie nog verder van advies te kunnen voorzien, denk ook even aan VOA wanneer je daar vragen over hebt of over andere zaken.

gr.
Ton.

Olof, ik wil jullie alvast een fantastische reis wensen!
En Ton, ik wil jou complimenteren met hoe je iedereen helpt hier op het forum!! Wat een bruikbare adviezen!

1 like

Ik zou iets langer in Hoi An blijven, want 1 nacht is wel erg weinig. Door velen het mooiste stadje in Vietnam genoemd. Houd er wel rekening mee dat oktober de natste maand is in die regio.
En de omgeving van SaPa zou mijn voorkeur hebben boven Mai Chau. Je kunt in jouw planning namelijk ook de zondagmarkt van Bac Ha met Flower Hmong meemaken. Kleurrijker zul je in Vietnam niet snel tegenkomen.
Johan

@ Johan,

Je hebt natuurlijk gelijk dat Sapa en de markt helemaal top is.
Ik heb ook in eerdere post aangegeven dat gezien de reis periode je een keuze gemaakt moet worden en heb mijn persoonlijke keuze kenbaar gemaakt.

De zondag markt is helemaal geweldig , maar je treft daar ook hordes touristen aan in vergelijking van toen ik daar meer dan 10 jaar geleden voor het eerst was.

in Mai Chau heb je ook een weekend markt en daar ben je 1 van de 20 touristen ipv 1 van de 4 a 500 ( of soms 1000) touristen.

Ik denk dat je nu moet profiteren van de onbekendheid voordat het gaat veranderen en ook de markt in Mai chau omgeving “overspoeld” word door touristen.
Ik weet dat je daar maar 1 of 2 minderheden ziet, maar zoals geschreven veel minder touristen.

Hetzelfde argument geld natuurlijk ook voor Sapa .
Je kan dit jaar nog zonder kabelbaan over de dalen; de palen staan er al en vanaf 2015 zijn deze in bedrijf.

keuze tussen Mai Chau en Sapa is een beetje dezelfde keuze als voor Ajax en Feyenoord en daar kom je ook nooit uit tussen voor en tegenstanders van de clubs.

Daarom ben ik blij met je goede argumenten voor Sapa en misschien dat Olof en vriendin dit ook meenemen in hun uiteindelijke definitieve keuze.

@ Ioh
Heel hartelijk bedankt voor je compliment.
Heb je nog plannen voor Viet Nam?
gr.
Ton.

Hoi Ton, ik heb geen nieuwe plannen voor Viet Nam. Ik ben dit jaar voor het eerst naar Viet Nam geweest en heb het er fantastisch gehad!! Wie weet dat ik ooit nog wel eens terug ga. Door mijn reis naar Viet Nam heb ik het ‘reisvirus’ opgelopen en ik wil graag meer van de wereld zien. Ben dan ook aan het sparen en me me aan het orienteren op welk(e) land(en) het gaan worden.

1 like

Ik verbaas me er ook vaak over dat in diverse reisschema’s Hoi An maar zo kort wordt aangedaan of als tussenstop wordt gezien. Ik vond het een geweldig plaatsje. Ben er drie dagen geweest maar had nog wel wat langer kunnen doorbrengen. Zeer fotogeniek, leuk om iets van kleding te laten maken, gezellig fietsen in de omgeving, kookcursus, gezellig door de straatjes wandelen.

Hallo Sandraj,

Ben het helemaal met je eens en daarom helemaal goed toch van Olof om wat flexibele dagen te hebben ingepland.
Heb ook aangegeven dat zij deze waarschijnlijk gaan gebruiken voor Hoi An.

Is wel oktober en dus orkaanseizoen, dus je weet niet wat er kan gebeuren; dus prima keuze van Olof en vriendin.

Maar inderdaad, een prima lokatie om wat langer te verblijven.
Dank je voor de feedback.

gr.
Ton.

gr.
Ton.