Reisschema Vietnam ± 20 dagen eind juli

Hallo hallo :slight_smile:

Na wat knopen te hebben doorgehakt hebben we besloten een globaal reisschema te maken voor Vietnam voordat we daadwerkelijk vliegtickets gaan boeken. Voorheen zijn we in Thailand geweest en na veel reisschema’s van anderen te hebben bekeken hebben we gezien dat je in Vietnam meer rond reist. In Thailand hebben wij 3 eilanden bezocht in combinatie met Bangkok. Daardoor waren we altijd wel ± 4 a 5 dagen op 1 eiland waardoor je minder onderweg bent.

Maar nu dus Vietnam >>>
We willen zullen ongeveer 19 a 20 dagen in Vietnam zitten maar omdat de tickets nog niet geboekt zijn kan er nog geschoven worden.

Over ons: Wij zijn een stel van 25 en 30 jaar oud en we houden van zon & relaxen maar ook wat geschiedenis & cultuur snuiven. Mijn vriend is geschiedenis leraar en vind het altijd wel leuk historische plekken te bekijken. Volgens mij komt dat in Vietnam wel goed. We houden wel van dingen bekijken maar heel actief trekken of fietsen is niet ons ding…

We hebben een globaal reisplan waar nog dingen aan kunnen veranderen. Tips voor in de steden zijn altijd welkom!

Ook lijkt het ons handiger en efficiënter een aantal trajecten te vliegen. De reistijd is dan veel korter en qua prijs verschilt het niet heel veel.

Een aantal vragen die nog bij ons opkomen zijn:

Zitten we te lang in HCM en Hanoi?
Is Phu Quoc geschikt om aan het einde van de reis te relaxen & bij te komen voordat we weer naar huis gaan? Ook qua weer/klimaat in augustus?
Zijn we lang genoeg op de andere plekken en is het reisschema niet te haastig? Moeten we plekken schrappen?

Bedankt alvast!

Dag 1 HCM aankomst
Dag 2 HCM
Dag 3 HCM - vliegen naar Hanoi
Dag 5 Hanoi
Dag 6 Hanoi
Dag 7 Halong Bay trip/tour vanaf Hanoi ter plekke regelen?
Dag 8 Halong Bay
Dag 9 Hanoi - vliegen naar Danang
Dag 10 Danang - bus/taxi naar Hoi An
Dag 11 Hoi An - nachttrein naar Nha Trang 10u
Dag 12 Nha Trang
Dag 13 Nha Trang trein naar Binh Tuan voor Mui Ne
Dag 14 Mui Ne
Dag 15 Mui Ne / Binh Tuan trein naar HCM
Dag 16 HCM - vliegen naar Phu Quoc
Dag 17 Phu Quoc
Dag 18 Phu Quoc vliegen naar HCM
Dag 19 HCM naar huis

Hallo H,

Geweldige keuze.

Wanneer ik jullie schema zo zie en dit zou in Nov. t/m maart vallen dan niets aan veranderen.

Maar inderdaad, zoals je zelf al aan gaf het weer.
Dit heeft een kleine impact op jullie schema, zeker wanneer je zonnig en regenloos wilt afsluiten.
Denk dat je niet voor PQ moet gaan.
Wanneer je daar naar toe gaat zit je opeen eiland en ben je afhankelijk van de geboekte vlucht en in augustus kan het er echt wel regenen en zit je dus vast.

Ik ga ervan uit dat je goed je schema hebt overwogen en zoals gezegd ziet er goed uit en niet ergens te lang en niet te haastig.
Maar zou PQ niet op voorhand boeken, maar dit als optie houden.

Denk dan dat de mekong Delta een goed alternatief is voor een eventueel regenachtig PQ; kan je toch je schema aanhouden.

Wat ik zelf aan jullie schema zou veranderen is dat ik de Nha Trang dagen in Hoi An en of in Hue zou steken; meer geschiedenis in Hue.
Dan dus vliegen van Hanoi op Hue en geen Nha Trang.

Vliegen van Danang op Nha trang en door naar Mui Nee, enz.

Kijken of je dan naar PQ wilt gaan ivm het weer of een Mekong trip; is laagseizoen dus keuze genoeg.

Halong Bai
Denk dat je dit antwoord al meer van mij ben tegengekomen?

Wil je een specifieke boot met dat comfort, met zoveel mede passagiers, die route, die excursies, dan is het misschien raadzaam om op voorhand te boeken.
Maar maakt het niet uit, dan is er altijd wel een cruise vinden, maar zijn dan wel de overblijvende cruises en de geannuleerde.
De mooiste zijn dan al volgeboekt.

Hoop dat dit je weer wat verder kan brengen in het plannen van je vakantie?

gr.
Ton.

Begrijp ik goed dat jullie de tickets nog niet geboekt hebben?

Dan zou ik zeker proberen om op de heenweg naar Hanoi te vliegen en dan aan het eind te vertrekken vanaf HCMC! Zulke tickets (open jaws) kun je o.a. zoeken op de sites van ebookers of momondo. Soms kun je aardig wat geld besparen als je flexibel bent en misschien vanaf Düsseldorf of een andere Duitse plaats vliegt of zelfs een dubbele open jaw neemt.

Bedankt voor alle nuttige tips Ton en Nunu.

Ik was inderdaad al bang voor kans op regen in PQ. Maar omdat we toch meer onderweg zijn lijkt het ons fijn aan het einde van de reis te relaxen in het zonnetje. We zijn namelijk liefhebbers van zon, maar het is natuurlijk regenseizoen. Is de kans op regen in Vietnam erg groot in die periode of is het vergelijkbaar met Thailand? In Thailand regende het nooit hele dagen, vaak 1 a 2 uur heel hard en dan was het weer voorbij…

Ik ga in ieder geval even wat opzoeken over de Mekon Delta en wellicht is het dan een idee om dit inderdaad als optie te nemen.

We zijn jammer genoeg niet heel flexibel vanwege de schoolvakantie en vakantiedagen van mijn werk. Maar omdat de tickets vrij stabiel bleven wilden we eerst even bedenken wat we willen zien, of het haalbaar is en bij onze wensen past.

Ik had al wel eens gekeken op world ticket center maar op Hanoi vliegen en vanaf HCM terug was veel duurder. Maar ik zal nog even bij die andere websites kijken.

Dankjewel!

Via Wereldwijzer app

Als je het niet erg vind haak ik even aan bij je topic. Ik vertrek eind augustus naar vietnam, ook voor 3 weken. Wel eerst de vliegtickets geboekt en de rest nog in grove lijnen uitstippelen. Al flink wat tips hier van het forum opgepikt. De tickets heb ik ong. 3-4 weken geboekt via schipholtickets. Amsterdam, frankfurt, hanoi en vanaf ho chi minh terug (iets minder dan 700 euro betaald, viel mij erg mee). Alles ertussenin staat nog open.

Hallo H,

Klopt dat het normaal een buitje is van een uur of 2, maar soms duurt dat buitje 2 dagen.
Je zal dan maar net geboekt hebben in die buien periode.

Ik hoop ooit de pech gehad dat ik geboekt had in Mui Nee en er in 2.5 dag 79 mm regen was gevallen , terwijl de statistieken uitwezen dat het maximaal 2.5 mm gemiddeld is voor de gehele maand.
Het strand van Mui Nee bestond niet meer en was compleet weggespoeld in de zee.
Kijk maar even op deze link.

http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=125238

Kan je ook zomaar overkomen , dus goed om een alternatief achter de hand te hebben.

Ik hoop van harte dat jullie, goede ticktets, naar jullie tevredenheid, kunnen vinden.

gr.
Ton.

We hebben zojuist tickets geboekt naar Bangkok om van daaruit door te vliegen naar Hanoi en uiteindelijk terug te vliegen vanaf HCM. Dit leek ons handiger, ook met het reisschema (waar we nog niet helemaal uit zijn overigens…)

Echter na bij Budget Air de betaling te hebben gedaan kregen we een melding dat er iets fout is gegaan tijdens de betaling en we contact moeten opnemen met hun. En dat kost dan 80 cent per minuut!? Het geld is wel afgeschreven maar geen bevestiging met tickets.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht een mooie deal te hebben, rechtstreekse vlucht naar Bangkok voor 780,-
Hopelijk niet te mooi om waar te zijn… Ik ga in ieder geval morgen met ze bellen.

Via Wereldwijzer app

Hallo

Het is me niet duidelijk of jullie volgende maand vliegen of pas volgend jaar?
Ik heb geen ervaring maar misschien kan je ook gewoon mailen en indien niet zou ik echt wel bellen ondanks het dure bellen.
Ik neem aan dat je 780 per persoon betaald hebt?
Hopelijk komt het snel goed.

De stoelen waren dus niet meer beschikbaar en ik krijg nu mijn geld teruggestort, wel vervelend dat er allemaal zoveel tijd tussen zit want ik moet wel echt nieuwe tickets gaan boeken en ik heb niet ± 2 x 800,- over.
In ieder geval mijn eerste ervaring met Budget Air is meteen een slechte ervaring.

Wij gaan trouwens deze zomer en zijn dus best laat met boeken, we konden niet echt de knoop doorhakken over de bestemming, vluchten, etc.

Een LOA voor een visum is gelukkig zo geregeld geloof ik.

Hallo H,

In ieder geval duidelijkheid, maar geloof niet dat op deze verklaring zat te wachten en dat kan ik begrijpen.
Hebben zo ook verteld hoelang het duurt voordat het geld weer op rekening staat, want duurt het te lang , kan je misschien nog altijd met een cc betalen.

Wanneer je je vlieg datums wilt doorgeven, dan , na je verhaal gelezen te hebben, er echt wel mensen je gaan helpen zoeken voor een goede en leuk geprijsde vlucht.

LOA
Dat is geregeld in 2 a 3 werkdagen.

gr.
Ton.

1 like

Bedankt voor je antwoord Ton!

We hebben uiteindelijk door een aantal veranderingen privé in Nederland besloten de vakantie te verplaatsen.
We vliegen 7 augustus naar Bangkok om daarna door te vliegen naar Hanoi. Vervolgens vliegen we op 26 augustus vanaf HCM terug naar Bangkok om vervolgens weer naar huis te gaan.

We vliegen met de Emirates en zijn ongeveer 16 uur onderweg inclusief stop op Dubai van 3 uur. Wel fijn dat we vliegen vanaf Amsterdam. Vorig jaar vlogen we vanaf Düsseldorf naar Bangkok en ik vond de reis naar Düsseldorf pittig, vooral omdat we toen daarnaast ook nog 21 uur onderweg waren. Dus ik ben erg blij met deze tickets.

We gaan ons nog even verdiepen in onze reisroute maar zullen dus starten in Hanoi om van daaruit naar Halong Bay te gaan. We moeten nog uitzoeken hoe het precies werkt met de trips. Ik las dat als je verzekerd wilt zijn van een fijne boot je het beste van tevoren de trip kan boeken. Ik vraag me alleen af of het niet goedkoper is om het in Vietnam zelf te doen.

Na Halong Bay zouden we graag ergens heen gaan waar we ook aan het strand kunnen relaxen. Liefst met zwembad :slight_smile:
Tips zijn welkom!

Via Wereldwijzer app

Klinkt als een goede deal! Hoe lang zijn jullie onderweg? Ik ben jammer genoeg gebonden aan de zomervakantie dus wij hebben wel iets meer betaald. Hebben jullie al een route?

Via Wereldwijzer app

Ik heb ca. 22 dagen om van Hanoi naar Ho Chi Minh te reizen (ik reis alleen overigens). De route heb ik al wel ideeën over, maar er staat nog niks vast. Ik boek ook niets vanuit Nederland, behalve een hotel voor aankomst in Hanoi denk ik.

Om reistijd te winnen denk ik wel dat ik 1 of 2 binnenlandse vluchten zal nemen. Beetje afhankelijk hoeveel tijd ik heb.

Wat ik tot nu toe een beetje in gedachten heb is;

Hanoi
Cat ba island (zonder tour, zelf met trein/veerboot)
Hanoi > binnenland/bergen (in de buurt van Sapa of Mai Chau)
Hanoi > Hue/Hoi an (trein/vlucht)
Hoi an > in de buurt van Nha Trang (trein/vlucht of easy rider)
Nha Trang > Ho Chi Minh (trein/vlucht of easy rider)
Mekong delta

Is volgens mij een redelijk standaard lijstje wat ik hier ook veel zie. Wat ik wil proberen is om een beetje afstand te nemen van de hele toeristische gebieden en er net buiten te verblijven.

Oh sorry, ik ging er iets te snel vanuit dat je samen ging reizen. Ik kan me voorstellen dat je dan de hele toeristische gebieden probeert te vermijden. Ik vind het altijd wel lastig, wij houden toch wel van zon, zee (zwembad) en strand. We willen veel zien maar het relaxen vinden we ook belangrijk, ook al is het een rondreis. Ik wil wel uitgerust zijn als als ik terug kom van 3 weken van Vietnam.

Jammer is dat de mooie resorts met een fijn zwembad vaak toch wel “toeristisch” zijn. Zo lees ik overal dat Mui Ne vol zit met Russen. Iemand hier ervaring mee? Is het in augustus ook zo?

Vorig jaar werden we gek van alle Israëliërs in Koh Phangan… Dus het blijft lastig een belang te vinden tussen niet toeristisch maar wel een fijn zwembad maar ook niet meteen ontzettend duur.

Via Wereldwijzer app

Ons aangepaste schema…

De dagen in Nha Trang hebben we even gelaten voor wat het is, wel hebben we Hue en Hoi An er wat langer in verwerkt in plaats van Phu Quoc. Hopelijk geeft dit een grotere kans op mooi weer :smiley:

Wel gaan we nog even kijken of we hier en daar nog moeten schrappen en of we Chang Mau of de Mekong Delta erin verwerken

Ik heb een vraag, mijn vriend heeft lichtelijke claustrofobie… Ik neem aan dat we de Chi Chu tunnels misschien beter kunnen overslaan?

Dag 1 Bangkok aankomst vliegen naar Hanoi
Dag 2 Hanoi
Dag 3 Halong Bay
Dag 4 Halong Bay
Dag 5 Hanoi vliegen Hue
Dag 6 Hue
Dag 7 Hue
Dag 8 Hue met de trein naar Danang vervolgens taxi/bus naar Hoi An
Dag 9 Hoi An
Dag 10 Hoi An
Dag 11 Hoi An - nachttrein naar Nha Trang
Dag 12 Nha Trang
Dag 13 Nha Trang
Dag 14 Nha Trang trein naar Binh Tuan voor Mui Ne
Dag 15 Mui Ne
Dag 16 Mui Ne
Dag 17 Mui Ne Binh Tuan trein naar HCM
Dag 18 HCM
Dag 19 HCM
Dag 20 HCM naar Bangkok vervolgens naar huis

Via Wereldwijzer app

Hallo H,

Ik heb je nieuwe schema bekeken en er zijn wel mogelijkheden voor of Mai Chau of Mekong.
Maar laat dit even aan jullie over.

Geen probleem met lichtelijke claustrofobie.
Ik denk dat je wel foto’s gezien hebt van de tank met zijn loop naar beneden.
Daar ongeveer kan je de tunnel in.
Gewoon met een trapje ( geen huishoudtrap, maar vrij comfortabele trap ) en de tunnels zijn al wat groter gemaakt voor de touristen.
Je kan dan kiezen voor een korte tunnel van ongeveer 20 a 25 meter om een idee te krijgen.

Wanneer je zorgt dat er niemand voor hem loopt ( dus geen groep die ook nog wil fotograferen ed. ), dat kan ie zelf het tempo bepalen en bij wat paniek is ie er zo weer uit.

Wanneer je de tunnel niet ingaat is het ook wel boeiend om te te zien hoe de vallen worden gemaakt, verfrissing van de lucht in de tunnels, camouflage enz.
Misschien schieten op de schietbaan?

Nu even terug naar je schema.
Geen trein nemen van Mui Nee naar Saigon.
Bus van Mui Nee naar Saigon hotel ( kan zelfs van hotel naar hotel ) is goedkoper en scheelt je 2 a 3 uur reistijd.

Hoop weer dat dit je wat kan helpen?

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Ik ben wel benieuwd met wat voor tips je zou komen als je voor de 2e of 3e keer naar vietnam reist. Oftewel als je het ‘standaard’ lijstje de eerste keer al een keer gemaakt hebt…

Hallo W,

Deze vraag had ik niet verwacht, maar is eigenlijk heel makkelijk te beantwoorden.
Ik ga even van mijn zelf uit, denk dat dit het makkelijkst is?

Ik ga nu in december voor de 14e keer naar Viet Nam en elk jaar doe ik weer lokaties aan die ik nog niet , of slechts globaal , bezocht heb.

ik heb mijn eerste bezoek aan Viet Nam natuurlijk, net als bijna iedereen, de kust gevolgd en dus de traditionele plaatsen.
Heb dit toentertijd met via een georganiseerde vooraf geboekte reis bij Fox geregeld; wel de individuele reis met continu dezelfde gids en prive chauffeur gedurende gehele vakantie.

We hadden met de gids meteen een klik en zijn ondertussen goede vrienden en bezoek elk jaar zijn ouders, tantes enz.

Maar met deze reis was mijn interesse voor Viet Nam geboren el wou er meer van weten en meer van zien.

Wel eerst nog vrienden omgepraat om ook naar Viet Nam te gaan met ons, hebben toen wel veel dezelfde plaatsten aangedaan.

Jaar erop toch weer naar Viet Nam en toen gekeken naar gebieden die ons heel goed waren bevallen en daar wat langer wilden verblijven en dan verder van de touristische lokaties af.

Dan wel de touristische lokatie als basis , is makkelijk naar toe te komen, en dan daar wat dagen rondtrekken in de omgeving.
Bijv wel vliegen op Danang om Hoi te bezoeken en dan naar Quang Ngai via My Lai.
Blijkt daar ook een muur te zijn gebouwd a la de Chinese, maar wel veel kleiner en zijn wel ruïnes geworden, en zo wat verder het binnenland in.

Ook natuurlijk eerste keer naar Sapa en dan een andere volgende keer naar Mai Chai ( was toen nog bijna niet bekend bij de toekomstige Vietnamgangers ).

Ook de geboorteplaats van HCM ; wie is daar ooit geweest?

Ook in het zuiden gaat iedereen bijna naar Can Tho en My To / Cai Be.
Maar Chau Doc is eigenlijk veel leuker en niet alleen de plaats om naar Cambodja te gaan.
Prachtige natuur, mangroven, drijvende markt, nationale parken enz.

Ook heb ik de een trip gemaakt van Hoi An naar Dalat via de HCM route, helemaal geweldig.

In Saigon, mijn favoriete stad, ben ik 2 jaar geleden op plekken geweest waar ik, na 11 keer nog niet geweest was ( wel voorbij gereden ).
Heb toen zelfs"touwtje gesprongen met kinderen van de basisschool ( anorak zal de plek wel herkennen, is de de school bij de kerk waar tijdens het begin van de oorlog 2 prominenten de kerk invluchten en daar toch doodgeschoten werden; ben helaas de naam vergeten).
Gym word op het kerkplein gegeven.

Dus W.
Mogelijkheden genoeg en om op jouw vraag terug te komen.

Ga je voor de eerste maal, en bevalt een regio je buitengewoon goed en wilt daar wat meer van zien , dan kan je altijd via een alternatieven route naar je volgende favoriete plek van je eerste reis reizen.

Daar vind je ook weer leuke plekjes en dan kan je het jaar daarop weet via een andere route naar reizen; doe dit zo ook al 13 keer.

Maar denk wel dat ik je vraag, echt specifiek, kan beantwoorden wanneer je terug bent van je eerste trip naar Viet Nam?

gr.
Ton.

Bedankt ton, ik vergelijk het maar even met toeristen die naar Nederland komen. Waar gaan die naartoe? Kinderdijk, kaasmarkt, vissersdorpen (Volendam), keukenhof etc… Plaatsen die veel Nederlanders links laten liggen. In de omgeving liggen waarschijnlijk plekken die Nederland beter vertegenwoordigen of een beter beeld geven.

Ik zal toch ook de route volgen als veel anderen waarschijnlijk, gewoon omdat het makkelijk te bereizen is. De tips waar ik juist benieuwd naar ben zijn die welke juist niet zo voor de hand liggen. Ga je tips dus zeker overwegen.

Of ik hierna nog een keer naar Vietnam zal gaan kan ik nog niet over oordelen. Ik ben ook wel van het ‘niet twee keer naar dezelfde plek’ en elke keer wat nieuws ontdekken. Zo is Azië mij ook niet vreemd en dit keer is het Vietnam.

Gr.

Hallo W,

Ik heb even je idee erbij gepakt,

Hanoi
Cat ba island (zonder tour, zelf met trein/veerboot)
Hanoi > binnenland/bergen (in de buurt van Sapa of Mai Chau)
Hanoi > Hue/Hoi an (trein/vlucht)
Hoi an > in de buurt van Nha Trang (trein/vlucht of easy rider)
Nha Trang > Ho Chi Minh (trein/vlucht of easy rider)
Mekong delta

Na Hanoi, Halong, Hanoi, niet naar sapa maar naar Mai Chau , Hoa Lu, Trang An / tam Coc - Ninh Binh - Dong Hoi - Phong Nha park - Hue - Hoi An - Nha Trang - saigon - delta - saigon.

Misschien is dit een compromis?
Met Mai Chau erbij zit al redelijk naast de touristische route ( geen Sapa ).
Dan met de ER van Dong Hoi via het PN park kan je ook de touristische route wat ontlopen.

gr.
Ton.