Reisschema + tips gevraagd

Wij vertrekken over 4 weken naar Vietnam :-). Zijn echt aan het aftellen.

Ik heb ons reisschema gemaakt en wil graag weten of dit haalbaar is en of mensen nog leuke tips hebben voor overnachtingen etc?

Dag 1 Vlucht Amsterdam - Parijs / Parijs - Hanoi
Dag 2 Aankomst Hanoi
Dag 3 Hanoi
Dag 4 Halong Bay
Dag 5 Halong Bay (zitten te twijfelen of we dit met overnachting moeten doen?)
Dag 6 Hanoi - Mai Chau
Dag 7 Mai Chau
Dag 8 Hanoi - Vlucht naar Hue
Dag 9 Vlucht naar Hue
Dag 10 Hue
Dag 11 Hoi An
Dag 12 Hoi An
Dag 13 Danang
Dag 14 Dalat (hoe kunnen we het beste vanuit Danang naar Dalat?)
Dag 15 Dalat
Dag 16 Dalat - Ho Chi Minh
Dag 17 Ho Chi Minh
Dag 18 Mekong Delta
Dag 19 Phu Quoc / Nha Trang (of iemand betere tips voor nog even relaxen aan het strand?)
Dag 20 Phu Quoc / Nha Trang
Dag 21 Ho Chi Minh en 23.30 uur terug naar Amsterdam
Dag 22 Amsterdam

Ik las pas ergens dat je als je de Mekong Delta wilde zien ook bij iemand thuis kon slapen. Iemand daar ervaringen mee?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Hallo Yvette,

Ik begrijp het helemaal dat je aan het aftellen bent, doe ik ook nu al ( ik nog maar 6 maanden en 29 dagen ).

Ik zag je schema en wat als eerste opviel is "Dalat ", en dacht hoe gaan we dit oplossen.
Voor een bezoek aan Dalat moet je als snel 2 dagen reizen incalculeren en je hebt 22 dagen, dus er moeten ergens dagen vandaan komen.
ook gezien je nog enkele dagen strand wilt.

Ik ga in het onderstaande vanuit dat dalat een bewuste keuze is en deze blijft staan?
Dan is het antwoord op de vraag hoe van Danang naar Dalat “vliegen”.

Over de weg kost het je al snel 2 dagen en is dus geen optie.
Wel natuurlijk als je stranddagen wilt inleveren, maar dat is volgens mij niet je bedoeling.

Volgende probleem.
ik zie dag je je stranddagen op het einde hebt ingecalculeerd.

Zou je dit willen wijzigen dan wordt het wat makkelijker en ga je van Danang naar Nha trang , dan daar stand, en dan naar dalat en verder naar Dalat-Saigon-Delta-Saigon-A’dam.

Is daar dan de vraag wat is een leuke strandlokatie.

Buiten de plaatsten die al in je schema staan kan ik er ook Mui Nee bijzetten; probleem is dan wel dat deze ook niet op het einde is zonder onder veel reisuren uit te komen.

Mekong delta en slapen bij iemand thuis.
Dit is niet helemaal waar; je kan een kamer huren bij een door een familie gerund minihotel ( deze is bijna altijd in handen van een grote keten en deze mensen hebben een salaris en verdienen verder op door hen verkochte diensten ( = commissie, denk aan boottochten, diners, drinken ed. ).

Deze verblijven zijn heel charmant en door de kleinschaligheid een heel prettig verblijf.
In de volksmond worden deze homestays genoemd, maar zijn het in principe dus niet naar de letterlijke vertaling.
Wil geen "kruistocht "beginnen tegen deze "homestays " , maar het even duidelijk stellen dat je niet echt overnacht bij een familie in de logeerkamer e de enigste gast bent.

Voor Can Tho kan ik je dan de "homestay 'van Hung voorstellen, want deze heeft vele positieve reviews op deze site ( heb er zelf niet overnacht, maar ben er wel even wezen kijken ).

Maar makkelijker is toch gewoon een hotelekamer te nemen in Can Tho zelf.
Dan zellf even een boottocht regelen naar de drijvende markt, en na dit bezoek je bagage ophalen bij het hotel en dan naar het vliegveld.

Na dit allemaal geschreven te hebben, ben je misschien benieuwd hoe ik het zou dan met dit schema?

Dag 5 Hanoi - Mai Chau
Dag 6 Mai Chau
Dag 7Hanoi, vliegen naar Hue via Danang
Dag 8 Hue
Dag 9 naar Hoi An via de pas en bezoek Danang
Dag 10 Hoi An
Dag 11 Hoi An
Dag 12 via vliegveld Danang naar Dalat
Dag 13 Dalat
Dag 14 Dalat naar Saigon
Dag 15 Saigon
Dag 16 Saigon naar Mekong Delta ( Can Tho )
Dag 17 Mekong Delta naar PQ
Dag 18 PQ
Dag 19 PQ
Dag 20 Phu Quoc naar Saigon
Dag 21 Ho Chi Minh en 23.30 uur terug naar Amsterdam
Dag 22 Amsterdam

Je zou nog 1 dag kunnen verdien; maar deze kost je wat meer is om de eerste trip naar Mai Chau te nemen en dan Halong Bay en vanaf Halong dezelfde dag nog naar Hue te gaan via Hai Phong-Danang-Hue.

Moet nog 1 kwijt.
Ik heb geen rekening gehouden met het weer, want daar heeft niemand invloed op.
In het zuiden zit je in het regenseizoen, maar gezien het klimaat nu in Nederland, kan er volgens mij niemand iets zinnigs erover voorspellen.

gr.
Ton.

Hey yvette!

Wat fijn dat jullie over 4 weken al vertrekken!
Wij hebben net onze vluchten geboekt, maar bij ons is het nog 5 maand aftellen!
Ons schema is vrijwel gelijkwaardig aan dat van jullie, alleen doen wij in plaats van Mai Chau, Sapa via Lao Cai en nemen we ook de nachttrein tussen Hanoi en Hue.

Voor Da Nang-Dalat nemen wij een vlucht, er is een om 6u 's morgens, zo hebben we een volledige dag ter besteding in Dalat. Hier blijven wij ook maar een dag. De reactie van Ton baart me nu zorgen dat we er geen 2 over doen, maar hopelijk maakt onze motorrit via La Lak en langs de Ho Chi Minh trail naar HCMC met Easy Riders of eventueel zelf rijden of combinatie, het goed. Mijn vriend wil wel rijden, is ervaren, maar ik dus niet, maar we willen wel een guide mee.

Dat brengt me bij de volgende vraag: heb jij veel op voorhand geregeld: hotels, vervoer? of ga je ginder alles regelen?
Het is namelijk voor mijn vriend en mij de eerste keer dat we een reis zelf plannen, dan nog in Vietnam waarbij we verzinken in het aanbod op het internet, veel reviews ‘fake’ lijken (zoals bij easy riders) Misschien is het best in Vietnam zelf een tour te regelen om beter te kunnen aanvoelen of het betrouwbaar is en misschien meer kunnen afdingen. Alleen… Eenmaal daar hebben we niet de tijd om te gaan vergelijken of na te checken… Ik ben iemand die graag zekerheid heeft en dus op voorhand wil weten waar ik aan toe ben, maar als ik op voorhand weet dat ik een fantastische excursie ter plaatse zal kunnen regelen, is dat ook goed!

Voor Ha Long Bay gaan wij een tweedaagse cruise boeken. De zonsopgang tussen de rotsformaties willen wij niet missen. Hopelijk is het dan niet te mistig.

De Mekong Delta gaan wij als excursie boeken samen met een 2daags verblijf op Phu Quoc eiland. Dit boeken we waarschijnlijk ook op voorhand.

Alvast een fijne reis gewenst!

Steph.

Hallo Steph.,

Welkom op het Viet Nam reiscafe en je hebt een mooie reisbestemming uitgekozen.

Ik las dat je je zorgen maakt over een opmerking van mij?
Iets van 2, wat bedoel je ermee; misschien dat 1 dag tekort is?

Dan hoef je geen zorgen te maken, maken maar zou wel eerst even kijken wat de ER voor je in petto hebben met hun tour.
Deze kan je natuurlijk altijd aanpassen en naar je wensen doen; je bent niet afhankelijk van tours die staan op hun website.

Een voorbeeld
Je kan in Dalat naar een heel mooie tempel met een kabelbaan ( aanrader ) en heb een mooi vergezicht over de omgeving.
Deze staat waarschijnlijk ook in de tour met de ER, je zou dan dit bezoek kunnen weglaten en die tijd ergens anders kunnen besteden met de Er. Mits je natuurlijk de kabelbaan zelf hebt gedaan.

Wat ik zeker zou overslaan is een bezoek aan het buitenverblijf van de laatste keizer.
Ben zelf ook geen favoriet van de het crazy house, maar daar kan je mening over verschillen.

Wat ik zou doen in 1 dag Dalat is het volgende.

Zou na het inchecken in je hotel naar de tempel gaan met de "crazy table ".
Doet ie het niet dan naar de 2e , is vlakbij en deze draaide bij ons als een bezetene; heel apart en onbegrijpelijk.

Deze is in de tempel en die draaide niet ( hier mag je het tafelblad niet afnemen van de staandaard, bij de andere lokatie wel zoals je kan zien in het volgende filmpje )

Deze is dus bij de andere lokatie

je moet dus indenken dat je je handen 1 a 2 cm boven het blad houd en het blad dus niet aanraakt, vind het niet te begrijpen, en zeker iets om het zelf te ervaren.

Dan is het ongeveer tijd voor een lunch en dan zou ik toch voor de kabelbaan gaan.
Dan opfrissen en dineren en je hebt in Dalat echt de meest mooie discotheken, bars enz om de avond door te brengen.

Ik zou geen waterval doen , maar deze met de ER doen, en denk dat je dan een leuke dag en avond hebt in Dalat.
Het overige zou ik dan met de Er doen.

Ik weet niet wat je in gedachten had voor de Delta icm Phu Quoc?
Maar ik denk dat je ook op een zelfde aantal dagen zit als Yvette?

Ik denk dat je niet gaat varen naar PQ en gaat vliegen?

Omdat je toch wel met je Mekong trip in Can Tho zult belanden is het misschien iets om met het volgende rekening te houden.

Kijk bij het boeken van de Delta tour , icm PQ, dat je ook van Can Tho kunt vliegen naar PQ en niet terug moet naar Saigon.
Scheelt je de kosten van die reis ( met de bus of auto naar Saigon ).
Je bent met het vliegen ( vanaf Can Tho ) rond een uur of 4 in je hotel in PQ.

Dus je kan in de ochtend de drijvende markt van Cai Rang bezoeken , naar je hotel gaan, en dan naar het vliegveld.
Kosten van het vliegen van Can Tho naar PQ en dan naar Saigon zijn gelijk aan een retourticket Saigon - PQ VV.
Maar je bespaard de rit Can Tho naar Saigon dus uit.
Misschien had je ook een overnachting in Saig in je schema staan, die vervalt dan en wordt PQ.

Overige laat ik aan Yvette over.

Gr.
Ton.

Hallo Yvette,

Ik ben ergens achter gekomen.
Je kan niet meer van Hai Phong, na je Halong Bay tour naar Danang vliegen.
De vluchten zijn verplaats naar de ochtend, en dan haal je dit niet.

Je zal dus naar Hanoi moeten na je Halong trip en dan is het goedkoopste om dan een nachttrein te nemen naar Hue.

Sorry , maar zag het gisteren ook pas.

gr.
Ton.

Dag ton, bedankt voor je reactie. Ja ik dacht dus dat je zei dat je voor Dalat 2 dagen moest uittrekken, maar je kan inderdaad enkele bezoeken opnemen met de easy riders tour. We zouden dan de watervallen ten noorden van dalat erbij nemen, richting het Latdorp, en dan verder naar het Lakmeer. Daar overnachten en dan verder zuidwaarts tot in HCMC.

De mekong delta en phu quoc wouden we ook als tour boeken: Mekong doorkruisen tot in Rach Gia (1 overnachting), de boot nemen naar Phu qoc en daar 3 overnachtingen, 'smorgens vlucht naar HCMC en dan hebben we een vlucht om 16u40 huiswaarts. Maar misschien moet ik jou optie ook eens bekijken en het zelf organiseren, zijnde hotel in phu quoc zelf regelen, en in HCMC en tour boeken naar mijn wensen…

De andere tips ga ik ook eens bekijken! In dalat gaan we zeker ook een fietstochtje doen en dan kunnen we die er nog bijnemen. In mijn Trotter stond dat het historisch centrum voor borduren een echte aanrader is, wil ik misschien ook nog doen!

Groetjes,

STEPH.

Hallo Steph,

Ik weet dat je snel vertrekt, maar ik zou zelf niet doorreizen naar Rach Gia en dan de boot pakken.
Zou echt vliegen vanaf Can Tho, je bespaart je een dag en voor de kosten maakt het niets uit en scheelt je war geregel.

ik zou zelf die nacht in Saigon doorbrengen.
Dus dan van PQ naar Saigon , en niet uren moeten verblijven op het vliegveld wanneer je je internationale vlucht wilt halen, maar dag ervoor naar Saigon, laatste aankopen en een leuk diner als afscheid van Viet Nam ( weet wel een heel mooie lokatie aan een meer ).
Dag erop naar vliegveld en naar huis; heb je een wat meer relaxte reis?

Wil je tips over Saigon, laat het maar weten; ken deze stad bijna beter dan Tilburg .

gr.
Ton.

Hoi Steph,

Ik zie dat je misschien met de ER mee wil. Maar dat je denkt dat veel reviews fake lijken. Wij zijn zelf met de Er mee geweest voor 3 dagen . Van Nha Trang naar Dalat. Ook langs Lak Lake, en Dak Lak. De Dry Sap watervallen zijn schitterend. Maar onze tijd met de ER was een hoogtepunt van onze reis. Dus neem maar aan dat die goede reviews echt zijn. Je moet wel uitkijken dat je met de echte ER te maken hebt , er zijn organisaties die doen of ze hun zijn maar waarvan de gidsen geen engels kunnen enz. Ons reisverslag (ook hierover is te lezen op http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1 )
En de "echte"ER zijn te vinden op http://dalat-easyrider.com/
Mijn man rijd zelf ook motor maar wij zijn beide achterop gegaan, zo zie veel meer van de omgeving. Als je zelf rijdt let je ook op de weg namelijk, maar dat is een keuze die je zelf maakt…

Gr Ingrid

Hey ingrid,

Net even een stukje van je blog gelezen, klinkt echt wel de moeite allemaal! Meteen ook mailtje gestuurd naar de ER die je tipte. Hopelijk antwoorden ze want heb van alle mails die ik richting Vietnam reeds stuurde nog maar weinig reactie gekregen.

Mijn vriend wil perse zelf rijden, en dan ik bij hem achterop en dan de guide mee, ik vraag me dan wel af of we al ons bagage meekrijgen. Een trekkersrugzak zal dan wel een vereiste zijn? + mijn vriend is fotograaf dus dat gerief heeft hij ook mee ( is al een hele rugzak op zich.)

Heb jij deze tour op het moment zelf geboekt vanuit nha trang dan of vooraf van thuis uit? Weet je nog hoeveel je betaald hebt?

Groetjes

Steph.

Hoi allemaal,

Helaas niet eerder de tijd gehad om te reageren.
@ Ton; super bedankt voor het meedenken en alle tips. Echt helemaal super. We gaan nog is goed bekijken hoe we het gaan doen. Ik denk dat we Mai Chau laten vallen en dat we dan een dag extra Dalat doen. Maar we zitten nog in dubio daarover.

@ Steph; wij hebben alleen onze tickets geboekt en de 1e 2 nachten hotel in Hanoi. Verder regelen we alles daar. Wil ook niet vastzitten aan dingen en af kunnen wijken als dat nodig mocht zijn. Wij zijn allebei nogal makkelijk en zien het daar wel. Weet niet of dat goed is, maar dat zien we daar wel ;-). Zal vast goedkomen denk ik.

@ Ingrid; ga vanavond even rustig jouw blog lezen. Bedankt voor de tips.

Mocht ik nog dingen willen weten dan meld ik me zeker weer.

Hoi Steph,

Sorry voor de late reactie, als je ze gemaild hebt zul je inmiddels wel reactie hebben. Bij ons reageerden ze iedere keer binnen een paar dagen. Wij hebben van te voren geboekt, ook omdat we vanuit Nha Trang wilden vertrekken. Dus eigenlijk de omgekeerde route reden en dan moeten ze eerst naar Nha Trang rijden om je daar bij je hotel op te pikken. De avond voor je vertrek komen ze dan even langs om kennis te maken. Bij ons koste de 3 daagse trip in 2012 400 USD voor 2 personen.(200 USD pp) daar zit alles bij in behalve het eten. Maar dat kost niks onderweg. Wij moesten wel 100 USD aanbetalen via Western Union. Maar deze organisatie kun je voor 100 % vertrouwen.

Bagage is geen probleem , dat dachten wij ook , Maar ze zeiden dat ze weleens koffers meenemen ook. Wij hadden ieder een trekkersrugzak en een dagrugzak en dat gaat gemakkelijk. Ik denk alleen dat je niet zelf mag rijden. Ton weet hier meer over. Volgens mij ben je in Vietnam niet verzekerd als je geen Vietnamees rijbewijs hebt. Wij hebben wel 2 dagen ( in Hue en in Hoi An) een scooter gehuurd. Ik weet niet of dat officieel ook niet mag. Ik zelf houd ook van fotograferen, ik heb dan wel een gewone spiegelreflexcamera, maar het voordeel van achterop zitten is dan rijdende weg foto’s maken heb ik super veel gedaan.

Groetjes Ingrid

1 like

Hoi Steph,

Wij zijn inmiddels al helaas weer bijna 2 weken terug uit Vietnam:-). Maar wat hebben we het super gehad! Echt een geweldig mooi land met ontzettend vriendelijke mensen.
Je hoeft je echt niet druk te maken en denken dat je alles hier moet regelen. Wij hadden helemaal niets geregeld en dat is super goed gegaan. We hebben super hotels gehad en zelf nog een dag van te voren treintickets of vliegtickets geboekt.

We zijn uiteindelijk wel wat afgeweken van het schema wat ik hier geplaatst had, maar niet heel veel.

Als je naar Hue gaat kan ik je een ontzettend goed en goedkoop hotel aanbevelen, Jade Hotel. Onwijs vriendelijk en je wordt daar echt in de watten gelegd.

Verder vonden wij 1 dag in Dalat echt meer dan voldoende, dus maak je daar geen zorgen over dat dat eventueel te weinig zou zijn.
Wij zijn vanuit Dalat ook met de Easy Riders in 3 dagen naar Mui Ne gereden. En dat was in 1 woord fantastisch :-). Wat hebben wij veel gezien, meegemaakt en gehoord. Dit moet je echt doen. En Ingrid heeft helemaal gelijk dat het geweldig is om achterop te zitten en te kijken en vooral ontzettend genieten. We zijn echt op plekken geweest waar we anders nooit geweest zouden zijn.
Wij zijn uiteindelijk wel uitgekomen bij andere Easy Riders dan waar Ingrid het over had. Hierbij de website www.easyrider-tours.com. Wij hebben 65 dollar per dag per persoon betaald incl. hotel, benzine, verzekering etc. Alleen eten en drinken moesten we natuurlijk zelf betalen. Maar dit was echt elke cent waard geweest.

Mocht je nog meer informatie of tips nodig hebben dan hoor ik het wel.

Heel veel plezier met de voorbereidingen.

Gr Yvette

1 like

Hallo Yvette,

Geweldig om te lezen dat je een mooie tijd hebt gehad in Viet Nam.

Ook mooi vind ik het dat je je meteen openstelt om te antwoorden op vragen van andere mensen.

Ik hoop dat je dit wilt blijven doen, net zoals Ingrid, om zo samen toekomstige Viet Nam reizigers te kunnen helpen?

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Natuurlijk wil ik dat doen. Zal niet zo actief zijn als jij ;-), en weet natuurlijk ook lang niet zoveel als dat jij weet. Maar ga de site zeker in de gaten houden en zal reageren als ik denk dat ze er iets aan hebben.

Gr Yvette

1 like