Hulp gezocht bij reisschema Vietnam

Hallo allemaal,

Wij gaan straks voor 3 weken naar Vietnam in juli/augustus. Wij hebben ook 2 kinderen van 8 en 11 jaar die meegaan. Ik ben aan het puzzelen met het schema maar kom er niet helemaal uit. Wij hebben al meer reiservaring met onze kids dus die zijn wel wat gewend.

Ons schema ziet er momenteel als volgt uit:

Aankomst in HCMC ('s-avonds)
2 nachten HCMC (is incl. aankomstnacht)
3 nachten Mekong
3 nachten Dalat
3 nachten Hoi An
2 nachten Hue/My Son
2 nachten Halong Bay
1 nacht/dag trekking Cuc Phong National Park
3 nachten/dagen Mai Chau trekking
2 dagen Hanoi

Ik heb zo mijn twijfels over Dalat. Krijg niet het idee dat dit zo bijzonder is. Men zegt ook wel dat het op Oostenrijk lijkt. Als dat zo is vinden wij dat niet zo spannend denk ik maar dan moet ik dit gat wel opvullen met iets anders. Zijn er wellicht betere alternatieven voor Dalat?

Verder willen wij zo veel mogelijk met de trein reizen. Waarschijnlijk de nachttrein.

Wij houden niet van het massatoerisme maar zien graag iets van het echte Vietnam.

Misschien hebben jullie leuke suggesties of ideeën voor ons.

Als jullie een beter idee hebben qua planning dan is dat uiteraard ook van harte welkom. Is deze planning realistisch rekening houdend met reistijd?

Tips voor trekkings incl. home stay met kinderen in Mai Chau zijn ook zeer welkom!!

Is 1 dag voor HCMC genoeg?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met puzzelen!

• Reageer op onderwerp

Hallo Sanmar,

Ik vind niet wanneer je precies gaat, maar is waarschijnlijk wel in de schoolvakantie?

Wel vind ik dat je voor Saigon en Hanoi toch echt wel 2 dagen pet stad moet uittrekken.
Voor Saigon, de tunnels en de stad en voor Hanoi de stad.

Voor Dalat heb je terechte twijfels.
Wanneer ik me bedenk dat ik een kleine van 8 bezig moet houden in Dalat kom ik op 1.5 dag.
Komt er ook nog bij dat het reizen er naar toe ook nog vrij lang is.

Maar waar ik ben wel benieuwd hoe je schema ongeveer voor ogen had.
Dan is het wat makkelijker,.

gr.
Ton.

Ik zou in ieder geval nog een dag extra Saigon doen om b.v. de Cu Chi tunnels te doen. Dit doe je met een busje vanuit Saigon. Dit kost echter wel een extra dag. Moet voor de kinderen zeker indrukwekkend zijn. Voor wat betreft de treinen kan ik je aanraden om te zoeken op www.seat61.com en dan doorlinken naar Vietnam. Neem in ieder geval de duurste mogelijkheid in de trein. Dan is het nog een beetje comfortabel.Als je al meer in Azie bent geweest weet je dat de treinen niet kunnen tippen aan europese normen… Echter de duurdere plaatsen vallen wel mee.

Succes met de voorbereiding en alvast een fijne vakantie

groet Cor en Wilna>>>:zon02::wereld:

Beste Cor en Wilma,

Wij hadden deze site ook gevonden en gaan daar zeker gebruik van maken. Bedankt!

Beste Ton,

Wij gaan inderdaad in de schoolvakantie.

Naar aanleiding van je opmerkingen heb ik het schema als volgt aangepast en Dalat heb ik er uitgegooid.

dag 1 's-avonds aankomst in HCMC
dag 2 HCMC zelf (waterpoppen en tour te voet)
dag 3 Mekong (varen, fishfarm, crodilefarm, fietsen)
dag 4 Mekong
dag 5 Mekong
dag 6 Mekong
dag 7 Cu Chi Tunnels (schijnt per boot erg leuk te zijn?)'s-avonds per nachttrein naar Danang en vervolgens per bus/taxi naar Hoi An
dag 8 Hoi An (fietsen en kookcursus met de kids)
dag 9 Hoi An
dag 10 Hoi An
dag 11 Hue/My Son
dag 12 Hue
dag 13 Halong Bay/Cat Ba Island
dag 14 Halong Bay
dag 15 Cuc Phuong National Park (dagtrip)
dag 16 Naar Mai Chau (kindvriendelijke trekking met 1 nacht homestay)
dag 17 Mai Chau
dag 18 Mai Chau
dag 19 Hanoi
dag 20 Hanoi
dag 21 ?
dag 22 Hong Kong
dag 23 Hong Kong
dag 24 Hong Kong
dag 25 Hong Kong terug naar huis

Wij willen graag het echte Vietnam zien en houden niet van super toeristisch. Doen het liefst alles met het gezin samen en niet met grote groepen. Is dit schema realistisch? Verder kiezen wij voor reizen met de (nacht)trein.

Ton, ik las ook op het forum ergens over een soort hop on-hop off bus maar weet niet meer of dat in HCMC of Hanoi was.

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Beste Sanmar,

Helemaal mee eens: Dalat en Nha Trang skippen en de Cu Chi tunnels toevoegen.

Mag ik je nog wat mogelijkheden aan de hand doen? Voor kinderen is een bezoek aan Mui Ne/Phan Thiet erg leuk (zandduinen, mooie rotsformaties en veel minder toeristisch dan Nha Trang). Eveneens leuk: homestay in de Mekong delta (luieren, fietsen, spelen, vissen, helpen bij het voeren van de beesten, etc.). Daarnaast een aanrader: een aantal dagen op safari naar Cat Tien National park (je kunt hier vanuit HCMC naar toe en vervolgens, na de safari, per auto, doorreizen naar Mui Ne). Dan per (nacht)trein naar Tam Coc, boottocht en/of fietstocht door de prachtige omgeving (ook wel droge Halong Bay genoemd). En natuurlijk samen met de kids naar het Endangered Primate Rescue Center in National Park Cuc Phuong. In Mai Chau is het volop monsoon in juli en augustus en komt de regen regelmatig met bákken uit de lucht. Dit kan met name tijdens een trektocht erg vervelend zijn (modderige paden, bloedzuigers). Advies: niet doen. Een mooi alternatief is om een trektocht te maken in de omgeving van Kon Tum (central highlands). Je vindt hier prachtige mogelijkheden voor (een kindvriendelijke) trektocht en verblijft in authentieke dorpjes van de bergstammen in deze regio. Je zou dit kunnen inplannen tussen Cat Tien en Mui Ne in. Hué is leuk (met name de verboden stad), voor kinderen is het misschien net wat minder aantrekkelijk. Je zou Hué misschien kunnen overslaan? In Hoi An kun je zowel een kookcursus volgen, fietsen, My Son bezoeken maar óók relaxen aan het strand en snorkelen op de Cham eilanden (aanrader!) zéker weten dat je kids hier ook van genieten. Hanoi is een heerlijke stad (doen: bezoek water puppet theatre en 's ochtends vroeg op om te kijken naar de Tai Chi van de Vietnamese bevolking, zó leuk!), aan twee dagen heb je echter genoeg als je samen met kinderen reist. Halong Bay: prachtige bestemming, uniek landschap (of noem je het zeeschap - smile), leuk voor volwassenen én kids (zwemmen, kayakken, relaxen, lekker eten, bezoek vissersdorpjes, vissen, karaoke, grotten, schitterende omgeving).

Veel plezier bij de voorbereidingen voor jullie reis!

Hallo Sanmar,

Je schema.

Wel veel Mekong, maar is heel leuk, en je kan er echt veel fietsen, wandelen en varen.

De hop bus.

Is niet interessant voor jullie, wanneer je een bus wilt nemen gewoon tickets kopen , kosten niet veel.

Ik heb natuurlijk de vorige post gezien van een reisbureau en zij hebben het over het klimaat.
Natuurlijk speelt dit een rol, maar denk dat je zelf ook al ingecalculeerd hebt.

gr.
Ton.

Wanneer je naar de krokodillen wilt , wat had je in gedachten?

Ga je voor Vam Sat, dan is dit via Saigon.
Leuk dat je ook de voettocht wilt doen in Saigon, ga in het weekend deze aanpassen met de Bitexco Tower.

Cu Chi per boot is heel leuk en nu zijn er meerdere bedrijven die die aanbieden.
Let echt goed op de prijzen en de boot.

Waar ik wel een probleem mee heb is de nachttrein naar Danang vanaf Saigon.
Dit is niet alleen een nachttrein, maar ook een dagtrein; rit is 16 uur en kost je voor 2 volwassenene en 2 kinderen onder 9 jaar 247 usd Totaal.

Ga je vliegen dan kost het gelijke je 200 usd, komt wel een overnachting bij.
Misschien een overweging?

Vind ook dag 12 -13 even wat onduidelijk; ga je vliegen?

Ook zie ik Cuc Phuong erbij staan als dagtrip.

Zou ik niet doen en dit combineren met Mai Chau en Hoa Lu.

Hallo Ton,

Hartelijk dank weer voor je opmerkingen. Ik ben ondertussen weer aan het puzzelen en heb ook nog volop op het forum rondgekeken. Dag 12-13 was inderdaad niet zo handig daar heb ik niet op zitten letten. Wordt waarschijnlijk ook de nachttrein.

Zodra het aangepaste schema weer meer concreet is meld ik me weer dan kan iedereen er weer op schieten…

Ook het reisburo hartelijk dank voor de suggesties.

Echt heel fijn zo’n forum je komt zo aan ontzettend veel informatie.

Hi Sanmar, helemaal met je eens, leuk om via een forum als dit je reis samen te kunnen stellen. Het reizen zelf is natuurlijk geweldig en de ervaring en herinneringen neemt niemand je ooit weer af. De voorbereiding van de reis en het uitzoeken waar je naar toe wilt is eveneens zó leuk om mee bezig te zijn! Heb je al goede vliegtickets gevonden van/naar Vietnam? Tip: www.skyscanner.nl