Nationale parken in Vietnam

Wij gaan met ons gezin (3 kinderen, 7/9/11) in juli een maand naar Vietnam. We reizen in deze maand van Hanoi naar HCMC. Van tevoren willen we zo min mogelijk vastleggen zodat we onze reis kunnen aanpassen aan weersomstandigheden en interesses ter plekke.

Graag zouden we in Vietnam in ieder geval één of meerdere nationale parken willen aandoen. Is er iemand hier op het forum die met kinderen (of zonder kinderen) één van de nationale parken in Vietnam heeft bezocht?
Wij zijn op zoek naar tips en ervaringen mbt deze nationale parken. Dus wellicht kun je iets vertellen hoe je er naar toe gereisd bent, overnachtingsmogelijkheden, do’s and don’ts, verblijfsduur. Alle info is welkom!

Andere tips, graag wat van de gebaande paden af, zijn ook meer dan welkom. Ik heb al een hoop goede tips van het forum afgehaald.

Wellicht nog aanvullend. Wij vliegen dus begin juli op Hanoi en gaan begin augustus vanaf HCMC weer terug. We hebben nu al een paar dagen in Hanoi vastgelegd, maar willen verder echt op de bonnefooi reizen. Wij stellen geen hoge eisen aan hotels en willen ook zeker een paar homestays meenemen op onze reis. Onze kinderen kunnen prima eens met elkaar in een bed of met één van ons als dat beter uitkomt.
Is het te optimistisch om te denken dat op de bonnefooi reizen mogelijk is in deze periode? Wij dachten dat dit haalbaar moest zijn, maar wellicht hebben jullie andere ideeën erover? We gaan zeker ook met de trein reizen (nachttrein) en ik het is me duidelijk dat we dat iig toch van tevoren moeten boeken, dus de ipad (oid) gaat zeker mee voor het regelen van dat soort zaken.
Wat willen we zeker doen:

• één of meer nationale parken (natuur dus!)
  • Hoi An
  • Hue
  • Mekong Delta
  • Omgeving Halong (hoeft niet perse de baai zelf te zijn, maar kan ook Bai tu long of Cat Ba worden)

Optioneel zijn:

• bezoek aan Noorden (Sapa Bac Ha of andere plaats)
  • Dalat

Zeker niet gaan we naar Nha Thrang oid, want we zijn niet echt strandmensen. En als we al even bijtanken aan de kust, zou zo’n resortachtige kustlijn ons niet trekken.

We doen dus wel alles met ov of eigen vervoer dat we ter plekke regelen. Binnenlandse vlucht is ook mogelijk, maar liever niet (ivm inchecken e.d.).

Hallo familie W,

Fijn om te lezen dat ons forum, al heeft voorzien de nodige tips.

Ik zal het proberen kort te houden, hoop dat het lukt.

Voor het noorden zou ik niet naar Sapa gaan, maar naar Mai Chau en zo via bijv. Hoa Lu naar Trang An en/of Tam Coc.
Zo heb je geen treinreis naar Sapa, welke al snel 300 a 400 USD zou bedragen.
Voor dit geld kan je reizen naar Mai Chau + 2 overnachtingen bij een homestay.
Ook veel minder touristen dan in Sapa.

Zo heb je ineens 2 parken.

Ik denk dat je vliegen toch even zou moeten overwegen, of je moet echt een treinreis maken van 15 uur en dat misschien wel 2 maal.
De kosten ontlopen elkaar niet veel.

Ook zou ik, van Hue naar Hoi An door het np gaan en daar overnachten; NP 3

Mekong
Niet eerst naar Can Tho, maar naar Chau Doc voor NP 4 en dan naar eventueel Can Tho, maar zou dan gaan voor Cai Be.

Omgeving Saigon voor Sam Vat gaan, NP 5.
Wederom bijna geen touristen, omdat deze meestal op een strak schema reizen en dus kiezen voor mekong, Saigon en de tunnels.

Voordeel is dan meteen dat je bij het strand aangeland bent, en daar staan geen resorts ( eentje, sorry ) en dus een eis is ingewilligd.
Park en Can Gio liggen op 1.5 uur rijden vanaf Saigon.

Even nog over vervoer naar Sapa, was ik vergeten.
Je kan nu ook met de auto of bus naar Sapa door de nieuw aangelegde weg.
Ik heb deze nog niet begaan, maar dan duurt de reis naar Sapa iets van 4 uur en dus de trein is overbodig.

Dat is ook 1 van de redenen dat Sapa nu zeer veel touristen trekt en kabelbanen, grote resorts enz komen.

Dalat
Dit zou dan waarschijnlijk ook een vlucht moeten gaan worden vanaf Hoi An, over de weg niet te doen; te lang.
Wanneer je van Dalat naar Saigon gaat, kost je dit ook 1 reisdag, maar dit kan wel weer onderbreken met NP 6.
Niet gaan voor het NP in Dalat zelf, is echt weggegooid geld ( persoonlijk ).

Hoop dat dit je wat kan helpen.
Namen van de NP heb ik niet vermeld want denk dat je wel weet welke ik bedoel.

Wil je dat ik iets van een schema maak om te zien wat je kan doen in 1 maand, laat het ook even weten.

Succes met je planning.

Gr.
Ton.

1 like

Dag Ton,

Wat fantastisch dat je ons van zoveel informatie voorziet en ook al zo snel. Geweldig!
Met je informatie kan ik echt verder. De NP’s die je genoemd hebt in je verhaal, vind ik wel terug. Gidsen genoeg hier en anders bied internet wel uitkomst. De meeste kan ik inmiddels aardig snel terugvinden na al het puzzelwerk dat ik zelf al gedaan had. Ook fijn dat je even vermeld welke de moeite van het vermijden waard zijn ;-).

Goede tip om Sapa te vermijden. Ik zag het al eerder hier op het forum voorbij komen. De kabelbanen en grote resorts willen we zeker vermijden. Je alternatief van Mai Chau had ik zelf ook al overwogen, maar daar ga ik zeker nog gerichter naar kijken.

We overwegen ook een stop op de cham-islands bij Hoi An met een homestay daar van 2 nachten (heb ik reeds contact over gehad en hoef ik maar kort van tevoren over te mailen).

Omdat we met (relatief) jonge kinderen reizen, is het natuurlijk ook van belang rust in te bouwen en niet van hot naar her te racen. Tenslotte is het ook vakantie. Daarnaast zijn de kinderen dit soort reizen niet gewend, normaal kamperen we altijd op de bonnefooi, dus dat zal ook een omschakeling vergen. Zeker de eerste dagen. Het vliegen wil ik ook niet uitsluiten hoor, maar een nachttrein leek mij comfortabel omdat je daarmee ook geen hele reisdag verliest en ik het zelf altijd een prettige manier van reizen vind. Helemaal omdat je ook meer van de omgeving meekrijgt, alhoewel daar 's nachts natuurlijk weer geen sprake van is.

Ik zou een schema van jouw kant zeker waarderen. Wat een geweldige service zeg. Ik ga ondertussen zelf met jouw gegevens ook weer aan het puzzelen.

Met groet,
Hanneke (en familie)

Hallo Hanneke Family,

Ik ga aan de slag en denk morgen of uiterlijk zondag iets van een schema klaar te hebben.
Zie het even als een eerste aanzet waar je dan misschien verder aan kan werken om het helemaal family proof te maken.

gr.
Ton.

Deze dus Ton :wink:

Hanneke,

Bedankt voor je herinnering, ben ik helemaal vergeten.
Sorry en nogmaals sorry.
Morgen middag heb je hem binnen.

Kan van alles schrijven, maar dat maakt mijn fout niet goed.

Hoop morgen dat mijn "mea maxima culpa " je zal bevallen om verder te borduren op jullie Viet nam reis?

gr.
Ton.

Dag Ton, maak je niet druk hoor. Zoveel haast heeft het niet. Je fout (voor zover ik het zo kan noemen, eigenlijk niet) is bij deze in ieder geval weer goed gemaakt hoor.

Hallo Hanneke,

Zoals beloofd.

Zie ineens dat je niet het aantal dagen heb doorgegeven en het aantal dagen Hanoi, dus ga even uit van 23 dagen effectief Viet Nam en 3 dagen Hanoi.

dag 1
aankomst Hanoi
dag 2
hanoi
dag 3
Hanoi
dag 4
naar Mai Chau
dag 5
Mai Chau
dag 6
Mai Chau naar Hoa Lu of omgeving ( NP Cuc Phuong )
dag 7
Tam Coc of Trang Anh en naar Hanoi
dag 8
naar Halong Bay
dag 9
Halong Bay naar Hanoi
dag 10
Hanoi naar Dong Hoi ( vliegen of nachttrein op dag 9 )
dag 11
aankomst Dong hoi en door naar Phong Nha park voor varen en grotten
dag 12
Phong Nha park naar Hue
dag 13
aankomst Hue en Hue
dag 14
Hue
dag 15
Van Hue naar Hoi An via de Pass ( Hai Van )
dag 16
Hoi An
dag 17
Naar Dalat ( vliegen
dag 18
Dalat + avondvlucht naar Saigon
dag 19
Saigon
dag 20
mekong; Cai Be of chau doc ( Tra Su park )
dag 21
Chau Doc of Cai Be
dag 22
naar Saigon
dag 23
Saigon en naar huis.

Heb dus even het probleem van het aantal dagen, maar 3 dagen Hanoi is veel, hoop dat je dit aantal dagen niet hebt vastgelegd?

Ik heb in mijn schema Phong Nha opgenomen omdat jullie misschien van grotten houden.
Maar je hebt ook grotten in Halong en in de provincie Ninh Binh, dus door Phong Nha te schrappen heb je tijd over.

Heb ook bewust gekozen voor Mai Chau, maar Sapa kan je ook in dat aantal dagen prima doen.
Wel een nachttrein dus of tegenwoordig ook per bus overdag over de nieuwe weg.

Voor de Mekong heb ik 2 keuzes voor je open gelaten, Chau Doc en Cai Be.

Door Phong Nha over te slaan kan je deze ook samen doen en dan heb je , volgens mij een prima trip in de Mekong en bijna zonder touristen.

Dan dus naar Cai Be , overnachten in een home-stay en de dag erop in de ochtend naar Chau Doc.
In de ochtend varen over de rivier met bezoek aan het Cham dorpje en in de middag naar de Kmer en naar het Tra Su bos.
Dit mag je niet missen als natuurliefhebber.

Andere mogelijkheid is om of naar Chau Doc te gaan of Cai Be en dan de dag te besteden in het Sam Vat NP.
Voordeel daarvan is dat je het aantal reisuren naar beneden breng.

Is even een voorzet, maar heb nog legio ideeen over voor elke dag.

Wat ik je wel wil meegeven is dat Dalat veel dagen "vreet"en weet niet of dat echt een meerwaarde heeft op je totale budget aan reisdagen.
Dalat is ook een serieuze aanslag op je budget.

Begrijp me niet verkeerd, Dalat is prachtig, maar wel even de voor en tegen goed afwegen.

Bijv.
Phong Nha vs Dalat
Mekong vs Dalat
reisuren en kosten.

laat het hier bij Hanneke Family, en hoop dat dit een aanvulling is op julie gedachten over jullie vakantie.

gr…Ton.

Dag Ton,
Alvast heel hartelijk bedankt!
Korte reactie: wij zijn in totaal 30 dagen in Vietnam (dus dat geeft nog wat extra lucht) en ik heb 2 nachten in Hanoi geboekt. Verder dus nog niks geboekt. Wij hebben zelf ook een voorlopig schema gemaakt, dat zet ik straks wel even op het forum. Hoor ik graag je mening over. Dan reageer ik dan ook even op jouw schema.

Groet Hanneke

Wij hadden zelf onderstaand reisschema in elkaar geknutseld. Heb het nog niet volledig op haalbaarheid bekeken qua reizen van en naar… Dat is de vervolgstap. Er is überhaupt twijfel of we nog naar Vietnam kunnen ivm ernstige ziekte in de familie (maar goed…voorlopig blijven we nog wel plannen maken). Ook heb ik het nog niet naast jouw reisschema gelegd Ton. Dat volgt nog.
Wellicht zie jij al wel de pluspunten en haken/ogen aan ons reisschema Ton?

Dag 1 : vlucht naar Hanoi
Dag 2): aankomst in Hanoi en transfer naar pension Cees
Dag 3: dag 1 in Hanoi, regelen vervolgtraject reis en waterpoppenshow
Dag 4: reisdag naar Bai tu Long Bay + overnachting Bai tu Long
Dag 5): Bai tu Long (+ Co To Island of Quan Lan Island, of terug naar Hanoi)
Dag 6: Via Hanoi naar Mai Chau
Dag 7: Mai Chau (homestay)
Dag 8: vertrek uit Mai Chau richting Cuc Phuong National Park
Dag 9: Cuc Phuong National Park
Dag 10: vliegen (of nachttrein) naar Dong Hoi en vandaar naar Phong Nha-Ke Bang National Park (paradise cave, nuoc mooc ecotrail, phong nha caves)
Dag 11: Phong Nha Ke Bang
Dag 12: Phong Nha Ke Bang
Dag 13: Reisdag naar Hue
Dag 14 Hue
Dag 15: reisdag naar Bach Ma National Park
Dag 16: Bach Ma National Park
Dag 17: Reisdag naar Hoi An
Dag 18: Hoi An
Dag 19 naar Cham Islands
Dag 20: Cham Islands
Dag 21: vliegen naar Dalat
Dag 22: Met OV/auto naar Cat Tien National Park
Dag 23: Cat Tien National Park
Dag 24: Van Cat Tien naar HCMC eventueel doorreizen naar Chau Doc (Mekong Delta)
Dag 25: Homestay mekong delta
Dag 26: homestay mekong delta
Dag 27: Terug naar HCMC en evt. door naar Sam Vat en Can Gio
Dag 28: Sam Vat
Dag 29: Sam Vat en terug naar HCMC
Dag 30: HCMC
Dag 31: HCMC en weer terug naar huis

met groet,
Hanneke

Hallo Haneke,

Wat een prachtig schema, is gelijk aan mijn post van 18-2.
Ben in mijn nieuwe schema uitgegaan van dus 21/22 dagen, maar die verkorte uitgave gewoon helemaal gelijk aan jullie XL schema.

Wil toch even opmerken over jouw schema.

Dag 1 t/m 21 niets aan doen.

Dag 22
Je kan die dag ook via de watervallen naar het Cat tiem park gaan ; maar dan wel met een auto.
Zo heb je meer tijd voor Dalat zelf ( bezoek aan de “crazy table” is een aanrader).

Sam Vat
Is 1 dag voldoende en dan overnachten in Can Gio.

Maar niets aan het schema veranderen; denk dat helemaal goed is en voldoet aan jullie verwachtingen.

Complimenten.
Ton.

Dag Ton,

Fijn dat jij met je kennersblik het schema goed in elkaar vindt zitten. Ik kan vast nog een hoop tips gebruiken voor reizen en overnachtingen. Bijvoorbeeld:

• moet ik een homestay altijd regelen via een reisbureau of kun je dit ook ter plekke regelen en er dus op eigen gelegenheid naar toe rijden?
  • is Bai tu Long goed te combineren met Co To Island of Quan Lan Island? Ook hier willen we dit eigenlijk ter plekke regelen, maar wellicht is via een reisbureau vanuit Hanoi handiger/beter?
  • we willen de stays in de NP ter plekke regelen in het park. Ook hier eigenlijk zelfde vraag als bij bovenstaande punten.
  • komt het qua reisdagen allemaal goed? Zoals gezegd willen we wel zorgen voor rust voor de kinderen. Uiteraard wordt het af en toe wat hectisch, maar het moet geen continue gevlieg worden om van a naar b te komen.

Misschien kun je hier nog iets van zeggen. Aantal vragen kan ik wellicht ook wel bij andere topics vinden of zelf posten. Wat vindt jij zelf trouwens het meest aan te bevelen np van Vietnam en moeten we dus zeker in ons schema houden? Ik had eerst zelf ook nog Yok Don in ons schema staan, maar het lijkt me dat dit te veel tijd gaat kosten. Ben je dat met me eens?

In mijn achterhoofd heb ik als alternatief het schrappen van Dalat uit het schema. Dit levert zo’n 2 à 3 dagen op. Als er rust nodig is, is dit een reeële optie. Dan plakken we er wat dagen aan vast rond Hoi An.

Met groet,
Hanneke

Hallo Hanneke,

Ja Hanneke , eerlijk is eerlijk, ziet er echt goed uit.

Homestays
Kan je boeken bij een reisbureau en ook op de bonnefooi.
Zou dit bekijken per regio, want niet overal zijn er volop homestays voorradig.
Ook wanneer je een specifieke homestay wilt, dan is vooraf regelen bij een reisbureau handig.

In Mai Chau bijv. zou ik het zelf wel vooraf regelen en misschien ook het vervoer er naar toe.
Met 5 personen maakt de prijs niet echt meer verschil of je met de bus gaat of auto.

Halong
Altijd via een reisbureau omdat je zoveel wilt in de Baai.
Wanneer je alle 3 plekken wilt, zou ik het zelfs nu al regelen of zeker offertes opvragen.

Denk wel dat er een oplossing is voor de 3 plaatsten, maar denk dat het prijskaartje wel eens kan tegenvallen.
Wanneer je nu weet of het mogelijk is en de kosten kan je nu nog voor plan B gaan,
Ben je in Hanoi, dan zou ik zonde van de tijd vinden om plan B te bedenken.

Aantal reisdagen is oke.
Maar zoals altijd is Dalat een omweg die tijd kost en geld.

Misschien een optie om vanuit Hoi An naar Saigon te vliegen ipv naar Dalat.
Je kan nog altijd naar Cat Tien.

Stel het me zo voor.

1 dag langer Hoi An.
Vliegen op Saigon en afhankelijk van die vlucht een middag Saigon en dag erop naar of Cat Tien of 1 dag meer Mekong Delta.

Je hebt kan ook 1 dag Sam Vat doen vanaf Saigon en bezoek aan Can Gio dorpje.

Zo kan je daar dan nog altijd kijken wat je wilt.
Naar Cat Tien
Naar de Mekong met 1 dag meer.
Naar Sam Vat + overnachting Can Gio.

Hoop dat je het begrijpt, want anders doe ik natuurlijk een nieuwe poging

Yok Don
Ben het met je eens, is wel in te passen, maar gaat echt ten koste van tijd op andere plaatsen omdat het echt wel meer reisuren gaat kosten.

Hoop Hanneke dat dit je weer iets vooruit helpt.

Gr.
Ton.