3 weken Vietnam Noord-Zuid

Dag Ton,

Deze zomer gaan mijn vriendinnen en ik (totaal 5 personen) op reis naar Vietnam. We gaan zoveel mogelijk zelf proberen te plannen.
We vertrekken op 1 juli vanuit Parijs en de terugreis is op 22 juli in Ho Chi Minh. We hebben een voorlopig reisschema opgesteld maar we zouden nog graag een natuurpark bezoeken.
Mijn roots liggen in Vietnam maar het is de eerste keer dat ik een volledige rondreis doorheen het land ga maken. We gaan wel langs bij de familie.

Kan je ons tips geven of ons reisschema haalbaar is? en waar we nog een natuurpark kunnen inplannen.

Reisschema:

Donderdag 2 juli: aankomst in Hanoi (rond 14u), inchecken hotel, acclimatiseren

Vrijdag 3 juli: verkennen Hanoi + overnachting

Zaterdag 4 juli: Halong Bay cruise met 1 overnachting
*–> kunnen we dit best op voorhand boeken vanuit België? *

Zondag 5 juli: terugkomst in Hanoi (uur is afhankelijk van welke cruise, maar we denken in de middag) + overnachting hanoi

Maandag 6 juli: vlucht pakken naar Hue in de ochtend, aankomst in Hue, inchecken hotel

Dinsdag 7 + woensdag 8 juli: Verkennen van Hue: keizerlijke stad, verboden paarse stad, tomb of tu duc, thien mu pagode, khai dinh imperial tombe
–> of hebben we met 1 dag al voldoende om al deze plaatsen te bezoeken?

Donderdag 9 juli: Hoi An: we zijn van plan de afstand Hue-Hoi An met een privé-auto te doen (familie in vietnam rijdt) ; of beter bus pakken?
Verkennen Hoi An + overnachting

Vrijdag 10 juli: Hoi An: My Son tempelcomplex
–> als we in het oude stadsgedeelte verblijven, hoe geraken we het best naar My Son tempelcomplex + tijdsduur?

Na dit eerste deel van de reis zouden we graag naar Nha Trang gaan. Wat raad jij ons aan qua vervoersmiddel? We hebben gezien dat het zo’n 12u duurt met de nachttrein maar blijkbaar kan je ook vliegen vanuit Danang naar Nha Trang.
Zijn de nachttreinen of vliegtuig betrouwbaar/veilig/comfortabel/ … ?

Dus voorlopig ziet de planning er verder zo uit:
Zaterdag 11 juli: vertrek vanuit Hoi An naar Nha Trang (vervoer staat dus nog niet vast)

Zondag 12 juli: aankomst Nha Trang + bezoek aan Thap bah (cham torens van Po nagar)
doorrijden naar Phan Thiet (daar woont familie) + overnachting bij familie
–> vanuit nha trang naar Phan thiet met een comfortabele bus?

Maandag 13 juli: Daguitstap naar Mui Ne: strand + rode duinen. Overnachting bij familie in Phan Thiet

Dinsdag 14 juli: Dagje bij de familie in Phan Thiet

Woensdag 15 juli: vroeg vertrekken naar Bien Hoa (andere kant van de familie) + dagje met de familie + overnachting bij familie

Donderdag 16 juli: rond de middag vertrekken naar Can Tho + overnachting
* –> wat voor vervoersmiddel kunnen we best nemen?*

Vrijdag 17 juli: vroeg opstaan voor drijvende markt + andere bezienswaardigheden
–> wat kunnen we nog zien/doen in Can Tho / mekong delta?? klopt het dat er fruittuinen daar zijn?

Zaterdag 18 juli: vertrek naar ho chi minh + ho chi minh by night
–> kunnen we de afstand can tho-ho chi minh best met een bus doen?

Zondag 19 juli: cu chi tunnels
–> hebben we hiervoor een hele dag nodig?

Maandag 20 juli: ben thanh market, shoppen, chillen in ho chi minh

In principe hebben we nog 1 dag over nl. dinsdag 21 juli. We zouden nog graag ergens een natuurpark doen: welke zou je aanraden en hoeveel dagen zou je ervoor uittrekken?
22 juli stappen we op het vliegtuig terug naar huis.

Wat voor advies zou je geven i.v.m. het plannen van de hotels en trein/vlieg/bustickets? kunnen we het best nu alles vastleggen vanuit Belgie? we hebben schrik dat als we het ter plekke boeken, er niet genoeg plaatsen beschikbaar zouden zijn op het juiste moment. We zijn tenslotte met z’n vijven en we hebben een vrij strakke planning.

andere tips zijn altijd zeer welkom, alvast bedankt

Hallo M + vriendinnen,

Ik heb jullie post gelezen, maar kan helaas pas morgen jullie vragen beantwoorden ivm andere afspraken vanavond.

Ik hoop dat dit geen probleem is?

gr.
Ton.

Geen probleem hoor Ton :wink: alvast bedankt!

Hallo M+vriendinnen,

Bedankt voor het wachten, en nu dus als beloofd jullie vragen.

Halong Bay.
Ja, zou dit zeker op voorhand boeken omdat je waarschijnlijk 3 cabins nodig hebt, misschien kan je regelen dat je er 2 nodig hebt.
Gemiddeld heeft een boot heeft zo’n 10 a 15 cabins, procentueel heb je wat cabins nodig op een boot.

Ik zou, nadat je je Halong Bay cruise hebt gevonden offertes aanvragen en dan je kiezen.
Zou eerst kijken naar route, dan aktiviteiten, comfort van de boot, en dan een lijstje maken en dan naar de prijzen kijken op internet.
Daarna de echte prijzen vragen middels een offerte.

Wat ik in jullie geval ook zou doen is om offertes aan te vragen voor boten met slecht 2 of 3 cabins.
Misschien dat het prijsverschil te overzien is en dan kan je nog altijd beslissen, weet jullie budget niet.

e komt overigens altijd in de middag aan, want eind van de cruise is tussen 11 en 12 uur.
Je hebt ook Halong trips waar je onderweg een waterpuppetshow bij hebt.

Hanoi naar Hue
Zou ik ook vliegen, maar ook op voorhand boeken wanneer je jullie halong trip op zeker hebben.
Vluchten naar Hue zijn er niet zoveel vanaf Hanoi, en dus ook snel volgeboekt in de goedkopere classes.

Hue,

Ik zou de dag bij aankomst in de ochtend, na het inchecken lekker lunchen in Hue en dan in de middag naar de Citadel gaan.
Dag erop heb je zo een gehele dag voor de tombes.

Je zou dan kunnen beginnen met eerst naar de tomb of tu duc te gaan, kan je met een boot naar toe ( durf niet te zeggen of je deze tocht zo kan regelen?Misschien andere mensen?
Dan de andere tombes.

De pagode en tombes liggen nog wel wat van elkaar, maar misschien met de fiets ?
Misschien met de familie als chauffeur?

Oei, heb je weer een dag over.

Naar Hoi An,
Wanneer familie rijd, dan natuurlijk over de Hai Van Pass.
Maar er rijden nu ook bussen over de pas en stoppen op 3 plaatsten voor een foto shoot, prijs 99 is rond de 20 USD pp.

Zou je overgehouden dag besteden in Hoi An aan het strand.

My Son.

Dit is een Cham tempelcomplex ( verwacht echt geen Ankor Watt ).
Maar ben je geïnteresseerd in de Cham, dan is het misschien een idee, om op de weg van Hue naar Hoi An, het Cham museum te bezoeken.
Heb je alvast wat informatie over My Son in jullie broekzakken.

Met een auto ben je er ongeveer in 1 uur, misschien kan je een prive excursie boeken; de prijs deel je met 5 personen, is misschien net zo duur dan aansluiten bij een groep en dan pp betalen?

Naar Nha Trang

Dit duurt geen 12 uur over de weg.
ik heb dit stuk nu 3 x gedaan en vertrek in de vroege ochtend naar Qui Nhon en overnacht dan daar en dan in de late ochtend naar Nha Trang.

Maar je kan vliegen of treinen of bussen.
Wanneer je gaat treinen, bedenk wel dat 1 van jullie in een andere coupe zit of je moet het regelen dat je 2 coupes hebt, 2 + 3 met opvulling met vreemden.
Coupés zijn voor 4 personen .

Bien Hoa naar Can Tho
Snelste is prive vervoer naar Can Tho en dan met een 7 seater.

Anders moet je met de bus naar Saigon, overstappen en dan nog een kleine 5 uur naar Can Tho.
Niet in de middag , maar in rond een uur of 9 vertrekken.

CT naar Saigon
ja per bus

Cu Chi.
Is een halve dag.
Maar omdat je 5 personen bent, kan je ook kijken of per boot, prive een alternatief is afhankelijk van jullie budget.

Natuurpark.

In dit schema zou het beste, minste reistijd ( 1.5 uur ) Vam Sat kunnen zijn.

Maar gezien je interesse in de Cham, is ook een optie om niet naar Can Tho te gaan, maar naar Chau Doc.
Daar heb je dus een Cham gemeenschap, een Kmer gemeenschap, een natuurpark, een kleine drijvende markt, rijstvelden en ook te zien van een berg ( Sam Mountain ), de Mekong, geen touristen, helemaal de perfekte plek volgens mij voor jullie.

Eindconclusie.

Lees even mijn ideeen en laat even weten wat je ervan vind.
Het strakke halen we er wel vanaf en dan wordt het toch nog een relaxte vakantie volgens mij.

gr.
Ton.

• 1 tombo bij Hue lijkt mij wel voldoende, anders heb je te veel aan indrukken. Alles in en rond Hue is te vinden op GoogleMaps en je kunt fietsen huren langs Le Loi. (Mag voor een eenvoudige fiets nooit meer dan $2 per dag zijn. Voor een mountain bike wel.)
  • 1 nacht minder Hue en 1 nacht meer Hoi An. (Ik ben wel een liefhebber van de studentenstad Hue, maar Hoi An is bijzonder fraai.)
  • Wanneer het lukt dan My Son op eigen houtje, want alle tours schijnen daar ongeveer gelijktijdig (10.30) aan te komen en dan is de rust weg…
    Misschien een minibus huren via het hotel of een tourbureautje, ter plekke.
  • Het Cham museum is in DaNang.
  • Cu Chi tunnels zo vroeg mogelijk, voor de andere tourbussen komen. Misschien een minibus huren via het hotel of tourbureautje, ter plekke.
  • Hoi An naar Nha Trang heb ik per bus met overnachting in Qui Nhon gedaan. Is een flinke afstand. Wil je in 1 keer, dan zou ik niet per bus maar trein of vliegtuig doen.
  • Fruit rond Can THo zie je met name wanneer je met kleine bootjes de kleinere kanaaltjes neemt of per fiets de smalle paden (af en toe een brug).

Succes,
Johan

Dank u wel Ton en Johan. Ik ga het eens met mijn vriendinnen bespreken.

Hallo Johan,

Moet je even corrigeren, sorry.

In Can Tho is het nu eigenlijk illegaal geworden om kleine bootjes te charteren.
Ook is nu 99 % van de fruittuinen in handen van Can Tho Tourist.

Dit betekend dat lokale mensen niet meer naar die tuinen mogen of er moet entree betaald ( berekenen ze dan in de prijs ) worden zodat het voordeel meteen grotendeels weg is en je net zo goed met een boot van Can Tho Tourist kan gaan en is ook comfortabeler.

Ook de kleine kanalen worden steeds minder door urbanisatie en wegen; Can tho is niet meer een “place to be”, daarom beter naar Chau Doc te gaan.
Wel een kleine drijvende markt, maar wel veel meer te bieden in de omgeving dan Can Tho.

Was afgelopen januari op de drijvende markt in CT.
Misschien nog 100 boten voor de handel en 200 boten met touristen, welke allemaal entree moeten betalen voor Cai Rang.

In Chau Doc in januari 2014, 30 boten voor de handel en wij als enigste tourist, vind ik beter.
Ook het natuurpark, de berg, de minderheden dorpjes, geen touristen in de stad, visserdorpjes enz.

Hue en Tombes.
Denk dat Johan misschien wel gelijkt hebt en iets laten vallen wel een idee is.

Maar " tomb of tu duc "is een must en ook "khai dinh imperial tombe "vind ik wel heel mooi en bezoek waard.
Over de pagode kan je twijfelen, maar heb je tijd over toch leuk.

Heb je voorstellen nodig om jullie tijd te besteden in Saigon, laat het even weten.kan jullie er alles over vertellen waar te zijn.

gr.
Ton.