Hulp bij beginnende zelf-regelaar

Met heel veel interesse heb ik de verschillende onderwerpen op dit forum gelezen. Hoewel er heel veel informatie staat weergegeven, wil ik toch een extra vraag posten.

Komende vakantie, eind juli/begin augustus, wil ik met mijn vrouw en mijn zoon van 6 naar Vietnam toe gaan. Hierbij hebben we maximaal 23 dagen de tijd.

Afgelopen jaar hebben we voor het eerst zelf een reis georganiseerd. Op dat moment zij we naar Indonesië gegaan, waarbij we Sumatra, Java en Bali hebben bezocht. Inclusief een driedaagse trekking door het regenwoud van Sumatra en een kleine afsluitende week met strand en duiken op Bali.
We hebben dit toen kunnen doen omdat we via via iemand hebben gevonden die hun reisschema (dat voor het overgrote deel aansloot op wat wij met de kleine man voor ogen hadden), inclusief de adressen van vluchtmaatschappijen, trein-organisaties, maar ook de hotel, gidsen enzovoorts.

We willen graag weer eenzelfde reis gaan maken; drie-en-een-halve week, rustig reistempo voor mijn zoon, maar ook een wat avontuurlijker uitstapje zoals een meerdaagse trekking voor zijn vader en het liefst ook eindigen in een hutje aan het strand voor zijn moeder. Is er iemand op dit forum die de uitwerking van een dergelijke reis beschikbaar heeft en wil delen? Dit zou voor ons een hele fijne houvast zijn, daar we toch nog wat huiverig zijn of we het wel of niet helemaal from scratch zelf zouden kunnen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Hallo F,

Natuurlijk kunnen we helpen.

Ik las dat je vele post hebt gelezen op onze site, maar nog geen schema en andere details hebt kunnen vinden welke aan jouw reis naar Viet Nam voldoen.

Ik wil je daarom graag helpen om je te helpen om dit te realiseren.

Ik heb wel even wat meer informatie nodig.
Bijv. wil je van noord naar zuid of omgekeerd.
Of een gedeelte; zuid + centraal of noord en centraal?
backpacken, wat meer luxe, vliegen, nachttrein, slaapbus, prive trips ergens, prive vervoer enz?

Hoop dat je de vragen begrijpt?

Gr.
Ton.

Hai Ton,

Dank voor je reactie en fijn dat hulp mogelijk is! Ik probeer onderstaand een beeld te geven.

Vooropgesteld hebben we geen beeld van de reisrichting. We hebben ons voorgenomen om wel zo veel mogelijk van het land te zien, niet per se alleen de highlights. Enige dat we specifiek hebben gezien is dat er meerdaagse tekkings te doen zijn in het Noorden. Dit is ons vorig jaar zo goed bevallen dat we graag weer zoiets zouden ondernemen. En we zagen dat het in Bay Tu Long en dergelijke te doen is om een meerdaagse boottocht te maken en ook dat lijkt ons fantastisch. We redeneren altijd maar vanuit de gedachte dat je nooit weet of je ergens nog terug kan keren, dus laten we er alles uithalen wat mogelijk is.

Voor wat betreft reistempo streven we er altijd naar om tenminste twee nachten op een bestemming te blijven. Dit zodat het voor ons zoontje ook een beetje te doen blijft. Vervoer maakt ons niet heel veel uit, afgelopen jaren hebben we om tijd te winnen binnenlandse vluchten genomen, voor de ervaring een nachttrein geboekt, maar ook met Prive chauffeur rondgetrokken. We hebben wel ervaren dat het zelfstandig reizen wat meer vrijheid en spontaniteit geeft.

Voor wat betreft accomodaties streven we altijd wel naar plekken waar in ieder geval een zwembad is en waar het ontbijt is geregeld. Enige dat we echt niet fijn vinden is grootschaligheid. De laatste jaren hebben we dan ook voor de afsluitende week aan het strand altijd gekozen voor een klein eigen hutje aan de kust. Hierbij kijken we dan we altijd met een half oog naar de mogelijkheden om te duiken, want als we dat ook nog mee kunnen nemen, is dat fantastisch!

Ik hoop dat dit enigszins verhelderend werkt!

Ik ben benieuwd naar je reactie!

Hallo F,

Ik hoop dat ik met het onderstaande een idee kan geven hoe te reizen en wat te doen.
Zoals waarschijnlijk al weet is het regenseizoen, dus daar moet je wel even rekening mee houden; kan dus soms flink regenen.

Zelf vind ik het reizen van noord naar zuid de leukste route, dus laat ik ook zo beginnen.

Aankomst in hanoi, even enkele dagen bijkomen en zo de stad te bezichtigen.
Daarna naar of Sapa of Mai Chau voor een trekking.
Sapa is in de bergen en Mai Chau is in een dal.
Dan door naar halong om rond te varen in de mooie baai voor 2 of 3 dagen.

Na Halon Bai, met de trein ( nacht ) naar Dong Hoi en zo via het Phong Nha park af te zakken , via de DMZ, naar Hue.
Na 2 dagen verder naar Hoi An en hier een dag of 4 te verblijven voor de omgeving en strand.

Van hieruit vliegen op Dalat voor de watervallen de mooie omgeving met een prachtige tempel op een zeer mooie lokatie ( kan je met de kabelbaan bereiken.
Na Dalat naar Saigon voor een dag of 3 met bezoek aan de tunnels ( Cu Chi ) .

Na Saigon de Mekong Delta, zou daar dan een dag of 3 voor uittrekken.
Voor het strand zou ik deze periode kiezen voor Mui Nee.
Terug vanuit saigon naar huis.

Dit is de meest logische route en volgens mij met al jullie wensen.
Enigste probleem is dat het regenseizoen is en de beste plek tijdens deze periode statistisch gezien( voor goed weer ) Hoi An is.

Dus met een aanpassing kan je daar dan ook strand hebben aan het eind van de vakantie.

Dan zou het worden.
Alles gelijk t/m Hue , maar dan vliegen vanaf Danang op Dalat en zo verder.
Na de Mekong delta vliegen op Danang en dan naar Hoi An.
Na het strand vliegen op luchthaven van vertrek.

Hoop dat dit een goede eerste aanzet kan zijn en van hieruit tot een concreter schema kunnen komen.

Gr.
Ton.

Hai Ton,

Even snel een berichtje, niet omdat ik alles al na heb kunnen open, maar vooral omdat ik twee weken weg ben voor mijn werk, waarschijnlijk niet aan verder onderzoek toekom, maar het niet wil nalaten om je te bedanken voor de eerste schets!
Ik ben al gaan kijken naar vluchten met de door jou genoemde steden. Directe vluchten heb ik nog vanuit geen enkele Europese stad gevonden. Wel zag ik dat het goedkoper was om eerst naar Bangkok te vliegen en vervolgens een losse vlucht naar Hanoi te boeken. Voor de terugweg bleek overigens dat dit eveneens goedkoper was.

Ook ben ik gaan zoeken naar verschillende trekkings en de treinreis die ik daar naartoe moet organiseren. Heel duidelijk werd dat ik geen touristencoupe moest boeken, maar een reguliere. Voor de trekkings heb ik nog geen echte uitdagingen gevonden, maar ik heb dan ook nog niet alle tijd gehad om te zoeken.

Hoe dan ook, ik wilde even bedanken en zodra ik op basis van jouw schets een soort plannetje heb, meld ik me weer!

Groeten,

Ferry

Hallo Ferry,

Geen probleem.
Zelf vlieg ik vanaf Frankfurt rechtstreek op Saigon, maar kan ook op Hanoi.

Vanaf Amsterdam, met een overstap in Doha kan je al vliegen vanaf 450 Euro; hebben collegas van mij gedaan afgelopen maart.

Wacht voor het overige je meldingen op onze site met spanning af.

Gr.
Ton.

Hai Ton,

Inmiddels is het enige tijd geleden dat ik wat heb gepost op dit forum. Helaas heeft het een en ander me in de weg gestaan om door te pakken op het voorbereiden van de reis. Daardoor heb ik inmiddels een enorme achterstand opgelopen. Desalniettemin heb ik wel de route van dag tot dag een beetje onder elkaar kunnen zetten, verschillende zaken als beschikbare hotels en trips al vorm kunnen geven enzovoorts.

Het leek me leuk om dit met je te delen en onderstaand geef ik het een en ander voor je weer. Belangrijkste dingen die ik echt op moet gaan pakken is natuurlijk het boeken van de vluchten. Daarna wil ik eigenlijk meteen ook de slaapplaatsen vast gaan leggen, maar tijdens het zoeken bemerkte ik dat ik via allerlei zoekmachines niet op de kleinschalige, betaalbare en met name lokale zaken waar ik naar zoek uit en gekomen, maar juist op de wat massale en wat duurdere accomodaties. (wel alles inclusief ontbijt, omdat ik dat makkelijk vind en het meest ook inclusief zwembad, omdat dat met mijn zoon toch wel fijn is) Daar heb ik nog een uitdaging, net als bij het verdere reizen ende trips. Maar goed, het begin is er naar mijn smaak.

9 juli Frankfurt
vertrek Frankfurt (14:45 uur) — 741 euro pp
10 juli Hanoi
aankomst Hanoi (09:35 uur)
Hanoi Trinat Hotel — 139 totaal 2 nachten
11 juli Hanoi
Hanoi Trinat Hotel — prijs zie boven
Fietstocht Hanoi … nog uitzoeken waar te boeken
12 juli Hanoi naar Sapa
Hoe te reizen nog uitzoeken
Sapa House Hotel — 45 euro
13 juli Sapa
Trekking Sapa dag 1 — 217 totaal voor 3 dagen en 2 nachten
(Sapa Hmung Family Trekking Adventures)
14 juli Sapa
Trekking Sapa dag 2 — prijs zie boven
15 juli Sapa
Trekking Sapa dag 3 — prijs zie boven
Sapa House Hotel — 45 euro
16 juli Sapa naar Halong
Halong Imperial Classic Cruise — 321 totaal voor 3 dagen, 2 nachten
17 juli Halong
Halong Imperial Classic Cruise — zie boven
18 juli Halong – Dong Hoi
Nachttrein nog uit te zoeken hoe en waar
19 juli Dong Hoi
Phong Nha Lake House Resort — 62 euro
Phong Nha Park, tocht boeken naar grotten
20 juli Dong Hoi – Hue
Reis naar Hue nog uit te zoeken
Pilgrimage Village Boutique Resort & Spa — 3 dagen, 2 nachten 163 euro
21 juli Hue
Pilgrimage Village Boutique Resort & Spa — zie bovenstaand
Tour langs keizerlijke monumenten nog uit te zoeken
22 juli Hue - Hoi An
Reis naar Hoi An nog uit te zoeken
Ki No Villa Hoi An — 89 euro voor 3 dagen en 2 nachten
23 juli Hoi An
Ki No Villa Hoi An — zie boven
24 juli Hoi An – Dalat
Reis naar Dalat nog uit te zoeken
Dalat Terrasse Des Roses Villa — 115 euro, 3 dagen 2 nachten
25 juli Dalat
Dalat Terrasse Des Roses Villa — zie boven
Bezoek watervallen nog uit te zoeken
26 juli Dalat – Ho Chi Min
Flyvietnam — 55 dollar per persoon
Hotel HoChi Min, kan alleen nog maar massaal of duur
27 juli Ho Chi Min
Hotel Ho Chi Min, kan alleen nog maar massaal of duur
Bezoek tunnels nog uit te zoeken
28 juli Ho Chi Min – Mekong delta (Mui Nee)
Reis naar Mui Nee per nog uit te zoeken
Mui Ne Paradise Beach Resort ---- 106 euro 4 dagen, 3 nachten
29 juli Mui Nee
Mui Ne Paradise Beach Resort — zie boven
30 juli Mui Nee
Mui Ne Paradise Beach Resort — zie boven
31 juli Mui Nee – Ho Chi Min
Reis Naar Ho Chi min nog uit te zoeken
Hotel Ho Chi Min, kan alleen nog maar massaal of duur
1 aug Ho Chi Min
vertrek Ho Chi Min (10.05 uur) — zie bovenaan
aankomst Frankfurt (19.00 uur)

Ik ben benieuwd naar wat je ervan vindt. Mocht je suggesties hebben, heel graag! Verder wilde ik je ook vragen of jij nog een mogelijkheid ziet om voor het laatste stranddeel nog een dag te pikken, want ik denk dat mijn vrouw een extra dag strand wel kan waarderen!

Fingers crossed!

Hallo ferry,

Fijn dat je weer langs komt op onze site.

Moet even weer in komen in je verhaal, hoop dat ik geen missers maak.

Dag 18-7
Probleem, er gaat geen nachtrein van Halong naar Dong Hoi; vanaf Ninh Binh wel.
Dus eerst in Ninh Binh zien te komen en dan de trein naar Dong Hoi.

Makkelijkste en ook goedkoper is om de cruise vv naar hanoi te nemen, dan naar het vliegveld.
Dan vliegen op Hanoi, vlucht van 20:35 , aankomst hue om 21:45.

Vanuit Hue het Np bezoeken ; dus ook misschien 2 dagen, dus geen dag verlies.

Van Hue naar Hoi An , natuurlijk de bus met diverse fotostops of prive. geen trein want die gaat door de bergen ( tunnel )

24-7 reis naar Dalat.
Dat wordt echt vliegen vanaf Danang, vervoer over de weg duurt echt te lang en treinen gaat alleen maar tot Panh Thiet of Nha Trang.
Vandaar 4 uur naar Dalat, denk dat dat geen optie is?

Nog iets wat ik niet begrijp.
Dag 28-7
Mekong Delta en Mui Nee.

Is in principe te doen mits!!!
je gaat met prive vervoer naar Cai Be , vertrek om 05:00 uur.
Varen en bezoeken aan de bedrijfjes tot 12:00 uur, lunchen tot 12:30 en dan naar Mui nee.
Daar kom je dan aan rond 19:00 uur afhankelijk van de verkeersdrukte.

Is dit wat je bedoelde?

Heb nu je schema proberen te handhaven, maar eigenlijk moet je een keuze maken.
Wil je 1 dag meer strand voor je vrouw en de Mekong wat ruimer dan moet je echt gaan kiezen.

Of Phong Nha met de grotten of Dalat.
Dan kan je dagen voor strand en mekong verdienen.

mijn persoonlijke voorkeur zou dan uitgaan om Dalat te schrappen.

Gooi het eens in de groep.

Gr.
Ton.

Mijn bedenking is waarom je van de Mekong naar Mui ne wil?
Er is ook een leuk eilandje Phu Qoc ( weet niet of ik het juist schrijf?) dat dichter ligt dan Mui Ne.

Hallo N,

Probleem is natuurlijk dat dit een eiland is en je vanaf Can Tho enkele uren moet rijden naar een haven, dan weer enkele uren varen.
Mis je de ferry, door wat voor omstandigheden ( verkeer ed. ) je ook weer moet overnachten.

Natuurlijk kan je vliegen vanaf Can Tho naar Phu Quoc .
Maar wil je alles over land doen , dan is het aantal uren reizen, naar Mui Nee, een zekerheid tov land en zee naar Phu Quoc.
Vliegen naar PQ is wel een zekerheid.

Gr.
Ton.