Vier weken juli/ augustus 2015 met kinderen

We hebben de knoop doorgehakt en besloten om volgend jaar vier weken naar Vietnam te gaan, met een klein uitstapje naar Cambodja. Voordat ik nu tickets ga vastleggen wil ik eerst het reisschema op hoofdlijnen vastleggen (dan weet ik waar we op moeten vliegen). Vooralsnog hebben we het volgende schema in gedachten:

19-jul Hanoi
20-jul Hanoi
21-jul Hanoi
22-jul Mai Chau
23-jul Mai Chau
24-jul Ha Long Bay
25-jul Hanoi
26-jul Hue
27-jul Hue
28-jul Hoi An
29-jul Hoi An
30-jul Hoi An
31-jul Ho Chi Minh
01-aug Ho Chi Minh
02-aug Ho Chi Minh
03-aug Mekong
04-aug Mekong
05-aug Pnom Phen
06-aug Pnom Phen
07-aug Siem Raep
08-aug Siem Raep
09-aug Strand
10-aug Strand
11-aug Strand
12-aug Strand
13-aug Vliegtuig naar huis

Ik heb al veel gehad aan dit forum, maar nog wel een (groot) aantal vragen twijfels:

• Niet teveel Hanoi (wel even nodig om kids te laten acclematiseren)?
  • Teveel reizen voor de kinderen (7 en 10 jaar)
  • Nu Mai Chau, toch liever Sapa? Nu niet naar Sapa omdat dit echt nat is in de zomer en de goede verhalen hier over Mai Chau.
  • Slaan nu groot deel midden Vietnam over (direct per vliegtuig van Hoi Na naar Ho Chi Minh). Misschien Cambodja inwisselen voor meer midden Vietnam?
  • Zoeken nog een strandlocatie die bereikbaar is vanaf Siem Raep en waar we in die periode zo min mogelijk regen hebben.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Klinkt goed!
Aangezien jullie een aantal dagen in Hanoi zijn, en jullie met jonge kinderen zijn, wil ik jullie het Etnologisch (weet niet of ik het goed vertaal) Museum in Hanoi tippen. Ik ben er zelf geweest en vond het er leerzaam, maar het was ook zeker geschikt voor kinderen. Zie maar wat je er mee doet :slight_smile: En de Waterpuppetshow in Hanoi is ook leuk (vond ik althans), zeker voor kinderen!

Hallo Hans,

Jullie plannen zien er echt goed uit.
Maar het roept bij mij ook wat vragen op voordat ik me stort op je vragen.

Ik hoop dat je een echt toereikend budget hebt, want volgens mij gaat het wel een wat duurdere reis worden.

Kosten kan je beperken om eigenlijk al vrij vroeg je schema voor elkaar te krijgen en op de lokaties familiekamers te boeken.
Dat kan je echt al heel veel besparen.

Andere vraag is natuurlijk wat je lang reizen vind en teveel.
Is een reis in een trein van 9 uur wel te doen of is een autorit van 3 uur teveel.
Is even het verschil tussen Sapa en Mai Chau.
Kosten van de trein zijn ongeveer gelijk aan 3 dagen privevervoer met auto en chauffeur in Mai Chau en misschien wel met prive gids erbij.

Voor strand na je Siem Reap avontuur, is het misschien een idee om dat te vragen op het Cambodja reiscafe.
Daar zitten mensen die dat echt wel weten.

Hoop dat je mijn vragen kan beantwoorden, en dan kan ik je verder gaan adviseren.

gr.
Ton.

Beste Ton,

Dank voor je reactie. Je hebt gelijk vwb de kosten. We moeten inderdaad alles vrij vroeg vastleggen. Jammer, want de spontaniteit gaat er dan wat uit, maar handig om familiekamers te vinden/ kindvriendelijke hotels. Hebben we een aantal jaar geleden in Maleisie ook gedaan. Streven is om een en ander uiterlijk medio januari vast te leggen/ reserveren. Wat ons betreft is een voorwaarde voor ver reizen met kinderen dat hotels zijn vastgelegd en we dus weten waar we heen kunnen.

We kunnen nu tickets boeken vanaf Frankfurt voor ruim 2600 euro, dat valt nog mee. Ook heb ik voor mezelf als maximum voor een hotelkamer 60 euro gesteld. Moet te doen zijn als ik nu op internet rondkijk. Drie jaar geleden waren we met z’n vieren 72 euro per dag kwijt in Maleisie aan kosten (eten/ excursies/ onderhoud/ benzine (excl autohuur). Zou een mooie richtprijs zijn voor volgend jaar. Volgens mij is Vietnam ook goedkoper dan Maleisie.

De reistijden die jij noemt zijn voor ons niet echt een probleem, zo lang we maar niet twee dagen achter elkaar zo lang moeten reizen. Onze bedoeling is om een dag te reizen en dan 1 a 2 dagen op locatie uitrusten/ vanuit locatie trips ondernemen.

Vwb je opmerking over strand Cambodja: bij voorkeur willen we ergens in Vietnam nog naar het strand. Dat zouden we dus 4 dagen kunnen doen en dan doorreizen naar Cambodja. Zijn over dat laatste wel nog flink aan het nadenken, wel een flinke detour. Cambodja overslaan is dus zeker nog een serieuze optie.

Hallo hans,

Bedankt voor je snelle antwoord, maakt meteen ea. wat duidelijker.

Gezien dat je vanuit Frankfurt vliegt denk ik dat je voor VietNam Airlines hebt gekozen; is een rechtstreekse vlucht op hanoi.
Goede prijs inderdaad.

Heb je inderdaad voor VA gekozen dan heb ik nog wel een tip zodat jullie met zijn vieren meer beenruimte zou kunnen krijgen.

Hotelkamers

Ik ga er even vanuit dat je je weet dat je 2 kamers moet boeken en dus dan op 120 Euro zit per nacht?
Voor 60 Euro ( 75 USD ) kan je zeker in jouw periode slagen; familiekamers komen dan op zo’n 100 USD per nacht.

Verteer, excursies, vervoer ed.

Je hebt een richtprijs van 75 Euro ( denk dat je beter in USD kan gaan rekenen en dan later het naar de Euro terugrekenen, is makkelijker ) misschien wat te laag inschat.

Wanneer je er aan denkt om bijv. naar Halong Bay te gaan met een overnachting, gaat dit niet lukken.
Denk dan aan al snel aan een minimum van 100 a 150 USD voor een cabin.

Gemiddelde kan je naar beneden halen door wat lagere hotelprijzen, zelf excursies maken ed.

Het schema

Ik zit een beetje met je wens om in Viet Nam en aan het einde van jullie vakantie af te sluiten met strand.
Inderdaad een flinke detour.

Ik denk dat de beste plek voor strand in augustus Hoi An is.
Zie hier mijn probleem dus.

Nu weet ik niet of je een internationale vlucht op Cambodja had staan of terug van Cambodja naar Viet nam?
Zijn wel een prijzige vluchten.

Maar zou je in Hoi An je vakantie willen afsluiten aan het strand, dan dus niet de dagen midden in je vakantie in Hoi An te verblijven.

Deze dagen dan steken in 1 dag meer Sapa / Mai Chau, 1 dag meer Mekong Delta, 1 dag meer Hanoi of Saigon, wanneer je in Hoi n bent kan je makkelijk even naar Hue, dus daar 2 dagen.

Zou dan zo kunnen worden; even zonder datums en aantal dagen.

Hanoi- Sapa / Mai Chau - Saigon - mekong - PP - SR - Danang / Hoi An - Hue - of Hoi An of naar Hanoi ( is wat duurder ivm tickets ) - Hoi An - Hanoi - naar huis.

Heb je toch al je oorspronkelijke plaatsen, maar dan in een wat andere volgorde.

Opmerkingen.

Wanneer je van de mekong Delta naar PP wilt en niet vliegen, moet je of de bus van Saigon naar PP of varen van Chau Doc naar PP.
Dan dus misschien in de Mekong via My Tho / Vinh Long- naar Can Tho - chau Doc en verder naar PP
Vandaar die dag meer.

Wat denk je ervan?

gr.
Ton.

Beste Ton,

dank weer voor je hulp! Maakt het er allemaal niet makkelijker op…

Tickets zouden niet met VA zijn, maar met Qatar zijn (2487 retour Hanoi, alternatief is Thai –> 400 euro duurder maar wel 2 * 4 uur minder reistijd (en dat is ook wat waard)). Ben door je opmerkingen toch steeds meer aan het denken om Cambodja niet aan te doen. Kost veel tijd en geld.

Dan zouden we inderdaad jouw voorstel op hoofdlijnen kunnen volgen: Noord - Zuid - Midden.

Ik ga aankomende dagen eens puzzelen en kom er op terug. Ik wil volgende week de tickets gaan vastleggen, dus de luchthavens en daarmee het begin- en eindpunt dienen dan vast te liggen.

Hebben de afgelopen dagen eens flink gepuzzeld. Helaas door omstandigheden de reis moeten terugbrengen van 4 naar 3,5 weken. Je advies, Ton, hebben we opgevolgt: Dus van Noord naar Zuid naar het midden om daar een paar dagen op het strand te eindigen. Drie binnenlandse vluchten: van Hanoi naar Saigon, van Saigon naar Hue en de laatste dag weer van Hue naar Saigon om daar het vliegtuig weer naar huis te pakken. Al met al komen we dan op het volgende reisschema uit. Benieuwd wat je ervan vindt en of het haalbaar is.

22-jul Vertrek Frankfurt
23-jul Aankomst Hanoi
24-jul Hanoi
25-jul Hanoi
26-jul Ha Long Bay
27-jul Hanoi
28-jul Mai Chau
29-jul Ninh Binh
30-jul Tam Coc
31-jul Hanoi
01-aug Ho Chi Minh
02-aug Ho Chi Minh
03-aug Ho Chi Minh
04-aug Mekong Delta
05-aug Mekong Delta
06-aug Mekong Delta
07-aug Ho Chi Minh
08-aug Hue (pagodes)
09-aug Hue (Vin Moc en/of parfum rivier)
10-aug Hoi An/ Strand
11-aug Hoi An/ Strand
12-aug Hoi An/ Strand
13-aug Hoi An/ Strand
14-aug Hanoi/ Frankfurt

Hallo Hans,

Jammer dat de vakantie wat bekort is, maar helaas.

Prima schema, maar , sorry, misschien een paar kleine aanpassingen die ik zou doen.

Zou dag 25-7 verplaatsten naar 13-8.
Dan heb je toch al je 4 dagen strand en net zoveel dagen Hanoi ( minus de reistijd natuurlijk ).

Ook 1 dag minder Saigon en deze dag dan naar Mai Chau verplaatsen.

Denk dat je je even vergist hebt, want de laatste dag bedoel je waarschijnlijk naar Hanoi.
Je wilt dan na je verblijf in Hoi An terug naar Hanoi.

Zou niet vliegen vanaf Hue, maar vanaf Danang, is dichterbij Hoi An ( 45 minuten rijden ipv 4 uur naar de vliegvelden ) en is goedkoper omdat je dan kan kiezen uit meerdere maatschappijen.

Maar prima schema en zeer goed te doen en ook relaxt, maar dan wel met dag 25-7 naar 13-8.

Ik hoop dat je niet boos bent dat ik , na al jullie gepuzzel toch wat opmerkingen heb, sorry daarvoor.

gr.
ton.

Hoi Hans,

Wij doen dezelfde route, ook met kinderen (10 en 12).We vliegen op 18 juli vanaf Amsterdam op Hanoi en retour op 13 augustus vanaf Siem Rap. Wij hebben gekozen voor Hanoi, Ha long Bay, Hanoi, Mai Chau, Hanoi, Hue, Hoi An, Ho Chi Minh, Mekong, Phnom Phen, Siem Reap.
Zoals je ziet doen wij Halong Bay als eerste om een beetje te acclimatiseren, en natuur en cultuur verdeeld over de reis met het strand in de midden om een rustpunt te hebben op de helft van de reis.

Als je met kinderen reist zou ik ook eens op de site www.verrereizenmetkinderen.nl kijken. Verder zou ik met kinderen in de meeste plaatsen 2 nachten blijven. Dus 2 nachten in mai chau en 2 nachten in ninh binh. Tam Coc ligt naast ninh binh dus je slaapt of in de een of in de andere plek anders blijf je verkassen. 2 dagen ninh binh is leuk 1 dag zelf fietsen en 1 dag met brommertjes incl. chauffeur op stap. (15 dollar per brommer) limestoneview homestay is een leuke plek om te verblijven in ninh binh. Je schema zou dan ook hanoi-halong bay (2 nachten op het eiland of op een boot) -ninh binh- mai chau-hanoi. Je kan ook met de nachttrein va uit ninh binh naar hue/hoi an. Is ook leuk voor kinderen. Wij waren trouwens met 2 volwassenen en 1 kind (12 jaar) gemiddeld 50 euro per dag kwijt. Moet ik wel bij vermelden dat we veel op straat eten. Hotelletjes rond de 15-20 dollar voor een 3 -persoonskamer. (Vaak 2 2-persoons bedden). Veel llezier met plannen.

Is wegens eindejaarsdrukte even stil geweest, maar de afgelopen dagen vakantie gebruikt om de reis verder uit te werken en de eerste hotels vast te leggen. Iedereen die heeft gereageerd –> Dank voor jullie tips en suggesties (Limestoneview is geboekt)! De route ligt nu op een paar kleine zaken na helemaal vast:

22-jul Vertrek Frankfurt
23-jul Aankomst Hanoi
24-jul Hanoi
25-jul Hanoi
26-jul Ha Long Bay
27-jul Hanoi
28-jul Ninh Binh
29-jul Ninh Binh
30-jul Nachttrein naar Hue
31-jul Hue
01-aug Hue
02-aug Ho Chi Minh
03-aug Ho Chi Minh
04-aug Mekong Delta
05-aug Mekong Delta
06-aug Ho Chi Minh
07-aug Hoi An (dorp)
08-aug Hoi An (dorp)
09-aug Hoi An/ Strand
10-aug Hoi An/ Strand
11-aug Hoi An/ Strand
12-aug Hoi An/ Strand
13-aug Vertrek Hanoi - Frankfurt

Ik zit nu alleen nog met de Mekong Delta in mijn maag. Gaan we daar op eigen gelegenheid heen of met een groep. Ik zie door de bomen het bos niet meer in het aanbod van georganiseerde tours. Ik had veel positieve reviews gelezen over Jason Superstar en bij hem navraag gedaan. Kreeg daar op zich wel een positief gevoel bij, tot vanochtend. Toen trof ik een vage mail van hem aan over een ziek familielid in Turkije en of ik hem dus maar even 2600 euro wilde lenen. Bij hem ga ik nu dus zeker niet boeken. Mijn voorkeur zou zijn om op eigen gelegenheid twee nachten de Mekong in te gaan, maar hoe makkelijk is dit zelfstandig te bereizen met kinderen?

Ja kanook vanuit halong Bay in een keer door naar Ninh binh. Dus niet eerst naar Hanoi. Je komt dan 's middags aan in ninh binh. De volgende dag fietsen en zelf de grotten bezoeken. De volgende dag met een brommertje op stap en 's avonds de nachttrein in naar Hue. (Ninh binh is ook goed om geborduurde tassen te kopen. Goedkoopste plek tijdens onze reis) mekong delta is ook zelf goed te doen. Wij zaten op het eiland tegenover Vjnh Long. Gaan direkte bussen naartoe vanuit HCM. Ook de lixere die je ook naar je hotel brengen (of in dit geval naar de ferry) je kan ook altijd nog in hcm een tour boeken bij je hotel of in een van de talloze reisbureautjes. Wij waren er ook in de grote vakantie en dan is het geen hoogseizoen.

En lh ja, heb even geen kalender kn de buurt maar de weekenden in halong bay zijn DRUk. Wel leuk met allemaal vietnamese vakantiegangers maar vooral druk. Oftewel volle hotels, volle ferries, volle stranden volle restaurants etc etc. buiten het vol zijn zijn ook de prijzen minstens 3 keer zoveel per kamer! Plan zo mogelijk dus buiten het weekend om of boek van te voren je hotel als je kn het weekend zit. (Of de boot als je het met een tour doet)

Hoi Hans,

Ik was ook even stil geweest omdat ik aan het varen was in de Mekong Delta.
Zit op dit moment op het terras van het mooiste hotel in de Meking Delta, Victoria Can Tho, aan een biertje.

Mekong Delta.

Veel mensen gaan Can Tho, zit ik nu dus ook omdat ik naar dit hotel wilde en het ook beter. Uitkwam met mijn mreisschema, voor de drijvende markt van Cai Rang.
Ben varnmorgen oook weer gevaren over de markt, en dacht toen, is dit nu echt 10 uur rijden in 2 dagen waard?

Nee, ik denk je met 1 dag Cai Be, of beter nog met een overnachting daar, meer plezier hebt dan in Can Tho met een bezoek aan de drijvende markt.

Andere keuze, is ook heel leu, is te gaan naar Chau Doc, maar dan wel voor 2 overnachtingen.
Is wel wat duurder, maar wel heel mooi.
Zeker met een overnachting bij het Victoria Sam Lodge hotel ( met zwembad en uitkijk van de berg over de rijstvelden).

Waar boeken
Wil je naar Cai Be, dan kan je Saigon alles regelen, tegen elke prijs en voor elke luxe.
Wil je dit nu al regelen, kijk even op deze site naar ervaringen van andere mensen of vraag om ervaringen in een post.

Geld eigenlijk ook een beetje voor Chau Doc, maar wil je dit vooraf regelen, dan kan ik je Buffalo Tours aanbevelen.
Stuur me een PM voor mijn contacten daar, weet zeker dat deze 100% betrouwbaar zijn.

Even een opmerking over de post van " Filia".
Ga AUB niet zelf op een brommertje rijden, is gevaarlijk, je bent onverzekerd vooor alle kosten, dus ook medische, reisverzekering is weg enz.

Ja je kan van Halong ook meteen door naar Ninh Bing en dan ben je daa. Laat in de middag.
Beter , vind ik, is om toch terug te gaan naar Hanoi.

Je komt dan ook laat in de middag aan en dan heb je wel eeen hotel en wanneer je wat vroeg vertrekt verlies je geen tijd in Ninh Binh en denk dat het zelfs goedkoper is.

Over Jason.
Wordt aanbevolen op tripadvisor, maar zal met TA contact opnemen en om hun reactie hieromtrent vragen.

Hoop Hans, dat we weer wat verder hebben kunnen helpen?

gr.
Ton.

Even een korte reactie op het brommertje rijden. Daarmee bedoel ik achterop dus niet zelf gaan rijden. In Vietnam mogen buitenlanders alleen brommer rijden met een vietnamees rijbewijs. Heb je dat niet ben je dus strafbaar en geldt je verzekering niet zodat bij calamaiteieten die niet uitkeert zoals Ton ook zegt. Ik bedoel bij iemamd achterop. Kost ongeveer 15 dollar per brommer met chauffeur voor 1 dag als je in de omgeving blijft.

Allen, nogmaals dank voor jullie reactie en suggesties. Daar hebben we veel aan gehad. Niets zo veranderlijk als onze reis. Het schema is op een paar plekken weer omgegooid, maar nu wel definitief. Alle hotels en vliegtickets zijn gereserveerd. Alleen Halongbay moeten we nog definitief maken, alsmede de Mekong Delta. Maar daarover zijn we met halongsapatours en buffalotours aan het mailen. Ook besloten om het strand van Hoi An te verwisselen voor Danang. Eerste strand is mooier, maar we schrokken van de prijzen voor de strandhotels daar. 300 euro per nacht is daar vrij gangbaar.

Uiteindelijk tot het volgende schema gekomen:

22-jul Vertrek Frankfurt
23-jul Aankomst Hanoi
24-jul Hanoi
25-jul Hanoi
26-jul Ha Long Bay
27-jul Hanoi
28-jul Ninh Binh
29-jul Ninh Binh
30-jul Saigon (vlucht vanaf Hanoi)
31-jul Saigon
01-aug Mekong Delta
02-aug Saigon
03-aug Hue (vlucht vanaf HCMC)
04-aug Hue
05-aug Hue
06-aug Hoi An
07-aug Hoi An
08-aug Hoi An
09-aug Danang
10-aug Danang
11-aug Danang
12-aug Danang
13-aug Vertrek Danang - Hanoi - Frankfurt

Nu alleen nog inhoudelijk voorbereiden en aftellen. Nog 164 dagen…

Hallo hans,

Het is een mooi schema geworden en staat wel garant voor een mooie vakantie.

Nu bijna alles geregeld, komt nu het moeilijkste van je vakantie; het wachten tot vertrek.
Sterkte :slight_smile:

gr.
Ton.

Ton, nogmaals dank voor je vele goede suggesties. Bij vragen (en die zullen ongetwijfeld nog komen), komen we weer terug!

Beste Hans,

Ik heb je schema bekeken, leuk!!! Wij gaan aankomende zomer iets soortgelijks ondernemen met onze 14 jarige zoon.
Vraagje: ik zie dat je de slaaptrein naar Hue vervangen hebt voor een vliegreis, mag ik vragen wat daar de reden van is? Wij willen nl met deze trein van Nha Trang naar Da Nang (want op weg naar Hoi An) maar begrijpen even niet zo goed hoe dat werkt met de kaartjes (die kan je kennelijk niet zelf uitprinten maar alleen ophalen in Saigon of Hanoi óf laten bezorgen in je hotel? - wij hebben nog geen hotel!)…

ons schema tot nu toe:
Hanoi
Hanoi
Ha Long Bay
Ha Long Bay
Saigon
Saigon
Saigon
Mekong Delta
Mekong Delta
Mui Ne
Mui Ne
Mui Ne
Nha Trang
Nha Trang
Nha Trang
Hoi An
Hoi An
Hoi An
Hue
Hanoi - naar huis

Groeten, Nunzia

Hi Nunzia,

We hebben de treinreis vervangen door een vliegreis omdat we ons reisschema behoorlijk hebben aangepast. In eerste instantie zouden we noord-midden-zuid gaan reizen. Dan zouden we idd de nachttrein naar Hue pakken.

We willen echter graag eindigen met een paar dagen strand en hebben daarom het schema aangepast naar noord-zuid-midden. En dan was vliegen makkelijker/ bijna net zo duur.

En voor wat dat boeken betreft: Geen ervaring, maar volgens mij heb je gelijk. Je kunt vanaf hier reserveren en dan worden de tickets naar je hotel verzonden.

Succes met de voorbereidingen. Realiseerde me vandaag dat we nog maar 4 maanden hoeven te wachten!