3 weken schema van zuid naar noord vietnam

beste allemaal,

ik heb dit bericht al eerder gepost, maar zag dat ik hem onder algemene vakanties had staan ipv onder Vietnam…
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

inmiddels weer wat verder met onze reis
(gaan nu 3 weken vietnam en niet cambodja en vietnam in deze korte tijd)

dag 1 vertrek :slight_smile:
dag 2 aankomst Saigon avond
dag 3 Saigon verkennen
dag 4 dagje Mekong Delta verkennen, markt e.d.

dag 5 vlucht of per weg naar Da Lat
dag 6 Da Lat verkennen (bv. kabelbaan / watervallen / fietstocht / conyoning)
dag 7 Da Lat zie boven

dag 8 ochtendvlucht Da Lat -> Hue / aansluitend Trein “wolkenpas”
dag 9 Sightseeing (Hue Tam Cam Thanh bv)
dag 10 Met Easy rider de DMZ Tour
dag 11 Hue fietstocht of kookcursus of iets dergelijks

dag 12 Vlucht Hue -> Ha Long Bay / vervoer naar hotel dichtbij haven waarvan de schepen vertrekken (of we moeten nog dezelfde dag kunnen inschepen dan geen hotel)
dag 13 Varen door Ha long Bay (2 daagse cruise)
dag 14 Aankomst Ha Long Bay / Vertrek naar Catba

dag 15 Relaxen @ Catba
dag 16 Relaxen @ Catba
dag 17 Relaxen @ Catba

dag 18 verplaatsen naar Hanoi
dag 19 sightseeing Hanoi
dag 20 avondvlucht
dag 21 einde

Is dit een beetje een schema dat te doen is?
Hebben jullie nog tips of suggesties ?

Wij willen graag e.e.a. van het land zien, maar toch ook relaxen aan het strand op het einde. Ik denk dat Catba hiervoor een mooie bestemming is? Eventueel wil ik het omdraaien en bv bij Da Lat een mini-strandvakantie te houden en dan varen, en door naar Hanoi.
Tevens vind ik het zonde dat we bv. Sapa en die regio niet aandoen, echter dit wordt allemaal teveel voor deze korte duur vrezen wij.

Wij hebben voorkeur aan binnenlandse vluchten (nachttrein trekt ons niet zo)
En de Wolkenpas lijkt ons wel heel gaaf met de trein te doen!

Alles staat nog open, op het vliegticket naar Vietnam na…
Wij vertrekken trouwens ex Dusseldorf (scheelt ca 300 eur met Schiphol / Emirates)
Dusseldorf -> Ho Chi Minh en Hanoi -> Dusseldurf.

Allemaal bedankt alvast

grt

Hoi,

Als tip wil ik je een trekking aanraden die je kunt doen in Cat Ba national park. Deze hebben wij gedaan en wij vonden het echt fantastisch. Het is wel een pittig tochtje met veel trap lopen en klauterwerk.
Strandvakantie in Da Lat? Volgens mij heb je de verkeerde stad voor ogen. In Da Lat is de canyoning tocht wel iets dat je van je leven niet meer vergeet! Zeker de hoge waterval (vond dit doodeng) geeft echt een adrenaline kick. Bedenk trouwens wel dat als je zoiets onderneemt je even bij je verzekering moet nagaan of extreme sports gedekt zijn.

Er is zo ontzettend veel te zien en doen in Vietnam. Wij zijn verliefd geworden op het land en gaan in februari weer terug!
Succes en veel plezier met voorbereiden.

Groeten, Denise

Hai denise, thanks voor je input. Zal eens kijken naar die trekking, klinkt goed. En Da Lat of in die regio bedoelde ik. Willen gewoon paar dagen helemaal niets voor we weer naar huis toe moeten… canyoning lijkt ons ook super!

Februari, aftellen dus☺ jullie ook succes en thankss

Hallo Takkie,

Ik denk ook, net als Denise, dat je een verkeerde stad voor ogen hebt, Dalat ligt niet aan de kust.

Ander probleem.
Vanaf Dalat kan je alleen maar vliegen op Danang.
Zou zonde zijn om niet even Hoi An aan te doen.

Met een vroege vlucht, vanaf dalat, naar danang en dan die dag en overnachting in Hoi An.
Dag erop naar Hue met de bus , met diverse foto stops, is mooier dan de trein, of de trein ( let wel op dat je goede trein neemt, de lokale trein ).

Ander probleem.
je kan vanaf Hue alleen maar vliegen op Hanoi, dus dan is op dag 12 misschien halong stad niet haalbaar.
Wel kan je vanaf Danang vliegen op Hai phong, maar dan ben je weer minimaal 4 uur kwijt om in Danang te komen vanaf Hue.
Landen in Hai phong en dan 2.5 a 3 uur naar halong voor de cruise, die je wel vooraf geboekt moet hebben!!!

Beste zou zijn om vanaf hue naar Hanoi te vliegen, dan daar overnachten ( dus daar jouw dag 18 en 19 ), dan naar Halong en zo aankomen in Hanoi en naar vliegveld wanneer mogelijk?

Of ergens anders dagen vandaan halen misschien??

Gr.
Ton.

1 like

Hi Ton,

Harstikke bedankt voor je terugkoppeling, advies en tijd. Hier kunnen we wat mee.

Ik heb nu e.e.a. aangepast t.w.

dag 1 - vlucht
dag 2 - aankomst Saigon
dag 3 - Saigon verkennen
dag 4 - Mekong Delta excursie
dag 5 - ochtendvlucht Saigon -> Da Lat
dag 6 - Da Lat (kabelbaan waterval canyoning etc etc)
dag 7 - Da Lat (zie boven)
dag 8 - ochtendvlucht Da Lat -> Danang / door naar Hoi an
dag 9 - Hoi An verkennen
dag 10 - Fotobus / wolkenpas naar Hue
dag 11 - DMZ tour HUE
dag 12 - fietsen / koken / verboden stad etc etc
dag 13 - ochtendvlucht Hue -> Hanoi / overnachten
dag 14 - Van Hanoi naar Halong Bay / overnachten?? / Inschepen??
dag 15 - Inschepen / varen / slapen
dag 16 - aankomst / verplaatsen naar Cat Ba
dag 17 - relax @ Cat ba
dag 18 - relax @ Cat ba
dag 19 - relax @ Cat ba
dag 20 - verplaatsen van Cat ba naar Hanoi / vlucht 22.50 hrs

dag 14 - zou het haalbaar zijn smorgens vroeg vertrekken naar Ha long bay om dan nog aan boord te stappen? zou ik een nacht winnen weer…
Cruise zou ik van te voren al boeken dan

dag 20 - zou toch wel haalbaar zijn? Wellicht als ik dag 14, die overnachting niet zou hoeven, ik dan een dag eerder al naar Hanoi kan (voorkeur)

Cat Ba, is dit een leuke afsluiter denk je?

Bedankt voor je tijd, goed weekend alvast

groeten Takkie

Hallo Takkie,

Graag gedaan en blij dat je mijn advies hebt gevolgt.
Denk dat iedereen, die in Hoi An is geweest, vind dat je zo een goede keuze hebt gemaakt.

Dag 14
geen probleem wanneer je een cruise vooraf boekt.
Vervoer naar halong zit er , in 99% van de cruises, erbij.

Boten vertrekken zo rond 12 uur, dus daar heb je je dag.

Nu wat huiswerk voor jullie.
Je kan een cruise boeken en dan afhaken in Halong stad en zelfstandig naar Cat Ba ga en vervoer terug terug regelen.
Is prima te doen.

Maar je kan ook een complete trip boeken met varen in Halong, overnachten op de boot en enkele dagen verblijven in een hotel in Cat Ba.
is de duurste optie.

ook een optie is om een complete trip te boeken met cruise door Halong bay en overnachtingen op Cat Ba voor enkele dagen; dus geen overnachting op de boot.
Is goedkoper.

Andere optie is.
Vanaf Hanoi naar de ferry te gaan naar Cat Ba en in je hotel een dag vaart te boeken in Halong Bay.
Vergt wat meer regelen om bij de ferry te komen, maar is wederom te doen.
Kan ook op jullie dag 14; dus naar cat Ba op die dag.

Of Cat ba een goede afsluiter is?
Dit hangt af wat je wensen zijn.
Je kan er een leuk en goed hotel boeken aan het strand, maar net wat minder lux dan bijv. in Mui Nee.
Zelf vind ik, naast het Np niet echt veel te doen , dan strand vakantie wanneer je Halong al hebt gedaan.

Dag 20
Vind ik een probleem.

Ik zou echt dag 19 al in Hanoi zijn.
bedenk dat je zo rond 18:00 uur in Hanoi aankomt met een georganiseerde trip ( en dan zonder oponthoud )
Dan nog 1 uur naar de luchthaven minimaal; wordt krap denk ik.

Zit je op Cat Ba en vertrek je dag 20 naar Hanoi, is hetzelfde verhaal, boot van cat ba , vervoer naar Hanoi, kan ook allemaal maar net.

Huiswerk is dus.
Kijk voor een goede combie van Halong Bay en Cat Ba dat past in jullie budget en voldoet aan jullie wensen ( georganiseerd ).
Kijk ook naar optie van hotel boeken in Cat Ba en vandaar varen in Halong en vergelijken met de prijzen van optie 1.

Kijk echt kritisch naar de tijden van aankomst in Hanoi, wanneer je toch zou besluiten op dag 20 aan te komen in Hanoi en meteen door naar Nederland.
Wanneer je op dag 20 besluit . bedenk dan wel dat je 2 dagen heel veel moet reizen; 48 uur?
1 nachtje relaxt Hanoi kan dan een goed alternatief zijn?

Succes,
Ton.

1 like

Hi Ton,
wederom bedankt voor je hulp.
DIt helpt ons enorm met het plannen. Je wilt wel een top vakantie natuurlijk.

In 1 dag de hele reis naar het vliegveld willen wij ook niet. Stel dat er iets voorvalt… wij dekken hier een extra dag in, in Hanoi zodat we op het gemak naar het vliegveld kunnen.

Het slapen aan boord, gaan we ook overwegen. Inderdaad een goed idee om een dag excursie vanaf Cat ba te doen. dan hebben we daar ook nog iets om handen naast het chillen op het strand…en het NP. Als de zon schijnt zijn we al tevreden…en het vervoer en de ferry zal ik me eens in verdiepen.

Wij hebben nog wel even wat weken gelukkig. En de vakantie gaat er steeds leuker en logischer uitzien. Love it

Nogmaals dank en wellicht dat ik later nog een beroep op jullie kennis en ervaring doe!

Groeten robert en meletta

Sent from my SM-G900F using Wereldwijzer Reisforums mobile app

Beste Ton,
Ik zit soms toch met Cat Ba in mijn maag. Ik lees leuke dingen, maar ook dat het allemaal niet zo mooi is als beschreven. Qua hotels is er ook niet veel keuze, wat ik lees dan bij reviews, is dat het allemaal niet denderend is / harde muziek / etc. Zouden er nog alternatieven zijn voor een strand vakantie in deze regio? We komen van Hue, is er bv daar vlakbij ook iets gaafs waar we dan een dag of 3-4 doorbrengen alvorens we richting Halong Bay gaan? Merci

Hallo Takkie,

Ik snap je twijfel en die had ik zelf ook.
Maar ben mee gegaan in jullie wens voor Cat Ba.

Goed alternatief is te gaan voor Dong Hoi.
Is makkelijk te bereiken vanaf Hue en je kan vandaar ook trips maken naar Phong Nha park en andere aktiviteiten zijn er te doen in de nabije omgeving…
Stranden zijn er gewoon goed en je hebt hotels voor iedere portemonnee.

Dus makkelijk te berieken vanaf Hue met bus of trein.
Ook makkelijk om in Hanoi te komen met trein ( bus is wel een lange zit/lig ) en ook kan je vliegen op Hanoi.

Je sluit dan je vakantie af met een mooie cruise in Halong Bay.
Dus dan enkele dagen strand in Dong Hoi, naar Hanoi en daar de stad verkennen.
Een cruise in halong en dan nofg een last shopping day in Hanoi en naar huis.

Gr.
Ton.

1 like

Bedankt Ton. Ik ga gelijk achter mijn computer lekker rondkijken. Klinkt goed wat je schrijft. Dank je wel

Sent from my SM-G900F using Wereldwijzer mobile app

Hi Ton,

Inmiddels weer paar weken verder en wij hebben nog niets geboekt haha.
Kreeg enorme twijfels over Mekong Delta (welke wij als dagexcursie hadden ) en vonden het teveel gereis en kwamen ook slechte review tegen.

Tevens Dong Hoi, besloten om een strandresort te nemen op Hue en vandaar uit ook weer leuke uitstapjes te maken (bv grotten Dong Hoi etc)
Ziet er ook leuk uit daar en denk ook wel iets is voor ons als combinatie met strand en cultuur bv…

Heb jij nog op- of aanmerkingen op de volgende opzet:

dag 1 / aankomst Saigon laat in de avond
dag 2+3 / doorbrengen in Saigon, sightseeing+excursies
dag 4 / ochtendvlucht naar Da Lat
dag 5+6 / doorbrengen te Da Lat / sightseeing+excursies
dag 7 / ochtendvlucht naar Danang dan door naar Hoi An (leuke homestay tussen strand en stad in) (of zeg je pak bv 1 nacht Danang)
dag 8+ 9 doorbrengen te Hoi An / strand / stad / excursies
dag 10 / fotobus naar Hue via Wolkenpas
dag 11+12+13 / strandresort, vanuit hier excursies en strand e.d. (wellicht bezoek national park Phong Nha caves e.d.)
dag 14 / ochtendvlucht naar Hanoi / citytour beetje rest van dag
dag 15 / smorgens verplaatsen naar Ninh Binh / verkennen / boottocht
dag 16 / verkennen / boottocht
dag 17 / smorgens verplaatsen naar Ha Long Bay / aanboord van de cruise
dag 18 / aankomst in de have weer Ha Long Bay, verplaatsen naar Hanoi
dag 19 / laatste dag, vertrek avond ex Hanoi

Hoe ziet dit eruit, vinden dat we op zich genoeg plaatsen aan doen, en willen ook niet continu onderweg zijn. vandaar ook dat we sommige plaatsen iets opgerekt hebben, ook met het oog dat we vrij veel vliegen dan.
Ton, alvast bedankt voor je feedback, kijken ernaar uit…
Want dan ga ik vast mn vluchten vastzetten… Nog advies hierin, of gewoon even shoppen lokale maatschappijen.

Tevens, visum on arrival met zo een formulier van te voren e.d., is goed te doen toch?

Thankssssss groeten!

Hallo Takkie,

Je schema ziet er heel goed uit.

Voor het vliegen ben je snel uitgeshopt, want op diverse trajecten is alleen Viet Nam Airlines de aanbieder.
Wanneer er al een andere aanbieder is, dan blijkt in de praktijk dat het niet veel scheelt wanneer je ook wat bagage hebt.
Deze komen bij de andere aanbieders bovenop de prijs waarmee ze adverteren.

Vind het wel jammer dat je misschien de Mekong Delta wilt overslaan.
Ga er elk jaar naar toe en vind het helemaal leuk.
Natuurlijk is het touristisch, maar dat maakt het voor mij weer leuk.

Er zijn honderden aanbieders en miljoenen mensen die een trip gemaakt hebben naar de delta.
De mensen die het niet leuk vonden klimmen vaker in het toetsenbord om hun ongenoegen kenbaar te maken dan mensen die het wel leuk vonden; dit geeft, volgens mij, geen objectief beeld.

Misschien moet je dan de tunnels laten vallen, maar die heb je dan weer, misschien, in Vinh Moc,

Wanneer maak je een tocht over de 1 van de allergrootste rivieren te wereld?
Het reizen valt echt wel mee.
Zou daar even over nadenken.

Voor het visa zou ik altijd gaan voor, zoals je schrijft, met zo’n formulier.
Je bent echt goedkoper uit en de wachttijd is echt te overzien wanneer je mijn stappenplan volgt; scheelt je een half uur!!!
Loopt de wachttijd uit, dan verdien je nog,met 15 minuten extra wachten, een overnachting a 60 USD uit.

ik zou zeggen, ga voor je schema en geniet van het mooie Viet Nam.

Gr.
Ton.

1 like

Bedankt weer Ton.

Ik zal het nog eens overwegen dan met betrekking tot de Mekong delta. Zou je het aanraden als 1daagse excursie vanuit Saigon? Anders moet ik weer gaan knippen en schuiven…

Qua vluchten zag ik inderdaad niet heel veel aanbieders.
Maar dan ga ik ze eerdaags vastzetten.

Ik begrijp alleen het stukje niet met je stappenplan, hotel uitsparen… dit stukje is niet duidelijk. Ik Begrijp dat ik het visum on arrival moet doen, maar wat bedoel je er verder mee? Sorry… bedankt

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app

Hallo Takkie,

Ik heb in het visum topic een stappenplan gemaakt hoe je een LOA enz. moet regelen en wat mee te nemen om ea. soepel te laten verlopen.
Kan je het niet vinden, dan zal ik het, op jouw verzoek, ook nogmaals plaatsten op jouw topic.

Mekong als 1 daagse trip; doe ik ook elk jaar.

Gr.
Ton.

1 like

Hai Ton, duidelijk die ga ik even opzoeken!! Merci

Sent from my SM-G930F using Wereldwijzer mobile app