Reisschema 3 weken Vietnam; tips en adviezen?

Dag allemaal,

Eind mei ga ik samen met mijn vriend naar Vietnam… Is onze eerste keer Azië. Tot nu toe hebben we enkel de retourtickets Nederland geboekt. Alle adviezen zijn welkom! Is deze planning haalbaar en van welke stukken adviseren jullie van tevoren vervoer en/of hotels te regelen? We zijn van plan veel stukken met de open tour bus te doen. Easy riders lijkt ons ook erg leuk; zien jullie hiervoor ergens een goede optie in ons schema?

Vanwege tijdgebrek en dat we niet constant alleen maar aan het reizen willen zijn hebben we Da Nang en Da Lat uit ons schema gehaald… Of adviseren jullie iets anders in te ruilen voor één van deze opties?

Welke adviezen hebben jullie voor de mekong delta en sapa specifiek? Waarheen kunnen we het beste gaan en is het handig hiervoor van te voren iets te regelen?

Zaterdag 24 mei Ho-Chi-Minh aankomst 10 uur.
Zondag 25 mei Ho Chi Minh
Maandag 26 mei HCM - Cu Chi tunnels – HCM
Dinsdag 27 mei Mekong delta
Woensdag 28 mei Mekong delta
Donderdag 29 mei HCM –Na Thrang
Vrijdag 30 mei Na Thrang
Zaterdag 31 mei Na Thrang – Hoi An
Zondag 1 juni Hoi An
Maandag 2 juni Hoi An – Da Nang
Dinsdag 3 juni Da Nang
Woensdag 4 juni Da Nang – Hué
Donderdag 5 juni Hué
Vrijdag 6 juni Vlucht Hué – Hanoi
Zaterdag 7 juni Hanoi – Halong Bay
Zondag 8 juni Halong Bay – Hanoi
Maandag 9 juni Hanoi – Sapa
Dinsdag 10 juni Sapa
Woensdag 11 juni Sapa
Donderdag 12 juni Hanoi
Vrijdag 13 juni Terugvlucht

Alle adviezen zijn welkom! Alvast dank voor de reactie!

Groetjes,
Marloes

Hallo Marloes,

Complimenten, goed en zeker haalbaar schema.

Sorry, maar ergens ontgaat me iets volgens mij?

Je schrijft dat je Danang uit het schema hebt gehaald, maar zie deze stad en toch echt in staan?

ER.
Ga er vanuit dat Danag weg is, dan heb je diverse keuzes.

Op 2-3 en 4 juni met de Er naar Hue.
Of
Op 2 juni met de bus / trein naar Hue en dan daar overnachten.
3 juni Hue
4 en 5 juni met de ER een rit door de DMZ
6 juni , of je laten afzetten bij het vliegveld door de ER of op 5 juni en dan een overnachting in Hue natuurlijk.

Boeken.
Ik denk dat je het volgende antwoord , van mij, al meer hebt gelezen.

In principe kan je in Viet Nam alles regelen.
Maar wil je echt zeker zijn van een transfer op een bepaalde dag, met een bepaald comfort en een zeker tijdstip, dan is vooraf boeken een aanrader.
Maar dan ben je niet meer flexibel.

Maakt het je niet uit , bijv tijdstip en wat harder bed ed, dan is het prima te boeken.
Voor de vluchten, zou ik regelmatig even kijken bij de site van de luchtvaartmaatschappij.
Zie steeds meer "sold out " verschijnen , dan misschien overwegen om vooraf te boeken.
Vanaf Hue vliegen alleen Vietjet Air en Vietnam Airlines volgens mij.

Sapa
Wil je Bac Ha market erbij in Sapa dan kan je dit ook doen met een kleine aanpassing.

Betekend dan dat je dit moet veranderen

6-6, vrijd.
Vliegen van Hue naar Hanoi en dan 's-avonds naar Lao Cai
7-6, za.
Sapa
8-6, zo.
naar Bac Ha
9-6 ma.
Sapa
10-6
Naar Halong
11-6
Halong naar Hanoi
12-6
Hanoi
13-6
terugvlucht.

Laat je je schema intakt, dan kan je dinsdag naar de Coc Ly market.
Is ook heel mooi en te combineren met een boottocht.

Laat het hier even bij en hoop dat je er wat ideeën uit kan halen?

gr.
Ton.

Dag Ton,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier hebben we zeker wat aan en zijn blij dat ons schema haalbaar is.
Ik had inderdaad per ongeluk Danang in het schema laten staan.

We gaan je idee over Sapa overnemen en naar de bac ha market gaan, lijkt ons heel mooi.
En dan in ieder geval de vluchten boeken, toch net een fijner gevoel.
Maar ook prima dat we nog meerdere opties hebben met de ER.

Nogmaals bedankt!
groeten Marloes

Beste Marloes,

Je planning is inderdaad haalbaar. alleen is 2 dagen mekong eigenlijk te kort om er echt wat van te zien.

In je planning zie ik dat je veel dagen uittrekt om van plek naar plek te reizen. Dat is eigenlijk niet nodig. Er zijn veel betaalbare nacht treinen of bussen en vaak kan je die de dag er voor of de dag zelf regelen bij je hotel of een ticketoffice. (zo hou je meer dagen over om dingen te bezichtigen) ik heb nog nooit gehad dat er geen plekken meer vrij waren. Alleen voor de trein naar sapa was het wat moeilijk maar uit eindelijk met wat doorzetten altijd mogelijk. de eerste en de 2de keer in Vietnam hebben we zelf onze trein naar sapa 6 uur voor vertrek geboekt en onze tour naar halong bay 3 uur van te voren. Maar er is natuurlijk geen garantie.

Ik zelf zou da nang overslaan. na nha trang en hoi an viel dit mij erg tegen en ben ik meteen weer doorgegaan.
Hue heb je in 1 hele dag echt gezien. een tip die ik je kan geven is ninh binh er zijn daar meerdere rivieren die door grotten in de bergen gaan, waardoor je meerdere minuten lang door grotten vaart (een aparte ervaring), er is een gigantische tempel waar je zeker 2 uur kan rondlopen (prachtig) en een mooi natuurreservaat, met een opvangcentrum voor apen en schildpadden en wat fijn is, is dat ninh binh nog niet zo toeristisch is (tip: huur een scooter om de dingen te bezoeken)

Jou planning: wat ook zou kunnen:
Zaterdag 24 mei Ho-Chi-Minh aankomst 10 uur. zelfde
Zondag 25 mei Ho Chi Minh zelfde of (easy riders zie hieronder)
Maandag 26 mei HCM - Cu Chi tunnels – HCM zelfde of (easy riders)
Dinsdag 27 mei Mekong delta zelfde of (easy riders)
Woensdag 28 mei Mekong delta mekong delta - nacht trein of bus naar nha trang of (easy riders)
Donderdag 29 mei HCM –Na Thrang nha trang of (easy riders aankomst nha trang)
Vrijdag 30 mei Na Thrang nha trang - nacht trein of bus naar hoi an
Zaterdag 31 mei Na Thrang – Hoi An hoi an
Zondag 1 juni Hoi An hoi an ('s avonds naar hue of volgende dag naar hue) ongeveer 4 uurtjes met de bus
Maandag 2 juni Hoi An – Da Nang ochtend bus naar hue - bezichting hue - nacht bus of trein naar ninh binh
Dinsdag 3 juni Da Nang ninh binh
Woensdag 4 juni Da Nang – Hué ninh binh
Donderdag 5 juni Hué ninh binh
Vrijdag 6 juni Vlucht Hué – Hanoi hanoi
Zaterdag 7 juni Hanoi – Halong Bay halong bay overnachten op de boot
Zondag 8 juni Halong Bay – Hanoi halong bay overnachten op cat ba eiland
Maandag 9 juni Hanoi – Sapa halong bay terug naar Hanoi - nachttrein naar sapa
Dinsdag 10 juni Sapa sapa
Woensdag 11 juni Sapa sapa - nachttrein hanoi
Donderdag 12 juni Hanoi hanoi
Vrijdag 13 juni Terugvlucht terug naar huis

voor sa pa: kijk van te voren goed naar de weer berichten. Het gebeurt heel vaak dat de bergen in de dichte mist liggen en dat je maar 2 meter vooruit kan kijken. en dat is echt zonden. Het is er dan ook er erg koud. maar als het er mooi weer is, zeker doen!

Waar ik helemaal gek van ben zijn de easy riders. Zij brengen je achter op de motor door de onbekende gebieden naar de plek die jij wil. ver weg van de toeristen. je ziet dan het echte Vietnam. je zou eventueel van saigon naar nha trang kunnen gaan dat is 5 dagen. je kunt dan met de easy riders de Cu Chi tunnels bezoeken. Dit zit bijna altijd standaard in hun tours van saigon naar nha trang. en anders kan je het altiijd vragen. tijdens de easy rider tours vertellen de rijders over de geschiedenis van Vietnam, vietcong en het leven nu. Ook bezoek je veel fabrieken, plantages, watervallen, lokale mensen en andere bezichtigingen en natuurlijk geniet je onderweg van de prachtige natuur. kijk maar is op www.easyridertrips.com dat zijn de easy riders waar ik altijd mee ga.

maar misschien nog de aller belangrijkste tip. Hou je niet te veel vast aan je planning. Als je het ergens leuk vind of meer wil, blijf dan langer. anders krijg je er misschien nog spijt van.

groeten eline

ging iets niet helemaal goed

wat ook zou kunnen:

Zaterdag 24 mei zelfde
Zondag 25 mei zelfde of (easy riders zie hieronder)
Maandag 26 mei zelfde of (easy riders)
Dinsdag 27 mei zelfde of (easy riders)
Woensdag 28 mei mekong delta - nacht trein of bus naar nha trang of (easy riders)
Donderdag 29 mei nha trang of (easy riders aankomst nha trang)
Vrijdag 30 mei nha trang - nacht trein of bus naar hoi an
Zaterdag 31 mei hoi an
Zondag 1 juni hoi an ('s avonds naar hue of volgende dag naar hue) ongeveer 4 uurtjes met de bus
Maandag 2 juni ochtend bus naar hue - bezichting hue - nacht bus of trein naar ninh binh
Dinsdag 3 juni ninh binh
Woensdag 4 juni ninh binh
Donderdag 5 juni ninh binh
Vrijdag 6 juni hanoi
Zaterdag 7 juni halong bay overnachten op de boot
Zondag 8 juni halong bay overnachten op cat ba eiland
Maandag 9 juni halong bay terug naar Hanoi - nachttrein naar sapa
Dinsdag 10 juni sapa
Woensdag 11 juni sapa - nachttrein hanoi
Donderdag 12 juni hanoi
Vrijdag 13 juni terug naar huis

Hallo Eline,

Bedankt voor je inbreng.

Even wat opmerkingen.
Prijs voor trein en vliegen ontlopen elkaar niet veel, wel heb de meerkosten van een hotel.
Staat tegenover dat je dan wel de avond in de vertrekkende stad hebt wat ook heel gezellig kan zijn.

Met de Er reizen kost je per dag zo’n 60 a 70 USD pp.
Ga je bijv. met de boot naar Cu Chi , dan betaal je minder en heb je het al terug verdient.

Even over je opmerking over motor huren in Ninh Binh.
Klinkt heel mooi, maar moet deze tip echt helemaal afraden.

Je mag niet rijden op deze motors zonder Vietnamees rijbewijs.
je rijd onverzekerd rond en je over treed de wet.
Dus je reisverzekering, ziektekostenverzekering enz. vervallen.

Krijg je een ongeval dan heb je helemaal een probleem, zeker met een dode erbij.
reken dan maar op iets van maanden zitten min., 10000 Euro minimaal en alle kosten ( advocaat, vlucht , ziektekosten voor jezelf ed ) zelf betalen.

Beste voorbeeld de jongen afgelopen jaar in Phu Quoc, kan je je nog wel herinneren.
Dus wil je een motor huren , houd dit dan even in je achterhoofd.

gr.
Ton.