Vietnam van Noord naar Zuid - reisschema 4 weken

Van half september tot midden oktober ga ik een reis maken door Vietnam. Het onderstaande schema hebben we in gedachte.

Ik post dit enerzijds om te delen met andere die naar Vietnam gaan, anderzijds voor tips en aanraders van forumleden.

Onder andere:
Is dit schema haalbaar? wat zijn goede vervoersmethoden, do’s en dont’s, tips and tricks?

We houden van natuur, strand, cultuur, stad en rust.

Schema:
1 Amsterdam - Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi - Sapa (nachttrein)
4 Sapa -> overnacht in homestay
5 Sapa -> overnacht in homestay
6 Sapa - Hanoi (nachtrein)
7 Hanoi
8 Hanoi - Ha Long Bay of Cat Ba (één overnachting op een boot)
9 Ha Long Bay - Hanoi
10 Hanoi - Hue (avond)
11 Hue
12 Hue - Hoi An (met easyrider)
13 Hoi An
14 Hoi An
15 Hoi An - Mui ne
16 Mui ne
17 Mui ne - Ho Chi Min City
18 Ho Chi Min City
19 Ho Chi Min City - Mekon Delta
20 Mekon Delta
21 Mekon Delta
22 Mekon Delta - Phu Quoc (*afhankelijk van het weer)
23 Optie: Phu Quoc *
24 Optie: Phu Quoc *
25 Ho Chi Min City
26 Ho Chi Min City - Amsterdam

hallo
ik heb in 2010 4 wk door Vietnam getrokken, backpacken. van Ho Chi min naar Hanoi.
alleen ik was in febr gegaan aangezien dat het droge seizoen is. jouw reis ziet er ong. hetzelfde uit.
alleen geen Phu quoc en ik heb de keus gemaakt om met de trein via Dalat, danang en voor Hue ipv Hoi An (of beidde).
Hue en Hoi an zijn naar mijn mening gelijk alleen Hoi an heeft meer de naam en daardoor drukker bezocht.

do’s (had je zelf ook al goed voor elkaar):
genieten, genieten, genieten
reisgids footprint vietnam
halong bay
demilitarized zone
Hue en omgeving is zeer leuk
treinreis van Hue naar Danang, 1 van de mooiste treinreizen
een dag met zo’n easyrider is leuk
fietsen is de mekong delta is echt aan te bevelen.

don’t :
reisgids lonely planet Vietnam
alles van dag tot dag regelen, laat je verrassen!
Sapa - naar mijn mening - overschat, het is er heel toeristisch en opdringerige mensen
nachttreinen en -bussen, je slaapt niet en komt gebroken op je plek van aankomst. en dan moet je nog die hele dag.

i.i.g. alvast heel veel plezier en geniet van het land, cultuur en het heerlijke eten (jammie)

Edwin

Hallo A,

Bedankt voor het plaatsen van je schema.

Maar voor ik aan jouw vragen begin, moet ik even Edwin bedanken voor zijn post.
Ik deze eigenlijk helemaal onderschrijven, met een kleine persoonlijke smaak uitgezonderd ( vind Hue en Hoi An toch wel wat verschillen van elkaar ).

Maar je schema.

Is helemaal goed te doen, zeker wanneer je eventueel een binnenlandse vlucht wilt nemen ipv bus of trein.

Heb je ook bewust gekozen voor Sapa of is Mai Chau ook nog in de race?
Denk dat je met Mai Chau wat meer rust hebt, ook geschiedenis, natuurlijk ook veel natuur en cultuur.

Aan jouw schema zou ik het volgende even bekijken.

dag 7
Meteen door naar Halong
dag 8
halong
dag 9
Halong naar hanoi
dag 10
Hanoi
Dag 11
Naar Hue vliegen, vroege vlucht

Voor de Mekong heb je best veel dagen staan, denk dat je , wanneer je drukte wilt ontwijken in de Delta, je misschien een rondje kan doen.
Denk dan zelf aan de route: Saigon - Chau Doc - Can Tho - PQ

Met Chau Doc heb je natuur, bijna geen touristen, cultuur met de Cham en Kmer dorpjes, nationaal park, Sam Mountain, fietsen.

Halong
Gezien je vraag in de PM denk ik dat Bai to Long het beste aansluit bij je wensen.
Voor de duidelijkheid, Bai to Long is een gedeelte van Halong Bai, maar dan de andere kant uit dan naar Cat Ba Island.

Mai Chau

Dan misschien zoiets

3 Hanoi naar Mai Chau ( aankomst vroeg in de middag )
overnachten MC homestay
4 MC -> omgeving
overnachten MC homestay
5 naar Hoa Lu
overnachten Hoa Lu
6 Hoa Lu - Tam Coc naar Hanoi
7 Hanoi
8 Hanoi - Ha Long Bay of Cat Ba (één overnachting op een boot)
9 Ha Long Bay - Hanoi
10 Hanoi
11 Hanoi naar Hue vroege vlucht Hue, bezoek citadel
12 Met ER via mausolleum, Hai Van Pas naar Hoi An
13 enz.

Helaas voor Edwin, kan de DMZ, voor zowel je eerste schema en mijn schema er niet in gepast; mits je natuurlijk ergen strand wilt laten vallen?

hop dat onze antwoorden je weer wat verder kunnen helpen met je planning.

gr.
Ton.

Hier gaan de minste boten naar toe, dus is het veel minder touristischer

1 like

Bedankt voor jullie antwoorden! :chin:

Vraag me even af wat je hier voor aandachtspunt hebt. Bedoel je dat je dit schema zou volgen of juist niet?

Meteen door van Sapa nachttrein lijkt me vrij intensief. De trein komt +/- 5.00 's nachts aan op Hanoi. Met slechte nachtrust betekent dit dat we om 8.00 een busje naar Halong nemen met als risico slaperig op de boot ;).

Dank voor de tip. Hoeveel dagen raad je aan in Mekong?
Bijvoorbeeld:
1 dag Saigon
1 dag Chau Doc
1 dag Can Tho

of is dit te lang?

DMZ raden jullie ook aan zo te lezen.

Hallo A,

Sorry dat ik misschien wat onduidelijk ben.

Ja, dat bedoelde ik.
Ja, misschien wel een lange reisdag, maar in je schema had je een andere lange reisdag staan.
Namelijk van Halong, naar hanoi en dan vliegen naar Hue.

Je moet dan even bedenken dat je rond een uur of 17 a 17: 30 aankomt in Hanoi.
Is afhankelijk van de Halong trip die je kiest.
De meeste eindigen hun tours zo tussen 11 en 12 uur.
Wanneer iedereen verzameld is, naar het toilet is geweest enz, en de bus kan vertrekken ben je ook zo weer 30 minuten kwijt of meer.

Dan naar hanoi ( 4 uur wanneer er niets tegen zit, want je moet dan wel door de spits. ).

Dan transfer naar Hanoi vliegveld, 45 minuten a 1 uur door de spits; Vliegtuig vertrekt om 19:15; inchecken uiterlijk 18:15 / 18:30.
Ik denk dat je snapt dat er helemaal niets tegen mag zitten anders mis je je vliegtuig.
Heb je toevallig ook nog een goedkoop ticket, die je niet kan veranderen , ben je dat geld kwijt en moet je een nieuw ticket kopen.

Vandaar die nacht Hanoi.

Ook kom je in de avond aan in Hue en dan rond 21:30 a 22 uur in je hotel om in te checken.
Dan opstaan, ontbijten, dan is het ook een uur of 10 dat je weer on route kan gaan.

Met een vlucht die die dag aankomt , ben je om 11 uur klaar om on route te gaan en heb je geen stress de dag ervoor.

Mekong

Ik heb gewoon je schema aangehouden, dus zo

18 Ho Chi Min City
19 Ho Chi Min City - Mekon Delta ( naar Chau Doc )
20 Mekon Delta ( Chau Doc )
21 Mekon Delta ( Chau Doc naar Can Tho )
22 Mekon Delta ( in de ochtend Cai Rang drijvende markt en dan de vlucht in de middag naar PQ )
23 PQ
rest volgens schema

Wat vind je ervan?

gr.
Ton.

Bedankt voor jullie antwoorden. Meer tips sowieso welkom. Leuk om te lezen.

Sapa willen we graag meemaken. Met een private-tour de bergen in met fietsen en/of wandelend. Hopelijk is het daar in september/oktober met de juiste (kleinschalige) organisatie minder toeristisch.

Is het overigens gebruikelijk en handig om na drie dagen Sapa, en een reis terug met de nachttrein, in de ochtend direct door te gaan naar Halong Bay?
Lees veel dat mensen “gebroken” zijn na zo’n nachtreis terug.

Ons schema is op dit stuk is nu:

1. Hanoi + in de nacht reis naar Sapa (nachttrein) .
  2. Sapa dag 1
  3. Sapa dag 2
  4. Sapa dag 3 + in de nacht reis naar Hanoi (nachttrein)
  5. Hanoi overdag + nacht
  6. Hanoi - Ha Long Bay (in de vroege ochtend).

Kunnen ook vanuit ochtend Sapa (na nacht in de trein) door gaan naar Ha Long Bay. Risico is dat we 's middags op de boot slapen :wink:

Verder nog benieuwd naar:

• Weersvoorspelling in Phu Quoc gewoon “in de gaten” houden voor onze periode? Wellicht moeten we ook wachten met tickets boeken daarheen
  • In gebieden als Hanoi - Hue - Mekong Delta e.d: overnachtingen gewoon daar boeken via een reisgids alá Lonely planet of vooraf iets regelen?