Na enige tijd als meelezer (dank voor alle nuttige informatie die hier te vinden is), wil ik toch ook om jullie hulp vragen. In maart gaan wij (2 personen) naar Vietnam waar we van Noord naar Zuid zullen reizen. Visum e.d. is al geregeld, ik kom alleen niet helemaal uit het reisschema. We hebben 21 nachten te besteden en ik kwam nu uit op het volgende:
Hanoi (3 nachten), dan nachttrein naar Sapa (1 nacht)
Sapa (1 nacht), dan nachttrein terug naar Hanoi (1 nacht)
Van Hanoi direct naar Halong Bay (1 nacht cruise), dan naar Ninh Binh
Ninh Binh (2 nachten), dan nachttrein naar Hue (1 nacht)
Hue (1 nacht), dan naar Hoi An
Hoi An (3 nachten), dan dnaar Dalat
Dalat (2 nachten), dan naar Ho Chi Minh
Ho Chi Minh (1 nacht), dan naar Can Tho (Mekong Delta)
Can Tho (Mekong Delta) (1 nacht), dan terug naar Ho Chi Minh
Ho Chi Minh (3 nachten)
Wij zijn over het algemeen vrij vlotte reizigers, maar naar mijn idee is dit best een druk schema met veel korte verblijven. Ik twijfel ook of we niet een nacht minder in Hanoi of Ho Chi Minh moeten doorbrengen om zo ergens anders in de reis meer rust in te bouwen, maar waar dan?
In het schema is nu Ninh Binh trouwens opgenomen, maar wellicht is Phong Na mooier?
Daarnaast twijfel ik heel erg over het verblijf tussen Hoi An en Ho Chi Minh; hier heb ik nu Dalat opgenomen, maar alternatief kan volgens mij ook Mui Ne of Na Thrang opgenomen worden. Wij zijn geen echte strandgangers (afwisseling tussen steden, cultuur en natuur trekt ons het meeste), maar wellicht is een rustpunt toch wel fijn. Wat adviseren jullie?
Verder staan we uiteraard open voor alle suggesties!
Bedankt voor compliment dat je op onze site al veel informatie hebt gevonden.
Dalat schrappen; vergt te reisduur.
Can tho inwisselen voor Chau Doc; meer cultuur ( Kmer, Champ ), veel meer natuur en veel minder touristen.
Geen nachttrein naar Sapa maar bus en terug met trein.
Wel Phong Nha dus ipv Dalat.
Vliegen na Hoi An op Saigon.
Zou er ongeveer zo uit kunnen zien.
Aankomst Hanoi en overnachten
dag Hanoi
dag Hanoi
Naar Sapa en aankomst rond de middag; scheelt je dus weer een dag Hanoi en dus een dag extra Sapa.
Sapa
Sapa en nachttrein naar Hanoi en verder naar Halong
Na aankomst Halong pier door naar Ninh Binh en overnachten daar
Naar Tam Coc of Trang Anh en via Ninh Binh met nachttrein naar Dong Hoi.
Hartelijk dank voor je snelle en inhoudelijke reactie, heel fijn!
Is Phong Nha echt heel anders dan Halong Bay en Ninh Binh? Het leek mij (heel disrespectvol) meer van hetzelfde eerlijk gezegd, vandaar dat ik Dalat juist wel had toegevoegd. Inderdaad ook met vlucht vanuit Hoi An, maar je hebt gelijk dat de (bus)reis van Dalat naar Ho Cho Minh er dan natuurlijk weer wel bij komt. Als dat niet de moeite waard is, dan kunnen we die tijd beter aan andere bestemmingen besteden.
Is Chau Doc ook te doen in 2 dagen vanuit Ho Chi Minh? Dit lijkt toch nog wel een behoorlijk stukje verder dan Can Tho namelijk en jij reserveert ook een nacht extra zie ik.
Phong Nha en Halong en Ninh Binh zijn echt totaal anders.
Halong is een gebied in de zee met ontelbare krijtrotsen; sommige zijn zijn groot en hebben daar weer grotten in.
Idem voor Nin Binh ( denk dat je Tam Coc bedoelt ) is bijna gelijk maar dan op het land.
Phong Nha is echt een gebied met echte bergen in land en daarin de mooiste grotten.
Die kan je bereiken via de rivier of via land.
Chau doc
Of je naar Can Tho gaat of naar Chau Doc, maakt niet uit.
De reisduur is ongeveer gelijk en afhankelijk van de dag dat je reist en tijdstip.
Ik ben 5 keer van Saigon naar Chau Doc gegaan met als snelste tijd 4.5 uur en naar Can Tho als snelste reisduur 5 uur.
Maar ook naar Can Tho in 8 uur; verkeer zat tegen en naar Chau Doc in 8.5 uur verkeer en de volle ferry.
Wel van of naar district 1 van Saigon; van vliegveld scheelt het wat tijd ( 45 minuten ) .
Ik ben vroeger altijd naar Can Tho gegaan voor de markt; maar dit nu een grote stad en met een half varen zie de markt, die nu de helft kleiner dan 12 jaar geleden.
In Chau Doc bestaat de markt maar uit enkele bootjes ( idee is gelijk ), maar kan de visfarms bezoeken, het Champ dorpje en het Kmer dorpje.
Ook veel rustiger, geen touristen enz.
Weer heel erg bedankt voor je input! We komen steeds een stapje verder zo. Als we Phong Nha proberen in te passen wordt het schema naar ons idee echter toch wat gehaast. Wel heb je ons er van overtuigd dat Dalat de reis niet echt waard zal zijn, wat meer ruimte geeft voor de Mekong Delta. Daarmee komen we nu op het volgende schema:
1 Aankomst Hanoi
2 Hanoi
3 Hanoi
4 Hanoi, bus naar Sapa
5 Sapa
6 Sapa, nachttrein naar Hanoi
7 Hanoi, door naar Halong Bay (1 nacht cruise)
8 Na aankomst Halong Pier, door naar Ninh Binh (Tam Coc) (private transfer)
9 Ninh Binh (verblijf Tam Coc)
10 Ninh Binh (verblijf Tam Coc, bezoek Trang An), nachttrein naar Hue
11 Hue
12 Hue
13 Hue naar Hoi An via Hai Van Pass (motortour)
14 Hoi An
15 Hoi An
16 Hoi An naar Ho Chi Minh (vlucht)
17 Ho Chi Minh via My Tho naar Mekong Delta
18 Mekong Delta
19 Mekong Delta terug naar Ho Chi Minh
20 Ho Chi Minh
21 Ho Chi Minh & vertrek naar huis (avondvlucht)
Wat raad je aan om vooraf vast te leggen? Ik dacht zelf aan:
Een hotel voor de eerste nachten Hanoi (geen zin om te zoeken na een lange vlucht)
De cruise in Halong Bay (nog aanraders? Wij denken nu aan Indochina Sails)
Nachttreinen (want graag soft sleeper)
Binnenlandse vlucht tussen Hoi An (Da Nang) en Ho Chi Minh
Raad jij trouwens aan om 3 dagen, 2 nachten Mekong Delta volledig door te brengen in Chau Doc? Of kunnen we ook een combinatie maken zodat we toch ook nog de floating market in Can Tho kunnen bezoeken (ondanks dat dit wellicht minder is dan het ooit was). Dus bijvoorbeeld via My Tho naar Can Tho (dag 1), overnachten in Can Tho, daar de floating market bekijken en dan door naar Chau Doc (dag 2), daar overnachten en dan weer terug naar Ho Chi Minh (dag 3)? Ik zag dat er diverse tours zijn vanuit Ho Chi Minh die dit aanbieden, maar dit lijkt me ook wel zelfstandig te doen?
Ik vind dat je een mooi schema heb gemaakt.
Ik had inderdaad alleen Chau Doc voor ogen maar jouw optie is ook heel goed te doen.
Van Can Tho naar Chau Doc is maar 4 a 5 uur dus kom je daar zo rond 14 uur aan ( afhankelijk van het tijdstip van het bezoek aan Cai Rang ) .
Ik denk zelf dat je met jouw schema, 1 nacht Chau Doc je je zelf wat tekort doet.
Ik zou dan dag 12 laten vallen en die dag naar Chau Doc verplaatsen; heb je het op het einde weer wat rustiger.
Bezoek dan Sam Mountain ( mooie vergezichten en een religieuze klim naar boven als je daar interesse in hebt ).
Bezoek het bird sanctuary, Kmer village, Cham village en lekker fietsen tussen de rijstvelden.
1 dag minder Hue is dan een goede optie.
Je hebt voldoende tijd om de citadel te bezoeken en nog enkele mausoleums.
je kan altijd nog op de rit naar Hoi An met de motor eventueel nog een mausoleum bezoeken.
Vooraf boeken.
Ik zou je zeer zeker aanraden om de trein vanaf Sapa vooraf te boeken.
Binnenlandse vluchten altijd oke, maar dan zit je wel vast aan een schema; daar boeken kan ook misschien dan niet meer op jouw gewenste tijd.
Halong adviseer ik altijd vooraf; jouw gewenste boot met jouw gewenste luxe en jouw gewenste route, jouw gewenste excursie en jouw gewenste prijs van het vorige.
Boek je in Hanoi dan ben je afhankelijk van wat de mensen van dat kantoor je voorleggen en heb je minder bedenktijd en ga je compromissen sluiten op je wensen.
Aanbeveling heb ik niet omdat ik de je route niet weet , je wensen, comfort, budget ; maar via diverse sites kan je wel vele reviews vinden (-:
Hoop dat dit weer enigszins verder kan helpen tot een mooi schema.
Hoi Ton,
Wederom bedankt voor al je hulp en goede tips! Ik denk dat we die extra dag Hue er wel inhouden, met name omdat we de eerste dag met nachttrein arriveren en dan wellicht rustiger aan willen doen. Na alle natuurbestemmingen (Sapa, Halong Bay, Ninh Binh), denk ik ook dat Hue een welkome afwisseling is voor ons. Hoe we de dagen in de Mekong Delta willen inrichten zullen we nog eens nader bekijken, misschien slaan we Can Tho toch maar over aangezien je suggesties voor Chau Doc erg goed klinken en dat brengt inderdaad weer wat rust in het schema.
Ik ga in ieder geval vast een Halong cruise en nachttreinen vastleggen (voor zover dat al kan, want ik zag dat de trein tussen Ninh Binh en Hue nog niet open is om te boeken). Het plaatje is al een aardig eind compleet zo.