Reisschema, 3 weken Noord naar Zuid

Hoi allemaal,

Eerst en vooral bedankt voor de enorme informatie die we via deze site hebben opgedaan over Viet Nam!

Van eind juni tot midden juli (27/06 t.e.m 17/07) gaan we (mijn vriendin en ik) 3 weken van Noord naar Zuid reizen. Hierbij hadden wel al een eerste (voorlopige) planning gemaakt van wat we willen zien.

1 Amsterdam -> Hanoi
2 Hanoi (aankomst)
3 Hanoi
4 Hanoi -> Halong/Bai Tu long
5 Halong/Bai Tu long -> Hanoi
6 Hanoi
7,8,9 Hanoi - Mai Chau (evt met Hoa Lu & Tam Coc), tour - Hanoi
10 Hanoi -> Hué (binnenlandse vlucht of trein)
11 Hué
12 Hué -> Hoi An (ER)
13 Hoi An
14 Hoi An (My Son?)
15 Hoi An
16 Hoi An -> Da Lat (binnenlandse vlucht)
17 Da Lat
18 Da Lat -> HCMC
19 HCMC
20 HCMC
21 HCMC Amsterdam

Denken jullie dat dit haalbaar is? We willen veel zien maar hebben geen zin om alles overhaast te doen.

Indien jullie nog aanvullingen/wijzigingen hebben horen we het ook graag :slight_smile:

Ook nog even een vraag over het stukje met de Easy Riders. Graag zou ikzelf deze trip maken met hen over de Hai Van pass maar mijn vriendin heeft het niet erg hoog met gemotoriseerde voertuigen op twee wielen (veiligheid). Zijn ze veilig? Of bestaat er een andere optie om van Hué naar Hoi An te gaan over de Hai Van pass?

Groeten Jens en Goedele

Hallo Jens,

Is het een probleem om morgen op je vraag in te gaan?
Visite gekregen.

gr.
Ton.

Dag Ton,

nee geen probleem hoor, we kijken alvast uit naar je antwoord! :slight_smile:

Groetjes Goedele & Jens

Hallo Goedele en Jens ( lady’s first ),

Vind het bijzonder fijn om te lezen dat jullie veel informatie hebben kunnen halen van onze Viet Nam site.
Is nu nog wat chaotisch misschien, maar daar wordt aan gewerkt.

Aan het schema is te zien dat jullie je echt goed ingelezen hebben, prima schema en echt helemaal te doen.

Maar misschien weet je het al, ik probeer altijd nog met een alternatief aan te komen.
Wat je ermee doet is natuurlijk aan jullie, maar is ook een optie.

Misschien 1 dag Hanoi en 1 dag Saigon inleveren en daar 2 dagen Mekong voor inplannen.
Heb lovende reacties mogen ontvangen voor trip naar Chau Doc en ook van mensen die voor Cai Be hebben gekozen.

Is ook prima te doen en makkelijk in te passen, waneerr je dat wilt; eerlijkheidshalve moet ik wel vertellen dat het meer reisuren kost, maar wel de moeite waard.

Dus jouw schema, makkelijk te doen, rustig , geen gehaast.

Hai Van Pas
Ik kan je vriendin gerust stellen.
Met de ER is het veilig.
Niet met iemand meegaan die zegt dat ie van ER is op straat, maar naar het bureau van de Hue ER.

Alternatieven
Ja die zijn er ook natuurlijk.

Zal beginnen met de duurste.

Prive vervoer.; kan je stoppen waar je wilt en hoe lang je wilt enz. ( prijs is afhankelijk van bureau ).

Taxi
Is een optie, maar deze spreken geen engels.
Dus wanneer je afspreekt om over de pas te gaan voor een afgesproken prijs en ze gaan toch door de tunnel en dan?
Communicatie gaat niet en je staat dan al Danang bijv.
Is een optie, maar …?

Bus; Je kan een bus nemen en dan heb je 3 stops voor foto’s stops. kost je 18 a 20 USD.
Heb dit nog niet gedaan, maar heb van een WW lid, die ik ontmoet heb in Saigon afgelopen januari, dat het prima was en een aanrader.

Jens,
Mooiste is natuurlijk met ER, maar heb misschien een idee om Goedele van haar angst af te helpen?
Ga de komende dagen wat viaducten op fietsen en Goedele achterop,dan kan je misschien toch voor de ER gaan?

Gr.
Ton.

Dag Ton,

heel erg bedankt voor je interessant advies, we gaan de mogelijkheid om de mekong-delta te bezoeken zeker overwegen (misschien het gedeelte Da Lat vervangen door Mekong of zoals jij voorstelt enkele dagen minder in Hanoi & HCMC, gaan we nog eens bekijken).

Door je advies (en tip :wink: ) over de ER is mijn vriendin (min of meer) gerustgesteld en zit er waarschijnlijk toch een rit in met hen van Hué naar Hoi An.

Groetjes,

Goedele en Jens

Hallo Goedele en Jens,

Ben benieuwd wat het gaat worden?

Hoop voor jouw de Er, maar zou je je definitieve reisplan willen delen met ons aub?
Denk dat meerdere mensen daar ook nieuwsgierig naar zijn.

gr.
Ton.

Dag Ton en anderen,

na veel lezen en lang nadenken zijn we uiteindelijk tot een aangepaste versie gekomen van ons reisplan, deze zouden we graag met jullie delen. Wederom zijn bedenkingen, tips, … meer dan welkom. Zo proberen we tot een zo goed mogelijk reisschema te komen.

Reisplan:

1. Amsterdam - Bangkok - Hanoi
  2. Hanoi (Aankomst)
  3. Hanoi
  4. Hanoi - Bai Tu Long
  5. Bai Tu Long - Hanoi
  6. Hanoi
  7. Hanoi - Mai Chau
  8. Mai Chau - Hanoi
  9. Hanoi - Ninh Binh (Trein)
  10. Ninh Binh (Cuc Phuong NP trekking)
  11. Ninh Binh (Tam Coc, Trang An, Hoa Lu, …) - Hué (nachttrein)
  12. Hué
  13. Hué - Hoi An (ER)
  14. Hoi An
  15. Hoi An
  16. Hoi An
  17. Hoi An - Da Nang - HCMC (Vlucht)
  18. HCMC
  19. HCMC - Cai Be
  20. Cai Be - HCMC
  21. HCMC - Parijs - Amsterdam

Ook hier weer enkele vragen.
Is het een optie om rechtstreeks van Mai Chau naar Ninh Binh te gaan op dag 8? Of is het qua comfort en reistijd makkelijker om terug te gaan naar Hanoi en de trein te nemen?
Is het doenbaar om Hué in een volle namiddag te bezichtigen? Aankomst nachttrein omstreeks 9u30.
Is het makkelijk om zelf een bezoek aan een drijvende markt te regelen bij aankomst in Cai Be? Of is het noodzakelijk volgens julie om hiervoor een tour te boeken?

Alvast bedankt,

Goedele & Jens

Hallo Goedele en Jens,

Ik las je schema en zat al meteen aan jullie dag 8 te denken.
Gelukkig stel je hier zelf een vraag over.

Ik zou niet terug gaan naar hanoi , maar die in Mai Chau verblijven.
Dag 9 dan naar Hoa Lu en dan verder via het schema naar Cuc Phuon en naar Tam Coc / Trang An.

Trein naar Hue vanaf inh Binh stad.

Hue
Om in de buurt te blijven van jullie schema, Ja; maar dan de citadel bezoeken ( kost je 2 a 3 uur ).
Dus een bezoek aan de pagode of een mausoleum zit er wel in.

Dan op dag 13 met de ER 1 of 2 mausoleums of de pagade ( afhankelijk wat je gedaan hebt de dag ervoor ), waterval en via Hai Van naar Hoi An.

Cai Be
De drijvende markt in Cai Be is heel klein, maar je krijgt een idee.
Maar met bezoek aan wat fabriekjes ed. krijg je een een idee van de Mekong Delta.

In de middag kan je op de fiets een eiland verkennen en zo wat meer zien in de Mekong Delta.

Kan je daar, in de Mekong regelen, maar handiger is om dit als een tour te boeken vooraf; prijs zal echt niet veel duurder zijn ( denk aan 20 a 40 USD voor jullie tweeën in totaal voor de 2 dagen max ).

gr.
Ton.