Wij zijn Bernard en Dineke half vijftigers en gaan in september 2016 voor 4 weken naar Vietnam backpackend.
Nu hebben we al verschillende reisschema’s uitgezocht maar iedere keer wijzigt het:)
We landen in ieder geval in Hanoi daar hebben we vast voor 1 nacht een hotel geboekt en van daaruit willen we naar Mai Chau Vallei door naar
Ninh Binh .
Maar van Ninh Binh door naar Hue , wat is het beste reis alternatief . Vliegen willen we niet , we willen graag zoveel mogelijk zien.
Hoi Naomi , hopelijk antwoorden we hier op de goeie plek , ben nog niet helemaal gewend aan dit forum
Maar zal ons reisschema zoals we het nu ongeveer willen gaan doen hier neerzetten.
We landen in Hanoi op 13 september
Willen daar blijven tot de 15e doorgaan naar Mai Chau en dan Ninh Binh
Vanuit daar naar Danang door naar Hoi An.
En willen daar een dag of 3 blijven mits er zoveel te zien is.
We dachten van Hoi An terug naar Danang en dat per bus
Van Danang naar Mui Ne per trein ?
We dachten dan om vanuit Mui Ne een brommer te huren en omgeving Pan Thiet te bekijken.
Dan wilden we rond de 25e naar Ho Chi Min een dag of 2 daar zijn en door naar Cantho
Dan vanaf Cantho naar Ha Tien en direct door naar Phu Quoc hierbij dachten we aan de boot.
Op Phu Quoc hebben we een paar nachten een hotel geboekt van de 1e tot de 5e oktober en daarna willen we terug naar HCMC
Daar willen we uiterlijk de 9e terug zijn , de 11e oktober vliegen we vanaf HCMC terug naar Nederland.
Is deze reis zo een beetje te doen en waar kunnen we het beste de trein of de bus nemen ?
Misschien ook een idee dat iemand ons kan helpen via deze info.
We landen op Hanoi op 13 september daar een hotel al geboekt voor 1 nacht.
Daarna moeten we 1 oktober op Phu Quoc zijn hebben daar 4 nachten een hotel besproken.
Daar tussen willen we dus van het noorden naar het zuiden reizen het liefst per trein of bus.
Wat we zeker willen zien : Chi Chi tunnels Mekong Delta Hue 1000 treden trap.
Heeft iemand misschien een ander idee dan onze vorige mail om deze reis te plannen.
Is het makkelijker om van Phan Thiet gelijk naar Cantho te gaan ipv via HCMC
We blijven maar wisselen in ons schema misschien weet iemand een mooiere route .
13-9 aankomst Hanoi ; overnachten Hanoi
14-9 City trip Hanoi ; overnachten Hanoi
15-9 dagtrip halong bay ; overnachten Hanoi
16-9 naar Mai Chau ; overnachten Mai Chau regio
17-9 regio Mai Chau + trappen ; overnachten Mai Chau regio
18-9 regio mai hau ; overnachten Mai Chau regio
19-9 naar Tam Coc ; over nachten Tam Coc regio
20-9 varen in Tam Coc en nachtrein naar Hue ; overnachten in trein
21-9 citadel en mausoleums ; overnachten regio Hue
22-9 bus met foto stops naar Hoi An ; overnachten Hoi An
23-9 Hoi An ; overnachten Hoi An
24-9 naar Nha Trang met nachttrein ; overnachten trein
25-9 aankomst nha Trang en met bus naar Panh Thiet ; overnachten panh Thiet
26-9 strand Panh Thiet ; overnachten PT
27-9 naar saigon met bus ; overnachten Saigon
28-9 naar Cai be ; overnachten Cai be
29-9 naar Can Tho ; overnachten Can Tho
30-9 bezoek drijvende markt cai rang en door naar rach Gia ; overnachten Rach Gia
1-10 met de boot naar Phu Quoc ; overnachte Phu Quoc
5-10 terug naar saigon
Nu ben ik het even kwijt, want nu is er een gat van 4-10 tot 9-10; wil de 9e terug zijn?
Wat heb je dan voor ogen???
Meer PQ of wat dagen in de omgeving rond Saigon??
Buiten de vragen om hoop ik dat dit een aanzet kan zijn voor jullie planning.
Heb bewust geen nachtbus gepland ivm met het idee dat dit niet echt comfortabel is op sommige lange reisduren.
Vanaf Rach Gia heb je meerdere ferry diensten en dus andere tijden; dus een prima alternatief.
Allereerst hartstikke bedankt voor de info , zijn we heel blij mee.
Wij hebben inderdaad vanaf 5 oktober nog wat dagen over we dachten dat we nog wat dagen in Saigon hadden om daar een en ander te bekijken.
Of zijn dat teveel dagen voor daar ?
Sommige stukken vind ik pittig, al ben je wel langer in Phu Quoc om eventueel bij te komen.
Vooral Hoi An zou langer kunnen, maar jullie zijn daar niet tijdens het meest gunstige seizoen.
Misschien lukt het in één dag van Panh Thiet naar Cai be te reizen. Wanneer je vroeg vertrekt. Saigon komt immers toch nog op het einde van de reis.
En terug van Phu Quoc eventueel via Chau Doc naar Saigon.
Van Ha Tien naar Chau Doc is circa 2,5 uur met de (mini)bus.
Ik heb er ook gedacht om meteen vanaf PT naar Cai Be te gaan.
Maar je gaat altijd via Saigon en daar moet je dan overstappen.
Reken even 4.5 a 5 uur om vanaf PT in Saigon te komen en daarna overstappen ( 1 uur ) en dan 3 uur naar Cai Be is wel een lange reisdag.
Om via Chau Doc naar Saigon te gaan is een prima idee; ik zou daar 3 dagen voor uittrekken.
Dan de overige dagen een bezoek aan de tunnels en misschien het Sam Vat National park.
Wat betreft het weer in hoi An, denk ik, dat het wel prima zal zijn met temperaturen rond de 25 tot 30 graden.
Slechte seizoen zit wat later, vanaf oktober.
@ Ben en Dien.
Met het goede idee van Johan ( Chau Doc ( is ook de regio waar ik veel kom en ook dit jaar weer op planning staat ) )denk ik dat dit voldoende stof tot nadenken geeft om tot een mooi reisschema te komen.
Mag ik jullie en Johan nog een fijn weekend toewensen en wanneer er vragen zijn houden we ons aanbevolen.
Allereerst bedankt voor jullie feedback , we hebben de kaart er maar weer eens bij gepakt en dit is ons idee geworden:
13/9 Aankomst Hanoi hotel is daar al geboekt
15/9 Trein om 6 uur in de ochtend naar Danang ( aankomst daar 11 uur in de avond)
16/9 Met de bus naar Hoi An daar 3 dagen verblijven.
20/9 Met de bus terug naar Danang en per nachttrein verder naar Mui Ne
21/9 Vanuit Mui Ne willen de omgeving verkennen per brommer.
25/9 Naar Saigon per bus daar willen we 1 nacht blijven.
26/9 Naar Cantho of Cai Be weten nog niet waar het leuker is , we willen wel de Mekong Delta op.
30/9 Van Cantho/Cai Be naar Rach Gia per bus.
1/10 Van Rach Gia naar Phu Quoc per boot daar hebben we al een hotel geboekt voor 4 nachten.
5/10 Vertrek Phu Quoc per boot naar Ha Tien en per bus naar Chau Doc
6/10 van Chau Doc richting Saigon met bezoek daar tussen in willen we naar de Tunnels en Sam Vat National Park
10/10 Vliegen we vanaf Saigon terug richting Nederland.
Dat is bijna 3 weken voor het zuiden en heel weinig tijd voor het noorden. Ik zou de route meer over het land verdelen of aanraden om nog een keer terug te komen voor het noorden, persoonlijk vind ik dat deel van het land mooier en boeiender.
Nachttrein ook goed te doen. Slaapcabines zijn best aardig (geen luxe) Wel harde matrassen. Wel erg hobbelig dus je wordt vaak wakker. Met de nachttrein zie je natuurlijk ook niets. Maar de afstanden zijn lang. Dus zonde om lang in de trein te zitten.
Sorry voor een wat late reaktie.
Heb deze week aangegrepen om mijn huis te schilderen.
Ga er even vanuit dat, tot nu toe, alleen hanoi en Phu Quoc vast staan?
Is dit het geval, dan misschien wat meer dagen uittrekken voor het noorden.
Dan misschien minstens een dagtocht Halong bay, dagtocht Tam Coc en dan met de trein naar Danang vanaf station in Ninh Binh stad.
Deze dagen dan afhalen van Mui Nee en Mekong.
Zit ook even met 6 oktober.
Als ik het goed begrijp wil je dan ook de tunnels en Sam Vat?
Dat gaat niet, de bus gaat rechtstreeks naar Saigon.
je kan wel naar de tunnels onderweg, maar dat kan alleen met prive vervoer en reken dan op een prijs tussen de 150 a 200 USD.
Beter is dan om van Chau Doc naar Saigon te gaan en dan de tunnelexcursie te doen met een groep ( kosten 6 USD PP of 125 prive )
Dan heb je nog 1 dag over voor Sam Vat NP en een plons in de zee bij Can Gio; is maar 1 a 1.5 uur vanaf Saigon, beetje afhankelijk van de verkkersdrukte.
Zo heb je vanaf 6-10 t/m 10-10 voldoende tijd om ook de stad te zien en desnoods ook nog 1 nacht Vung Tau ( 1.5 uur met de ferry over de saigon River ) voor 2 dagjes strand extra.
Bedankt voor je reactie , je hebt lekker weer gehad om te schilderen :zon02:
We gaan weer opnieuw alles doornemen voor de … keer hahah , wat is verstandig om een dagtocht Halong Bay te doen op eigen houtje?
Nu hebben we ook gekeken om eventueel met een binnenlandse vlucht van Phu Quoc naar Saigon te vliegen en dan zouden we daarvandaan nog de tunnels kunnen bezoeken. SaM Vat gaan we waarschijnlijk niet doen.
Weet jij misschien ook hoeveel dollars we mee het land in mogen nemen?
We gaan ons hoofd weer even breken en laten dan weer weten hoe we het willen gaan doen.
Een dagtocht op eigen houtje vanaf Hanoi kan, maar dan moet je ook weer vervoer regelen naar Halong.
Zou dan gewoon een dagtrip boeken en dan heb je meteen ook het vervoer erbij en is dan ook goedkoper en altijd een boot.
Voor de geld vraag heb ik even moeten googlen, en je mag USD 15000 het land ( Viet Nam ) inbrengen, maar je moet dat dan aangeven bij vertrek uit nederland.
Tot 10000 Euro mag je wel meenemen zonder dit aan te geven bij vertrek uit een Europees land.
Wanneer je de vroegste vlucht neemt vanaf PQ naar Saigon, en er zit niets tegen en je hoeft niet in te checken bij je Saigon Hotel, kan je de tunnels nog die zelfde dag bezoeken.
Je land dan om 11 uur, 1 uur rijden naar het centrum en 30 minuten wachten op bagage je dan een late trip richting Cu Chi pakken ( mist vooraf geregeld )
Maar zoals je al ziet , wordt het krap.
Misschien een latere vlucht, zo wat langer op het strand, en een andere dag naar Cu Chi misschien?
We zijn beetje laat met reageren maar even drukke tijden geweest en weinig tot niets aan onze planning van de reis gedaan.
Maar tijd genoeg nog …
We gaan het weer allemaal bekijken en laten het wel weer weten
Ook excuses van mijn kant voor te late reaktie.
Ben druk bezig met een andere site; worldtravelforums.net.
Helaas zijn er van WW geen informatie dagen voor ZO Azië met initiatief vanuit WW.
Ik hoop dat we,dit via dit forum, wel al je vragen kan beantwoorden en ook zo andere meelezers hiermee ook hun profijt kunnen hebben.