Bangkok - Hanoi - Sapa - Halong Bay - Hue - Danang - Hoi an - Ho Chi Minh - Bangkok

Een vriendin en ik gaan in november 20 dagen backpacken. We beginnen in Bangkok en vliegen 2 dagen later meteen door naar Hanoi. Vervolgens willen we een 2-daagse trekking door Sapa doen en een overnachting op een boot tijdens een Halong Bay cruise. Daarna weer terug naar Hanoi om vanuit hier onze reis te vervolgen. We hebben dan vanaf Hanoi nog 13 dagen om de rest van Vietnam te zien. We vliegen weer terug naar Amsterdam vanuit Bangkok. Heeft iemand tips? Ik zat zelf te denken aan:

Hanoi - Hué (vliegen)
Hué - Danang (trein / bus)
Danang - Ho Chi Minh (vliegen)
Ho Chi Minh - Bangkok - Amsterdam

Is dit haalbaar? Of zouden we ook nog naar Hoi An kunnen vanaf Danang? Hopelijk kan iemand feedback geven!

Hallo Niekol,

Natuurlijk is het haalbaar.
Leuk om te lezen is jullie als backpackers ook willen vliegen, zeer verstandig overigens met dit strak schema.

Heb even een vraagje, waarom Hue?

Maar wanneer je 13 dagen over hebt voor Viet Nam vanaf Hanoi ( na bezoek Sapa en Halong Bai ) kan je echt nog wel wat meer zien.

Hue 1 dag + 2 nachten ( afhankelijk van aankomst is het aantal overnachtingen )
Hoi An 2 dagen
Nha Trang of Mui Nee 3 dagen
Saigon 2 dagen
Mekong Delta 2 dagen
Saigon 1 dag

Dan zit je nog pas op 11 dagen, dus kunnen jullie nog wel ergens een dagje erbij bij aanplakken.
Denk dan dat je dan een dag sapa erbij een goed idee is en een dagje strand erbij in of Mui Nee of Nha tran.
Zou dan persoonlijk voor Mui Nee kiezen.

Hoop dat dit je wat kan helpen?

gr.
on.

Hoi Ton,

Bedankt voor je snelle reactie! Hué lijkt ons interessant omdat het een vroegere keizerstad was. We hebben alleen nog onze retourticket Bangkok geboekt en de ticket van Bangkok naar Hanoi. De rest willen we allemaal daar regelen. De Mekong Delta lijkt me ook super!! Goede tips :slight_smile:
Ik ben ooit in de Cameron Highlands geweest. Ik denk dat qua klimaat Sapa hiermee wel te vergelijken is. Dat vond ik toch best koud!! Dus om daarna een dag naar het strand ergens in het zuiden te gaan zou ook fantastisch zijn natuurlijk.

Hallo Niekol,

Nu snap ik je keuze voor Hue.
De citadel is dan wel een must, wel beschadigd door de oorlog, maar dan krijg wel een goede indruk van de grote en de luxe waarin deze keizers leefden.

Dit vind je ook terug in de mausoleums van diverse keizers.

Het weer in Sapa is voor wat betreft de temperatuur wat laag inderdaad ( denk aan 's-nachts zo rond de 10 en overdag aan gemiddeld 15 a 17 graden ) .
Alternatief kan Mai Chau zijn met dan 's-nacht zo rond de 17 en overdag tot 25 a 27 graden.

Dagje strand.

Oh, ik had zelfs 3 dagen gepland voor jullie.

Maar nu ga ik iets geks voorstellen en denk dat je dit met een geringe meerkosten kosten ook kan doen.
Je bespaard op de vlucht van Saigon naar Bangkok en stopt deze kosten in het volgende.

Vanaf het noorden ( Hanoi )

Hue 1 dag + 2 nachten ( afhankelijk van aankomst is het aantal overnachtingen )
hoi An, 1 nacht maar dan in de ochtend van Hue naar Hoi An.

Van Hoi An ( Danang vliegveld ) naar vliegveld Nha Tran naar Mui Nee en dan dan daar een middag en ochtend strand

In de middag bus naar Saigon en daar overnachten.
Stad Saigon en overnachten.

Dan via de Mekong Delta ( Can Tho, Chau Doc ) naar Phnom Penh voor 2 dagen, dan door naar Siem Reap, 2 dagen, en dan naar Bangkok met bus of ander vervoer naar keuze.

Is wel een strak schema, maar wel te doen.

Vond dat ik je dit ook even moest laten weten wat er ook kan.

gr.
Ton.

Hoi Ton,

Thanks! Dat klinkt ook wel erg leuk allemaal :slight_smile: Nu heb ik nog 1 vraagje. Ik heb voor ons een Letter of Approval aangevraagd en ook al betaald en gekregen. Want we willen graag visum on arrival doen (is het goedkoopst). We vliegen eerst naar Bangkok om daar 2 dagen te blijven, vervolgens dus naar Hanoi. Maar nu las ik op een website dat een visum on arrival alleen mogelijk is als je ‘DIRECT’ op Vietnam vliegt. Maar ik neem toch aan dat we de visum wel gewoon krijgen als we vanuit Bangkok komen vliegen? Weet u dat? Dat we hier geen problemen mee krijgen.

Ik weet dat het sowieso niet lukt als je over land reist. Maar aangezien we vliegen zag ik hier geen probleem in.

hallo Niekol,

Wat een domme website, wil dit me adres even mailen om het zelf te lezen.

Geen probleem voor jullie.
Jullie vliegen op Thailand en zijn daar minder dan 30 dagen; dus geen visum aanvraag vooraf verplicht.
Ook al zou je Bangkok als transit hebben, dan maakt het voor Schiphol niets uit, je hebt geldige visa voor Viet Nam.

Vandaar vliegen jullie op Viet Nam en pas dan komt het visum im Frage.

Met een LOA kan je van overal ter wereld met een LOA naar Viet Nam

Je hebt dus helemaal gelijk en dus geen zorgen.

gr.
Ton.

ik zal denken aan hcmcity met de bus 2 uur op naar nog meer zuiden vuntou
een mooi strand is het nu het bijna af is echt geselig ook de cafes zijn :hippie:
is maar twee uurtjes

ik ga er weer heen 02-2015 tm 03-05-2015

Hallo R,

Ik wil je graag ontmoeten, want denk dat je ook in Saigon bent wanneer ik daar ook ben.

ik zit normaal altijd op het terras bij Continental, maar zoals je waarschijnlijk wel zult weten wordt er een metrolijn aangelegd op Le loi bij Continental.
Maar je kan aan het personeel vragen waar ik ben.

Zal even je post wat vernederlandsen.

R, bedoeld volgens mij de stad Vung Tau en inderdaad kan je deze bereiken rond de 2 uur omdat er een nieuwe weg is aangelegd.
Met de boot ben je er nog wat sneller en dan rond de 1.5 uur.

Is een mooi strand, veel resorts, veel horeca.

gr.
Ton.

idd ik bedoel ook Vung Tau hel mooi hoor nu goed op geknapt netjes lijk op nahtranh haha iets hetter kwa bars haha
maar ik sta open om u n keer te ontmoeten u weet veel over het land ik ook kom er 6mbd pjaar fff
het mooiste is 30-4 alles mooi en n big feest of als vn n wedstijd wint o o o o heb feest fff
mijn mail krijg via een pm

ik ga weer weg voor tijdje van 04-02[-2015 tot 03-05-2015 ik see u in hcmcity of mailt u maar war ik u zie koffie of n colatje fun
n boot is niet meer in werking zo als ik weet dce laaste keer moeten gassten hun bagasje zoeken in het watter

Beste,

Als ik het goed begrijp is Vung Tau goed als strandverblijf ? Andere suggesties voor strand en zon ? Wat zijn de temperaturen daar zo rond December ?
Algemene vraag : wat is aan te raden: vlucht naar Hanoi of Ho Chi Min ? Goeie connecties zijn al bijna niet meer te vinden voor december :frowning:
Grtz.

Hallo V,

Over de temperaturen in het zuiden hoef je voor december niet druk te maken; zijn prima.
Je krijgt in het zuiden temperaturen van tussen de 30 en 35 graden en minieme kans op regen

Vung Tau is een prima strandbestemming wanneer je 1 of 2 dagen over hebt en je bent in Saigon en je wilt nog een keer naar het strand.
Maar om Vung Tau nu als de strandbestemming van je vakantie te nemen, zou ik niet doen.

Mijn keuze zou dan gaan naar Mui Nee of Phu Quoc.

Vlucht is afhankelijk van wat je wilt gaan doen.
Ik zou proberen, wanneer je heel Viet Nam wilt zien, om een binnenlandse vlucht tussen Hanoi en Saigon ( of omgekeerd ) te vermijden want dat kost ook geld.
Dus aankomen op de ene en vertrekken op de andere wanneer mogelijk en financieel aantrekkelijk.

Misschien een idee om een nieuwe post te maken in het reiscafe Viet Nam en daar deze vraag ook neer te leggen.
Misschien dat meerdere mensen met opties komen, vergeet ook niet wat datums te geven om gerichtere antwoorden te krijgen?

Gr.
Ton.

Beste,
had er ook al aan gedacht te vliegen op Hanoi en terug van HO Chi Min, maar prijzen zijn bijna dubbel als je ze enkel boekt.
Zal nog even verder moeten zoeken…
En de beste verbindingen raken stilaan uitverkocht… Tjah, door werktoestanden beetje last minute…is al voor vertrek 10/12/15.

Alvast bedankt !!!

Hallo V,

Ik net even gekeken bij Vietnam Airlines.
Heb de datums 10-12 heen en 30-12 terug gebruikt en vliegen op Hanoi en terug vanaf saigon.
Wel vertrek vanaf frankfurt, en de prijs is helemaal gelijk aan die van zeg Frankfurt Hanoi VV of Saigon VV.
Prijs is 800 Euro pp.

Vanaf amsterdam komt de prijs op 891 euro, dus van a’dam naar Hanoi en terug Saigon naar a’dam.

Gebruik bij het zoeken wel de optie van multiple destinations, anders koop je inderdaad 2 enkeltjes en word de prijs hoger.

Hoop dat dit meevalt?

Gr.
Ton.

Beste,

Dankje !!! Ik was vnl. aan het kijken naar Quatar en Emirates. En wist het niet van die multiple destinations !
Je hebt exact de datums gebruikt die ik wil. Heb er nu 1 gevonden met Thai Airways, redelijke prijs en goeie connectie vanuit Brussel via Bangkok.
Eens geboekt zal ik nog wel wat vragen hebben denk ik :wink:

Groetjes en thx !

Beste Ton,

Heb er eentje gevonden met slechts (zowel in doorgaan en terugkeren ) 1,5 u tussenstop in Bangkok.
Ter info misschien ook voor andere mensen : Brussel- Hanoi Saigon- Brussel , ongeveer 775 euro bij Thai airways :wink:

Nu zag ik Ton dat je bij een andere vraag zei dat het iets van 12 e kost voor LOA, en op de airport 25 dollar fee…ik vind hier op het net veel hogere bedragen.
Kan je mij misschien de site geven waar je best die LOA aanvraagt ?

En dan , 3 weken de tijd van noord naar zuid. IK hou niet van musea, wel van natuur, niet het massa toerisme, ook trekken , wandelen , boot, lekker lokaal eten op markten …en op het einde in het zuiden wat strand… Alle pareltjes en must sees en goeie tips zijn welkom.
Normaal (zoals vorig jaar in Peru-ook via dit forum :wink: ) zorg ik ervoor dat ik een taxi heb als ik toekom en boek ik een eerste overnachting… Enige tips voor Hanoi ?
Ook qua taxi’s -> op wat letten, en kan je de officiële herkennen ?
Zijn de wisselkoersen beter als je pint , of zijn er veel wisselbureau’s daar (zoals in Thailand-> daar had ik altijd cash bij )

Ik had gehoord dat er veel met trein gedaan wordt, maar nu hoor ik ook over een ‘backpackersbus’ ? Enig ervaring of tips op dat front ?

We zijn er van 10 tot 30 december…is het zeer druk met Kerstmis? Of valt dat nog mee…voor slaping en vervoer etc…

Alvast dank voor je tijd !
Groetjes,Kat.

Beste Ton,

Mijn bericht nog gezien?

Groetjes,
V.

Hallo V,

Eerlijk geschreven niet, maar na je herinnering wel dus.
Sorry daarvoor.

Je best wel wat vragen en zal proberen ze allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden.

De vragen

LOA

Diverse mensen hebben bij dit bureau hun LOA geregeld en heb nog geen slechte ervaringen gelezen tot zover.

Met kerst is het vrij druk in Viet Nam, is hoogseizoen, Australie en Nieuw zeeland bijv. hebben dan hun zomervakantie.

Vervoer.
Er zijn zgn. backpackerbussen en die kan je overal ter plekke regelen tussen het traject die wilt afleggen.
Zelf zou ik niet kiezen voor een nachtrit met de bus; zou dan gaan voor de trein; is veel veiliger.

Op onderstaande site kan je bijna alles vinden over treinen in Viet Nam

Train travel in Vietnam | Train times, fares, buy tickets online links from Vietnam

Wat ik kan aanbevelen om te zien

In het noorden
Halong Bay, Sapa, Mai Chau, Tam Coc of Trang Anh en Hanoi

Centraal
Phong Nha park, Hoi An en Hue

Zuiden
Saigon, Mekong Delta, Sam Vat NP

Strand Phu Quoc of Mui Nee

Ik denk dat je met deze plaatsten wel de mooiste hebt voor jullie tijdsbestek.
Alleen voor het noorden zou je moeten kiezen tussen Sapa en Mai Chau ivm de tijd.

Ik denk dat je voor het Hanoi hotel het beste een nieuw topic kan aanmaken in het reiscafe zelf, wordt meer gelezen en gereageerd.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk een taxi van "Vinasun"te nemen.

Maar waarschijnlijk kan je hotel de transfer van het vliegveld ook voor een zeer concurrerende prijs regelen.

Hoop dat dit voor nu je vragen beantwoord.
zoniet, laat het AUB weten, dan beantwoord ik de verdere vragen graag.

Gr.
Ton.