Dit jaar gaan wij (man 36 jaar en vrouw 30 jaar) voor de eerste keer naar Azië, bijna 3 weken naar vietnam. We kijken er echt naar uit!
Vertrek 23 oktober en terug 10 november, vliegtickets zijn al geboekt. Het wordt een retour Brussel-Hanoi. Door de beperkte tijd, en omdat we alles op het gemak echt willen ervaren, hebben we besloten alleen het noorden te gaan doen.
We willen niet alles op voorhand vastleggen van hotels enzo, maar we zouden wel de beste route willen, hopelijk kunnen jullie hiermee helpen!
Het idee dat we hadden:
Dag 1: Brussel - Hanoi
Dag 2: Hanoi
Dag 3: Hanoi
Dag 4: Hanoi
Dag 5: Hanoi - Sapa
Dag 6: Sapa
Dag 7: Sapa
Dag 8: Sapa - Bai Tu Long Bay
Dag 9: Bai Tu Long Bay
Dag 10: Bai Tu Long Bay
Dag 11: Bai Tu Long Bay - Ninh Binh
Dag 12: Ninh Binh
Dag 13: Ninh Binh
Dag 14: Ninh Binh - Hué
Dag 15: Hué
Dag 16: Hué - Hoi an
Dag 17: Hoi an
Dag 18: Hoi an (nachttrein naar Hanoi?)
Dag 19: Hanoi - Brussel
Dag 20: Brussel
Is deze route goed te doen? Of zijn er suggesties voor verbetering?
Aangezien dit de eerste keer is dat de met het openbaar vervoer gaan reizen, en dan nog in een land waar we de taal niet kennen, maken we ons hier wel een beetje zorgen over. Waar zouden we best een nachttrein nemen? Sapa, bai tu long bay en ninh binh moet waarschijnlijk allemaal via Hanoi? Vervoer op voorhand regelen of ter plaatse?
Na al een paar keer gelezen te hebben dat bai tu long bay minder toeristisch is maar even mooi als halong bay, zouden we hier voor willen kiezen. Iemand ervaring mee, is het echt de betere optie of maakt het niet uit?
En zijn er alternatieven voor Hué en hoi an? We zouden deze heel graag willen doen, maar dan is het natuurlijk wel typhoon seizoen…
Nog veel vragen dus Hopelijk kan hier iemand ons helpen!
Natuurlijk is je schema prima te doen.
Ik zou me echt geen zorgen maken over OV, dat ga je toch niet doen en worden touristen bussen.
Misschien is dit een idee en is ook makkelijk te bereizen.
Dag 3: Hanoi - Sapa
Dag 4: Sapa
Dag 5: Sapa
Dag 6: nachttrein naar Hanoi
Dag 7: Sapa naar Bai to Long
Dag 8: Bai to Long
Dag 9: Bai Tu Long Bay - Ninh Binh of Hanoi ( zou voor Hanoi gaan )
Dag 10: Hanoi naar Mai Chau
Dag 11: Mai Chau
Dag 12: Mai Chau Naar Tam Coc omgeving
Dag 13: Tam Coc naar Ninh Binh stad en daar de avond trein naar Hue
Dag 14: aankomst Hue en Hue overnachten
Dag 15: Hué
Dag 16: Hué - Hoi an
Dag 17: Hoi an
Dag 18: Hoi an , vliegen op Hanoi en overnachten Hanoi
Ik denk dat de prijs van mijn voorstel gelijk blijft en dus waarschijnlijk ook binnen jullie budget.
Met mijn optie heb je de unieke kans om zowel Sapa als Mai Chau te bezoeken.
Dank je wel voor je reactie!
Het hotel in Hanoi voor de eerste dagen is al geboekt, dus die dagen liggen sowieso al vast.
Voor de rest ben ik nu wel aan het twijfelen over Mai Chau. Dat ziet er ook heel interessant uit! In jouw schema is wel weinig tijd voor Ninh Binh en omgeving… Is dit volgens jou minder boeiend?
Groetjes
Kristel
Het valt wel mee met de tijd in Ninh Binh.
Hte is in totaal 1 dag verschil, maar dan heb je er wel Mai Chau bij.
Je hebt opties te over; van Mai Chau naar Tam Coc is bijv. maar 3,5 uur en dus ben je zo in Ninh Binh regio.
Je kan dus ook kiezen voor aankomst mai chau in de vroege middag, inchecken en de omgeving verkennen, Mai Chau in de ochtend en dan door naar Ninh Binh wanneer je meer ninh Binh wilt zien.
maar ik denk, dat wanneer je eenmaal in Mai Chau bent, je daar misschien ook wel een dag wilt aanplakken en die ene dag graag laat vallen.
Voor jullie periode, laagseizoen, zou ik niet vooraf boeken en dit gewoon in Viet Nam zelf regelen, plek genoeg om daar te overnachten en ook voor vervoer.
Hallo,
Nog een beetje nagedacht en we hebben besloten Hoi an en Hué voor een eventuele volgende reis te laten. Gezien de periode waarin we reizen is de kans op slecht weer daar vrij groot, en we zijn nogal van het principe “less is more”, we willen het noorden écht ervaren…
Blijven dus nog een paar extra dagen op te vullen in het noorden
Iemand suggesties wat we extra/langer zouden kunnen doen? Ergens waar we het einde van de reis wat kunnen relaxen? Ik dacht aan Cat Ba Island, maar dat is misschien gek aangezien we in het begin al naar die streek gaan met Bai Tu Long Bay. Maar dan zouden we wel naar het nationaal park kunnen gaan…
Voorlopig ziet het er dus zo uit:
Dag 3: Hanoi
Dag 4: Hanoi
Dag 5: Hanoi - Sapa
Dag 6: Sapa
Dag 7: Sapa
Dag 8: Sapa - Bai Tu Long Bay
Dag 9: Bai Tu Long Bay - Mai Chau
Dag 10: Mai Chau
Dag 11: Mai Chau
Dag 12: Mai Chau - Ninh Binh
Dag 13: Ninh Binh
Dag 14: Ninh Binh
Dag 15: ??
Dag 16: ??
Dag 17: ??
Dag 18: ??
Hopelijk kan iemand nog wat tips geven…
Alvast bedankt!
Kristel
Hoi Ton, als we van Ninh Binh naar Mai Chau zouden gaan, is dit doenbaar? Trein of bus? Ik lees nogal verschillende dingen hierover op internet, dat het niet simpel is om vervoer te vinden tussen deze 2 plaatsen…
Groetjes
Mijn zuster had de trip van Ninh Binh naar Mai Chau gedaan met een privewagen ,iets duurder dan het openbaar vervoer maar je komt rapper op je bestemming Kristel.
Zelf ben ik een Thailandganger en gewoonlijk voor verre inlandse bestemmingen maak ik gebruik van een gehuurde taxi ofwel neem ik gewoonlijk de motor om me te verplaatsen.