Route zuid - noord

Hallo

Mijn man en ik willen in november voor ca. 20 dagen naar Vietnam.
Vele reizigers kiezen voor de route noord - zuid, maar ik heb al gehoord dat de route zuid - noord mooier zou zijn (omdat het noorden mooier is). Is natuurlijk heel subjectief… Los daarvan wil ik vragen of jullie tips hebben voor de zuid - noord route? Wij houden van natuur en ontspanning. Hoeven niet per se iedere dag iets cultureels te doen. We willen eerder de lokale sfeer opsnuiven. We weten echter niet wat haalbaar is qua route en transport. Nemen we best binnenlandse vluchten? Of is het haalbaar met het openbaar vervoer? Hebben jullie tips aub?

Bedankt voor jullie reacties!

Mvg
Sofie

Hallo Sofie,

Wat leuk om te lezen dat jullie al zo snel naar het mooie Viet Nam gaan.
Zal jullie bevallen.

De vragen

Denk dat meeste mensen van noord naar zuid reizen, omdat het praktischer is wanneer men hun vakantie wil afsluiten met een paar daagjes strand aan het einde.
Dus wanneer jullie dat ook willen, is misschien dat een overweging voor jullie.

20 dagen is natuurlijk wel kort voor het grote land en dus is vliegen misschien wel een aanrader.
Daarnaast kan een nachttrein ook een alternatief zijn.

Reizen met het echte OV moet je niet doen ivm de reistijd.
Dan beter de touristenbussen.

Op deze manier, vliegen of nachttrein, kan je bijna alle highlights van Viet Nam bezoeken.

Ik denk dan aan het noorden
Sapa of Mai Chau, Halong, Hanoi ( 8 dagen )
Midden
Hoi An en Hue ( 5 dagen )
zuiden
Saigon, Mekong Delta ( 4 dagen )
strand ???( 3 dagen )

Is misschien een idee zo?

gr.
Ton.

Dag Ton

Bedankt voor je reactie!
We hebben ondertussen onze tickets geboekt en gaan toch voor de ‘meer traditionele’ noord-zuid route! :slight_smile:

We landen om 14u40 in Hanoi en zullen dan een hotel zoeken om te overnachten.
Lijkt het jou best om dan ineens naar Sapa of Halong te gaan? Of best een dagje **Hanoi **inplannen?

Gaan we vervolgens dan best eerst naar **Sapa **of naar Halong Bay? Wat is het meest praktische en hoe zit het met het vervoer van en naar Hanoi? Ik dacht dat het vervoer meestal is inbegrepen als je een tour boekt. Klopt dat?

We twijfelen of we naar Nih Trinh willen gaan. Is dat de moeite? En kan je van daaruit makkelijk doorreizen naar Hoi An?

Van **Hoi An **willen we naar Hue. Doen we dat best met de trein?

Vanaf Hue willen we naar Mui Ne om te gaan kitesurfen? Is dat te doen in november?

We twijfelen om vervolgens te stoppen in Dalat, maar ik denk dat je hiervoor lang onderweg bent.

Verder willen we naar **HCMC **en de Mekong Delta. Wat raad je aan in de Mekong Delta?

Ik ben momenteel volop aan het lezen in mijn reisgids, op internet, … dus alle info is welkom. Ik lees ondertussen verder! :slight_smile:
Alvast bedankt!

Mvg
Sofie

Hallo Sofie,

Graag gedaan.

Ik zou 2 overnachtingen nemen, dus dag van aankomst en de dag erop overnachten.
De dag daarop 's-avonds met de trein naar Sapa.

Wanneer je terug komt vanuit Sapa meteen door naar Halong ( dus deze wel geregeld hebben voor vertrek naar Sapa ).
De trein komt al vroeg aan in Hanoi ( zo rond de klok van 5 a 6 uur ). dus de bus naar Halong is makkelijk te halen.

Ik denk dat je Ninh Binh bedoeld?
Is een beetje afhankelijk hoe je naar Hue wilt gaan; hue ligt noordelijker dan Hoi An.

Je kan overwegen om in de ochtend naar Tam Coc of Trang An te gaan en dan in Ninh Binh stad de nachttrein naar Hue te nemen.
Dan is het wel een leuk uitje; Tam Coc is Halong op het land.

Wil vliegen naar Centraal Viet Nam, dan zou ik het niet doen.

Van Hue naar Hoi n zou ik de bus nemen; is maar 3 a 4 uur.
Je hebt bussen met 3 stops voor mooie fotomomenten, is een aanrader.

Kite surfen.
Is uitstekend te doen in Mui Nee en zeker ook in november.

Voor Dalat heb inderdaad wat meer reisuren.
Van mui Nee naar Dalat is een uur of 4 en van Dalat naar Saigon een uur of 6 a 7.
Ga je van Mui Nee naar Saigon heb je 4 a 5 uur nodig.

Wanneer je een excursie naar halong pakt, heb je inderdaad het vervoer vv. erbij.
Geld natuurlijk ook voor Sapa, maar de meeste mensen doen dit op eigen gelegenheid, is een keuze.

Mekong delta.
Ik ga elk jaar naar de Delta en doe het eigenlijk altijd zo ongeveer.

Ga naar Cai Be en overnacht daar in een homestay/mini hotel.
Vandaar ga ik via Sa Dec naar Chau Doc en zo terug naar Saigon.

Cai Be is touristisch, maar deze touristen zijn bijna allemaal zo rond 14 uur weg, dus dan het er heel rustig en kan je fijn wandelen / fietsen langs de rivieren.
Of natuurlijk varen op de rivieren.
Wat drinken bij echt vietnamese cafeetjes, bij de mensen thuis wordt je ook wel uitgenodigd wanneer je aan de praat komt met hen.

In Chau doc kan je naar het Cham dorpje, Kmer dorpje, Sam mountain, varen, Tra Su vogelpark ( is een National park waar je vaart door mangroven omringd door duizenden vogels ).

Is zeer ontspannen en relaxt.

Ik denk dat ik al je vragen beantwoord heb, dus rest me je alleen nog veel leesplezier toe te wensen.
En natuurlijk een geweldige vakantie toe te wensen wanneer je niets meer te vragen hebt.

Gr.
Ton.

Dag Ton

Wederom bedankt voor je antwoord! Dat helpt me telkens goed op weg!

Ik heb nu een planning opgesteld waarvan ik denk dat ze haalbaar is. Ik heb voorlopig Dalat eruit gelaten. We kunnen dan ter plekke nog bekijken of we nog naar Dalat kunnen gaan.

Kan je aub bekijken of dit haalbaar zou zijn? En of ik telkens voldoende tijd voorzie om de desbetreffende regio en de bezienswaardigheden te bezoeken? Dan kan ik definitief beginnen plannen (hotel in Hanoi vastleggen en excursie Halong Bay).

Bedankt voor je reactie!

donderdag 12/nov: Brussel -Bangkok
vrijdag 13/nov: Bangkok-Hanoi
zaterdag 14/nov: Hanoi-Sapa
zondag 15/nov: Sapa
maandag 16/nov: Sapa-Hanoi
dinsdag 17/nov: Hanoi-Ha Long Bay
woensdag 18/nov: Ha Long Bay - Tam Coc (tussenstop in Hanoi)
donderdag 19/nov: Tam Coc - Hue
vrijdag 20/nov: Hue
zaterdag 21/nov: Hue- Hoi An
zondag 22/nov: Hoi An
maandag 23/nov: Hoi An
dinsdag 24/nov: Hoi An-Mui Nee
woensdag 25/nov: Mui Nee
donderdag 26/nov: Mui Nee
vrijdag 27/nov: Mui Nee - Ho Chi Minh
zaterdag 28/nov: Ho Chi Minh- Mekong Delta
zondag 29/nov: Mekong Delta
maandag 30/nov: Mekong Delta - Ho Chi Minh
dinsdag 1/dec: Ho Chi Minh
woensdag 2/dec: Ho Chi Minh- Doha
donderdag 3/dec: Doha-Brussel

Hallo Sofie,

Je laatste schema is helemaal haalbaar op 2 dagen na.
Dan doel ik 18 en 19 november.

Je moet je indenken dat je zo rond de klok van 18 uur arriveerd in Hanoi.
Wil je dan nog naar Tam Coc, dan kom je daar rond 20 a 21 uur aan in het donker.
Makkelijker is om op de 18e te overnachten in Hanoi en de dag erop naar Tam Coc.

Je komt dan na 2 a 3 uur aan in Tam Coc en heb je toch nog een uur of 5 voor Tam Coc en de omgeving ( afhankelijk van de vertrektijd van je trein )
Kan je ook de tempel bezoeken op de berg.
Dan door naar Ninh Binh stad om misschien te dineren en de trein naar Hue te nemen.
Vertrek heb ik dan staan op 7 uur vanuit Hanoi.

Voor de rest geen opmerkingen.

Succes met je boekingen
Ton.

Dag Ton

Raad je ons aan om in het weekend naar Sapa te reizen? Ik heb gelezen dat het dan druk kan zijn (al is het er waarschijnlijk altijd wel druk). Bac Ha Market is dacht ik enkel op zondag. Zijn er leuke alternatieven op maandag en dinsdag?

We willen graag 2D/1N Ha Long Bay doen en 3D/4N Sapa. Denk je dat we dan een goede indruk hebben van beide locaties zonder echt te moeten ‘rushen’?

We hebben een tour gevonden naar Ha Long Bay voor 159 dollar en naar Sapa voor $ 168. Zijn dat zo ongeveer de prijzen? Is incl. transport van en naar Hanoi, VOA, achterlaten van bagage, …

Is het betrouwbaar om langs die weg een VOA aan te vragen? We dachten er aan om een Visa op te halen in Brussel, maar dat kost ons natuurlijk weer tijd. Zijn er risico’s verbonden aan een VOA?

Bedankt voor je reactie!

Mvg
Sofie

Hallo Sofie,

Wanneer je naar Sapa wilt gaan, dan zou ik zeker de zondag markt in Bac ha bezoeken.
Is er wel druk, maar het is laagseizoen in november en zal dus wel meevallen.

Wanneer je naar sapa gaat, dan ga je vooral voor de bergen en de uitzichten, trekkings en de minderheden.
Ook bezoeken aan markten staat dan meestal op de planning.

Ik zou het oorspronkelijk aantal dagen laten staan gezien je aantal vakantie dagen.

Prijzen.
Denk dat deze wel reel zijn.
Maar krijg je dan voor Sapa een soft bed in de trein; is wel aan te raden.
Zit er Bac Ha bij, een trekking ed.?

Maar voor 2 x 168 USD kan je makkelijk naar Mai Chau, Tam Coc, en denk zelfs de treintickets naar Hue te bekostigen.
Dus dat is ook een overweging om sapa te laten vallen en voor Mai Chau te gaan.
Dan dus Mai Chau, met zodag markt daar ( is vergelijkbaar met Bac ha maar wat kleiner ), kayakken, grotten bezoeken, trekking, homestay enz.
Dan naar regio Tam Coc en door naar Ninh Binh om de nachtrein naar Hue te pakken.

Voor Halong
Is de boot oke voor jullie en de route en de excursies.
Is de boot niet te groot ( aantal cabins ) , wat te eten aan boord enz.

Voor 159 dollar pp kan je echt gaan shoppen naar een boot met voor jullie ideale route, excursies, comfort enz.

VOA
Ik maak al jaren gebruik van deze optie; is goedkoper en kost geen vrije dag.
Dus ik kan je VOA aanraden en heb eigenlijk nog nooit slechte ervaringen gelezen buiten de mogenlijke lange wachttijden.
Voor mijn varieerden deze tussen de 10 en 40 minuten voor 12 reizen naar Viet Nam.

Hoop dat is wat je wilde vragen, zo niet laat het aub even weten.

Gr.
Ton.

Dag Ton

We hebben ondertussen onze letter of approval ontvangen.
Klopt het dat dat gewoon een ingescand document is en geen digitaal document? We hebben enkel dat document + 2 pasfoto’s + paspoort nodig?
Op onze letter of approval staan ook andere toeristen vermeld. Kan dat problemen geven? (Letter of approval werd door onze touroperator blijkbaar aangevraagd voor meerdere personen tegelijkertijd).

Is het verstandig om de treintickets van Danang naar Binh Thuan op voorhand te boeken? Of zouden we die ter plaatse nog kunnen boeken? Voordeel van op voorhand te boeken is zekerheid, maar nadeel is dat we vasthangen aan tijdstip van vertrek. Wat zou je ons aanraden?

Voor de Mekong Delta spreek je van de route Cai Be - Sa Dec -Chau Doc. Hoe kunnen we die route best plannen vanuit HCM? Kunnen we dat op eigen houtje doen? Zo ja, heb je tips voor vervoer en voor transport? Ik weet niet goed hoe ik hieraan moet beginnen. Ik wil tour operators vermijden, omdat we op zoek zijn naar de niet-toeristische plaatsen.

Alvast bedankt voor je reactie!

Mvg
Sofie

Hallo Sofie,

Klopt, de LOA is een gescand document met een rode stempel.
Dat er meerdere mensen op staan is geen probleem.

Naast wat je genoemd hebt, 1 pasfoto voor een single entry is eiegenlijk al voldoende, kan je ook een "form on arrival " ingevuld meenemen.
dat scheelt je 1 x in de rij staan; anders krijg je deze op het vliegveld en moet je die dan daar invullen.

Ik zou kijken in Hanoi kijken hoe het staat met de beschikbaarheid van de treintickets en dan beslissen.

Met wat ervaring in dingen zelf regelen kan je dit prima ongeorganiseerd doen.
Overnachtingen zijn op genoemde plaatsten geen enkel probleem; voldoende hotel en homestays.

Chau Doc wordt voornamelijk aangedaan door mensen die er in de late middag komen en vroeg in de ochtend erop verder reizen naar Cambodja.
Dus je hebt er eigenlijk het hele gebied bijna alleen.
De passanten verdiepen zich niet in wat te doen in Chau Doc.

Cai Be is wel touristisch tot een uur of 14, maar daarna gaan die verder of naar Saigon of naar Can Tho.
Dus de verdere middag weer bijna geen touristen en kan je met de mensen daar in kontakt komen.

sa Dec is een echte Mekong stad met en niet zo touristisch als Can Tho.

Alle plaatsen zijn prima bereiken met de bus.
wanneer je alleen de bus naar cai Be zou nemen kan je in elke plaats zo de bus nemen naar de volgende.

Hoop dat dit je weer wat verder helpt.

Gr.
Ton.