10-12 dagen Noord-Vietnam tips

Hallo allemaal,

Van 15 - 27 juli ben ik met mijn vriendin in Vietnam, we vliegen op Hanoi.
We hebben totaal dus om en nabij de 12 dagen, maar vinden het wel lastig om een goede verdeling te maken qua aantal nachten per regio…

We willen de volgende gebieden waarschijnlijk sowieso verkennen:

-Hanoi
-Sapa
-Halong Bay
-?
-?
-?

Uiteraard staan we open voor alternatieven en allerlei opties, maar we willen ons vooral beperken tot Noord-Vietnam, aangezien we ook vanaf Hanoi weer vertrekken met het vliegtuig. Wie heeft er tips voor ons voor onze 12 dagen.

Bedankt voor al het meedenken en de suggesties.

Groetjes,

Reiszot Wiebe

Hallo R,

Ik ben net terug van Viet nam en kom zeker komende week terug op je vraag.

Gr.
Ton.

Dag Ton,

Bedankt voor je bericht. Ik wacht even af!

groet,

Reiszot Wiebe

Hallo Wiebe,

Bedankt voor je geduld.

Ik schop nu waarschijnlijk een open deur in; je hebt deze optie zelf ook bekeken denk ik zo.
Je kan van Hanoi naar Sapa en via een noordelijke route en een zuidelijke route ( om Hanoi heen ) naar halong.

Nadeel van de noordelijke route ( dus via bijv. Ha Giang ) naar Halong is dat er wat permits nodig zijn en zonder prive vervoer je bent aangewezen op lokale bussen en dus het wat langer duurt. Ook engels is niet echt meer overal bekend.

Voordeel is dat het niet touristisch is en je blijft in de bergen met de mooie vergezichten.

Voordeel van de zuidelijke loop is dat het vervoer veel gemakkelijker te regelen is en je pas ongeveer van Tam Coc het tourisme weer ingaat.

Persoonlijk zou ik gaan voor de zuidelijke loop omdat je een beperkt aantal dagen hebt.
Denk dan via Sapa naar Mai Chau naar Tam Coc naar Ninh Binh en zo naar Halong.

Zou er dan zo uit zien

dag 1 Aankomst Hanoi overnachten
dag 2 Hanoi
dag 3 vroege bus naar Sapa; zo zie je het landschap veranderen; met de nachtbus of nachttrein zie je niets ( 5 uur met de bus ).
dag 3 Sapa en omgeving
dag 4 Sapa en omgeving
dag 5 naar Mai Chau
dag 6 Mai Chau
dag 7 naar Tam Coc
dag 8 Tam coc en naar Ninh Binh
dag 9 naar Halong Bay vroeg vertrekken om aan boord te gaan voor 12 uur
dag 10 Halong Bay
dag 11 naar Hanoi
dag 12 Hanoi en naar Nederland.

Misschien wil je Ninh Binh overslaan en rechtstreeks van Tam Coc naar Halong op dag 8; je komt dan altijd over Ninh Binh en je overnacht dan in Halong Bay aan de pier biv.
Maar je kan dan ook naar Cat Ba gaan en daar overnachten.

Wat denk je ervan?

Gr.
Ton.

Dag Ton,

Ook in dit topic enorm bedankt voor je tijd en je reactie!:zon02:

Momenteel ligt het schema er zo bij (Ha Long Bay schema in andere topic):

15 juli: aankomst Hanoi
16 juli: Hanoi
17 juli: aankomst Ha Long: overnachting
18 juli: cruise
19 juli: cruise–> aankomst Cat Ba Island: overnachting
20 juli: Van Cat Ba transfer naar Ninh Binh
21 juli: Ninh Binh gebied/Tam Coc etc.
22 juli: Ninh Binh gebied, vertrek naar…? Of Mai Chau gebied of naar Hanoi en dan nog de resterende data naar Sapa? Haastwerk?

23 juli: advies gevraagd
24 juli: advies gevraagd
25 juli: advies gevraagd
26 juli: Aankomst Hanoi–> om 22:00 uur naar vliegveld

Eigenlijk is dit al het schema wat je voorstelde alleen in omgekeerde volgorde.
Twijfel alleen of het gedeelte na Ninh Binh haalbaar is wanneer we doen besluiten om naar Sapa te gaan. Wat denk je ervan?

Groet,

Wiebe

Hallo Wiebe,

Ik zie dat Sapa op je wenslijstje staat.
Dan is Mai Chau geen optie als je het rustig wilt houden.

Zou dan op 22-7 naar Hanoi ( overnachten ) gaan en vandaar naar Sapa en dan met de vroege bus en niet met de trein.
Optie kan zijn zijn om de trein te nemen na aankomst in Hanoi en dan direct door naar Sapa, maar dan mis je een nacht in de stad ( je zit dan in een trein en zit niets van de omgeving ) en komt dan heel vroeg aan.

Met bus kom je zo rond 12 uur aan ( vertrek is wel vroeg 6:30 ) maar wel zie de omgeving.
Wanneer je kunt regelen dat je met de nachttrein terug gaat naar Hanoi heb je zo nog een extra dag.

Gr.
Ton.

Goed idee Ton,

Dat splits ook een beetje de rit op tussen Ninh Binh - Hanoi - Sapa.
De vroeg bus heen lijkt me ook tof, dan zie je inderdaad het landschap veranderen. Zijn deze bussen wel veilig en in goede staat? In Sri Lanka hebben we afgelopen vakantie de bussen expres vermeden vanwege het absurde rijgedrag daar…:dreigen:

De nachttrein terug lijkt ons ook iets om een x gedaan te moeten hebben…

Hallo R,

Bussen zijn in goede staat en ook nog modern; dus geen zorgen.

Gr.
Ton.

We gaan het meemaken…:wereld:
Er zijn vast wel verschillende klasse qua luxe?

Hallo Wiebe,

Er is wel verschil inderdaad.
Zijn bussen die overdag rijden en toch slaapbussen zijn en andere zijn gewone zit bussen.
Misschien dat dit een argument voor je kan zijn om daar tussen te kiezen als je over dag reist?

Gr.
Ton.