Vietnam noord tot zuid- route

Ik wil in oktober graag naar Vietnam gaan voor 4 weken. Mocht dit op mijn werk niet meer te regelen zijn op deze korte termijn, dan wordt het februari (ook een goede reistijd toch?)

Ik wil graag van Noord naar Zuid reizen met de volgende route:

• aankomst in Hanoi met hotel
  • uitstap naar Ha Long Bay
  • terug naar Hanoi en door naar Mai Chau.
  • Naar Ninh Binh
  • vanuit Ninh Binh met de trein naar Hue
  • door naar Da Nang
  • Hoi An (Naar my son)
  • Qui Nhon (of gelijk door naar Nha Trang? )
  • Phan Thiet voor relaxen op t strand
  • Ho Chi Minh en terug vliegen.

Is dit te doen in 4 weken? Ik wil niet te gehaast reizen… Nog tips om toe te voegen, veranderen of weg te laten?

Ik boek alleen de heen + terugvlucht met in beide steden een overnachting. De rest wil ik ter plekke doen. Is dat allemaal goed te doen wat betreft bijv een boottocht op halong bay en de treinreis naar Hue?

Is deze route te lang/ binnenlandse vlucht nodig? Of beter om noord OF zuid te gaan kiezen?

Ik hoor het graag :wink:

Hallo Z,

Wanneer ik lees wat je wilt gaan doen is dit makkelijk te realiseren en je hoeft je niet te haasten, je kan er zelfs nog wat meer lokaties aan toe voegen, of op jouw genoemde lokaties langer verblijven.

De maanden oktober en februari zijn goede maanden om naar Viet Nam te gaan.
Zelf heb ik een voorkeur voor februari, dan is het geen regenseizoen in het zuiden en in oktober loopt ie een beetje op zijn eind, maar je kan dan wel wat regen verwachten.

Wanneer je voor februari kiest of moet kiezen zou ik wel proberen om dan zo rond de 6e aan te komen wanneer mogelijk natuurlijk.
Dan heb je bijna geen last meer van TET en de prijzen van hotels, restaurants, terrasjes en tours zijn dan weer wat lager dan de TET periode.

Ook zijn dan weer de meeste markten open en de mensen zijn weer aan het werk; en dit wel zo fijn als je in Mai Chau bent.

Ik zou ook zeker van Noord naar zuid gaan omdat je in het zuiden meer mogeljkheden hebt op een afsluiting aan het strand aan het eind van je vakantie.

Zie ook Quy Nonh in je route

Nu is wel mijn laatste bezoek daar in 2009 geweest en denk dat er wat veranderd is.
Maar je hebt daar eigenlijk 2 kanten.

Je hebt de omgeving bij de haven, goedkope hotels en hostels, leuke vietnamese restaurants en weinig touristen.
Je hebt er wel strand, maar daar in zwemmen lijkt me niet echt fijn.

Aan de andere kant heb je je wat resorts en een prima strand en ook de touristische restaurants ed.

Maar prijzen zijn daar dan natuurlijk hoger.

Ik weet natuurlijk niet waarom je Quy Nonh in de route hebt opgenomen?
Maar wat dingen die je daar kan doen in de omgeving.

Natuurlijk Cham torentjes.
Ook het museum van Trang , de Willem van Oranje van Viet Nam kan je dan bezoeken; is wel ongeveer 1 uur rijden.

Maar dan heb je heb wel zo’n beetje gehad.

Misschien had je Quy Nonh als een rustpunt ingezet voor de reis van Hoi An naar Panh Thiet?

Ik weet niet hoe je wilt reizen; of je dit met een bus of trein wilt gaan doen.

Zelf zou ik vliegen van Hoi An ( dus via Danang ) naar Nha Trang en dan door naar Panh Thiet.
Verschil kosten trein en vliegen met alle transfers erbij zijn gelijk.

Met de bus is het goedkoper, maar dan rekenen op 9 a 10 uur.

Nha Trang
Is een mooi stadje en je kan er echt van alles doen, maar lijkt wel een beetje op spaanse touristensteden , met alle nadelen ook erbij.

Uitgaan is perfekt, boottochten variërend van boten met jongeren en house muziek, snorkelen enz. tot rustige tochten.
Ocean museum vind ik zelf wel leuk met al die flesjes.

Je kan naar een aqua park op Vin Pearl en daar vind je van alles tot een kermis aan toe.

Saigon
Natuurlijk ook naar de Mekong Delta, misschien naar Can Gio, de tunnels, enz.

Nu ik tunnels in type, denk ik ineens dat de DMZ misschien ook iets is wat je leuk vind, en dan icm Phong Nha park?

Ik laat het hier even bij en wanneer je eventueel toch in Quy Nonh of Can Gio beland, verdiep je tijdens de reis je even in de prijzen van schaaldieren en vis wanneer je in op reis bent in Viet Nam.
Kan je wat geld besparen.

Gr.
Ton.

Bedankt voor alle tips!
Dit is mijn eerste grote (en ook gelijk meest verre) reis die ik ga maken… best spannend allemaal!

Wat betreft Quy Nhon heb ik deze er inderdaad tussen gezet als tussenstop. Op de kaart (google-maps) leek het me een aardig lang stuk om in 1 keer te reizen van Hoi An naar Nha Trang.

Ik weet nog niet of ik een binnenlandse vlucht er in wil hebben… Het is misschien wel sneller, maar ook minder flexibel. Zoiets zou ik al moeten vastleggen in mijn reis.

Ook las ik dat Phan Thiet niet echt Phan Thiet is voor de strandjes, maar dat er een klein plaatsje/stukje is waar je wel moet zijn? Misschien kan jij me daarbij helpen…

Ik heb net gehoord dat ik sowieso 4 weken vakantie kan opnemen… dus nu kan ik definitief gaan plannen, boeken etc.
Twijfel nog wel een beetje over oktober of februari. Dit heeft meer met mijn werk te maken. Op dit moment heb ik minder werk, waardoor ik makkelijker vakantie kan opnemen (thuis zitten kost me dan te veel geld om het zo maar te zeggen… dan kan ik beter gaan reizen die periode) Dus ik neig nog steeds naar oktober!

Hallo Z,

Zo te lezen ga je alleen dit avontuur aan?

Weet je wat het probleem met Quy Nonh is, dat ligt niet aan de A1.
Betekend dat het niet in alle open bus trips is opgenomen in de routes, dus daar even goed naar kijken.
Anders moet onderweg uitstappen , dan een andere bus ( lokale ) moeten nemen en dan 1 uur rijden naar Quy Nonh, in deze tijd ben je bijna in Nha Trang.

Dus je zal moeten uitkijken naar een een bus met deze bestemming ( Quy Nonh ) maakt het wel wat duurder.
Of een mini bus.

Ik denk overigens wel dat je een vlucht kan vinden en je zo je toch flexibel blijft.
Is veel veiliger en wanneer je ziet hoe het verkeer is en hoe sommige chauffeurs rijden, je houd soms je hart vast.

Panh Thiet.

Panh Thiet is een grote plaats en Mui Nee is een wat kleinere plaats kilometers verder.
Tussen deze 2 plaatsen in heb je een een kleiner plaatsje, Ham Tien, en daar vind je dus alle resorts.

Maar in diverse reisgidsen word dit in 1 adem genoemd als Panh Thiet ( of Phan Thiet ) en in de andere Mui Nee.
Maar ligt een beetje in het midden ( beetje meer richting PT ).

In de sites en reisgidsen gebruiken ze de plaatnamen door elkaar en wordt het dezelfde hotel bedoelt.

Komt er eigenlijk op neer bijv. dat.

"Zonnetje hotel, in Pt ", “Zonnetje hotel Mui Nee” en “Zonnetje hotel Ham Tien”, gewoon dezelfde zijn.

Ik denk dat oktober ook een mooie periode is en het is laagseizoen en de prijzen wat lager.
Denk ook dat je een buitje regen wel kan incasseren, en dan is het binnen een half uur weer droog.

Ja, een bui regen maak ik me niet druk om! Ik vermaak me overal en altijd wel prima :wink:
Hopelijk kan ik vrijdag even naar een reiswinkel om te kijken naar een tas. Ik heb gelezen dat een tas + wieltjes ideaal is om mee te nemen (op minder begaande wegen op je rug, verder lekker rollen). Dus eens even kijken wat ze daar hebben.

Verder kan ik nu alles in werking gaan zetten wat betreft paspoort, creditcard aanvragen, vaccinaties en praktische spulletjes (zoals die tas) aanschaffen.

Weet niet of dit een fabel is, maar las hier ergens dat ING problemen geeft in Aziatische landen? Nu ben ik dus van plan een creditcard mee te nemen (sowieso handig voor het boeken van hotels en vluchten lijkt me)… maar hoe zit het met ING en buiten Europa? Enige ervaring mee? Zijn er andere banken aan te raden die het beter doen?

Ik ben gek op fotografie, dus zal veel foto’s maken… wat is het meest handige in zo’n land? Normaal zou ik gewoon 1 groot kaartje volschieten… maar misschien nog andere opties? (meerdere kleine kaartjes? Ik neem geen laptop o.i.d. mee. Dropbox ben ik geen fan van evenals andere online albums. Gaat me veel te traag met uploaden.

Omdat de slaapbus ons niet zo beviel, voornamelijk door ruimtegebrek (Rob is 1.95m).
En omdat je gebroken bent na zo’n rit en een dag moet bijkomen.
Hebben wij in Dalat 's avonds een vlucht geboekt voor de volgende middag (ipv 9 uur in de bus).
Dus je kunt ook op nog daar boeken als je je niet van te voren wil vast leggen.
Is er geen plaats meer kun je alsnog kiezen voor ander vervoer.
Wij hadden onze vlucht van Hayphong naar Danang al een tijdje van te voren thuis geboekt maar er was niet echt prijs verschil
Wij zaten rond de 50 euro pp per vlucht.
Kantoortjes van Vietnam Airlines vind je in alle steden met een vliegveld wel.

Gr Ingrid

Hallo Z,

Ik lees, dat je wat dingen in werking wilt gaan zetten zoals paspoort; neem aan dat je visum bedoelt?
Zou dan gaan voor Visa on Arrival, scheelt je weer wat eurootjes.

Ik zit al wat jaren op dit forum, maar kan me niet herinneren dat er specifieke problemen zijn met een ING betaalkaart zijn gepost.

Maar je moet deze wel, zoals geloof bijna alle kaarten van de andere banken, omzetten dat je ook buiten Europa kan pinnen.

Ook belangrijk is dat wanneer je een vlucht betaald met je CC je deze ook bij je hebt wanneer je incheckt, ze kunnen er om vragen om deze te tonen en wanneer je deze niet kan laten zien, mogen ze ( de incheckbaliemedewerkers ( misschien een woord voor scrabble fans )) je weigeren om aan boord te gaan.

Fotograferen

Ik doe het zo, misschien ook afhankelijk van je apparatuur misschien, maar daar weet ik niet veel van, maar bij mijn camera’s werkt het.

Heb dus wel een grote SD card, en sluit deze zeer regelmatig aan op mijn meegenomen externe harde schijf ( beslaat niet veel ruimte in de koffer ).
Weet ik zeker dat ik bij verlies of diefstal van de camera mijn foto’s en film nog heb; die zijn niet te vervangen en een camera wel is mijn gedachte.

Misschien een idee?

gr.
Ton.

Als ik jou was zou ik ook naar Sapa gaan aangezien het daar hartstikke mooi is en je genoeg tijd hebt!
Wat ik er ook bij zou pakken is met de trein naar Dong Hoi gaan, daar uitstappen en vanaf daar een taxi pakken naar het National Park Phong Na Ke Bang.
Ninh Binh de stad zelf is helemaal niks, maar de omgeving is prachtig, ze noemen het daar ook wel Ha long Bay op land.
Hetzelfde geldt voor Nha Trang, de stad is helemaal niks en lijkt meer Russisch dan Vietnamees, maar de omgeving is wel heel mooi.
Hue is een leuke stad om daar 2 dagen te blijven, maar niet langer.
Voor de rest lijkt het mij wel een redelijk logische planning.
Veel plezier!