Drie weken alleen door Noord Vietnam.....?

Beste Ton en andere cafébezoekers. Vandaag hebben we zitten puzzelen over onze 3 weekse Vietnamreis 13 november tot 6 december. Aanvankelijk plan was om Hué als zuidelijkste bestemming te nemen, maar qua timing lijkt dit niet zo’n goed idee. Veel regen daar nog en nu ook nog knokkelkoorts…Bovendien zien we zo veel mooie dingen in Noord. Maar ja, we missen dan wel het een en ander. We horen graag jullie mening over ons plan. Wij, mijn man en ik zijn 60-ers, niet echt gewend aan rondreizen op de bonnefooi, houden van water, we zijn zeilers, en willen niet verdrinken in indrukken. We zijn geinteresseerd in Boeddhisme, natuur en mensen.
Ons plan tot nu toe:
Hanoi, 3 nachten (2 dagen) voor de stad zelf en een excursie naar Ha Thay pagode.
Ninh Bin 2 nachten, roeien op de rivier
Naar Hanoi 1 nacht met op de terugweg bezoek aan de Parfumpagode, ( is dit te realiseren, moet je daarvoor een tour boeken?)
Naar Hai Phong 3 of 4 nachten met onderweg de But Tap pagode, zelfde vraag.
In Haiphong overnachten op een hotelboot, is dat leuk, of zijn dat van die Botels die wij hier ook hebben? Op een van die dagen een excursie naar de Yen Tu berg.
Kan je dat daar boeken?
Cat Ba 3 nachten. Vanuit Haiphong met de gewone veerboot, hoe is dat?
Vanuit Cat Ba geen cruise maar wel een dagje varen langs Halong Bai of Bai Tu Long. Kan dat ? Moet je dat nu al boeken?

Vanuit Cat Ba via Bac Ninh terug naar Hanoi, 1 nacht
Vanuit Hanoi een 6 daagse tour met Impressive Travel, ( nog andere organisaties die dit doen?) naar Bau Gioc en Ba Be. is een rondreis door het noorden.
Terug naar Hanoi,2 nachtjes en dan weer vroeg vertrekken naar huis.
Hebben jullie nog suggesties? Zit er teveel van hetzelfde in? ben erg benieuwd naar jullie reacties!

Haha ik las de koptekst als zijnde; in je eentje drie weken door Vietnam reizen. Maar uit het verhaal blijkt heel wat anders, je wilt alleen maar naar Vietnam; duidelijk. Sorry ik kan je geen antwoord geven. Veel plezier alvast!

Ja, later zag ik dat je het ook op die manier kunt lezen, maar het gaat om alleen door NOORD Vietnam reizen, dus niet ook de rest van het land zien. Bedankt voor je reactie!

Hallo J,

Je bent niet alleen aan het puzzelen geslagen, maar je hebt mij ook zover gekregen (-:

Ik zal gewoon beginnen.

H*anoi, 3 nachten (2 dagen) voor de stad zelf en een excursie naar Ha Thay pagode.**
Ninh Bin 2 nachten, roeien op de rivier
Naar Hanoi 1 nacht met op de terugweg bezoek aan de Parfumpagode, ( is dit te realiseren, moet je daarvoor een tour boeken?)

*Neem de Ha Thay Pagode op in een eventuele te boeken city tour, is dan goedkoper dan een afzonderlijke excursie daar naar toe.
Anders gewoon met een taxi , wel een betrouwbare want is wel even rijden.

Parfume pagode
Kan je zelf daar regelen en dus op de bonnefooi, maar er zijn ook georganiseerde excursies te vinden op deze route ( prijs is dan wel hoger).

Halong en andere vragen.

Vanaf nu word het moeilijk omdat je dit helemaal prive moet gaan regelen en dus het heel kostbaar kan gaan worden.
Ik denk dat sommige wensen niet of tegen een zeer hoge prijs wel kunnen.

But Tap en Yen Tu zou ik op de heen reis naar Halong doen.
Dit is dus wel een prive trip, ook vanaf Halong naar Hanoi iis dit een prive trip.

Botels
nee, deze zijn niet zoals in nederland.
Je hebt deze van grote boten, zeg 20 cabins en wat minder luxe tot zeer luxe prive boten met butler ed. en alles wat er tussen in zit.
prijzen gaan dan van 60 USD ppPn tot 10000 USD per boot.

Ook het programma per boot kan enorm verschillen.
Veel kajakken en zwemmen of een grot, mooi strand , visserdorp wel of niet, eten ( a la carte of set menu ) enz.

Maar nu jullie wensen.

Daar heb ik wat meer uitgebreid naar bekeken.

Ik zou, omdat je toch prive rijd je meteen laten afzetten bij de pier om dan de ferry naar cat Ba te nemen.
Heb je een hotel / resort geboekt op het eiland dan is de transfer daar naar toe ook geregeld dat geregeld.

Varen van Cat Ba naar Bai to Long
Denk dat in 1 dag niet gaat lukken en je afhankelijk bent van een bureau die dit uberhaupt kan regelen.
Misschien moet je je aansluiten bij een groep.

wil je dit wel op 1 dag dan wordt het weer prive, dan is het echt aan de prijs.

Bac Ninh
Waarom niet op de heenreis met alle vorige plekken?
Scheelt je tijd en geld.

Ba Be enz.
Natuurlijk zijn er tientallen die dit verzorgen, en je moet dit echt niet alleen gaan doen maar altijd met een organisatie.
Is een moeilijk gebied en je moet voor sommige gedeeltes ook weer vergunningen kopen om deze gebieden in te komen.

Ben wel benieuwd welke reis je voor ogen hebt, kan je een link sturen want kan de 6 daagse trip niet vinden.

Ik heb geprobeerd om je vragen te beantwoorden , en wacht even je antwoord af.

Misschien kunnen we dan een iets van route bedenken?

gr.
Ton.

Nu het probleem.

Dag Ton, fijn dat je meedenkt en zin had te gaan puzzelen!
Lijkt me een goed idee om de route om te gooien en het wat logischer aan te pakken. Graag jouw ideeën daarover.
De tour operator voor de 6 daagse, is 5 daagse tour zie ik nu, is Impress Travel, sorry. Ik heb hem gevonden via babelaketours.com. Door alle opties loopt mijn hoofd soms om.
Raad je HaiPhong af omdat het erg duur wordt daar te stoppen? Wij dachten in HaiPhong op een hotelboot te overnachten, ik dacht dat die gewoon stil lagen, niet varend zijn. In de gids van National Geographic las ik dat het een interessante, ondergewaardeerde stad is.
De aangeboden cruises in Halong Bai lijken ons zo n eenheidsworst. Allemaal tegelijk zwemmen en kajakken… , daarom dachten we aan een gewone ferry of eenvoudige, wel veilige dagtrip. Maar als dat niet kan houdt het op. Maar we hebben nog even tijd om te zoeken… Tot zover op dit moment! Wordt vervolgd.

• Updated - - -

Ps, leuk om er zo mee bezig te zijn!

Waarom alleen het noorden? Zijn jullie al in het zuiden geweest?
Het noorden heeft veel te bieden, ik ben regelmatig in Hanoi geweest, 2 keer in Halong Bay, Ninh Binh omgeving uitgebreid bezocht en bijvoorbeeld een keer de noordwest loop gedaan in 8 dagen.
November/december is wanneer je de climaattabellen bekijkt inderdaad niet geschikt voor Hue.
Ik weet niet of je een retourtje Hanoi hebt geboekt, maar je zou kunnen overwegen om op het einde nog een weekje in het warme en waarschijnlijk droge zuiden door te brengen.

Johan

Hallo J,

Misschien dat Johan ook wel een punt heeft gemaakt, maar ben even vanuit jullie wens uitgegaan voor allen het noorden.

Hai Phong.
Is op zich wel een leuke stad, maar zo zijn er 12 in een dozijn in Viet Nam.
Vind deze stad een beetje lijken op Quy Nionh, heeft potentie maar je mist iets.

Cruise halong

Je hebt helemaal gelijk, ze lijken bijna allemaal op elkaar.
je hebt de keuze uit het gebied, comfort, activiteiten enz.

Maar je kan natuurlijk ook een prive boot huren en dan een ander programma kiezen.
Moet je wel schrijven dat dit natuurlijk duurder is , maar kan wel.

Maar natuurlijk is het mogelijk om met een ferry naar Cat Ba te gaan en daar wat te vinden om toch wat te varen.
Misschien heb je de post van Nunu gemist?
Zij heeft zelf een trip gedaan naar Halong zonder organisatie, misschien iets ?

Wanneer je de post niet kan vonden , dan kan je natuurlijk altijd een PM sturen naar haar.

Laat het hier even bij, en hoop dat het misschien weer een stukje is van de puzzle?

gr.
Ton.

Dag Johan en Ton,
Dank voor jullie reacties.
Wij hebben inderdaad een retour Hanoi geboekt. Het lijkt in november in het noorden niet te heet en te nat. Maar ik heb me vergist in Centraal Vietnam in die periode. Wij willen graag tijd hebben om ook echt op de plek te zijn waar we zijn. Had vorig jaar in Zuid Afrika het gevoel dat ik overal langs ging en nergens echt wás. Denken jullie dat het al koud is in BaBe in die periode? Natuurlijk lokt een warme afsluiting aan een mooi strand, ik hoop dat BaBe ,minder warm, maar wel mooi en rustig ook dat ontspannende effect heeft. Anders zou het een retourtje zuiden worden, ( wat zouden jullie adviseren?) en minder zien in het Noorden.

Begrijp ik het goed dat we beter Haiphong kunnen laten vallen en wat langer in de omgeving van Ninh Binh kunnen blijven? Heb inderdaad gelezen dat het vanuit Hanoi goed met de bus te doen is om naar CatBa te gaan.

Hoe giet je het dan in het vat om op de terugweg langs Bac Ninh te gaan?

Ik begrijp van jou Johan dat het een idee is een 8 daagse Noord Loop te maken. Hoe heb jij dat gedaan? Via welk reisbureau? De vragen blijven komen, maar het is wel leuk om er zo mee bezig te zijn. Je raakt wat meer vertrouwd met namen en taal!
Ton, ik ben niet zo bedreven in hyperlinks maar heb jij www.babelaketours.com nog kunnen vinden?

Hartelijke Groet,
Josefiene

Die Noordwest Loop heb ik zelf samengesteld en geboekt bij Vietnam a la Carte, van een Nederlandse eigenaar in Hanoi. Met alleen auto en chauffeur. Gids had ik niet nodig. Al helemaal in SaPa is die niet nodig, want daar bieden Hmong-dames zich aan voor zeer aantrekkelijke prijzen. Zo’n tour is een beetje prijzig, maar ik wilde per se naar Son La (gevangenis), SaPa (hiken in de vallei naar andere minderhedendorpen) en de Flower Hmongs van Can Cau (Zaterdagmarkt) en BacHa (zondagmarkt en hike).
Wat de prijs betreft kun je altijd onderhandelen. Wanneer de chauffeur karaoke in zijn auto heeft, dan geeft dat al aan dat hij niet arm is. En een westerling betaalt in de regel veel te veel in dit soort landen. Okay, meer dan locals, maar heel veel meer is niet nodig. En ik had geen trek in de nachttrein… (Dat heb ik al genoeg gedaan in China.)

Johan
(Mijn favoriete periode voor het noorden is maart/april/mei, wanneer het wat warmer begint te worden.)

Hallo Josefiene,

Of je Hai Phong moet laten vallen is natuurlijk aan jullie, maar ik vond het zelf niet echt een bijzondere stad.

Ik ben het met Johan eens dat je wel voor een prive trip gaat en dat het allemaal wel duurder gaat maken dan een standaard trip.
Zeker ook gezien jullie wensen.

Ik zou , net als Johan, even een route uitstippelen, deze aan diverse organisaties voorleggen, en dan een keuze maken.

Kijk ook heel goed naar reviews op internet.
Vier nam a la carte is niet bij iedereen populair bijv.

Dus kijk heel goed naar reviews en laat je niet altijd leiden door de prijs.
Maar kijk ook naar hotelkeuze, welke trip, welke lunches/diners, welke vergunningen, wat voor auto, gids,enz. inbegrepen zijn.

Begin met een route, misschien kan Johan zijn trip plaatsen en kan je vandaar verder kijken?

Denk dat je dan ook Bac Ninh en But Tap en makkelijk zijn mee te nemen, anders is dat op een andere manier ook wel te doen.

gr.
Ton.

Dag Ton,
ik heb mijn wensen inmiddels voorgelegd aan Footprintsvietnam, aan Impress Travel en aan Buffalo Tours. ik ben erg benieuwd wat er uit komt!

Groet, Josefiene

Via Wereldwijzer app

Ha Ton,
Inmiddels ben ik ver gevorderd met Footprintsvietnam. Zoals je al zei is dat niet goedkoop. Is het gebruikelijk dat je ook bij het boeken van tours onderhandelt over de prijs?

Groet, Josefiene

Hallo Josefiene,

Dat is een afhankelijk van wat je allemaal wilt gaan boeken via hen.

Zelf betaal ik nooit de, in eerste instantie, gevraagde prijs.
Ik schrijf dan dat deze over het geplande budget is en toch graag met hen in zee wil.

Dan komt er een tegenvoorstel met een net wat andere route en / of wat andere wat goedkopere hotels die de prijs wat drukken.
Iedere organisatie zet namelijk ook hoog in met de duurste opties in hotels en trips; hoort bij hun strategie.

Dan vergelijk ik de 2 voorstellen en maak daar dan een nieuwe van door bijv. een hotel of trip beetje te wijzigen oid.

Stuur dan een mail met mijn nieuwe idee en vraag om een offerte.

Deze is natuurlijk ook nog boven budget.

Schrijf terug ook nog net boven mijn budget , maar met een gratis VOA, gratis airport transfer(s) en bij bij enkele
trips, waar de lunch en / of diner niet inclusief is, deze inclusief te maken het net haalbaar is

Kijk wat er dan uitkomt en dan kan je nog altijd beslissen.

Wanneer je het eerste voorstel helemaal goed vind en je dat niet wilt veranderen wel aangeven dat het boven je budget is.
Dan niet om een andere prijs vragen, maar dan dus wel om diensten gratis te krijgen, zoals het VOA, de lunch, diners, transfers; komt wat vriendelijker over en komt op hetzelfde neer.

Betekend dus dat de verkoopprijs gehandhaafd blijft en jullie via de diverse extra besparingen wat minder uitgeven gedurende reis.

Dit is mijn manier, maar je moet niet verwachten dat het 10% gaat opleveren op de totale reissom, want dat is nogal fors.
Maar zo kan je misschien wel 10% besparen op je uitgaven, zeker bij langere trips.

gr.
Ton.

Dank voor je uitgebreide antwoord Ton. Ik ga het zo proberen.

Hartelijke groet!

Via Wereldwijzer app

Dag Ton,
Heb inderdaad 5 % korting gekregen.
De eerste ruime week is nu gepland, de dag na aankomst,op 15 november gaan we al direct met Footprints op stap naar Thac Ba lake, de eco lodge LaVieVu Lin. Blijven daar 2 nachten en dan naar BaBe lake in een homestay. Via Cao Bang gaan we naar Ban Gioc watervallen. Daarna terug naar Hanoi waar we 3 nachten blijven. De rest van het programma hebben we niet vastgelegd.
Vanuit Hanoi kunnen we naar de tempels in Bac Ninh en de Thay tempel gaan.
Wat ik nog niet gevonden heb is of je ook een hotel bij de Yen Tu tempels hebt en of je daarvandaan ook met openbaar vervoer naar Ha Long Bai kunt komen.

Een andere optie is om via het Ninh Binh gebied naar Halong Bai cq Ha Tu Long Bai te gaan. En daar weer een paar dagen te blijven. Of we dan een cruise doen of met het openbaar vervoer gaan laten we nog even open. Dan zou dat de afsluiting van onze vakantie worden.

Wat vind je hier van?
Hartelijke groet,
Josefiene

Via Wereldwijzer app

Hallo Josefiene,

Hartstikke mooi om te horen dat je een korting hebt weten te krijgen.
Is allemaal weer mooi meegenomen en volgens mij ook wat je ongeveer in gedachten had aangezien je geboekt hebt.

Nu je 2 opties.
Wil eigenlijk een vraag terug geven, waar gaat jullie voorkeur naar uit?

Optie 1
Ja, er zijn hotels in de nabije omgeving van Yen Tu tempel, maar verwacht niet echt luxe hotels.
Neem het niet overal nauw met zuiverheid en hygiëne, maar voor 1 nacht met wat biertjes vooraf kom je de nacht wel door.
( afhankelijk natuurlijk wat je gewend bent tegen te komen kan het altijd meevallen ).

Ja, je kan het ook met openbaar vervoer bereizen, maar dat is niet echt snel en calculeer dan meteen 1 dag erbij voor deze trip.

Optie 2

Bedoel je daar misschien Bai tu Long mee?
Samen met Ninh Binh provincie kan je dit met OV doen.

Denk alleen dat het stuk Ninh Binh stad naar Halong ook weer veel tijd kost met OV.

Wanneer ik in jullie schoenen zou staan zou ik het zo doen; laat voorkeur even open.

Zowel voor optie 1 als 2 vanaf Hanoi en terug naar Hanoi.
Dan trip Halong ( naar keuze Bai to long ) vv Hanoi.

Dan heb je het avontuurlijke en kom je in Hanoi aan na die trip, dan gewoon een zorgeloze transfer en cruise voor de laatste dagen als afsluiting.

gr.
Ton.

Klinkt goed Ton! Denk dat we het zo gaan doen. In mijn achterhoofd hou ik nog Hoi An als het weer en de tijd het toelaten. Tot zover hartstikke bedankt en je hoort nog hoe we het gedaan hebben.

Via Wereldwijzer app

1 like

O ja Ton, heb jij een handig ezelsbruggetje om al die Dongs om te rekenen? Volgens mij ga ik erin verdwalen!

Via Wereldwijzer app

Hallo Josefiene,

Ik wil ook niet teveel bezig zijn met het omrekenen, dus maak het me makkelijk daarmee.

Ik heb net even naar de koersen gekeken en op dit moment zijn deze niet veel veranderd tov vorig jaar. dus reken ik zo.

1 euro = 25000 VND
1 USD = 20000 VND

Op deze manier reken ik wel een ietsje hogere prijs voor iets wat ik koop, maar dat verschil is klein; 0.06 euro cent / dollars cent voor elke 25000 VND.

Maar rekent wel handiger.

Wat ook belangrijk is dat je bij het omwisselen of wisselgeld, de ontvangen biljetten gaaf zijn.
Betekend vanaf biljetten van VND 100000 geen scheuren, niet teveel vouwen enz.

Dus ben ook zuinig op je biljetten die je op zak hebt.

gr.
Ton.

Dank Ton, zo is het te overzien!

Via Wereldwijzer app