Route samenstellen voor Vietnam

Hoi allemaal,

Ik (23) ga begin september samen met mijn vader (56) rondreizen/backpacken in Vietnam. Ik heb al ontzettend veel dingen gezien waar ik graag naar toe wil, maar het probleem is dat ik maar vanaf 30 augustus tot en met 16 september vrij kan krijgen van mijn werk. In deze dagen moet ook nog een vlucht gepland worden, dus feitelijk heb ik maar zo’n twee weken om het land te zien.

Het plan is een beetje om via Hanoi naar Ho Chi Minh City te reizen.
Globale plan is vliegen naar Hanoi (vanuit daar Halong Bay. Heb al gehoord dat het het leukst is om daar een nacht op het water te overnachten?) - Hue - Hoi An - Nha Trang of Mui Ne (wat is leuker?) - Ho Chi Minh City (vanuit daar ook een dagtrip o.i.d. naar de Mekong Delta).

Ik zou zelf ook heel graag nog naar Sapa willen, maar ik ben bang dat ik keuzes moet maken wil het in twee weken passen. Of denken jullie dat het wel mogelijk is? Qua budget hebben we ruimte voor eventuele binnenlandse vluchten (mocht dat veel tijd besparen).

Andere tips voor het aanpassen van onze reisroute zijn uiteraard ook welkom (zijn er dingen die ik beter kan overslaan of die ik persé aan de route moet toevoegen?), evenals tips voor goede touroperators om bepaalde uitstapjes te plannen (zoals naar de Mekong Delta of Halong Bay).

Hebben jullie verder nog tips wat de makkelijkste manier is om je binnen het land te verplaatsen? Ik heb al gelezen dat er veel verschillende soorten bussen zijn. Tips voor redelijk comfortabele busmaatschappijen?

Sowieso zijn alle goede tips welkom ook wat betreft sightseeing, want ik heb last van keuzestress!!!

Hallo Kirsten,

Dat is kort, reken op 1.5 dag voor de internationale vluchten minimaal en misschien ook 1 dag voor enigszins bij te komen na de trip naar Viet Nam.
Blijven er 14 dagen over om echt wat te reizen in Viet Nam.

Zou er toch over nadenken om of het noorden of Centraal + het zuiden te bezoeken.

M.a.w.

Het noorden
Hanoi, Sapa, Halong Bay, en de natuurparken zuidelijk van Hanoi bijv.

Centraal + het zuiden
Hoi An, Qiu Nonh, Nha Trang. dalat, Saigon, Delta bijv.

Je moet er rekening mee houden dat de afstand over de weg , A1, 2100 km is en met een gemiddelde snelheid van 60 km/hr. max. is dit toch wel wat uren.
tel hier ook de stops bij op. kost je dit al snel 48 uur.
Wil je dit in de slaapbus doen kost je dit ook al 5 a 6 nachten van de 14 nachten slapen in de bus ipv van in een normaal bed.

Dus de mogelijkheid die al aangaf om stukken te vliegen is dus een goed idee.

Even een idee

Aankomst Hanoi + Halong Bay
4 dagen

Vliegen naar Hue ( dus vliegveld Hue en niet Danang ) + Hue
2 dagen
rijden via de hai Van Pas naar Hoi An
2 dagen
Vliegen vanaf Danang ( of nachtbus ) naar Nha Trang
2 dagen
Vliegen of nachtbus naar Saigon
Overige dagen dan Daigon, tunnels, delta
Vliegen vanaf Saigon naar Huis.

Zo heb je 6 dagen voor Saigon + Delta.
Vind je dat wat te lang kan je enkele dagen voor een andere lokatie gebruiken.

Succes
Ton.

Hoi Kirsten,

Ik sluit me voor het overgrote deel bij Ton aan. Wat Nha Trang of Mui Ne betreft: in Nha Trang is het uitgaansleven groot, in Mui Ne heb je veel resorts. Persoonlijk vond ik toch wel Mui Ne leuker met de rode, witte en gele duinen waar je vanaf kunt glijden (en dagen daarna nog onder het zand zit :D). Maar het is nog even de vraag of je daar ook gewoon nog een guesthouse kunt vinden. Ik zat in Hong Di Guesthouse, maar ik heb begrepen dat deze weg moest. Misschien in Mui Ne dorp nog wel?

En ik vind stiekem toch dat je wel naar Hoi An moet gaan; zo’n sfeervol stadje en bekend om het op maat maken van kleding. Je zou ook hier een dagje strand kunnen pakken (is een paar kilometer van het stadje, maar makkelijk op de fiets te doen bijvoorbeeld) en dan Nha Trang en Mui Ne overslaan?

En de Mekong Delta vind ik ook wel heel bijzonder, dus ik zou toch een tourtje doen van 1 of 2 dagen. Maar dit maakt het er misschien niet makkelijker op om je reis te plannen of niet? :wink: Zelf ben ik gewoon tourbureautjes ingelopen of heb bij mijn hotelletje een open busticket of een tour geregeld. Dit ging heel makkelijk. Zelf heb ik niet echt een maatschappij die ik je zou kunnen aanbevelen, omdat ik gewoon maar ergens naar binnen ben gelopen, maar mij is alles wel goed bevallen hoor.

Heel veel succes met het verder uitpuzzelen van jullie reis!

Groetjes, Anne

Alvast super bedankt voor jullie antwoorden!

@ Anne
Ik ben ook zeker van plan naar Hoi An te gaan. De bestemming waar ik over twijfel is Sapa. Het lijkt me ontzettend gaaf om er naartoe te gaan, maar ik ben bang dat het qua time management niet handig is.

Wat betreft Mui Ne en Nha Trang: wat is de beste plek om een beetje onder te mensen te zijn, wat te zonnen en iets te drinken bij leuke barretjes? Het hoeft geen uitgaansparadijs te zijn, maar er moet wel wat te doen zijn…

Kan je me wat meer vertellen over die openbus tickets? Wat houdt het in? Zijn de bussen een beetje comfortabel (voor mensen van 1.85m en groter)? Kan je als je één ticket koopt op willekeurige data in en uitstappen (in willekeurige plaatsen)?

Is Da Lat trouwens een must?

Hallo Kirsten,

Hoewel je Anne wat vraagt, wil ik toch even reageren.

Anne heeft een punt in je krappe schema.

Sla Nha trang en Mui nee misschien over over.

Je kan het strand pakken bij Hoi An, alles wat je in deze alinea schrijft heb je daar.

beste plek om een beetje onder te mensen te zijn, wat te zonnen en iets te drinken bij leuke barretjes? Het hoeft geen uitgaansparadijs te zijn, maar er moet wel wat te doen zijn…

Nha Trang en mui Nee zijn touristisch en en vooral Mui Ne is een russische enclave ( reclame uitingen van cafe en restaurants in het Russisch en bezetting per overnachting 95 %. )
Vele hostels zijn in Russisch beheer.

Denk dus dat Hoi an bezoeken en dan door naar saigon een goede optie is.
Is wel lang met de bus, vliegen is een goede optie.

De slaapbus kan maar met 1.85 mtr. is dit niet echt comfortabel.
Ik heb, omdat er vele vragen waren over de slaapbus het op 1 traject geprobeerd ( ben zelf 1.82 mtr. , bed 1,70 ongeveer. ) en vond het niet comfortabel, maar voor 1 nacht te doen. Daarna was het geen optie meer.

Wanneer je mij zou vragen om de keuze tussen nha Trang en Mui Nee gaat deze uit naar Nha Trang.

Je kan je daar terugtrekken van de touristen, stille stranden bezoeken, leuke bars die internationaal zijn en dus niet op 1 land zijn georiënteerd.

Mui Nee is kleiner en op buiten de resorts is het veelal russisch.

Dus vandaar Hoi An en dan vliegen of bus naar Saigon.

gr.
TRon.

Ton, ben je ook met de slaapbus gegaan! Hihi!

Ik vond de slaapbus ook niet comfortabel, en dat met mijn 1m60! Maar vooral omdat de bus die ik had overboekt was en mensen op een matje in de gangpaden moesten liggen en het Franse toilet (in een bus in Vietnam :wink: ) erg vies was ( = urine van anderen onder je voeten) en de kans heel groot is dat je jezelf onder plast en daarom niet kan slapen omdat je het dan liever ophoudt :redface:

Enfin, een gewone bus met het open busticket vond ik heel goed te doen! Je kan een ‘heel’ ticket halen met van tevoren alle plaatsen die je aan wilt doen. Of per plaats een los ticket. Dat laatste heb ik gedaan, omdat ik geen planning of schema had en per keer bekeek waar en wanneer ik ergens naartoe wilde. Dan ging ik een dag van tevoren een ticket boeken als ik weer verder wilde. Dat is dus ook een optie. En je kunt bij een tourbureautje altijd je wensen kenbaar maken en kijken of het mogelijk is (vaak wel).

Ik sluit me trouwens bij Ton aan wat Hoi An betreft en wil je toch wel nog een strandplaatsje aandoen, dan zou ik met jouw wensen voor Nha Trang gaan.

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust!

Groetjes, Anne

Hallo Anne,

Ja Anne, verrassend hee.

Echt, heb het 1 maal uitgeprobeerd naar Dalat.
Gingen met vietnamese vrienden er naar toe.
Vond het wel een uitdaging en zij hadden weing vrije tijd dus was een goede goedkope optie.

Ik heb het niet echt ervaren als een comfortabele reis waar je goed uitgerust aankomt.
Maar voor een enkele keer als je tijd wilt besparen een optie.
Denk dat, na deze ervaring , ik zelf naar andere mogelijkheden zal gaan zoeken.

gr.
Ton.

gr.
Ton.

Hoi Anne,

hierbij een route door Vietnam voor 3-4 weken!