Vietnam in +- 4 weken; Juli-augustus '15

Hallo allemaal!

Ik ben van plan om van 10 juli tot ongeveer 8 augustus naar Vietnam te gaan met mijn vriendin. Nu is het binnen ons budget prima te regelen dat we heen vliegen op Hanoi en terug vanaf Ho Chi Minh, dus dat is top!

Nu zitten we met het volgende “probleem”; we willen eigenlijk niet teveel met treinen en bussen reizen binnen Vietnam en zijn dus van plan om eerst een tijdje in Hanoi rond te rennen, dan een vliegen van Hanoi naar Hue, daar weer even rondrennen en mooie dingen zien, en dan weer vliegen van Hue naar Ho Chi Minh om daar weer, jullie raden het al; rond te rennen en mooie dingen zien.

Nu is zijn onze (hoofd)vragen; is dit een beetje handig en goed te doen? En is het verstandig om de binnenlandse vluchten alvast te boeken of kan dat daar ook nog?

Alvast bedankt!

Hallo Tim,

Gezien de tijd die hebt voor Viet Nam is het echt prima te doen en zou je kunnen rondwandelen :slight_smile:

Misschien is het beter om niet vanaf Hue naar Saigon te vliegen, maar om van Hue naar Hoi An te gaan met de bus of ( is maar 3 a 4 uur ).
Of.
Over de Hai Van pas te gaan naar Hoi An, breekt de dag en dan heb je ook meer te zien.
Dan vliegen van Danang op Saigon ; is ook nog eens goedkoper dan vliegen vanaf Hue.

Aangezien dat je in het laagseizoen in Viet Nam bent, zou ik even wachten met het boeken van de binnenlandse vluchten.
Zo ongeveer 3 maanden voor de je beoogde vluchtdatums komen de budgetmaatschappijen met hun prijzen en misschien ook aanbiedingen.
Zou zeker wachten tot die bekend zijn om je voordeel ermee te doen.

Denk je dat je een mooie prijs ziet voor een vlucht, dan kan je nog altijd besluiten om daarop in te gaan.
Misschien is dan de vlucht Hanoi - saigon dan nog goedkoper?

Maar je kan in Juli en Augustus altijd wel een vlucht vinden Hanoi - Saigon, en Danang - Saigon.
Hanoi - Hue is een wat ander verhaal.
VA heeft maar 4 vluchten per dag van Hanoi op Hue en heb net gekeken en sommige goedkoopste vluchten zijn al uitverkocht in juli 2015.
Gaat dus hard met boekingen nu.

Wat is wijsheid?

Ben je zeker van van je schema, wil je je vast zetten met een vlucht, dan kan je overwegen om nu te boeken.
Maar zelf zou ik even wachten en met een goedkopere vlucht op andere trajecten het prijsverschil goed maken.

Dan heb je nu nog alle tijd om een leuk schema in elkaar te flansten en je bent vrij met de datums.

Heb je misschien hulp nodig, laat het AUB weten, we willen jullie graag verder helpen.

gr.
Ton.

1 like

Dankje voor je reactie. We zijn inmiddels al een tijdje aan het schuiven en dit is ons semi-definitieve schema;

Wij denken zo een goed in elkaar stekend schema te hebben, veel dingen zien, rust in Nha Thrang, dan weer veel zien. Iemand nog tips of ideeën?

Vergeet bij Sapa niet de zondagmarkt van Bac Ha.
Van Hue naar Hoi An kan heel goed per bus.
Overnachten in DaNang is op zich niet nodig.
Ik ben wel bewust een paar nachten in de stad gebleven om eens de tijd te nemen voor: Big C Mall inkopen doen in westerse stijl (zit overigens ook een Big C in Hue), mooie stranden die door industrie niet zo schoon schijnen te zijn, het Cham museum, en een aardige studentenpopulatie.
Vervolgens met een Easy Rider naar Hoi An gegaan inclusief stop en bezoek aan Marble Mountains. Easy Rider bood zichzelf aan toen ik 's avonds ergens kip at op een terrasje.
Een nachtje extra in Hoi An krijg je waarschijnlijk geen spijt van.
Hoe ga je van Da Nang naar Nha Thrang?
Van 6 nachten in het drukke HCMC zou ik zeker 2 of 3 nachten in Can Tho en/of Chau Doc doen.
Johan

1 like

Persoonlijk zou ik 1 dag langer in halong bay blijven. Verder ook naar Ninh Binh gaan. Korter in Hanoi. (Alhoewel ik hanoi wel heel leuk vond maar meer om te relaxen hoe vreemd dat ook mag klinken) in hcm is verder niet zo veel te doen/zien. 1 ochtend naar de tunnels en naar het “oorlogsmuseum” en dan heb je het wel gehad. Verder zou ik eerder voor Mui ne kiezen dan voor Nha trang. Ik weet jouw smaak niet maar het is of veel hoogbluw en heel veel russen en feesten (nha trang) of wat meer laagbouw, niet zo veel russen en vlak bij het “echte” vietnamese leven. Als je in Mui Ne in de buurt van de Fairy stream gaat zitten zit je rustig en gezellig. Meer naar Phan Tiet wordt het drukker/duurder/toeristischer. Maar goed ik weet je smaak niet.

Hallo Tim,

Inderdaad een prima schema, maar zoals je al gemerkt hebt aan de vorige reakties, en nu de mijne ook, enkele opties.

Je schema,

Begin bij do. 16-7
Denk dat je dan de nachttrein wilt nemen naar Sapa; betekend dan dat vrijdag 17-7 je eerste Sapa dag word.
Met 17-7, 18-7 en zondag 19-7 ( naar de markt zoals Johan al aanbeveelde ) zou ik nog 1 dag meer Sapa doen en dan op nacht van 20-7 naar Hanoi.

21-7 dan Hanoi met overnachting daar en de dag 22-7 naar Halong met 1 overnachting.
23-7 weer terug in Hanoi en daar overnachten.
24-7 vliegen op Hue, daar overnachten
25-7 Hue stad met mausoleums en citadel
26-7 reisdag van maken mer ER en zo naar Hoi An
27-7 Hoi An
28-7 Hoi An
29-7 Hoi An
30-7 Hoi An
31-7 naar Quy Nonh ( bus ) en daar overnachten
30-7 Quy Nonh
31-7 naar Nha Trang of Mui Nee ( bus )
1-8 Nha Trang of Mui Nee
2-8 Nha Trang of Mui Nee
3-8 naar Saigon ( vliegen of bus )
4-8 Saigon
5-8 Saigon
6-8 Meking Delta ; (naar Chau Doc )
7-8 Mekong Delta, Chau Doc
8-8 Mekong Delta, naar Sa Dec en overnachten
9-8 Sa Dec naar Can Tho of Cai Be; overnachten
10-8 Naar Saigon
11-8 Saigon
12-8 Saigon
13-8 naar huis

Ik heb bewust wat meer dagen Saigon, maar deze kan je ook ergens anders indelen; misschien Mui Nee erbij?
Of meer Hanoi en dan naar Tam Coc en Hoa Lu voor 2 dagen met overnachting.

Dit schema komt aardig in de buurt van jullie schema.

Saigon
Ik ben het dus echt niet met Filia eens, dat er in Saigon niet veel te beleven is.

Ga naar China town en de markt daar, een belevenis.
Misschien een bezoek aan het opera house met een mooie traditionele vietnamese voorstelling.

Binnen 2 uur naar Vung Tau.
Van alles te doen en te bekijken, Jezus beeld a la Rio, waar je dus ook in kan.
Paleis van de laatste keizer, kabelbaan en mooi uitzicht over de baai.
Zwemmen bij een resort en dan weer terug met de ferry ( 1.5 uur ) of met de bus 2.5 uur max.

Ook binnen 1.5 uur met de auto naar Vam Sat national park.
Varen over de de Sam Vat rivier, varen door de mangroven en tussen 10 duizenden vleermuizen die daar overdag aan de bomen hangen om uit te rusten.
Krokodil farm, uitzichttoren over het park, bezoek Can Gio stad met een zeer leuke vismarkt.

Kan je je gekochte vis of schelpdieren laten klaarmaken door de lokale bevolking, helemaal super eten.
Je komt er misschien 2 touristen tegen; in de 5 keer dat ik er ben geweest heb er nog nooit 1 westerling gezien.

Ban Xeo eten tussen de vietnamezen; vind de Ban Xeo in Saigon de lekkerste van heel Viet Nam.

Ik laat het hier even bij en hoop dat onze reakties je wat hebben mogen bijdragen?

gr.
Ton.

PS
Hier even het aktiviteiten bord van wat te doen in het park; mangroven vaartocht staat het er onder helaas.

1 like

Bedankt voor alle reacties!

We hebben even gekeken naar hoe en wat qua tips enzo. Dit is ons schema 2.0;

Vraagje;
We zijn van plan de trips naar Sapa en Mekong Delta vanaf hier met Vietnam2Go te boeken. Is dit echt nodig of zeggen jullie; “boek ergens anders!” of “Boek gewoon daar!”? De boottrip in Halong Bay willen we via Agoda boeken; is dat ook slim?

Hoi tim,

Bedankt voor het delen van je schema 2.0.

Voor wat het boeken betreft, denk dat je eerst, voor jullie zelf, moet uitmaken wat je wilt in Sapa, Halong en de Mekong.

Neem Halong.
Wil je veel kajakken en weinig varen met de boot, welk comfort, welke omgeving enz.
Ben daar uit, dan zou ik zeker wat offertes vragen bij verschillende reisbureuas en niet allee de Nederlandse.
deze besteden het altijd weer uit aan Vietnamese reisbureaus, dus dat kan je al geld besparen voor hetzelfde.

Mekong
Ook afhankelijk wat je wilt.
Wil je naar Chau Doc, dan kan dat prima met de bus, hotel regelen;eventueel in Nederrland.
Trips daar gewoon regelen, bus naar of Can Tho of Sa Dec geen probleem.

Wil je een cruise over de Mekong, dan ook offertes opvragen.

Sapa
Ongeveer gelijk verhaal, maar misschien dat de nachttrein wel een punt van aandacht is om dat op voorhand te regelen misschien.
Maar voor het overige prima zelf te doen.

Maar wil je het uit besteden aan een organisatie, vraag echt diverse offertes aan.
Vergelijk deze en bekijk ze echt goed op het gebodene, zoals hotels ( kan al echt veel schelen ), trips( vele kan je gewoon zelf doen en bespaar je al snel 50 tot 100 USD ).

Confronteer de hoogste aanbieder met de laagste aanbieder wanneer je bij de hoogste een beter gevoel hebt.
Die zakken echt dan in prijs.

Ga altijd voor een gratis VOA, kost hen niets en is wel service.

laat het hier even bij.

gr.
Ton.