Naar Vietnam in juli 2012 met m'n zoon

Na een fantastische vakantie in Maleisië, Brunei en Thailand, begon ik meteen al weer de kriebels te krijgen. Tja en toen waren er goedkope tickets naar Vietnam. Die heb ik dus gelijk maar geboekt. We komen aan in Hanoi op 5 juli en vliegen weer terug op 2 augustus.

Mijn ervaring van andere reizen is, dat m’n zoon na meerdere dagen reizen en dingen bekijken, de behoefte heeft om een tijdje op een leuke plek te blijven, waar hij kan zwemmen en met andere kinderen kan spelen. Dit hoeft niet luxieus te zijn en de kinderen hoeven ook geen europeanen te zijn.

Ik ben van plan om alleen met handbagage te reizen en met het openbaar vervoer. Low-budget accommodatie heeft de voorkeur, maar slaapzalen zijn niet zo geschikt voor m’n zoon, omdat hij dan te weinig slaap krijgt.

Nu mijn vragen: Wie heeft er ideeën voor een route voor moeder (47) en zoon (8). Wat zijn leuke plekken om te overnachten en leuke dingen om te doen en wat gaat het allemaal ca. kosten?

Alle info is van harte welkom! :chin:

Hallo Nunu,

Goede keuze om voor Viet Nam te gaan.

Je hebt in Viet Nam en mooi systeem om goedkoop en wat comfortabel te reizen; de open bus.
Voor nog geen 100 dollar van Hanoi naar Saigon met jullie beide.
Je kan uitstappen op de route en daar net zolang verblijven als je zelf wil ( 1 dag voor vertrek even melden aan de organisatie ).
Deze route is prima te doen in jouw tijdsbestek.

Maar hoe terug naar Hanoi.
Met de open bus heb je dezelfde route en je kan niet overal stoppen ivm met de tijd dus soms zal je, in het ongunstige geval zit je misschien wel 35 uur in de bus zitten voor je weer een hotel ziet.

Dus overweeg toch een binnenlandse vlucht.

Wil een lus maken, en alleen over de weg is Hoi An misschien Nha Trang de verst mogelijke lokatie die je kan bereiken.

Route zou dan worden
Hanoi- Sapa- Halong Bay- Hanoi -Vinh- Dong Hoi - Hue- Danang - Hoi an - Qui Nonh - Pleiku - en zo langs de grens van Laos terug naar Hanoi.

Ik denk dat deze route net te doen is in je beschikbare tijd.

Van hostels en andere wat goedkope verblijven weet ik niet voldoende; maar andere mensen op deze site kunnen je daar veel beter over voorlichten.

gr
Ton.

1 like

Bedankt voor je reactie. Heb net even gekeken naar tickets maar voor augustus 2012 is boeken nog niet mogelijk. Er is wel een ticket op 8 juli van Hanoi naar HCMC voor 2088000 VND voor ons samen met Vietnam Airlines. Zou het een idee zijn om van 5-8 juli in Hanoi en omgeving te blijven en dan naar HCMC te vliegen en dan met een open busticket terug te reizen naar Hanoi?

Hallo Nunu,

Natuurlijk, is eigenlijk dezelfde route die ik je voorstelde maar dan in omgekeerde volgorde.
Je hebt voldoende tijd om zo, vanaf 8 juli tot zeg 31-7.
Bedenk wel dat je wel moet rekenen op gemiddeld minimaal 3 uur reizen per dag.
( Saigon naar Hanoi is 2100 km + 2x can Tho (900 km ) = 3000 km in totaal. Met amper 60 km/hr kom je op 50 uur non stop zonder een pauze )

Dit betekend dus als je ergens 2 dagen verblijft die dus ergens weer gecompenseerd moeten worden met een dag van 9 uur ( slaapbus is dan een goed alternatief ).
Misschien goed dat mee te nemen met je planning en keuzes van waar wat langer te verblijven.

Fijn dat je een binnenlandse vlucht hebt nagedacht; kan je veel meer zien van het land.

gr
Ton.

1 like

Dat is dus best veel reistijd… Hoe bevalt dat slapen in slaapbussen met een kind? En kun je dan nog steeds die open tickets gebruiken?

Ik heb een keertje gedaan met een slaapbus. Ik werd flink heen en weer geschud op bepaald stukken. Ik lag wel op de boven laag. Als je zon bus neem, vraag of je de beneden laag mag hebben.
Stukje Hue naar Hanoi of andersom raad ik toch aan te vliegen of met de nachttrein.

1 like

Hallo Nunu,

Ja, je kan met de open bus ook een slaapbus krijgen.
Het traject Hue naar Hanoi gaat over het algemeen met zo’n bus en reken dan op 13 uur non stop.
Let op niet allemaal.
Hetzelfde geld voor het stuk Nha Trang naar Hoi An ( 8 a 9 uur ).

Inderdaad, het zijn hele reistijden, hoewel het aantal kms wel meevalt.
Het verkeer op de “snelweg” A1 gaat echt niet harder dan een kleine 60 km/hr.
Rond Hanoi schiet het wel goed op omdat daar wel westerse wegen lopen.
ook een gedeelte op de route Saigon naar My Tho is een snelweg ( max geloof 100 km/hr ).

Het idee van Traunuoc om eventueel nog een binnenlandse vlucht erbij te nemen is eigenlijk nog zo gek niet.
De prijs zal best wel meevallen.

Misschien is het een optie dat je even gaat kijken welke lokaties je zeker wilt bezoeken.

Ik kan dan dan voor je uitrekenen wat je aan vervoer kwijt zal zijn in dat schema ( voor de huidige prijs ) en of het haalbaar is.
Ik kan ook alternatieven kunnen bijzetten ( en uitrekenen ) wat betrefd reiskeuze.
Andere mensen kunnen dan voor die lokaties een gericht hostel/ guesthouse aanbevelen.
Op deze manier kan je dan alles even bekijken en bedragen optellen en afzetten tegen je budget.
Is een idee?

gr
Ton.

1 like

Moeilijk hoor! Ik heb geen idee van wat het leukste voor ons is. Eigenlijk zou ik het liefst zo weinig mogelijk van te voren boeken, omdat je dan helemaal vrij bent. De afgelopen jaren heb ik een heleboel tickets met airasia geboekt op de momenten dat die vrijwel gratis waren en als we dan opeens toch iets anders wilden, dan lieten we die tickets gewoon lopen… Hebben ze soms ook van die hele goedkope tickets in Vietnam zo nu en dan?

Hoe zit het met het weer in de maand juli? Waar is het dan het fijnst vertoeven? Het is niet echt noodzakelijk, dat we alles zien in deze vakantie, want als het er zo mooi is als jullie beweren, dan komen we er vast wel gauw weer. Zou het dan relaxter zijn om ons te beperken tot het noorden en het midden van Vietnam? En dat dan helemaal op ons gemak doen? Waarna we terug kunnen vliegen naar Hanoi.

Hallo Nunu,

Ik ben afgelopen zomer met mijn ouders in Vietnam geweest (ik ven 17) en wij hebben in een maand midden en noord Vietnam gezien. Wij kozen er idd voor om niet heel vietnam te bezoeken zodat we rustig aan konden doen. Ik zet hieronder wat wij gedaan hebben:

• We zijn aangekomen in Hanoi, hier 1 nacht geslapen vlakbij het vliegveld en de volgende dag doorgevlogen naar hoi an.
    -In Hoi An zijn we 5 nachten geweest (stadje gezien, wezen snorkelen, kookcursus, dagje fietsen etc.) Hoi an vonden we echt geweldig!
  • In hue zijn we 3 nachten geweest (citadel bekeken en met scooters langs de tombes), vooral buiten de stad was het heel leuk.
  • Na Hue zijn we 2 nachten naar dong hoi gegaan(met de trein ong. 5 uur) De grotten (phong nha cave). Dong Hoi hoef je niet per se te bezoeken, wij zijn hier mensen gaan opzoeken en vonden het toen wel heel leuk.
  • Hanoi hier kort geweest en door naar bac ha
  • In de bergen eerst 1 nacht bac ha (zondag markt van minderheden) en daarna 2 nachten Sapa. Sapa en Bac Ha(alleen op zondag) waren echt heel leuk.
  • Na Sapa naar Cat ba island gagaan. Mooi eiland, maar het viel ons een beetje tegen.
  • Na Cat ba weer naar Hanoi gegaan omdat er een typhoon in de Halong bay was. Na een paar dagen konden we toch nog naar de baai. Ik raad aan om 1 nacht op een boot te slapen, wij vonden het heel leuk en ook lekker relexed. Verder raad ik aan om de halong baai niet aan het eind te doen, want dan loop je de kans dat het niet doorgaat door storm (wij hebben echt geluk gehad, want we konden pas een boot krijgen op de dag voor we naar huis gingen!

Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Groetjes Lieke

Ps. Als je nog tips voor hotels wilt, wij sliepen met zijn drieën steeds voor 15 -30 dollar, in deze prijsklasse weet ik een hele leuke hotels in Hoi An en Hanoi

Hallo Nunu,

Persoonlijk voor mij vind ik zou ik voor jouw en zoon kiezen voor het zuiden.
Dus vanaf Hanoi naar Nha Trang vliegen en dan naar het zuiden.

Dus enkele dagen Hanoi met misschien Halong Bay, Sapa bijv en Tam Coc ( is mijn favoriete lokatie in Viet Nam ).
Zeg 9 dagen bij elkaar?

Vliegen naar Danang; Hoi An; strand en pittoresk stadje 3 dagen
Bus naar Nha Trang; mooi strand, leuke boottochten. 3 dagen
vandaar naar Mui Nee/ Pan Thiet; relaxen aan het strand. 4 dagen ( gaat niet open vanaf NT)
Verder naar Dalat voor bergen, pagodes en watervallen, leuke tripjes.2/3 dagen
Verder naar Saigon; stad, Cu Chi, Vung Tau. 4 dagen
Enkele dagen Mekong Delta. 3/4 dagen

Met deze lokaties heb je van alles wat en denk dat je zoon met het zwemmen zeker aan zijn trekken komt.
Ook voor jouw, met interesse voor natuur kom je ook aan je trekken.

Zit nog wat speling in.

Dus dit is met bus en 2 binnenlandse vluchten.
Dit zou moeten kunnen voor de 9 dagen Hanoi er buiten te laten kunnen voorvervoer 200 dollar + de vlucht van Saigon naar Hanoi.
Dus alle transfers vanaf Hanoi naar Saigon ( bus en vlucht ).

Wanneer er Hoi An erbij zou komen komt er dit bij
Dan wordt de vlucht Hanoi - Danang ( is ongeveer gelijk Hanoi-Nha Trang ) en de transfer naar Hoi An of Hue.
Vandaar naar ( Hue ) naar Hoi An.
Van Hoi An naar Nha Trang is 9 uur = 14 dollar pp slaapbus.

Nunu,
Laat je gedachte eerst eens rustig gaan over de eerste optie en komgraag terug met eventule andere wensen.

gr
Ton…

1 like

Nog even over de slaapbus van Hue naar Hanoi (of andersom). Ik weet dat er andere ervaringen zijn, maar ik heb deze busrit echt verschrikkelijk gevonden. Kleine bedden, een Frans toilet onder andermans plas en de bus was overboekt waardoor er mensen op een matje in het gangpad moesten liggen. Ik raad dus ander vervoer aan op dit traject :wink: Kan wel zijn dat jullie ervaring toch totaal anders kan zijn.

De rest van de busritten met het open bus ticket heb ik heel prettig gevonden, ook al waren de afstanden soms heel lang. Ik vond het supermooi om door het raam naar buiten te kijken gedurende deze ritten en zo meer mee te krijgen van Vietnam!

Verder heb je al vele goede tips gehad zeg! Ik heb dan ook even niets toe te voegen. Heel veel succes met het uitfioleren van jullie reis!

Groetjes, Anne

hoi Nunu,

je spreekt over aankoop van goedkope tickets. Waar heb je die gevonden, want we zouden ook graag met onze 3 kinderen richting Vietnam gaan.

met dank,
marc

Hoi Marc,

Ik heb in totaal 1007,00 euro betaald voor onze retourtickets Amsterdam-Hanoi via Warsschau met LOT. Volgens mij is dat de snelste route die er op het moment is. Als het een beetje meezit, kan het zijn dat we met de nieuwe Dreamliner vliegen. Voor de goedkoopste aanbiedingen kijk ik altijd op de sites van skyscanner en momondo. De tickets zijn gekocht op 16 augustus, dus het zit er wel dik in dat de prijzen ondertussen een stuk omhoog gegaan zijn…

Succes met zoeken!