Reisschema 20 dagen Vietnam: wat kan beter?

Hallo!

Wij zijn een jong stel en willen eind augustus/begin september naar Vietnam gaan. Ik ben al enige tijd bezig met het maken van een mooi reisplan, maar vind het met name moeilijk in te schatten of de verdeling van het aantal dagen in de verschillende plaatsen logisch is. Kan iemand ons helpen met de vraag of we misschien niet te kort ergens zijn? Of misschien juist te veel tijd uittrekken? (bijvoorbeeld in Hué en Hoi An).
Daarnaast nog twee vragen: liefst willen we nog, behalve Sapa, iets meer natuur in onze reis verwerken. Waar zijn hier mogelijkheden zonder al te veel extra te moeten reizen (tussen Hué en Hoi An misschien?) En is Da Nang nog goed in te passen? Is het üperhaupt echt de moeite waard?

Zie hieronder het reisschema. Alle commentaar is welkom.
Alvast bedankt voor eventueel geboden hulp!

30-aug Nederland - Hanoi
31-aug Hanoi
1-sep Hanoi ('s avonds trein Sapa)
2-sep Sapa
3-sep Sapa
4-sep Sapa - Hanoi ('s avonds trein)
5-sep Hanoi
6-sep Hanoi - Halong Baai
7-sep Halong Baai - Hanoi
8-sep Hanoi - Hué (trein of vlucht)
9-sep Hué
10-sep Hué - Hoi An (auto met chauffeur)
11-sep Hoi An
12-sep Hoi An - Da Nang - HCMC
13-sep HCMC - Mui Ne
14-sep Mui Ne
15-sep Mui Ne - HCMC
16-sep HCMC/Chi Chi tunnels
17-sep boottocht Mekong Rivier (homestay)
18-sep boottocht Mekong - HCMC
19-sep HCMC - Nederland
20-sep Nederland

Hallo Frits,

Bedankt dat je je schema hier op onze site hebt voorgelegd.

in mijn eerste blik dacht ik , ziet er prima uit, maar na het wat beter bekeken te hebben, zie ik wel iets wat niet logisch is; kom er later op terug.

Meer natuur.
Ja dat kan.

Ik heb 2 mogelijkheden kunnen verzinnen, waarvan eentje te doen is maar wel wat meer reisuren gaat kosten en 1 dag Sapa kost.
Dus deze laat ik even achterwege.

Omdat je op 12-9 naar Saigon gaat, wat dus het foutje is, hou je een dag over.
Wil je meer natuur dan zou je, na de Halong trip moeten arriveren op 8-9 in de ochtend in Dong Hoi.
Je kan dan kiezen voor de nachttrein of voor een overnachting in Hanoi en dan de vroege vlucht naar Dong Hoi; keuze is aan jullie.

Dan vanaf daar, in 2 dagen door het Phong Nhe park naar Hue.

Alles blijft bijna hetzelfde. en zou dit dan kunnen worden

30-aug Nederland - Hanoi
31-aug Hanoi
1-sep Hanoi ('s avonds trein Sapa)
2-sep Sapa
3-sep Sapa
4-sep Sapa - Hanoi ('s avonds trein)
5-sep Hanoi
6-sep Hanoi - Halong Bai
7-sep Halong Bai - Hanoi
8-sep Hanoi - Dong Hoi (trein of vlucht)
9-sep Phong Nha park
10-sep Phong Nha park naar Hue
11-sep Hue en in de middag naar Hoi An
12-sep Hoi An
13-sep Hoi An naar Mui Nee
14-sep Mui Nee
15-sep Mui Nee naar Saigon
16-sep HCMC/Chi Chi tunnels
17-sep boottocht Mekong Rivier (homestay)
18-sep boottocht Mekong - HCMC
19-sep HCMC - Nederland
20-sep Nederland

Misschien is dit een idee.

Ik denk dat je Sapa in je schema wilt houden , maar misschien is ook een idee om niet naar Sapa te gaan en dan naar Mai Chau te gaan en dan zo te reizen naar Ninh Binh en dan daar de nachttrein te nemen naar Hue?

Dan blijft je schema ook bijna hetzelfde en gaat 12-9 naar de provincie Ninh Binh.
Dan heb je zo 1 dag meer natuur erbij.

Je maakt dan dus een rondje na de Halong Bai trip.
Hanoi- Mai Chau ( met homestays ) naar Ninh Binh en dan de trein naar Hue.

Ik weet dat er nu diverse mensen naar Mai Chau zijn geweest en deze dit gebied echt mooi vonden.
Je bespaard dan ook de treinreis uit en je hebt zonder meerkosten een avondje Hanoi er voor terug.

Waar ik nog wel een vraag over heb is hoe je de boottocht in de Mekong voor had gesteld?
Wil je varen in Cai Be en dan door naar Can Tho en dan varen en terug naar naar Saigon , of een complete boottocht?

Complete boottocht vanaf Saigon VV is niet mogelijk ( is wel mogelijk, maar is dan echt heel duur ).

Hoop dat ik je wat heb kunnen helpen met wat opties?

gr.
Ton.

Beste Ton,

Ontzettend bedankt voor je commentaar. Heel bruikbaar.
We hebben eens wat gegoogled en gelezen in de reisboeken. Phong nha leek ons fantastisch mooi. Sapa willen we inderdaad in ons schema houden.
Ik had gezien dat we tussen Hanoi en Dong Hoi de nachttrein kunnen nemen en dat deze om iets voor 8uur aankomt.
10 september kunnen we dan de trein naar Hue nemen.

Mai Chau laten we schieten (maar bedankt voor de tip).

Wat betreft de toch over de Mekong Rivier. We dachten eraan om een bouwsteen van Riksja te boeken. Daar zit deze boottocht bij in: Rondreis Vietnam » Individuele Rondreizen Op Maat | Riksja Vietnam Je rijdt naar Cai Be en stapt daar in een bootje. Later vaar je door naar Can Tho. De volgende dag vaar je nog naar Cai Rang. Het is niet heel duidelijk af te leiden uit de tekst, maar volgens mij ga je met een minibus weer terug naar HCMC.

Ten slotte nog een vraag over wat er niet klopte met de aankomstdag in HCMC. Ons idee was om van Hoi An te vliegen naar HCMC. Volgens mij moet je dan opstappen op vliegveld Da Nang. In HCMC wilden we dan overnachten en 's ochtends vroeg met een bus/minibusje naar Mui Ne. Ik had begrepen dat dit zo’n 5 a 6 uur was. Of is dit heel omslachtig? Of bedoelde je iets anders met het foutje dat we gemaakt hadden?

Ik hoop dat je ons nogmaals wat verder kunt helpen.
Groetjes, Frits.

Hallo frits,

Even over het “foutje”,
Je hebt helemaal gelijk dat je vanaf Danang moet vliegen wanneer je wilt vliegen vanaf Hoi An.
Ik wil zeggen, misschien beter om te vliegen van Danang naar Nha Trang en dan naar Mui Nee.

Het vliegveld van Nha Trang ligt best wel dichtbij Mui Nee ( 2 a 3 uur rijden ).
Dit scheelt je een dag Mui Nee.

Mekong

De trip van van de link ziet er goed uit en inderdaad ga je met een minibus over land terug naar Saigon.
Ik heb geprobeerd om een offerte te vragen ( gewoon via invullen ), maar dat kan niet want dan loop je vast niet deze Mekong reis te boeken, en moest contact opnemen met hen.
Gaat dus niet via de site, of ik doe iets verkeerds en lukt het je wel.

Maar 211 Euro pp voor dit is geen geld ,dus kan je dit regelen een zeer goede optie.

Gr.
Ton.