Wij zouden de 2e helft van januari onze vrienden willen bezoeken die momenteel op azie-reis zijn voor 6 maanden. We plannen dit bezoek in Vientam. Wij zijn nu bezig met een schema uit te werken voor 2 weken met zen vieren. Dit staat momenteel op onze planning. We zoeken dit af te werken in 2 weken:
[ul]
[li]Aankomst Hanoi
[/li][li]Trekking voor 2-3 dagen. We dachten aan SAPA maar hebben gezien dat vervoer naar daar het wat duurder maakt. Alternatieven zijn dus zeker welkom!
[/li][li]Halong Bay boottocht: transport van trekking naar halong bay nog onbekend.
[/li][li]Hoi An bezoeke: we dachten aan 2 dagen. Eventueel per fiets.
[/li][li]Dalat of nha trang bezoeken. 2-3 dagen.
[/li][li]Ho chi min city en mekong delta bezoeken.
[/li][/ul]
Wat denken jullie van bovenstaand voorstel? Goed te doen in 2 weken?
Welke verblijfstijden zouden jullie op de verschillende punten zetten?
We zijn nog aan het kijken hoe we zo goedkoop mogelijk kunnen vliegen. We dachten eerst aankomst in Hanoi en afreis via HCM maar dit maakt het redelijk duur. Alternatief is voor op het einden gewoon terug naar Hanoi te vliegen zodat we gewoon heen en terug kunnen boeken. Binnenlandse vluchten blijken goedkoop + frequent?
Mochten jullie nog opmerkingen hebben op bovenstaand schema dan horen wij dit uiteraard graag!
Goedkoper alternatief voor Sapa is natuurlijk Mai Chau en dan via Hoa lu - ninh Binh provincie naar Halong Bai.
Zeker met ervaren reizigers goed te doen; wel met lokaal vervoer.
Boek wel vooraf je boottocht in Halong Bai wanneer je een overnachting wilt doen.
Het is hoogseizoen, dus drukker.
Bij halong Bai zelf kan je alleen de left overs boeken en dan is 2 cabins op 1 boot niet altijd ( zelden ) voor handen.
Kijk dan ook meteen naar de prijzen, want soms is de transfer van en naar Halong goedkoper incl. boottocht dan dat je zelf gaat reizen.
Ga je voor een boottocht incl. veroer, dan kan je vanaf Ninh Binh naar hanoi en zo aan je Halong Bai trip beginnen.
Dan via trein of bus naar hoi An; vliegen kan natuurlijk ook.
Twee dagen Hoi An is wat weinig, zou daar 3 dagen voor reserveren, mits het weer je bevalt.
Je kan altijd wel vluchten vinden van Hanoi op danang en van Danang naar Saigon.
Dalat of Nha Trang na Hoi An
Om de reisuren kort te houden, zou ik voor een kustplaats gaan en dan voor Mui Nee.
Dit kan per trein / bus / of vliegen
Daar dan met de bus naar Saigon en zo naar de Delta.
Tijd
Voor het noorden zoals ik beschreven heb 7 dagen
Mui Nee, 2 a 3 dagen
Saigon en Delta 4 dagen
Bedankt voor uw reactie!
lijkt me duidelijk. wat bedoel je met de beschikbaarheid van de boot? Bedoel je hiermee dat het moeilijk wordt dit samen te doen?
Weet jij meer over wat de goedkoopste manier is om in Vietnam te geraken? Eventueel via bangkok ofzo?? of maakt dit allemaal niet veel verschil?
Met de boot bedoel ik een tocht door Halog Bai.
Dit dan icm. een loop maken van Hanoi naar mai Chau naar ninh Binh provincie naar halong en dan daar een cruise regelen met overnachting.
Dan kan het problemen opleveren om 2 cabins op 1 boot te krijgen op die dag.
Het is dan hoogseizoen en alleen de allerlaatste cabins worden dan daar verhuurd en dus de kans aanwezig is dat je niet samen op 1 boot terecht komt.
Daarom een eventuele cruise in halong al wat eerder vast te leggen om dit te voorkomen.
Misschien al in Hanoi of nog eerder en dan daar je schema op maken.
Weet je zeker dat je samen op een boot komt.
Fietstochten
Gezien de plekken die je zou willen bezoeken is natuurlijk de Mekong Delta een prima gebied om te fietsen.
Zou niet te lange tochten maken ivm de temperaturen van ruim 30+.
Ook een geweldige regio is Mai Chau, ligt in een dal en dus uitermate geschikt.
Probleem voor Mai Chau kan het weer zijn .
Geld ook voor een uitstapje naar Sapa en de rest van het noorden.
Fietsen in de omgeving van Hoi An is ook een aanrader, maar ook hier afhankelijk van het weer.
Naar Viet Nam
Wat is goedkoop?
Ik betaal voor mijn reis komende december en januari 800 Euro pp rechtstreeks van Frankfurt op Saigon, vv, in 11 a 12 uur met Vietnam Airlines.
Ga je via Bangkok, dan komen er de vluchten vv Viet Nam erbij en dan zit je al snel weer richting de 800 Euro en kost je meer reistijd.
Idem voor vliegen via Hong Kong ( Cathai ) welke ook soms zeer goede aanbiedingen hebben en dan incl. transfers naar Viet Nam.
Blijft een beetje puzzelen en transfertijden meenemen als je dat belangrijk vind.
Misschien een nieuw topic open over deze vraag, kan je wat verder helpen omdat je vraag nu wat verstopt zit.
Ton, ik heb ondertussen alweer iets nieuw gepost maar zitten ondertussen al wat verder in onze planning. onze tickets vonden we voor 500 eur pp van brussel op HCM! wou u dat maar even laten weten.
Dit was met Etihad airways. BRU - HCM. Dit met slechts 1 overstap in abudabi! wel opletten dat uw cookies op pc uitgeschakeld zijn. dit gaf veel in prijs bij ons! (excuses voor het late antwoord). zijn drukke dagen geweest
groeten
Hebben ondertussen ook ons schema verder uitgewerkt. Hebben gemerkt dat 14d eigenlijk echt niet zoveel is. zullen dit dus efficient moeten uitwerken. wat denken jullie van onderstaande? Tips?
19/01 aankomst HCM
20/01 HCM + vertrek naar catba
21/01 wandeltocht stranden van catba
22/01 iets in lan ha bay
23/01 catba NAAR benh binh NAAR Tam Coc: bezoek tam coc. –> Tam Coc de moeite?
24/01 tam coc. savonds nachttrein tam coc NAAR Dong Hoi (of Hue) –> Dong Hoi zou uitvalbasis zijn voor Paradise cave, phong na grot.
25/01: Paradise cave
26/01: trektocht phong na grot - NP. –> te combineren met Paradise cave?
27/01: Dong Hoi NAAR Dong Ha.–> dit zouden we doen om DMZ te bezoeken. DMZ ook (makkelijk te bezoeken) uit Hue? zo zouden we transfer minder kunnen inplannen.
28/01 Dong Ha NAAR Hue. bezoek Hue.
29/01: Hue NAAR Hoi An met trein. bezoek van OF Danang OF kookworkshop Hoi An OF fietstocht Cua Dai
30/01: My son.
31/01: da nang NAAR Nha Thrang.
01/02: Nha thrang
02/02: HCM NAAR BRU
wat denken jullie van bovenstaande? uiteraard alle tips welkom. we willen zoveel mogelijk doen maar ons toch niet te hard afjagen.
zijn de transfers in Vietnam makkelijk/ flexibel?
Jammer dat je aankomsttijd op 19-1 niet hebt vermeld.
Maar zelf zou ik, na aankomst in Saigon meteen doorvliegen naar Hanoi.
Dan bespaar je een dag reizen.
Wanneer ik even reken hoeveel tijd het kost om van Saigon op Cat Ba te komen, dan moet je rekenen op iets van ;
1 uur naar vliegveld, 1 uur vantevoren inchecken, 1,5 uur vliegen, 0,5 uur bagage ophalen, 1 uur transfer naar Hanoi, 4 a 5 uur transfer naar Haiphong, ferry 1 uur…
Houd rekeningmet het feit dat de laatste ferry om 15:00 uur vertrek, volgens mij, betekend dus dat je dus voor 15 uur in Haiphong een ticket moet hebben gekocht.
Wanneer je niet voor 10 uur opweg bent naar HaiPhong zal je moeten overnachten in HaiPhon en verspeel je 1 dag.
23-1
Tam Coc is de moeite waard, maar dan niet alleen de boottocht nemen maar wat meer de omgeving verkennen.
24-1
Wordt dan de nachttrein vanuit Ninh Binh stad
25-1 t/m 28-1 zou ik zo laten
29-1
Niet met de trein, maar met de bus en dan Danag overslaan.
Je kan nu ook een bus nemen die over de Hai Van Pass gaat en 3 stops maakt voor foto’s.
Wanneer je een nachttrein wilt nemen, zal ik deze wel op voorhand boeken.
Zeker wanneer je soft bed wilt.
Met bussen is er geen problemen te verwchten; je zovele maatschappijen.
Alleen het feit dat je vieren bent kan wat problemen geven, geld natuurlijk ook voor de trein.
De vraag over Nha Trang zal ik beantwoorden in je andere post hierover.