in 3 weken van Hanoi naar Siem Reap

Hallo allemaal,

Ik en mijn vriendin gaan eind oktober voor 3 weken naar Vietnam en Cambodja.
We willen tijdens deze vakantie veel zien en van het land ontdekken, maar ook zeker tot rust kunnen komen.
Via het forum heb ik al verschillende tips en routes doorgenomen.
Onderstaand schema heb ik hierdoor al opgesteld als mogelijke route.

26/10 Vlucht AMS - HAN
27/10 Hanoi
28/10 Halong Bay
29/10 Halong Bay - nachttrein naar Sapa
30/10 Sapa
31/10 Sapa – Nachttrein naar Hanoi
1/11 ochtend vlucht Hanoi – Danang, door naar Hue
2/11 Hoi An
3/11 Hoi An
4/11 Danang
5/11 ochtend vlucht Danang – SGN, Cu Chi
6/11 ochtend SGN, middag vlucht naar Phu Quoc
7/11 Phu Quoc
8/11 Phu Quoc
9/11 Phu Quoc
10/11 vlucht Phu Quoc – Can Tho
11/11 Can Tho – Chau Doc
12/11 Chau Doc – Pnohm Penh
13/11 Pnohm Penh – Siem Reap
14/11 Siem Reap
15/11 Siem Reap
16/11 Siem Reap
17/11 retour vlucht

Ik twijfel met name over het gedeelte in midden Vietnam, maar uiteraard zijn alle reacties en tips welkom.
Ik ben erg benieuwd wat jullie hiervan denken.
Alvast bedankt voor de reactie.

Groetjes,
Tim

Hallo Tim,

Ik denk dat je twijfel over het midden inderdaad terecht is.
Zelf vind ik het een beetje vreemd en wat onlogisch, sorry.

Zal je schrijven waarom.

Op 1/11 ga je met een ochtend vlucht naar Danang vanaf Hanoi ( zeg even 9 uur gaat de vlucht ? ).
Je komt om 10:30 aan in Danang, koffers halen, vervoer zoeken ( of is al geregeld ) ga je om 11 uur naar Hue.
Is 3 a 4 uur rijden; dus aankomst is rond 15 uur. Het je een lunch onderweg dan is het 16 uur.

Neem je de trein dan moet je wel de de beste aansluiting ( 11:55 ) hebben, maar dan kom je aan om 14:30 op station Hue, dan transfer naar hotel, inchecken, opfrissen is het al zo 16 uur.

Dan kan je niets meer bezoeken en blijft er een terrasje en eten en een biertje in de avond over.

Op 2/11 ga je naar Hoi An, denk dat je dan in de middag wilt vertrekken?
Dan zou je naar de citadel kunnen gaan of naar een mausoleum, maar meer zit er niet in, en dan weer 3 a 4 uur naar reizen naar Hoi An , over dezelfde weg als de dag ervoor.

Dit lijkt me niet echt praktisch en niet , je gaf aan ook wat rust, rustig.

Kleine verandering maakt het allemaal makkelijker.

De dag Danang naar Hue verschuiven en dan voor de rest alles in tact laten.
Dan heb je een hele dag Hue en kan je wel de citadel en 1 of meerdere mausoleums bezoeken, dan overnachten in Hue en dag erop naar hoi An.

Zou dan wel voor 1/11 de trein nemen of de bus door de tunnel en op 3/11 via de Hai Van Pass, mits het weer het toelaat ( kan je nog altijd ter plekke beslissen, is geen probleem ).

Dus dan vervalt je dag Danang.
Hoi An ligt op 45 minuten rijden tot het vliegveld van Danang, dus dat is volgens mij geen reden daar te overnachten.
Een hotel in Danang kost je ook al vlot 25 minuten; vanaf strand Danang 30 minuten.

Wil je naar het Cham museum, die pak je op de rit van Hue naar Hoi An.

Denk dat dit zo meer is wat je bedoelt en je twijfel wegneemt?

5/11 en 6/11
Zie dat je de tunnels op 5/11 hebt staan.
Deze verzetten naar 6/11.

Waarom.
Wanneer op 5/11 na het inchecken naar de tunnels gaat ben je eigenlijk die dag kwijt voor Saigon.
Je neem t de vroege vlucht vanaf Danang naar Saigon, komt aan , transfer naar hotel, inchecken, en je moet meteen door na wat gegeten te hebben naar de tunnels.
Je komt dan rond etenstijd aan in Saigon.

6/11
Dan heb je net genoeg tijd voor misschien het paleis , uitchecken, transfer naar vliegveld en dan naar PQ.

Wanneer je de tunnels verplaats naar de 6e, heb je een hele dag voor Saigon en kan je deze op je gemak bezoeken, dus met paleis, oorlogsmuseum, markten, notre Dame, postkantoor en misschien nog wel meer, zoals de bitexco toren, china town enz.

6e naar de tunnels in de ochtend en dan de vlucht van 14:45 naar PQ.

Ik denk dat je met deze minimale veranderingen veel meer kan zien en je goed doordachte schema blijft gewoon in takt?

Heb je nog meer vragen laat het aub maar weten.

gr.
Ton.

1 like

Beste Ton,

Bedankt voor je duidelijke en uitgebreide reactie.

Ik denk inderdaad dat we dan Danang als overnachting over moeten slaan.
Aan je verhaal te horen kunnen we onze tijd beter besteden in Hoi An en Hue.

Zijn de tunnels goed op Eigen gelegenheid te doen of zit je hierbij gebonden aan een tour?
Ik had gezien dat er veel ‘half day tours’ zijn waarbij je dan pas in de middag terug komt in SGN, ik ben bang dat we dan in tijd nood kunnen komen om de vlucht te halen.
Is het verstandig om deze tour daarom op voorhand te regelen en heb je hier wellicht nog een tip voor?

Ook Sapa en Halong Bay willen we op voorhand regelen. Mocht je hier ook nog een tip voor hebben hoor ik het graag.
Het aanbod is erg groot en vind het moeilijk hier door heen te komen.

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,
Tim Jansen

Hallo Tim,

Voor Halong bay moet je gewoon kijken welk programma je aanstaat, de ene heeft een kookcursus de andere karaoke enz.
Waar je het dan ook boekt, de naam van de boot heeft bij elke organisatie hetzelfde programma, dus waa je ook boekt je komt op diezelfde boot. Ligt er ook aan wat je er aan uit wil geven.

Voor wat betreft Sapa kun je je treintickets alvast regelen op

Mocht je vanuit Sapa een trekking willen doen die 2 dagen duurt waarbij je niet veel andere touristen tegenkomt.
Sapa zelf is heel touristisch, dus als je lekker onder de lokale bevolking wil zijn dan raad ik je een trekking aan met de sapa sisters.
Wij zijn 2 dagen met ze op pad geweest en vonden dit geweldig, je krijgt een prive trekking en loopt midden door de rijstvelden van de paden af waar de georganiseerde trekkings vanuit sapa zelf langs komen. Je hebt een homestay bij de mensen thuis en je eet bij ze. Heerlijk geslapen en gegeten!! Dit zou je mocht je dit willen ook op voorhand kunnen boeken, wij hebben ons ook op laten halen vanaf het treinstation. Dan zetten ze je bij een hostel aan de rand van Sapa af en daar kun je je nog even opfrissen en ontbijten waarna je door je gids word opgehaald. bij de 2 daagse trekking ben je dan weer op tijd terug voor de bus naar de nachttrein. Meer informatie op hun site, als je ze mailt kun je info vragen over kosten en data enz. http://sapasisters.webs.com/
Mocht je willen weten hoe wij onze reis ervaren hebben dan kun je ons reisverslag lezen op
http://rob-ingrid.waarbenjij.nu/reisverslagen/420963/vietnam/1

Voor wat betreft Hue zou je zelf een scooter of fietsen kunnen huren om de tombes te bezichtigen in een halve dag kun je met de scooter 3 tombes bezichtigen en ´s middags de bus naar Hoi An nemen. Bij ons hotel konden we een scooter huren en kregen we de route mee naar de tombes.

Of je de Cu Chi tunnels op eigen gelegenheid kunt doen weet ik niet wij hebben dit met de Cao Dai tempel gedaan en dan kost het een hele dag. Zelf vonden we tunnels bij Vinh Moc indrukwekkender, maar dat is persoonlijk denk ik en dat zou je vanuit Hue een hele dag kosten als zijnde een excursie DMZ tour. Zie ons reisverslag.

Succes met de voorbereidingen.
Groetjes Ingrid

1 like

Hallo Tim,

Goed punt draag je aan over de tunnels van Cu Chi.
Ik zat even met mijn ervaringen met de tunnels en heb daar de reisduur in mijn hoofd gehad.

Maar ik ben er een keer of 5 geweest en dan met prive vervoer over land en rivier, dan kan je tempo en tijden zelf bepalen.
Vertrek altijd rond een uur of 7 uit Saigon, en ben dan de drukte van de tours voor en heb dan het park voor me bijna alleen.
Dus ook geen wachttijd bij de beroemde foto van het gat die iedereen wil hebben volgens mij, maar dan geen soldaat , maar jezelf natuurlijk.

Maar nu naar jouw schema en vragen.

Je hebt gelijk dat het misschien krap wordt om op 6-11 de Cu Chi in de ochtend te doen met een trip.
Prive kan het wel is er geen probleem om een vlucht van 14:45 te halen; is wel duurder.
Maar dan heb je wel meer tijd voor Saigon en daar heb ik wel wat tips voor om dit goedkoop te houden en alles te zien.
Compenseert het weer.

Natuurlijk kan je de tunnels zelf te bezoeken, maar zou dit niet aanraden met je schema.
Neemt teveel tijd in beslag.

Ook moet je je indenken dat wanneer er een groep voor je is met een gids en deze willen allemaal de foto van het gat maken, zij voorgaan.
Dan denk je dat jij aan de beurt bent en dan komt er weer een andere groep met gids en deze regelt het wel dat zij ook weer voorgaan enz.

Hoe ze het met de film in het begin doen weet ik niet, maar denk dat je je ergens moet bij aansluiten.

Even over de opmerking van Ingrid.
Vinh Moc is een hele dag en dan ben je die dag kwijt voor Hue.
Is misschien geen probleem, wanneer je de citadel en mausoleums dan wilt overslaan, en zo meer tijd hebt voor Saigon.

Even nog een opmerking voor de scooters.
dit mag niet in Viet Nam en je bent dan in overtreding.
Betekend ook dat je reiskostenverzekering. je ziektekostenverzekering enz. niets meer dekken.
Dus alle kosten van eventuele vervroegde terugvlucht naar Nederland, alle medische kosten, alle schades enz zal je zelf moeten betalen.
Bij een ongeval met letsel aan de tegenpartij, wordt je ook strafrechtelijk vervolgt en met dodelijke afloop kan je gevangenisstraf krijgen uit te zitten in Viet Nam + een heel hoge boete.
Zou daar echt even over nadenken om dat te doen, hoewel het mooi klinkt en waarschijnlijk ook is.

Maar misschien is er nog een optie.
Je hebt 3 volle dagen SR, misschien daar 1 minder en deze dan naar Saigon verplaatsen?

Valt me nu ook op dat je van Chau Doc naar PP en de dag erop naar SR ook niet veel tijd hebt voor PP.
Je komt aan in de middag in PP, ik denk dat je net naar het Tuol Seng museum kunt, wat van de stad, maar Choeung Ek er niet meer in zit.

Misschien een keuze die je al had gemaakt?

gr.
Ton.

1 like

Sorry Ton,

Niet gerealiseerd dat het ook met scooters was, die hebben wij namelijk wel 2x voor een dag gehuurd…
Gelukkig niks gebeurd onderweg pffffff !!!

Gr Ingrid.