4 Weken Vietnam en Cambodja.... tips?

Hallo reisliefhebbers,

Mijn vriendin en ik zijn van plan om begin 2013 een reis naar Vietnam en Cambodja te maken van ongeveer 4 weken. We reizen het liefste zonder onderweg te vliegen om veel van het land te zien. Na veel gepuzzel ziet het plan er nu zo uit…

1-2 Vlucht naar Hanoi
3 Hanoi
4 nachttrein naar Sapa
5, 6 Sapa en terug naar Hanoi
7 naar Halong Bay
8 terug naar Hanoi, nachttrein naar Hue
9-10 Hue
11 Naar Hoi An (bus)
12-13 Hoi An
15 dagtrein naar Na Thrang
16 Na Thrang
17 Dagtrein naar HCMC
18 HCMC
19-21 naar Phnom Penh via de Mekong Delta en Chau Doc
22-23 Phnom Penh en omgeving
24 naar Battambang
25 boot naar Siem Reap
26 Angor Wat
27 - 28 Terugreis

Tips, ideeen zijn welkom… Een paar vragen die nog spelen: het kost vrij veel tijd om naar Sapa en terug te gaan, is dit echt de moeite waard? Is het een idee om met de dagtrein terug naar Hanoi te reizen of is dit vooral heel lang en voegt het weinig toe? Als alternatief denken we aan het Ba Be National Park, is iemand daar misschien geweest?

Zijn er plaatsen die meer tijd vragen, of juist plaatsen die er wel uit zouden kunnen? Heeft iemand de reis overland gemaakt naar HCMC, is dit de moeite waard of is het eigenlijk beter een stuk te vliegen?

Alvast veel dank voor alle ideeen…

Hallo Gerard,

Volgens mij is resultaat van al je gepuzzel helemaal goed te doen, spreek ik voor Viet Nam.

Maar begin eerst met je vragen.

Sapa
Is een heel mooi gebied en ik zal het je zeker aanraden wanneer je kan inpassen in je reisschema ( kan bij jouw dus wel )
Je gaat begin 2013, houd er wel even rekening mee dat je dan ook iets uit je winter garderobe meeneemt; kan wel eens fris zijn daar in die periode.

Het even wat reizen, maar met de avond/nachttrein is het goed te doen en er zijn redelijk comfortabele bedden te boeken.
Dus spaar je ook een hotelovernachting uit. de dagtrein zou ik niet doen.
Slapend reizen gaat gevoelsmatig het snelst, en dat moet je toch, slapen bedoel ik dan.

Zag ook in je schema dat je meteen doorgaat van Sapa naar Halong Bay, goede zet; bespaar je 1 dag.

Ik ben ook in Ba Be geweest, maar mijn eerste keus zal toch Sapa zijn en probeer op zondag daar te zijn ivm de markt.

Ik heb ook over land de route Saigon naar Hanoi gedaan ( jij doet het andersom ) maar dan wordt het wel krap in 4 weken.
Zou toch ergens wat vliegen in je route.

Dus zijn we bij je schema aan beland.

Strand heb je ingepland in Nha Trang?

Dag 8
Je wilt dan van Halong Bay naar Hanoi en dan de nachttrein; wordt dan hoogstwaarschijnlijk de trein van 23 uur.
Een trein van rond 19 of 20 uur kan je niet altijd halen, is afhankelijk van wat je voor Halong Bay het geboekt en wat de verkeersdrukte is .

Maar misschien een tip om eens te kijken wat het kost om vanaf Hai pong te vliegen naar danang en naar Hue ( via de tunnel) op dag 8. Is het prijsverschil tussen trein en vliegen voor je acceptabel kan het een optie zijn. bespaar je ook weer een dag.

Jouw dag 11
Niet met de bus gaan , maar over de pas.
Deze route is mooier.
Kan wel zijn dat het wat bewolkt is en je niet veel ziet ( hai van betekend wolken; naam van de pas is de Hai Van Pas, wolken pas ), maar je ziet er wel bunkers ed. van de oorlog.

Zelf vlieg ik altijd van Danang naar nha tang en van Nha Trang naar saigon.
Dit scheelt je gewoon dagen als je geen nachttrein pakt.

Zou even daarop een rekensommetje op los laten om de verschillen en dagen voor je zichtbaar te krijgen en dan daar een afweging op maken.

Ik hoop dat dit je iets bijdraagt aan je planning.

gr.
Ton.

Hallo Ton,

Dank je voor je reactie! Tips van een kenner zo te lezen…

Sapa is dus de moeite waard van toch wel flink wat reizen? Ik laat hem er voorlopig in staan. De late nachttrein naar Hué is een goed advies. Dat is eigenlijk ook wel relaxed, snel indommelen na vertrek en ook niet te vroeg aankomen. Ik ga daar en elders nog wat puzzelen over ev, een traject vliegen. Het scheelt inderdaad veel tijd op best een vol programma (aan de andere kant zijn we wel een beetje treinliefhebbers, heb ooit de hele USA doorkruist met treinen).

Van Hue naar Hoi An zijn meerdere routes begrijp ik? Gaan de bussen standaard niet over de pas?
Verder hoor ik wat wisselende verhalen over Na Thrang, lijkt je dit een prettige stop voor een rustdagje?

Groet!
G.

Hoi Gerard,

Strakke planning! Ik kan helaas geen tips geven over Vietnam, daar ga ik zelf pas in december naartoe. Over Cambodja kan ik je als tip meegeven dat Angkor echt de moeite waard is. Het park is zo ontzettend groot en er is zo veel te zien, ik zou zeker twee tot drie dagen blijven. Destijds kon je een 1, 3 of weekpas aanschaffen voor het park. Je blijft ws in SR overnachten?
Ik ben eveneens in Battambang geweest, om een week mee te helpen in een weeshuis, maar ik vond de stad niet echt bijzonder. Weinig/geen highlights en weinig sfeervol. Als het weeshuis niet op de planning stond had ik deze plek overgeslagen. Dus ik zou adviseren een dag aan Angkor te plakken en Battambang over te slaan.
Ik heb overigens hele mooie verhalen gehoord van mensen die met de boot van PP naar SR zijn gevaren - prachtige flora en fauna onderweg.

Ik hoop dat je wat aan de tips hebt. Veel plezier met het uitstippelen vd reis!

Groeten,
Monique

Hallo Gerard,

Kenner?
Zo wil me niet classificeren.
ik ben nu 12 keer in Viet Nam geweest de afgelopen jaren en ga nu in december/januari voor de 13e maal.
Heb natuurlijk wel een interesse in het land en lees ook alle dagen de kranten en heb me er wel wat in verdiept voor wat betreft de cultuur en geschiedenis.

Maar vind het wel grappig in je antwoord over de nachttrein van Hanoi naar Hue.
Dit heb ik niet geschreven, maar is je eigen idee.

Ik had het voorstel gedaan om na de Halong Bay trip in Halong meteen door te reizen naar Hai Phong en daar het vliegtuig te nemen naar Hue.
Je bent dan al in Hue op het moment dat je anders zou arriveren in Hanoi.
Zo slaap je lekker in een hotel.

Over de route van Hue naar Hoi An.
Dat heb je goed begrepen. maar ik denk dat ik het niet helemaal duidelijk het verwoord.

Eigenlijk is er maar 1 route, maar omdat ze er een snellere route bijgemaakt hebben is er op een gegeven de keuze om de oude weg te volgen of de nieuwe weg.

Je komt op deze route bergen tegen en de nieuwe weg gaat door deze bergen en de oude route dus over de bergen en via een pas ( Hai Van pass ).

Dus wanneer je van Halong naar Hai Phong gaat en dan vliegt op Danang op dag 8 ( dus geen trein ), neem dan een bus of taxi door de tunnel.
Dit is het snelste en omdat het dan waarschijnlijk toch al donker is zie je niet veel van de omgeving; die zie je dan op de weg terug van Hue naar Hoi An. Maakt dan niets uit uit dat je dat stuk 2 keer hebt bereist ( van Danang naar Hue en van Hue naar Hoi An ), je hebt er niets van gezien. Terug weg naar Hoi An wel gaan voor de pas.

Nha Trang.
Ik begrijp dat nu wat reserve hebt tov Nha Trang nav een topic in het Vietnam reiscafe?

Ik kan je Nha trang echt aanraden voor een rust dagje.
Je kan er lekker relaxt aan het strand liggen, mooie boottochten maken, pagodes bezoeken, musea, leuk uitgaan, shoppen enz.

Let wel op de tendens van de voorvallen in Nha Trang; deze gebeuren altijd na 02:00 uur en betreft mensen alleen.
Ik ben nu 7 x in nha Trang geweest en nooit wat iets van meegekregen.
ook Nunu en Cor / Wilna hebben het daar afgelopen jaar heel leuk gehad.

gr.
Ton.

@ Monique - Dank je voor je ideeen. Ik had gelezen dat de boot van Battambang naar Siem Reap erg mooi zou zijn, dat is de belangrijkste reden om via Battambang te reizen. Inderdaad is de bedoeling om in Siem Reap te overnachten.
Misschien kan ik er nog een dagje bijnemen in Siem Reap, afhankelijk van vluchttijden. Mijn idee was dat je na een volle dag wel genoeg tempels gezien hebt, maar misschien is dat in Angor Wat niet zo?

@ Ton:
Ik realiseer me nu pas dat Hai Pong bij Halong Bay ligt en dat scheelt een rit terug naar Hanoi. Dan wordt vliegen wel interessant. Ik zal kijken of het prijsverschil met de trein niet al te groot is (en wat je eerder schreef: als het dan toch de nachttrein wordt, dan moet het de late zijn).

Dank voor de geruststellende woorden over Na Thrang. Ik laat hem in mijn plannen staan, het is een lekker om een rustpunt midden op de reis te hebben.

1 like

Wij hadden achteraf spijt dat we slechts 2 dagen voor Angkor hadden uitgetrokken.
Wel alles gezien, maar om nou te zeggen dat we tijd genoeg hadden… Zeker niet.

Hallo Gerard,

Ik dacht dat je de steden verwisselde.

Even nog over deze optie.
Je verminderd je reistijd met zeker 16 uur.

Ga er dan vanuit dat je de trein vanuit hanoi rond 23 uur pakt.
Die van 19 uur kan krap worden en mag er niet al teveel tegenzitten; kan dus net.
Reken
einde Halong Bay trip op 12 uur + 1 uur vertrek bus + 1 uur stop + 4 uur rijden.

Dan word het rond 23 uur vertrekken met aankomst om 11 uur in Hue.

Met het vliegen
Vlieg je om 16:25 naar Danag, aankomst 18:10.
Dan komt er wel een 2 uur reis naar Hue ( vanaf Danang ) + kosten.
Ben rond 20:30 in je hotel en slaap je comfortabel en heb je de ochtend ook , die je anders in de trein zou zitten.

Hoop dat dit je helpt om de opties tegen elkaar af te wegen?

gr.
Ton.

Hallo Gerard,

Nog even terugkomen op Nha Trang.

Heb je tips nodig, laat het even weten.
Ik ken nog wel een heel mooi plekje, wel 50 km buiten Nha Trang.
je er ook overnachten en 2 jaar geleden was er een camping op het strand bij een 5 sterren hotel.
ik durf je niet te schrijven dat het nog bestaat en of je het zonder tussenkomst van een bureau kan boeken.
Prijs toen zat op geloof VND 250000 per nacht

Wanneer je wilt kan ik wel even informeren of het nog bestaat en hoe te boeken.

Bijna vergeten, heb het over Doc Let.

gr.
Ton.

Dank voor de tips… nog even puzzelen dus of er een dagje bij te stoppen is in Angor Wat.

Dank je Ton, voor alle info rondom Halong Bay - Hue.
Het zal van de kosten afhangen welk van deze opties het gaat worden. Enig idee wat de trein ongeveer zou kosten? Vluchten zie ik rond de 230 euro,dat vind ik best stevig (waarschijnlijk is het hoogseizoen daar?).

Voor Nha Thrang denk ik dat het handiger is om in de stad zelf te overnachten omdat het maar één dagje is, dus te lange transfer vanaf het station is dan niet zo handig.

Hallo Gerard,

Ja, het is hoogseizoen en ik schrok van de prijs die je doorgaf.
Ik heb even willekeuirig een datum genomen ( 14-1-2013 , begin januari ) en kom tot een andere prijs die heel wat anders is.
Namelijk 88 euro voor 2 personen.

Itinerary Review

Cancel flights

[RIGHT]Click here for taxes and fees information[/RIGHT]
**2,388,000 VND

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/application/images/VNVN/converter.gif

Air

**
2 Adults: 2,000,000 + Taxes: 388,000 =2,388,000 VND

View fare rules

Fare Basis: QPXWB

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/application/images/VNVN/en/ag_vnlogo.gif

Depart:
16:25
Arrive:
18:10

Monday, January 14
Haiphong , VN (HPH)
Monday, January 14
Da Nang , VN (DAD)

[RIGHT]Vietnam Airlines
Non-Stop / VN 1671
Cabin: Economy / ATR Turboprop
Flight info
[/RIGHT]

TOTAL
[RIGHT]Base Fare:2,000,000 VND

https://cat.sabresonicweb.com/SSWVN/p.gif

Passenger Service fee-Domestic (AX)/01 Adult 44,000 :88,000 VND

VAT - Value Added Tax (UE)/01 Adult 100,000 :200,000 VND

Ticketing Charge/01 Adult 50,000 :100,000 VND

**Total:**2,388,000 VND

[/RIGHT]

Cancel flights

Wanneer je problemen zou ondervinden, zoals anderen mensen met het rechtstreeks boeken, moet je naar een tussenpersoon.
Reken dan even 10USD pp erbij.

Bij rechtstreeks boeken bij een luchtvaartmaatschappij altijd de CC meenemen waar je met betaald hebt!!!

Trein
Via deze site kan je alles vinden over treinen en tijden en prijzen.

Maar even wat voor jouw voor belang is

**

Fares from
Hanoi to:
Soft seat
Hard sleeper
Soft sleeper

air-con

air-con
lower berth
air-con
middle berth
air-con
top berth
air-con
lower berth
air-con
upper berth

Ninh Binh
83
122
117
100
130
128

Thanh Hoa
126
186
178
150
196
194

Vinh
228
338
324
275
357
353

Dong Hoi
394
585
560
475
618
610

Hue
520
840
804
682
887
877

**
Het verschil dus ongeveer 15 euro pp + kosten van Danang naar Hue ( ongeveer 50usd ).
Dus verschil is voor 2 personen totaal rond de 85 a 100 usd voor 16 uur minder reizen.

De totale reisduur met de trein is 24 uur tov 8 uur.
Voor beide inclusief wachttijden op trein of vliegtuig.

gr.
Ton.

De site waar alles over treinen in Viet Nam staat is deze, maar denk dat je deze wel eens voorbij hebt zien komen.

Dat klinkt een stuk beter! De site hapert nogal, ik ga dit weekend nog eens uitgebreider kijken. Weer veel dank voor dew uitgebreide info!

Seat61 is trouwens een prachtige site voor treinofielen zoals ik, waar je virtueel de halve wereld over kunt reizen.

Ik gebruik mijn oude topic maar even om jullie te bedanken voor de tips!

Net terug van een prachtige reis door deze twee mooie landen. Op jullie advies een iets ander schema gehanteerd, o.a. een dagje langer in Siem Reap gebleven, wat inderdaad erg de moeite waard was. Ik kan weinig minpunten bedenken in Vietnam (de vele brommers en de lucht daarvan horen bij de ervaring), een prachtig land met vriendelijke mensen en vol mooie plaatsen.

Hallo Gerard,

Ik ben blij dat je ook weinig minpunten hebt kunnen ontdekken in Viet nam.
Dus misschien kan je mijn adoratie Viet Nam begrijpen.

Ben heel blij dat je vakantie helemaal top is geweest en WW er een klein steentje heeft aan mee mogen dragen.
We hopen dat je je ervaringen ook wilt delen met andere mensen die naar dit gebied willen gaan en van jouw ervaring kunnen mee profiteren.

we hopen nog veel van je te lezen.

Ton.